جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۴
معرفي سه ماشين برتر سال
بهترين ها
001446.jpg
جواد نصرتي
همه ساله با اتمام سال روزنامه نويسان ماشين، مجله ها و سايت هاي درگير با اين صنعت ليستي از بهترين ها را ارايه مي دهند كه ۱۰ ماشين برتر را با توجه به معيارهاي خاص خود انتخاب مي كنند. در اروپا هم ۱۰ ماشين برتر سال انتخاب شده است كه سعي خواهيم كرد به معرفي آنها بپردازيم. اما ماشين برتر منتقدان خودرو در آمريكا Toyota Prius است كه آن را هم براي شما عزيزان بررسي مي كنيم.
ماشين اول:Acura TSX
Acura TSX در واقع جايگزين سدان قديمي Integra شده است كه البته با آن تفاوت هاي اساسي دارد تفاوتي همچون عملكرد سيستم هاي فني، طراحي نوين تر، فضاي داخلي بيشتر و ... اين ماشين از Honda Accord آمريكاي شمالي كوچكتر است و تقريباً هم اندازه Honda Accord اروپا است. با توجه به قيمت پايه ۹۹۰/۲۶ هزار دلاري Acura TSX مي توان اين ماشين را هم رده سدان هاي تجملي (LUX) همچون Audi A4، BMW 325i و Lexus I300 قرار داد. اين ماشين از يك موتور ۴/۲ ليتري DOHC بهره مي برد كه چهار سيلندر خطي و به ازاي هر سيلندر چهار سوپاپ دارد. اين موتور ۲۰۰ اسب بخار (تقريباً دو برابر ماشين Mazda 323 كه در ايران به فروش مي رسد) نيرو توليد مي كند و گشتاور توليدي آن معادل ۱۶۶ پوند فوت است. اين نيرو پس از موتور به يك جعبه دنده شش سرعته دستي منتقل مي شود تا به ماشين اين اجازه را بدهد كه سرعت صفر تا ۶۰ مايل برساعت را زير هفت ثانيه به دست آورد. اما يكي از مهم ترين دلايل اين آمار مطلوب را مي توان به وزن بسيار پايين ماشين نسبت داد. اين ماشين با استفاده از مواد پليمريك جديد توانسته است وزن خود را به طرز چشمگيري كاهش دهد. وزن ۳۲۵۰ پوند، وزن مناسبي براي يك سدان چهار در پنج نفره به شمار مي رود. طول، پهنا و ارتفاع اين ماشين به ترتيب ۳/۱۸۳، ۴/۶۹ و ۳/۵۷ اينچ است. اقتصاد سوختي اين ماشين كه نقطه قوت آن است ۲۱ تا ۲۲ مايل بر گالن است.
ماشين دوم: Audi S4
001458.jpg

مي توان گفت Audi S4 تقريباً همان چيزي است كه در سال هاي دهه ۱۹۶۰ ميلادي به عنوان يك ماشين پرقدرت كه در ديترويت ساخته شد قدرت V8 (هشت سيلندر) در يك ماشين كوچك. اما اين بار موضوع بسيار پيچيده تر از آن سال است. اين ماشين كوچك پرقدرت مي تواند صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را فقط در پنج ثانيه به دست آورد. در اين بين عوامل موثري در به دست آمدن اين چنين زمان كمي وجود دارد. اولين و مهم ترين آنها موتور پرقدرت اين ماشين است. اين موتور داراي هشت سيلندر V8 است كه در هركدام از آنها پنج سوپاپ تعبيه شده است. ظرفيت اين موتور ۲/۴ ليتر است و جنس آن از آلياژ آلومينيم است. نيروي توليدي اين موتور ۳۴۰ اسب بخار است. اين نيرو پس از موتور به يك جعبه دنده شش سرعته دستي منتقل مي شود تا به صورت مناسب در ميان تمام چرخ ها تقسيم شود. اما يكي از سيستم هاي جديدي كه در اين ماشين استفاده شده است در تايرها ديده مي شوند. تايرهاي اين ماشين از ايمني بسيار بالايي در سرعت هاي بالا بهره مي برد به گونه اي كه در سرعت هاي بالا سمت پاييني تايرها كه با زمين تماس دارند پهن و قسمت بالايي باريك تر مي شود. اين سيستم به نام PAX در دنيا مشهور است. اما در كنار اين فناوري نوين يكي از نقاط قوت و برجسته اين ماشين عملكرد هارمونيك و هماهنگ سيستم هاي فني ماشين است كه با انجام آزمايش هاي متعدد در ماه مي سال ۲۰۰۳ تست شده اند. وزن اين ماشين چيزي بين ۳۸۵۰ تا ۴۰۵۰ پوند است. طول، پهنا و ارتفاع آن هم به ترتيب ۱۷۹، ۵/۶۹ و ۲/۵۶ اينچ هستند. اقتصاد سوختي آن هم ۱۴ تا ۱۶ مايل برگالن است. قيمت پايه Audi S4 كه يك ماشين WD4 و پنج نفره است به صورت سدان چهار در يا واگن پنج در عرضه مي شود ۴۸ تا ۴۹ هزار دلار است.
001455.jpg

Toyota Prius
شاهكار سال تويوتا Toyota نه تنها يكي از بزرگترين شركت هاي ژاپني كه يكي از بزرگترين شركت هاي خودروسازي دنياست (اين شركت پس از جنرال موتور GM و فورد Ford سومين شركت خودروسازي بزرگ دنيا است) كه مطالعه سير رو به رشد آن مي تواند الگوي مناسبي براي هر شركتي باشد. اين شركت پس از جنگ جهاني سوم و با مونتاژ ماشين هاي فورد و دايملر كرايسلر كار خود را شروع كرد. كمي پس از آن در دهه ۱۹۶۰ ميلادي اولين خودروي تمام ژاپني را به دنيا معرفي كرد اما اين بار هم تويوتا را ارضا نكرد. آنها در دهه ۱۹۸۰ ميلادي آينده جديدي براي صنعت خودروسازي تعريف كردند. آينده اي از جنس ژاپن! و ژاپني با نام تويوتا در اين دهه بود كه مدل هاي كراون Crown و كرولا Crolla به بازار عرضه شدند و مدل كراون (به معناي تاج) در آن سال توانست ركوردي در تاريخ خودروسازي ثبت كند كه تا به امروز پابرجا مانده است. اين ماشين هنوز هم به عنوان پرفروش ترين محصول دنيا، همچون «تاجي» بر سر صنايع خودروسازي مي درخشد. اما آخرين محصول اين شركت پريوس Prius نام دارد كه به عنوان برترين ماشين سال انتخاب شده است. انتخاب اين ماشين و به طور كلي هر ماشيني به عنوان ماشين سال را مي توان به عنوان بزرگترين افتخار شركت سازنده آن دانست چون كه اين افتخار يعني «كمال» در صنعت خودروسازي شايد قبلاً مك لارن F1 به عنوان سريع ترين ماشين دنيا انتخاب شود اما هيچ وقت به عنوان ماشين سال برگزيده نمي شود چون براي برگزيده شدن به عنوان ماشين سال، بايد يكسري شاخص ها به طور همزمان رعايت شوند. مصرف سوخت، قيمت مناسب، ايمني بالا، امكانات پس از فروش گسترده و... از اين قبيل شاخص ها هستند كه پريوس همگي آنها را به صورت مطلوبي رعايت كرده است.
پريوس يك ماشين سدان چهار دره پنج نفره است كه موتور آن جلو قرار دارد و نيروي محركه آن به جلو انتقال مي يابد. موتور اين ماشين از نوع هيبريدي است. در واقع اين ماشين اولين ماشين سالي است كه از نوع هيبريدي است،  موتـور سوختي پـريـوس ۷۶ اسب بـخار و مـوتـور الكتريكي آن ۶۷ اسب بخار نيرو توليد مي كنند كه با استفاده از اين نيـرو مي تـوان صفر تا ۶۰ مايـل بر ساعـت را در ۳/۱۱ ثانيه به دست آورد. قيمت اين ماشين استثنايي ۵۱۰/۲۰ هزار دلار است.

موتورهايي براي تمام فصول
001443.jpg
نويد اكرامي
در مقايسه صنعت خودروسازي با صنعت موتورسيكلت، مي توان گفت اين صنعت هم از همان ميزان اعتبار و اهميت برخوردار است. اما فرق عمده اي كه اين صنعت با صنعت خودروسازي دارد را مي توان در تعداد شركت هاي معتبر سازنده موتورسيكلت دانست و نكته جالب تر اين كه در ميان اين شركت ها، شركت هاي شناخته شده و معتبر بيشتر در آسيا قرار دارند (البته براي ما كه در ايران تمامي موتورها از اين كشور وارد شده اند جاي هيچ انتخابي وجود ندارد) شركت هاي آسيايي از قبيل Kawasaki، Yamaha و Honda هر كدام براي خود داراي اعتبار و اهميت جهاني هستند و تنوع محصولات توليدي آنها به حدي است كه مي توانند تمام بازار دنيا را پاسخگو باشند،  اما بازار دنيا چه موتورهايي را مي طلبد؟ مي توان موتورها را به چند دسته كلي دسته بندي كرد، سوپربايك ها (موتورهايي كه در مسابقات استفاده مي شوند)، موتورهاي خياباني، موتورهاي آفرود  (موتورهاي بياباني) كه هر كدام طرفداران خود را دارند. امروز مي خواهم دو دسته از اين موتورها را به شما معرفي كنم. دسته اول موتورهاي اسپورت (به اصطلاح سوپراسپورت) و دسته دوم موتورهاي آفرود (كه در ايران به تريل مشهور هستند). از آن جا كه ياماها در ساخت موتورهاي سوپراسپورت و كاوازاكي در ساخت موتورهاي آفرود تبحر خاصي دارند، امروز موتورهاي اسپورت را از ياماها و موتورهاي آفرود را از كاوازاكي انتخاب كرده ام.
ياماها واي  زد اف ـ آر يك
001428.jpg

Yamaha 2004 YZF - R1
اين موتور حاصل ۵۰ سال تبحر شركت ياماها در استفاده از فلزات سبك در ساخت آلومينيم است. اين موتور ۹۹۸ سي سي ظرفيت دارد. سيستم خنك كننده آن سيستم مايع است. ۲۰ سوپاپ دارد و موتور آن چهار سيلندر خطي است (موتورها برخلاف ماشين از موتورهاي V استفاده چنداني نمي كنند). موتور چهار سيلندر اين موتور ۱۸۰ اسب بخار در ۵۰۰/۱۲ دور در دقيقه توليد مي كند. سر سيلندر كوتاه تر اين موتور ۴۰ درجه بيشتر به جلو برده شده است تا حالت قرارگيري آن به جاي اين كه در اطراف سيلندر باشد بالاي آن قرار گيرد. فرم (بدنه) اين موتور به گونه جالبي طراحي شده است. اين سيستم كه به دلتا باكس فرم مشهور است،  با حجم زيادش بسيار پرقدرت است و يكي از خاصيت هاي بارز آن اين است كه راننده در آن جا گرفته (در اصطلاح فيت مي شود) و مي تواند به راحتي موتور را كنترل كند. در دو سر موتور از تايرهاي جديدي استفاده شده است كه تاثير بسيار زيادي در سرعت بالاي موتور مي گذارد. در سيستم ترمزها مانند اكثر ترمزهاي امروزين از دو ديسك استفاده شده است كه عرض هر كدام از آنها ۵۲ ميلي متر است. سيستم انتقال YZF-R1 هم از نوع پيشرفته شش سرعته است. در مجموع اين موتور يكي از بهترين هاي ياماها به شمار مي رود كه ياماها اميد بسيار زيادي به فروش بالاي آن دارد. فروشي كه با قيمت پيشنهادي ۵۹۹/۱۰ هزار دلار شركت شروع شده است.
موتور دوكاتي اس ۹۹۹
001440.jpg

Ducati - 999S
همان طور كه همه مي دانيم شركت دوكاتي (Ducati) يكي از مشهورترين شركت هاي موتور سيكلت سازي حال حاضر دنياست. در اواخر سال ۲۰۰۳ ميلادي اين شركت يكي از محصولات خارق العاده اش را به نام R999 به نمايش گذاشت. اين موتور بسيار پرقدرت و شكيل بود. حتي با نگاهي گذرا به عكس آن مي توانيد حدس بزنيد كه تا چه اندازه مهندسي ساختش قوي بوده است.
در R999 بعضي از ايده ها و طرح هاي موتورهاي گذشته شركت دو كاتي ديده مي شود اين موتور در گروه موتورهاي اسپورت قرار دارد.  شش دنده است و مي تواند با قدرتي حدود ۱۳۶ اسب بخار گشتاوري به ميزان ۱۰۶ نيوتن متر را در ۸ هزار دور در دقيقه فراهم آورد. سيستم استارت آن كاملاً الكتريكي است. سيستم سوخت رساني آن به صورت تزريقي (انژكتوري) است. وزن آن حدود ۱۹۹ كيلوگرم و بر روي دو چرخ كه فاصله آنها از يكديگر ۴۲/۱ متر است ايستاده و  ارتفاع صندلي آن از سطح زمين ۷۸ سانتي متر است.
البته اينها تمام مشخصات موتوري از سال ۲۰۰۳ است و هم اكنون شركت دوكاتي در حال تست  و آزمايش موتور جديدش با مدل ۹۹۹RS است و همه در انتظار جواب اين آزمايش ها هستند تا بار ديگر موجودي جديد در مسابقات سوپربايك معرفي شود و تمامي تيم ها چون هوندا، براي رقابت با آن مدلي جديد ارايه بدهند.
كاوازاكي كي ال ايكس ۳۰۰ آر
Kawasaki KLX 300 R
موتوربازان حرفه اي مي دانند كه KLX300R يكي از آن موتورها است كه همگي ويژگي  هاي يك
off-road را در خود دارد. موتور پرقدرت و پرشتاب،  بدنه سبك، فرمان (سيستم هدايت) بي عيب و نقص و امكانات بي شمار ويژگي هايي هستند كه همگي در KLX300R يك جا جمع شده اند تا KLX300R را به موتور دلخواه مسابقات كراس ـ كونتي
Cross - County و جاده هاي بياباني تبديل كنند. موتور اين موتورسيكلت از نوع پيشرفته اي است كه در آن سيستم خنك كننده از سيستم مايع استفاده مي كند و حجم آن ۲۹۲ سي سي است. در اين موتور هر سيلندر از سوپاپ هاي دوگانه اي بهره مي برد كه بر بالاي سيلندرهاي آلومينيمي قرار دارند. محفظه اي كه موتور در آن قرار دارد از نوع محفظه استيلي است كه در نوع مسابقه اي موتورهاي كاوازاكي با نام KX (كه در مسابقات موتوركراس Motocross به عنوان قهرماني رسيده است) استفاده شده است. جنس بدنه هم از استيل فشرده خاصي است كه وزن كلي موتورسيكلت را كاهش داده است (وزن موتور ۵/۲۳۱ پوند است)، ترمزهاي جلو و عقب اين موتورسيكلت به ترتيب ديسكي هيدروليك و ديسكي هستند. طول، پهنا و ارتفاع در اين موتورسيكلت به ترتيب ۳/۸۳، ۸/۳۵ و ۴۸ اينچ هستند. ارتفاع زين هم ۴/۳۶ اينچ است. ظرفيت سوختي اين موتورسيكلت ۶/۲ گالن است و به صورت استاندارد تك رنگ به رنگ سبز عرضه مي شود.

گفت وگو
001434.jpg

بازگشت دوباره نوريNoriبه مسابقات سوپربايك
راننده مشهور و محبوب ژاپني Noriyuki Haga (كه به Nori معروف است) دوباره به مسابقات بازمي گردد اين راننده ۲۸ ساله ژاپني اواخر ماه ژانويه با حضور در رم ايتاليا با تيم انگليسي Renegade Ducati قراردادي را امضا كرد و دوباره به صحنه مسابقات سوپربايك بازگشت. هم تيمي او در مسابقات امسال سوپربايك ستاره جوان انگليسي، لئون هازلام Leon Haslam است. هاگا، تا به امروز يازده بار به عنوان قهرماني سوپربايك دست يافته است كه او را در ميان رانندگان به حريفي قدرتمند تبديل كرده است. او قرار است دوكاتي جديدش RS999 را در پيست
Ricardo Torma Valencia اسپانيا تست كند.
تست موتور جديد ياماها توسط والنتينو روسي
001431.jpg

اواخر ژانويه سال جاري ميلادي، والنتينو روسي برنده پنج دوره مسابقات جهاني موتور جديد ياماها، YZR-M1 را تست كرد. وي كه براي تست اين موتور سه روز را به Sepang در مالزي سفر كرده بود،  پيش از تست اين موتور اعلام كرد كه از چندساعت بعد از قهرماني در آخرين مسابقه سال گذشته، پشت هيچ موتوري ننشسته است. او در مورد اين تست اين چنين گفته است: «من نزديك به دو ماه است كه هيچ موتوري را نرانده ام و همه چيزها كاملاً جديد هستند و از صفر شروع مي شوند. من فقط يك روز نياز دارم كه دوباره به راندن عادت كنم و سرعت و ترمزها را دوباره محاسبه كنم و موتور هم با چيزي كه من به آن عادت داشته ام متفاوت خواهد بود.» گفتني است روسي در مسابقات گذشته از يك موتور ۵۰۰ استفاده مي كرد.
بازگشت دوكاتي به مسابقات موتو جي پي
Moto Gp
دوكاتي امسال براي اولين بار در ۳۰ سال گذشته به مسابقات موتو جي پي (Motocycle Grand prix) Moto Gp)) باز مي گردد. پس از ۱۵ سال موفقيت چشمگير در مسابقات جهاني موتورهاي خياباني، دوكاتي با تيم ماربورو Ducati Marlboro به مسابقات Moto Gp بازمي گردد. در مسابقات امسال دو راننده اين تيم تروي بيليس Troy Bayliss و روليس كاپيروسي Loriscapirossi هستند كه به ترتيب قهرمان مسابقات قهرماني سوپربايك در سال ۲۰۰۱ و قهرمان چند دوره مسابقات كلاس cc ۱۲۵ و cc ۲۵۰ هستند. آنها امسال براي تيم Ducati Marlbobo با موتورهاي جديد دوكاتي با نام Desmosedici رانندگي خواهند كرد. انتظار مي رود اين تيم در مسابقات اين فصل Moto Gp به عناوين قهرماني زيادي دست يابد. شايد دليل آن هم اين باشد كه اين شركت ايتاليايي كه به «فراري مسابقات موتورسيكلت» معروف است تمام تلاش خود را كرده است كه تيم كاملي در مسابقات شركت دهد. از دست اندركاران اين تيم مي توان به مدير فني تيم، كورادو سچيليني Corrado Cechillini اشاره كرد كه تجربه بالايي در Moto Gp دارد. علاوه بر كادر فني قوي
Ducati Malboro و موتورهاي پيشرفته، اسپانسر قدرتمند اين تيم (مارلبورو Marlboro) هم مي تواند كمك بزرگي در كسب عنوان قهرماني به تيم كند.

خبر
001437.jpg
جديدترين مرسدس كلاسC
شركت مرسدس  بنز جديدترين نسل از ماشين هاي كلاس C (C-Class) خود را معرفي مي كند. اين ماشين به گفته مهندسان تراز اول كارخانه از ماه مي سال جديد (۲۰۰۴) در كشور انگلستان آماده فروش خواهد شد.اين خودروي جديد انقلاب كوچكي در زمينه طراحي ماشين هاي كلاس C شركت مرسدس بنز محسوب مي شود. شكل چراغ ها و جلوبندي عوض شده و حالت سپرها تغيير كرده است. در اين مدل جديد به طور كلي حالت صندلي ها با ديگر كلاس ها فرق مي كند و تمامي نمايشگرها ديجيتالي هستند.
در مدل هاي كلاسيك آن تزيينات داخلي همگي از چوب و فلز آلومينيم ساخته شده اند. شاسي و تايرهاي آن پهن تر شده و قرار است در دو نوع اسپورت و كوپه نيز طراحي شود.
موتور آن از ماشين مرسدس C230 (كمپرسور) عاريه گرفته شده است كه موتوري پرقدرت باتوان ۱۹۰ اسب بخار است و مي تواند گشتاور خوبي را فراهم آورد. با چنين اوصافي مي تـواند در كـمتـر از ۱/۸ ثانيه سرعت خود را از صفر به ۶۲ مايل بر ساعت برساند.
001449.jpg

طولاني ترين گارانتي
شركت ميتسوبيشي (Mitsubishi) در اقدامي بسيار عجيب در نمايشگاه بين المللي خودرو آمريكاي شمالي ۲۰۰۴ محصولات خود را با ضمانتي ۱۰ ساله و براي ۱۰۰ هزار مايل به بازار عرضه كرد.
تاكنون با ضمانت هاي چهار ساله يا حتي هفت ساله آشنا بوده ايم ولي ۱۰ سال زمان بسيار زيادي است. البته اين ضمانت تنها براي محصولات سال ۲۰۰۴ شركت ميتسوبيشي است و با چنين حركتي اميد مي رود كه به راحتي بسياري از بازارهاي دنيا را در دست خود بگيرد. زيرا او همواره رقبايي چون تويوتا (Toyota)، هيونداي (Hyundai)، هوندا (Hunda) و ... در قاره پهناور آسيا دارد. به اميد روزي كه شركت ايران خودرو نيز پيكان را براي حداقل پنج سال با ضمانت بفروشد.

هيونداي براي جوانان
شركت هيونداي يك شركت كره اي است. اين شركت جديد سياست هاي خاصي را پيش گرفته تا بتواند نظر همگان را به خود جلب كند و در اين ميان تمركز خاصي برعلايق جوانان دارد. زيرا معتقد است بازار خودروي دنيا، بازار علاقه هاي منحصر به فرد جوانان دنياست و در اين راستا بايد به نمايش گذاشتن مدل جديدي از هيونداي اِلانترا (Elantra) اين موضوع را اثبات كرد. مهم ترين مسئله در ساخت هيونداي اِلانترا بعد از جذابيت هاي ظاهري و امكانات رفاهي، قيمت خريد بسيار پايين آن است تا هر جواني اولين بار بتواند با يك هيونداي اِلانترا رانندگي را تجربه كند.
البته در اين راه شركت هيونداي رقباي سرسختي چون جنرال موتورز را دارد كه به تازگي به دنبال توليدات ارزانقيمت هستند.
هيونداي اِلانتراي ۲۰۰۴ از يك موتور دو ليتري با توان ۱۳۸ اسب بخار بهره مي برد كه مصرف سوخت بسيار پاييني  دارد و مي تواند با توجه به خواست مشتري هم دنده اتوماتيك (چهار سرعته) يا دنده غيراتوماتيك (پنچ سرعته) داشته باشد.
001452.jpg

تسخير بازار انگلستان
با توجه به علاقه خاص مردم در سرتاسر جهان نسبت به شركت بي.ام.و (BMW) آلمان، اين شركت همواره از فروش بسيار خوبي برخوردار است.
از طرفي ديگر مردم كشور انگليس نيز بسيار مشتريان سرسخت و خرده گيري هستند اما با تمامي اين احوال شركت مقتدر BMW توانسته بر روي آنها نيز اثر مطلوبي بگذارد.
طبق آمار دقيق در سال ۲۰۰۳ شركت BMW با همكاري مي .ني MINI توانسته ۱۳۴ هزار وسيله را در انگلستان به فروش برساند كه نسبت به سال ۲۰۰۲، ۸/۱۰ درصد افزايش فروش داشته است.
با چنين وضعيتي بي.ام.و، مي تواند ادعا كند كه ۲۱/۵ درصد بازار فروش خودرو انگليس را زير بيرق خود تسخير كرده است و اين آمار بسيار جالبي از يك شركت آلماني در انگلستان است زيرا رقباي بسيار قدري در كشور انگليس براي رقابت آماده اند. در اين ميان مردم انگليس علاقه خاصي به BMW,Z4 نشان داده اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۸:۱۲ ـ
اذان مغرب: ساعت ۵۶:۱۷
اذان صبح فردا: ساعت ۲۷:۵

تكنيك
ادبيات
ايران
جامعه
داستان
دهكده جهاني
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |