جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۴
جسم تيره روي خورشيد
001377.jpg
مينا شهني-پويا دارابي
تاخير يك روزه عبور زهره
براساس اعلام منابع گوناگون خبري پديده عبور زهره از مقابل خورشيد در روز ۸ ژوئن سال ۲۰۰۴ ميلادي مصادف با ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ رخ مي دهد.
تقريباً تمامي منابع خبري تاريخ ۱۸ خرداد را مصادف با ۸ ژوئن در نظر گرفته اند. حال آن كه گذر زهره يك روز ديرتر از آنچه اعلام شده روي مي دهد. در واقع سال ۲۰۰۴ ميلادي يك سال كبيسه محسوب مي شود چراكه در اين سال ماه فوريه ۲۹ روزه است. حال آن كه در سال قبل ـ يعني ۲۰۰۳ ـ  و سال بعد يعني ـ ۲۰۰۵ ـ ماه فوريه ۲۸ روزه است. به همين دليل ۸ ژوئن ۲۰۰۴ به جاي مصادف شدن با ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ در واقع مصادف با ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ خورشيدي خواهد بود.
بنابراين گذر زهره در روز سه شنبه ۱۹ خرداد ماه سال ۱۳۸۳ خورشيدي روي خواهد داد.
گذر زهره
جسم كوچك تيره اي از ميان خورشيد مي گذرد. عبور اين جسم كوچك تيره حدود پنج ساعت طول مي كشد.
عبور زهره از روبه روي خورشيد در واقع يك خورشيدگرفتگي بسيار جزيي را به وجود مي آورد.
در حال حاضر هيچ انسان زنده اي اين رخداد را به چشم نديده است. چراكه آخرين بار اين واقعه در سال ۱۸۸۲ ميلادي اتفاق افتاد. پيش از آن نيز در سال هاي ۱۸۷۴ و ۱۷۶۹ عبور زهره از مقابل خورشيد روي داده است.
سياره زهره دومين سياره نزديك به خورشيد است. زهره كه با نام لاتين ونوس ـ الهه عشق و زيبايي-  خوانده مي شود نزديكترين سياره منظومه شمسي به زمين است و از بين ۹ سياره اين منظومه در مكان ششم از اندازه قرار دارد. ديگر مشخصات زهره عبارتند از:
فاصله تقريبي از خورشيد: ۱۰۸ ميليون كيلومتر (۷۰ % فاصله زمين و خورشيد)
مدت يك سال: ۲۲۵ روز در زمين 
دوره چرخش به دور خود: ۲۴۳ روز زميني
قطر: ۱۲۱۰۲ كيلومتر (۹۵% قطر زمين)
جرم: ۱۰۲۴ * ۴۰۸۶۹ كيلوگرم (۸۰ % زمين).
يكي از ويژگي هاي بارز سياره زهره اين است كه جهت چرخش اين سياره به دور خورشيد برعكس حركت ديگر سياره هاست. در واقع جهت چرخش زهره «ساعت گرد» است و به اين ترتيب زهره تنها سياره اي است كه خورشيد در آن از غرب طلوع و در شرق غروب مي كند.
ويژگي ديگر زهره آن است كه يك روز زهره اي (۲۴۳ روز زميني) طولاني تر از يك سال زهره اي
(۲۲۵ روز زميني) است. هنگامي كه زهره و زمين در نزديك ترين فاصله از يكديگر قرار مي گيرند تنها يك سمت زهره از زمين قابل مشاهده است. نكته جالب تر اين كه بين سياره هايي كه دور خورشيد مي گردند،  مدار گردش زهره بيشترين شباهت را به دايره دارد. با اين كه سياره عطارد دو برابر از زهره به خورشيد نزديك تر است، اما سطح سياره زهره از عطارد گرم تر است و دماي آن ممكن است به ۴۷۰ درجه سلسيوس هم برسد.
همكاري جهاني
ايران يكي از مناسب ترين نقاط جهان براي ديدن پديده «گذر زهره» است و اين عبور قريب الوقوع امكان همكاري هاي بي سابقه جهاني را براي اخترشناسان و دانشجويان فراهم مي كند.
آسمان كاملاً آفتابي ايران به هنگام «گذر زهره»  در ۱۹ خرداد ۱۳۸۳ اين فرصت را به پژوهشگران و به ويژه پژوهشگران جوان مي دهد تا اين پديده را رويت كنند.
اين پديده كه در واقع نوعي خورشيدگرفتگي جزيي است با استفاده از تلسكوپ هاي مخصوص به راحتي ديده مي شود.
پژوهشگران جوان كشورمان مي توانند از اين فرصت استفاده كرده و براي رويت اين پديده نادر و نيز تبادل نظر با پژوهشگران جوان ساير كشورها خود را آماده كنند.
انجمن نجوم ايران يكي از مراكزي است كه به مناسبت پديده «عبور زهره» برنامه هايي در دست اجرا دارد.
شاهين جعفرزاده عضو شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران در اين باره مي گويد: «شاخه آماتوري نجوم ايران در واقع با هدف آشنايي عمومي مردم كشور با شاخه هاي متفاوت نجوم كار خود را آغاز كرده است و سعي دارد به تمام كساني كه به علم نجوم علاقه مند هستند آگاهي هاي لازم در اين زمينه را بدهد.»
هرچند كه جعفرزاده تاكيد مي كند شاخه آماتوري هنوز عضوگيري رسمي اش را آغاز نكرده است و آمار دقيقي از علاقه مندان و به ويژه جوانان علاقه مند به نجوم در اختيار ندارد.
جعفرزاده در پاسخ به اين كه شاخه آماتوري چه برنامه ريزي خاصي براي «گذر زهره» دارد، مي گويد: «همان برنامه هايي كه انجمن براي اين رخداد در نظر گرفته در واقع شاخه آماتوري را نيز پوشش خواهد داد.»
برخي دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي نيز در حال برنامه ريزي براي «گذر زهره » هستند. برپايي سمينارها از جمله اين برنامه هاست.
پروفسور علي عجب شيري زاده دبيركنفرانس «گذر سياره زهره» در گفت وگويي با خبرگزاري دانشجويي ايران مي گويد: «گروهي ۳۰ نفره از استادان و دانشجويان فرانسوي به سرپرستي پروفسور كوچمي و پروفسور روزولت براي مطالعه و گردآوري اطلاعات نجومي درباره اين پديده در كنفرانس خردادماه دانشگاه تبريز كه با همكاري مركز تحقيقات علوم پايه ايران و مركز پژوهشي نجوم و اختر مراغه با مشاركت دفتر همكاري هاي علمي ـ فرهنگي ايران و فرانسه حضور دارند.»
كنفرانس گذر سياره زهره در خردادماه سال ۱۳۸۳ به مدت چهار روز در دانشكده فيزيك دانشگاه تبريز برگزار مي شود.
گذر بعدي زهره
رويت سياره زهره با گذر چندساعته خود از خورشيد در سال ۲۰۰۴ در كشورمان از ساعت ۹ و ۳۶ دقيقه تا ۱۶ و سه دقيقه ممكن است.
اين پديده نادر جوي در ششم ژوئن ۲۰۱۲ يعني هشت سال بعد نيز روي مي دهد هرچند كه معلوم نيست در گذر ۲۰۱۲ نيز ايران جاي مناسبي براي رويت اين پديده باشد.
اما نكته جالب اين است كه پس از گذر سال ۲۰۱۲ اين رخداد نجومي تا ۱۲۰ سال ديگر روي نمي دهد و براي گذري بعد از ۱۲۰ سال نيز هيچ انسان زنده اي گذر قبلي را نديده است.

www.charlespetzold.com / extras / June 8 2004, html
http://Khabarnameh.gooya.com /Society/archives/
http://www.amazon.com /exec/obidos/ tg/ detail
كتاب شناسي الاي مائور:
۱-Venus in transit
۲-The story of a number
۳-Trigonometric Delights

يادداشت
بچه انقلاب
به چند دسته از آدم ها بچه انقلاب مي گويند. اصلاً لقب بچه انقلاب ديگر معاني متفاوتي دارد.
دسته  اول: بچه هايي كه البته ديگر چندان هم بچه نيستند و حالا به مردان و زنان ميانسالي تبديل شده اند و هر كدام پدر و مادر چند بچه اند. وجه تسميه اين گروه از آن جهت است كه بيست و پنج سال قبل و در زمان انقلاب به عنوان نيروهاي خودجوش انقلابي در بيشتر فعاليت هاي انقلاب شركت داشتند. اما آنچه آنان را از سايران جدا كرد و لقب «بچه انقلاب» را برآنان گذارد فعاليت مستمر،  پيگير و ادامه دارشان بود كه اين فعاليت تا پس از انقلاب و چه بسا تاكنون نيز ادامه دارد.
دسته  دوم: دسته دوم خيلي ساده و راحت بچه هاي حوالي ميدان انقلابند كه به بچه انقلاب معروفند.
دسته سوم: سومين گروه از «بچه انقلاب »ي ها گروهي همسن و سال و هم نسل هستند كه در سال ۱۳۵۷ يعني سال پيروزي انقلاب اسلامي به دنيا آمده اند و حالا همگي بيست و پنج ساله اند و در واقع بخشي از نسل جوان امروزي را تشكيل مي دهند.
بچه انقلابي هاي دسته سوم تقريباً همسن و سال انقلابند، انقلابي كه ربع قرن پيش به پيروزي رسيد و حالا دستاوردهايش به بار نشسته اند و خودنمايي مي كنند.
جوان امروز چه بچه انقلابي باشد چه سال هاي قبل يا بعد از انقلاب به دنيا آمده باشد، دستاورد انقلاب است؛ جوان امروز در فضايي رشد كرده، نفس كشيده و بزرگ شده، كه حاصل انقلاب ربع قرن پيش است.
حالا انقلاب و بچه انقلاب كنار هم ايستاده اند؛ هم قد و قواره و به فردايي فكر مي كنند كه نه چندان دور است و نه خيلي نزديك. فردايي مثل امروز كه البته بايد بهتر و پربارتر از امروز و ديروز باشد.
جوان امروز حالا فهم و شعورش خيلي بيشتر شده، مصالح كشور را خوب مي فهمد.
امروز بيش از هر روز به ايجاد اعتماد در ميان جوانان نيازمنديم. جواني كه در فضاي انقلاب زيسته، خوب و بد را به درستي از يكديگر تمييز مي دهد و امروز ديگر نياز چنداني به مراقبت ندارد. جوانان انقلابي امروز صاحب تفكر و انديشه اند و مي توانند هنجارها و رفتارهايشان را با توجه به مصالح كشور برگزينند.
به نظر مي رسد در شرايط كنوني ديگر باره نام و ياد ايران با جواناني تداعي مي شود كه پرچم اين كشور را در هر جايي از دنيا با سرافرازي و سربلندي به اهتزاز درآورده اند.

خبر هفته
زير ۱۸ سال ممنوع
شهردار تهران
001374.jpg
شهردار تهران فعاليت زير ۱۸ ساله ها را در خدمات شهري ممنوع اعلام كرد. بنا به خبري كه واحد مركزي خبر منتشر كرده است شهردار تهران با اشاره به ممنوع بودن فعاليت  نيروهاي زير ۱۸ سال به خدمات شهري تاكيد كرد كه شهرداري در صورت استفاده پيمانكاران از اين نيروها با پيمانكاران خاطي به شدت برخورد مي كند.
وي كه در حاشيه دومين همايش سفيران بهداشت و زيبايي سخن مي گفت، تاكيد كرد كه تاكنون گزارشي در اين باره نرسيده است.
001371.jpg

 يك خودكشي در بم
جمعيت بم به ۲۱۳ هزار نفر رسيد. جمعيت بم كه قبل از زلزله ۹۰ هزار نفر بود هم اكنون با افزايش بي سابقه اي به ۲۱۳ هزار نفر رسيده است. فرماندار بم با اعلام اين خبر به خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: ظرف ۱۰ روز آينده جمعيت بم پالايش شده و افراد غير بومي پس از شناسايي به خارج شهر منتقل مي شوند.
شفيعي شمار كشته شدگان زلزله بم را ۴۳ هزار نفر اعلام كرده و گفت: آمار ۶۰ تا ۷۰ هزار نفري در اين خصوص به هيچ وجه تاييد نمي شود. وي با ردكردن آمار خودكشي ۱۷ هزار نفر در بم تصريح كرد: پس از وقوع زلزله تنها يك نفر در بم دچار جنون آني شده، خود را حلق آويز كرد.

فردا در باغ فردوس
موزه سينمابرداشت سوم
برداشت سوم موزه سينماي ايران فردا در باغ فردوس تهران افتتاح مي شود.
  آغاز بهره برداري از سه تالار جديد دفاع مقدس، سينماي كودكان و نوجوانان، صدا، موسيقي و دوبله، گشايش كتابخانه، نمايشگاه فصلي ۲۵ سال سينماي ايران، افتتاح فروشگاه محصولات فرهنگي و هنري موزه سينما به همراه سه غرفه يادگاري ها، سهراب شهيد ثالث، چهره پردازي، شروع عمليات اجرايي بناي «سينما فردوس»  و عمارت كلاه فرنگي چايخانه موزه از جمله برنامه هايي است كه ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۱۸ بهمن ماه انجام خواهد گرفت.
موزه سينماي ايران به مناسبت ۲۵ سالگي سينماي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي برنامه هاي ويژه اي نيز در نظر گرفته است.
سالن كوچك نمايش فيلم موزه سينما در تالار مقرنس ساختمان اصلي، با نمايش فيلم بلند «گزيده فيلم هاي سينماي پس از انقلاب» افتتاح مي شود. اين فيلم مجموعه اي از نماها و صحنه هاي فيلم هاي سينماي ايران در ۲۵ سال اخير است كه با هدف بيان تحول و رشد سينماي كشورمان در اين سال ها و در مقاطع مختلف تهيه شده است.
اين سالن فعاليت خود را در آستانه بيست وپنجمين سالگرد انقلاب اسلامي، با نمايش فيلم هاي متنوع ايراني و فيلم هاي كلاسيك تاريخ سينما ادامه خواهد داد.
همزمان با آغاز به كار اين سالن،  كلنگ احداث «سينما فردوس»  با ظرفيت ۳۰۰ صندلي در محوطه بيروني عمارت باغ فردوس به زمين زده خواهد شد. اين سينما كه مراحل تداركاتي آن در مشاوره با سازمان ميراث فرهنگي كشور به انجام رسيده است، موزه سينما را در تحقق برنامه هاي خود در تبديل شدن به يك مجموعه كامل فرهنگي ـ سينمايي، ياري خواهد كرد.
علاوه براين، عرضه ۲۵ پوستر رنگي سينمايي در دستور كار موزه قرار دارد كه مجموعه اي است مربوط به ۲۵ فيلم شاخص سينماي ايران در ۲۵ سال اخير. اين پوسترها كه يكي از برنامه هاي موزه سينما تحت عنوان ۲۵ سالگي است در قطع (A3) و به دو صورت واحد و مجموعه اي چاپ مي شود، يادگاري نفيس و ارزنده از ۲۵ سال اخير سينماي ايران خواهد بود.
موزه سينما ۲۵ كتاب مرجع سينمايي منتشر مي كند. اين كتاب ها مجموعه اي از اصلي ترين اطلاعات نوشتاري و تصويري درباره زمينه هاي مختلف سينماي ايران در ۲۵ سال اخير (۱۳۵۸ تا ۱۳۸۲) است.
دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما با اعلام خبر فوق افزود: هر يك از اين كتاب ها در حيطه اي خاص از رشته ها و فعاليت هاي سينمايي ايران، مرجع كاملي براي استفاده دانشجويان، محققان، دست اندركاران و علاقه مندان سينماي ايران خواهد بود.
عناوين اين كتاب ها كه با سرفصل مشترك ۲۵ سال سينماي ايران، ۲۵ كتاب، منتشر خواهند شد به شرح زير است:
۱ـ فيلم هاي سينمايي،  جلد اول (۱۳۷۲ ـ  ۱۳۵۸)؛ ۲ـ فيلم هاي سينمايي، جلد دوم (۱۳۸۲ ـ ۱۳۷۳)؛ ۳ـ گزيده فيلم هاي كوتاه؛ ۴ـ گزيده سينماي جنگ و دفاع مقدس؛ ۵ـ گزيده فيلم هاي كودك و نوجوان؛ ۶ـ گزيده فيلم هاي مستند؛ ۷ـ كارگردانان؛ ۸ـ تهيه كنندگان، استوديوها و دفاتر فيلمسازي؛ ۹ـ فيلمبرداران، آهنگسازان، تدوينگران؛ ۱۰ـ عكاسي فيلم؛ ۱۱ـ طراحي صحنه و لباس؛ ۱۲ـ چهره پردازي، فيلمنامه نويسي، صدا، جلوه هاي ويژه، دوبله؛ ۱۳ـ بازيگران؛ ۱۴ـ جشنواره هاي سينمايي؛ ۱۵ـ جوايز و حضور بين المللي؛ ۱۶ـ سيمافيلم، سينما و تلويزيون؛ ۱۷ـ بنياد سينمايي فارابي؛ ۱۸ـ  كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان؛ ۱۹ـ خانه سينما؛ ۲۰ـ فيلم خانه ملي ايران؛ ۲۱ـ انجمن سينماي جوانان ايران؛ ۲۲ـ معاونت سينمايي؛ ۲۳ـ ويديو و رسانه هاي تصويري؛ ۲۴ـ آموزش سينما؛ ۲۵ـ نشريات و كتاب هاي سينمايي.

اولين مجموعه از منتخب موسيقي ۲۵ سال سينماي ايران كه گزيده اي از موسيقي هاي خاطره انگيز فيلم هاي سينماي پس از انقلاب است همزمان با افتتاح برداشت سوم موزه سينما و ايام برگزاري
بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر و به مناسبت سالگرد ۲۵ سالگي سينماي ايران پس از انقلاب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
در مجموعه اول كه با همكاري موسسه قرن بيست و يكم تكثير و توزيع مي شود، ۱۶ موسيقي فيلم به شرح زير عرضه خواهد شد:
۱ـ  خواب سفيد (پيروز ارجمند)؛ ۲ـ مرد كوچك (سعيد انصاري)؛ ۳ـ  عروس (بابك بيات)؛ ۴ـ خانه اي روي آب  (احمد پژمان)؛ ۵ـ قارچ سمي (ناصر چشم آذر)؛ ۶ـ طهران، روزگار نو (مرتضي حنانه)؛ ۷ـ  گل هاي داوودي (كامبيز روشن روان)؛ ۸ـ موشك كاغذي (ناصر شكرايي)؛ ۹ـ زماني براي مستي اسب ها (حسين عليزاده)؛ ۱۰ـ اين جا چراغي روشن است (محمدرضا عليقلي)؛ ۱۱ـ رنگ خدا (عليرضا كهن ديري)؛ ۱۲ـ دندان مار (فريبرز لاچيني)؛ ۱۳ـ شوكران (سيدمحمد ميرزماني)؛ ۱۴ـ ناخدا خورشيد (فريدون ناصري)؛ ۱۵ـ رنگ شب (كارن همايونفر)؛ ۱۶ـ از كنار هم مي گذريم (پيمان يزدانيان).
صداهاي ماندگار سينما در موزه سينما ثبت مي شوند و گزيده اي از صداها و تصاوير خاطره انگيز سينما در يك CD به صورت مجموعه اي تحت عنوان «صداهاي آشنا» در ايام برگزاري جشنواره بين المللي فيلم فجر و همزمان با سالگرد ۲۵ سالگي سينماي ايران در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

صداهاي آشنا كه توسط موزه سينما و با حمايت مالي موسسه قرن بيست و يكم تكثير و توزيع خواهد شد بخشي از فعاليت هاي موزه سينما به مناسبت ۲۵ سالگي سينما است كه با هدف معرفي جنبه هاي مختلف و متنوع سينماي ايران صورت مي گيرد. در اين مجموعه،  صداهاي آشنا ۱۶ گوينده با سابقه فيلم،  به صورت نمونه هايي از صدا و تصوير روي فيلم ها با روش كلاژ تصوير و صدا ثبت گرديده و از اين طريق تاريخچه اي را از نمونه صداهايي كه با آنها در فيلم هاي سينمايي آشنا هستيم مرور مي كند.
بخشي از صداها و تصويرهاي اين مجموعه عبارتند از:
صداهاي: چنگيز جليلوند (به جاي پل نيومن، مارلون براندو، ريچارد برتون، پيتر اتول)؛ منوچهر اسماعيلي (چارلتون هوستون، آنتوني كويين)؛ ايرج دوستدار (جان وين)؛ ايرج ناظريان (راك هودسون، پيتر فينچ، لي ماروين)؛ ابوالحسن تهامي نژاد (ركس هاريسون،  ديويد نيون)؛ خسرو خسروشاهي (آلن دلون، استيو مك كويين، داستين هافمن)؛ منوچهر زماني (گلن فورد،  پيتر سلرز، راجر مور)؛ احمد رسول زاده (جك هاوكينز، اسپنسر تريسي)؛ حميد قنبري (جري لوييس)؛ تاجي احمدي (جولي اندروز، ناتالي وود)؛ محمدعلي زرندي (نورمن ويزدم)؛ منوچهر نوذري (جك لمون)؛ عطاءا... كاملي (كرك داگلاس)؛ جلال مقامي (عمرشريف)؛ ژاله كاظمي (سوفيا لورن)؛ مهين كسمايي (ادري هيپورن).

به دليل تقارن انجام مراحل تداركاتي برداشت سوم موزه سينما و همزماني آن با برگزاري بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر، چهارمين مراسم ياد ياران روز چهارشنبه ششم اسفندماه در سينما فرهنگ برگزار خواهد شد. موزه سينما ضمن دعوت از همه علاقه مندان به حضور در اين مراسم،  اميدوار است اجراي چهارمين برنامه از سلسله مراسم ياد ياران بيش از پيش مورد استقبال دست اندركاران و مردم شريف و علاقه مند به سينماي ايران برگزار شود.

آخرين خبرها
درحالي كه اغلب مردم جهان «وينستون چرچيل» نخست وزير اسبق انگليس را يكي از عوامل اصلي استعمار تلقي مي كنند، جورج بورش رئيس جمهور آمريكا روز چهارشنبه در سخناني در واشنگتن از نقش وي تجليل كرد. جورج بوش كه در مراسم افتتاح نمايشگاه وينستون چرچيل در كنگره آمريكا سخنراني مي كرد افزود: ما حضور اين مرد بزرگ را از طريق نوشته ها و تاثيرات شخصي وي احساس مي كنيم.
يك سخنگوي پليس عراق اعلام كرد بمبي كه در نزديك خودروي احمد چلبي رئيس كنگره ملي و از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق در شهر موصل در شمال اين كشور كارگذاشته شده بود روز چهارشنبه توسط پليس خنثي شد.
جبرئيل رجوب مشاور ارشد عرفات روز چهارشنبه با اشاره به دست كشيدن آمريكا از تلاش براي اعاده روند صلح تا پيدا شدن عوامل حمله به يك گروه آمريكايي در نوار غزه، واشنگتن را به باج خواهي از تشكيلات خودگردان فلسطين متهم كرد.
يك فرمانده نظامي اسپانيايي مستقر در عراق كه دو هفته پيش در يك عمليات تعقيب و گريز در جنوب ديوانيه زخمي شده بود، چهارشنبه شب درگذشت.
وزارت دفاع اسپانيا چهارشنبه شب با اعلام اين خبر گفت كه، «گونزالو پرز كارسيا» فرمانده امنيتي تيپ مشترك چند مليتي نيروهاي اسپانيا و كشورهاي آمريكاي مركزي در عراق در بيمارستان مركزي وزارت دفاع در مادريد، جان باخته است.
پارلمان بلغارستان روز چهارشنبه پرداخت غرامت مالي به اتباع سالخورده اين كشور كه در دوره حكومت كمونيست ها به خاطر عقايد سياسي شان در زندان بوده اند، تصويب كرد.
لهستان روز پنج شنبه از اتحاديه اروپا خواست تا در خط لوله نفتي اودسا ـ برادي، كه قرار است از درياي خزر نفت به بازارهاي غربي برساند، مداخله كند. اوكراين پيش از اين پيشنهاد روسيه براي استفاده از اين خط براي انتقال نفت روسيه را رد كرده بود.
«جورج بوش» رئيس جمهور آمريكا روز چهارشنبه اعلام كرد: شبكه تلويزيوني خاورميانه اي جديد آمريكا هفته آينده كار خود را شروع مي كند. شبكه تلويزيوني جديد كه به زبان عربي «الحر» (آزاد) نام دارد اخبار، فيلم هاي سينمايي، برنامه هاي ورزشي، تفريحي و آموزشي را براي ميليون ها نفر از مردم اين منطقه پخش خواهد كرد.
گروه اسلامي انصار السنت كه يك گروه كوچك و متهم به ارتباط با شبكه القاعده است، روز چهارشنبه مسئوليت دو عمليات بمبگذاري انتحاري در شهر اربيل در شمال عراق را كه به كشته شدن بيش از صد تن منجر شد، به عهده گرفت.
راديو فدرال نيوز روز چهارشنبه گزارش داد: سه ويتنامي كه در دوران جنگ ويتنام قرباني ماده اي شيميايي موسوم به «ماده نارنجي» شدند عليه كمپاني هاي آمريكايي سازنده اين ماده اقامه دعوي كردند.
شوراي روابط اسلامي آمريكا (كر) روز چهارشنبه اعلام كرد، يك معلم آمريكايي كه دانش آموز دبيرستاني در شهر «نيواورلئان» را به دليل داشتن حجاب مورد تمسخر قرار داده و روسري وي را از سرش كشيده بود از كار اخراج شد. اين شورا افزود: «لالي گير» مدير دبيرستان جفرسون اظهار داشته كه «وس ميكس» معلم اين دبيرستان اخراج شده است زيرا در اين دبيرستان ما به تنوع نژادي و مذهبي ارج مي نهيم.
بزرگترين كارخانه خودروسازي ژاپن پيش بيني كرد در سه ماهه سوم سال ۲۰۰۴ افزايش سود داشته باشد. به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، كارخانه خودرو سازي تويوتا بزرگترين سازنده خودرو در ژاپن پيش بيني كرد كه سود خالص اين كارخانه در سه  ماهه سوم سال ۲۰۰۴ با دو درصد افزايش نسبت به سال گذشته به چهار ميليارد دلار برسد.
يك زن جوان ۲۱ ساله انگليسي كه در تاريخ هفدهم ژانويه به علت دادن هشدار دروغ درباره در اختيار داشتن بمب در فرودگاه ميامي آمريكا دستگير شده بود به پرداخت هزار دلار جريمه محكوم شد.
وزارت امور خارجه الجزاير سفير عربستان در اين كشور را فرا خواند. به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، فراخواني سفير عربستان در اعتراض به دعوت اين كشور از عباس مدني رئيس جبهه نجات اسلامي الجزاير در مراسم فرارسيدن موسم حج صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن يك مسئول وزارت امور خارجه آمريكا گفت واشنگتن همچنان قصد دارد به تاريخ ۳۰ ژوئن براي انتقال قدرت پايبند بماند ولي در صورتي كه سازمان ملل خواستار به تعويق افتادن آن شود تاريخ ديگري در نظر خواهد گرفت.
جورج تنت رئيس سازمان جاسوسي آمريكا، سيا، قرار است امروز پنج شنبه از گزارش هاي دستگاه هاي اطلاعاتي اين كشور درباره سلاح هاي كشتارجمعي عراق دفاع كند.
توني  بلر، نخست وزير انگليس، روز چهارشنبه در مجلس عوام انگليس اعلام كرد تا قبل از راي گيري ۱۸ مارس ۲۰۰۳ كه در آن مجوز حمله به عراق صادر شد اطلاع دقيقي از ماهيت سلاح هاي كشتار جمعي كه در گزارش اطلاعاتي مربوط به سلاح هاي عراق به آن اشاره شده بود نداشته است.

ايران
ادبيات
تكنيك
جامعه
داستان
دهكده جهاني
عكس
علم
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  داستان  |  دهكده جهاني  |  عكس  |  علم  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |