جمعه ۱۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۲
index
با كدام ويژگي همسرتان را انتخاب مي كنيد؟
پول يا زيبايي
ماني خورشيدي
004659.jpg

«طي تحقيقي كه در زمينه اولويت هاي ويژگي هاي شخصيتي پسر و دختر در دانشكده هاي مختلف انجام داده ايم، متوجه شديم دانشجويان علوم انساني و به خصوص روان شناسي زيبايي دختر را اولويت سوم خود قرار دادند. در صورتي كه همين معيار براي دانشجويان پزشكي اولويت اول بود كه البته اين معيار ثابت نيست و در شرايط محيطي و زماني و تعاملاتي افراد با ديگران تغيير مي كند.»
دكتر شكوه نوابي نژاد سال گذشته در همايش آسيب شناسي روابط دختر و پسر با بيان اين واقعيت تاكيد كرد كه جوانان بايد معيارهاي ازدواج را در ذهن خود صادقانه اولويت بندي كنند و سپس همسرشان را انتخاب كنند. اين روزها مشكلات خانوادگي زوج هاي جوان سبب شده است تا برخي كارشناسان به ريشه يابي علل اين مشكلات بپردازند. يكي از ريشه هايي كه به تازگي مورد توجه قرار گرفته است، نداشتن يك الگوي شفاف و روشن از همسر ايده آل است.
همسرگزيني
تا سال ها پيش خانواده ها مسئوليت مستقيم انتخاب همسر براي فرزندانشان را به دوش مي كشيدند. خواستگاري هاي سنتي و معيارهايي كاملاً خانوادگي در اين مجالس سبب شده بود تا جوانان فقط منتظر باشند تا پدر يا مادر همسر
آينده شان را معرفي كند.
بيشتر ما قصه مادربزرگ هايي را شنيده ايم كه «تا پاي سفره عقد» همسرشان را نديده بودند. اين قصه ها را مادربزرگ با آهي از ته دل تعريف مي كرد و اگر كمي احساس امنيت مي كرد، شايد قصه پرغصه دلدادگي اش را به يكي از جوانان فاميل هم برايمان مي گفت و از دست تقدير گله مي كرد كه نتوانسته با فرد دلخواهش ازدواج كند.
همين خواسته ها سبب شد كه اين روش رفته رفته منسوخ شود. هرچند هنوز هم در گوشه و كنار كشورمان پسرها و دخترها را براي هم «نشان» مي كنند و هنوز رسم «ناف بران» به قوت خود باقي است. اما به هرحال از سر ميل يا به اجبار خانواده ها مسئوليت انتخاب همسر را برعهده جوانان گذاشته اند.
حالا كه مسئوليت  به گردن جوانان افتاد آنها علاوه بر اعمال نظر و سليقه در صورت بروز مشكل با همسرشان نيز مسئولند.
شايد اين جمله عجيب را شنيده باشيد كه «شما انتخاب كرديد» اين جمله رامعمولاً هنگام درگيري ميان زوج ها مردان با فرياد به پدر و مادرشان مي گويند و زنان در زاري هايشان به مادر يادآوري مي كنند.
به نظر مي رسد جوان امروز ـ به ويژه اگر در آستانه ازدواج باشد ـ راه مشكلي را تا انتخاب يك همسر خوب و تشكيل يك زندگي موفق پيش رو دارد.
ويژگي هاي همسر خوب
وقتي از خانواده هاي جوان مي پرسيم «ويژگي يك همسر خوب چيست؟» با فهرستي بلند بالا و پرتكلف روبه رو مي شويم. اما از جوانان مجرد كه سؤال مي كنيم اولين عكس العمل مشتركشان خنده اي از سر بي خيالي است.
نيما با خنده اي شيطنت آميز مي گويد: «به نظرم بهتره يك پدر پولدار پير داشته باشد.»
علي نگاه عاقل اندر سفيهي مي اندازد و مي گويد: «كي مي خواد ازدواج كنه؟»
مينو شانه بالا مي اندازد و زمزمه مي كند «من اصلاً قيد ازدواج را زده ام.» اما در پژوهش هاي انجام شده پول، زيبايي و تحصيلات در دسته مهم ترين معيارهاي جوانان قرار مي گيرند.
004656.jpg

آنچه از نظر مشاوران خانواده ضروري به نظر مي رسد اولويت بندي معيارهاي انتخاب همسر است.
در هر حال جوان امروز زيربار حرف پدر و مادر نمي رود و انتخابش را خودش انجام مي دهد. تنها كاري كه مي توان براي اين گروه انجام داد راهنمايي و مشاوره دادن به آنهاست.
لجبازي خانواده ها
جوانان مي خواهند همسرشان را به تنهايي انتخاب كنند. خانواده ها هرچند به روشني با اين پديده نو مخالفت نمي كنند اما به نوعي ازدواج هايي را كه مورد نظرشان نيست، مختل مي كنند.
احمد پسر ۲۸ ساله اي كه تصميم گرفته بود با دختري ۳۳ ساله ازدواج كند با مخالفت شديد خانواده اش روبه رو شد. خانواده انتخاب او را به «صلاحش» نمي دانستند و به همين دليل سعي در سنگ اندازي و مخالفت هاي غيرعلني كردند. با اصرار احمد اين ازدواج سر گرفت اما قهر و بدرفتاري پدر و مادر تا سال ها ادامه داشت، حالا پنج سال از آن ازدواج گذشته و بالاخره خانواده احمد «سر مهر» آمدند اما سختي هاي سال هاي ابتدايي ازدواج هرگز فراموش نشده است. در واقع اين درگيري ها به نوعي كشمكش ميان خانواده ها منجر مي شود.
نوشين وقتي تصميم گرفت با علي ازدواج كند ۲۰ سال داشت. وقتي از روز ديدارش با خانواده علي حرف مي زند اشك در چشمانش جمع مي شود و مي گويد: «اينقدر سؤال هاي عجيب از من پرسيدند كه شوكه شدم» هرچند خانواده علي هم سال بعد به راحتي عروسشان را پذيرفتند اما كدورت ميان آنها با عروس هرگز برطرف نشد.
دكتر غفاري ـ روان شناس ـ معتقد است كه «پدر و مادرها» معمولاً پذيرش كافي براي عروس يا داماد را در خود ندارند. آنها با صلاحديد خود، سعي دارند قيم مآبانه با فرزندان برخورد كنند و همين سبب مي شود كه ميان انتخاب فرزندان و انتخاب خانواده اختلاف نظرهاي زيادي به وجود آيد.
او تاكيد مي كند كه: «آنچه مانع از حل اختلاف ميان خانواده و جوان براي انتخاب همسر مي شود عدم ارايه معيارها و دلايل كافي از سوي جوانان براي انتخاب همسر است.»
درواقع وقتي جوانان معيارهاي شفافي براي انتخاب خود ندارند خانواده ها انتخاب آنها را احساسي و به دور از منطق دانسته، با آن مخالفت مي كنند.
از زبان آمار
004668.jpg

در پژوهشي كه توسط سازمان ملي جوانان انجام شد پرسش هايي نيز پيرامون «هويت همسرگزيني» از مخاطبان جوان پرسيده شد.
آنها در پاسخ به «تا به حال به طور جدي درباره انتخاب همسر فكر نكرده ام و نمي دانم چه همسري برايم متناسب است.» ۷/۵۷ درصد موافق و ۳/۴۲ درصد مخالف بودند. يعني نيمي از جوانان ما هرگز به معيارهايي براي انتخاب همسر فكر نكرده اند.
جالب است بدانيد كه ۶۶ درصد از اين جوانان گفته اند «با بررسي هايي كه كرده ام اكنون مي دانم چه نوع همسري براي من خوب است.» و ۶/۵۷ درصد نيز گفته اند: «در حال حاضر مشغول بررسي هستم تا ببينم چه همسري برايم مناسب است.»
اما همين جوانان با آن كه معيارهاي ثابت و دقيقي ندارند معتقدند كه در انتخاب همسر نبايد نظر بزرگترها را قبول كرد. در واقع تنها ۳/۱۹ درصد جوانان حاضرند نظر بزرگترها را قبول كنند، اما
۷/۸۰ درصد آنها تمايلي به قبول نظر بزرگترها ندارند. جالب است بدانيد ۲/۴۵ درصد آنها معتقدند بهتر است با روش هاي سنتي ازدواج كرده و ۸/۵۴ درصد مخالفند.
عرف و سنت
دكتر احمد احمدي ـ عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان ـ معتقد است: «انتخاب همسر معمولاً براساس عرف و سنت و با توجه به معيارهاي قابل قبول طرفين صورت مي گيرد و اين معيارها اغلب وضعيت ظاهري، خانوادگي، اجتماعي، شرايط اقتصادي، ميزان تحصيلات، قابليت هاي ارتباطي و عقايد ديني است.
او مي گويد: «آدميان براساس ويژگي هاي شخصيتي خود رفتار مي كنند و براي تشكيل يك زندگي مثبت و كارآمد همسران بايد مشتركات شخصيتي داشته باشند.»
دكتر قاسم زاده ـ روان شناس و متخصص زوج درماني ـ مي گويد: «با فرض اين كه دختر و پسر جوان همديگر را انتخاب كرده اند، خانواده ها بهتر است شش ماه به آنان فرصت بدهند تا يكديگر را به درستي بشناسند. در اين مدت جوانان با روحيات يكديگر آشنا مي شوند و مي توانند با قاطعيت براي زندگي با يكديگر تصميم بگيرند.»
در واقع اين مشاور معتقد است كه حتي با داشتن معيارهاي شفاف و روشن بايد فرصت كافي داشته باشند تا با وجوه پنهان شخصيت يكديگر آشنا بشوند و پس از آن اين ويژگي ها را با معيارهاي از پيش تعيين شده مقايسه كنند.

دختران انگليسي همسران كوچكتر مي خواهند
براساس برخي آمار رسمي، زنان شاغل انگليسي ترجيح مي دهند با مرداني كوچكتر از خود ازدواج كنند. به گزارش سرويس بين المللي ايسنا و به نوشته  روزنامه هندوستان تايمز، دفتر آمارهاي ملي انگليس با بررسي الگوهاي ازدواج در انگليس و ولز به اين نتيجه رسيده است كه زنان بيشتري از اين كشور نسبت به گذشته ترجيح مي دهند با مردان كوچكتر از خود ازدواج كنند.
در سال ۱۹۶۳ ازدواج «هم سني» در ميان افراد ازدواج كرده ۲۰ ساله بسيار كم بود و تنها ۱۵ درصد از عروس ها بزرگتر از دامادها بودند، اما در سال ۱۹۹۸، به دنبال ورود زنان به عرصه هاي شغلي و ارجحيت آنها براي يافتن كار و سپس ازدواج، اين آمار به ۲۶ درصد رسيد. بيش از يك چهارم از اين زنان با مرداني حداقل شش سال كوچكتر از خود ازدواج كرده اند. در سال ۱۹۹۸، حدود ۱۸۷ هزار ازدواج از اين نوع در انگليس رخ داده كه اين تعداد در سال ۱۹۶۳، ده هزار و ۵۰۰ بوده است.
آمارهاي دولتي نشان داده است كه الگوي سنتي ازدواج مبني بر اين كه مردان پنج سال بزرگتر از زنان باشند، تغيير كرده است. در سال ۱۹۶۳، در ۶۴ درصد ازدواج ها مردان پنج سال بزرگتر از زنان بوده اند اما در سال ۱۹۹۸ اين تعداد به ۴۹ درصد رسيده است. اما تعداد ازدواج ها با مردان پولدار از ۲۱ درصد در سال ۱۹۶۳ به ۲۵ درصد در سال ۱۹۹۸ رسيده است.

دختران هزينه عروسي را مي پردازند
004665.jpg
در كشور يونان دختران ـ عروس ـ هزينه تشكيل زندگي را مي پردازند. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي زنان يوناني براساس يك سنت قديمي موظف به تامين تمامي هزينه هاي تشكيل زندگي هستند.
دختران يوناني بايد هزينه عروسي، تهيه مسكن، جهيزيه و خريد وسايل مورد نياز زندگي مشترك را تامين كنند. گفته مي شود اين سنت سبب شده تا دختران يوناني به اشتغال اجباري براي تامين اين هزينه اقدام كنند.
براساس تازه ترين پژوهش اجتماعي انجام شده در يونان ۸۲ درصد بانوان شاغل يوناني گفته اند كه به علت مشكلات مالي مجبور به كاركردن هستند. جالب است بدانيد كه بعد از تشكيل زندگي، مردان مسئوليت تامين هزينه هاي جاري را دارند و در واقع اداره اقتصاد خانواده برعهده مردان است. بسياري از بانوان يوناني معتقدند درآمد حاصل از اشتغال آنان، سبب شده شوهرانشان ضرورتي براي فعاليت بيشتر به منظور ارتقاي اجتماعي و اقتصادي احساس نكنند.

نيمي از زنان چيني لزومي به همسرگزيني ندارند
تقريباً ۴۸ درصد زنان چيني لزومي به همسرگزيني براي خود نمي بينند. نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه ۴۸ درصد زنان چيني به دليل استقلال مالي به اين باور رسيده اند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران ۵۰ درصد زنان داراي درآمد بين ۵ تا ۱۵ هزار يوآن چيني، مجرد هستند.
همچنين ۶/۵ درصد اين زنان به دليل مشغله هاي كاري زياد فرصتي براي همسرداري ندارند. ۲/۱۲ درصد خود را برتر از مردان مي پندارند، ۲۳/۴ درصد نسبت به زندگي با صداقت بي اعتماد هستند و ۹/۶ درصد بقيه نيز دلايل ديگري براي عدم همسرگزيني دارند. از سويي ديگر دختران دبيرستاني چين مدرن نيز ديدگاه هاي خاص خود را براي زندگي مشترك با مردان دارند و زيبايي ظاهري، آينده درخشان شغلي و مالي همسرانشان براي آنان بسيار بااهميت است.
نظر سنجي فوق كه در دو استان چين انجام شده، حاكي از آن است كه ديدگاه خانواده هاي امروز نسبت به اعضا و الگوي خانواده ها تغيير كرده و نرخ كساني كه هسته خانواده و داشتن فرزند را الگو مي دانند و به تشكيل و پايداري خانواده اهميت مي دهند، به نسبت نظرسنجي سال ۱۹۹۷ ، ۱۱ درصد كاهش يافته است.
نتايج اين نظرسنجي نشان مي دهد زنان مدرن، ضمن توجه به ارزش هاي مادي، به ارزش هاي فردي و معنوي نيز توجه مي كنند، كيفيت اخلاقي و فرهنگي مردان، هر روز براي آنها اهميت بيشتري مي يابد و آنها به كيفيت اخلاقي و فرهنگي شريك زندگي خود توجه زيادي دارند.

تفاوتهاي فردي
004662.jpg
توجه نكردن به تفاوت هاي فردي و عوامل شخصيتي از عوامل موثر ايجاد اختلاف بين زوجين است. در مشاوره هاي قبل از ازدواج آگاهي لازم به زوجين داده مي شود تا با علم و اطلاع از ويژگي هاي همديگر تصميم به ازدواج گرفته و مهارت هاي لازم را براي زندگي و مقابله با آسيب هاي احتمالي فراگيرند.
يك مشاور مي گويد: خواستگاري دختران از پسران اشكالي ندارد. ولي در جامعه  ما به دليل وجود سنت ريشه دار خواستگاري پسرها از دخترها در ازدواجي كه بر مبناي خواستگاري دختر از پسر تشكيل مي شود، در صورت كوچكترين مشكل در زندگي مرد با اين بيان كه تو خودت را به من چسباندي و من تو را نمي خواستم موجبات آزار و سرخوردگي همسر خود را فراهم مي كند. بنابراين به نفع دختران است كه براي خواستگاري از پسرها محتاط تر عمل كنند.

يادداشت
۵/۱ ميليارد روز تلف شده
مينا شهني
اگر آغاز تير ماه را آغاز تعطيلات رسمي مدارس كشور قرار دهيم، ۹۳ روز تابستان براي دانش آموزان كشورمان زماني مي شود براي فراغت.
بنا بر آمارها در كشور جوان ما ۱۶ ميليون دانش آموز وجود دارند كه با محاسبه ۹۳ روز فصل تابستان، عدد بزرگي حدود ۵/۱ ميليارد روز-نفر در برابرمان داريم.
به هر حال برنامه ريزي، برگزاري همايش، صرف بودجه، تهيه آمار و ارقام درباره «اوقات فراغت» برنامه اي شده است كه نيمه اول تير در كانون توجه قرار دارد. به نظر مي رسد «اعلام برنامه اوقات فراغت» به نوعي برنامه اي براي اوقات فراغت مسئولان كشورمان است.
هر سال از ابتداي تابستان با داغ شدن بحث اوقات فراغت بيشتر اوقات فراغت مسئولان كشورمان پرمي شود. هرچند اوقات فراغت مخصوص فصل تابستان نيست بنا بر قاعده هشت ـ هشت ـ هشت هر انساني در طول ۲۴ ساعت شبانه روز هشت ساعت را به كار (درس) اختصاص مي دهد، هشت ساعت خواب و استراحت و هشت ساعت باقيمانده اوقات فراغت محسوب مي شود. حتي اگر ساعت هاي بيشتري را به كار (اضافه كاري) اختصاص دهيم به هر حال در طول ۲۴ ساعت حداقل چهار ساعت اوقات فراغت خواهيم داشت. سرمايه گذاري و برنامه ريزي روي اين زمان مفيد سبب مي شود كه احساس رضايت و خرسندي در ميان افراد جامعه منتشر شود.اگر اوقات فراغت به درستي برنامه ريزي شود تعديل عواطف را به دنبال خواهد داشت و موجب پيشگيري از جذب مردم در فعاليت هاي مضر مي شود.
فراغت تحصيلي
در كشور ما اوقات فراغت بارها مورد توجه قرار گرفته است اما در بيشتر اين توجه ها از اوقات فراغت به عنوان فصل تابستان ـ تعطيلي مدارس كشور ـ ياد مي شود به اين معنا كه سعي مسئولان كشور ما براين است كه تنها براي تابستان دانش آموزان برنامه ريزي كنند.
دكتر جمشيد پژويان در پژوهشي با همين موضوع مي نويسد: «تاكنون مطالعات زيادي در زمينه اوقات فراغت صورت گرفته و كتابها، مقاله ها و پايان نامه هاي متعددي به رشته تحرير درآمده است. مسئله اوقات فراغت از ديدگاه كلي و جزيي بارها مورد توجه قرار گرفته است.» بحث ها و پژوهش  ها منجر به برنامه ريزي هايي شده كه هنوز تا موفقيت مطلوب راه درازي در پيش دارند.
رئيس سازمان ملي جوانان در گزارشي اعلام كرد: «علي رغم گستردگي جمعيت كشور و تنوع تقاضاها، امكانات اوقات فراغت، تنها پاسخگوي ۲۰ درصد تقاضاهاي جوانان است.»
رحيم عبادي مي گويد: «نوجوانان و جوانان در فصل تابستان داراي پنج تا شش ساعت وقت آزاد هستند كه اين ساعات لحظات بسيار تعيين كننده اي بوده و نبايد از آنها غفلت شود.»
در واقع به نظر مي رسد تعريفي كه از اوقات فراغت در كشور ما رايج است همان «فراغت از تحصيل» دانش آموزان است. به اين معنا كه در فراغت به دست آمده لزوم برنامه ريزي براي آنها اهميت پيدا مي كند.
وقتي براي خوابيدن
براي كساني كه در مناطقي به جز پايتخت زندگي كرده و بزرگ شده اند روزهاي طولاني تابستان معناي ديگري دارد. خورشيدي كه غروب نمي كند و وقتي كه «كش» مي آيد فقط فرصتي است براي طولاني كردن خواب شبانه.
بيشتر نوجوانان ما در فصل تابستان و پس از رهايي از تحصيل از ۲۴ ساعت شبانه روز نزديك به ۱۰ ساعت مي خوابند و به اين معنا نيمي از اوقات شبانه روزشان را خواب هستند. در واقع در شهرهايي كه امكانات كافي براي پركردن اوقات فراغت وجود ندارد  خواب، تنها بهانه پركردن وقت است.
نزديك به ۵۳ درصد از جوانان مراكز استان در كشورمان مي گويند كه «برنامه  خاصي براي گذراندن اوقات فراغت خود ندارند» و ۶۶ درصد آنها معمولاً براي گذران اوقات فراغت جاي مناسبي ندارند.
جالب تر اين كه ۸۰ درصد اين جوانان مي گويند: «امكانات موجود براي گذران اوقات فراغت به صورت عادلانه توزيع نشده است.»
رئيس جمهور معتقد است كه «اوقات فراغت براي جوان ايراني تنها گذران ساده وقت نيست،  بلكه زماني براي ساختن خود و بنياد نهادن جامعه مطلوب است. به همين دليل ضرورت رعايت حقوق جوانان و مشاركت هدفمند آنان مطرح مي شود ...»
۱۶ دستگاه دولتي دست به دست هم داده اند تا به وضعيت جوانان كشور سر و سامان دهند. نزديك به دو هزار سازمان غير دولتي جوانان نيز در اين كار مشاركت دارند، اما عبادي ـ رئيس سازمان ملي جوانان ـ مي گويد: «بيش از ۶۳ درصد جوانان نسبت به برنامه هاي دستگاه هاي مختلف در زمينه اوقات فراغت اظهار بي اطلاعي مي كنند.»
حلقه گمشده
وقتي اين همه امكانات بسيج مي شود تا براي جوانان برنامه هاي اجرايي در نظر بگيرند و براي واقعي شدن اين برنامه ها تلاش مي كنند و در همان حال ۶۳ درصد جوانان از اين برنامه ريزي ها اظهار بي اطلاعي مي كنند، حلقه گمشده رخ مي نمايد. به نظر مي رسد ما هنوز در برقراري ارتباط با جوانان مشكل داريم. هنوز نمي توانيم حتي نسبت به «آگاهي دادن» به اين جمعيت ميليوني موفق باشيم.
انواع گذران اوقات فراغت را مي توان سينما، تئاتر، ورزش، تفريح، گردش، معاشرت، كتابخواني، اردوهاي فرهنگي و ... برشمرد.
دكتر جمشيد پژويان ـ اقتصاددان ـ معتقد است: «... و در نهايت، در حالي كه جهان پيشرفته در زمينه اوقات فراغت گام هاي بلندي بر مي دارد و شعار «تمدن فراغت» را براي طولاني تر شدن اوقات فراغت از طريق كم كردن ساعات كار، سر مي دهد، جامعه ما براي متجاوز از ۲۰ ميليون كودك و نوجوان چه برنامه اي دارد؟»

يك هفته يك اتفاق
پژوهش كشور
مقام پنجاه و دوم
پژوهش يكي از پايه هاي توسعه است. اهميتي كه به پژوهش در كشورها داده مي شود بيانگر ميزان توسعه است.
كشور ما در بخش پژوهش در جايگاه ۵۲ جهان قرار دارد. در واقع ايران از ميان ۱۸۰ كشور جهان مقام ۵۲ را به خود اختصاص داده است.
معاون برنامه ريزي و اداري مالي فرمانداري تهران با اعلام اين خبر مي گويد: «با توجه به آمارهاي موجود، وضعيت پژوهشي در ايران نامناسب بوده و بهتر است هر نهاد و دستگاهي حداقل يك دهم بودجه سالانه خود را به امر پژوهش و تحقيقات اختصاص دهد.»
هم اكنون در كشور ما به ازاي هر يك ميليون نفر ۷۰۰ پژوهشگر وجود دارد در حالي كه در انگلستان به ازاي هر يك ميليون نفر سه  هزار و ۶۵۰ پژوهشگر و در آمريكا هفت هزار و ۶۰۰ پژوهشگر وجود دارد. نژاد بهرام ـ معاون برنامه ريزي فرمانداري تهران ـ مي گويد: در ايران به ازاي هر يك ميليون نفر
۳۵ مقاله، ژاپن ۵۰۰ مقاله، آمريكا ۷۰۸ مقاله و انگلستان ۹۵۰ مقاله ارايه مي شود.
نسبتي از در آمد ناخالص ملي كه در ايران صرف پژوهش مي شود ۰‎/۴ درصد، انگلستان ۳/۲ درصد، آمريكا ۸/۲ درصد و ژاپن ۱/۳ درصد است.
پژوهش در بخش غيردولتي
براي تقويت حوزه پژوهش در كشور راهكارهاي زيادي پيشنهاد شده است. هرچند پايه و اساس اين راهكارها اختصاص بودجه بيشتر و شايد چند برابر به بخش پژوهش كشور است، اما يكي از نظرهايي كه مورد بحث بوده واگذاري پژوهش به بخش غيردولتي است. امروزه تمام پژوهش ها ـ يا بيشتر آنها ـ با حمايت و پشتيباني مستقيم بخش دولتي انجام مي شود. گروهي همين دخالت مستقيم دولت در بخش پژوهش را دليل ضعف آن بيان كرده اند و معتقدند كه بهتر است پژوهش به بخش غيردولتي واگذار شود. استاندار اصفهان راهكار اساسي توسعه پژوهش را خروج اين بخش از دايره دولت عنوان مي كند.
سيد محمود حسيني معتقد است: «آمار و اطلاعات ، جهت دهنده فعاليت هاي توسعه اي است و بايستي فعاليت هاي پژوهشي بر اساس هدف گذاري نيازها و تقاضاها انجام شود.»
فرار نخبگان
فراهم آوردن شرايط و امكانات پژوهش يكي از راهكارهايي است كه مي تواند مانع از فرار نخبگان كشور شود.
دفتر حراستي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گزارشي با عنوان «آيا همه ترددهاي نخبگان به خارج از كشور مهاجرت ناميده مي شود؟» آورده است: «تعيين خط مشي سياسي نظام حاكم بر جامعه جهت دستيابي به وحدت نظر و عمل مسئولان نظام و قانونگذاري لازم در خصوص مواجهه با معضل خروج نخبگان از كشور با ارايه راهكارهايي از جمله انتخاب و انتصاب نخبگان در جايگاه حقيقي خود و فراهم آوردن امكانات تحقيق و پژوهش و امرارمعاش براي ايشان... سبب جلوگيري از مهاجرت مي شود.» در بخش ديگري از اين گزارش با تاكيد بر مدرن كردن سيستم آموزش عالي كشور و به نوعي اصل تحقيق و پژوهش تاكيد شده است.
با توجه به اين كه ايران دومين كشور جوان دنياست به نظر مي رسد رشد و رونق پژوهش يكي از مهم ترين اركان براي توسعه هر چه بيشتر كشور باشد.
مقام پنجاه و دوم از ميان ۱۸۰ كشور جهان هر چند ۱۳۰ كشور را پشت سر ما قرار مي دهد اما رتبه چندان جالبي نيست.


اعتماد به نفس جوانان كم است
عضو هيات  علمي گروه روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه اروميه گفت: مطابق تحقيقاتي كه در بين ۸۵۰ دانشجو دانشگاه هاي اروميه انجام داده ام، ضريب اعتماد به نفس دانشجويان دختر ۹/۶ و دانشجويان پسر ۱۰/۹ ارزيابي شده است. در حالي كه ميزان مطلوب اين ضريب بايد از هفت كمتر باشد و اين نشان دهنده مشكل عدم اعتماد به نفس در ميان جوانان و به خصوص دانشجويان كشور است.
به گزارش ايسنا، دكتر تسبيح سازان كه در همايش «جوانان و ازدواج» در آمفي تئاتر دانشكده علوم پايه دانشگاه اروميه سخنراني مي كرد با اشاره به اين كه ۷۵ الي ۸۰ درصد مراجعان به مركز مشاوره دانشگاه كساني هستند كه مشكل برنامه ريزي براي ازدواج دارند، افزود: امروز در جامعه ما ملاك هاي شخصي و اجتماعي جزو عوامل محدود كننده و به تاخيرانداز امر ازدواج هستند.
عضو هيات علمي گروه روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه اروميه، همچنين اعلام كرد: طبق آمار رسمي سال ۸۲، مرز طلاق از ۳۰ درصد ازدواج ها در كشور گذشته است.
دكتر تسبيح سازان با اشاره به اين  آمار رسمي سازمان ثبت احوال كشور، افزود: احتمالاً ازدواج هاي عجولانه يا بدون ملاك هاي مناسب براي گزينش همسر، باعث اين اتفاق شده است كه متاسفانه امروز جامعه را به صورت يك فاجعه تهديد مي كند.

آخرين خبرها
سيد كمال  خرازي وزير امور خارجه  ايران  و خانم  سالومه  زورا ويشلي وزير امور خارجه  گرجستان  پيرامون  مسايل  مورد علاقه  و مسايل  منطقه  تبادل نظر كردند.
  ماهواره هاي  الجزيره  شامگاه  چهارشنبه  با پخش  يك  نوار ويدئويي  اعلام  كردند مردان  مسلح  در عراق  يك  تبعه  فيليپين  را گروگان  گرفته  و اعلام كردند چنانچه  فيليپين  ظرف  مدت  ۷۲ ساعت  نيروهايش  را از عراق  خارج  نكند وي  را خواهند كشت .
سيد محمدحسين  فضل ا... از مراجع  شيعه  لبنان  با اشاره  به  محاكمه  «صدام حسين» رئيس جمهوري  سرنگون  شده  عراق ، ذكر نشدن  جنگ  تحميلي  عليه  ايران  و حذف  اين  اتهام  از ليست  اتهام هاي  وي  درنشست  دادگاه  را سؤال برانگيز خواند.
كنگره  اسپانيا افزايش  شمار نيروهاي  نظامي  اين  كشور را در افغانستان  و اعزام  يك  گروه  به  هائيتي  به  تصويب  رساند.
مغرب  آمادگي  خود را به  منظور برگزاري  دوره هاي  آموزشي  براي  نيروهاي  ارتش  و پليس  عراق  در خاك  مغرب  اعلام  كرد.
مايكل  مور كارگردان  آمريكايي  فيلم  ضد بوش  «فارنهايت  ۱۱/ ۹» مي گويد كه  تا زمان  انتخابات  رياست  جمهوري  ماه  نوامبر، در آمريكا مي ماند تا شاهد اخراج  جورج  بوش  از كاخ  سفيد باشد.
يك  گروه  حامي  حقوق  شهروندان  گواتمالا اعلام  كرد كه  در نيمه  اول  سال جاري  ميلادي  ۹۵۶ نفر بر اثر اعمال  خشونت  آميز در اين  كشور كشته  شده اند.
آدام  ارلي  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  آمريكا گفت : پول  مي تواند يك  عامل  كليدي  و قانع كننده  در مبارزه  با پديده  تروريسم  به  شمار رود.
پنج  دختر دانشجوي  دانشگاه  آزاد اسلامي  واحد دزفول  از غرق  شدن  در درياچه  سد دز در شمال  دزفول  نجات  يافتند.
نيروهاي  امنيتي  افغانستان  يك  زندان  شخصي  را در شهركابل  پايتخت  اين  كشوركشف  كردند.

هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |