جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۴
از سيبري تا چلسي
نام من پول است
شيرين نجوان
001530.jpg

حالا بيش از چهار هزار مايل از لندن فاصله داريم. هواپيماي اختصاصي شبكه BBC پرشتاب از جلگه هاي سرسبزي مي گذرد كه گوزن هاي شمالي مانند خال هاي برجسته بر روي آن نمايانند. ۹ ساعت تمام سپري شده است. خلبان اجازه فرود مي گيرد، حالا فرودگاه باشكوه «آنادير» منتظر ماست.
اينجا سرزمين «چاكوتكا» منطقه حفاظتي رومن آبراموويچ ـ ثروتمندترين مرد روسيه ـ و صاحب باشگاه چلسي است. چاكوتكا قسمتي از خاك روسيه است، اما براي ورود به آن علاوه بر گذرنامه ويژه نياز به اجازه نامه رسمي نيز هست.
پله ها آماده اند. وقتي چند قدمي پايين مي آيم، مي ايستم. گارد امنيتي ويژه اي دور تا دور هواپيما را احاطه كرده اند. پر از اضطراب و دلهره مي شوم. يكي از آنها جلو مي آيد و با لبخند مرموزي وادارم مي كند به ترسي كه سرتاسر وجودم را گرفته است، غلبه كنم. اعلام مي كنم: استيو روفن برگ هستم، خبرنگار اعزامي از شبكه خبري BBC و بعد با نشان دادن گذرنامه منتظر مي مانم. لبخند مرموز همچنان ادامه دارد.
«با من بياييد.»

يك روز از ورود من به منطقه حفاظتي چاكوتكا مي گذرد. امروز اعلام كرده اند هواپيماي رومن آبراموويچ در فرودگاه ويژه آنادير فرود آمده است. مشاور آبراموويچ ـ الكساندر ـ خواستار ملاقات با من است. گفت وگوي كوتاهي صورت مي گيرد. خبر خوشحال كننده اي نيست. «جناب آقاي آبراموويچ با هيچ شبكه تلويزيوني گفت وگو نمي كنند. ايشان تا به حال اقدام به چنين كاري نكرده اند و فعلاً نيز چنين تصميمي ندارند.» كاملاً منگ و بي حس شدم.
۹ ساعت براي رسيدن به هيچ!

پيشنهادي غيرمنتظره از سوي الكساندر مانع از ترك كردن چاكوتكا مي شود، او حاضر است به جاي جناب آبراموويچ به برخي از سؤال هايم پاسخ دهد. سؤال ها با گفت وگويي دوستانه سپري شد. هيچ كس جز رومن آبراموويچ نمي توانست به سؤال هايم پاسخ دهد. گوشه سالن مجللي كه ما در آن نشسته بوديم مردي جوان كه شلواري جين و تي شرت سفيدرنگ به تن كرده بود خيره به فضاي آن سوي پنجره نشسته بود. او ثروتمندترين مرد روسي بود كه غرق در افكارش خيره به نقطه اي مانده بود.

امروز به طور قطع قصد خروج از چاكوتكا را دارم. فضاي پر رمز و راز اين جا پر از سؤال هاي بي جواب است. پيشنهاد شگفت آوري تصميمم را قطعاً دگرگون مي كند. جناب آبراموويچ مايلند لحظاتي را با من سپري كنند. به منطقه وسيع دشت مانندي وارد مي شويم كه سبزي چمن ها در زير سرما و بلورهاي يخ به بي رنگي مي زند. از او تصاويري در حال نوازش كردن سگ هايش مي گيريم. با او گرم صحبت مي شوم. من پر از اضطراب و دلهره و او آرام، پرجذبه و رمزآلود!

اين كه رومن آبراموويچ كيست، دارايي اش از كجا آمده، چه گذشته اي را سپري كرده است و اين كه امروز در باشگاه چلسي چه مي كند و چه برنامه هايي در سر دارد، بحث داغ مطبوعات سرتاسر دنياست. مجله فوربس چاپ لندن، از رومن به عنوان يكي از ۵۰ ثروتمند مطرح جهان نام برده است. در اين نشريه اعلام شده است كه وي داراي يك شبكه تلويزيوني، چندين تيم ورزشي،  هتل ها، سوپرماركت ها و ده ها مجتمع و سازمان ديگر است و مالكيت باشگاهي به نام چلسي غوغاي ديگر اوست. وي مي خواهد اسكناس هاي طلايي اش را براي هرچه بهتر برگزار شدن بازي هاي تيم مورد توجه اش، چلسي، خرج كند كه اين برنامه يكي از ده ها برنامه اي است كه او در سر دارد.
صحبت كردن با رومن آنقدر جذاب است كه ذهنم را از هرچه غير از او خالي مي كند. حرف هايش تمامي شايعاتي را كه از گوشه و كنار شنيده بودم از ذهنم پاك مي كند و آبراموويچ واقعي را به من مي شناساند.

از كجا تا كجا
مردي كه امروز در تاريخ فوتبال قدعلم كرده است، كسي است كه راهي را از نقطه زيرصفر تا ميليون و ميلياردها طي كرده است! او همان پسرك يتيم موطلايي روسي است كه مادرش را در سال ۱۹۶۸ و پدرش را زماني كه تنها چهارساله بوده از دست داده است. برادر بزرگتر رومن تربيت او را آغاز مي كند. به اين ترتيب خانواده اي فقير و فضايي خشن و ناآرام پذيراي پسرك روسي مي شود؛ كسي كه امروز مرد قدرت و ثروت روسيه به حساب مي آيد.
آشنا شدن رومن با پيشه و تجارت به دوران نوجواني باز مي گردد نقطه فروش اردك هاي پلاستيكي!! نقطه شروع اوست. وي بعد از به پايان بردن تحصيلات دبيرستاني رشته نفت و گاز را انتخاب مي كند و بعد از مدتي به دنياي تجارت نفت پا مي گذارد. خريد نفت از شركت هاي توليدي و فروش در بازارهاي جهاني نقطه اي است كه آبراموويچ از آن به اوج مي رسد! حالا بعد از گذشت مدت زماني گاردهاي ويژه و محافظ هاي امنيتي او مي رساند كه چه اتفاقي افتاده و ما را با چه شخصي رو در رو كرده است. به اين ترتيب تجارت قطره هاي طلايي با ورود او به سياست خاتمه مي يابد.
001416.jpg

ورود به دنياي سياست
پس از گذشت مدت زيادي از به قدرت رسيدن پوتين، رومن نيز به دنياي سياست پا مي گذارد. وي به جزء كوچكي از سياست متزلزل روسيه تبديل مي شود. زماني كه ۹۲ درصد آرا از آن او مي شود بار ديگر نگاه ها به او خيره مي ماند. محبوبيت رومن از هر سو و رفتار مردم دارانه اش براي به اوج  رسيدن در سياست شايان توجه بوده است: خرج ميليون ها دلار از اسكناس هاي طلايي اش براي مناطق گوناگون به خصوص طبقات پايين روسيه، ساختن خانه هاي مختلف براي مردم، فرستادن هزاران دانش آموز به تعطيلات و ده ها اقدام ديگر.
ورود به سرزمين فوتبال
همه چيز از سال ۲۰۰۳ و بازي پرهيجان و مطرح رئال مادريد و منچستر يونايتد آغاز شد. آبراموويچ به همراه محافظ هايش يكي از تماشاگراني بود كه با حضورش در تاريخ فوتبال تحول ايجاد كرد. بعد از به پايان رسيدن بازي، رومن رو به خبرنگاري گفت: «بازي شگفت انگيزي بود.» از همان لحظه  بود كه جرقه داشتن يك باشگاه در ذهن رومن زده شد. انتخاب اول منچستر بود اما او آرسنال را بيشتر دوست داشت. تا مدتي آرسنال سوژه اصلي بود اما سفر كوتاه به غرب لندن وي را صد در صد درباره چلسي مطمئن كرد. ۲۶ جون ۲۰۰۳ او «بهترين انتخابش» را كرد. هتل «دورچستر» محلي بود كه آبراموويچ مقابل «كن بيتس» مدير باشگاه چلسي نشست و آخرين گفت وگوي آنها نهايي و سبب تحولي عظيم شد.

تحول در باشگاه چلسي
با روي كار آمدن كن بيتس و حمايت هاي بي دريغ و برنامه ريزي هاي ويژه او تحولي ويژه در چلسي ايجاد شده بود. وي توانست با تلاش هاي فراوان بدهي هاي باشگاه را به حداقل و دارايي باشگاه را به ۱۷ ميليون يورو برساند. زماني كه مرد قدرت روس به دنياي فوتبال سايه انداخت، به باشگاه مورد علاقه اش قول داد كه بعد از گذشت مدت  زماني كوتاه دارايي باشگاه را به ۳۰ ميليون يورو خواهد رساند به اضافه حقوق مكفي براي بازيكنان و هزينه هاي ويژه براي پرورش استعدادها.
حالا باشگاه چلسي از هر لحاظ آماده است چرا كه حامي قدر آنها امروز مي تواند تنها براي امور حفاظتي از بازيكني چون «دامين اف» ۲۴ ميليون يورو هزينه كند. اين مبلغ جزو كوچكي از دارايي رومن است، آنقدر كوچك كه به قول خودش «وقتي خرج مي كنم به ارقام فكر نمي كنم تنها نتيجه و بازتاب كارم اهميت دارد.»
امروز صندوق باشگاه چلسي چندين برابر رقم اوليه پيشنهادي رومن موجودي دارد. امنيت موجود به همراه ستاره هاي فراوان تيم و همچنين مديريت صحيح باشگاه يعني فراهم بودن همه چيز براي پرواز و تنها پرواز به اوج!

ترك سياست
آبراموويچ با ورود به دنياي فوتبال از سياست كناره  مي گيرد. وي در گفت وگوي ويژه با شبكه خبري BBC اعلام مي كند: «ترك سياست مشكلات زيادي به همراه داشت. مردم به من اعتقاد داشتند اما آنها بايد به قدرت خودشان اعتقاد داشته باشند.» رومن اضافه مي كند:  «اين كه من به كشوري بيگانه رو كرده ام، سيل هايي از مخالفت هاي وطني را به سويم روانه كرده است.»
تمامي عكس العمل هاي منفي از طرف گروه هاي وطن پرست اعمال مي شود آنها مدعي هستند كه چرا به فوتبال روسيه نمي پردازم و تيم هاي خودي را به دست نمي گيرم. مشكل اين جاست كه من در كشوري زندگي مي كنم كه مدت كوتاهي از آزادي آن مي گذرد. از طرفي اعتقادات بومي مردمان ما هميشه برايم آزاردهنده بوده است. شما مي دانيد كه ۸۸ درصد مردم داشتن پول را امري منفي و كثيف مي دانند. چنين اعتقادي در كشورم در اوج خود وجود دارد. در چنين شرايطي تمامي عملكردها و اقداماتم سياه و حيله گرانه جلوه مي كند. ۱۰ سال حضور من در پست وزارت، فرصتي بود تا مردم خود را باز يابند اما ... موسي به يهوديان كمك كرد تا بعد از ۴۰ سال از ننگ و بيماري نجات پيدا كنند و به واسطه كمك هاي او بود كه مردم بردگي و بندگيشان را فراموش كردند.»
001425.jpg

عده اي معتقدند منطقه حفاظتي چاكوتكا براي رومن به منطقه اي سياسي تبديل شده است و احتمال بروز هرگونه خطري وجود دارد. رومن در اين رابطه مي گويد: «من ديگر كاري به سياست ندارم و درباره آن صحبت نمي كنم. ترجيح مي دهم هوا را همان طور كه دوست دارم ببينم.»

همسايگي با مرگ
منطقه حفاظت شده چاكوتكا با دفاعي آهنين از مرد پرقدرت روس دفاع مي كند. اما با نزديك شدن به روزهاي ويژه سياست مانند انتخابات هر لحظه احتمال وقوع اتفاقي مي رود. اتفاقي كه آبراموويچ را اين بار از دنياي مورد علاقه اش جدا كند. «نمي گويم از وقوع جنايت نمي ترسم اما تمام تلاشم بر اين است كه از چنين پيشامدي جلوگيري كنم.»
او مي داند كه طرفداران و دشمنان بي شماري دارد آنقدر كه هر روز پيغام هاي تهديد به مرگ با اي ميل ها و نامه هاي عاشقانه و محبت آميز آميخته شود. منطقه حفاظتي ويژه هر روز تنگ تر و تنگ تر مي شود تا مرد قدرت روس مجالي براي تحقق آرزوهايش پيدا كند.
منبع:بي.بي.سي

كهكشان چلسي
001419.jpg
001422.jpg

مي گويند كهكشان باشگاه چلسي به زودي با درخششي خيره كننده تاريخ فوتبال را دگرگون خواهد كرد. امروز نقل و انتقالات بازيكن به چلسي و ارقام پيشنهادي سحركننده تيتر اول مطبوعات سرتاسر دنياست به خصوص وقتي مهره اي چون ثروتمندترين مرد روس در راس آن باشد و با نشان دادن گوشه اسكناس هاي طلايي ولوله برپا كند. شايعات مربوط به ورود رونالدو به چلسي همچنان ادامه دارد اما قرعه ثبت شده امروز به نام بكام افتاده است. درخشش مبلغ ۶۰ ميليون دلار تيترها را طلايي كرده است و ولوله اي به پا كرده كه مقاومت در برابر آن بي فايده است چراكه رومن مي خواهد كاپيتان انگليسي را بازگرداند «به هر ترتيب كه شده.»!
عده زيادي به ناتمامي ارقام اعجاب آور چك هاي آبراموويچ معتقدند، اما وي مي گويد: «افرادي هستند كه فكر مي كنند من با گنج بي پاياني همراه هستم كه به واسطه آن مي توانم گران ترين بازيكن هاي موجود را به تيمم دعوت كنم. ما يعني من و تيمم مي خواهيم پيروز ميدان باشيم. اگر احساس نياز به داشتن بازيكني باشد قطعاً پول بيشتري خرج مي كنيم. من مطمئن هستم كه ستاره هاي چلسي از بطن باشگاه خواهند درخشيد.»
رومن آبراموويچ قطعاً  مي داند كه با دست گذاشتن بر چنين تيمي آن هم در كشوري مانند انگليس جنجال هاي تمام ناشدني برپا كرده است، اما طبق گفته او: «فوتبال مانند مذهب در انگليس قابل احترام و مقدس است و من به اين موضوع اشراف كامل دارم.»

خبر
امروز، ايران ـ اردن
در ادامه مسابقات پاراالمپيك بسكتبال با ويلچر تيم آفريقاي جنوبي با نتيجه ۶۳ بر ۵۲ بر تيم الجزاير پيروز شد.
به گزارش واحد مركزي خبر امروز در مرحله حذفي اين مسابقات تيم هاي آفريقاي جنوبي با الجزاير و ايران با اردن مسابقه خواهند داد. ديدار دو تيم ايران و اردن در ساعت ۸ بعدازظهر برگزار خواهد شد. دو تيم برنده اين مرحله به مرحله پاياني كه روز جمعه برگزار خواهد شد راه خواهند يافت.

نامزدهاي ميزباني مسابقات دو و ميداني سال ۲۰۰۹
هشت كشور تاكنون براي برگزاري مسابقات جهاني دو و ميداني در سال ۲۰۰۹ نامزد شده اند. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، رئيس فدراسيون بين المللي دو و ميداني گفت: مغرب، آلمان، استراليا، هند، اسپانيا، كره جنوبي و يونان به ترتيب شهرهاي كازابلانكا، برلين، بروكسل، دهلي نو، والنسيا، دايگو و اسپيليت را براي ميزباني مسابقات ۲۰۰۹ اعلام كرده اند. وي از تنوع جغرافيايي كشورهاي درخواست كننده ميزباني اظهار خرسندي كرد و افزود: نام ميزبان در پاييز آينده مشخص خواهد شد.

همكاري فدراسيون فوتبال هند و باشگاه لسترسيتي
فدراسيون فوتبال هند توافقنامه اي با باشگاه لسترسيتي انگليس امضا كرد. به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، براساس اين توافقنامه بازيكناني از باشگاه هاي هند به تيم هاي انگليس منتقل خواهند شد.
باشگاه لسترسيتي با توجه به وجود اتباع آسيايي در انگليس و ولز هدف از عقد اين توافقنامه را گسترش و تقويت روابط با هند اعلام كرد. فدراسيون فوتبال هند عقد اين توافقنامه را فرصت بسيار مناسبي براي پيشرفت فوتبال در اين كشور دانست.

پينگ پنگ
ليگ بانوان پينگ پنگ دوست ايراني همچنان ادامه دارد. در هفته گذشته تيم دانشگاه  آزاد اسلامي شش بر صفر صنعت نفت اهواز را برد. در اين ميان تيم فولاد مباركه سپاهان نيز به ميزباني تيم حجاب قزوين رفت و توانست با نتايج شش بر چهار تيم ميزبان را شكست دهد. در كنار اين بازي ها مسابقه اي نيز بين دو تيم ذوب آهن اصفهان و چيني كرد كرمانشاه به ميزباني چيني كرد كرمانشاه با نتايج پنج بر پنج به تساوي انجاميد. اين دسته از رقابت ها همچنان ادامه دارد.

كوچكترين شطرنج باز
جشنواره شطرنج دختران زير هشت سال با حضور ۵۶ بازيكن از تيم هاي كرمان، سيستان و بلوچستان، فارس، گيلان، مازندران، تهران، همدان، قزوين، مركزي نداي جهاد، ايمان، ۱۷شهريور، گنج مادر و ريحانه در پايگاه قهرماني شطرنج انجام گرفت. شطرنج بازان طي چند روز گذشته با انجام ۱۹۶ بازي در هفت دور به اوشي سوئيسي با يكديگر به رقابت پرداختند كه در پايان كيما مرادي از استان همدان با هفت امتياز در سكوي اول قرار گرفت. سارينا مداحي با شش امتياز و پوئن شكني برتر از استان مركزي مقام دوم را كسب كرد و ساناز اسماعيلي با شش امتياز از استان گيلان دوم شد.

مديريت ورزشي
مديريت ورزشي نقصان قابل لمس امروز ورزش ماست. در اين رابطه انجمن همگاني بانوان كشور يك دوره كلاس مديريت ورزشي و علم تمرين همچنين گردهمايي سراسري مسئولان كميته اسكيت بانوان كشور را از شانزدهم بهمن ماه در مجموعه ورزشي انقلاب تهران برگزار مي كند.

جشنواره عكس ورزشي
جشنواره عكس ورزشي مجدداً برپا شده است. در اين رابطه علي رهبر  داور نخستين جشنواره عكس ورزشي ايران عنوان كرده است: متاسفانه در نشريات از عكس ورزشي بيشتر براي تزيين مطالب استفاده مي شود. وي اضافه كرد: در حال حاضر نشريات ورزشي پرمخاطب ترين نشريات ايران هستند و به اين خاطر ضرورت استفاده بيشتر از عكس ورزشي وجود دارد. داور نخستين جشنواره عكس ورزشي ايران در ادامه افزود: برگزاري جشنواره و مسابقه عكس ورزشي در همه سال جمع بندي فعاليت يكساله عكاسان ورزشي است. اين جشنواره كه دوباره آغاز شده است بايد بدون وقفه هر سال تداوم يابد و در سازمان تربيت بدني بخشي به اين امر اختصاص يابد.

فاتح واترپلو زير ۲۰ سال
تيم تهران عنوان نخست مسابقات واترپلو قهرماني زير ۲۰ سال ايران گراميداشت دهه مبارك فجر را به خود اختصاص داد. تيم تهران در بازي نهايي بعدازظهر روز چهارشنبه در مقابل تيم زنجان قرار گرفت و توانست اين تيم را با نتيجه ۷ بر ۴ شكست دهد.
پيش از اين مسابقه، تيم هاي فارس و اصفهان بازي رده بندي را برگزار كردند كه تيم فارس با حساب ۷ بر ۵ به برتري رسيد و بعد از تيم هاي تهران و زنجان در مكان سوم قرار گرفت. مسابقات واترپلو قهرماني زير ۲۰ سال كشور از روز يك شنبه هفته جاري با شركت ۹ تيم در استخر شهرك نفت اهواز آغاز شده بود.

يادداشت
كوهنوردي در دانشگاه
فرشيد فاريابي
دومين گردهمايي مسئولان انجمن كوهنوردي دانشگاه هاي كشور، در چهارمين روز ماه جاري از سوي انجمن كوهنوردي وزارت علوم و به ميزباني دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد. در سال ۷۸ نخستين نشست كوهنوردي دانشگاهي كشور در ساختمان معاونت دانشجويي وزارت فرهنگ و آموزش عالي آن ايام، واقع در ميدان تختي تهران برگزار شد. پنج سال پيش و شايد قدري بيشتر كوهنوردي، اين قديمي ترين و منسجم ترين ورزش دانشگاهيان گام در راه تشكيلاتي شدن گذاشت و تلاش خود براي به رخ كشيدن قابليت ها و محبوبيت هايش را در چشم مقامات مسئول آغاز كرد.
مسئولان و مديران امروز، كه خود از كوهنوردان سال هاي نه چندان دور دانشگاه هاي كشور هستند، هنوز خاطرات خوش كوه رفتن هاي ايام دانشجويي را فراموش نكرده و هستند كساني از اين گروه كه بر عادت كوه رفتن وفادار مانده اند. اما گويا در پشت ميز و در كسوت يك مدير، معيارها، اصول و فرهنگ حاكم بر كوه و كوهنوردي را فراموش مي كنند؛ اينگونه مي شود كه كوهنوردي دانشگاه ها علي رغم گذشته درخشان و پيشتازي در بسياري از حركت هاي مطرح، اينچنين روزگاران ضعف را سپري مي كند! اين عبارات قدري تلخ و از منظر مديران شايد واجد اين بي انصافي و اغراق باشد؛ اما شاهد هستيم كه در آستانه دومين نشست رسمي كوهنوردان دانشگاهي، حادثه تلخ  مرگ دو كوهنورد دانشجو در ارتفاعات شمال كشور، در خلاء و بي تفاوتي  رها شد و از اصلي ترين چهره هاي غايب نشست دوم انجمن كوهنوردي، مسئولان دانشگاه مورد نظر بودند. در اين حادثه همچون بسياري از حوادث ديگر كوهنوردي، به ويژه حادثه ملي سقوط و مرگ محمد اوراز، شاهد هستيم كه فرد يا نهادي حتي مسئوليت گزارش دهي و اطلاع رساني رسمي حادثه را بر عهده نگرفت. البته همچون هميشه، هستند كساني كه بي درنگ اطلاعيه رسمي صادر و تمام مسئوليت و عواقب حادثه را متوجه كوهنوردان جان باخته كردند و صد البته با تاكيد بر اين جمله نخ نما كه »آنها مجوز كوه رفتن نداشته اند!!!« و ...
دومين نشست كوهنوردي دانشگاهيان در پي تغييرات مديريتي در انجمن كوهنوردي وزارت علوم تشكيل شد. استاد پرسابقه و مربي نامدار كوهنوردي ايران باقر عيوضي رفته است و اينك مهندس جوان و كوهنوردي نوانديش بر صندلي محقر و ساده در كوهنوردي دانشگاهي كشور تكيه زده است. توانايي هاي علمي و اجرايي استاد عيوضي بر كسي پوشيده نيست. بررسي حركت كند سال هاي گذشته در كوهنوردي وزارت علوم خود مقوله اي بسيار مهم و مفيد است؛ تا دستاوردهاي اين بررسي تسهيل كننده پيشرفت جوانان امروز باشد.
كوهنوردي در دانشگاه از مشكلات فراواني رنج مي برد. برخي اعتقاد دارند اين مشكلات خود ميراثي از كوهنوردي رسمي كشور است يعني همان گونه كه كوهنوردي در تشكيلات ورزش كشور از تعريف و جايگاه مناسب برخوردار نيست، انجمن كوهنوردي وزارت علوم نيز از تعريف و جايگاه مشخصي برخوردار نيست. اين مشكل خود مادر تمام مشكلات بعدي است كه مي توان برشمرد. شايد اداره كل تربيت بدني وزارت علوم و در راس آن دكتر حميدي تلاشي جدي در راه تخصصي كردن انجمن هاي ورزشي دانشگاهيان را آغاز كرده باشند، اما خوب مي دانيم كه مديران ارشد وزارت علوم، به ويژه معاونت هاي دانشجويي دانشگاه ها بيشتر آمارهاي كمي و رتبه هاي مسابقات را ارج مي نهند تا افرايش تخصص و كيفيت را!!
يك اردوي گل گشت آخر هفته با پانصد دانشجو ـ هرچه بيشتر بهترـ بسيار باب ميل تر است از صعود فني و زمستاني ديواره علم كوه توسط چهار يا پنج دانشجو. هر چند قصد ندارم به مسايل آموزشي بپردازم اما ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه لشكركشي هاي آخر هفته به طبيعت، خسارات فراوان و متنوعي در پي دارد و براي به حداقل رساندن آن نيازمند حضور كوهنوردان متخصص، آموزش ديده و مجهز به تجهيزات مناسب هستيم؛ اگر استخر شنا استاندارد شناگر، مربي، نجات غريق و ... دارد هر برنامه  كوهنوردي نيز استاندارهاي بسيار متعددي نسبت به ساير ورزش ها داراست.
از منظري ديگر، مديران دانشگاه ها حق دارند. آنها متولي امر ورزش نيستند. آنها در كنار وظيفه اصلي خود، يعني آموزش و پرورش جوانان برگزيده كشور، در بخشي از بعد پرورشي وظايف خود، مجبور به فراهم ساختن فرصت هايي براي دانشجويان هستند. پس كوهنوردي در ديد مديران يك اردوي تفريحي آخر هفته است؛ پاي درختي، لب چشمه ساري و آوازسازي!
البته نبايد فراموش كرد كه كوهپيمايي ساده و يا ساعتي پناه بردن به طبيعت بسيار متفاوت است با يك بازي فوتبال يا واليبال يا بدمينتون يا ... در محوطه دانشگاه. يادمان باشد در شهر و محوطه دانشگاه تعاريف مشخصي براي امور مختلف مي توان ارايه كرد. حداقل در تحقيقات مربوط به يك حادثه ورزشي مي توان مقصر را شناسايي و خودمان را تبرئه كنيم! اما در طبيعت و كوهستان همه تعاريف تغيير مي كنند. شما ديگر تحت استاندارهاي زندگي شهري قرار نداريد و كوتاه سخن اين كه طبيعت و كوهستان بازي سرش نمي شود. در كوهستان نيازمند حاكميت نگاهي كاملاً تخصصي هستيم. از بستن بند كفش تا صعودهاي فني در ارتفاعات بلند. اين جاست كه مسئولان وزارت علوم به هيچ عنوان نمي توانند كوهنوردي را در كنار ساير رشته ها بررسي و براي آن برنامه ريزي كنند.
دانشگاه، استاد و دانشجو همگي مراجع تخصص گرايي هستند. نام آنها ترويج نگرش علمي ـ تخصصي در جامعه را به ذهن متبادر مي كند. به راستي چگونه مي توان در فعاليت هاي اين نهاد مخالف فلسفه وجودي، كار كرد اصلي و تعاريف موجود براي دانشگاه ظاهر شد؟ آيا مي توان براي غير علمي بودن نگرش و امور در دانشگاه از سوي دانشگاهيان توجيهي داشت؟

ورزش
ادبيات
ايران
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
عكس
علم
هنر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |