جمعه ۱۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۴
در ۶ سال آينده
تعداد خودروهاي ايران دو برابر مي شود
005948.jpg
وزير راه و ترابري اعلام كرد: روان سازي و ايمني تردد بيش از پنج ميليون خودرو در كشور به احداث ۱۲ هزار كيلومتر آزادراه جديد نياز دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، احمد خرم ديروز در همايش مديران كل راه و ترابري استان ها افزود: روند توليد خودرو در كشور در حال رشد است و سالانه بيش از ۷۰۰ هزار خودرو به مجموعه خودروهاي كشور افزوده مي شود و بر اين اساس تا شش سال آينده ميزان خودروهاي كشور به دو برابر افزايش مي يابد.
وي افزود: با وجود افزايش تعداد خودروها، طرح هاي توسعه اي جاده ها به علت محدوديت منابع و اعتبارات اختصاص يافته متناسب با نياز كشور نيست. وزير راه و ترابري با اشاره به اين كه درحال حاضر ۴۵۰۰ كيلومتر آزادراه و بزرگراه در كشور وجود دارد، گفت: در طراحي جامع كه نتايج آن در دو هفته گذشته اعلام شد. براي پاسخگويي به تردد روان و ايمن خودروها در جاده ها نياز به ۱۶ هزار كيلومتر آزادراه است.وي با اشاره به اعتبارات و درآمد ۲۴ ميليارد ريالي وزارت راه و ترابري در سال جاري گفت: امسال علاوه بر اعتبارات ده ميليارد ريالي در بودجه كشور بيش از ۱۴ ميليارد ريال از درآمد بخش هاي حمل و نقل در طرح هاي توسعه اي حمل و نقل هزينه مي شود.
خرم جذب اعتبارات ارزي در سال ۸۲ را بسيار چشمگير دانست و گفت: امسال يك ميليارد دلار سرمايه گذاري و فاينانس جذب طرح هاي توسعه اي حمل و نقل شده است كه اين ميزان در سال گذشته ۲۰۰ ميليون دلار بود و پيش بيني مي شود جذب اعتبارات ارزي در بخش حمل ونقل در سال آينده به يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار افزايش يابد.
وزير راه و ترابري با اشاره به واگذاري سهام برخي از شركت ها در جهت كاهش تصدي گري گفت: امسال سهام يازده شركت تحت پوشش وزارت راه و ترابري در بخش هاي مختلف حمل و نقل اعم از سازمان توسعه راه ها، شركت حمل و نقل بين المللي، شركت تامين  ماشين آلات، شركت حمل و نقل جمهوري اسلامي و شركت تجهيزات ايمني واگذار مي شود. وي با اشاره به طرح هاي سرمايه گذاري در توسعه حمل و نقل گفت: امسال بيش از ۳۰ طرح سرمايه گذاري در بخش هاي حمل و نقل هوايي، راه آهن و جاده در دست بررسي و اقدام است.
خرم تصريح كرد: در طرح هاي سرمايه گذاري در بخش توسعه بنادر سه ميليارد دلار در توسعه بندر شهيد رجايي، چابهار و اميرآباد هزينه خواهد شد.
وي افزود: امسال ۳۰ ميليارد ريال تسهيلات براي خريد تجهيزات بندري، كشتي و توسعه بنادر به شركت هاي خصوصي اختصاص يافته است.

رهبر معظم انقلاب  :
همه  دستگاه ها دراجراي طرح  واكسيناسيون  سرخك  و سرخجه همكاري كنند
حضرت  آيت ا...  خامنه اي  با دعوت  از آحاد مردم  براي  همكاري  در طرح  ملي  واكسيناسيون  سرخك  و سرخجه ، تاكيدكردند: همه  دستگاه ها موظفند در اجراي  اين  طرح  بزرگ  همكاري  و همت  كنند. رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ظهر ديروز در ديدار وزير بهداشت  و د ست اندر كاران  طرح  ملي   واكسيناسيون  سرخك  و سرخجه  اين  طرح  را، خدمتي  بسيار بزرگ  به «مردم ، كشور و آينده  جامعه» برشمردند و افزودند: دين  مبين  اسلام  نيز بر اين گونه  خدمات  عمومي  تاكيد فراوان  دارد. ايشان  با اشاره  به  اولويت  پيشگيري  و بهداشت  بر درمان  آثار مثبت  اجراي  طرح هايي  نظير واكسيناسيون  فلج  اطفال  را در سلامت  جامعه  يادآوري  كردند و افزودند: اين گونه  خدمات  مخلصانه ، نزد پروردگار متعال  ارزش  فراواني  دارد. حضرت  آيت ا...  خامنه اي  با تشكر از وزير و ديگر مسئولان  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، نيروهاي  خدمتگزار بسيج  و ديگر دست اندركاران  طرح  مصون سازي  جامعه  در برابر سرخك  و سرخجه  افزودند: ابعاد مختلف  اين  طرح  ملي  از رسانه هاي  عمومي  براي  مردم  تبيين  شود و مردم  قدردان  كشور نيز بي ترديد در اجراي  اين  طرح  موثر و بسيار مفيد همكاري  خواهند كرد.
در اين  ديدار وزير بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  قبل  از سخنان  رهبر معظم  انقلاب  در گزارشي  از طرح  واكسيناسيون  سرخك  و سرخجه  گفت : با اجراي  اين طرح  ۳۳ ميليون  نفر در برابر اين  دو بيماري ، ايمن  مي شوند و در آينده اي  نه  چندان  دور، سرخك  و سرخجه  از كشورمان  ريشه كن  خواهد شد. وزير بهداشت  گفت : اميدواريم  درسال  خدمت رساني  به  مردم ، اجراي  طرح  ملي  واكسيناسيون  سرخك  و سرخجه  در افزايش  سلامت  جامعه ، آثار كاملاً ملموسي  برجاي  بگذارد.

امروز و فردا بارندگي ادامه دارد
005894.jpg
سازمان هواشناسي كشور در اطلاعيه اي اعلام كرد: ميزان بارش طي روزهاي جمعه و شنبه در استان هاي خوزستان، بوشهر، فارس، كهكيلويه و بويراحمد، ايلام، لرستان، چهارمحال و بختياري، اصفهان، غرب استان هرمزگان و احتمالاً  غرب كرمان قابل توجه پيش بيني مي شود كه در بعضي نقاط توام با وزش باد با رعد و برق همراه خواهد بود.
وقوع آب گرفتگي معابر و طغيان رودخانه ها به ويژه در استان هاي خوزستان، بوشهر، كهكيلويه و بويراحمد، فارس و شرق هرمزگان محتمل است.
همچنين سازمان هواشناسي كشور در اطلاعيه  ديگري اعلام كرد: براساس نقشه هاي پيش يابي سلول كم ارتفاع بسته كه در تراز مياني جو روي شرق درياي مديترانه مستقر است به عرض هاي پايين تر به كندي به سمت شرق در حركت است كه شنبه از حالت بسته خارج و روي ايران به شكل ناوه تبديل مي شود و يكشنبه از شرق ايران خارج خواهد شد.
الگوي نقشه در سطح زمين زبانه كم فشاري را نشان مي دهد كه از شبه جزيره عربستان روي عراق گسترش مي يابد، بنابراين در سطوح پايين جو جريانات مرطوب همچنان از سمت جنوب و جنوب غرب به ايران نفوذ خواهد كرد و ضمن اين كه روز پنجشنبه در غرب كشور موقتاً از تراكم ابرها كاسته شد طي روزهاي جمعه و شنبه در نيمه غربي و مركزي كشور مجدداً  بارندگي و وزش باد پيش بيني مي شود كه شدت بارش روي مناطق جنوب و جنوب غرب كشور متمركز خواهد شد.انتظار مي رود اين سامانه روز يكشنبه از كشور خارج و به تدريج از سمت غرب جوي پايدار حاكم شود.
بر اساس همين گزارش باران شديد در چند روز اخير موجي از سيلاب در معابر خيابان هاي شهر ساحلي انزلي جاري كرد و ارتفاع برف در ارتفاعات گيلان ۵۰ سانتي متر اعلام شده است.

مرتضي  حاجي :
افزايش  كيفيت  آموزشي ، راهبرد كليدي  وزارت  آموزش  و پرورش  است
005896.jpg
مرتضي  حاجي  وزيرآموزش  و پرورش  كه  در اسلام آباد پايتخت  پاكستان  به سر مي برد ديروز  گفت : راهبرد كليدي  جمهوري  اسلامي  ايران  در زمينه  آموزش  و پرورش،  افزايش  كيفيت  و تبديل  مدارس  از محل  تدريس  و تحصيل  به  مكاني  براي  ارايه  فرصت هاي  يادگيري  و فراگيري  است .
حاجي افزود: براي  پيگيري  اين  راهبرد، اصلاحات  اساسي  در برنامه  درسي ، روش هاي  آموزشي  و امور پرورشي  و باز تعريف  مفاهيم  بنيادي  تعليم  و تربيت  آغاز شده  است .
وي  كه  در آيين  گشايش  نشست  وزيران  آموزش  و پرورش  چهار كشور ايران ، پاكستان ، افغانستان ، و تركمنستان  سخن  مي گفت ، افزود: جمهوري  اسلامي  ايران  طرح هايي  نظير ساماندهي  نظام  فوق  برنامه ، ترويج  ارزشيابي هاي  پيشرفت  تحصيلي ، جايگزيني  ارزشيابي هاي  توصيفي  و «فرآيند محور» به جاي  ارزشيابي هاي  نتيجه گرا و پاياني  و بهره گيري  از فناوري هاي  جديد اطلاعاتي  و ارتباطي  را در دست  اجرا دارد.
دراين  نشست  كه  با همكاري  سازمان  آموزشي ، علمي  و فرهنگي  ملل  متحد (يونسكو) و ميزباني  وزارت  آموزش  و پرورش  پاكستان  برگزار مي شود، مسايل  مربوط  به  آموزش  در مقاطع  پيش  از دانشگاه  در مدارس  اين  چهار كشور و راه هاي  بهبود آن  مورد تبادل  نظر قرار مي گيرد.
وزير آموزش  و پرورش  در ادامه  به  دستاوردهاي  كمي  كشورمان  در زمينه  نظام  ترويج  آموزش  در ايران  اشاره  كرد و گفت : با جذب  صددرصد كودكان  لازم  التعليم  به  مقطع  آموزش  ابتدايي  فاصله  چنداني  نداريم  و در دهه  گذشته  موفق  شده ايم ، با ساخت  مدارس  در سراسر كشور به ويژه  در روستاها و مناطق  دوردست ، ميزان  ثبت  نام  كودكان  در آغاز سن  تعليم  را به  بيش  از ۹۷ درصد برسانيم .
حاجي  با بيان  اين  نكته  كه  برنامه  مبارزه  با بي سوادي  در ايران  از نيمه  اول  قرن  بيستم  آغاز شد، خاطرنشان  كرد:بر شدت  اين  مبارزه  پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي  افزوده  شده  است .
وي  گفت :نسبت  باسوادان  كشور از ۵/ ۳۷ درصد جمعيت  ۱۰ سال  به  بالا درسال  ۱۳۵۷ به  بيش  از ۵/ ۸۳ درصد جمعيت  آماري  مذكور در سال  ۱۳۸۱ رسيد و اهميت  اين  دستاورد با توجه  به  دو برابر شدن  جمعيت  كشور در دوره  زماني  ياد شده  بيشتر مي شود.
وي  اضافه  كرد: در زمينه  آموزش  دختران نيز  به  پيشرفت هاي  قابل  توجهي  نايل  شده ايم  و مي توان  گفت  نابرابري  جنسيتي  در آموزش  و پرورش  ايران  تقريباً از بين  رفته  است .

نگاه جمعه
طرح: فاضل عليدوستي
005950.jpg

منع ساخت  وساز در حوالي كرج 
سرپرست  اداره  حفاظت  محيط زيست  شهرستان  كرج  گفت : هر گونه  ساخت  و ساز و توسعه  بناي  جديد در حريم  منطقه  حفاظت  شده  البرز جنوبي  و حوزه  آبخيز رودخانه  كرج  ممنوع  است . نوذر حق شناس  ديروز  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا، جلوگيري  از آلودگي  رودخانه  بر اساس  مصوبه  شوراي  عالي  امنيت  ملي  را از علل  اصلي  اين  ممنوعيت  ذكر كرد.
وي  گفت : اين  اداره  با همكاري  ديگر دستگاه هاي  ذيربط موظف  است  با امكانات  و نيروهاي  تعيين  شده ، ضمن  جلوگيري  از ساخت  وسازهاي  غيرمجاز، نسبت  به  شناسايي  واحدهاي  آلاينده  رودخانه  كرج  از جمله  واحدهاي  پذيرايي  و خدماتي  در محور كرج ، چالوس  اقدام  كند. حق شناس  خاطرنشان  كرد: با صدور اخطاريه ، اين  واحدها به  رفع  آلودگي  و احداث  سيستم  «سپتيك  تانك » (مخزن  جمع آوري  فاضلاب ) براي  دفع اصولي  آلودگي  مكلف  شده اند.
به  گفته  وي ، در اين  ارتباط تاكنون  پنج  واحد پذيرايي  پلمب  شده  و به  ۱۵مورد ساخت  وساز غيرمجاز نيز رسيدگي  شده  است . وي  اضافه  كرد: نظر به  اين كه  بخش  اعظم  حوزه  آبخيز رودخانه  كرج  در داخل  منطقه  حفاظت  شده  البرز جنوبي  واقع  شده  است ، لذا اين  اداره  به  استناد مصوبه  شوراي  عالي  امنيت  ملي  و ماده  ۱۰ قانون  شكار و صيد، با هرگونه  آلودگي  و ساخت  وساز غيرمجاز در اين  محدوده  با قاطعيت  برخورد قانوني  خواهد كرد.  

جلسه شوراي عالي اداري به رياست خاتمي تشكيل شد
جلسه شوراي عالي اداري به رياست آقاي خاتمي تشكيل شد.
به گزارش ديروز دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، در اين جلسه رييس جمهوري بر ارتقاي سطح خدمت رساني به خانواده هاي محترم شهدا، جانبازان، آزادگان و ايثارگران تاكيد كرد و اظهار داشت: اين عزيزان داراي منزلت ويژه اند و بايد در خدمت رساني به آنها جديت لازم اعمال شود.
دكتر عارف، معاون اول رييس جمهوري نيز در اين جلسه موضوع ادغام بنياد شهيد، سازمان جانبازان
بنياد مستضعفان و جانبازان و ستاد آزادگان با حضور مسئولان مربوطه را مطرح و پس از بحث و بررسي، تصميم گيري نهايي در اين خصوص به جلسات بعدي شوراي عالي اداري موكول شد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در دامغان

آيت ا... هاشمي رفسنجاني،رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به منظور افتتاح كنگره شهداي روحاني و ۵۸۰ شهيد شهرستان دامغان ديروز در ميان استقبال نماينده ولي فقيه در استان سمنان، استاندار، روحانيون، جمعي از مقامات اين استان و مسئولان محلي وارد دامغان شد.
آقاي هاشمي رفسنجاني پس از مراسم استقبال، عازم مصلاي امام خميني(ره) محل برگزاري كنگره شهداي دامغان شد و در اين محل از سوي قشرهاي مختلف مردم اين شهر به گرمي مورد استقبال قرار گرفت.
مردم دامغان در حالي كه شعار مي دادند هاشمي  قهرمان ، خوش آمدي به دامغان،صلي علي محمد ياور رهبر آمد، مقدم رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به اين شهر را گرامي داشتند.
آقاي هاشمي رفسنجاني در اين سفر علاوه بر افتتاح كنگره شهداي روحاني و ۵۸۰ شهيد شهرستان دامغان و ايراد سخنراني در آن با علما، روحانيون و امامان جمعه استان سمنان نيز ديدار و در يادواره ۹۲ شهيد و شهداي گمنام سرخه در حسينيه شهداي اين شهر شركت مي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي و نماينده استان سمنان در مجلس خبرگان، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را در اين سفر همراهي مي كند.
آقاي هاشمي در بدو ورود به دامغان در گفت و گويي، هدف از اين سفر را تكريم شهدا و احترام به خانواده شهدا، ديدار با مردم، مسئولان و علماي استان سمنان، بررسي مسايل و مشكلات و بازديد از چند طرح آبرساني ذكر كرد.


«جشن توفيق» در شهرداري منطقه ۱۰ تهران
جشن توفيق زوج هاي جوان شهرداري منطقه ۱۰ تهران روز گذشته در محل شهرداري اين منطقه برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور مسئولان شهرداري و مادران نمونه اين منطقه برگزار شد، به ۱۱ زوج جوان كه در ماه مبارك رمضان به عقد هم درآمده و ساكن در اين منطقه هستند، يك ميليون ريال كمك نقدي شد.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه ۱۰ تهران در سخناني با اشاره به سنت حسنه نكاح در دين اسلام، گفت: اين سنت علاوه بر سرآغاز زندگي هاي جديد، ريشه حل بسياري از مشكلات اجتماعي و اخلاقي نيز هست.
«عباس جمالي» افزود: البته به دليل شرايط خاص اجتماعي، اجراي اين سنت تحت تاثير برخي از عوامل كمرنگ  شده است و ما قصد داريم با برخي حمايت ها از زوج هاي جوان، در حل مشكلات اجتماعي شهر سهيم باشيم.

اقتصاد
شركت هاي تحت  پوشش  وزارت  نيرو واگذار مي  شود
مشاور وزير نيرو درامور صنعتي  گفت:۶۰ شركت  تابعه  وزارت  نيرو به  ارزش تقريبي  ۷۰۰ ميليارد ريال  تا پايان  امسال  از طريق  سازمان  خصوصي سازي  واگذار مي شود.
عبدالحميد امامي  درحاشيه  برگزاري  دومين  همايش  تبيين  فرايند خصوصي سازي  در وزارت  نيرو درمصاحبه  اختصاصي  با خبرنگار اقتصادي  واحد مركزي خبر افزود:درحال  حاضر حدود ۱۱۰ شركت  تحت  پوشش  شركت  مادر تخصصي  ساتكاب  (ساخت  و تهيه  كالاي  آب  و برق ) وابسته  به  وزارت  نيرو قراردارد كه  درمرحله  نخست  شركت هاي  پشتيباني  و خدماتي  شامل  شركت هاي  پيمانكاري ، مشاورمهندسي ، تحقيقاتي، توليدي  و خدماتي  به  بخش  خصوصي  واگذار  مي شود.
وي  با بيان  اين كه  به  جز تعدادي  از شركت هاي  تخصصي  بقيه  شركت هاي  تحت  پوشش  نيز واگذار مي  شود گفت:امسال  شركت هايي  كه  مشكلات  مالي  كمتري  داشتند و توليد آنها انحصاري  نبود در اولويت  واگذاري  قرار گرفتند و باتوجه  به  قانون  برنامه  سوم  توسعه  مبني  بر واگذاري  شركت ها به  بخش خصوصي  حدود ۱۰۰ شركت  از شركت هاي  تحت  پوشش  تا پايان  برنامه  سوم  توسعه  واگذار خواهد شد.

۴ هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري در بخش توليد و پرورش ماهي و ميگو
قائم مقام مديرعامل شركت سهامي شيلات اعلام كرد: تاكنون حدود ۴ هزار ميليارد ريال براي توسعه پرورش ميگو و ماهيان گرم آبي و سردابي سرمايه گذاري شده است.
حسن صالحي در مصاحبه اي با خبرنگار گروه اقتصادي واحد مركزي خبر گفت: در سال هاي اخير نيز يك هزار ميليارد ريال در زمينه توسعه بنادر صيادي سرمايه گذاري شده است.
صالحي گفت، در سال گذشته ۴۰۰ هزار تن ماهي در كشور توليد شد كه ۲۵ درصد آن از محل آب هاي داخلي و در قالب طرح هاي تكثير و پرورش و ۷۵ درصد از محل برداشت آب هاي ساحلي بوده است.
صالحي با اشاره به توسعه صادرات آبزيان در سال هاي اخير افزود: در گذشته بخش اصلي صادرات ميگو بر صادرات خاويار متمركز بود كه در شرايط كنوني جهت گيري اصلي صادرات آبزيان در زمينه توسعه صادرات ميگو و برخي گونه هاي با ارزش آبزيان متمركز شده است و هم اكنون سالانه ۷۰ ميليون دلار انواع آبزي صادر مي شود.

محصولات  لبني  پاستوريزه  جايگاه  خود را پيدا نكرده  است 
كارشناسان  بهبود شير در غرب  كشور معتقدند: محصولات  لبني  پاستوريزه  در بين  مردم  جايگاه  واقعي  خود را پيدا نكرده  است .
آنان  مي گويند: به  دليل  فقدان  فرهنگ سازي  مناسب  و تبليغات  مطلوب ، اكنون  محصولات  لبني  سنتي  بيشتر مورد استفاده  قرار مي گيرد. به  گفته  كارشناسان  شركت كننده  در نخستين  جشنواره  شير و فرآورده هاي  شيري  در غرب  كشور، مصرف  صنايع  شير ايران  نسبت  به  ديگر كشورها بسيار كم  است  كه  فقدان  شناخت  مردم  از فرآورده هاي 
توليد شده  علت  اصلي  آن  است .
«يوسف  اصغري » كارشناس  بهبود شير آذربايجان  غربي  ديروز در اين  باره  به  ايرنا گفت : مصرف  زياد محصولات  لبني  سنتي  در بين  مردم  نسبت  به  فرآورده هاي  پاستوريزه  بسيار بيشتر است .
وي ، فقدان  تبليغات  كافي  و نبود آشنايي  مردم  با اغلب  فرآورده هاي  شيري  شركت هاي  توليدكننده  را از عمده  دلايل  كمي  مصرف  انواع  محصولات  لبني  ذكر كرد.
اين  كارشناس  اضافه  كرد: براي  رفع  اين  مشكل  بايد جايگاه  محصولات  لبني  در تغذيه  خانواده ها به  طور كامل  معرفي  شود.
وي  تصريح  كرد: خارج  كردن  محصولات  لبني  از حالت  صبحانه  بودن  در تغذيه  روزمره  خانواده ها، اقدام  نخست  تلقي  مي شود. كارشناس  و مدير توليد
يك شركت  ديگر نيز معتقد است  اگر محصولات  لبني  با كيفيت  عالي  و قيمت  مناسب  توليد شود، با استقبال  مردم  روبه رو خواهد شد.
«مصطفي  قهرماني» افزود: اغلب  مردم  در بين  فرآورده هاي  لبني  پاستوريزه ، بيشتر از شير استفاده  مي كنند و اين  به  دليل  تبليغات  زياد و فراواني  توليدهاي  اين  محصول  در كشور است . وي  با تاكيد بر افزايش  انواع  محصولات  لبني  با كيفيت  عالي ، تصريح  كرد: متاسفانه  اكنون  از مجموع  ۱۱۴ نوع  پنير توليد شده  در سطح  جهان  تنها چهار نوع  آن  در كشور ايران  توليد مي شود.
وي  يادآور شد: محصولات  لبني  سنتي  نيز به  دليل  تنوع ، توليد ساده  و طعم  طبيعي  نسبت  به  فرآورده هاي  شيري  در بين  مردم  جايگاه  بهتري  دارد.
يك  كارشناس  كيفيت  صنايع  شير زنجان  نيز گفت : تمركز صنايع  شير به  كيفيت  محصول ، توجه  به  استانداردهاي  روز دنيا و تعيين  قيمت  مناسب  از عمده  موارد موجود براي  رضايت  مشتري  است .
«فرشته  كلانتري » افزود: اكنون  مردم  ما جدا از كيفيت  مطلوب  نوع  محصول  به  قيمت  آن  نيز توجه  دارند. وي  اظهار داشت : فقدان  استقبال  مردم  از فرآورده هاي  شيري  پاستوريزه  شايد به  آن  دليل  باشد كه  آنان  فكر مي كنند چربي  محصول  گرفته  مي شود.

رييس  قوه  قضاييه  خواستار رسيدگي خارج  از نوبت به  تخلفات  انتخاباتي  شد
آيت ا... سيدمحمود هاشمي  شاهرودي ، رييس  قوه  قضاييه  در بخشنامه اي  خطاب  به  رييسان  كل  دادگستري ها، دادگستري  شهرستان ها و دادستان هاي  عمومي  و انقلاب  اسلامي ، خواستار رسيدگي  دقيق  و خارج  از نوبت  به  تخلفات  و جرايم  مربوط به  انتخابات  شد.
در اين  بخشنامه رييس  قوه  قضاييه  خواستار آن  شد تا در هر حوزه  قضايي ، قضاتي  از دادسرا با تشخيص  و نظر دادستان  و نيز شعبه هايي  از دادگاه هاي  عمومي  با نظر رييس  حوزه  قضايي  معرفي  تا پس  از ابلاغ  حكم ، بتوانند به  صورت  تمام  وقت  و حتي  خارج  از وقت  اداري  انجام  وظيفه  كنند.
در اين  بخشنامه  با اشاره  به  وظايف  عام  قضات  دادسراها و دادگاه هاي  عمومي  و انقلاب  اسلامي  و حتي  نظامي  و خصوصاً رييسان  دادگستري ها و دادستان ها در مقام  مدعي العموم ، تصريح  شده  است : براي  پيشگيري  از وقوع  جرم  و تخلفات  موضوع  مواد مختلف  فصول  ششم  و هفتم  قانون  انتخابات  اقدامات  و هماهنگي هاي  لازم  با دستگاه ها و سازمان هاي  ذي ربط انجام  گرفته  و ماموران  ضابط و يا در حكم  ضابط توجيه  قانوني  شوند.
وي  همچنين  خطاب  به  مسئولان  دادگستري ها تاكيد كرده  است ، مراتب  وضع كساني  را كه  با وجود شرايط سلبي  (موضوع  ماده  ۳۰ قانون ) همانند داشتن  نقش  موثر در تحكيم  مباني  رژيم  طاغوت  و عضويت  در احزاب  و سازمان هاي  وابسته  به  آن ، ملاكين  بزرگ ، وابستگان  به  احزاب ، سازمان ها، گروه هاي  غيرقانوني، ضدانقلاب  و هواداران  آنها، متجاهرين  به  فسق  و مشهورين  به  فساد، قاچاقچيان  مواد مخدر و معتادين  به  آن  و ساير افرادي  كه  به  هر صورت  داراي  محكوميت هاي  مسلم  قانوني  هستند و يا با فقدان  شرايط ايجابي  ( موضوع ماده  ۲۸ قانون ) نامزد نمايندگي  مجلس  شوراي  اسلامي  شده  و سوابق  آنان  در نظر گرفته  نشده  با رعايت  بي طرفي  كامل  نسبت  به  هريك  از جناح ها، ضمن  اعلام  به  هيات هاي  اجرايي  و نظارت  استان ، به  هيات  مركزي  نظارت  شوراي  نگهبان  در مركز و دادستاني  كل  و بازرسي  كل  كشور اعلام  كنند.

جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش:
هيچ عاملي قادر به گسستن وحدت ملي ملت ايران نيست
جانشين فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: تا زماني كه ارزش هاي والاي اسلامي بر كشور ما حاكم است، هيچ عاملي قادر به گسستن وحدت ملي ملت ايران نخواهد بود.
امير سرتيپ «محمدحسين دادرس» در آيين توديع و معارفه فرمانده لشكر ۸۴ خرم آباد در پادگان اين مركز افزود: مهم ترين ثمره پيروزي انقلاب اسلامي وحدت ملي بود كه به واسطه نتيجه حركت بزرگمرد تاريخ ايران و جهان امام خميني(ره) به دست آمد.
وي اظهار داشت: اين مهم در طي ۲۵ سال عمر پربركت نظام جمهوري اسلامي به عنوان اصلي ترين ابزار دفاعي، مردم ايران را در كنار يك ارتش ۲۰ ميليوني قرار داده، به طوري كه تاكنون كشورمان را از گزند دست متجاوزان و استكبار جهانخوار محافظت كرده است.
وي گفت: آمادگي دفاعي در مقابل دشمنان مهم ترين مايه اقتدار ملت ايران است و خوشبختانه در اين خصوص متخصصان دلسوز كشور قدم هاي مثبت و مهمي را برداشته اند.
وي افزود: اين پيشرفت دفاعي هم اكنون به گونه اي است كه عمده ترين تجهيزات نظامي مورد نياز در كشورمان ساخته شده است.
وي يادآور شد: ارتش جمهوري اسلامي در كنار مردم و ديگر ارگان هاي نظامي و انتظامي كشور پرصلابتر از گذشته، قادر به دفاع از تماميت ارضي كشور اسلامي مان است.
در اين آيين امير سرتيپ «حسين شكوهي» به عنوان فرمانده جديد لشكر پياده ۸۴ خرم آباد معرفي و از امير سرتيپ «علي حسين پور» فرمانده قبلي اين لشكر قدرداني شد.
در اين آيين نماينده ولي فقيه، استاندار لرستان و جمعي از مسئولان اجرايي نظامي و انتظامي اين استان حضور داشتند.

شناخت توانايي هاي معلولان از اهداف اصلي توانبخشي است
معاون توانبخشي بهزيستي شهرستان شميرانات گفت: شناخت توانايي هاي معلولان و تواناسازي آنان، از اهداف اصلي توانبخشي است.
دكتر «مجيد بهروزي نيا» ديروز در حاشيه مراسم بزرگداشت روز جهاني معلولان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون حدود سه هزار و ۱۰۰ مددجو زير پوشش اين مجموعه قرار دارند.وي هدف از برگزاري اين مراسم را آگاه سازي جامعه از توانايي هاي معلولان و اثبات چهار ركن اساسي توانبخشي شامل «توانمندسازي»، «مشاركت»، «برابرسازي» و «الحاق معلولان به جامعه» عنوان كرد و گفت: اين گونه حركت هاي فرهنگي و هنري، توان، فهم و درك معلولان را به جامعه مي شناساند. بهروزي نيا افزود: بهزيستي شهرستان شميرانات از طرق و منابع مختلف در زمينه اشتغال معلولان اقداماتي از قبيل پرداخت وام هاي خوداشتغالي، وام هاي كارفرمايي، سرمايه كار، حق بيمه سهم كارفرما و جلب مشاركت هاي مردمي انجام داده است.وي خاطرنشان كرد: با توجه به مشكلات خاص مددجويان، بايد اعتبارات در زمينه اشتغال آنان افزايش يابد.معاون توانبخشي بهزيستي شميرانات با اشاره به تشكيل ستاد «مسكن معلولان» در سازمان بهزيستي كشور، يادآور شد: با فعاليت افراد نيكوكار، به تدريج مشكل مسكن مددجويان نيز حل خواهد شد.

مجمع  شوراهاي  اسلامي  كلان شهرهاي  كشور در اصفهان  برگزار شد
چهارمين  جلسه  مجمع  شوراهاي  اسلامي  كلان شهرهاي  كشور ديروز  در تـالار شوراهاي  اسلامي  شهر اصفهان  برگزار شد.
دكتر «مهدي  چمران » رييس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  دراين  جلسه  گفت : شوراها به  عنوان  يكي  از افتخارات  دولت  آقاي خاتمي  هستند كه  نقش  مهمي  در مردم  سالاري  ديني  دارد. وي  خاطر نشان  كرد: عزم  و اراده اي  كه  مسئولان  كشور براي  بــه  وجود آوردن  شوراهاي  اسلامي  و سپردن  كار مردم  به  مردم  داشتند حالت  اجرايي  ندارد.
وي  تصريح  كرد: از يك  سو تلاش  مي شود اختيارات  به دست  مردم  و نمايندگان  مردم  سپرده  شود و از سوي  ديگر معيارها در دست  برخي  سازمان ها باقي  مانده كه  براي  شوراها قابل  تحمل  نيست .
چمران  اظهارداشت : به  وجود آمدن  اين  تفكرات  ، باعث  به  وجـود آمدن  مشكلاتي  مانند تجميع  عوارض  شده  است . وي  يادآور شد: اين  تفكرات ، تفكرات  تخريبي  نيست ، بلكه  تفكراتي  است  كه  در درون  كساني كه  مديريتي  را به  عهده  داشته  و اكنون  از آن ها سلب  شده ، بـه  وجود مي  آيد.
«سيد محمود حسيني » استاندار اصفهان  نيز گفت : شوراي  اسلامي  كلان شهرها از يك  سو نقش  مهمي  در امانتداري  تلاش  پيشينيان  و از سوي  ديگر پـــاسخگويي  به  نسل  آينده  را دارند. وي  با اشاره  به  اين كه  در مديريت  شهري  اصفهان  از دو چيز نمي  توان  چشم  پوشي  كرد، افزود: شوراهاي  شهر علاوه  بر مديريت  شهري  با توجه  به  نياز شهروندي  و حقوقي ، بايد به  سازماندهي  كلان  شهرها بپردازد.
وي  تصريح  كرد: ما در نظام  برنامه ريزي  دچار مشكل  هستيم  و شوراها نبايد تنها به  دوره  چهار ساله  بنگرند، بلكه  بايد چشم انداز وسيع را  براي  يك  دوره  ۲۰ ساله  برنامه  ريزي  كنند.
استاندار اصفهان  به  بحث  حاشيه  نشيني  كلان شهرها اشاره  كرد و افزود: حاشيه  نشيني  در كلان شهر اصفهان  از ۱۵ هزار نفر در سال هاي  گذشته  به  ۵۰۰ هزار نفر در حال  حاضر رسيده  است ،كه  اهميت  مديريت  كلان  شهرها را مي رساند.
«سيدمرتضي  سقاييان  نژاد» شهردار اصفهان  نيز گفت : افزايش  جمعيت  و افزايش  تعداد نقاط  شهري  به  ۷۰۰ شهر، گستردگي  كلان  شهرها را نشان  مي دهد كــه  بدون  برنامه  ريزي  مشكلاتي  را به  همراه  خواهد داشت . وي  رسيدگي  و اهميت  مديريت  هر شهر را مهم  توصيف  كرد و افزود: مـتاسفانه  درقسمت  مصرف  سوخت  تاكنون  ريالي  از تجميع  عوارض  كه  متعلق  بـه  شهرداري هاست، به  شهرداري ها داده  نشده  است .
وي  اظهار اميدواري  كرد: اين  جلسه  بتواند اين  مشكلات  را مرتفع  كند. چهارمين  جلسه  مجمع  شوراي  اسلامي  كلان  شهرهاي  مشهد ، تبريز، قم ، شــيراز،كرج ، اصفهان  و اهواز به  مدت  يك  روز برگزار مي شود.

وزارت  كشور اعلام كرد:
شرايط و تاريخ  ثبت  نام داوطلبان  نمايندگي  مجلس
ستاد انتخابات  كشور ديروز  با صدور اطلاعيه اي  شرايط و تاريخ  ثبت نام  از داوطلبان  نمايندگي  هفتمين  دوره  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  را اعلام كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  كشور، در اطلاعيه  ستاد انتخابات  كشور آمده  است : ثبت  نام  از داوطلبان  نمايندگي  مجلس  شوراي  اسلامي  از روز شنبه ۲۲ آذرماه  آغاز و تا پايان  وقت  اداري  روز جمعه  ۲۸ آذرماه  ۱۳۸۲ جمعاً به  مدت  هفت  روز ادامه  خواهد داشت .
هفتمين  دوره  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  روز يكم  اسفندماه  امسال  برگزار مي شود. اين  اطلاعيه  افزوده  است : داوطلبان  به  منظور اعلام  داوطلبي  خود مي توانند درمهلت  تعيين  شده  با در دست  داشتن  اصل  شناسنامه  عكس  دار، سه  نسخه  تصويركليه  صفحات  شناسنامه ، ده  قطعه  عكس  جديد ۳ در ۴، اصل  و تصوير آخرين  مدرك  تحصيلي  معتبر و يا معادل  آن ، اصل  و تصوير برگ  پايان  خدمت  وظيفه  عمومي  و يا مدركي  معتبر دال  بر روشن  بودن  وضعيت  مشموليت  خدمت  وظيفه  عمومي  كه  به  تاييد اداره  وظيفه  عمومي  رسيده  باشد، به  فرمانداري ها و بخشداري هاي  مراكز حوزه هاي  انتخابيه  يا وزارت  كشور يا سفارتخانه ها، كنسولگري ها و يا نمايندگي هاي  سياسي  جمهوري  اسلامي  ايران  درخارج  از كشور مراجعه  و مدارك  فوق  را تسليم  و نسبت  به  ثبت  نام  اقدام  كنند.

صدام  در جنگ  عليه  ايران  ۱۰۰ ميليارد دلار سلاح  خريد
يك  راديوي  عراقي  به  نقل  از اسناد به  دست  آمده  از وزارت  دفاع  و مراكزاطلاعاتي  اين  كشوراعلام  كرد:«صدام  حسين» درجريان  جنگ  عليه  ايران  ۱۰۰ ميليارد دلارانواع  سلاح  خريد.
راديو «وادي  الرافدين  عراق» پنجشنبه شب  افزود: حكومت  صدام  عمليات  تكميل  زرادخانه هاي  تسليحاتي  خود را قبل  از حمله  به  ايران  يعني  در سال  ۱۹۷۹ شروع كرده  بود.
براساس  اين  گزارش ، عراق  در نتيجه  جنگ  صدام  در دهه  ۸۰ ميلادي  همچنان  به شركت هاي  اسلحه سازي  غرب  ميلياردها دلار بدهكار است . «محمودعثمان» از اعضاي  شوراي  دولت  انتقالي  عراق  پيشتر دراظهاراتي  گفته  بود، شركت هاي  غربي  كه  در جريان  جنگ  عراق  عليه  ايران  و كويت  براي  صدام  اسلحه  ارسال  مي كردند، حق  درخواست  مطالبات  خود از دولت  جديد بغداد راندارند.

تظاهرات  شيعيان  عراق  براي  برقراري  انتخابات  عمومي
روزنامه  واشنگتن  تايمز نوشت  كه  اعضاي  يك  نهضت  متشكل  از مسلمانان  شيعه  عراق  ديروز در مقابل  مقر نيروهاي  ائتلافي  در هيلا تجمع  كرده  و خواستار برقراري  انتخابات  قبل  از تشكيل  دولت  و تدوين  قانون  اساسي  شدند. تظاهركنندگان  در اين  اجتماع  در حاليكه  شعارهاي  «مرگ  بر آمريكا» را حمل مي كردند، اظهار داشتند كه  در حال  حاضر ما در مرحله  مذاكرات  صلح  جويانه  قرار داريم  و اميدواريم  مجبور به  خشونت  و كشت  و كشتار نشويم  . به  نوشته  اين  روزنامه ، افراد شركت كننده  در اين  تظاهرات  كه  حدود ۲۵۰ نفر تخمين  زده  شده اند، اكثرا متعلق  به  گروه  الصدر بودند . واشنگتن  تايمز افزود، ناراضي  شدن  شيعيان  عراق  مي تواند زمينه  ساز خاتمه  همكاري  بغض آلود گروه هاي  شيعه  عراق  با نيروهاي  ائتلافي  باشد . تظاهرات  ديروز در زماني  انجام  گرفت  كه  نيروهاي  آمريكايي  يكي  از دستياران  مقتدي صدر، روحاني  ۳۰ ساله  عراق  را در بغداد دستگيركردند. صدر به دليل  مواضع  ضد آمريكايي اش  و سوابق  سياسي  و ديني  پدر و عمويش  موفق  به  جلب  پيروان  متعددي  در بين  افراد بي بضاعت  وجوانان  شده  است  . پدر و عموي  صدر كه  از رهبران  ديني  عراق  محسوب  مي شدند، به  دست  صدام كشته  شده اند. «آمار ياسري»، دستيار صدر به  اتهام  شركت  در حمله  ۱۲ اكتبر عليه  نيروهاي  آمريكايي  در بغداد كه  منجر به  كشته  شدن  دو سرباز آمريكايي  شد، دستگير شده  است  .

ايران
ادبيات
جامعه
داستان
رسانه
زمين
شهر
كودك
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  داستان  |  رسانه  |  زمين  |  شهر  |  كودك  |
|  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |