شنبه ۳ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۵ - Oct. 25,2003
شهردار تهران:
كمبود خدمات شهري در منطقه ۱۳ تهران جبران مي شود
دكتر احمدي نژاد : مردم منطقه ۱۳ به نسبت سوابق ارزشمندي كه در تاريخ انقلاب داشته اند از خدماتي كه در كل تهران ارائه مي شود بهره مند نشده اند
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران پنجشنبه گذشته را اختصاص به ملاقات با مردم، علما، مسئولين و بازديدكردن از پروژه هاي عمراني ترافيكي منطقه ۱۳ شهر تهران داد.وي منطقه ۱۳ به ويژه خيابانهاي ري، ايران، ۱۷ شهريور و مجاهدين اسلام را در مقايسه با سوابق ارزشمند و تعيين كننده در تاريخ انقلاب به لحاظ برخورداري از خدماتي كه بعد از انقلاب در كل تهران ارائه شده است، دچار ضعف و كمبود دانست.
احمدي نژاد مهمترين مشكلات منطقه ۱۳ را وجود بافتهاي فرسوده مسكوني و نيمه كاره ماندن طرحهاي عمراني منطقه اعلام كرد و گفت: كار تعريض خيابانهاي دماوند، پيروزي، مجاهدين اسلام، خاقاني و بازگشايي مسير بزرگراه شرق از مدتها قبل آغاز اما نيمه كاره رها شده است.
وي همچنين به مشكلات ترافيكي ميدان امام حسين(ع)، خيابان پيروزي و ۱۷ شهريور و كمبود سرانه خدمات در بخشهاي فضاي سبز و ساير كاربريهاي عمومي اشاره كرد و خبر از تعريض خيابانهاي يادشده، احداث بزرگراه شرق و اصلاح هندسي خيابانهاي منطقه داد.وي در اين باره اظهار اميدواري كرد با حمايت مديريت شهري، مسئولان منطقه ۱۳ بتوانند در مدت زمان كوتاهي به اصلاح شبكه معابر، اصلاح بافتهاي فرسوده و ساير مسائل و مشكلات منطقه بپردازند.
وي گفت: ضرورت دارد بخشهايي از بافت فرسوده منطقه آزاد شده و در اختيار خدمات شهري و احداث بوستانها و فضاي سبز قرار گيرد.
احمدي نژاد همچنين ادامه داد: ساماندهي ميدان امام حسين(ع) با مشاركت منطقه ۷ شهرداري تهران در دستور كار قرار گرفته است و در نظر داريم در مدت زمان قابل قبولي كار طراحي و اجراي اين پروژه را به اتمام برسانيم.
وي به فرسودگي بافتهاي اطراف ميدان امام حسين(ع) و چهره نامطلوب اين ميدان از منظر شهري اشاره كرد و گفت: متاسفانه بعد از گذشت ۲۵ سال از انقلاب كوچكترين اقدامي در جهت عمران، بهسازي، ساماندهي اين ميدان و اصلاح نماي آن صورت نگرفته است ،ضمن اينكه شبكه معابر منطقه محدود و با عرض كم است.
وي گفت: در اين ملاقات عمده ترين مشكل مطرح شده از جانب شهروندان منطقه ۱۳ كمبود منابع مالي به منظور بازسازي بافتهاي فرسوده، عرصه هاي كوچك و محدوديتهاي مقرراتي موجود بر سر راه اين اقدام بوده است. از طرف ديگر اهالي منطقه به دليل نداشتن منابع مالي انباشته خواستار تخفيف و تقسيط عوارض خود بودند كه البته عوارض شهرداري به دليل برخورداري از يك سلسله ضوابط، دستورالعمل و جداول امكان حذف يا تخفيف ندارد اما در مورد تقسيط آن و ارائه تسهيلات با شهروندان منطقه به توافق خواهيم رسيد. وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد ميزان ساخت و سازهاي غيرمجاز در شهر تهران گفت: متاسفانه در گذشته با همكاري برخي مديران شهري كه تشخيص خود را بر قوانين ترجيح مي دادند، تخلفاتي در مقررات شهرسازي از متراژهاي بالا تا پايين صورت گرفته كه امروز وقتي براي دريافت پايان كار مراجعه مي كنند شاهد عدم تطابق ساختمانها با مقررات هستيم، در هر حال اين تخلفات در كميسيونهاي مختلف در دست بررسي و رسيدگي است.شهردار تهران تاكيد كرد:با اين تخلفات از جانب هر كس اعم از شخصيت حقيقي يا حقوقي در قالب رفع خلاف يا پرداخت جريمه به طور يكسان برخورد خواهد شد.
احمدي نژاد چاره حل ريشه اي اين معضل را اصلاح مقررات شهرسازي متناسب با نيازهاي طبيعي مردم و رعايت اصول شهرسازي اعلام كرد تا به اين وسيله تمايل به تخلف به حداقل كاهش يابد.وي اظهار داشت: در حال حاضر به دليل اينكه هنوز همه متخلفان به شهرداري مراجعه نكرده اند، ارزيابي دقيقي و يا برآورد روشني از ميزان تخلفات نداريم، اما در صورت تعيين، اعلام خواهد شد.

نگاه ---فريد مرتضوي
كاخ سفيد:هدف حمله ما القاعده است نه اسلام
000174.jpg

تفكيك زباله بدون مشاركت شهروندان عملي نيست
000172.jpg
مديرعامل  سازمان  بازيافت  با اشاره  به  موانع  و مشكلات  فراروي  صنعت بازيافت  كشور گفت : اين  مشكلات  باعث  شده  تا فقط كمتر از ۵ درصد زباله هاي  توليدي  تهران  بازيافت  شوند.
ابوالفضل  ابراهيمي  درمصاحبه  با واحد مركزي خبر، به  ميزان توليد زباله  در كشور اشاره  كرد و گفت :توليد سرانه  زباله براي  هرشهروند تهراني ۹۲۰ گرم  است  كه  ۹ درصد اين  زباله  را مواد پلاستيكي  ، ۸ درصد كاغذ و مقوا ، ۵/ ۳ درصد پارچه  ، ۳ درصد شيشه ، ۵/ ۲درصد انواع  فلزات، بين  ۶۸ تا۷۰درصد پس  مانده هاي  غذايي، ميوه  وسبزيجات  تشكيل  مي  دهد.
مديرعامل  سازمان  بازيافت  ،پلاستيك  را بيشترين  درصد توليد زباله هاي خشك  دانست  و با اشاره  به  بازيافت  زباله  تصريح  كرد : ابتدا بايد به تفكيك  زباله  توجه  كرد تا بتوان  مواد قابل  بازيافت  رابه  چرخه  توليدبرگرداند.
مديرعامل  سازمان  بازيافت  جداسازي  زباله ها را مشكل  ترين  بخش  بازيافت آن  دانست  و خاطرنشان  كرد : براي  ايجاد چرخه بازيافت  و برگرداندن  موادبه  چرخه  توليد مي  توان  از روشهاي  مختلف  از جمله  روش  تفكيك  از مبدأ، روش  تلفيقي  و روش  تفكيك  در مقصد استفاده  كرد.
وي  روش  تفكيك  از مبدأ را داراي  هزينه  كمتر ذكر كرد و گفت  : در اين روش  زباله ها به  هم  آغشته  نمي شود و آلودگي  آن  كمتر است  و هزينه هاي  فرايند بازيافت  را كاهش  مي  دهد.وي  افزود: متاسفانه  تاكنون  آنطور كه  بايد و شايد فرايند بازيافت  دركشور وجود نداشته  است  بطوريكه  كمتر از ۳ درصد زباله شهر تهران  بازيافت  مي  شد.مديرعامل  سازمان  بازيافت  تصريح  كرد: از ميزان  ۴۰۰ تن  زباله اي  كه دركهريزيك  وارد فرايند كودسازي  و كمپوست  مي  شود ۲۵۰ تن  وارد فرايندتوليد كود و۱۵۰ تن  به  علت  تفكيك  نشدن  به  مركز دفن  برمي گردد.
وي  مشاركت  مردم  در بازيافت  زباله  را مهم  ارزيابي  كرد و گفت  : سازمان  بازيافت  در صدد است  با بهره گيري  و استفاده  از ابزارهاي  متفاوت  اطلاع  رساني  آموزشهاي  شهروندي  را آغاز كند.
وي  به  صرفه  اقتصادي  بازيافت  اشاره  و تصريح  كرد: توليد يك  كيلو كاغذ بازيافتي۱۰ برابر انرژي  كمتري  را مصرف  مي  كند و يك  دهم  هزينه  توليدكاغذ نو را دارد و در ساير موارد نيز به  همين  صورت  است  .
ابراهيمي  مشاركت نكردن  مردم  را از ديگر مشكلات  و موانع  فراروي  بازيافت  زباله  دانست .

مداخله  ۲۵ دستگاه  در امور شهري  به سود مردم  نيست
شهرداران راههاي ايجاد منابع درآمد پايدار را بررسي كردند
000170.jpg
همايش  بررسي  جايگاه  شهرداري ها در برنامه  چهارم  توسعه  كشور برگزار شد.در اين  همايش  يكروزه  شهرداران  مراكز استان هاي  كشور، جايگاه  شهرداري ها در برنامه  چهارم  توسعه ، ميزان  موفقيت  در برنامه سوم ، بودجه  سال آينده ، قانون  تجميع  عوارض  و ايجاد منابع  درآمدي  پايدار براي شهرداري ها را بررسي  كردند.در اين  همايش  رئيس  شوراي  اسلامي استان  خراسان  با تاكيد بر تقويت  مديريت  واحد شهري  گفت : مداخله  ۲۵ دستگاه  در امور شهري  به سود مردم  نيست .
 بصيري پور افزود: حجيم بودن  فعاليت  دولت  ،سياست  صحيحي  نيست  ودرصورتي كه شوراهانيز حجيم  شوند تقويت  منزلت  نظام  شورايي  و ارائه  خدمات  مطلوب  به  مردم هم  زيرسوال  خواهد رفت .
  سقاييان نژاد شهردار اصفهان  هم  اعتمادسازي  ميان  شهرداري  و مردم  را از عوامل  موثر در اداره امور شهرها دانست  و گفت : توسعه  بي رويه  شهرها زاغه نشيني ، مشكلات  ترافيكي ، زيست  محيطي  و مهاجرتها را ايجاد كرده است  كه  بايد براي  حل  اين مشكلات  با كنارگذاشتن  شيوه هاي  سنتي  از روش هاي  هوشمند و تجربه هاي  بين المللي  استفاده  كرد.معاون  خدمات  شهري  شهردار تهران نيز با بيان  اينكه  ۶۴ درصد جمعيت  كشور ما در شهرها سكونت  دارند گفت : رسيدگي  به نيازها و تامين  مطالبات  متنوع و بحق  مردم  در مديريت  شهرها با استفاده  از نظر فرهيختگان  و بهره گيري  از روش هاي  علمي  امكان پذير است .
محمدي زاده  نبود ساختار مناسب  مالي  اداري  و نيروي انساني ، شفاف نبودن  قوانين  و دستورالعمل ها و دخالت  افراد غير مسئول  در حوزه هاي  تصميم گيري  را از جمله  مشكلات  شهرداري هاي  كشور برشمرد و گفت  :آمادگي  داريم  با سازمان  شهرداري ها همكاري  كامل  بكنيم تا ماموريت پشتيباني  خود را در تامين  منافع  شهرداري ها و شهروندان  به خوبي  انجام  دهيم .

پزشكان در اماكن عمومي بخش خصوصي مستقر خواهند شد
پزشكان، پيراپزشكان، كارشناسان بهداشت محيط و تغذيه در صورت تصويب نهايي از سوي دولت در مراكز و اماكن عمومي بخش خصوصي مستقر خواهند شد.
دكتر محمد نوري- معاون اشتغال وزارت بهداشت - در گفت وگو با ايسنا با اشاره اينكه از سوي وزارت بهداشت براي اشتغالزايي گروه پزشكان و پيراپزشكان ۲۵ شغل به كميسيون امور اجتماعي دولت پيشنهاد شده است، يادآور شد: ايجاد پايگاههاي سلامتي با حضور پزشك و پرستار در پايانه هاي مسافربري، ترمينال هاي اتوبوسراني با ظرفيت جابجايي يك هزار مسافر در روز، پايانه هاي مسافربري هوايي (پروازهاي داخلي و خارجي) و پايانه هاي مسافربري قطار، هتل هاي بين المللي با ظرفيت بالاتر از ۶۰۰ تخت، ورزشگاه هاي سازمان تربيت بدني و سالن هاي بدنسازي و ورزشي خصوصي با ظرفيت پذيرش بيش از ۱۰ نفر، از آن مراكز هستند.
وي ادامه داد: وجود پزشك و پرستار در پايگاه سلامتي در اماكن مقدسه، تورهاي بزرگ سياحتي، مجتمع آموزش تا ۵۰۰ نفر، آسايشگاه سالمندان تا ۱۰۰ نفر و شهربازي ها پيشنهاد شده است.
دكتر نوري با اشاره به اينكه وجود پايگاه سلامتي با حضور يك پزشك و پرستار در پارك ها، مراكز تفريحي، ساختمان هاي مركزي وزارتخانه ها و سازمانهاي بسيار بزرگ نيز پيشنهاد شده است، افزود: حضور پرستار براي خوابگاههاي دانشجويي و وجود پزشك و پرستار براي مدارس وزارت آموزش و پرورش با گنجايش بيش از ۵۰۰ دانش آموز، وجود پرستار در مدارس غيرانتفاعي با ۲۰۰ دانش آموز و وجود پزشك با جمعيت بالاتر از ۲۰۰ دانش آموز و وجود يك نفر بهداشت محيط و تغذيه در سالن هاي غذاخوري بزرگ با بيش از روزانه ۵۰۰ نفر پذيرش و شركت هاي توليد مواد غذايي يا بسته بندي و نگهداري مواد غذايي و وجود كارشناس بهداشت محيط در كارخانه هايي با آلودگي صوتي و هوا بالاتر نيز از موارد پيشنهادي وزارت بهداشت به كميسيون امور اجتماعي دولت بوده است.
وي با اشاره به اينكه از ۲۵ مورد فقط ۱۲ شغل كه براي دولت بار مالي نداشته مورد تأييد كميسيون امور اجتماعي دولت بوده است، افزود: در صورت تصويب نهايي از سوي دولت زمينه اشتغالزايي پزشكان، پرستاران، كارشناسان بهداشت محيط، تغذيه و بهداشتي فراهم خواهد شد.
به گفته وي، ۱۲ مورد تأييد شده مواردي است كه ضرورت آن به اثبات رسيده است.
دكتر نوري افزود: مطابق پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش نيز ايجاد كلينيك هاي دانش آموزي براي بررسي سلامت آنها مطرح شده كه مورد استقبال وزارت بهداشت قرار گرفته اين مورد نيز به كميسيون ارجاع و به دولت نيز براي تصويب ارسال شده است.

فضاسازي جداره هاي بزرگراهها
معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: امسال ۲تا۳ ميليارد تومان جهت فضاسازي جداره هاي بزرگراهها هزينه مي شود .مهندس محمدي زاده در گفت وگو با ايسنا افزود: كار فضاسازي جداره هاي بزرگراه مدرس رو به اتمام است و زيباسازي بزرگراههاي رسالت، چمران و يادگار امام نيز در دستور كار شهرداري قرار دارد.
وي بيان كرد : اجراي اين طرح به دليل محدوديتهاي مالي شهرداري ،جزو برنامه هاي مصوب سال جاري نبود ، اما به دليل موفقيت طرح مدرس و بنا به دستور شهردار، فضاسازي جداره هاي بزرگراههاي مزبور را آغاز كرديم.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران تصريح كرد: در جداره هاي اين بزرگراهها علاوه بر ايجاد فضاي سبز ، بيلبوردها و تابلوهاي تبليغاتي نيز نصب خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |