جمعه ۱۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۲
index
نگاهي به مقررات نوزدهمين جشنواره فيلم كودك  و نوجوان
فقط براي كودكان
004548.jpg
«آلبوم خانوادگي» به كارگرداني رضاحيدرنژاد يكي از فيلم هايي كه در جشنواره نوزدهم به نمايش درخواهد آمد-عكس:محسن سيدي
مهدي طاهباز
با اعلام مقررات نوزدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان، شمارش معكوس براي شروع اين جشنواره آغاز شد.
اين جشنواره قرار است از ۱۲ تا ۱۷ مهر ماه سال جاري و توسط بنياد سينمايي فارابي در اصفهان برگزار شود. امسال براي اولين بار بنياد فارابي به طور مستقل و بدون حمايت شهرداري اصفهان اقدام به برگزاري جشنواره خواهد كرد.
گفته مي شود رويكرد اصلي جشنواره امسال و مهم ترين تفاوت آن با دوره هاي گذشته توجه بيشتر و انتخاب آثاري است كه براي كودكان ساخته شده اند و نه درباره كودكان. مسئله اي كه سال هاست در رابطه با سينماي كودك و نوجوان ايران وجود دارد و در جشنواره فيلم هاي كودك اصفهان كه ويترين سينماي كودك و نوجوان ايران به شمار مي رود، يك دغدغه اصلي به حساب مي آيد.
طي ساليان گذشته و ادوار مختلف اين جشنواره، آثار متعددي انتخاب و به نمايش گذاشته شده اند كه فقط و فقط درباره كودكان بوده اند و بزرگسالان مخاطبان اصلي اينگونه فيلم ها را تشكيل مي داده اند. اين آثار كه عموماً فيلم هايي با محتوا و مضامين نامناسب براي كودكان به شمار مي روند در جشنواره هاي پيشين باعث نارضايتي مخاطبان جشنواره يعني كودكان و بعضاً والدين آنها شده است.
اما گويا امسال قرار است اين مشكل تا حدودي برطرف شود. در مقررات جشنواره قيد شده جشنواره فيلم ها و آثاري را مي پذيرد كه مناسب كودكان و نوجوانان تا ۱۵ سال باشد. اگر اين قاعده به درستي رعايت شود مي توان به برقراري بيشتر رابطه مخاطبان با جشنواره اميدوار بود. اما نكته مهمي كه در اين جا مطرح مي شود اين است كه آيا بضاعت سينماي كودك و نوجوان ايران در حدي هست كه بتوان در ميان آثار توليد شده دست به انتخاب زد و فقط فيلم هاي مناسب كودكان و نوجوانان زير ۱۵ سال را برگزيد؟ و يا اين كه آنقدر تعداد فيلم هاي ساخته شده كم و محدود است كه به ناچار و براي پركردن برنامه چاره اي جز انتخاب و نمايش آنها در جشنواره باقي نمي ماند؟
تنها راه مواجه نشدن با چنين مشكلي بالا بردن كميت آثار توليدي كودك و نوجوان در سال است. مسئله اي كه قرار بود با تشكيل شوراي حمايت از آثار كودك و نوجوان در بنياد فارابي سر و شكلي بگيرد اما آنطور كه بايد و شايد اين اتفاق رخ نداد و در طول يك ساله اخير تعداد آثار كودك توليد شده به زحمت از انگشتان يك دست تجاوز مي كند. جشنواره نوزدهم قرار است در سه بخش مسابقه، خارج از مسابقه و نمايش هاي ويژه برگزار شود. بخش مسابقه جشنواره از سه قسمت سينماي بين الملل، سينماي آسيا و سينماي ايران تشكيل شده است. امسال براي اولين بار در بخش سينماي آسيا، به منظور اعتلا و ارتقاي توليدات سينماي آسيا يك گروه داوري از اين قاره پهناور به فيلم هاي اين بخش جوايزي به بهترين فيلم بلند، بهترين كارگردان و بهترين فيلمنامه اعطا مي كنند.
گفته مي شود هدف از گنجاندن بخش مسابقه سينماي آسيا در جشنوار اصفهان، تعامل و رابطه بيشتر با كشورهايي مانند هند، كره، چين، ژاپن و ... كه در زمينه فيلمسازي كودك داراي سوابق درخشاني هستند، است.
در بخش مسابقه سينماي ايران فيلم هاي كوتاه و بلند ۳۵ ميلي متري به همراه آثار ويديويي شامل فيلم هاي زنده، عروسكي، پويانمايي، كوتاه، نيمه بلند و بلند به نمايش در مي آيند. در بخش بن الملل نيز چنين قاعده اي جاري است. هركشور مي تواند حداكثر دو فيلم و دو اثر ويديويي كوتاه و يا نيمه بلند و كشور ميزبان سه فيلم و سه اثر ويديويي بلند و چهار فيلم و چهار اثر ويديويي كوتاه و يا نيمه بلند را در بخش مسابقه به نمايش درآورد. امسال براي اولين بار جايزه بهترين فيلمنامه به جوايز بخش هاي مختلف اضافه شده است.
اما نكته قابل توجه در ميان جوايز، كاهش جوايز نقدي جشنواره است. در جشنواره نوزدهم قرار است تسهيلاتي رايگان به ارزش پنج ميليون تومان براي ساخت فيلم بعدي به كارگردان فيلم برگزيده از سوي فارابي اهدا شود. در صورتي كه سال گذشته مبلغ اين جايزه ۵/۱۲ ميليون تومان (پنج ميليون فارابي و ۵/۷ ميليون شهرداري) بود ولي امسال اين مبلغ با توجه به عدم همكاري شهرداري اصفهان در برگزاري جشنواره،  به پنج ميليون تومان تقليل يافته است كه با توجه به هزينه هايي كه فيلمسازاني در حال حاضر در بر دارد، چندان دندان گير به نظر نمي رسد.
امسال هم مثل چند سال گذشته داوران كودك و نوجوان ايراني (۵۰ نفر) و خارجي (۱۵ نفر) جداگانه به تماشاي آثارسينماي ايران و بين الملل مي نشينند و به بهترين فيلم پروانه زرين اهدا مي كنند. اما تفاوتي كه در نوع داوري آنها صورت گرفته اين است كه داوران ايراني برخلاف گذشته كه آثار ويديويي را نيز داوري مي كردند تنها به تماشاي آثار بلند سينمايي ايران مي نشينند و داوران خارجي نيز به داوري آثار مسابقه بين الملل مي پردازند.
جايزه بهترين فيلم از نگاه تماشاگران نيز كه سال گذشته به طور آزمايشي اهدا شده بود، امسال به طور رسمي و با اضافه شدن به مقررات جشنواره، به فيلم برگزيده تماشاگران داده خواهد شد. آخرين مهلت پركردن فرم درخواست و ارسال آن به دفتر جشنواره ۲۲ مرداد ماه و آخرين مهلت تحويل آثار پذيرفته شده ۱۹ شهريور ماه اعلام شده است.
گفته مي شود جشنواره نوزدهم قرار است تخصصي تر از گذشته به مقوله سينماي كودك و نوجوان بپردازد. قرار شده تا بخش هاي جنبي جشنواره نظير كارناوال هاي شادي كودكان، مسابقات نقاشي، بخش هاي مرور فيلم هاي جشنواره فجر(براي بزرگسالان) و ...
از جمع بخش هاي مختلف جشنواره نوزدهم حذف شوند تا اين جشنواره تنها و تنها به مقوله سينماي كودك و نوجوان بپردازد. اما اوضاع فيلم هاي بلندي كه قرار است در جشنواره امسال شركت كنند چندان رو به راه نيست. تا اين جا تنها هفت فيلم بلند و دو فيلم انيميشن شرايط حضور و شركت در جشنواره را دارا هستند كه با توجه به يكي دو فيلمي كه در آستانه آغاز فيلمبرداري قرار دارند، حدود ۱۰ فيلم بلند براي شركت در بخش مسابقه سينماي ايران اعلام آمادگي خواهند كرد.
گل يخ (كيومرث پوراحمد)، من بن لادن نيستم (احمد طالبي نژاد)، پل سيزدهم (فرهاد غريب)، جنگ كودكانه (ابوالقاسم طالبي)، چه كسي جنگ را پيشگويي كرد (بهمن قبادي)، شكوفه هاي سنگي (عزيزا... حميد نژاد) و آلبوم خانوادگي (غلامرضا حيدرنژاد) به همراه دو فيلم انيميشن كار و انديشه (ابوالفضل رازاني) و يكي از همين روزها (بهروز يغماييان) دار و ندار سينماي كودك را در فاصله زماني جشنواره هجدهم تا نوزدهم (۸۳-۸۲) تشكيل مي دهند.
مهم ترين نكته اي كه در نگاه اول به فيلم هاي فوق به چشم خورد باز هم همان داستان تكراري و هميشگي آثاري درباره كودكان و نه براي كودكان است. مسئله اي كه قرار است در جشنواره نوزدهم به شدت به آن توجه شود، اما گويا چاره اي جز تن دادن دوباره به آن نيست.

يك هفته بر روي صحنه
حرفه اي هاي غمگين
004551.jpg
آرتا پورملك
تئاتر شهر هفته گذشته به علت ايام عزاداري سه روز تعطيل بود و سپس كار خود را با اجراي شش نمايش در تالارهاي مختلف از سر گرفت.
در تالار اصلي نمايش «ليلي و مجنون» كاري از امير دژاكام هر روز ساعت ۱۹ بر روي صحنه مي رود. در تالار سايه «روزهاي زرد» كاري از ايوب آقاخاني جايگزين «تيغ كهنه» به كارگرداني نادر برهاني مرند شده است.
ديگر نمايشي كه در تالار سايه بر روي صحنه است، «ماده ۱۱۳۳» كاري از سعيد شاپوري است.
تالار چهارسو از هفته آينده ميزبان نمايش «دخمه شيرين» به كارگرداني قطب الدين صادقي خواهد بود.
تالار كوچك ميزبان دو نمايش «گالري خياباني» كاري از ارژنگ فرخ پيكر و «يك فيلم كوتاه» به كارگرداني فهيمه سياحيان است. نمايش «مكبث» به كارگرداني حسين فرخي نيز در تالار نو اجرا مي شود.
اما در تالار مولوي «جگر هندي» كاري از حسن وارسته و «در انتظار گودو» به كارگرداني علي اكبر عليزاد در سالن اصلي و «دعوت» كاري از ميترا خواجه بيان در سالن كوچك اجرا مي شوند.
تالار وحدت هم همچنان ميزبان «رابعه» كاري از حسين سحرخيز است. بالاخره هفته گذشته اجراي نمايش «حرفه اي ها» به كارگرداني بابك محمدي در فرهنگسراي نياوران آغاز شد.
اين نمايش كه تنها ۲۰ اجرا خواهد داشت قرار بود در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته بر روي صحنه برود اما به دليل عدم حضور به موقع اعضاي شوراي بازبيني در محل بازبيني اين نمايش، كارگردان از اجراي آن در جشنواره منصرف شد.
حرفه اي ها به زندگي نويسنده اي يوگسلاو در دوران حكومت تيتو و پس از مرگ او مي پردازد. كواچ نويسنده اي است كه زمان حكومت تيتو يكي از مخالفان سرسخت رژيم كمونيستي محسوب مي شود و پس از مرگ تيتو توسط حكومت جديد به سمت رياست انتشارات دولتي منصوب مي شود. وظيفه او تصويب كتابهاي ادبي و هنري در اين دوره است اما برخوردش با يك فرد ناشناس او را در مورد ضرورت وظيفه اش مردد مي كند و...
رضا كيانيان، مريم سعادت و احمد ساعتچيان بازيگران نمايش حرفه اي ها نوشته دوستاكواچويچ نويسنده معاصر يوگسلاو را تشكيل مي دهند
چند نمايش در راه؛«آيين فاطيما» به كارگرداني علي رويين تن و نوشته نصرا... قادري به زودي در تالار سايه بر روي صحنه خواهد رفت.
فريماه فرجامي، گلچهره سجاديه، بهاره رهنما، الهام پاوه نژاد و بيتا عباديان بازيگران اين نمايش را كه در جشنواره تئاتر فجر نيز اجرا شده بود،تشكيل مي دهند. داستان آيين فاطيما درباره زني است كه طبق آييني در هند قرار است سوزانده شود.
همچنين از نيمه مرداد ماه نمايش «يك شب كوچك» نوشته چيستا يثربي و به كارگرداني سيما تيرانداز در تالار سايه بر روي صحنه مي رود.
اين نمايش كه در جشنواره تئاتر فجر نيز بر روي صحنه رفته بود تغييراتي را با آن اجرا كرده است. صحنه انتهايي نمايش تغيير كرده، در نورپردازي تغييراتي ايجاد شده و ميزانسن ها عوض شده اند.
به جاي مجيد جوزاني، محمدرضا هدايتي بر روي صحنه مي رود و به جاي ژاله صامتي نيز بازيگر ديگري بازي خواهد كرد. فقيهه سلطاني و نگار عابدي از جمله بازيگران مدنظر براي جايگزيني ژاله صامتي هستند.
نمايش «۳۱/۶/۷۷» نيز از مردادماه در تالار چهارسو اجرا خواهد شد. اين نمايش كه كاري است از عليرضا نادري، تمريناتش از اين هفته شروع مي شود و داستانش درباره چند رزمنده است كه مدت ها بعد از جنگ طبق يك قرار قديمي در تاريخ معيني در ميدان آزادي دور هم جمع مي شوند و اتفاقاتي برايشان رخ مي دهد.
اين نمايش در مقايسه با اجراي جشنواره ايش تغييراتي را در دكور و بازيگران خواهد داشت.
دست آخر هم اين كه از هشت شهريورماه نمايش «شكلك» نوشته نغمه ثميني و به كارگرداني كيومرث مرادي در تالار قشقايي بر روي صحنه خواهد رفت. اين نمايش كه كاري است از گروه تئاتر تجربه به تاريخ معاصر ايران و ماجرايي در ۲۸ مرداد مي پردازد. پانته آ بهرام، احمد ساعتچيان، احمد مهرانفر و ستاره پسياني بازيگران شكلك را تشكيل مي دهند.
كيومرث مرادي كوشيده است در اين نمايش از دو زاويه ديد متفاوت استفاده كند و با نگاه به شيوه نمايش هاي ايراني مانند پرده خواني و معركه گيري و با تلفيق آنها با ساختار مدرن اثر، به شيوه جديدي دست يابد. اما قرار است كانون نمايشنامه نويسان، جشن نمايشنامه نويسان را به منظور انتخاب بهترين نمايشنامه سال برگزار كند.
در اين برنامه كه نيمه دوم امسال برگزار خواهد شد در كنار انتخاب بهترين نمايشنامه سال بزرگداشت درام نويسان كهنه ايران و كساني كه به نمايشنامه نويسي ايران خدمت كرده اند نيز برگزار خواهد شد.
قرار است به زودي از همه درام نويسان ايران كه در دهه ۸۰ فعاليت كرده اند دعوت شود تا بدون هيچ گونه قانونمندي در اين جشنواره شركت كنند. اين جشنواره قرار است براي ارتقاي جريان نمايشنامه نويسي در ايران برگزار شود و به همين منظور كميته اي متشكل از درام نويسان خوب ايراني تشكيل خواهد شد كه معيارهاي انتخاب بهترين نمايشنامه سال را تعيين مي كند.

هفت از هفت
جواد قادري
۱-فروش فيلم هاي روي پرده همچنان نااميدكننده است. فوتبال جام ملت هاي اروپا هم به اتمام رسيد اما تغيير چنداني در استقبال (و يا عدم استقبال!) مردم از سينماها صورت نگرفت.
امتحانات كنكور هم به سلامتي و ميمنت امروز به پايان مي رسد و بهانه اي براي سينما نرفتن باقي نمي ماند جز خود فيلم ها.
كمي جذابيت لازم است. همين. باور كنيد.
***
۲- كمال تبريزي بدجوري سر خودش را شلوغ كرده است. او پس از جنجال مارمولك چندين و چند پروژه اعم از كوچك و بزرگ را براي ساختن و جلوي دوربين بردن انتخاب كرده است. تبريزي سال گذشته دو فيلم ناموفق به لحاظ تجاري (فرش باد و گاهي به آسمان نگاه كن) را روي پرده داشت. در عوض او امسال پرفروش ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را روانه سينماها كرد.
فيلم سينمايي «ندارها»، مجموعه تلويزيوني «شهريار»، يك اپيزود از فيلم اپيزودي «مذهب از نگاه مردم»، يك فيلم درباره هواپيماي ايرباس و... از جمله پروژه هايي است كه كمال تبريزي قصد ساخت آنها را در سال ۸۳ دارد.
خدا قوت برادر!
***
۳- هفته گذشته اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد به صحبت هاي بهرام بيضايي درباره شرايط متغير توليد فيلم در سينماي ايران پاسخ گفت. بيضايي چندي پيش درباره توليد فيلم «اتفاق خودش نمي افتد» به ايرنا گفته بود كه چون وضعيت ارايه مجوز ساخت متغير شده قصد دارد اين فيلمنامه را دوباره براي دريافت مجوز به اداره نظارت و ارزشيابي ارايه كند.
اداره نظارت و ارزشيابي هم پاسخ داد بيضايي به جاي صدور حكم كلي بهتر است شرايط متغير ارايه مجوز را برشمرد و به عواملي كه مانع از توليد فيلمش مي شود اشاره كند.
اداره نظارت و ارزشيابي اعلام كرده بيضايي به جاي ارايه مجدد و دوباره مجوز ساخت بهتر است بيش از اين زمان را از دست ندهد و براي ساخت آن عملاً اقدام كند.
اما ذكر دو نكته ضروري؛ اول اين كه اتفاق جالبي درحال وقوع است و آن هم پاسخگويي معاونت سينمايي و مجموعه تحت پوشش آن به حرف ها و حديث هاي موجود. اتفاقي كه اگر خودش بيفتد بسيار مهم، مفيد و ارزشمند است. دوم هم اين كه بيضايي زمان را از دست ندهد و هرچه زود فيلمش را بسازد. هيچ وقت اتفاق خودش نمي افتد. بايد دست به كار شد.
***
۴- آگهي هاي تبليغاتي تلويزيون رفته رفته بيش از گذشته باعث خط خطي شدن اعصاب مي شود. از زمان طولاني و گاه و بي گاه آن گرفته تا تكرار پشت سرهم و چندباره برخي آگهي ها در مدت زماني كوتاه و از همه بدتر سرايت آگهي ها به مضامين برخي مجموعه هاي تلويزيوني. يكي از قسمت هاي يك مجموعه تلويزيوني در هفته گذشته آنقدر سفارشي و اعصاب خردكن بود كه گويا در حال تماشاي ۵۰ دقيقه آگهي بازرگاني هستي. باباجان آخر هر چيزي هم حدي دارد!
***
۵- اگر ظهرها فرصت تماشاي تلويزيون را داريد، برنامه ويژه پخش فيلم هاي كودكان و نوجوانان را از دست ندهيد. برنامه اي جذاب كه هر روز يك فيلم سينمايي را همراه با نقد و بررسي آن (البته به زبان ساده براي بچه ها) پخش مي كند. ياد بچگي به خير.
***
۶- مسعود كيميايي در اظهارنظري در رابطه با بازسازي متحير خطاب به بهروز افخمي گفته اگر توانايي بازسازي قيصر را داريد اول آن را اكران عمومي كنيد. فقط اين كه خدا را شكر كه افخمي قصد بازسازي قيصر را دارد و نه فيلم ديگري.
راستي اگر قرار بود كارگرداني كه قصد بازسازي يك فيلم قديمي را دارد اول آن را اكران عمومي مي كرد، چه اتفاقي مي افتاد؟
***
۷-قابل توجه علاقه مندان بي حد و حصر و خوشحال جشنواره فجر. ۲۰۶ روز تا برگزاري بيست وسومين جشنواره باقي مانده است!

يك نمايشگاه
عاشق آبادانم
به بهانه نمايشگاه عكس هاي ناصر تقوايي
004554.jpg

ناصر تقوايي بيشتر به  عنوان يك فيلمساز مطرح و شناخته شده است. اما مدتي است كه او نمايشگاهي از آثار عكاسي اش را در نگارخانه «اثر» با نام چشم انداز دوم برپا كرده است.
تقوايي «چشم انداز اول» يا اولين نمايشگاه عكسش را در سال ۷۴ و در نگارخانه اميركبير برگزار كرد.
او در دومين نمايشگاه عكسش كه از ششم تا هفدهم تيرماه برپا بود چهار مجموعه را كه شامل ۲۴ قطعه عكس مي شد در معرض ديد و فروش قرار داده بود. نفت، نخلستان سبز، نخلستان سوخته و ديوار عناوين مجموعه هاي عكس تقوايي را تشكيل مي دادند. از هر عكس با نسخه نهايي چهار كپي براي خريداران چاپ و به قيمت ۱۵۰ تا ۳۵۰ هزارتومان به فروش رسيد.
اين نمايشگاه با عكس هاي نفت كه همه در شب گرفته شده و تنها منبع نوري مورد استفاده شعله هاي آتش زبانه كشيده از لوله هاي گاز بوده آغاز و سپس عكس هاي ديوارهاي تركش خورده در زمان جنگ ادامه مي يابد. سپس عكس هاي نخل هاي سوخته در معرض ديد قرار مي گيرد و در انتها نخل هاي سبز.
004557.jpg

تقوايي در جلسه مطبوعاتي اين نمايشگاه اعلام كرد من با فرماندار و مسئولان آبادان صحبت كرده ام كه ديوارهاي تركش خورده به عنوان يادگاري هاي به جا مانده از جنگ تحميلي را خراب نكنند و نخلستان هاي سوخته را مي توان با ميله هاي آهن و تزريق سيمان نگه داشت. شايد تنها يادبودي كه از ديوارهاي پالايشگاه از زمان دفاع مقدس باقي مانده همين عكس ها هستند.
تقوايي در جريان نمايشگاه درباره عكاسي و نمايشگاهش  گفت: آنچه براي من علاوه بر عكاسي مهم است، اتفاقي است كه براي محيط زيست افتاده است. نخلستان ها يكي از بزرگترين جنگل هاي ايران،در حدود ۱۲ ميليون درخت نخل در خوزستان بودند، اما اين نخلستان ها تعدادشان به نصف رسيده، اين درختان زمين نيفتاده يا فقط به دليل جنگ از بين نرفته اند بلكه از نظر محيط زيست به آنها بي توجهي شده است.
004563.jpg
004566.jpg
او تاكيد كرد: اميدوارم مسئولان محيط زيست توجه كنند و همه تلاش خود را براي حفظ جنگل هاي شمال به خرج ندهند در حالي كه حفظ نخلستان هاي جنوب نيز اهميت دارد، چون هر دانه خرما ۱۰ تومان و اگر از بين برود...!
در اين نمايشگاه عكس هايي از ديوارهاي گلوله خورده اطراف پالايشگاه ديده مي شود. وي به اين عكس ها اشاره مي كند و مي گويد: من خيلي اصرار داشتم كه اين ديوار را به عنوان يادبود نگه  دارند، اما آن را جمع كردند و يك ديوار سيماني كشيدند!
ناصر تقوايي گفت: هر روز در آن سال ها من را مي گرفتند كه چرا داري از پالايشگاه عكس مي اندازي و چند بار نگاتيوها را نور دادند طوري كه ۱۰ تا ۱۲ عكس بيشتر برايم باقي نماند.
تقوايي قرار است به زودي سومين نمايشگاه عكسش را درباره تهران معاصر برپا كند. او در يادداشتي براي نمايشگاه چشم انداز دوم چنين نوشته بود: «ايران را دوست دارم، براي اين كه وطن من است، خوزستان را دوست دارم، براي اين كه ولايت من است و عاشق آبادان هستم، براي اين كه زادگاه من است.»
004569.jpg
004572.jpg

جمعه بازار
سينماي ايران
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران تا تاريخ ۱۶ تيرماه
شهرزيبا۴۵
زهر عسل۲۰۱
هم نفس۱۰۱
باج خور۷۶
معادله۲۰
جوجه اردك من۲۲
كما۶۲۱
مصائب مسيح۵۵
نيمه راه مرگ۵
دشت باز۱
- ارقام به ميليون تومان

سينماي جهان
فروش فيلم ها در سينماهاي
ايالات متحده تا تاريخ ۲ جولاي
مرد عنكبوتي (۲)۱۸۰
فارنهايت ۹‎/۱۱۶۱‎/۱
دختران سفيد۴۶‎/۷
بازي وسطي۸۷‎/۶
ترمينال۵۷‎/۲
دفترچه خاطرات۳۱‎/۷
هري پاتر(۳)۲۲۶
شرك (۲)۴۱۱
گارفيلد۶۴‎/۲
دو برادر۱۲‎/۹
- ارقام به ميليون دلار
براساس  آخرين  ارقام  منتشره  فيلم  مرد عنكبوتي۲  با ۱۸۰ ميليون  دلار فروش  در شش  روز نخست  نمايش ، پرفروش ترين  فيلم  تاريخ  سينماي  آمريكا و جهان  در اين  مدت  كم  شناخته  شده  است . مرد عنكبوتي  ۱ در چهار روز اول  نمايش  خود ۱۱۴ ميليون  و ۸۰۰ هزار دلارفروش  داشت  كه  اين  رقم  براي مرد عنكبوتي  ۲ كه  از چهارشنبه  گذشته  در چهارهزار و ۱۵۲ سينما آمريكاي  شمالي  به  نمايش  درآمد، بيشتر است . خبرگزاري  فرانسه  روز چهارشنبه  از لس آنجلس  گزارش  داد: فيلم مرد عنكبوتي۲ كه ۲۰۰ ميليون  دلار هزينه  ساخت  آن  شده  است  از فيلم  فارنهايت  ۱۱/ ۹ كه  پرفروش ترين  فيلم  هفته  گذشته  بود، پيشي  گرفت . فارنهايت  ۱۱/ ۹ را مايكل  مور كارگردان  آمريكايي  ساخته  و پرفروش ترين  مستند تاريخ  سينماي  جهان  است . فروش  بليت  اين  فيلم  كه  از ۲۵ ژوئن  در ۸۲۸ سينما در آمريكا به  نمايش  درآمده  تاكنون  به  ۶۱ ميليون  و ۱۰۰ هزار دلار مي رسد. فيلم  بحث  انگيز مور كه  بسيار مورد انتقاد هواداران  جورج  بوش  قرارگرفته  اولين  فيلم  مستندي  است  كه  به  صدر فهرست  فيلم هاي  پرفروش  آمريكاي  شمالي  راه  يافت . فيلم  انيميشن  (پويانمايي ) «شرك  ۲» با هشت  ميليون  و ۳۰۰ هزار دلار فروش  در هفته  گذشته  در مكان  هشتم  و فيلم  «گارفيلد» با چهارميليون  و ۲۰ هزاردلار فروش  در رده  نهم  قرار گرفت  . اين  ارقام  را شركت  اگزيبيتور ريليشن  منتشر كرده  كه  فروش  بليت  درآمريكاي  شمالي  را زير نظر دارد.

بازار كتاب
پيوند فيزيك مدرن و بيولوژي
004782.jpg
«يك» كتابي است كه نتيجه ۱۲ سال دوندگي نويسنده به دنبال يافتن پاسخ به پاره اي از پرسش ها است. پرسش هايي كه ذهن او را از ۱۲ سالگي به خود مشغول داشته و در پي رشته هاي گوناگوني مانند مكانيك، فيزيك اتمي، هوا ـ فضا، رياضيات كاربردي، كامپيوتر، عرفان و پزشكي رفته تا شايد دري به رويش گشوده شود.
اين كتاب مجموعه اي است از شاخه هاي گوناگون «يك» علم، فلسفه، عرفان، فيزيك، بيولوژي و پزشكي. به زباني ساده نوشته شده است و براي اولين بار در دنيا نظريه نويني را به نام نظريه شعور ارايه مي كند كه بيولوژي و فيزيك مدرن را به هم پيوند مي زند. انساني را تعريف مي كند كه شيخ روز روشن با چراغ در جست و جويش بود. به انساني مي پردازد كه شيخ، حتي در تاريكي هم او را مي ديد ولي انسانش نمي دانست.
تعريفي جديد و بنيادي از سلامتي، بيماري و مداوا ارايه مي كند كه مي رود تا ستون هاي مداواي قرن ۲۱ را پايه ريزي كند. به دنبال يافتن تعريفي درست براي «زندگي» و «واقعيت» است! به توجيه و تشريح علت بيماري هاي اتواليون، ايدز، ايديوپاتيك و... مي پردازد. از آب حيات مي گويد؛ آبي كه هر چيز مي تواند باشد مگر آب. از پندارها مي گويد و اين كه انسان انديشه است و انديشه انسان و سرانجام از بازيابي انسان گمشده شيخ دنيايي ديگر و از نو آدمي!
اين كتاب را نشر مثلث با قيمت ۲۵۰۰ تومان به بازار كتاب عرضه كرده است.

هنر
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |