جمعه ۱۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۴
حس حسادت
005922.jpg

در جهان،عشق به وفور يافت مي شود
و به مقدار كافي براي همه وجود دارد
دوست داشتن ديگران
فرصتي است كه مي تواند
استعداد دريافت و ابراز عشق را
در شما به طور تصاعدي بالا ببرد
اگر ما سعي كنيم كه از روابط خود
با ديگران و در نهايت از زندگي
لذت ببريم قادر خواهيم بود
كه حسادت را در درون خود
از بين ببريم
«كتي لابريولا» مشاور خانواده طي تحقيقاتي
بر روي زوج هاي جوان به نتايجي در مورد حس حسادت، علل و عوامل آن و راه هاي مقابله با اين حس دست يافت.وي مي گويد: «در مشاوره هايي كه با زوج هاي جوان داشتم، بزرگ ترين مشكلي كه بيشتر آنها با آن روبه رو بودند و به نوعي مانع موفقيت آنها مي شد، حسادت بود. به رغم اين كه ما به يكديگر اطمينان داريم و فكر مي كنيم كه به خوبي همديگر را مي شناسيم، ولي اكثر ما كم وبيش با حس حسادت درگير هستيم. درصد كمي از افراد وجود دارند كه هرگز حسادت را تجربه نكرده باشند. من همواره به مراجعينم توصيه مي كنم كه با حسادت همانند يكي از عادات زشت رفتار كنند و بدانند كه هر لحظه امكان دارد چنين حسي در درون آنها بيدار شود و همواره به آنها يادآوري مي كنم كه تدابير و سياست هاي لازم براي مقابله با آن را ياد بگيرند تا خطرات و صدمات ناشي از آن را به حداقل ممكن برسانند.»

حسادت از مجموع ساير احساسات
به وجود مي آيد
ما همواره به حسادت همانند يك حس منفرد و يگانه مي نگريم درصورتي كه اين طور نيست و يك دسته از احساسات به هم مي پيوندند و باعث به وجود آمدن حسادت مي شوند. حسادت مي تواند از مجموع احساساتي نظير: خشم، ترس، خيانت، نگراني، اضطراب، ناراحتي، افسردگي، دلتنگي، غبطه و... به وجود آيد. شناختن احساساتي كه در شكل گيري حسادت موثر هستند، نقش ويژه اي را در غلبه بر اين حس، ايفا مي كند. هنگامي كه احساس حسادت مي كنيد اولين چيزي كه در وجودتان به وجود مي آيد، چيست؟ با تجزيه دقيق حسادت خود مي توانيد گام بزرگي در جهت فهم و درك اين حس و حل كردن مسايل و مشكلات ناشي از آن برداريد. آيا اجزاي تشكيل دهنده حسادت شما در همه زمان ها يكسان هستند و يا تركيب آنها در زمان ها و مكان هاي مختلف متغير است؟ براي مثال خانمي اجزاي تشكيل دهنده حسادت خود را اين چنين برآورد مي كند؛۵۰ درصد ترس از ترك شدن، ۲۰ درصد خشم، ۲۰ درصد احساسات ضعيف و ۱۰ درصد احساس خيانت. با اين حال همسر وي توانست اطمينان او را به خود جلب كند و با مهرباني و عشق با او رفتار كرد، در نتيجه احساس ترس از ترك شدن و خشم در او به حداقل رسيد و حسادت او قابل كنترل شد چون ترس او كه بيشترين ميزان حسادت را به خود اختصاص مي داد از بين رفته بود و او توانست به راحتي ساير احساسات خود را با همسرش در ميان گذاشته و آنها را حل كند.

علت عمده حسادت  ترس است
درك كردن اين نكته از اهميت خاصي برخوردار است كه ما ابتدا بدانيم كه حسادت چيست و دلايل بروز آن كدام است. حسادت عمدتاً به دليل ترس به وجود مي آيد. ترس از تغييرات، ترس از دست دادن قدرت، ترس از عدم كنترل يك رابطه، ترس از كمبود، ترس از ترك شدن و... حسادت پاسخي است كه از عدم اطمينان ما نسبت به دوست داشته شدن و مطلوب بودن به وجود مي آيد.
در انواع حسادت حسي در پشت آن قراردارد كه چشمگيرتر از خود آن است. در پس حسادت نيازي ناشناخته و يا ترسي عميق از عدم برآورده شدن نيازها وجود دارد. شناختن اين گونه ترس ها و نيازهاي ناشناخته كليد آشكار شدن حسادت و از بين بردن آن است. علت عمده حسادت، موقعيت هايي است كه از مواجه شدن با آنها واهمه داريم.
هنگامي كه حس حسادت درون ما بيدار مي شود، ذهن ما به سمت جنگيدن يا فرار كردن سوق پيدا مي كند زيرا ما احساس مي كنيم كه بقا و پايندگيمان در معرض خطر قراردارد. هنگامي كه دچار حس حسادت مي شويد، از خودتان بپرسيد كه «واقعاً از چه چيزي واهمه دارم؟» «به چه چيزي نياز دارم تا از اين موقعيت خلاص شوم؟» «بدترين چيزي كه مي تواند اتفاق بيفتد، چيست؟» «و اين اتفاق چطور مي تواند به وقوع بپيوندد؟»

حسادت توسط باورهاي ما شكل مي گيرد
سه باور كهن در جامعه ما در مورد برقراري رابطه (كه البته منظور از اين رابطه، روابط مشروع و در حد برطرف كردن نيازهاي اجتماعي است. حتي اين رابطه مي تواند با خواهر، برادر، مادر و يا پدر هريك از زوجين باشد.) وجود دارد كه باعث به وجود آمدن حسادت حتي در مردم متعادل جامعه مي شود. اكثر ما بدون اين كه شناختي در مورد اين عقايد داشته باشيم به سمت آنها جذب مي شويم. شناختن و باز كردن اين عقايد نشان مي دهد كه حسادت از كجا نشات مي گيرد، با خواندن هركدام از اين نظريه ها، ببينيد كه شما جزو كدام دسته از موارد زير هستيد. توجه داشته باشيد كه اين عقايد خواه ناخواه در ذهن شما جا افتاده اند. فقط بايد ببينيد كه كدام يك بيشترين تاثير را در شما داشته است.
باور نخست: اگر همسرم واقعاً به من علاقه مند است، پس نبايد به شخص ديگري نياز داشته باشد. اين عقيده نشان مي دهد كه هرگونه علاقه اي كه همسر شما نسبت به شخص ديگري اعم از خانواده، دوستان و غيره ابراز مي دارد، رابطه اي مستقيم با اين موضوع دارد كه او چقدر شما را دوست دارد. بنابراين ابراز عشق و علاقه كمتر برابر است با دلبستگي پيدا كردن او به شخص ديگر. شما با اين ديد غلط، خود را بيمار مي كنيد. اين عقيده بسيار نامعقول و مثل اين است كه بگوييم: «هنگامي كه يك زوج صاحب فرزند دوم مي شوند، نمي توانند فرزند اول خود را دوست داشته باشند و يا اين كه اگر آنها صاحب فرزند دوم شوند، نمي توانند هيچ گونه علاقه اي نسبت به او داشته باشند.»
باور دوم: اگر همسرم از دركنار من بودن راضي و خوشحال است و اگر همسر مناسبي براي او هستم، او هيچ كمبودي در زندگيش ندارد، پس به هيچ عنوان نبايد روابط دوستانه با اشخاص ديگر داشته باشد. اين عقيده مي تواند بسيار خطرناك و مخرب باشد، زيرا با عقيده اول، شما مي توانيد حداقل، تقصيرات را به گردن همسرتان بيندازيد. زيرا احساس مي كنيد شما را به اندازه كافي دوست ندارد ولي اين عقيده بيانگر اين نكته است كه اگر همسر شما به شخص ديگري دلبستگي پيدا كرد (كه البته اين نظر شخص شماست و ممكن است كه اصلاً علاقه اي در كار نباشد.) اين اشكال از شماست و شما مقصر هستيد كه نتوانسته ايد همسر مناسبي براي او باشيد و تا حالا هم رابطه شما اشتباه بوده و زندگي شما در معرض خطر نابودي است. اگر واقعاً به اين باور رسيده ايد كه چون شما همسر مناسبي نبوده ايد، همسرتان از شما سرد شده و شما لياقت همسري او را نداشته ايد، خود را آماده كنيد چون در اكثر مواقع دچار حس حسادت خواهيد بود.
باور سوم: دوست داشتن چند نفر در آن واحد امكان پذير نيست.
اين عقيده از اين مطلب سرچشمه مي گيرد كه عشق را مادي و متناهي فرض كنيم و بر اين باور باشيم كه عشق داراي يك منبع محدود است. درصورتي كه چنين نيست و عشق داراي منبعي پايان ناپذير است كه به هيچ وجه تمام شدني نيست. بنابراين اگر همسر شما به شخصي مثلاً يكي از اعضاي خانواده اش محبت مي كند، دليل بر اين نيست كه ديگر شما را دوست ندارد و علاقه اش نسبت به شما كم شده و يا شما را كمتر از او دوست دارد.
005920.jpg

بعضي از مردم احساس مي كنند كه مواقعي در زندگي شان وجود دارد كه به ميزان كافي از وقت، عشق، محبت، حمايت و تعهد طرف مقابل برخوردار نمي شوند. آنها همواره نگران اين مسئله هستند كه اگر همسر آنها به شخص ديگري علاقه مند شود، از موارد فوق بهره كمتري ببرند. چون همه اين باورها برپايه ترس است، براي غلبه بر آنها بايد تلاش و وقت زيادي صرف كرد. باور نخست ناشي از يك ترس عميق است كه شما دوست داشتني نيستيد و هر لحظه ممكن است ترك شويد. باور دوم شامل عدم اطمينان خاطر و ترس از شايسته نبودن است و باور سوم شامل ترس از محروميت و كمبود محبت و توجه است. سعي كنيد شرايط خود و همسرتان را درك كنيد و روي عقايد غلط خود كار كنيد و به تدريج عقايد درست و منطقي را جايگزين آنها كنيد. عقايدي كه به راحتي با شرايط شما و همسرتان سازگاري داشته باشد. عقايد جديد را به كار ببنديد و تاثير آنها را در زندگي تان مشاهده كنيد.

عقايد جديد
عقيده اول: همسرم خيلي مرا دوست دارد و به روابطي كه بين ما وجود دارد پايبند است و كاملاً به هم اعتماد داريم، بنابراين تجربه كردن روابط ديگر البته نه به معني بي بندوباري، بلكه در حد روابط اجتماعي روزمره بلامانع است.
عقيده دوم: رابطه زناشويي ما بسيار مستحكم و استوار است و هيچ چيزي نمي تواند پايه هاي زندگي ما را متزلزل كند. پس دليلي براي نگراني وجود ندارد. همسر من از با من بودن بسيار خرسند است و روابطي كه با ديگران داريم به هيچ وجه لذت زندگي ما را تهديد نمي كند.
عقيده سوم: در جهان عشق به وفور يافت مي شود و به مقدار كافي براي همه وجود دارد. دوست داشتن ديگران، فرصتي است كه مي تواند استعداد دريافت و ابراز عشق را در شما به طور تصاعدي بالا ببرد. اين عقايد ممكن است در ابتدا عجيب و غريب و يا حتي خنده دار به نظر برسد و اين نشان مي دهد كه الگوهاي قديمي غلط درباره عشق و دوست داشتن، چگونه با روح و ضمير ما عجين شده اند و همچنين اهميت برطرف شدن اعتقادات قديمي محرز مي شود. اگر ما سعي كنيم كه از روابط خود با ديگران و در نهايت از زندگي لذت ببريم، قادر خواهيم بود كه حسادت را در درون خود از بين ببريم.
منبع: اينترنت
ترجمه: بهناز فاضل

كلانشهر
فضاهاي فرهنگي-شهري تهران
005908.jpg
معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي گويد:كمبود فضاي شهري فرهنگي در تهران، يكي از بزرگ ترين معضلات اين كلانشهر است، كه متاسفانه در برنامه هاي توسعه شهر نيز براي رفع اين معضل، فكري نشده است و اساساً به نقش اين گونه فضاها، در قابل تحمل كردن شهر براي شهروندان، توجه نشده است.
منظور از فضاي شهري فرهنگي، فضايي است كه بستر تعامل اجتماعي و تبادل فرهنگي و هنري جامعه را به ويژه در شهرهاي بزرگ ايجاد مي كند. اين فضا، زمينه ها و امكانات مناسبي براي پاسخگويي به نيازهاي فرهنگي و هنري گروه هاي مختلف سني و اجتماعي شهروندان را از طريق تامين برنامه  ها و فعاليت هاي سالم و شاداب فرهنگي، هنري، تفريحي و ورزشي،  فراهم مي آورد؛ تا هر شهروند با هر سليقه و گرايشي، بتواند به آنجا مراجعه كند و ضمن تبادل تجارب و نظريات خود با ديگران، تجربه فرهنگي - هنري جديدي كسب كند.
به گفته او در سال هاي اخير،  به دليل تحولات فراوان فرهنگي و اجتماعي كه در عرصه هاي داخلي و در سطح جهاني رخ داده است، نياز شهر تهران به فضاهاي فرهنگي شهري بيش از گذشته احساس مي شود. ميزان استقبال مردم از فضاهاي تك عنصري مثل سالن هاي تئاتر و موسيقي و فرهنگسراها، حاكي از شدت گرفتن نياز آنان به فضاهايي تركيبي و چندعنصري است كه تنها در فضاهاي شهري فرهنگي،  قابل تحقق است.
مرتضي كاظمي با بيان اين كه تاريخ شهرسازي ايراني و اسلامي نشان از آن دارد كه پيشينيان ما، به ضرورت وجود اين گونه فضاها بيشتر از ما توجه كرده اند و اين توجه تا اواخر سده گذشته نيز به چشم مي خورد، به فضايي مثل ميدان نقش جهان در اصفهان، به عنوان بهترين شاهد اشاره كرد و گفت: اين ميدان يك فضاي تركيبي و چندعنصري است كه بسياري از نيازهاي مذهبي، فرهنگي،  هنري و تفريحي شهروندان اصفهاني را در طول حيات مدني خود، تامين و هنوز هم كاركرد تركيبي خويش را با قوت تمام حفظ كرده است.
معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: يك فضاي شهري فرهنگي، چون به صورت مجموعه اي شامل عناصر و فضاهاي شهري با ويژگي هاي خاص فرهنگي، هنري و اجتماعي است، قادر است تا در زمان هاي مختلف و با مراسم و فعاليت هاي متنوع، پاسخگوي شهروندان باشد و بدين ترتيب، تعلق خاطر آنان را به شهر خودشان تقويت كند و به عنوان يك عامل هويت بخش از حيات مدني حفاظت كند. از جمله كاركردهاي مشخص اين نوع فضاهاي شهري، تقويت هويت ديني و ملي و تحكيم وحدت و وفاق جامعه است و اين نكته اي است كه خلاء آن، آسيب هاي فراواني
بر حيات مدني و فرهنگ شهرنشيني وارد مي سازد.
مرتضي كاظمي درباره ايجاد فضاهاي شهري فرهنگي در شهر تهران عنوان كرد: اين موضوع فعلاً به صورت يك طرح مطالعاتي در دست انجام است تا در اولين گام،  مكان ها و محدوده هايي از شهر تهران كه قابليت تبديل شدن به چنين فضايي را دارند، شناسايي شود و متعاقب آن، گزارش هاي توجيهي براي تصميم گيري مسئولان ذي ربط، تهيه شود. طبيعي است كه تا قبل از پايان يافتن مطالعات نمي  توان در خصوص اين طرح توضيح بيشتري داد؛ فقط در اين حد مي توانم اشاره كنم كه يكي از محدوده هاي مورد مطالعه، محدوده موزه هنرهاي معاصر تهران و موزه فرش است كه توسط مشاور صاحبنظر، انجام مي شود.

خبر علمي
مصرف روزانه يك پرتقال
تحقيقات جديد دانشمندان استراليايي نشان مي دهد مصرف يك پرتقال در روز از بروز برخي انواع سرطان ها پيشگيري مي كند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از كانبرا، تحقيقات سازمان تحقيقات علمي و صنعتي كشورهاي مشترك المنافع نشان مي دهد مصرف مركبات مي تواند خطر ابتلا به سرطان دهان، حنجره و معده را تا ۵۰ درصد كاهش دهد.
مصرف يك وعده مركبات در روز علاوه بر ميزان توصيه شده مصرف پنج نوبت ميوه و سبزي ها در روز مي تواند خطر ابتلا به سكته را تا ۱۹ درصد كاهش دهد.
مركبات با داشتن خواص آنتي اكسيدان و تقويت كننده دستگاه ايمني، از رشد تومور جلوگيري كرده و با عادي كردن وضعيت سلول هاي سرطاني از بدن محافظت مي كند.
تحقيقات اين دانشمندان براساس ۴۸ مطالعه بين المللي در مورد فوايد مركبات انجام شده است. نتايج اين مطالعه همچنين شواهد مطمئني در مورد تاثير مصرف مركبات در كاهش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي ارايه كرده است.
پرتقال داراي بالاترين ميزان آنتي اكسيدان در بين تمامي ميوه هاست و با برخوردار بودن از حدود ۱۷۰ ماده شيميايي گياهي مختلف از جمله بيش از ۶۰ فلاونوئيد، داراي خواص ضدالتهابي، ضد تومور و جلوگيري از تشكيل لخته است.

آسپيرين خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش مي دهد
تحقيقات دانشمندان هنگ كنگي نشان مي دهد مصرف طولاني مدت آسپيرين خطر ابتلا به سرطان معده را كاهش مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از هنگ كنگ، گروهي از پژوهشگران دانشكده پزشكي دانشگاه هنگ كنگ اطلاعات مربوط به حدود سه هزار بيمار مبتلا به سرطان معده را بررسي كردند و دريافتند مصرف طولاني مدت آسپيرين يا داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي مي تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۲۲ درصد كاهش دهد.
دكتر بنيامين وونگ گفت: هنوز خيلي زود است كه در مورد امكان استفاده از آسپيرين در درمان سرطان پيش بيني شود.
نتايج اين تحقيق در اين مرحله تنها كاربرد پيشگيرانه دارد و نه درماني.
وي افزود: اين مطالعه اولين گام در اثبات اين اصل است كه آسپيرين خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد. اين محققان تاكيد كردند مطالعات بيشتري از جمله باليني براي اثبات صحت نتايج بايد انجام شود.
سرطان معده چهارمين سرطان شايع در جهان است. در سال ۲۰۰۰، حدود ۸۷۶ هزار تن به اين بيماري مبتلا شدند. براساس اعلام سازمان جهاني بهداشت اين بيماري دومين عامل مرگ و مير ناشي از سرطان نيز محسوب مي شود.

خاتمي: بيمه امنيت و عزت جامعه را تامين مي كند
005890.jpg
رييس  جمهوري  بر لزوم  اصلاح  قوانين ، كنارگذاشتن  شيوه هاي  سنتي  و دستيابي  به  شيوه هاي  نوين ، درصنعت  بيمه  كشور تاكيد كرد و اظهار داشت : بيمه ، امنيت  و عزت  جامعه  را تامين  مي كند.
آقاي  سيد محمد خاتمي ، ديروز در ديدار مديران  ارشد صنعت  بيمه  ايران ، با تاكيد بر لزوم  نهادينه  شدن  فرهنگ  بيمه  در كشور، افزود: ما بايد بكوشيم  با اصلاح  مقررات  و فعال  كردن  بخش  خصوصي ، زمينه  گسترش  صنعت  بيمه  را فراهم  كنيم .
رييس  جمهوري ، تاسيس  بيمه هاي  خصوصي  را زمينه ساز رقابت  در عرصه  بيمه  كشور دانست  و گفت : در حال  حاضر ۹ شركت  خصوصي  در صنعت  بيمه  كشور فعال  هستند و   اين  رقم  بايد افزايش  يابد. آقاي  خاتمي ، دستاوردهاي  صنعت  بيمه  و كارنامه  اين  بخش  را مثبت  توصيف  كرد و گفت : رشد بيمه  نسبت  به  ساير بخش ها از شتاب  بيشتري  برخوردار بوده  است .
رييس  جمهوري ، با ابراز تاسف  از اين  كه  تنها ۱۵ درصد از سرمايه گذاري هاي  كشور تحت  پوشش  بيمه  است ، خاطرنشان  كرد: پايين  بودن  اين  رقم  نشانه  نبود فرهنگ  بيمه  در كشور است . آقاي  خاتمي  اظهار داشت : بايد بكوشيم  با نهادينه  كردن  اين  فرهنگ ، ميزان  سرمايه گذاري هاي  تحت  پوشش  بيمه  را افزايش  دهيم . وي  كه  در جمع  ده ها نفر از مديران  ارشد صنعت  بيمه  كشور در تهران  سخن  مي گفت ، بيمه  را پشتوانه  مهم  فعاليت هاي  اقتصادي  كشور دانست  و گفت : بيمه ، امنيت  و عزت  جامعه  را تامين  مي كند و حكومت  وظيفه  دارد حق  برخورداري  از زندگي  امن  توام  با عزت  شهروندان  را فراهم  كند.
آقاي  خاتمي  در بخش  ديگري  از سخنانش  توليد و سرمايه گذاري  در كشور را نيازمند امنيت  دانست  و با اشاره  به  تراز بازرگاني  كشور، گفت : در حال  حاضر تراز منفي  بازرگاني ، حدود ۱۰ ميليارد دلار است  كه  بايد بكوشيم  در برنامه  چهارم  توسعه ، اين  تراز را به  سمت  صفر و به سوي  مثبت  شدن  سوق  دهيم .
رييس  جمهوري ، بيمه  را پشتوانه اي  مناسب  براي  صادرات  كشور دانست  و گفت : اگر فعاليت هاي  بيمه  نادرست  باشد، ما نيز در عرصه  اقتصادي  ناكام  خواهيم  بود. وي  درعين  حال  گفت : آمار و ارقام  نشان  از تحول  بزرگ  در صنعت  بيمه  كشور دارد.
آقاي  خاتمي ، شتاب  بخشيدن  به  فعاليت هاي  اقتصادي  را از جمله  اولويت هاي  برنامه  چهارم  توسعه  دانست  و گفت : اميدوارم  با كاهش  نرخ  تورم  و كاهش  نرخ  بيكاري  در طول  برنامه  چهارم  بتوانيم  گام هاي  موثري  درشتاب  بخشيدن  به  بهبود وضع  اقتصاد كشور برداريم .
رييس  جمهوري ، فعاليت هاي  انجام  شده  درعرصه  اقتصاد كشور را مثبت  دانست  اما گفت  هنوز تا رسيدن  به  حد مطلوب  و ايده ال  فاصله  داريم .
آقاي  خاتمي  گفت : ما از يك  جامعه  بسته  و ديكتاتور زده  به  سمت  يك  نظام  مردمي  و مردم  سالار حركت  كرده ايم  و از يك  جامعه  داراي  اقتصاد بسته  و تحت  حاكميت  «هزار فاميل»، مي خواهيم  به  جامعه اي  كه  متناسب  با شان  ملت  ايران  است ، برسيم .
وي  گفت : در مسير نهادينه  شدن  آزادي  و مردم سالاري  و مستحكم  كردن  پايه  استقلال  و رشد علمي  و اقتصادي  كشور دستاوردهاي  فراوان  و درعين  حال  مشكلاتي  داشته ايم .
گزارش  خبرنگار سياسي  ايرنا حاكي  است  در اين  مراسم  «عبدالناصر همتي » رييس  كل  بيمه  مركزي  ايران ، گزارشي  از فعاليت ها و عملكرد صنعت  بيمه  كشور ارايه  كرد و گفت : مسايل  مشتري  مداري  و كم كردن  بوروكراسي  درپرداخت  خسارت  به  مردم ، از جمله  برنامه هاي  صنعت  بيمه  كشور است . وي ، بيمه  شخص  ثالث  را از جمله  مشكلات  صنعت  بيمه  دانست  و ابراز اميدواري  كرد: با تصويب  لايحه  اصلاح  قانون  بيمه  شخص  ثالث  كه  تقديم  دولت  شده  است ، بسياري  از مسايل  و مشكلات  در اين  خصوص  حل  شود. رييس  كل  بيمه  مركزي  ايران ، همچنين  از بيمه   نفت  و انرژي  در كشور صحبت كرد و گفت : ۴۰ ميليارد دلار از سرمايه گذاري هاي  كشور در عرصه  نفت  و انرژي  تحت  پوشش  بيمه  قرار مي گيرد.

در نشست وزير كشور با نمايندگان احزاب مختلف
سند «منشور وفاق و قواعد رفتاري» احزاب سياسي به تصويب رسيد
خبرگزاري فارس: سند منشور وفاق احزاب سياسي در نشست مشترك وزير كشور و معاون سياسي وزارت كشور با جمعي از نمايندگان احزاب سياسي و خانه احزاب كشور به تصويب نهايي رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از روابط عمومي وزارت كشور، در اين نشست كه چهارشنبه شب با حضور تعدادي از مسئولان و مديران وزارت كشور برگزار شد، پيرامون مواد باقي مانده از پيش نويس سند، بحث و تبادل نظر به عمل آمد و پس از اصلاح و حذف پاره اي از مواد، با راي اكثريت حاضران در نشست به تصويب نهايي رسيد.
براساس نشست قبلي، دفاع از حقوق قانوني ساير احزاب براي رقابت سياسي و نشر ايده ها و برنامه ها، پرهيز از هرگونه اقدام براي حذف ساير احزاب از عرصه رقابت سياسي، پرهيز از ترويج و حمايت از گروه هايي كه اعلام مي كنند همه يا برخي از مباني فوق را قبول ندارند، از جمله قواعد رفتاري و الزامات گنجانده شده در پيش نويس است.
در بخشي از اين پيش نويس تصويبي و در قالب تبصره اي تاكيد شد: پرهيز از حمايت گروه هاي مذكور شامل دفاع از لزوم رفتار قانوني با آن گروه ها نخواهد بود.
بر پايه اين گزارش، خودداري از ايجاد شكاف هاي اجتماعي (قومي، مذهبي، قبيله اي) و يا دامن زدن به آنها يا بهره گيري از آنها و نيز پرهيز از تبديل رقابت هاي سياسي به ستيزه جويي، پرهيز از دعوت به نقض قانون اساسي يا اصول آن، پرهيز از ايراد تهمت و افترا به احزاب ديگر و نيز نقد عملكردها به جاي تخريب افراد و شخصيت هاي حزبي و عدم ورود به حوزه خصوصي آنان از ديگر موارد تصويب شده در قالب قواعد رفتاري و الزامات و تعهدات مربوط به آن در نشست پيشين بود.
اين گزارش حاكي است، در نشست چهارشنبه شب، پرهيز از تحريك يا تهديد ساير احزاب به خشونت فيزيكي از قبيل برهم زدن تجمعات قانوني، محكوميت اعمال خشونت هاي مذكور (برهم زدن تجمعات و...) از سوي هر فرد يا گروه ديگر، حمايت نكردن از حركت هاي غيرقانوني و محكوم كردن آنها به ويژه در امر انتخابات (مذكور در فصل مربوط به تخلفات انتخاباتي نسبت به رقبا در قانون انتخابات) و التزام به رعايت اخلاق اسلامي در گفتار و رفتار نسبت به رقبا و بهره گيري از جدال احسن به عنوان موارد ديگري از قواعد رفتاري احزاب سياسي به تصويب رسيد.
علاوه بر آن، احترام به فعاليت هاي قانوني ساير احزاب و پرهيز از اخلال در فعاليت آنان و ساير موارد، خودداري از تلاش براي كسب اطلاع از اخبار درون سازماني احزاب ديگر از طرق غيرقانوني، پرهيز از ايراد اتهامات اعتقادي و اخلاقي در رقابت هاي سياسي، تعهد به ارجاع شكايات احزاب از يكديگر به هيات داوري قبل از طرح در مراجع قانوني و تفكيك قايل شدن بين عملكرد و مواضع شخصي اعضاي احزاب با عملكرد و مواضع رسمي احزاب از جمله موارد ديگري بود كه به عنوان قواعد رفتاري فعاليت احزاب سياسي به تصويب حاضران در نشست رسيد.
همچنين تعهد احزاب به رعايت مباني و قواعد رفتاري و آموزش آن به اعضا و مراقبت در رعايت آنها، طراحي نهاد ويژه براي گفت وگو و همكاري بين احزاب و گروه هاي سياسي و نيز ترويج و تقويت نقش احزاب (مثل خانه احزاب)، پاسخ مثبت به دعوت هاي مبتني بر همكاري و تشريك مساعي توسط احزاب ديگر، برقراري ملاقات هاي منظم بين احزاب و تعهد احزاب به شركت در آن، تعهد احزاب به پذيرش و اجراي راي نهاد داوري و نظارت، ايجاد نهاد داوري و نظارت براي ارجاع شكايت و تخلفات احزاب از قواعد رفتاري توافق شده به آن و نيز نظارت مستمر به عملكرد احزاب، از طريق تعيين هيات مرضي الاطراف به عنوان اقتضاهاي منشور وفاق احزاب سياسي مورد توافق حاضران قرار گرفت.
تاسيس نهاد گفت وگو پيرامون مباني قواعد رفتاري از ديگر مصوبات اين نشست بود. عواملي همچون التزام به منافع و امنيت ملي، حفظ و تقويت وفاق ملي، التزام به قانون اساسي، التزام به اسلاميت و جمهوريت نظام و ولايت امر و پذيرش حقوق اساسي ملت از جمله مباني قواعد رفتاري بود كه در جلسه پيشين به تصويب رسيد.
اين گزارش حاكي است، سند مذكور به خانه احزاب ارسال و در نشستي رسمي و در حضور نمايندگان تام الاختيار احزاب سياسي به امضاي آنان خواهد رسيد.
برپايه اين خبر، كليه احزاب سياسي با پذيرش و امضاي سند وفاق احزاب سياسي به عضويت اين سند درآمده و سند ياد شده، براي امضاكنندگان، در رفتارها و رقابت هاي سياسي بين احزاب لازم الاتباع خواهد بود.
همچنين به گفته وزير كشور، آيين نامه انضباطي سند و آيين نامه هيات داوري و نظارت، در جلسه جداگانه و يا در خانه احزاب مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
لازم به ذكر است كه پيش نويس سند منشور وفاق و قواعد رفتاري احزاب، توسط كميته اي متشكل از شكوري راد، مرتضي نبوي و مرتضي مبلغ تهيه و تدوين شده بود.

آخرين خبرها از بزرگ ترين واكسيناسيون جهان
فهرست  افرادي  كه  از تزريق  واكسن  سرخك  و سرخجه  منع  شدند
005886.jpg

وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  با صدور اطلاعيه اي  آن  دسته  ازافرادي  را كه  نبايد در برابر بيماري هاي  «سرخك » و «سرخجه » واكسينه  شوند،اعلام  كرد. به گزارش  ديروز روابط عمومي  وزارت  بهداشت ، زنان  باردار، افرادي كه  توسط پزشك  معالج  منع  تزريق  واكسن  شدند، افرادي  كه دچار نقص  سيستم  ايمني  و بدخيمي  هستند، افراد حساس  به  محتويات  واكسن  و نيز بيماري هاي  حاد تب داركه  بيش  از ۵/ ۳۸ درجه  تب  دارند، از زدن  واكسن  سرخك  و سرخجه  منع  شدند. بر اساس  اين  اطلاعيه ، افرادي  كه  داراي  تب  بيش  از ۵/ ۳۸ درجه  هستند، مي توانند پس  از عادي  شدن  دماي  بدن  و بهبودي ، نسبت  به  تزريق  اين  واكسن ها اقدام  كنند. واكسيناسيون  سراسري  حذف  سرخك  و سرخجه  از شنبه  ۱۵ آذرماه  آغاز و تا۱۰ دي  ماه  ادامه  دارد. اين  واكسيناسيون  شامل  تمامي  افراد ۵ تا ۲۵ سال خواهد بود.
ابتلا به بيماري سرخجه براي زنان باردار خطرآفرين است
معاون  بهداشتي  دانشگاه  علوم  پزشكي  شيراز نيز گفت : ابتلا به  بيماري  سرخجه  براي  زنان  باردار كه  در كودكي  به  سرخجه  مبتلا نشده  باشند خطرناك  است  و باعث  ناهنجاري  در زنان  يا مرگ  جنين  آنان  مي شود.
دكتر محمد رحيم كديور ديروز  در گفت و گو با ايرنا افزود: به  همين  دليل  مردم  آگاه  بايد در برنامه  بسيج  واكسيناسيون  عليه  بيماري  سرخك  و سرخجه  حضور فعال  داشته  باشند. وي  يادآور شد: هم  اينك  سالانه  دركشورهاي  درحال  توسعه  از هر يك هزار نوزاد
تولد يافته ، يك  تا سه   نفر به  سرخجه  مبتلا مي شوند. معاون  بهداشتي  دانشگاه  علوم  پزشكي  شيراز اظهار داشت : سرخجه  بيماري  ويروسي  است  كه  موجب  تورم  غده هاي  لنفاوي  پشت  گردن ، درد مفصل ، تب  يك روزه  و دانه هاي  پوستي  در صورت  و گردن  مي شود و تا سه  روز ادامه  دارد.
دكتر كديور تصريح  كرد: سرخجه  در زنان  باردار موجب  ايجاد كري ، ناراحتي  قلبي ، آب  مرواريد، فلج  مغز و اختلالات  خوني  در نوزادان  مي شود.
وي  گفت : واكسن  سرخجه  مي تواند ۹۵ درصد افراد حساس  را نسبت  به  بيماري  سرخجه  ايمن  كند.
معاون  بهداشتي  دانشگاه  علوم پزشكي  شيراز افزود: سازمان  جهاني  بهداشت  به منظور حذف  بيماري  سرخجه  مادرزادي  و سرخك ، بسيج  واكسيناسيون  را در دستوركار كشورها قرارداده  است .
وي  اظهار داشت : در صورتي كه  در اين  طرح  واكسيناسيون  عليه  بيماري  سرخجه  و سرخك ، ۹۵ درصد افراد پنج تا ۲۵ سال  حضور يابند، مي توان  گفت  اجراي  اين  طرح  در كشور موفقيت  آميز بوده  است . دكتر كديور خاطرنشان  كرد: از اين  رو بايد مطبوعات  و رسانه هاي  جمعي  به طور مطلوب  به  مردم  اطلاع رساني  و خانواده ها با حساسيت  واكسينه  شدن  جوانان  وكودكان  را پيگيري  كنند.
005888.jpg

وي  گفت : از سال  آينده  كليه  كودكان  در سن 
۱۵ماهگي  يك  نوبت  واكسن  سرخك ، سرخجه  و اوريون  و قبل  از ورود به  مدرسه  واكسن  مجدد سرخك  و سرخجه  را دريافت  مي كنند.
دكتر كديور افزود: افرادي  كه  به انواع  سرطان ها، تالاسمي  ماژور، ايدز، انواع  پيوندها و بيماري هاي  شديد ويروسي  مبتلا هستند و زنان  باردار و يا مشكوك  به  حاملگي  بايد از دريافت  واكسن  خودداري  كنند.
معاون  بهداشتي  دانشگاه  علوم  پزشكي  شيراز اظهار داشت : در صورتي كه  كودك  واكسينه  شده  با زن  باردار ارتباط نزديك  دارد، بايد احتياط و مراقبت  بيشتري  صورت  گيرد.
هر روز حدود يك ميليون و سيصد هزار نفر واكسينه مي شوند
در طول اجراي عمليات واكسيناسيون سراسري حذف سرخك و سرخجه مادرزادي به طور متوسط هر روز يك ميليون و سيصد هزار نفر واكسن دريافت مي كنند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مديركل روابط عمومي اين وزارتخانه كه در نشست شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي سازمان هاي وابسته دانشگاه هاي علوم پزشكي تهران و رابطان معاونت ها سخن مي گفت با بيان مطلب فوق بر اعلام سراسري اقدام ها و اخبار مربوط به اجراي اين طرح در حوزه هركدام از دانشگاه هاي علوم پزشكي تاكيد كرد و گفت: بايد تا پايان زمان اجراي عمليات واكسيناسيون برنامه اطلاع رساني آن را فعال نگه داريم.

۴۰ درصد از مردم كشور دچار كمبود كلسيم هستند
مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: ۴۰ درصد از مردم كشورمان به خاطر عدم مصرف شير و لبنيات كافي دچار كمبود كلسيم و در نتيجه بيماري گرسنگي سلولي هستند.
«ربابه شيخ الاسلام» در حاشيه جشنواره شير و فرآورده هاي لبني در همدان افزود: هفت ميليون نفر از جمعيت كشور در معرض خطر شكستگي استخوان ناشي از پوكي استخوان هستند و زياني كه از اين طريق متوجه كشور مي شود بسيار زياد است.وي افزود: مشكلاتي كه امروز در جامعه ما بر اثر سوءتغذيه وجود دارد ناشي از ساختار اقتصادي ناسالم است و بخشي از جمعيت كشور غذاي كافي و مغذي دريافت نمي كنند.
اين دكتر داروساز از سوءتغذيه كودكان، كمبود ريزمغذي ها، بيش خواري و نابرابري تغذيه به عنوان مشكلات ناشي از اين نوع ساختار اقتصادي نام برد.

موثرترين  راه براي جلوگيري  از ابتلا به آنفلوآنزا
يك  متخصص  بيماري هاي  عفوني  گفت : رعايت  بهداشت  فردي  موثرترين  راه  براي  جلوگيري  از ابتلا به  بيماري  «آنفلوآنزا» است .
دكتر «مجيد اميري » ديروز در كنگره  بين المللي  بيماري هاي  ريوي  و سل  افزود: آنفلوآنزا شايع ترين  سرماخوردگي  است  كه  شيوع  ويروس  آن  از اول  فصل  پاييز آغاز و تا اواخر ارديبهشت  ماه  ادامه  دارد. وي  با اشاره  به  درصد بالاي  شيوع  اين  بيماري  اظهارداشت : آنفلوآنزا به  صورت  بيماري  واگيردار گريبانگير همه  گروه هاي  سني  به ويژه  كودكان  مي شود.
دكتر اميري ، درد شديد عضلات ، تب  ناآگاهانه  و اختلال  در دستگاه  تنفسي  و فوقاني  را از علايم  اين  بيماري  ذكر كرد و گفت : شروع  بيماري  از پنج  تا هفت  روز بوده  و مدت  درمان  آن  پنج  روز است .

تصادف در بزرگراه تهران - قم
005892.jpg
عصر ديروز برخورد چند دستگاه خودرو در بزرگراه تهران ـ قم، بار ديگر حادثه آفريد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين تصادف دو دستگاه پژو، دو دستگاه پيكان، يك اتوبوس، يك دستگاه پرايد و يك دستگاه سمند كه در حال حركت از تهران به قم بودند، با هم برخورد كردند كه بر اثر اين حادثه يك دستگاه پژو به طور كامل در آتش سوخت.
اين تصادف كه در كيلومتر ۷۰ اين بزرگراه اتفاق افتاد، خوشبختانه هيچ خسارت جاني نداشت و فقط سه تن از سرنشينان مجروح شدند كه توسط امدادگران به پايگاه هاي مربوطه انتقال يافتند.

سه زائر عتبات عاليات در اثر برخورد با مين كشته شدند
يك فرد آگاه از كشته شدن سه نفر و زخمي شدن چهار زائر غيرقانوني عتبات عاليات عراق در نوار مرزي شهرستان دهلران خبر داد.
وي ديروز به خبرنگار ايرنا گفت: اين گروه
هفت نفره اهل استان فارس روز چهارشنبه در جريان عبور غيرقانوني از منطقه مرزي دشت عباس بر اثر برخورد با مين كشته و زخمي شدند.وي كشته شدگان اين حادثه را «ميرزا سليماني»، «عليمراد دهقان» و يك نفر ديگر كه هنوز هويتش شناسايي نشده ذكر كرد و گفت: مجروحان اين حادثه كه زن هستند هم اينك در بيمارستان شهداي دهلران تحت درمان هستند.
اين افراد در حالي قصد گذر غيرقانوني از نوار مرز را داشته اند كه رفت و آمد قانوني زوار و مسافران از نوار مرزي استان ايلام به سهولت در جريان است.
در چند ماه گذشته بيش از ۳۰۰ نفر زائر و مسافر غيرقانوني عراق در طول ۴۳۰ كيلومتر مرز استان ايلام كشته و يا زخمي شده اند كه حدود ۴۰ نفر از اين تعداد كشته و زخمي در محدوده مرزي شهرستان دهلران اتفاق افتاده است.بيشتر اين حوادث مرگبار در تابستان گذشته و قبل از آغاز تردد قانوني زوار از مرز مهران رخ داده است.

جرايم نيمي از زندانيان مربوط به مواد مخدر است
مدير كل  بهداشت  و درمان  سازمان  زندان هاي  كشور گفت : ۱۵۴ هزار نفر زن  و مرد اكنون  دوران  محكوميت  خود را در زندان هاي  كشور سپري  مي كنند.
دكتر «پرويز افشار» ديروز در حاشيه  برگزاري  همايش  علمي  تخصصي  شوراي  برنامه ريزي ، بهداشت  و روان  و فرهنگي  زندان هاي  كشور در گفت وگو باخبرنگار ايرنا افزود: از اين  تعداد حدود چهار درصد را زنان  تشكيل  مي دهند و مابقي  آنها مردان  هستند. وي  خاطرنشان  كرد: بيشترين  آمار زندانيان  به  جرايمي  در خصوص  استفاده  ازمواد مخدر و قاچاق  آن  تعلق  دارد. به  گفته  وي ، بر اساس  آمار موجود بين  ۴۰ تا ۵۰ درصد زندانيان  كشور درخصوص  استفاده  و خريد و فروش  مواد مخدر هستند. وي  همچنين  از اعتياد، درگيري  و اختلافات  خانوادگي  به  عنوان  شايع ترين جرايم  در ميان  جمعيت  نسوان  زنداني  ياد كرد و گفت : يكي  از مهم ترين  مسايلي كه  مي تواند دراين  مهم  نقش  بسزايي  داشته  باشد انجام  كارهاي  فرهنگي  در بين  آنها است . وي  گفت : در اين  خصوص  كانون هاي  اصلاح  و تربيت  با اجراي  برنامه هاي  روانكاوي ، فرهنگي ، ديني ، مذهبي  و ورزشي  در ساختار اصلاح  فكري  و رفتاري  آنها فعاليت  مي كنند.

جسد جواني  پس  از هشت  ماه  در منزلش كشف  شد
فرمانده  انتظامي  شهرستان  مشهد اعلام  كرد: جنازه  جواني  كه  به  قتل  رسيده  بود پس  از هشت  ماه  از داخل  منزلش  در مشهد كشف  شد. سرهنگ  «محمدرضا عليپور» ديروز  در گفت و گو با خبرنگاران  افزود: در پي  تماس هاي  مكرر اهالي  محله  سيدي  مشهد با پليس  ۱۱۰ مبني  بر اين كه  از منزلي  بوي  تعفن  به  مشام  مي رسد، ماموران  انتظامي  با حكم  قضايي  وارد اين  مكان  شدند و پس  از جست وجو جسد جوان 
۱۸ ساله  را كشف  كردند. وي  گفت : صاحب  اين  منزل  و پدر مقتول  در بازجويي  اعتراف  كرد كه  جنازه  متعلق  به  فرزندش  به  نام  مهدي  است  كه  داراي  سوابق  متعددي  از قبيل  شرارت ، زورگيري ، مواد مخدر و مصرف  مشروبات  الكلي  بوده  است . سرهنگ  عليپور اظهارداشت  : پدر مقتول  اعلام  كرد كه  مهدي  هشت  ماه  قبل  با برادرش  در حمام  درگير شد و زماني  كه  مي خواست  با چاقو حمله  كند، برادرش  آن  را از او گرفته  و با همان  وسيله  چندين  ضربه  به  او وارد كرد و او را به  قتل  رساند. وي  گفت : صاحب  منزل  طبق  اعترافات  گفته  است  كه  جسد را در منزل  دفن  كرده  بودند اما
۱۵ روز قبل  بوي  تعفن  باعث  شد تا خاك  محل  دفن  را عوض  نموده  و روي  آن  را با آهك  بپوشانيم. سرهنگ  عليپور افزود: پس  از كشف  جسد اين  جوان، ماموران  انتظامي  قاتل  را دستگير كرده  و او نيز به  قتل  برادرش  اعتراف  كرده  و پرونده  جهت  سير مراحل  قانوني  تحويل  مقام  قضايي  شده  است .

امروز در شهر
بزرگداشت عارف در تالار وحدت
گروه نهفت به مناسبت يك صد و بيست و سومين سال تولد بزرگداشت عارف قزويني كنسرت برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي، اين كنسرت امروز جمعه ۱۴ آذر ماه در تالار وحدت برگزار مي شود. گفتني است كه اين كنسرت با همكاري انجمن موسيقي برگزار مي شود. در اين گروه هنرمنداني چون ياور طاهريان، صفايي، سمانه گلكار و جهانشاه صارمي عضويت دارند.

نمايشگاه كتاب هاي تخصصي هنر
نمايشگاه و فروشگاه ۹۰۰ عنوان از جديدترين كتاب هاي تخصصي هنر از امروز تا ۱۷ آذر در فرهنگسراي نياوران برپاست.
به گزارش روابط عمومي بنياد آفرينش هاي هنري نياوران، در اين نمايشگاه كتبي با موضوعات موسيقي، سينما، تئاتر، گرافيك، عكاسي، معماري و صنايع دستي عرضه مي شود كه همه آنها به زبان انگليسي هستند. اين نمايشگاه با همكاري انتشارات ويژه نشر برگزار شده است.

همنوازي تار در فرهنگسراي نياوران
امروز (جمعه ۱۴ آذرماه) كنسرت موسيقي دستگاهي ايران در فرهنگسراي نياوران به اجرا درمي آيد. در اين برنامه همنوازي تار،  سنتور و ضرب توسط «ساسان رسولي»، «وحيد بصام» و «فريد خردمند» اجرا مي  شود. ساعت اجراي برنامه شش بعدازظهر است.

سفر به سوريه
سفري به سوريه عنوان چهل و يكمين نمايشگاه عكس عكاسخانه شهر است كه از ۱۵ تا ۲۸ آذر براي بازديد عموم داير خواهد بود.
اين نمايشگاه با موضوع معماري اماكن متبركه و زندگي اجتماعي مردم كشور سوريه، شامل ۳۰ قطعه عكس رنگي از سعيد محمودي از ناوه است كه در قطع ۳۰ * ۳۰ ارايه شده است.
عكاسخانه شهر در ميدان هفت تير، خيابان بهار شيراز  همه روزه از ۹ تا ۱۷ براي بازديد علاقه مندان داير خواهد بود.

آثار دل زنده در نياوران
مجموعه فرهنگي ـ تاريخي نياوران مجموعه اي از آثار نقاشي «ژاله دل زنده» را به تماشا گذاشته است.
اين نمايشگاه كه با اجراي گروه دف نوازان و ندادمهر به سرپرستي افشين خلج گشايش يافت تا ۲۲ آذر براي بازديد علاقه مندان داير خواهد بود.
ساعت بازديد هر روز از ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر است.

نقاشي هاي نابينايان در فرهنگسراي انديشه
نمايشگاهي از نقاشي هاي رنگي نابينايان در اتاقي تاريك در فرهنگسراي انديشه به نمايش درآمده است.
اين نمايشگاه در برگيرنده نقاشي نابينايان مطلقي است كه نخستين بار از رنگ با روش هاي ابداعي مهوش سپهر بهره گرفته اند.
مهوش سپهر ۲۸ سال است كه معلمي نابينايان را مي كند، او با شاگردانش تاكنون بيش از ۴۵ نمايشگاه بين المللي برپا كرده است. اين نمايشگاه قرار بود
۲۳ مهرماه همزمان با روز نابينايان برپا شود كه به علت بي مكاني اكنون برگزار شده و تا ۲۲ آذر براي بازديد عموم داير خواهد بود.
سپهر درباره روش هاي ابداعي و به ثبت رسيده اش به خبرنگار ايسنا گفت: به پنج روش با استفاده از حس لامسه، بويايي، چشايي، استفاده از طول موج رنگ و كدگذاري، نابينايان مي توانند نقاشي هايي رنگي خلق كنند.

آزمون فيلمسازي
آزمون فيلمسازي انجمن سينماي جوانان ايران جمعه ۱۴ آذر در سراسر كشور برگزار مي شود.
در اين آزمون كه ساعت ۱۰ صبح و به صورت كتبي در ۵۰ دفتر انجمن سينماي جوان در سراسر كشور برگزار خواهد شد، حدود سه هزار هنرجو براي تحصيل در دوره يكساله فيلمسازي پذيرفته خواهند شد.
پذيرفته شدگان در دو ترم تحصيلي دروس عكاسي، طرح و گزارش نويسي و مباني ارتباط تصويري در ترم اول و فيلمنامه نويسي، تصويربرداري و كارگرداني و تدوين را در ترم دوم فرا مي گيرند.

بداهه نوازي تنبور در فرهنگسراي هنر
كنسرت بداهه نوازي تنبور در فرهنگسراي هنر (ارسباران) در روزهاي ۱۵ و ۱۶ آذرماه برگزار مي شود.
گروه موسيقي «روح تاف» به سرپرستي و نوازندگي تنبور «آرش شهرياري» به اجراي برنامه در دو بخش مي پردازد كه بخش اول به بداهه نوازي تنبور و بخش دوم به بداهه نوازي تار اختصاص دارد.
اين كنسرت موسيقي اجراي تلفيقي از موسيقي سنتي و مقامي تنبور است و سيري در ادوار باستاني بداهه نوازي براساس گردش نغمه ها و ايقاع ادوار باستاني با فرم هاي اجرايي موسيقي سنتي است.
در اين اجرا، «كيارش اقتصادي» تنبك،«هادي پيروز» هانگ و تار، «ايمان لطفي كلهري» دف گروه نوازندگان را تشكيل مي دهند و «امير فتاحي» هم آوا است.

شهر
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
رسانه
زمين
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  كودك  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |