جمعه ۱۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۲
index
بمب افكن توپولف ۱۶۰ (Tu-160)
توپولف ۱۶۰
شوروي ساخت اوكراين فروخت، روسيه خريد
در ۱۲ اكتبر سال ۱۹۹۹ نيروي هوايي روسيه نيز صراحتاً اعلام كرد
موافقتنامه روسيه - اوكراين اين اجازه را به اوكراين مي دهد كه با تحويل
۱۱ بمب افكن بخشي از بدهي چندميليوني مربوط به گاز را بپردازد

عميد نمازي خواه
004752.jpg

قرار بود توپولف ۱۶۰، قدرتمندترين هواپيماي روسيه در ۱۸ دسامبر سال ۱۹۸۱ همزمان با سالروز تولد لئونيد برژينف، رئيس جمهور وقت شوروي براي انجام نخستين پرواز آزمايشي در آسمان جلوه گر شود، اما سه هفته پيش از اين تاريخ، كه در حقيقت روز قدرت نمايي نظامي ـ هوايي شوروي در مقابل ساخت هواپيماي B-1B آمريكا محسوب مي شد، ماهواره هاي جاسوسي آمريكا در حركتي تمسخرآميز آخرين اطلاعات محرمانه ساخت اين بمب افكن را منتشر كردند و در مطبوعات خود نام بلك جك بر آن گذاشتند.
اين تنها ترفند براي كاستن وجه نظامي ـ هوايي شوروي نبود. بلكه در نخستين پرواز آزمايشي، يكي از دو نمونه توپولف ۱۶۰ در حين پرواز ناپديد شد و رسانه هاي جهان خصوصاً رسانه هاي آمريكايي باعث اندوهي ديگر براي دولتمردان شوروي شدند. براي ساخت اين بمب افكن بين شركت هاي هواپيماسازي شوروي رقابتي برپا شد. گمان مي رفت ساخت توپولف ۱۶۰ كه برگرفته از توپولف ۱۴۴ و ميازيشچف M-18 و سوخو بود به شركت ميازيشچف سپرده شود، ولي براي كم كردن هزينه ها و صرفه جويي در زمان آزمايش ها ساخت بلك جك به شركت توپولف سپرده شد و سرپرستي پروژه را نيز و.ن. بينژنيوك برعهده گرفت.
به رغم تمامي مشكلات ساخت بلك جك در سال ۱۹۸۴ در كارخانه گوربانف كازان، تحت نظر نيروي هوايي شوروي آغاز شد. در ابتدا قرارداد ساخت ۱۰۰ فروند توپولف ۱۶۰ بسته شد، اما با فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، ساخت توپولف ۱۶۰ با ۲۵ فروند خاتمه يافت. در كشاكش رويدادهاي تاريخي فروپاشي شوروي، ۱۹ فروند توپولف ۱۶۰ و ۲۱ فروند توپولف ۹۵ در هنگ ۱۸۴ اوكراين نگهداري شد تا اين كه كارخانه گوربانف كازان دستور تكميل پروژه توپولف ۱۶۰ را از وزارت دفاع روسيه دريافت كرد.
004755.jpg
004746.jpg

نيل هيرولين مدير اين كارخانه هزينه تكميل پروژه را ۴۵ ميليون روبل اعلام كرد و اين مبلغ با كمترين مخالفتي از سوي وزارت دفاع روسيه پذيرفته شد. در همان روزها دولت روسيه تمامي سعي و تلاش خود را براي بازپس گيري توپولف هاي ۱۶۰ از اوكراين به كار بست و اوكراين را با انعقاد يك قرارداد موظف كرد تا در قبال بدهي دريافت گاز، توپولف هاي ۱۶۰ و ۹۵ را به روسيه بازگرداند.
ديگر روزگار برگشته بود، اوكراين فروشنده توپولف و روسيه خريدار بود كه سر قيمت و قرارداد بايد چانه مي زد.
اين قرارداد تيتر اول بسياري از روزنامه هاي روز ۲۳ فوريه ۱۹۹۵ روسيه را به خود اختصاص داد و طنز مطبوعات روسيه شد. اما هدف روسيه جدي تر از آن بود كه به مسايل حاشيه اي بپردازد. كمتر از دو سال قرارداد اوكراين ـ روسيه وارد مرحله اجرايي شد و در ۱۹ ژوئن ۱۹۹۷، دينكين، رئيس نيروي هوايي روسيه موفق به بازديد توپولف هاي ۱۶۰ و ۹۵ روسيه در خاك اوكراين شد. گزارش او از وضعيت هواپيماها خرسندكننده نبود. او به مقامات ارشد خود نوشت: متاسفانه هواپيماها در چنان وضعيت بدي قرار دارند كه به سختي مي توان از آنها استفاده كرد.
از اين رو خريداري توپولف ها باز به تعويق افتاد و اندكي از التهابات مطبوعات روسيه كاست. اوكراين كه از زمان فروپاشي اتحاد جماهير شوروي درصدد بود از اين بمب افكن پرسروصدا و خبرساز خلاصي يابد در جولاي ۱۹۹۹، وزير دفاع خود كوزموك را در صحنه مطبوعات ظاهر كرد تا اعلام كننده آمادگي رسمي كيف «پايتخت اوكراين» براي ارايه ۱۰ فروند بمب افكن استراتژيك توپولف ۱۶۰ و ۱۵ فروند توپولف ۹۵ به جاي بدهي گاز به روسيه باشد.
در ۱۲ اكتبر سال ۱۹۹۹ نيروي هوايي روسيه نيز صراحتاً اعلام كرد: موافقتنامه روسيه ـ اوكراين اين اجازه را به اوكراين مي دهد كه با تحويل ۱۱ بمب افكن بخشي از بدهي چندميليوني مربوط به گاز را بپردازد.
اما مذاكرات چند دوره اي به دليل اختلاف بر سر قيمت گذاري توپولف ها نهايتاً به پيمان نامه اي شامل تحويل هشت فروند توپولف ۱۶۰ و سه فروند توپولف ۹۵منحصر شد. باقي بدهي گاز اوكراين نيز با تحويل ۱۱ فروند بمب افكن ديگر و ۶۰۰ موشك هوا به هوا در اواسط سال ۲۰۰۲ به روسيه پرداخت شد «قيمت پيشنهادي اوكراين ۲۵ ميليون دلار براي هر فروند بود».
در اجراي مرحله اول پيمان نامه دو فروند توپولف ۱۶۰ از پايگاه پريلوكي در منطقه چرنيكوف اوكراين به پايگاه هوايي انگليس روسيه پرواز كرد و
004743.jpg
004740.jpg
موشك هاي هوا به هوا نيز از طريق راه آهن به روسيه منتقل شد. سه بمب افكن ۹۵ و شش فروند توپولف ۱۶۰ نيز در اكتبر ۱۹۹۹ به روسيه بازگردانده شد و امروز توپولف ۱۶۰ يا همان بلك جك با پشتي خميده و سري باريك، بال هاي متغير كه چهار موتور توربوفن SAMARA-NK 32TRDDF زير آن جاسازي شده، همچنان از قدرتمندترين بمب افكن هاي نظامي روسيه محسوب مي شود.
بال هاي متغير كه از ۲۰ تا ۶۰ درجه قابل حركت هستند به بلك جك اين امكان را مي دهد كه با سرعتي مافوق صوت پرواز كند.
اين هواپيما قادر است در هر ثانيه ۶۰ تا ۷۰ متر صعود عمودي داشته باشد و به ارتفاع هايي تا ۱۵ هزارمتر دست يابد. همچنين در حين پرواز مي تواند به وسيله دو هواپيماي سوخت رسان IL-78 و ZMS-2 سوخت گيري كند و پروازي بدون توقف داشته باشد. دو محفظه تسليحاتي بلك جك توانايي حمل موشك ها و بمب هايي از قبيل موشك استراتژيك كروز، موشك هاي كوتاه برد هدايت شونده (SRGM) و بمب هاي اتمي و غيراتمي را دارد. موشك هاي كروز و كوتاه برد هدايت شونده به بلك جك توانايي حمله به هدف هاي ثابت از پيش تعيين شده را مي دهد. هرچند كه امروز با تكميل پروژه و مسلح شدن به تجهيزات غيراتمي مدرن، امكان حمله به اهداف متحرك و تاكتيكي را نيز يافته است.
004749.jpg

بلك جك به تركيبي از سيستم هاي پيشرفته هوانوردي و هدف گيري و سامانه هدايت الكتريكي (Fly-by-Wire) مجهز است كه متشكل از رادار، دستگاه هاي هدف گيري بمب  نوري ـ الكترونيك و سيستم رهگيري زميني و دريايي است.
توپولف ۱۶۰ به صندلي پرتاب شونده k-36DM نيز مجهز است. تجهيزات كابين خلبان از نوع الكترومكانيك است و اهرم هاي كنترل موتور هواپيما بين صندلي هاي خلبانان تعبيه شده است.
يك سرويس بهداشتي و يك اتاق براي گرم كردن غذا در محوطه داخلي هواپيما منظور شده است.
آخرين تحقيقات روي بلك جك براي طراحي سكوي معلق حمل بورلاك «Burlak= وسيله نقليه معلق فضايي كه براي حمل محموله هايي به وزن ۳۰۰ تا ۵۰۰ كيلوگرم در مناطق قطبي و در ارتفاع ۵۰۰ تا ۷۰۰ كيلومتر از سطح دريا استفاده مي شود» معطوف شد. در اين طرح بورلاك كه موتوري با سوخت جامد و بال مثلثي شكل دارد، زير بدنه بلك جك تعبيه مي شود.

گزارش
ميگ ۳۱ محبوب ترين هواپيماي روسي
004713.jpg
ميگ ۳۱ هواپيماي رهگير ـ شكاري با سرعت مافوق صوت و دوربرد است كه هواپيمايي محبوب در نيروي هوايي روسيه به حساب مي آيد. قبل از ميگ ۳۱ هواپيماي ميگ ۲۵ وظيفه دفاع هوايي را برعهده داشت ولي ميگ ۲۵ براي نزاع در ارتفاع هاي بالا طراحي شده بود. در اواسط دهه ۱۹۷۰ متخصصان هوافضاي شوروي دست به ساخت Mig-31 زدند و براي صرفه جويي در وقت و هزينه طرح اصلي آن را از هواپيماي ميگ ۲۵ عاريه گرفتند و با انجام تغيير و تحولاتي مانند ساخت بدنه اي كشيده تر نسبت به ميـگ ۲۵ «براي به دست آوردن سرعت مافوق صوت و پرواز در ارتفاعات پايين» و موتوري جـديد
004716.jpg
«جهت افزايش برد» سرانجام اولين نمونه آزمايشي آن به نام Ye-155MP ساخته شد كه نخستين پروازش را در ۱۶ سپتامبر سال ۱۹۷۵ ميلادي انجام داد و با جلب رضايت كارشناسان نيروي هوايي توليد آن از سال ۱۹۷۹ آغاز شد.
در سال ۱۹۸۲ ناتو «سازمان پيمان آتلانتيك شمالي» به آن لقب سگ شكاري داد.
از اين زمان به بعد ميگ ۳۱ جـايگزيني اصلح بـه جاي هـواپيماهاي Mig-23، Tu-28 و Su-15 به  حساب مي آيد. اين سگ شكاري آهني توسط دو موتور توربوفن مدل
004719.jpg

D-30F6 تجهيز شده  است كه برد آن را نسبت به هواپيماهاي هم دورانش به طور چشمگيري افزايش داده بود و به همين دليل احتياج به دريچه هاي ورودي هواي بزرگتر و همچنين خروجي هاي گشادتري نسبت به ميگ ۲۵ دارد.
كليد موفقيت ميگ ۳۱ كه اين هواپيما را از باقي رقباي خود متمايز مي سازد، مي توان در وجود رادار زاسلون مدل SBI-16 دانست. اين رادار پيشرفته خط
004722.jpg
كنترل آتش تامحدوده ۱۲۰ كيلومتري اطراف خود را به وضوح در برمي گيرد و حتي نسبت به اهدافي كه پشت هواپيما هستند حساس است و مي تواند ۱۰ هدف را شناسايي كرده و چهار هدف را به طور همزمان مفهوم سازد. بعد از ميگ ۳۱ مدل پيشرفته تري به نام Mig-31B ساخته شد كه توانايي حمل موشك هاي جديدتر را مانند موشك هاي دوربرد R-33S، موشك ميان برد R40TD و موشك كوتاه برد R-60 را داشت و تغييراتي در سنجش
004728.jpg
آيونيك (الكترونيك پرواز) آن داده شد و مهم ترين مسئله توانايي سوختگيري هوايي را نيز به دست آورد. مدلي ديگر از ميگ ۳۱ ، Mig-31Dاست كه خصوصياتي جديد و توانايي حمل موشك هاي ضدماهواره دارد كه اين موشك به صورت عمودي به نوك بال هايش نصب مي شود. در سال ۱۹۹۲ ميلادي Mig-31E براي اولين بار در نمايشگاه هوايي برلين به نمايش گذاشته شد در حالي كه فقط يك نمونه از اين هواپيما ساخته شده بود. با وجود اين همه مدل هاي مختلف باز هم نيروي هوايي روسيه ارضا نشد و دست به ساخت مدل جديدي با نام Mig-31M زد كه بسيار پيشرفته تر از مدل اصلي بود.
در اين مدل تمامي رادارها پيشرفته  تر شده بود به طوري كه مدل M مي توانست در آن واحد شش هدف را مورد هجوم قرار دهد. بعد از زماني باز هم سر و كله مدل ديگري با نام Mig-31BM پيدا شد كه بسيار شبيه Mig-31B بود ولي تمام تجهيزاتش به روز شده بود.
004725.jpg

يكي از مشخصات ويژه هواپيماهاي ميگ استحكام بدنه آنهاست كه تمامي آنها از آلياژ خاصي متشكل از ۵۰ درصد نيكل، ۱۶ درصد تيتانيوم و ۳۳ درصد از آلياژ سبك آلومينيم است.
از صاحبان هواپيماي ميگ ۳۱ مي توان به فدراسيون روسيه «۳۲۰ فروند در اختيار نيروي هوايي روسيه و واحدهاي تاكتيكي»، قزاقستان با ۳۰ فروند «كه در واقع پس از فروپاشي شوروي سابق از آن كشور به ارث برده است» و چين اشاره كرد. البته هنوز از سوي بسياري از كشورهاي ديگر علاقه مندي براي خريد ميگ ۳۱ مشخص است به ويژه كشورهايي كه قدرت و يا اجازه خريد
004737.jpg
تسليحات نظامي آمريكايي را ندارند. بله! ايران نيز به همراه سوريه براي مجهز كردن نيروي هوايي خود علاقه مند به در اختيار گرفتن اين هواپيماي مدرن است تا توان مقابله با تكنولوژي نوين و پيشرفته آمريكايي كشورهاي منطقه «و حتي خود آمريكا كه بدون هيچ مشكلي به عراق يورش برد» را داشته باشند.
به عقيده كارشناسان وجود چندين فروند هواپيماي ميگ ۳۱ در عراق شايد قدرت جلوگيري از جنگ را نداشت ولي حداقل از شدت حمله هوايي آمريكا مي كاست. البته با وجود دستگاه هاي پاد الكتريك آمريكا هيچ هواپيمايي نمي توانست از زمين بلند شود.
004734.jpg

با وجود اين هواپيما، هيچ هواپيماي جنگنده و يا بمب افكن آمريكايي «البته اگر مي توانست از خاك عراق با وجود تهديدات آمريكا بلند شود» جرات نمي كرد بدون عمليات پيش بيني شده دقيق از مرزهاي عراق عبور كند. حتي قسمت اعظم موشك هاي آمريكايي كه به سوي عراق شليك شدند، توسط اين سگ شكاري نابود مي شد.
چين نيز يكي از صاحبان Mig-31 است كه طبق قراردادي كه در سال ۱۹۹۲ ميلادي با روسيه منعقد كرد ۲۴ فروند از اين هواپيما همراه با تمامي تجهيزات پيشرفته را دريافت كرد و قرار بر اين شد كه چين با كمك روسيه يك كارخانه سازنده Mig-31 در شهر شن يانگ در سال ۲۰۰۰ احداث كند و تا سال ۲۰۱۰ ميلادي ۲۰۰ فروند از اين هواپيما توليد كند ولي اين قرارداد كاملاً لغو شد و چين در قبال لغو اين قرارداد به خريد هواپيماهاي سوخو ۲۷ و سوخو ۳۰ راضي شد.

قرارداد دو ميليارد دلاري پنتاگون
شركت معتبر و مجرب هواپيماسازي و تحقيقات هوافضايي لاكهيد مارتين طبق قراردادي با پنتاگون موظف شد ۲۲ فروند ديگر هواپيما A/F-22 را ساخته و تحويل نيروي هوايي آمريكا دهد.
اين درخواست به دليل كمبود تعداد هواپيماهاي جنگنده در بعضي از قسمت هاي تاكتيكي از طرف نيروي هوايي آمريكا به پنتاگون اعلام شد. ارزش اين قرارداد حدود دو ميليارد دلار برآورد شده است. بر اساس اين قرارداد شركت لاكهيد تا اواخر ماه اكتبر سال ۲۰۰۶ ميلادي مهلت تحويل دارد.
هواپيماهاي جنگنده A/F-22 جايگزين هواپيماهاي جنگندهF-15 هستند. اين نوع هواپيماها براي ماموريت هايي چون برتري هوايي، نزاع  هوايي و در بعضي مواقع جنگنده هاي ضربتي براي هدف گيري مناطق زميني هستند.
بر اساس آمارهاي نيروي هوايي آمريكا تا اواخر سال ۲۰۱۳ ميلادي ۳۳۹ فروند هواپيماي F-22 تحويل نيروي هوايي خواهد شد. اولين اسكادران عملياتي متشكل از هواپيماهاي F-22 تا اواخر سال ۲۰۰۵ ميلادي تشكيل خواهد شد.
004731.jpg

هند باز هم موشك انداخت
كشور هند يك موشك با قابليت حمل كلاهك اتمي را آزمايش كرد. اين موشك حدود ۷۰۰ كيلومتر برد (۴۳۵ مايل) دارد و از نوع زمين به زمين است و با نام آگني شناخته مي شود. اين موشك مي تواند هزار كيلوگرم تسليحات و مهمات را با خود حمل كند. آزمايش آگني در صورتي انجام شد كه حساسيت هاي بسيار زيادي در اين منطقه آسيا نسبت به برنامه اتمي كشورها وجود دارد. كشورهايي مانند ايران و كره شمالي و حتي هند و پاكستان از طرف سازمان انرژي اتمي در حال ارزيابي هستند. سخنگوي وزارت  دفاع هند آقاي آميتاب چاكراوارتي در دهلي نو به خبرنگاران گفت: آگني يك پرتاب بسيار عالي و موفق داشت.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۰:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۴۱:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۱۱:۴

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |