شنبه ۳ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۵ - Oct. 25,2003
ترس كودكان از بيمارستان
000148.jpg
به كودك بستري در بيمارستان زمان ملاقات بعدي تان را بگوييد و بهتر است مادر هنگام ترك كودك در بيمارستان به او بگويد كه قادر است فرزندش را در هر مكاني از بيمارستان كه باشد پيدا كند
- ترس يك واكنش عاطفي، هيجاني و فيزيكي است كه هر انساني موقع روبه رو شدن با خطر واقعي احساس امنيت خود را از دست داده و دچارش مي شود. ترس وقتي كه خيلي شديد نباشد و سبب پرهيز از خطر براي كودك شود سودمند است، اما بيشتر كودكان از پديده ها و موقعيت هاي بي خطر مي ترسند، ترس هاي شديد كه در بسياري از كودكان ديده مي شود، سلامت جسمي و فكري آنها را مورد تهديد قرارمي دهد و اگر اينگونه ترس ها درمان نشوند سبب اختلال هاي جسمي، فكري و تربيتي در كودك شده بطوري كه نمي تواند از فرصت ها و توانايي هايش به طرز مناسب استفاده كند.
براي درمان و كاهش ميزان ترس در كودكان بهتر است علايم و نشانه هاي ترس، همچنين علل ايجاد آن را بدانيم.
- الف: علائم و نشانه هاي ترس در كودكان مختلف، متفاوت و بدين شرح است: ۱- فرار از موقعيت ترس آور ۲- كمك خواستن ۳- جيغ كشيدن
۴- چنگ زدن بدن ۵- خشك شدن دهان ۶- لرزش اندام ۷- پريدن رنگ صورت ۸- تنگي نفس و گرفتگي صدا
۹- افزايش ضربان قلب ۱۰- عرق كردن ۱۱- احساس خستگي شديد ۱۲- از دست دادن كنترل ادرار
۱۳- تضعيف قدرت انديشه و تصميم گيري ۱۴- لكنت زبان ۱۵- نگاه هاي غيرطبيعي ۱۶- گوشه گيري، انزوا طلبي و كمرويي ۱۷- اختلال خواب ۱۸- اختلال گوارش ۱۹- ناخن جويدن ۲۰- شب ادراري ۲۱- خشم و عصبانيت ۲۲- حسادت كه بروز اين رفتار مي تواند تا آخر عمر زندگي كودك را تحت تأثير قرار دهد.
بعضي از علل اساسي ايجاد ترس در كودكان عبارتند از:
۱- گاهي والدين مي توانند الگوهاي ويژه اي از ترس را به كودكان خويش آموزش و انتقال دهند (والدين ترسو، كودك ترسو). ۲- تهديد كردن كودك براي برقراري نظم و انضباط در خانه نيز ممكن است سبب ترس كودك از مراكز بهداشتي و فرآيند درمان شود (مثلاً، به كودك گفته شود: «بايد قرصت را بخوري وگرنه مي ميري»، «اگر
غذا تو نخوري مي گم دكتر آمپولت بزنه...»)
۳- انتظارات و توقعات افراطي و نامتناسب والدين از كودك ۴- گاهي تجربيات و خاطرات ناگوار و وحشتناك كودك سبب ايجاد ترس در او مي شود. ۵- ويژگي هاي شخصيتي خود كودك، عوامل زيستي- سرشتي و آمادگي هاي فطري اوليه و داشتن بدني آسيب پذير و نحيف ۶- عدم رشد كافي عاطفي و مغزي كودك ۷- والدين بيش از حد حمايت كننده، محافظه كار و محتاط ۸- والدين سختگير و اعمال تنبيه هاي شديد ۹- عدم برنامه ريزي قبلي و آماده سازي كودك بيمار براي انجام فرآيند درمان ۱۰- افراد بيگانه، اشياء جديد، صداهاي غيرعادي، ناگهاني و بلند و موقعيت ها و مكان هاي نا آشنا ۱۱- جدايي از مادر، خانه، ساير اعضاء خانواده و دوستان، حين معاينه و در طي بستري شدن ۱۲- ترس از نقص عضو و صدمات فيزيكي ناشي از بيماري و ترس از مردن ۱۳- عدم پرورش كافي قدرت درك كودك در مورد ارتباط زمان و مكان، علت و معلول (مثلاً، چون كودك آرزوي بيماري خواهرش را در دل داشته حالا خودش بيمار شده است...)
۱۴- وقتي كودك احساس مي كند والدين نمي توانند تمام پيش آمدهاي زندگي را كنترل كنند.
۱۵- ندانسته ها در مورد بيماري و روند درمان
۱۶- ترس از گم شدن در بيمارستان ۱۷- دادن پاسخ هاي اشتباه به سؤالات كودك در مورد بيماري اش ۱۸- نگفتن حقايق به كودك بيمار (مثلاً براي به بيمارستان آوردن كودك او را گول زدن) ۱۹- تأثير نامطلوب بعضي فيلم ها، كتابها،...
- اغلب كودكاني كه به پزشك مراجعه مي كنند دچار ترس و دلهره مي شوند خواه اين مراجعه براي يك معاينه ساده ماهيانه باشد خواه به دليل بيماري و كسالت كودك و خواه براي درمان بيماري هاي حاد و سخت كه نياز به معاينات تخصصي و بستري شدن دارد. راه هاي كمك به كودكي كه از مراكز بهداشتي، پرسنل درماني و تجهيزات بيمارستاني مي ترسد به شرح زير است:
در ابتدا بهتر است ترس كودك پذيرفته شود و كودك هيچ گونه تنبيه، تهديد، سرزنش و تمسخري به خاطر ترسش نشود و اجازه ترسيدن و ابراز احساسات به او داده شود. سپس در مورد بي خطر بودن منبع ترس آور و فوايد و محسنات و نتايج سودمند درمان با او صحبت شود.
علت واقعي بيماري و هدف از درمان (معاينه، بستري شدن، جراحي و رويه هاي تشخيصي- درماني براي كودك توضيح داده شود، همچنين به كودك اطمينان داده شود كه در تمام مراحل درمان پدر و يا مادر در كنارش هستند.
بعضي از كودكان در مورد بيماري شان شديداً احساس گناه مي كنند و از هرگونه بحث و گفت وگويي درباره آن امتناع مي ورزند و معتقدند بيماري آنها كيفري است براي انجام ندادن خواسته ها و فرامين والدين... بنابر اين بهتر است بيماري كودك طوري عنوان نشود كه احساس گناه در او ايجاد شود خصوصاً به كودكان بزهكار و پرورشگاهي تفهيم شود كه بيماري آنها علت واقعي دارد و كيفر اعمالشان نيست.
بهتر است براي درمان كودك، پزشكي انتخاب شود كه به نحوه ارتباطش با كودكان و حالات رواني آنها اهميت مي دهد.
با تهيه كتب و مجلات و فيلم هاي مناسب مي توان كودك را نسبت به كارهاي پزشكان و پرستاران كنجكاو، علاقه مند و آشنا ساخت، نشان دادن مجموعه اي از تصاوير نماي بدن كودكان به كودك بيمار و صحبت با او در مورد عضو بيمارش نيز در كاهش ترس كودك مؤثر است.
براي كاهش ترس كودك از بيمارستان... مي توان نحوه معاينه پزشك را توأم با بازي (بازي درماني) به كودك توضيح داد (مثلاً، با استفاده از عروسك به او آموزش دهيد كه چگونه پزشك با ايجاد ضربه اي آهسته به شكم كودك او را معاينه مي كند و يا با استفاده از يك سرنگ بازي، او را به تدريج با تزريق كردن آشنا كنيد و يا با استفاده از يك چوب بستني درون دهان كودك معاينه شود...)
طي يك برنامه منظم پيش بيني شده والدين و كودك بيمار بهتر است قبل از درمان از محيط فيزيكي بيمارستان بازديد كنند و رويه هاي درماني كه قرار است براي كودك انجام شود را در قالب يك داستان پيشاپيش برايش تعريف كنند و لحظات شادي كه كودك بعد از بستري شدن خواهد داشت برايش يادآوري گردد.
والدين به پرسش هاي اختصاصي كودك در خصوص بيماري اش، فقط در صورت آگاهي پاسخ دهند در غير اين صورت از پزشك و پرستار كمك بگيرند.
با نقاشي كردن جزئيات درمان نيز مي توان ترس كودك بيمار را كاهش داد (هنر درماني) با ترغيب كودك به بيان جملات آرامش بخش و ايجاد خود بياني هاي مثبت در كودك مي توان از شدت ترس هاي او كاست (مثلاً، من پسر شجاعي هستم... اگر به من سرم وصل شود و آمپولهايم تزريق شود زودتر حالم خوب مي شود...).
كودكي كه نياز به جراحي دارد بهتر است با اطاق بهبودي يا Ricovery نيز قبل از جراحي آشنا شود و به او گفته شود كه بعد از عمل مدت كوتاهي در آنجا مي ماند و پرستاران از او مراقبت مي كنند و او آنجا تنها نيست و پزشكان و پرستاران براي جلوگيري از انتشار عفونت و سرايت بيماري ها به كودك از ماسك استفاده مي كنند (كودكان از ماسك پزشكان و پرستاران نيز مي ترسند).
گاهي اوقات بوهاي خاصي كه در مراكز درماني وجود دارد سبب ترس كودك مي شود. مي توان براي كودك توضيح داد كه بوهاي ناخوشايند در بيمارستان به خاطر استفاده از انواع محلول هاي شيميايي ضدعفوني كننده است. بعضي از كودكان از لباس جراحان و پزشكان و پرستاران مي ترسند اگر به آنها گفته شود كه رنگ سبز و يا آبي كمرنگ پرسنل اطاق عمل و يا رنگ سرمه اي لباس پرستاران بدين دليل است كه اين رنگ ها سبب كاهش ميزان خستگي و افزايش آسايش خاطر مي شوند، دلهره و ترس كودك تخفيف مي يابد.
يكي ديگر از چيزهايي كه سبب ترس كودكان از اطاق عمل مي شود چراغ بزرگ اطاق عمل است بهتر است به كودكي كه مي خواهد مورد جراحي قرار گيرد گفته شود كه اين بهترين نوع چراغ براي اطاق عمل است چون نور را در محل جراحي متمركز مي كند و به آساني قابل حركت و شست وشو است، غيرقابل انفجار مي باشد، حرارتش كم است و گرما ايجاد نمي كند، اسمش سيالتيك است و خطري ندارد. همواره به كودك اين فرصت داده شود كه يك عروسك و يا اسباب بازي مورد دلخواهش را در حين انجام پروسه درمان در كنار خود داشته باشد تا حس امنيت او كمتر تهديد شود و ترسش كاهش يابد.
به شكايات و احساسات كودكان بيمار گوش دهيد و توجه مثبت نشان دهيد. به كودكان بيمار قاطعانه اطمينان دهيد كه نخواهند مرد و آنها را به زندگي اميدوار كنيد. در مورد سخت بودن بيماري كودكي كه فوت شده توضيح دهيد و اين كه كودك شما به بيماري او مبتلا نيست.
مراقب ترس هايي كه از طريق تلويزيون، راديو، كتاب ها، مجلات، رايانه ... وارد خانه مي شوند باشيد.
به كودك بستري در بيمارستان زمان ملاقات بعدي تان را بگوييد و بهتر است مادر هنگام ترك كودك در بيمارستان به او بگويد كه قادر است فرزندش را در هر مكاني از بيمارستان كه باشد پيدا كند.
هنگام توضيح بيماري كودك از بكار بردن واژگاني مثل بريدن، دوختن، پاره كردن... اجتناب كنيد.
روي نقاط مثبت رفتاري- اخلاقي كودكتان تمركز كنيد و شهامت هاي كوچك او را بزرگ جلوه داده و تشويق نماييد.
بخشي از ترس هاي كودكان را نيز مي توان از راه نزديكي تدريجي كودك به موقعيت و منبع ترسناك همزمان با ايجاد هم خواني و محيطي نشاط آور برايش كاهش داد. (مثلاً نحوه اجراي تزريقات را به طريق بازي درماني همراه با پخش موسيقي شعرهاي شاد كودكانه براي كودك انجام دهيد)، تا بتوان نقشي در تقليل ميزان ترس كودكان از مراكز بهداشتي و فرآيند درمان داشته باشيم.
تدوين: معصومه ژيان باقري
عكس: مسعود خامسي پور

فهرست منابع:
۱- احدي حسن، بني جمالي شكوه سادات (۱۳۸۰)، روان شناسي رشد- نشر پرديس- تهران
۲- پلانك اما- ترجمه رزمجو نسترن (۱۳۷۲)، رفتار با كودكان در بيمارستان- نشر آستان قدس رضوي- مشهد
۳- سلحشور ماندانا (۱۳۸۰)، ترس هاي كودكان، نشر واژه آرا- تهران
۴- سيگلر آوا- ترجمه سهامي محمد ولي، كدخدايان ميترا (۱۳۸۱)، به بچه ها چه بگوييم- نشر مرواريد تهران
۵- شريعتمداري علي (۱۳۷۶)- روان شناسي تربيتي- نشر اميركبير- تهران
۶- شفيع آبادي عبدالله (۱۳۷۲)- راهنمايي و مشاور كودك- نشر سمت- تهران
۷- صفاري نيا مجيد، صابري مسعود (۱۳۸۰)- مباني روان شناسي رشد- نشر آگه سازان تهران
۸- غبرائي محترم (۱۳۷۱)، روش كار در اتاق عمل و اتاق بهبودي- نشر چهر- تهران
۹- لوشرماكس ترجمه مهراد پي ليلا (۱۳۷۱)، روان شناسي رنگ ها- نشر حسام- تهران
۱۰- مارلو ترجمه آرزومانيانس سونيا (۱۳۷۴)- پرستاري كودكان- نشر بشري- تهران.
۱۱- نجاريان بهمن (۱۳۷۲)- ترس هاي رشدي كودكان- مجله پيوند- نشر انجمن اولياء و مربيان ايران- تهران.

از سوي معاون سازمان تأمين اجتماعي:
جزييات لايحه تشكيل وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تشريح شد
معاون امور استانهاي سازمان تامين اجتماعي گفت: در حال حاضر هيچ وزارتخانه اي كه پاسخگوي مسايل رفاه و تامين اجتماعي در كشور باشد وجود ندارد كه با تاسيس «وزارت رفاه و تامين اجتماعي» اين مشكلات حل مي شود.
دكتر علي حيدري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: با توجه به اين كه ۹۰ درصد دستگاههاي مسئول در تامين رفاه اجتماعي  زيرمجموعه وزرات بهداشت هستند، مساله اصلي وزارت بهداشت، تامين درمان و موضوعات پزشكي است و كمتر به رفاه اجتماعي مي پردازند.
وي وظيفه اصلي وزارت كار را نيز تنظيم روابط كار و ايجاد بسترهاي لازم براي اشتغال عنوان كرد و افزود: به طور كلي تفاوت زيادي بين ماهيت فعاليت وزارت كار و امور اجتماعي و بخشهاي رفاهي جامعه وجود دارد و لزوم شكل گيري وزارت رفاه و تامين اجتماعي احساس مي شود.
دكتر حيدري با اشاره به اين كه ۲۵ الي ۳۰ درصد بودجه كشور در خصوص تامين رفاه اجتماعي هزينه مي شود، تصريح كرد:  بيشتر منابع مالي كه در حوزه رفاه و تامين اجتماعي هزينه مي شود، تحت نظارت دولت نيست و نهادهاي خارج از حيطه نظارت دولت اين مبالغ را دريافت مي كنند و هيچ نظارت و انسجامي در سياستگذاري آنها وجود ندارد.
وي مطرح شدن لايحه «نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي » در مجلس شوراي اسلامي را كاري مثبت در جهت تشكيل وزارت رفاه و تامين اجتماعي و دستيابي به عدالت و رفاه اجتماعي عنوان كرد و افزود:  در شور دوم كميسيون مشترك مجلس ، وظايف ، منابع مالي، اصول و قانونمنديهاي اجزاء نظام وزارت رفاه و تامين اجتماعي تدوين شده است كه اميدواريم به سمت اهداف اصلي نظام بيمه اي ، حمايتي و امدادي حركت كنيم.
دكتر حيدري در ادامه افزود: بر اساس گزارش شور دوم كميسيون مشترك مجلس، استقلال مالي و اداري صندوقهاي بيمه اي حفظ و سعي شده است دولت در جايگاه سياستگذاري و ايجاد انسجام، نظارت و ارزشيابي امور قرار بگيرد و وارد امور تصدي گري و اجرايي نشود.
وي با اشاره به سه اصل جامعيت، كفايت و فراگيري در تدوين اصول لايحه نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي گفت: طبق برنامه ريزي انجام شده، وزارت رفاه و تامين اجتماعي پس از تشكيل در مدت ۲ سال بايد كليه آحاد جامعه را تحت پوش نوعي از بيمه هاي اجتماعي قرار دهد.
معاون امور استانهاي سازمان تامين اجتماعي، بر ثابت ماندن ساختارهاي موجود واحدهاي رفاهي و صندوقهاي بيمه اي در صورت تاسيس وزارت رفاه تاكيد كرد و افزود: در حال حاضر علاوه بر قانون جامع تامين اجتماعي در حدود ۳۰ قانون مكمل ديگر وجود دارد كه به همراه ۲۸ صندوق بيمه اي در حال فعاليت هستند و نمي توان در مدت زمان كوتاهي، قوانين جديدي براي آنها در نظر گرفت و وزارت رفاه و تامين اجتماعي نيز پس از مدت زمان مشخصي به بازنگري قوانين و تشكيلات اقدام مي كند.

برگزاري دهه رياضيات در فرهنگسراهاي تهران
گروه اجتماعي: همزمان با دهه رياضيات به منظور آشنايي مردم با رياضيات و ايجاد علاقه و انگيزه در دانش آموزان برنامه هاي متنوعي در فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، دكتر كيهان محمدخاني رئيس فرهنگسراي علوم با اعلام اين مطلب افزود: به منظور آشنايي بيشتر مردم با رياضيات، ايجاد علاقه و انگيزه در دانش آموزان براي فراگيري و كاربست رياضيات در زندگي، تشويق و ترغيب جوانان و نوجوانان به انتخاب رشته هاي رياضي، ارتباط تنگاتنگ رياضيات با همه علوم و تأثير شگرف آن در كليه شئونات زندگي، سلسله برنامه هايي با حضور اساتيد برجسته رياضي در فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.
وي افزود: در اين راستا دكتر مهدي بهزاد برگزيده سومين همايش چهره هاي ماندگار، دكتر سيد عبادالله محموديان رئيس انجمن رياضي ايران، خانم دكتر زهرا گويا دبير كميته دهه رياضيات، دكتر نسرين سلطان خواه استاد دانشگاه الزهرا و عضو شوراي شهر تهران، استاد پرويز شهرياري، دكتر حميد پزشك، دكتر حسن حقيقي، دكتر اسماعيل بابليان از اساتيد رياضي كشور از چهارم تا دهم آبانماه از ساعت ۳۰/۱۶ لغايت ۳۰/۱۹ در فرهنگسراهاي هنر، انديشه، سرو، شفق، خانواده، قانون و بهمن درباره ضرورت و هدف از عمومي كردن رياضيات در كشور سخنراني مي كنند.

انتقاد شهروندان نوشهري از بي توجهي به خسارت هاي سيل
شماري  از سيل زدگان  نوشهر در گفت  و گو با ايرنا گفتند: زندگي مان  بر اثرجاري  شدن  سيل  از بين  رفته  و مسئولان  محلي  و استاني  تاكنون  براي  رفع  مشكلات هيچ  اقدامي  نكرده اند.سيل  بامداد دوشنبه  گذشته  در نوشهر ميلياردها ريال  خسارت  به  تاسيسات شهري ، تجاري  و منازل  مسكوني  وارد كرد.
حمداله  شيخ الاسلامي  سيل زده  از خيابان  فردوسي  نوشهر گفت : سيل  همه  اثاثيه  زندگي  و جهيزيه  دخترم  را زير آب  برد و برخورد مسئولان  اين  شهر، بگونه اي  است كه  گويي  اصلا سيلي  در اين  شهر نيامده  است .وي  افزود: اهل  خانه  هم اكنون  بدون  هيچ  امكاناتي  در اتاق  پر از گل  و لاي زندگي  مي كنند.به  گفته  وي  بي تفاوتي  شهرداري  در عدم  لايروبي  رودخانه  و كانالاهاي  شهري سبب  شد تا سيل  هر از گاهي  در اين  شهر تكرار شود.
محمدرضا عبدي  شهروند ديگر گفت : سيلاب  ديوارهاي  حياط خانه ام  را تخريب  كردو تمامي اسباب  و اثاثيه ام  را به  زير آب  برد.
اين  خبرنگار هفته نامه  محلي  يادآور شد: پس  از گذشت  چهار روز هنوزنتوانسته ام  انبوه  گل  و لاي  حياط و اتاق هاي  ساختمان  را خارج  كنم .وي  خسارت  وارده  ناشي  از اين  سيل  را غيرقابل  جبران  دانست .عبدي  كه  در سيل  سال  ۷۳ نوشهر هم  متحمل  خسارت  فراوان  شد، پرسيد كه  چرا مسئولان  امر براي  پيشگيري  و رفع  اين  معضل ، فكري  نمي كنند.

استادان زبان و ادبيات فارسي هند در روزنامه همشهري
000164.jpg
استادان زبان و ادبيات فارسي هند روز پنجشنبه گذشته ميهمان روزنامه همشهري بودند. در اين نشست كه با حضور مهندس عليرضا شيخ عطار،مدير مؤسسه همشهري وگروهي از مديران روزنامه همشهري برگزار شد، مدعوين از بخش هاي مختلف روزنامه بازديد كرده و اظهار داشتند كه از طريق سايت همشهري، مطالب آن را به عنوان يكي ازپرتيراژترين روزنامه هاي ايران دنبال مي كنند.
مدير مؤسسه همشهري نيز ضمن خوشامدگويي به مدعوين اظهار اميدواري كرد روزنامه همشهري بتواند ابزار مناسبي براي ترويج زبان و ادبيات فارسي در كشورهاي ديگر بويژه هند كه داراي اشتراكات فرهنگي بسياري با ايران است، باشد.اين استادان كه در چهارمين مجمع بين المللي استادان زبان و ادبيات فارسي شركت كرده بودند، در گفت وگو با خبرنگار همشهري به موقعيت زبان فارسي در كشور هند، خصوصا در دانشگاهها اشاره كرده و اظهار نمودند كه زبان فارسي نه به عنوان يك زبان خارجي بلكه به عنوان زباني كه بخشي از هويت فرهنگي هند است به شمار مي آيد. در هند در ۶۵ دانشگاه و ۹۰۰ كالج زبان فارسي به عنوان يك رشته مستقل تدريس مي شود و در مدارس همراه با سانسكريت به عنوان يكي از زبانهاي كلاسيك تدريس مي گردد و به عنوان يك زبان انتخابي در امتحانات سراسري استخدام اين كشور قبول شده است، به ارائه راههاي تقويت آن پرداختند. ميهمانان روزنامه همشهري اظهار اميدواري كردند تا با حمايت هاي ايران و تلاش نهادها و مؤسسات فعال در اين حوزه، شاهد گسترش زبان فارسي در دانشگاههاي هند باشند. اين استادان ضمن اشاره به اين نكته كه فارغ التحصيلان ادبيات فارسي از دانشگاههاي هند با مشكل اشتغال مواجه مي شوند، حل اين معضل را در معرفي هر چه بيشتر زبان فارسي به عنوان ميراث مشترك دو ملت دانستند.
به نظر اين گروه، اين تلاش، امكان روي آوردن جامعه هند به زبان فارسي و در نتيجه كتاب ها و مؤسسات فرهنگي فارسي زبان را افزايش داده و زمينه اي براي ايجاد اشتغال خواهد شد.مشروح گفتگو با استادان فارسي زبان هند، به زودي در صفحه ادبيات ضميمه همشهري به چاپ خواهد رسيد.

اهداف برنامه توسعه هزاره ملل متحد در ايران تشريح شد
گروه اجتماعي: به مناسبت روز ملل متحد طي يك كنفرانس مطبوعاتي اهداف برنامه توسعه هزاره در ايران تشريح شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در ابتداي اين برنامه فردريك لاينز هماهنگ كننده برنامه عمران ملل متحد در ايران در مورد برنامه توسعه هزاره گفت: برنامه عمران ملل متحد شبكه جهاني شبكه ملل متحد است كه در ۱۶۶ كشور جهان حضور فعال داشته و با آنها در زمينه راهكارهايشان در ارتباط با چالش هاي ملي و بين المللي در امر توسعه همكاري مي كند. در اجلاس هزاره سران كه در سپتامبر سال ۲۰۰۰ برگزار شد، رهبران جهان متعهد شدند اهداف توسعه هزاره از جمله هدف فراگير به نيم رسانيدن سطح فقر تا سال ۲۰۱۵ را محقق سازند. شبكه برنامه عمران ملل متحد تلاش هاي جهاني و ملي براي دستيابي به اين اهداف را به هم پيوند داده و هماهنگ مي كند. كانون فعاليت هاي برنامه عمران ملل متحد ياري رساندن به كشورها در يافتن راهكارها و سهيم كردن آنها در راهكارهاي يكديگر در زمينه حكومت مداري مردم سالار، كاهش فقر، جلوگيري از بروز بحران و بازسازي صدمات ناشي از آن، انرژي و محيط زيست، فناوري اطلاعات و ارتباطات و بيماري ايدز است.
لاينز افزود: برنامه عمران ملل متحد كشورها را در جذب و بكارگيري مؤثر كمك ها ياري مي دهد. اين برنامه در تمامي فعاليت هاي خود دفاع از حقوق بشر و توانمندسازي زنان را ترغيب مي نمايد. نماينده مقيم برنامه عمران ملل متحد در هر كشور معمولاً فعاليت هاي عمراني و توسعه مرتبط با نظام ملل متحد را هماهنگ مي كند تا اطمينان حاصل شود كه از منابع موجود بيشترين نتيجه حاصل شود. برنامه عمران ملل متحد همچنين اداره صندوق توسعه سرمايه ملل متحد ،صندوق توسعه براي زنان و داوطلبان ملل متحد را به عهده دارد.
هماهنگ كننده برنامه عمران ملل متحد در ايران با تأكيد بر اينكه هدف اساسي برنامه توسعه هزاره به نصف رساندن تعداد افرادي است كه در فقر مطلق به سر مي برند در مورد وضعيت ايران و برنامه هاي سازمان ملل در اين رابطه گفت: در ايران بر اساس آماري كه ما داريم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زير خط فقر و ۳ تا ۵ درصد افراد در فقر مطلق زندگي مي كنند. براي برطرف كردن اين مشكل بايد در ساختار اقتصادي ايران بازنگري و تغييراتي ايجاد شود.
وي در مورد حفاظت از محيط زيست در ايران گفت: حفاظت از جنگل هاي سراسر جهان يكي از مهمترين برنامه هاست و تلاش ما بر اين است كه از روند تخريب جنگل ها جلوگيري كنيم و مساحت آنها را افزايش دهيم. همچنين در ارتباط با مصرف آب براي زمين هاي كشاورزي برنامه هايي در نظر گرفته شده است.
حكيمي نماينده فائو در ايران نيز در اين مورد گفت: از ديدگاه (فائو) جنگل ها اهميت فراواني دارند و حفاظت از آنها برعهده همه مردم بخصوص دولتمردان است .در ايران حدود ۱۰ درصد از زمين ها تحت پوشش جنگل ها هستند كه اين جنگل ها از لحاظ تنوع زيستي در سراسر دنيا بسيار استثناء مي باشند. فعاليت فائو در راستاي مشاركت كشورها براي ايجاد پوشش جنگلي است كه ايران نيز در اين رديف قرار دارد.
نماينده سازمان توسعه صنعتي ملل متحد نيز در اين برنامه مسئله اشتغال جوانان و همچنين مشكل اشتغال زنان جوان تحصيل كرده را به ميان آورد.وي موضوع پناهندگان در ايران را يكي از مباحث مهم دانست و افزود: در ايران تعداد ۲ ميليون پناهنده وجود دارد كه حضور اين تعداد بارسنيگني بر دوش مردم و دولت ايران گذاشته است.وي افزود: ما زماني كه در مورد پناهندگان صحبت مي كنيم در واقع اهداف فقرزدايي را درنظر داريم. زيرا رسيدگي به تعداد وسيعي پناهنده كه موقعيت هاي زياد منابع داخلي هر كشور از جمله موقعيت هاي شغلي را گرفته اند موضوع مهمي است.
پناهندگان عراقي در ايران بيش از نيمي از كل پناهندگان عراقي در سطح جهان را تشكيل مي دهند و براي سر و سامان دادن  آنها هزينه هاي زيادي بايد صرف كرد.
وي افزود: در ارتباط با بازگشت اين افراد با مقامات موقت عراق و دولت ايران در حال گفت وگو هستيم كه اميدواريم بتوانيم به اين موضوع رسيدگي كنيم.

كنسول ايران در بغداد با مستندسازان ايراني ديدار كرد
بغداد - خبرگزاري جمهوري اسلامي: كنسول ايران در بغداد با سعيد ابوطالب و سهيل كريمي مستندسازان صدا و سيما و همچنين ۵۳ زنداني ديگر ايراني كه در زندان ام القصر به سر مي برند ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار زندانيان ايراني نامه هايي را براي اطلاع وضعيت خود به خانواده هايشان نوشتند تا از طريق سفارت ايران در عراق به دست آنان برسد.
براساس اين گزارش زندانيان از لحاظ روحي و جسمي در وضعيت خوبي به سر مي برند و سفارت ايران نيز در حال پيگيري حقوقي براي حل مشكل آنان است.
اين زندانيان كه از حدود سه ماه قبل به صورت جداگانه دستگير و به زندان ام القصر منتقل شده بودند تاكنون امكان برقراري ارتباط با خانواده هاي خود را نداشته اند.سفارت ايران در عراق از طريق يك وكيل عراقي در حال پيگيري جدي براي آزادسازي ايرانيان در بند است اما هنوز مشخص نيست كه اين تلاش چه زماني به نتيجه برسد.
غير از دو مستندساز كه حدود سه ماه قبل دستگير شدند ايرانيان بازداشت شده ديگر اغلب زايراني هستند كه براي زيارت عتبات عاليات به صورت غيرقانوني وارد خاك عراق شده اند.

معتادان به مراكز بازپروري منتقل مي شوند
طرح ساماندهي اعزام معتادان بي خانمان به مراكز بازپروري با اتفاق نظر نيروي انتظامي، قوه قضاييه، وزارت بهداشت، بهزيستي و ستاد مبارزه با موادمخدر به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر علي هاشمي دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنين خاطرنشان كرد: طرح جمع آوري معتادان بي خانمان از سطح شهرها و مقابل چشم مردم و ساماندهي آن ها در مراكز بازپروري با مصوبه دستگاه هاي مسئول به صورت جدي دنبال خواهد شد.
وي همچنين افزود: طرح مذكور، با رأي اكثريت اعضا، علي رغم مخالفت نمايندگان وزارت بهداشت در ستاد - به دليل كم شدن امكان كنترل درماني آنها و ازدياد بيماري هاي كشنده اي نظير ايدز و هپاتيت و اعتقاد ستاد مبني بر طرح هاي مبنايي و جامع در برنامه هاي درازمدت  - به تصويب رسيد. وي افزود: براي پاك كردن چهره شهر از معتادان ولگرد چاره اي جز تصويب طرح ساماندهي و اعزام معتادان بي خانمان به مراكز بازپروري نبود.
مشاور رييس جمهور با اشاره به اين كه درحال حاضر مشكل اصلي طرح، اختصاص بودجه است، اظهار كرد: در جلسه تلفيق ستاد نمايندگان دستگاه ها هرگونه برخورد اردوگاهي و استقرار اين افراد در مناطق بد آب و هوا و جزيره را نفي كردند.به گفته مشاور رييس جمهور بر اين اساس سازمان مديريت و برنامه ريزي با اختصاص اعتبار خاص و بهزيستي و وزارت بهداشت با امكانات و نظارت هاي بهداشتي و درماني مناسب بايد در جمع آوري مناسب اين معتادان نقش تأثيرگذاري ايفا كنند.وي در ادامه با اشاره به اين كه در گذشته نيز معتادان در اردوگاه هاي بازپروري نگهداري مي شدند، بيان كرد: اين كار در گذشته به دليل مشكلات و شرايط خاص عملا نتيجه اي دربر نداشت، اكنون نيز اگر امكانات بودجه اي لازم براي تجهيز اين مراكز تخصيص پيدا نكند نه تنها كاري از پيش نرفته بلكه تنها مسكني كوتاه مدت خواهد بود.
هاشمي تأكيد كرد: بنابراين طرح بايد با همكاري نيروي انتظامي، قوه قضاييه، وزارت بهداشت، بهزيستي و ستاد مبارزه با موادمخدر با جديت هرچه تمامتر اجرا شود.
وي بهترين روش تأمين سلامت بهداشت جامعه و معتادان را انتقال آنها به مراكز و كلينيك هاي درماني دانست و گفت: در جلسه تلفيق ستاد، انتقال معتادان به جزيره منتفي شد. درحال حاضر نيز در تهران، قرچك، همدان، سيستان، اراك، اصفهان و... مراكز نگهداري معتادان وجود دارد كه متأسفانه فاقد ايده آلهاي ستاد براي نگهداري است اما در شرايط فعلي جمع آوري آنها بهتر از حضورشان در خيابان و مقابل چشم مردم است.
دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به اين سئوال كه آيا خانواده هاي اين معتادان اجازه ملاقات با آنها را خواهند داشت و در اين صورت امكان انتقال بيماري هاي معتادان افزايش نخواهد يافت؟ گفت: اين مطلب كه «اگر تمام ابعاد طرح كنترل شده درنظر گرفته نشود اجراي آن همانند ۱۰ سال پيش بي نتيجه خواهد ماند و موجب انتقال بيماري ها خواهد شد نيز ازجمله پرسش هاي مهم نمايندگان وزارت بهداشت در ستاد بود كه باوجود اين، طرح در نهايت در ستاد به تصويب رسيد.
 رئيس  ستاد مبارزه  با مواد مخدر كشور همچنين در جمع ائمه جماعات تهران ضمن  تاكيد بر لزوم  بازنگري  در استراتژي هاي  فرهنگي  كشور در دو دهه  بعد از انقلاب  گفت : بايد ميزان  موفقيت  كشور در كاهش  گرايش  نسل  جوان  به  مواد مخدر بررسي  شود.
هاشمي تاكيد كرد: متاسفانه  در زمينه  مبارزه  با مواد مخدر كارهاي فرهنگي  صورت  نگرفته  و همه  فعاليت ها تا امروز بر روي  برخوردهاي  فيزيكي تمركز يافته  است .

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |