جمعه ۱۹ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۷
وقتي شهر قفل مي شود
000354.jpg
برنامه ريزي براي رخدادها
مينا شهني
زلزله بم يك هشدار جدي بود براي تمام حوادث قابل پيش بيني و غيرقابل پيش بيني كه در كشور رخ خواهد داد. توان رويارويي با اين رخدادها در كشور هزينه هاي مالي و جاني اين قبيل حوادث را كاهش مي دهد.
جلوگيري از هدر رفتن زمان و نيز سرعت بخشيدن به عمليات اجرايي كمك رساني بيشترين سهم را از ميان كارهاي امدادي به خود اختصاص مي دهد.
هرچه حجم و عمق فاجعه بيشتر و ژرف تر باشد علاوه بر تلفات زيادي كه برجاي مي گذارد دقت بيشتري را براي زمان بندي و سامان دهي نياز دارد.به ويژه لحظات اوليه با احتمال زنده بودن تعداد بيشتري از افراد آسيب ديده به لحظه هاي مهم تري تبديل خواهند شد.
پس لرزه
حالا پس از زلزله بم رييس ستاد بحران بم در وزارت امور خارجه در جلسه اي توجيهي كه با حضور سفيران خارجي مقيم تهران برگزار شد به تشريح آخرين وضعيت كمك رساني به زلزله زدگان مي پردازد.
براساس خبري كه ايسنا از اين جلسه داده است دكتر هادي معاون كنسولي و امور مجلس وزارت امور خارجه كه رياست ستاد بحران زلزله وزارت خارجه را نيز بر عهده دارد اولين اولويت را در حال حاضر اسكان موقت زلزله زدگان در شش اردوگاه دانسته و اعلام مي كند كه به ۲۵ هزار كانكس براي اين اسكان نيازمنديم. وي اولويت بعدي را بازسازي شهر بم عنوان مي كند.
به نظر مي رسد هم اكنون تمام سعي دولت بر اين است كه علاوه بر اسكان موقت بازماندگان شهر بم در اردوگاه هاي تعيين شده و ايجاد تسهيلات براي زندگي در اين اردوگاه ها بازسازي بم از اهميت ويژه اي برخوردار است.
البته اين بار شهر بم با ساختمان هايي مقاوم در برابر زلزله و مطابق با استانداردهاي ساختماني احداث خواهد شد.
اين روزها مقاوم سازي و ايجاد ساختمان هايي مقاوم در برابر زلزله به يكي از مسايل ذهني مردم تبديل شده و گاهي از يكديگر مي پرسند محل زندگي ما چقدر در برابر زلزله مقاومت خواهد كرد؟
يادگار روز زلزله
برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معتقدند روز پنجم دي ماه ـ مصادف با زلزله بم ـ به عنوان روز «پيشگيري از فجايع طبيعي» نامگذاري شود.
خبرگزاري كار ايران در خبري با اعلام اين مطلب آورده است، فاطمه راكعي نماينده مردم تهران و عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلماني ايرنا پيشنهاد كرد: «بهتر است روز پنجم دي ماه را به عنوان روز پيشگيري از فجايع طبيعي نامگذاري كنند تا بدين وسيله نشان داده شود كه يك عزم ملي و قوي براي پيگيري اين مسئله وجود دارد.»
راكعي با ذكر اين نكته كه با نامگذاري پنجم دي ماه به عنوان روز پيشگيري از فجايع طبيعي خاطره مردم آسيب ديده بم زنده نگه داشته مي شود افزود: «پنجم دي ماه سال آينده، مسئولان دولت و مجلس و نهادهاي متولي با گزارش خود مردم را از نتايج عملكرد خود آگاه سازند.»
نامگذاري پنجم دي ماه در واقع بهانه اي خواهد بود تا علاوه بر يادآوري رنج و مصيبتي كه مردم بم تحمل كردند مردم و مسئولان براي ايمن سازي در برابر حوادث غيرطبيعي مانند سيل، آتش سوزي و... آمادگي لازم را داشته باشند.
وقتي نسيم زلزله به پايتخت رسيد
تهران زلزله اي در پيش  رو دارد. تهران بافت فرسوده بسياري را در خود جاي داده است. تهران انبارهاي مواد شيميايي قابل اشتغال بسياري در مناطق شهري اش دارد و اين شهر روي دو گسل زلزله اي قرار گرفته است و البته در تهران نكات ديگري نيز هست كه به زلزله  كمك مي كند تا ويراني اش چندين و چند برابر شود.شهري با جمعيت ميليوني روي گسل زلزله، زلزله اي كه وقوع اش نزديك است و نزديك تر نيز مي شود.پس از زلزله بم به نظر مي رسد تهديد زلزله براي تهران بيشتر شده است. مسئولان به طور جدي طي اين دو هفته يا ۱۰ روز گذشته سعي داشته اند برنامه هايي براي ايمن  سازي شهر داشته باشند.
شهردار تهران پيشنهاد دريافت دو ميليارد دلار وام از دولت براي بازسازي بافت فرسوده شهر را در سال آينده داده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي  ايران با اعلام اين خبر آورده كه احمدي نژاد معتقد است اين وام بايد مستقيماً از سوي دولت به شهرداري تهران داده شود تا با سيستم بوروكراسي اداري مواجه نشود.
شهردار تهران با تاكيد بر سرعت بخشيدن در نوسازي بافت هاي فرسوده افزود: بخش قابل توجهي از ساختمان هاي فرسوده داخل محدوده طرح هاي عمراني قرار گرفته و بعضاً بيش از ۳۰ سال است كه اجازه نوسازي نداشته اند.
گفتني است كه تنها در منطقه ۱۲ تهران نزديك به ۱۲ كيلومتر مربع بافت فرسوده وجود دارد و به نظر مي رسد وضعيت اقتصادي مردم در بازسازي بافت فرسوده نقش مهمي دارد تا آنجا كه شهردار تهران مي گويد: «تصميماتي براي اين وضع گرفته شده اما با توجه به وضع مالي مردم منطقه بدون ايجاد شبكه معابر مناسب اين تصميمات غيرقابل اجراست.»
وام درخواستي شهردار براي سال آينده درخواست شده است. در خوشبينانه ترين حالت ممكن اگر اين وام ابتداي سال آينده در اختيار شهرداري قرار گيرد و بر فرض اين كه پيش از دريافت وام برنامه ريزي كامل و دقيقي انجام شده باشد كار بازسازي بافت فرسوده تهران و ايمن سازي شهر از اواسط سال آينده آغاز خواهد شد.
اما از سوي ديگر معاون عمراني استاندار تهران اعتبار تصويب شده براي مقاوم سازي ساختمان هاي دولتي را ۸/۱ ميليارد تومان اعلام كرده است.هر چند مهندس كريمي خواستار افزايش اين رقم به ۳۰۰ ميليارد تومان در مدت سه تا چهار سال آينده شده است.
براساس گزارش ايسنا مهندس كريمي معتقد است: «مهندسان ناظر و محاسب، به لحاظ حقوقي و انساني بايد پاسخگوي خسارات مالي و انساني ناشي از زلزله احتمالي تهران باشند.»
كريمي از تعداد ساختمان هاي غيرمقاوم تهران در برابر زلزله احتمالي اظهار  بي اطلاعي مي كند و با اشاره به اين كه در صورت وقوع زلزله در تهران هيچ كس به صورت مستقيم پاسخگوي خسارات جاني و مالي نخواهد بود مي گويد: چنانچه ضعفي در قوانين و ضوابط شهر سازي باشد وزارت مسكن و شهرسازي بايد پاسخگوي خسارات ناشي از زلزله باشد.
برآورد مي شود در زلزله اي با شدت ۶ تا ۷ ريشتر در تهران نزديك به ۵/۱ ميليون  نفر كشته خواهند شد.حتي براي دفن ۵/۱ ميليون جنازه در شهر پس از زلزله تهران تدابير و برنامه ريزي هماهنگ و دقيقي بايد انديشيده شود.
يك روز برفي در پايتخت
سيزدهم دي ماه سال ۱۳۸۲
تهران بزرگ خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران
دومين بارش برف كه از نخستين ساعات امروز در تهران آغاز شد...
اداره هواشناسي استان تهران، ارتفاع بارش برف را تاكنون (ساعت ۵۰:۱۵) دو ميلي متر اعلام كرده است.
شهر انگار به هم گره خورده است. برف توي خيابان به سروكول مردم مي كوبد.برخي پياده روها با بارش برف غيرقابل استفاده اند. چاله  كنده شده وسط پياده رو مردم را مجبور مي كند از خيابان  به جاي پياده رو استفاده كنند.
صداي بوق خودروها صداي ترمزهاي كوتاه و راننده هاي عصبي كه سعي مي كنند راه خود را پيدا كنند.
از تاكسي خبري نيست حتي تاكسي هاي خطي وقتي پرس و جو مي كنيم جواب مي شنويم «تو راه بندون گير كردن» جمعيت تا نيمه عرض خيابان پيش رفته است و هركس به هواي اين كه زودتر تاكسي گير بياورد يك قدم جلوتر از ديگري مي ايستد.وقتي تاكسي سوار مي شويم كمي جلوتر خيابان بند آمده پيچيدن هاي خلاف برخي رانندگان تصادف هاي كوچك پارك هاي دوبله و... همه و همه دست به دست هم داده اند تا شهر ديوانه شود.پايتخت با يك بارش برف چند ساعته در يك روز زمستاني ديوانه شده است.انگار همه شهر قفل شده و حمل و نقل به حداقل سرعت رسيده باشد.
هر سال در اين شهر برف مي بارد. هر سال شهر قفل مي شود. هر سال شهر ديوانه مي شود. بارش هاي برف و باران براي شهر تهران يك رخداد عادي و معمولي است و از دسته حوادث غيرمترقبه نيست اما همه شهر با بارش برف هرسال قفل مي شود. صداي آژير يك آمبولانس در ميان خودروهايي كه انگار به هم تنيده شده اند همه را كلافه كرده است.
راستي براي رخدادهاي هميشگي هم مي توان برنامه ريزي كرد؟ براي حوادث غيرمترقبه چطور؟
عكس: مرتضي نيكو بذل-رويترز

چرا بايد درس بخوانم
000351.jpg
رويا كاكاوند
چرا بايد درس بخوانم مگر آنهايي كه رفتند دانشگاه چه كار كردند. الان يا بايد پول داشته باشي يا پارتي، درس به چه درد مي خورد پسر همسايه ديپلمش را هم با هزار زور و زحمت پدر و مادرش گرفت اما چون دوست باباش مدير يك كارخانه بود الان مشغول به كاره و كلي هم درآمد داره. اما پسر خاله خودم كه كلي زحمت كشيد و درس خواند الان دو ساله فوق ليسانس گرفته و دربه در دنبال كار مي گرده...
شنيدن اين سخنان از زبان جوانان براي خيلي ها به امري عادي تبديل شده است.
آمار شركت و قبولي پسرها در دانشگاه به شدت افت كرده است و بسياري از كارشناسان مسايل اجتماعي علت اصلي اين امر را عدم امنيت شغلي مي دانند. آمار ارايه شده در اين زمينه نشان مي دهد در اكثر مواقع بين تحصيلات و اشتغال افراد رابطه معني داري وجود ندارد. به طوري كه چندي پيش آمار ارايه شده در خبرها نشان مي داد كه تنها ۱۰ درصد شاغلين بخش دولتي تحصيلات عالي دارند.
حال اگر تعداد كساني را كه در رشته تخصصي خود و آنچه سال ها براي آموختنش تلاش كرده  اند مشغول به كار هستند بخواهيم به دست آوريم مطمئناً همين آمار اندك نيز با افتي شديد همراه خواهد بود.
زماني براي پدرها و مادرها يا حتي خود جوانان انتخاب رشته دانشگاهي از اهميت خاصي برخوردار بود و همه سعي مي كردند رشته اي را انتخاب كنند كه آينده آنها را از لحاظ يافتن شغل و درآمد تامين كند اما اين تفكر نادرست نيز به زودي روبه افول رفت چرا كه تجربه عملي به جوانان ثابت كرد تحصيلات آنها هر چه كه باشد و در هر زمينه اي كه متخصص شوند اهميتي ندارد و نمي  تواند راهگشاي مناسبي براي تامين آتيه آنها باشد آنها در تكاپوي زندگي آموختند براي يافتن كار يا بايد سرمايه اي داشته باشند تا خود بتوانند دست به اشتغال زايي بزنند يا در جايي آشنا وكسي باشد كه بتواند آنها را بدون دردسر مشغول به  كار كند و اگر دستشان از هر دو اين نعمات خالي است بايد چندين جفت كفش آهنين تهيه كرده و بدون توجه به توانايي هاي بالقوه و بالفعلي كه دارند و تنها براساس بخت و اقبال دربه در به دنبال يافتن ممر درآمدي باشند و صد البته تا يافتن كاري مناسب و اطمينان از ثابت شدن در آن كار بايد فكر ازدواج و تشكيل خانواده را به كلي فراموش كنند اصلاً هم اهميتي ندارد كه چند ساله هستند و يا مدت ها است كه از سن ازدواجشان گذشته است.
محمد ۳۰ ساله است اما هنوز ازدواج نكرده، مي پرسم:«چرا؟ كم كم داره دير مي شه» مي گويد:«آخه چطور ازدواج كنم؟ با چه پولي من هنوز نتونستم يك شغل ثابت پيدا كنم. حالا ازدواج هم كنم معلوم نيست فردا هنوز سركار باشم يا نه. الان فقط مسئوليت خودم را دارم مي تونم يه جوري با مشكلات كنار بيايم اما وقتي مسئوليت كس ديگري هم به عهده بگيرم نمي تونم اين قدر راحت با بيكاري كنار بيايم...»
درد دل محمد درد دل بسياري از همسن و سال هاي اوست. محمد بعد از گرفتن ديپلم و اتمام خدمت سربازي موفق به قبولي در رشته حقوق شد. سال اول كه وارد دانشگاه شد آينده بسيار روشن و درخشاني را پيش روي خود مي ديد. سال دوم با ديدن فارغ التحصيلاني كه هر چه بيشتر به دنبال كار مي گشتند كمتر مي يافتند دلش لرزيد اما هنوز نااميد نبود فكر مي كرد با ادامه تحصيل يا ... مي  تواند آينده خود را تامين كند.سال سوم كاملاً نااميد شد و سال چهارم پشيمان از زماني كه صرف ادامه تحصيل كرده بود. حساب مي كرد اگر به دانشگاه نرفته و از همان اول به دنبال كار بود الان هم كار بهتري پيدا كرده بود و هم حداقل چند سالي سابقه كاري داشت. بعد از پايان دوران تحصيل دو سالي با مدرك كارشناسي سعي كرد در رشته خود كاري را بيابد اما هر چه بيشتر گشت كمتر يافت سرانجام تصميم گرفت شغل هاي ديگر را هم امتحان كند اما باز هم درهاي بسته و بالاخره كار به جايي رسيد كه آرزو مي كرد ديپلمه بود چرا كه يافتن كار براي افراد ديپلمه به علت پايين تر بودن ميزان حقوق راحت تر بود حالا هم براي اين كه بتواند خرج خود را درآورد از خير مدرك تحصيلي گذشته و با پيكان پدرش شروع به مسافر كشي كرده است.
بر تعداد جواناني با مشكل محمد هر روز افزوده مي شود به طوري كه بر اساس گزارش سازمان ملي جوانان نرخ بيكاري جوانان داراي تحصيلات عالي از ۴ درصد در سال ۷۵ به ۲۱ درصد در سال ۱۳۸۰ رسيده است. اين روند با توجه به وضعيت فعلي بازار كار روزبه روز رشد بيشتري را نشان مي دهد.
هر چند بسياري معتقدند كه بايد بين اشتغال و نظام آموزش عالي انطباقي وجود داشته باشد اما اين سوال هنوز مطرح است كه آيا اشتغال بايد خود را با نظام آموزش عالي تطبيق دهد يا بالعكس؟
برخي از كارشناسان و محققان امور جوانان معتقدند بايد بين نظام آموزش عالي و بازار اشتغال رابطه اي معنادار وجود داشته باشد در غير اين صورت جامعه با مشكلات عديده اي مواجه خواهد شد و اين مشكلات بخصوص در جامعه اي مانند ايران كه جامعه اي جوان است ابعادي وسيع تر و گسترده تر به خود خواهد گرفت.
مشكلات و معضلاتي كه بيشترين نمود آن را شايد بتوان در مقام اول جهاني فرار مغز ها ديد، ايران به خود اختصاص داده است. جواني كه سال هاي متمادي بهترين دوران عمر خود را در كلاس هاي درس و پشت ميز تحقيق گذرانده است به راحتي حاضر نيست بنشيند و هدر رفتن حاصل زحمات خود را ببيند بنابراين به محض اين كه فرصت و امكانش را داشته باشد به جايي پرواز خواهد كرد كه بتواند از حاصل آموخته هايش استفاده كرده و بر آنها بيفزايد و در اين ميان آنچه از دست مي رود نيروي كارآمد و سرمايه ملي است كه براي بالندگي اين فرد از بودجه عمومي صرف شده است. و در واقع به نوعي در كشور به سرمايه گذاري نيروي متخصص براي بيگانگان پرداخته ايم.
از سوي ديگر آن دسته از افرادي كه نه توانسته اند به كشورهاي توسعه يافته مهاجرت كنند و نه توانسته اند در كشور خود شغلي مناسب با تخصص و دانسته هاي خود بيابند (كه اكثريت جوانان تحصيلكرده را شامل مي شود) مجبورند به مشاغل پولسازتر رو بياورند كه اين نيز باز مشكلات و معضلات خاص خود را پيش خواهد آورد. چرا كه باز هم در اين صورت به نوعي اتلاف وقت و نيروي انساني است كه سال هايي از بهترين و فعال ترين دوران عمر خود را در دانشگاه ها گذرانده اند بي آن كه بتوانند از آموخته  هاي آن استفاده كنند و از سوي ديگر هزينه اي است كه براي پرورش اين افراد صرف شده و با عدم استفاده از تخصص هاي آنها به نوعي تمام اين سرمايه گذاري ها به هدر خواهد رفت.
اما معضل جدي تري كه در اين رابطه به طور مستقيم جوانان را گرفتار خود مي كند احساس سرخوردگي و صدمات روحي كه گريبان آنها را مي گيرد. چرا كه جواني كه سال ها براي به دست آوردن دانش و توانايي  تلاش كرده است با گمارده شدن در شغلي كه عملاً باعث شده بسياري از توانمندي هاي او بلااستفاده بماند و نيرويش اتلاف شود دچار سرخوردگي و افسردگي مي شود و به همين دليل در همان شغلي كه با آن مشغول هستند نيز نمي توانند توانايي هاي لازم خود را به كار گرفته و با عدم موفقيت در جايگاه فعلي خود نيز مواجه خواهند شد و در نتيجه باز هم براي چندمين  بار با اتلاف نيروي انساني فعال در بخش ديگري از جامعه مواجه خواهيم شد.
شايد به همين دليل است كه دكتر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در نخستين روزهاي وزارت و در همايشي كه به منظور بررسي وضعيت اشتغال جوانان برگزار شده تاكيد كرد بايد مسئله اشتغال و نظام آموزشي در كنار هم مورد بررسي قرار گيرند.

آخرين خبرها
همكاري جهاني براي بازسازي بم
وزيركشور روز چهارشنبه  با يان اكلند معاون  دبيركل  و مسئول  دفتر كمك هاي  انسان  دوستانه  سازمان  ملل  متحد در خصوص  مسايل  مربوط  به  اسكان  موقت  زلزله  زدگان  و بازسازي  بم  گفت  و گو كرد.
حجت الاسلام  والمسلمين  موسوي لاري  در اين  ديدار ضمن  تشكر از ابراز همدردي  دبيركل  و مجموعه  سازمان  ملل  متحد و كمك هاي  اين  سازمان  به  بخشي  از خسارت هاي  وارده  از زلزله  اخير بم  اشاره  كرد و گفت: در اين  فاجعه  بيش  از ۱۰ هزار دانش  آموز و هزار معلم  جان  خود را از دست  دادند و شش  هزاردانش آموز نيز سرپرست  خانواده  هايشان  را ازدست  داده اند و بخش  اعظم  بناها و زير ساخت هاي  آموزشي  ، فرهنگي  و عمراني  در بم  تخريب  شد.
وزيركشور با اشاره  به  اين كه  ارگ  بم، قديمي ترين  بناي  خشت  و گلي دنيا با قدمتي  بيش  از دو هزار و پانصد سال  دچار خسارات  زيادي  شده  است،  گفت : در حقيقت  ما با پديده اي  روبه رو هستيم  كه  شهر بم  با قدمت  تاريخي  سه  هزار سال  را بايد مجدداً بسازيم  و در اين  امر هم  دولت  ايران  و هم  سازمان  ملل  متحد علاوه  برتسكين  آلام  مردم  بم  و اسكان  زلزله  زدگان  بايد كاري  كنند كه  بم  به  وضعيت  خاص  خود از لحاظ  تاريخي ـ فرهنگي  بازگردد.
در اين  ديدار ، يان  اكلند ، ضمن   تسليت  و ابراز همدردي  با مردم  و دولت  ايران گفت: من  تحت  تاثير ظرفيت  دولت  ايران  در پاسخگويي  به  حوادث  غير مترقبه  و بحران ها قرارگرفته ام  و البته  نمونه  اين  ظرفيت  بالا را پيش  از اين  در پذيرش  آوارگان  افغاني  و كرد عراقي  نيز شاهد بوديم .
او گفت: توانايي هاي  بالاي  دولت  ومردم  ايران  باعث  شد تا در مدت  كوتاهي  امدادگران  و كمك هاي  زياد بيش  از ۶۰ كشور جهان  و سازمان هاي  بين المللي  وارد بم  شود.
معاون  دبيركل  سازمان  ملل  متحد افزود: هدف  از ماموريت  من  رسيدگي  به  مرحله  دوم  بحران  زلزله  است  و من  فردا يك  درخواست  جهاني  براي  كمك  به  بم  درخصوص  اسكان  موقت، مسايل  بهداشتي  و عمراني  و احياي آثار تاريخي  و ميراث  فرهنگي  بم  براي  ۹۰ روز آينده  را اعلام  مي كنم  تا در اختيار جامعه  جهاني  قرار گيرد.

زلزله در مسجد سليمان توفان در زاهدان
كارشناس  اداره  هواشناسي  زاهدان  گفت : سرعت  وزش  تندباد در اين  شهر ديروز به  ۸۰ كيلومتر در ساعت  رسيد.
محمدرضا پيراينده  روز پنجشنبه  به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  گفت : اين  توفان  از چهارشنبه شب  با سرعت  ۴۰ كيلومتر در ساعت  شروع  به  وزيدن  كرد.
وي  جهت  وزش  طوفان  را جنوب  غربي  ذكر و پيش بيني  كرد تا امروز در شهر زاهدان  ادامه  داشته  باشد.
دماي  ديروز  هوا در زاهدان  ۱۵ درجه  بالاي  صفر بود  كه  نسبت  به  چهارشنبه چهار درجه  گرم تر بود .
وي  ميزان  رطوبت  هوا در زاهدان  را ۶۲ درصد ذكر كرد و گفت : در ۲۴ ساعت  آينده  آسمان  زاهدان  ابري  همراه  با وزش  باد شديد و گرد و غبار خواهد بود و احتمال  رگبار و رعد و برق  در شهرهاي  شمالي  و مركزي  استان  وجود دارد.
شبكه هاي  لرزه نگاري  موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران نيز  اعلام  كردند كه  زلزله  بامداد پنجشنبه  دو بار جنوب  غربي  شهرستان  ايذه  و جنوب  مسجد سليمان  واقع  در استان  خوزستان  را تكان  داد.
موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران  روز پنجشنبه  اعلام  كرد كه  اين  زمين لـرزه ها به  ترتيب  بـا بزرگـي  ۴/ ۳ و ۲/ ۴ در مقياس  امواج  دروني  زمين  به  وقوع  پيوست . شبكه هاي  اين  موسسه ، زمان  دقيق  اين  زمين  لرزه ها را به  ترتيب  در ساعت  ۹ دقيقه  بامداد و شش  و ۹ دقيقه  بامداد ثبت  كردند.
از روز سه شنبه  تاكنون  حدود ۳۰ بار زلزله  مناطق  ياد شده  را تكان  داد و باعث  وحشت  و نگراني  مردم  شد.
بزرگترين  زلزله  با قدرت  ۸/ ۴ در مقياس  امواج  دروني  زمين  (ريشتر) ثبت  شده است .
گزارش هاي  رسيده  از ايذه  و مسجدسليمان  حاكي است  كه  اين  زمين  لرزه ها در برخي  روستاهاي  اين  مناطق  بين  ۱۰ تا ۵۰ درصد به  مناطق  مسكوني  و جايگاه هاي  دام  آسيب  رسانده  اما تلفات  جاني  نداشته  است .

جا به جايي  سربازان آمريكايي  در عراق 
آمريكابراي  جايگزين  كردن  نيروهاي  نظامي  خود در عراق  كه  تعداد آنها در حال  حاضر بالغ  بر ۱۲۵ هزار نفر است  يك  برنامه  چند ماهه  تدارك  ديده  است  .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره  قطر، درچارچوب  اين  برنامه  كه  تا اوايل  ماه  مارس  آينده  به پايان  خواهد رسيد، صدها تن  از سربازان  لشكر ۸۲ هوابرد مستقر در يكي  از پايگاه هاي  ايالت  كاروليناي  شمالي  براي  انجام  يك  ماموريت  چهار ماهه  در عراق  رهسپار اين  كشور شدند.
تلويزيون  الجزيره  به  نقل  از يك  سخنگوي  ارتش  آمريكا همچنين  گفت : حدود دو هزار تن  از سربازان  آمريكايي  جمعي  تيپ  يكم  از لشگر ۸۲ نيز در سپتامبر گذشته ، از محل  ماموريت  خود در افغانستان ، به  كشورشان  بازگشته اند.

يادداشت
نرخ بيكاري
000348.jpg
وزير كار و امور اجتماعي طبق آخرين آمارها نرخ بيكاري كشور را ۲/۱۱ درصد اعلام كرده است.
پيش از اين آخرين نرخ بيكاري ۱۲‎/۸ درصد اعلام شده بود، با اين اوصاف نرخ بيكاري در كشورمان ۶/۱ درصد كاهش داشته است.
اين كاهش نرخ بيكاري با اجراي برنامه هاي مختلف دولت در زمينه هاي توليد، سرمايه گذاري و اشتغال انجام شده است.
براساس آخرين، آمار رسمي منتشر شده نرخ بيكاري از سال هاي ۱۳۷۹ ، ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ به ترتيب
۲۵/۱۴ ، ۲/۱۴ و ۸/۱۲ درصد بوده است.
سال گذشته طرح ضربتي اشتغال ۳۰۰ هزار نفر با بودجه اي ۹۰۰ ميليارد توماني به اجرا درآمد.
با اجراي طرح ضربتي اشتغال از طريق تزريق منابع ريالي ارزان براي تشويق كارفرمايان به استخدام استفاده شد.
حضور افراد بيكار و يا افرادي كه شغل مناسبي براي كسب درآمد كافي ندارند سبب به هم ريزي نظم اجتماعي مي شود، از اين رو فرهنگ عمومي جامعه دستخوش تلاطم مي شود.
ادگار شاين (۱۹۹۹) مي گويد: «فرهنگ ساخته يك گروه انساني است. هركجا كه يك گروه داراي حد كافي از تجارب شكل مي گيرد. خانواده و گروه هاي كاري اولين محل هاي شكل گيري يك فرهنگ است.»
در فلسفه كار به معناي هر فعلي است كه از فاعل (به معناي عام آن) سر زند. در اين حالت تمام موجودات كار مي كنند. در فيزيك كار به انرژي در حركت و در عرصه كسب و كار، به هر نوع مصنوع اطلاق مي شود.
در فرهنگ ها اما هدف از كار، بعد اقتصادي آن است كه به معناي فعاليت هاي فكري و يدي انسان بوده كه موجب ايجاد كالا يا خدمات مي شود.
مثلاً يك معلم به هنگام انتقال مطالب به فراگيران، داروساز به هنگام آزمايش عناصر شيميايي، يك كشاورز به هنگام توليد محصول و ... گونه هاي متفاوتي از انجام دهندگان كار هستند و آنچه مهم است آن است كه تك تك اين افراد براي انجام كار خود درآمد يا منافع مادي و معنوي مي خواهند.
رشد نرخ بيكاري
عدد نرخ بيكاري در هر كشوري مويد اين نكته است كه مسئولان كشور تا چه حد در توزيع كار و ايجاد اشتغال متناسب با توانايي براي تك تك افراد جامعه موفق بوده اند.
هرچه نرخ بيكاري در كشوري پايين باشد به همان نسبت، شاهد رشد رفاه و تامين اجتماعي خواهيم بود.
يكي از مهم ترين شاخص هاي توسعه انساني همواره برخورداري افراد جامعه از كار مناسب با درآمد كافي است.
هم از اين روست كه همه دولت ها به بخش اشتغال توجه ويژه اي دارند.

يك راه حل
تبادل نيروي كار ـ البته متخصص ـ در زمينه هاي گوناگون سال هاست كه در دنيا رايج است.
طي سال هاي اخير ايران نيز همگام با برخي كشورها در قراردادهاي اعزام نيروي كار مشاركت مي كند.
به عنوان مثال وقتي فيليپ رادوك، وزير مهاجرت استراليا به ايران آمد، وزير كار و امور اجتماعي خبر از اجراي تفاهم نامه اعزام نيروي كار بين دو كشور داد.
به گزارش ايلنا، صفدر حسيني اين تفاهم نامه را مدل مناسبي براي تبادل نيروي كار بين دو كشور دانسته و مي گويد: «علي رغم تاثير جهاني شدن بر بازارهاي كالا و سرمايه، هنوز بازار كار جهاني با محدوديت هايي در خصوص تبادل نيروي كار در سطح جهان مواجه است كه اميدواريم با توسعه تبادل نيروي كار بين كشورها اين محدوديت ها برطرف شود.»
حسيني مي  گويد: «وزارت كار و امور اجتماعي جمهوري اسلامي ايران تمامي تلاش خود را براي انتخاب نيروي كار ايراني متناسب با نيازهاي كارفرمايان استراليايي به كار خواهد گرفت.»
اعزام نيروي كار به برخي كشورها به عنوان يك راه حل از سوي مجامع مطرح و مورد ارزيابي قرار گرفته است. اما اين كه اين راه حل تا چه حد كارگر خواهد بود سؤالي است كه همچنان باقي مي ماند.

بيكاري
رييس جمهوري در مهرماه سال جاري هنگام ارايه عملكرد دولت در سه سال اول برنامه سوم توسعه به مجلس گفت: «ورود سالانه ۷۰۰ هزار نفر به بازار كار بيانگر فشار شديدي است كه اقتصاد ايران ناگزير به تحمل آن است.»
نرخ رشد سريع جمعيت در دهه اول بعد از انقلاب به افزايش سهم جوانان در هرم جمعيتي كشور منجر شده است.
در حال حاضر جمعيت كشور به ۶۶ ميليون نفر رسيده است به اين ترتيب هر ساله بر شمار متقاضيان كار اضافه خواهد شد و ايران ناچار است برنامه هاي گسترده تري را براي پاسخگويي به نياز اين جمعيت جوياي كار به اجرا بگذارد.

آخرين اخبار از كنسرت هاي موسيقي به نفع زلزله زدگان
به من بگو راه بم كجاست
000594.jpg
با وقوع زلزله بم، تعداد زيادي از هنرمندان عرصه هاي مختلف به صورت هاي گوناگون سعي در ياري رساندن به زلزله زدگان و آسيب ديدگان كردند. اگر اغراق نباشد، اهالي موسيقي در اين امر سنگ تمام گذاشتند و در هفته اي كه گذشت با تمام وجود اجراهاي مختلفي را به نفع حادثه ديدگان فاجعه بم انجام دادند.
اما مهم ترين اتفاقي كه در اين ميان و با وقوع زلزله بم رخ داد، شكسته شدن طلسم سكوت محمدرضا شجريان، استاد يگانه آواز ايران بود.
شجريان كه سال ها به دلايل مختلفي سكوت كرده بود، براي همدردي و ياري رساندن به زلزله زدگان لب به سخن گشود، در مجامع مختلف هنري براي جمع آوري كمك حاضر شد و بالاخره اعلام كرد طي سه شب به نفع مردم آسيب ديده بم كنسرت خواهد داد.
جدا از محمدرضا شجريان، حركت خود جوش تعدادي ديگر از اهالي موسيقي ايران، اعم از پاپ و سنتي نيز كه در كمترين مدت ممكن براي برگزاري كنسرت به نفع زلزله زدگان اعلام آمادگي كردند، بسيار ستودني بود. شايد دو هفته اخير سال ۸۲ (هفته اي كه گذشت و هفته اي كه پيش رو داريم) پربارترين هفته هاي موسيقي ايران طي چند سال گذشته باشد. با نگاهي به اسامي كساني كه به اجراي كنسرت پرداختند و يا مي پردازند، (محمدرضا شجريان، شهرام ناظري، محمد نوري، حسام الدين سراج، گروه كامكار ها، داريوش پرنياكان، حسين عليزاده، محمد اصفهاني، خشايار اعتمادي، عليرضا عصار، ماني رهنما، اركستر ملي ايران، اركستر سمفونيك تهران و ...) هم بيشتر متوجه اين موضوع خواهيم شد.
000588.jpg

در مدت اين چند سال حتي در بهترين دوره هاي جشنواره موسيقي فجر نيز شاهد در كنار هم قرار گرفتن و اجراي برنامه  اين تعداد آهنگ، خواننده و گروه ارزشمند موسيقايي نبوده ايم. شايد نگاهي به فعاليت هاي انجام شده توسط اهالي موسيقي طي هفته گذشته خالي از لطف نباشد.

اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني
اركستر موسيقي ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني طي روزهاي ۱۰ ، ۱۱ و ۱۲ دي ماه در تالار وحدت به اجراي برنامه پرداخت. اين گروه تمام عوايد حاصل از فروش بليت روز ۱۲  دي را به زلزله زدگان بم اختصاص داد.
عليرضا قرباني، جمال الدين منبري، فاضل جمشيدي و رشيد وطن دوست خوانندگان اركستر ملي در اين برنامه ها بودند.
در اجراهاي اركستر موسيقي ملي ايران حدود ۱۶ قطعه اجرا شد كه از اين ميان ۱۳ قطعه براي اولين بار در تهران اجرا مي شدند. (اين قطعات پيش از اين در اجراهاي دبي و اردبيل اركستر ملي اجرا شده بودند.)
در سه شب اجراي اركستر ملي قطعات آيري ليق، وطن عزيز و ساري گلين توسط رشيد وطن دوست، چنگ شكسته، كعبه دل ها و همدم آه توسط جمال الدين منبري، بعد از تو و خلوت شب توسط فاضل جمشيدي و ا... مزار، مرغ سحر، قصه شب، پرتو شمع و تصنيف دشتي توسط عليرضا قرباني خوانده شدند.
000591.jpg

شهرام ناظري، حسام الدين سراج و ...
شهرام ناظري به همراه گروه مولوي روز چهارشنبه ۱۰ دي در سالن ميلاد نمايشگاه بين المللي تهران به اجراي برنامه پرداخت. در ابتداي برنامه ناظري، كليپي با صداي خشايار اعتمادي كه براي زلزله زدگان بم ساخته شده بود، پخش شد. شايد مهم ترين قسمت اين برنامه وقتي بود كه ناظري براي گرفتن سه تار به دست و نواختن آن، قطعه اي آوازي را اجرا كرد.
او قطعه معروفي از عارف قزويني با نام «گريه كن كه گر سيل خون گريي ثمر ندارد» با سه تار نوازي خود و بدون همراهي گروه اجرا كرد كه مورد توجه فراوان حضار قرار گرفت. ناظري سه شنبه اين هفته به دعوت خانه تئاتر پاريس براي اجراي برنامه به فرانسه مي رود. او گفته قصد دارد تا عوايد اجراي برنامه در پاريس را به زلزله زدگان اهدا كند.
اما حسام الدين سراج نيز روز يك شنبه ۱۴ دي ماه به همراه گروه خود قطعاتي را از آلبوم هاي «بوي بهشت» و «وصل يار» اجرا كرد. او همچنين قطعه اي را كه به مناسبت وقوع زلزله بم توسط خودش آهنگسازي شده بود، اجرا كرد.

هديه خشايار اعتمادي به زلزله زدگان
تعدادي از خوانندگان پاپ نيز در جريان زلزله بم آمادگي خود را براي اجراي كنسرت در سالن ميلاد اعلام كردند. خشايار اعتمادي كنسرت خود را ۲۱ دي ماه در سالن ميلاد برگزار خواهد كرد. پيش از اين اعلام شده بود اين كنسرت روز ۱۴ دي ماه انجام مي شود ولي اعتمادي گفت كه آمادگي برگزاري كنسرت در اين روز را ندارد و ترجيح مي دهد با هماهنگي و آمادگي بيشتر به اجراي برنامه بپردازد و به همين جهت كنسرت خود را به تعويق انداخت. او در روز كنسرتش قطعاتي از آلبوم دلشوره را اجرا خواهد كرد.
اما خشايار اعتمادي دو سه روز پس از جريان زلزله، يك قطعه موسيقي را براي زلزله زدگان اجرا كرد. آهنگسازي اين قطعه بر عهده بهروز صفاريان بوده و پويا كسري هم شعر آن را سروده و تنظيم اين قطعه نيز توسط خشايار اعتمادي انجام شده است.
محمد اصفهاني نيز روز ۱۵ دي به اجراي كنسرت پرداخت.
ماني رهنما هم كه قرار بود در روزهاي ۱۷، ۱۸ و ۱۹ دي به اجراي برنامه بپردازد، تمام عوايد حاصل از فروش روز گذشته خود را به زلزله زدگان اختصاص داد. بهنام ابطحي نيز قرار است همراه گروه پاپ خود روز ۲۰ دي در سالن ميلاد برنامه داشته باشد.
000585.jpg

سرانجام اين كه محمد نوري نيز روز ۱۶ دي ماه در سالن ميلاد به اجراي برنامه پرداخت. او به همراه گروه كر و به رهبري عليرضا شفقي نژاد تعدادي از قطعات خاطره انگيز خود و همچنين قطعه اي به نام اسانتا لوچيا را به پنج زبان روسي، انگليسي، فرانسوي، ايتاليايي و عربي اجرا كرد.
نوري پيش از اين اعلام كرده بود كاش جوان تر بودم و مي توانستم در سراسر ايران براي زلزله زدگان بم كنسرت بدهم ولي چه كنم كه سن بالا اين اجازه را به من نمي دهد.

كنسرت گروه دستان در آمريكا و كانادا
گروه موسيقي سنتي دستان نيز اعلام كرد كه عوايد حاصل از برگزاري كنسرت هاي خود در كشورهاي آمريكا و كانادا را به زلزله زدگان بم اختصاص خواهد داد.
000579.jpg

اين گروه شامل پنج نوازنده به نام هاي سعيد فرج پوري، حسين بهروزي نيا، حميد متبسم، پژمان حداد و بهنام ساماني است. اين گروه با خوانندگان معروف موسيقي سنتي از جمله شهرام ناظري، ايرج بسطامي و... همكاري داشته است.
گروه دستان از شش ماه پيش تصميم به برگزاري اين كنسرت داشته است و با توجه به وقوع زلزله بم، آنها تصميم گرفته اند عوايد حاصل از فروش بليت را به آسيب ديدگان فاجعه بم اختصاص دهند.
ونكوور، مونترال، تورنتو و آتاوا در كانادا و شيكاگو، نيويورك، واشنگتن، لس آنجلس و سان فرانسيسكو در آمريكا شهرهايي است كه گروه دستان در آنها برنامه اجرا خواهد كرد.

گروه راز شب براي زلزله زدگان مي نوازد
گروه «راز شب» به سرپرستي رامين بهنا نيز قرار است طي امروز و فردا در سالن  نمايش  بيمارستان قلب تهران به نفع زلزله زدگان به اجراي برنامه بپردازد. در اين كنسرت قطعاتي از آلبوم هاي زيبازي، راز شب و آزمون و خطا اجرا خواهد شد. اين قطعات همگي از ساخته هاي رامين بهنا، بابك رياحي پور و شهروز خواجه مولايي هستند.
هومن جاويد در اين كنسرت به عنوان خواننده حضور خواهد داشت و لوريك مياكيان و رضا آبايي نيز به عنوان نوازندگان گيتار و درامز به اجراي برنامه مي پردازند.
000582.jpg

ضمناً يك هفته پس از اجراي اين كنسرت قرار است، رامين بهنا به همراه بابك رياحي پور در تالار فارابي دانشگاه تهران آلبوم «آزمون و خطا» را اجرا كنند كه عوايد يك شب از اين اجرا به زلزله زدگان اختصاص خواهد يافت.

كنسرت گلپا پس از ۲۵ سال
اكبر گلپايگاني نيز قرار است به نفع زلزله زدگان، پس از ۲۵ سال به اجراي كنسرت بپردازد. گلپا اعلام كرده اين كنسرت بايد با همكاري وزارت اقتصاد و دارايي و وزارت كشور برگزار شود و قيمت بليت نيز به صورت همت عالي قرار داده شود تا همه مردم هر مقدار كه مي توانند از اين طريق در امر كمك رساني مشاركت كنند.
مبالغ جمع آوري شده نيز بايد زيرنظر نماينده دادگستري تهران به وزارت اقتصاد و دارايي براي ساخت مسكن رايگان براي زلزله زدگان تحويل داده شود.
گلپا طي چند وقت اخير ۳ آلبوم موسيقي به بازار عرضه كرده است. كنسرت او پس از اجراهاي شجريان در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار خواهد شد.

طلسم شجريان شكسته شد
وقوع زلزله بم توانست طلسم سكوت چندين و چند ساله محمدرضا شجريان را بشكند. او پس از وقوع زلزله اعلام كرد كه اگر سالن وزارت كشور در اختيارش قرار بگيرد، تا دوهفته ديگر به اجراي برنامه به نفع زلزله زدگان خواهد پرداخت.
او اعلام كرد: در اين كنسرت به همراه حسين عليزاده، كيهان كلهر و همايون شجريان، تعدادي از قطعات قديمي را اجرا خواهد كرد.
اين كنسرت از ۲۴ تا ۲۶ دي ماه در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار مي شود. پيش از اين و طي چند سال گذشته شجريان اعلام كرده بود تنها حاضر است در سالن مذكور به اجراي برنامه بپردازد كه به علت پديد آمدن مشكلات ترافيكي و رفت وآمد، با اين امر مخالفت شده بود. اما بالاخره اولين اجراي رسمي در اين سالن چند ماه گذشته توسط محمد اصفهاني و سپس شهرام ناظري برگزار شد.

گريه كن هموطنم
سه روز پس از وقوع زلزله  تكان دهنده شهر بم، خشايار اعتمادي در شبكه هاي مختلف سيماي جمهوري اسلامي ايران حاضر شد و قطعه اي را كه به همين منظور آماده كرده بود اجرا كرد.
ترانه «گريه كن» كه به گفته اعتمادي حاصل ۴۸ ساعت كار مداوم او و ساير همكارانش در استوديو است، با آهنگي از خود او بر روي شعري از پويا كسري و تنظيم بهروز صفاريان بر روي صحنه هاي دلخراشي از شهر زلزله زده بم طنين انداز شد:
گريه كن هموطنم، روزي هزار بار گريه كن
واسه اون عزيز مونده زير آوار گريه كن
گريه كن كه پاره تن زير پاره آجره
همه جا از بوي خاك و گريه و ناله پره
هر كي دنبال عزيزش توي خاك چنگ مي زنه
نكنه تو دل خاك، قلبي هنوزم مي زنه
گريه كن هموطنم تا ته غصه گريه كن
از ته دل واسه تلخي قصه گريه كن
نگا كن بي سرپناها توي سرما خوابيدن
كي مي دونه چي به روزشون اومد چي كشيدن
بميرم من واسه اشك بچه هاي بي گناه
ببين التماس و خواهش مونده توي اون نگاه
بميرم من واسه اون پدر شكسته دل
واسه واسه اون مادر خسته دل
گوش كن از دوردورا انگار صداي پا مي ياد
صف به صف همت مردم از قعر جاده ها مي ياد
دوباره خورشيد و گل مي ياد و مهتاب و بهار
عزيزم دارن ميان بيدار بمون طاقت بيار
از سوي ديگر نام اعتمادي در برنامه اعلام شده از طرف مركز موسيقي، در روز نخست اجراهاي پاپ ديده مي شد، اما پس از گذشت چند روز، تاريخ كنسرت او به بيست و دوم دي ماه موكول شد.وي در اين خصوص گفت: صبح روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد كه مركز موسيقي مي خواهد به نفع زلزله زدگان كنسرت هايي برگزار كند من هم از قبل آمادگي خودم را براي چنين برنامه هايي اعلام كرده بودم، اما با توجه به حجم بالاي كاري و سفرهاي متعددي كه به منظور گلريزان براي همين عزيزان به شهرهاي مختلف كشور داشتم، پيشنهاد دادم كه اجراي من را يك هفته به تعويق بيندازند و مركز موسيقي هم اين امر را پذيرفت.وي افزود: موفقيت در اجراي چنين برنامه هايي صرفاً منوط به حضور گسترده مخاطب خواهد بود، با اين كه مردم نوع دوست ما هم در همه موارد حضور پررنگ خود را در صحنه اعلام كرده اند اما تبليغات مناسب براي اين برنامه ها مي توانست عايدي بيشتري براي كمك به زلزله زدگان در بر داشته باشد.

ايران
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
شهر
عكس
علم
ورزش
هنر
يادداشت
|  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  شهر  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |  يادداشت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |