جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۴
خبر
001476.jpg
سي پي يو با سرعت انفجاري
شركت اينتل از توليد و عرضه تراشه پنتيوم۴ جديد ويژه كامپيوترهاي شخصي يا PCها خبر داد.
تعداد ترانزيستورهاي موجود در پردازنده جديد پنتيوم ۴ با نام رمز «پري اسكات» تقريباً ده برابر بيشتر از تعداد ترانزيستورهاي مدل قبلي است. دل و هيولت پاكارد نيز اعلام كرده اند در كامپيوترهاي جديد خود از پري اسكات استفاده خواهند كرد.

گوگل زوريخي
اشتباه نكنيد، تيتر ما گوگل مريخي نيست، گوگل بزرگترين موتور جست و جوي اينترنت در جهان در زوريخ سوئيس يك مركز اروپايي داير مي كند.
گوگل انتخاب اين شهر را به دليل امكان دسترسي به كارشناسان فناوري اطلاعات، وجود يك محيط چند زبانه و نيز شرايط مساعد اقتصادي ـ مالياتي ذكر كرد.

تهران هوشمند
كارت پارك هاي هوشمند اعتباري پاركومترها و كيوسك هاي اطلاع رساني سازمان ترافيك تهران فعال شدند.
اين پروژه ها بخشي از سامانه الكترونيكي كنترل ترافيك تهران هستند كه قرار است به تدريج به تعداد آنها اضافه شود.
001473.jpg

المپيك خوش  آنتن
نسل جديد آنتن هاي تلفن همراه كه در تابستان امسال در المپيك آتن مورد آزمايش قرار خواهد گرفت، علاوه بر بالا بردن توان گيرندگي تلفن ها و كم كردن نقاط  كور، ظرفيت باند فركانسي را نيز تا حد زيادي افزايش خواهند داد. آنتن هاي جديد براي تلفن هاي همراه جديد موسوم به G3 يا نسل سوم طراحي شده اند و قابليت ارسال پيام هاي صوتي و تصويري را دارا هستند.

از روسيه با عشق
اينترنت در دام كرم جديد
001464.jpg
مهرداد رهسپار
دنياي اينترنت چشم به استراليا و ويروس سوبيگ دوخته بود كه ناگهان فاجعه از جاي ديگري سر بر آورد، خبر دهان به دهان ميان كارشناسان فناوري اطلاعات مي گشت. سرعت وحشتناك انتشار كرم My doom به حدي رسيد كه از سوبيگ اف نيز پيشي گرفت و طبق آخرين تحقيقات، اين ويروس در روسيه توليد شده است و طراحان آن با عشق به سيستم عامل،  دو سايت مهم توليد كنندگان سيستم هاي عامل يعني SCO و مايكروسافت را هدف گرفته است.
براساس گزارش ها در كمتر از ۳۶ ساعت از شيوع كرم مذكور يكصد ميليون   اي ميل آلوده روي  اينترنت پخش شد و به گفته كارشناسان فنلاندي،   اين بزرگترين ويروسي است كه از نظر سرعت پخش، آنها به چشم خود ديده اند.
گفته مي شود سوبيگ اف در اولين هفته از شيوع خود ۳۰۰ ميليون   اي ميل را آلوده كرد، FBI نيز تحقيقات گسترده اي را براي يافتن مظنون يا مظنونان آغاز كرده است.
شركت Message Lab نيز گفت: براساس سيستم هاي مانيتور شده، اكنون از هر ۱۲  اي ميل، يكي از آنها Mydoom است.
جالب ترين نكته اي كه در مورد My doom وجود داشت حمله به سايت sco، يك سايت تخصصي IT بود. كارشناسانSCO معتقد بودند My doom نسخه اي از ويروس mimal است و علاوه بر  اين كه ويژگي هاي يك ويروس malware (مبتني بر اي ميل) معمولي را دارد مي تواند يك حمله خارج از سرويس سازي (DOS) را طرح ريزي كند.
آقاي آلبرشت، رئيس سايت SCO چند ساعت بعد از حمله اعلام كرد: سايت آنها به وسيله   اين ويروس از كار افتاد. گروه SCO ۲۵۰، هزار دلار جايزه براي دادن اطلاعات لازم جهت دستگيري ويروس نويس در نظر گرفته است.
به گفته شركت امنيتي Symantec   اين ويروس مي تواند سايت شركت SCO را مورد حمله DOS قرار دهد.   اين وب سايت به دليل دعواهاي حقوقي اخير با جامعه open-source دشمنان زيادي پيدا كرده است و در چند ماه گذشته چندين بار مورد حمله DOS قرار گرفته است. اسامي ديگر   اين ويروس Novarg و (WORM-MIMIL.R)) است.

نسخه جديد : آلودگي با سرعت بيشتر
گزارش  ها همچنان حاكي از ادامه آلودگي كامپيوتر  ها است، My doom مي تواند به سرعت در   اينترنت منتشر شود و بر اساس آمارهاي دريافتي طي ۴۵ دقيقه ۳۸۰۰ سيستم را آلوده كرده است.
تازه ترين خبر حاكي است كه گزارش هايي از نسخه جديدMY DOOM كه خطرناك تر از نسخه قبلي است نيز منتشر شده است. همچنين شركت مايكروسافت و SCO دويست و پنجاه هزار دلار براي دستگيري نويسنده   اين ويروس جايزه تعيين كرده اند. همچنين گزارش شده است كه   اين ويروس ۱۰۰ ميليون   اي ميل را تنها طي ۳۶ ساعت آلوده كرده است.
ويروس MY DOOM تنها پس از چند روز از آغاز به كار خود (۲۶ ژانويه) به عنوان سريع ترين ويروس منتشر شده در جهان و نهمين ويروس خطرناك جهان شناخته شده و همچنان به آلودگي ميليوني خود در سطح جهان ادامه مي دهد.
آي تي   ايران گزارش داد:    اين ويروس نيز از ضعف هاي سيستم عامل مايكروسافت بهره مي برد و با استفاده از ضعف هاي سيستم هاي عامل ساخت   اين شركت به كامپيوترها نفوذ كرده و بعد از يافتن آدرس هاي الكترونيك روي كامپيوتر آلوده ويروس را براي آنان نيز مي فرستد. عناوين ديگر   اين ويروس Novarg و Mimail-R است و به صورت يك فايل ضميمه در يك نامه الكترونيك منتشر مي شود. معمولاً در بخش subject نامه هاي ويروسي عناويني چون undeliverable:error يا undeliverable:hil و همچنين undeliverable;test و عناوين زير به چشم مي خورد:
failed mail transaction
server report
test status
random characters
به گزارش مركز تحقيقات mail filtering ميزان انتشار   اين ويروس بسيار بالا و حدود يكي از هر ۱۲  اي ميل ارسالي را در بر مي گيرد. آخرين ويروسي كه توانسته بود به سرعتي بالا در انتشار دست يابد sobig-f بود كه يك از هر ۱۷   اي ميل را در برمي گرفت. گفته مي شود   اين ويروس در روسيه متولد شده و تاكنون در ۲۰۰ كشور جهان مشاهده شده است. به نوشته z-virus   اين ويروس تلاش به گونه  اي نگاشته شده كه پيام آلوده براي نشاني هايي چون yahoo ، MSN و مايكروسافت و ديگر دامنه هاي مشهوري كه از سيستم هاي شناسايي سريع ويروس برخوردارند ارسال نشود.
همچنين به دليل   اين كه نام فرستنده پيام آلوده به ويروس my doom دروغين و ناصحيح است و در حقيقت نام فرستنده به طور شانسي توسط ويروس و از فهرست جمع آوري شده، انتخاب و در ظاهر به عنوان فرستنده پيام نشان داده مي شود در حالي كه به احتمال زياد نام فرستنده واقعي نيست و حتي دليلي بر آلوده بودن كامپيوتر صاحب آدرس فرستنده هم نيست.
001467.jpg

يكي ديگر از عوارض   اين ويروس اجراي نا به هنگام و ناخواسته نرم افزارnotepad است. در   اين حالت notepad از كاراكترهاي نامفهوم پر مي شود. همچنين درگاه ۳۱۲۷ توسط ويروس گشوده مي شود و به نظر مي رسد كه ويروس در انتظار دريافت دستور و فراميني از طريق   اين درگاه است. به جز   اين اگر تاريخ دستگاه بين ۱۲ تا ۲۳ بهمن باشد ويروس اقدام به حمله به سايت SCO از طريق حمله DOS مي كند.   اين كار باعث شده سايت مذكور براي مدتي از كار بيفتد.

از روسيه با عشق
ويروس My doom كه به يكي از اپيدمي هاي خطرناك در   اينترنت تبديل شده است به احتمال
۸۰ درصد اصلاً روسي است. آزمايشگاه امنيتي روسي كاسپرسكي اعلام كرد اولين آثار آلودگي به ويروس خطرناك My doom در ارايه كنندگان خدمات   اينترنتي روسيه مشاهده شده است. دنيززنكين سخنگوي   اين شركت افزود: ما نرم افزارهاي كنترل بسيار قوي در مورد ترافيك هاي   اينترنتي در سراسر جهان داريم و   اين نرم افزار نشان مي دهد كه اولين E-mail هاي آلوده در روسيه به حركت درآمده است. وي مي گويد: البته يك احتمال ۲۰ درصدي مبني بر غير روس بودن   اين ويروس مي رود. چرا كه   اين احتمال نيز وجود دارد كه فرد سازنده   اين ويروس از خارج   اين كشور براي خود يك E-mail روسي درست كرده باشد و از طريق   اين E-mail به ساير نقاط   اينترنت انتقال يافته باشد.
ميزان احتمالي دايره تخريب ويروس جديد به حدي بالا و غافلگير كننده است كه شركت مايكروسافت پس از مدت كوتاهي از انتشار   اين ويروس اعلام كرد به هر كس كه بتواند مايكروسافت را به سمت خالق   اين ويروس هدايت كند، ۲۵۰ هزار دلار جايزه مي دهد.
چرا كه يكي از اصلي ترين اهداف طراحي
My doom.B حمله به شركت بزرگ مايكروسافت عنوان شده است.

جايزه براي سر نويسنده ويروس
شركت مايكروسافت اعلام كرد در ازاي هرگونه اطلاعاتي كه منجر به شناسايي و دستگير شدن نويسنده يا نويسندگان ويروس رايانه اي «ماي دوم - بي» شود، ۲۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد كرد.
به گزارش سايت اينترنتي «پي سي ورلد»، ويروس رايانه اي ماي دوم - بي مشابه ويروس «مادي دوم ـ   اي» است كه روز دوشنبه هفته گذشته گسترش پيدا كرده بود، با اين تفاوت كه ويروس ماي دوم -بي علاوه بر ويژگي هاي ويروس مشابه قبلي، طوري برنامه ريزي شده كه از رايانه هاي مبتلا براي حمله به سايت اينترنتي شركت مايكروسافت استفاده مي كند و همچنين دسترسي به سايت هاي اينترنتي شركت هاي توليد كننده نرم افزارهاي ضد ويروس را براي رايانه هاي مبتلا غير ممكن مي كند.

يادداشت
001470.jpg
دو ديدگاه در مورد تعرفه تلفن همراه
محمد رضا محمدخاني، دبير سنديكاي صنعت مخابرات ايران
تا زماني كه رقيب مناسبي در كشور در زمينه  مخابرات وجود نداشته باشد وضعيت سرويس دهي و قيمت ها تغيير نخواهد كرد.
در خصوص دريافت مبلغ هزار تومان روي هر قبض بابتID Caller از مشتركان تلفن همراه معتقدم، استفاده از سيستم سيگنالينگ NO.7 به منظور استفاده از ديگر مزاياي اين سرويس است كه به تبع هزينه هايي بابت آن پرداخت شده است، اما اين هزينه مي تواند از سوي مردم پرداخت نشود چرا كه اصولاً قيمت سوئيچ، روزبه روز كاهش مي يابد اما مردم سرويس و خدمات خود را روز به روز گران تر دريافت مي كنند.
زماني بابت هر خط سوئيچ ۸۰ دلار به علاوه
۱۰ هزار تومان پرداخت مي شد و در نهايت بابت هر تلفن ثابت ۱۰۰ هزار تومان از مردم دريافت مي كردند، اما اكنون با كاهش قيمت سوئيچ، به مبلغ ۲۰ هزار تومان، هنوز شاهديم كه همان ۱۰۰ هزار تومان بايد از سوي مردم پرداخت شود و روز به روز نيز مكالمات و ساير هزينه ها افزايش پيدا مي كند. چه بسا ارزاني تجهيزات مخابراتي هيچ تاثيري بر روي خدمات و سرويس هاي ارايه شده براي مردم نداشته است.
دريافت كردن مبالغي براي خدمات و سرويس ها از طرفي به نفع شركت مخابرات است، چرا كه نمونه آن سرويس ID Caller است كه تاثير زيادي بر روي هزينه هايي كه مخابرات براي مراجعه مشتركان و پيگيري مراجعان تلفن در نظر مي گرفت، داشته است، اما اكنون اين هزينه ها به نوعي حذف شده است.
علي مولوي، كارشناس ارتباطات
شركت مخابرات بابت سرويس نمايشگر تلفن همراه، مبلغي را از مشتركان دريافت مي كند كه بابت آن هيچ مبلغي پرداخت نكرده و نمي كند.
اكنون حدود سه ميليون و ۲۰۰ هزار مشترك تلفن همراه وجود دارند كه در هر دوره  ۲ ماهه مبلغ ۳۲ ميليارد ريال بابت سرويس ID Caller به مخابرات پرداخت مي كنند. سيستم GSM مورد استفاده در ايران، توسط سازمان استانداردهاي اروپايي (ETSI) استاندارد شده و سيگنالينگ آن بر مبناي NO.7 است كه داراي مزاياي بي شماري از جمله شماره گيري سريع است.
در واقع تمامي تجهيزات GSM كه وارد ايران شده است، از اين قابليت برخوردار است كه شماره  تماس گيرنده را نمايش دهد، اما شركت مخابرات تا سال ۸۱ اين سرويس را با مبلغ ماهيانه سه هزار تومان در اختيار مشترك قرار مي داد و پس از شهريور سال ۸۱ اين سرويس به تمامي مشتركان به ازاي هزار تومان در دو ماه، ارايه شد. در صورتي كه اين سرويس هيچ هزينه  جانبي را براي مخابرات ندارد اما در طول يك سال و نيم گذشته هر دو ماه مبلغ سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان از مشتركان اخذ مي شود لذا يكي از بزرگترين مشكلات مخابرات اين است كه سرويس هايي را كه حق مردم است و در تمام دنيا همراه سرويس تلفن به مشتركان واگذار مي شود، را در قبال پرداخت مبالغي ارايه مي كند، در حالي كه سيستم هاي بسياري همراه با ارائه  يك شماره تلفن، طراحي شده كه مخابرات در ارايه  اين سرويس ها به مردم خساست مي كند. تمامي مردم با چنين خدماتي درگير هستند، چرا كه تقريباً تمامي مشتركان اين سرويس را دارند، لذا كمتر كسي وجود دارد كه به مخابرات مراجعه و اين سرويس را لغو كند.
در دنياي امروز و با وجود تكنولوژي هاي جديد، با وجود اين كه در تلفن ثابت براي ارايه  سرويس نمايشگر هزينه هايي شده است، اما اين سرويس به صورت رايگان به مردم ارايه مي شود. اين در حالي است كه براي راه اندازي سيستم نمايشگر تلفن همراه هيچگونه هزينه اي صورت نگرفته كه از مردم مبلغي دريافت  شود.

دوباره كاري
نگاهي به سايت جشنواره فيلم فجر
001461.jpg
ما عاشق دوباره كاري هستيم. اين را خيلي راحت مي شود از شيوه مديريتمان فهميد؛ كافي است تقي به توقي بخورد و مثلاً يكي از ما بشود مدير فلان مجموعه، به نظرمان خيلي طبيعي است كه براي ترميم ضعف هاي مجموعه بايد آن جا را كن فيكون كنيم و همه چيز را بشكافيم و طرحي نو در اندازيم!
اين اتفاق مثل خيلي جاهاي ديگر در روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي هم افتاده و حالا براي همين هم هست كه سايت هاي خبري فارابي و جشنواره فيلم فجر نه تنها تيم اداره شان بلكه دامين و طراحي و كد نويسي شان هم عوض شده ... اصلاً چرا راه دور مي رويم به دستور مدير جديد روابط عمومي، ۲۷ هزار صفحه اطلاعات قبلي سايت فارابي با يك دكمه Delete ناقابل حذف شده و قرار است سايت جديد همه چيز را حرفه اي تر انجام دهد.
خبر مسرت بخشي است، به خاطر همين به سرعت شال و كلاه مي كنيم (كه در عالم الكترونيك يعني خريدن كارت اينترنت وارد كردن يوزرنيم و پس ورد) و سري به سايت WWW.fajrfilmfest.com مي زنيم تا نتيجه كار تيم چندنفره اي كه اختصاصاً قرار است كارهاي سايت را ـ فني و توليد محتوا ـ انجام دهند، ببينيم.
صفحه اول را كه ببينيد به شدت از ديدن سرفصل هاي سايت ذوق زده مي شويد، منوي جالب افقي صفحه پراز عناويي است كه هيجان را بيشتر مي كند، اما واقعاً چه احساسي به شما دست مي دهد وقتي تا روز سوم جشنواره هنوز نصف صفحات مثل مشخصات داوران خالي است و بقيه هم آنهايي كه مثلاً مطلب دارد، صفحات PDF شده كاتالوگ جشنواره است و بروشورهاي بازار فيلم.
پس اصلاً فكرش را هم نكنيد كه خبرهاي روز و گفت وگو و اسامي مهمانان امكاناتي براي شركت كنندگان در بازار فيلم و اينها بيابيد، آخر از سايتي كه بعد از يك هفته هنوز دارد عيد قربان را با يك پنجره POP-UP تبريك مي گويد و در قسمت بليتش به جاي امكانات فروش و رزرو آن لاين بليت برنامه پيش فروش ۲۰ روز پيش قرار داده شده چه انتظاري داريد؟
چي؟ مي خواهيد به خود سايت فارابي سربزنيد، نه آن جا هم خبري نيست، همان طور كه قبلاً هم گفته شد تمام اطلاعات اين سايت كه توسط گروه قبلي تهيه شده بود حذف شد و بي توجه به ساعت ها زماني كه براي تهيه، دسته بندي و ورود آنها به بانك اطلاعات طراحي شده، صرف گشته، تيم جديد همچنان در حال كاركردن است چون جمله بامزه اي در بخش هاي مختلف آن ديده مي شود: در دست تهيه مي باشد!
نيما رسول زاده

علم
ادبيات
ايران
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
عكس
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |