جمعه ۱۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۲
index
۵۰۰ ميليون بازديد از سايت euro 2004
شگفتي تكميل شد
احسان زندي
004689.jpg

به نظر مي رسد يورو ۲۰۰۴ يك جام فوتبال نبود بلكه جامي بود براي خلق شگفتي هاي پي در پي، اين شگفتي ها با حذف اسپانيا، ايتاليا، فرانسه و انگلستان شروع شد و با قهرماني يونان تمام كه نه، ادامه پيدا كرد.
اگر حالا كه مسابقات به پايان رسيده و قهرمان آن مشخص شده ديگر شگفتي جديدي رخ ندهد مي توان سايت رسمي مسابقات را آخرين شگفتي يورو ۲۰۰۴ دانست.
حدود ۴۰ ميليون كاربر اينترنتي در طول اين مسابقات از euro 2004.com بازديد كردند.
بنابر اعلام كنفدراسيون فوتبال اروپا حدود
۵۰۰ ميليون صفحه از زمان راه افتادن اين سايت در ۳۱ مارچ تا پايان مسابقات توسط كاربران بازديد شده كه اين ركورد جالب به شمار مي آيد.
از ميان ۴۰ ميليون كاربري كه از ۲۳۰ كشور مختلف دنيا در اين سايت ثبت نام كرده اند، بيش از ۵۰ درصد آن متعلق به كشورهاي غير اروپايي هستند؛ ۲۷ درصد آنها كاربران آسيايي، ۲۰ درصد از آمريكاي شمالي و ۴۵ درصد فوتبال دوستان اروپايي هستند.
euro 2004.com متعلق به كنفدراسيون فوتبال اروپا (uefa) است و شركت هاي كوكاكولا، كالزبرگ، هيوندا، جي وي سي، مستر كارت، مك دونالد، كانون و تي موبايل حاميان آن هستند.
اين سايت اخبار كامل و جزييات مسابقات را به ۹ زبان انگليسي، فرانسه، پرتغالي، اسپانيولي، آلماني، ايتاليايي، روسي، ژاپني و چيني منتشر كرد.
ضمن اين كه جدول زمان بندي بازي ها به همراه ورزشگاه هاي مسابقات تاريخچه مسابقات يورو، راهنماي كامل جغرافيايي و شهري كشور پرتغال از جمله امكانات مفيد و جذاب سايت بودند.
جام نوستالژيك
جام جهاني ۹۰ ايتاليا را به خاطر بياوريد؛ آن موقع هنوز نه اينترنتي بود و نه سايتي، كامپيوترهاي ديزلي ۸۰۲۸۶ هم كه به ندرت در بعضي خانه ها پيدا مي شد، تحت آن شرايط بهترين حالت خبررساني، يا روزنامه ها بودند كه يك روز طول مي كشيد تا شماره بعدي و اخبار بيات را منتشر كنند و يا اخبار ورزشي تلويزيون كه آن هم حداقل چند ساعت زمان نياز داشت تا اخبار نيمه داغ شده مسابقات را به سمع و نظر بينندگان گرامي برسانند.
براي آگاهي از زمان برگزاري مسابقات هم كه آن موقع چاپگري وجود نداشت تا با يك كليك ساده فهرست كامل بازي ها، جدول تيم ها، ورزشگاه ها، اسامي داوران، شرايط آب وهوايي روز مسابقه و هزار و يك جور اطلاع ديگر را روي صفحه A4 در اختيار شما قرار دهد.
نه يورو ۲۰۰۴ از جام جهاني ايتاليا بهتر بود و نه يونان و پرتغال از آلمان و آرژانتين قشنگ تر بازي مي كردند. در مورد برتري مارادونا هم از زاگوراكيس كه شكي نيست!
اما چطور مي شود كه يورو ۲۰۰۴ كه از لحاظ سطح فوتبال چيز خارق العاده اي نيست موفق به ثبت چنين ركوردي مي شود؟
شايد اگر سال ۹۰ ميلادي هم اينترنت وجود داشت ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ ميليون كاربر يا حتي تعداد بيشتري از سايت رسمي آن بازديد مي كردند.
در واقع شگفتي آخر يورو ۲۰۰۴ ربط چنداني به سطح كيفي و كمي مسابقات ندارد، هرچند اين مسابقات در سطح خوبي برگزار شد ولي نكته اين است كه پيش تر نيز مسابقات سطح بالا برگزار شده ولي هرگز ۴۰ ميليون نفر از سايت رسمي آن ديدن نكرده بودند. وقتي يك جام (يورو ۲۰۰۴) مي آيد و حتي ركورد جام جهاني را از اين حيث مي شكند نشان از حقيقت ديگري دارد و آن پديده روبه رشد اينترنت است؛ كودكي كه چند سالي است متولد شده ولي به نظر نمي رسد سن رشد آن به اين زودي ها تمام شود، هر سال بزرگ و بزرگتر مي شود و قشر گسترده تري از مردم دنيا را به خود وابسته مي كند.
جام يورو ۲۰۰۰ نيز مسابقات خوبي بود كه بيشتر تيم هاي امسال نيز در آن حضور داشتند، حساسيت و اهميت آن هم كه در همين سطح بود پس نبايد علاقه مندان به آن از طرفداران يورو ۲۰۰۴ خيلي كمتر باشند. اما آمار حداقل در مورد طرفداران اينترنتي چيز ديگري مي گويد. در سال ۲۰۰۰ سايت رسمي مسابقات ۸/۱۲۸ ميليون صفحه بازديد شده داشت، كه در مقايسه با آن مسابقات سال جاري از اين منظر ۲۸۵ درصد رشد داشته است. علت اين موضوع را بايد همه گير شدن اينترنت و گسترش دنياي ارتباطات دانست؛ خوب طبيعي است وقتي اينترنت قابليت آن را دارد كه به اولين و مطمئن ترين منبع خبري دنيا تبديل شود، قطعاً طرفداران فوتبال نيز براي پيگيري اخبار يك چنين جام معتبري متوسل به كامپيوترهاي خود مي شوند.
در مقايسه با فوتبال دوستان سراسر دنيا شايد ۴۰ ميليون آنقدرها هم رقم عجيب و غريبي نباشد،
نكته آن است كه نسبت به گذشته كاربران بيشتري در دنيا به اينترنت دسترسي دارند و ميزان دسترسي بدون شك در حال گسترش است.
با اين اوصاف بايد منتظر جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان بود، از طرفي اين مسابقات بي شك اهميت بيشتري نسبت به يورو ۲۰۰۴ دارند و از سوي ديگر كاربران در دنياي اينترنت با سرعت شگرفي در حال افزايش هستند، گسترش اينترنت پرظرفيت نيز مزيد بر علت است.

توصيه مادرانه به AFC
چيزي تا جام ملت هاي آسيا نمانده، حدود يك هفته ديگر بزرگترين رويداد فوتبال آسيا آغاز مي شود، فناوري هم كه در آسيا كم نيست، كاربر اينترنتي هم فراوان. به عنوان نمونه چين و مالزي و سنگاپور خود در اين عرصه يد طولايي دارند، نصف شركت هاي بزرگ كامپيوتري هم كه آسيايي هستند پس قطعاً مشكل اسپانسر پيش نمي آيد، حتي اگر فرض كنيم كه قرار است همه اسپانسرها آسيايي باشند.
شايد همه آسيايي ها با شنيدن خبر مربوط به
euro 2004.com از مسئولان كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) توقع دارند كه آنها نيز مانند همتايان اروپايي چنين دسته گلي بكارند يا به تعبيري از آنها كم نياورند.
تيم هاي خوبي در آسيا وجود دارند كه حالا ديگر در تمام دنيا شناخته شده اند، بازيكناني كه در معتبرترين ليگ هاي فوتبال دنيا بازي مي كنند پس AFC هم مي تواند سايتي داير كند كه گزينه اول اطلاع رساني مسابقات در سراسر دنيا باشد. البته كسي توقع ۴۰ ميليون بازديدكننده را ندارد. چون بايد قبول كنيم كه آسيا و اروپا هم در اينترنت و هم در فوتبال با هم فرق دارند ولي ۲۰ ميليون را كه ديگر مي شود توقع داشت! راستش را بخواهيد، به ۱۵ ميليون هم راضي هستيم.

War times
سال هاي جنگ
004698.jpg
علي فرهاد
بازي استراتژيك War Times جديدترين بازي استراتژيك شركت strategy First و جزو جديدترين بازي هاي استراتژيك امسال است. اما متاسفانه جزو بهترين ها نيست. اغلب سايت هاي بازي به اين بازي امتياز متوسط داده اند. اما آن را داراي قسمت هايي دانسته اند كه مي تواند راضي كننده باشد.
اگر بخواهيم اين بازي را با ديگر بازي هاي استراتژيك كه قبلاً منتشر شده اند مقايسه كنيم بايد اين مقايسه را با بازي هاي سال قبل انجام دهيم چون تكنولوژي ساخت بازي زياد جديد نيست. براي نمونه اگر شما طرفدار بازي WarCraft II هستيد مي توانيد از اين بازي نهايت لذت را ببريد اما اگر بازي WW II را دوست داريد شايد بهتر است كه اصلاً به سراغ اين بازي نرويد. اگر به صورت كلي به اين بازي نگاه كنيم علاقه مندان بازي هاي استراتژيك كلاسيك مي توانند از اين بازي لذت ببرند و استفاده كنند.
داستان بازي با نشان دادن فيلمي  در مورد روابط آلمان و لهستان در سال ۱۹۳۹ شروع مي شود و همين خود نقطه شروع براي آغاز جنگ است. اما داستان بازي آنطوري كه بقيه بازي هاي جنگ جهاني پيش مي روند نيست و نبايد منتظر مراحل واقعي تاريخي باشيد. البته اين نوع حالت نسبتاً فانتزي هم بد نيست و شايد در ميان خيل بازي هاي واقعي و تاريخي در مورد جنگ جهاني دوم، نمونه منحصر به فردي باشد. همه قسمت هاي بازي داد مي زنند كه اين بازي از روي امكانات WarCraft الهام گرفته شده و ساخته شده است و اين به خودي خود اصلاً بد نيست. چون بازي WarCraft يكي از بازي هاي پرطرفدار و با كلاس در طول تاريخ ساخت بازي هاي استراتژيك است.
يكي از مهم ترين مزاياي بازي كه از همان اول به چشم مي خورد، پايداري و بدون اشكال بودن آن است. بازي به هيچ وجه به هم نمي خورد و بسيار كم اتفاق مي افتد كه اشكال كوچكي در آن به وجود آيد. پايداري گفته شده هم در زمينه خود بازي و هم گرافيك سه بعدي آن كاملاً به چشم مي خورد. اين نوع بازي ها به بازي كننده اطمينان خاطر مي دهند كه بدون اشكال مي تواند تا آخر بازي ادامه دهد و باعث رضايت بيشتر بازيكن مي شوند.
واحدهاي نظامي  با اين كه زياد نيستند اما كمبود زيادي هم در هنگام ديدن آنها احساس نمي شود. شما در بازي شاهد يك دوجين واحدهاي مختلف نظامي  در رده هاي مختلف خواهيد بود كه سعي زيادي شده است تا بالانس و هماهنگي آنها حفظ شود. شركت سازنده در اين كار موفق شده است و طوري واحد هاي نظامي  برنامه ريزي شده اند كه وجود يكي از آنها دليل بر پيروزي يك طرف از نبرد نباشد. براي نمونه حملات هوايي خوب و به درد بخور هستند اما در عوض ضد هوايي هايي هم وجود دارند كه بسيار كارا طراحي شده اند. مين ها بسيار قوي هستند و مي توانند جلوي تانك ها را بگيرند و ديوارهاي دفاعي در مقابل حملات مقاوم هستند و هر يك از طرفين حمله و يا دفاع نبايد نگران تجهيزات طرف مقابل باشند چون بدون شك تجهيزاتي دارند كه مي تواند در مقابل تجهيزات طرف مقابل مقاومت كند.
يكي از نكات منفي بازي كه در مورد نيروهاي طراحي شده در بازي تاثير گذاشته است هوش مصنوعي ضعيف و تاريخ گذشته بازي است كه در طراحي واحدها از آن استفاده شده است. اين مورد يكي از مواردي است كه باعث مي شود اين بازي در مقابل بازي هاي معروف و مهم اين سبك و به خصوص بازي هايي كه امسال منتشر شده اند و يا خواهند شد حرفي براي گفتن نداشته باشد. دسته بندي و آرايش نيروها بسيار ضعيف است و
به نظر مي رسد آنها واقعاً گيج هستند. همچنين هيچ سلسله مراتبي براي اولويت انجام كار در بين نيروها وجود ندارد. اين مورد يكي از مواردي است كه در بازي هاي جديد اين سبك رعايت مي شود و اين امكان را مي دهد كه نيروها با توجه به سلسله روابطي كه در بين خود دارند (درست مانند دنياي واقعي و ارتش هاي واقعي جهان) نسبت به انجام كار تصميم بگيرند. در اين صورت است كه مي توان اطمينان داشت همه كارها به بهترين صورت انجام مي گيرد.
در War Times هم يكي از وظايف مهم شما جمع آوري منابع و استفاده از آنها براي ساخت نيروهاي بيشتر و بهتر است. در اين بازي منابع به صورت فراوان وجود دارند و در واقع نگراني زيادي از بابت كمبود منابع وجود ندارد. شايد نتوان دقيقاً گفت كه اين مورد از نكات مثبت بازي است يا باعث كاهش امتياز آن مي شود. اين موضوع نسبي است و بستگي به بازيكن دارد. اگر شما از آن دسته از افراد هستيد كه دوست داريد بدون نگراني از كمبود منابع بيشتر روي نبرد و آرايش نيروهاي خود فكر كنيد، موضوع گفته شده از نكات مثبت بازي محسوب مي شود، اما اگر سختي جمع آوري منابع و به دنبال آن سختي بازي را دوست داريد ، شايد وفور منابع باعث نا اميدي شما شود.
نقشه ها و مراحل بازي در سطح خوبي از تنوع قرار دارند. ماموريت ها و نبردهاي مختلفي هم ممكن است در انتظار شما باشد. البته گفتن نوع و ماموريت هاي موجود در مراحل زياد ضروري نيست چون همه طرفداران بازي هاي استراتژيك از چند و چون آن خبر دارند.
در ضمن يك برنامه طراحي مراحل جديد هم در كنار بازي قرار داده شده است كه به بازيكنان اين امكان را مي دهد كه در صورت تمام كردن همه مراحل بازي خود به صورت گرافيكي به طراحي مراحل دلخواهشان بپردازند و همچنين مراحل جديد طراحي شده را با بقيه به اشتراك بگذارند.
نوع بازي و سبك نبرد نيروها نيز مربوط به سال هاي پيش است و به نظر مي آيد از موتور بازي خوبي استفاده نشده است. شايد اگر اين بازي با يكي از موتور هاي بازي جديد نوشته مي شد مي توانست فروش بسيار بالاتري داشته باشد.
موتور گرافيكي سه بعدي بازي هم با وجود اين كه داراي پايداري بيشتري است و نسبت به موتور بازي پيشرفته تر است اما داراي امكانات و گزينه هاي كمتري است. اين كمبود به خصوص در حالات دوربين به چشم مي خورد. شما آزادي عمل كامل براي انتخاب زاويه دوربين و يا ميزان دقت و زوم نداريد و در اين مورد دست شما تا حدودي بسته است. براي نمونه شما نمي توانيد آنقدر زوم كنيد تا نيروهاي خود را با وضوح دلخواه تماشا كنيد. البته اين كمبود در حدي نيست كه كار شما را با سختي مواجه كند و فقط در صورت مقايسه با بازي هاي مشابه امسال اين كمبود احساس مي شود.
امكانات بازي چند نفره هم در War Times وجود دارد. اما براي انجام آن بايد حتماً روي سروري كه مي خواهيد بازي را انجام دهيد ثبت نام كنيد. اين مورد در بقيه بازي ها كمتر به چشم مي خورد اما در اين بازي به صورت يك ضرورت اعلام شده است. همين باعث مي شود كه بازيكنان كمتري براي بازي حاضر باشند، چون اغلب بازيكنان نمي خواهند كارهاي اضافي براي انجام يك بازي انجام دهند و چون حق انتخاب زيادي دارند مي توانند سراغ بازي هاي راحت تر بروند. شما مي توانيد در نبردها با ديگران متحد شده و همكاري و نبردهاي زيباتري داشته باشيد.
صداهاي به كار گرفته شده در بازي زياد بد نيستند و موزيك ها و صداها كيفيت بسيار خوبي دارند. گرافيك بازي هم همان طور كه گفته شد كاملاً به روز نيست و داراي امكانات كمتري است اما طراحي مراحل خوب انجام گرفته و حالت سه بعدي خوبي ارايه شده است. شايد اين مورد يكي از امتيازات خوب براي كساني باشد كه كامپيوتر هاي كاملاً به روز ندارند. براي انجام بازي داشتن سخت افزارهاي كاملاً به روز و حرفه اي ضروري نيست.

رسانه
ادبيات فارسي در اينترنت
گفتاري از پدرام رضايي زاده
۱
004704.jpg
) تا پيش از ورود صنعت چاپ به ايران ادبيات شفاهي بر جامعه حاكم بود و آثار مكتوبي هم اگر وجود داشت در اختيار خانواده هاي اشراف و دولتمردان بود. اما با ورود صنعت چاپ از يك طرف ما با افزايش كمي نويسندگان مواجه مي شويم، كه خود منجر به تنوع و تكثر ديدگاه ها مي شود و از طرف ديگر با تغيير وظيفه ادبيات و پذيرش عامه مردم به عنوان حاميان جديد ادبيات روبه رو مي شويم. اين جا است كه براي اولين بار مفهوم دموكراسي ادبي از سوي متفكران مطرح مي شود كه البته تا به امروز هم به نتيجه نرسيده است! در سال هاي اخير هم ظهور وبلاگ ها اين امكان را براي هر علاقه مندي فراهم كرده است تا آثار خود را در معرض داوري ديگران قرار دهند. اگر در دهه ۶۰ و ۷۰ نويسندگان جوان براي ورود به جامعه ادبي مجبور به حضور در حلقه هاي ادبي و پيروي از قواعد حاكم بر آن بودند كه گاه آنان را در ورطه تكرار مفاهيم گذشته گرفتار مي ساخت، با ظهور وبلاگ ها اين امكان به وجود آمد تا نسل جوان بدون نياز به تاييد شدن از سوي پدرخوانده هاي ادبي و بدون محدوديت هايي كه نسل هاي پيشين در اين حلقه ها با آن مواجه بودند، به خلق و نشر آثار خود بپردازد. اين آفرينش دموكراتيك البته تنها به ادبيات خلاقه محدود نمي گردد و نقد ادبي را نيز شامل مي شود.
ما برخلاف غرب هرگز در كشورمان جريان نقد نداشته ايم و كاري هم اگر صورت گرفته در حقيقت حركتي فردي به شمار آمده است. علي رغم تنوع نشريات ادبي و صفحاتي كه در سال هاي اخير در روزنامه ها به ادبيات اختصاص يافته است نيز متاسفانه چندان شاهد ظهور يك جريان مستقل، سالم و منصف در نقد ادبي نبوده ايم.
004701.jpg

شايد اشتباه نباشد اگر بگوييم كه حتي در سال هاي اخير نيز اين حلقه هاي ادبي بودند كه بر كار نقد تاثير گذاشته و گاه حتي آن را هدايت كرده اند. وبلاگ ها اما به دليل ذات دموكراتيكشان، به نظر من، قابليت آن را دارند كه در دراز مدت به نوعي جريان نقد را هدايت كنند و يا دست كم بر آن تاثير بگذارند؛ گرچه در حال حاضر آثار منتشر شده روي اينترنت - به خصوص از طرف نسل هاي پيشين و اعاظم ادبيات - چندان جدي گرفته نمي شود. با تمامي  اين اوصاف من تصور مي كنم كه مشكل اصلي نقد ادبي از آن جا ناشي مي شود كه بزرگان ما همچنان به اصول نقد اقتدارگرا - كه از دهه ۸۰ ميلادي ديگر طرفداري ندارد - پايبند هستند. نقد امروز متعلق به آدم هايي است كه بر پايه اصول دموكراتيك با يكديگر گفت و گو مي كنند و حقيقت را متعلق به يك نفر نمي دانند و در نتيجه ديگر سعي نخواهند داشت تا ديگران را قانع كنند و يا مورد داوري قرار دهند؛ در نهايت به منطق گفتمان وفادارند كه مي گويد: آدمي كه نتواند به نوع ديگري بينديشد،  انديشه كنوني او چه ارزشي مي تواند داشته باشد؟
۲) ادبيات مشروطه به نوعي ادبيات انكار است و به نفي گذشته مي پردازد. زيبايي شناسي در آن مورد توجه قرار نمي گيرد و آنچه اهميت دارد، مسئله ايده است. از طرفي اولين تلاش هايي كه در زمينه ادبيات داستاني صورت گرفت، از اسلوب سفرنامه نويسي پيروي مي كرد. جالب است كه در اروپا نيز عصر تجدد با رمان «دون كيشوت» كه ساختاري سفرنامه وار دارد و
004710.jpg
نشان دهنده تصميم نويسنده براي خروج از انزوا و حضور در اجتماع است، آغاز مي شود. با نگاه كوتاهي به وبلاگ ها مي توان به سادگي ردپاي سفرنامه نويسي را به شكلي امروزي تر در آنها دنبال كرد كه مثال ساده اش خاطره نويسي و يادداشت هاي روزانه اي است كه هركدام به نوعي يك سفرنامه امروزي به شما مي آيند.
وي در پايان تاكيد كرد: مسئله فرديت همان طور كه پيش از اين اشاره كردم مشكل اصلي ادبيات داستاني ما به شمار مي رود و تصور من اين است كه وبلاگ ها در معني بخشيدن به اين مفهوم و در نهايت شكل گيري بستر رشد ادبيات مدرن در كشورمان مي توانند تاثيرگذار باشند. پارادوكس جالبي كه اين جا خودش را نشان مي دهد اين است كه در آثار پيشامدرن پرسش اساسي مطرح شده در اثر «چه» است و نويسنده مي خواهد بگويد كه چه چيز را مي شود در دنيا ديد. حال آن كه در ادبيات مدرن «چگونگي» و «چگونه ديدن» مهم است؛ اما در وبلاگ ها آنچه جدي گرفته مي شود، ايده و طرح است و نه چگونگي بيان.

ديدگاه
وب فارسي چه نوع حمايتي مي خواهد
004692.jpg
وب فارسي چه نوع حمايتي مي خواهد؟ اين سؤالي است كه مديران نشريات اينترنتي را دور هم جمع كرده بود تا پاسخ مناسبي براي آن بيابند. پاسخي كه مي تواند سرنوشت و نوع فعاليت آنها را در سال هاي آينده تغيير دهد.
بحث با موضوع نحوه كمك دولت به توليد محتواي فارسي وب آغاز شد. مهندس پارسا با اشاره به اين كه بسياري از افراد فعال در عرصه وب برخلاف تبليغات عمدتاً منفي دوستدار دولت، نظام و مردم هستند و براي پيشرفت كشور تلاش مي كنند، بحث را آغاز كرد.
در ادامه نظر افراد مختلف درخصوص حمايـت ابراز شد كه عمده ترين مطلب عدم نياز اين جمع به امكاناتي چون  هاست بود. اين موضوع در واقع واكنشي بود به وعده وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه چندي پيش وعده ارايه  هاستينگ ايراني را در راستاي حمايت از وب ايراني داده بود.
اما دامون مقصودي، مدير سايت ۳۰ نما، با اظهار اين مطلب كه براي بقاي سايت ها و نشريات اينترنتي فارسي زبان بايد قيد حمايت دولتي را زد، بحث را ادامه داد و معتقد بود تا وقتي فعاليت در عرصه وب در آمدزا و اقتصادي نباشد، سطح فعاليت در اينترنت پيشرفت نخواهد كرد.
اما نيما افشار نادري، مدير سايت پندار، حمايت بدون الزام را از سوي دولت و در گام هاي اول وب فارسي امري ضروري دانست. وحيد بهلول از مديران سايت بعد هفتم در پاسخ به وي اظهار داشت: هر لطفي انتظار ايجاد مي كند و حمايت دولت نيز به طور طبيعي امري الزام آور براي فعالان اين عرصه خواهد بود.
شيده بهمن يار، نماينده كاپوچينو نيز در خصوص حمايت از توليد محتواي فارسي، حمايت مالي را از سوي دولت منتفي دانست و حمايت را اقدامي در جهت تسهيل فعاليت در اين عرصه قلمداد كرد.
وي ارايه امكاناتي براي استفاده كاربران از اينترنت پرسرعت و اجازه فعاليت آزاد در وب و كم كردن فشار فيلترينگ در عرصه وب فارسي را از مصاديق حمايت هاي ممكن دانست.
حاضران در اين ميزگرد، اكثراً معتقد بودند بحث فيلترينگ مي تواند با ارايه امكانات مناسب به خانواده ها و آموزش و فرهنگ سازي صحيح در ميان آنان، توسط خود ايشان انجام شود، امري كه در بسياري از كشورها براي جلوگيري از دسترسي به محتواي خشن،
غير اخلاقي و نامناسب به كار مي رود.
بحث در انتها بر مسئله تبليغات در اينترنت به عنوان تنها ابزار فعلي براي كسب درآمد ادامه پيدا كرد.
مهندس رضا  هاشمي  از مديران پرشين بلاگ و دامون مقصودي، در اينباره گفتند: فرهنگ سازي گام نخست و از مهم ترين اقداماتي است كه سايت هاي فارسي زبان براي جا  انداختن فرهنگ تبليغ اينترنتي بايد انجام دهند.
كيفيت تبليغ و ارايه پيام ها به درست ترين افراد ممكن برخلاف رسانه هاي ديگر و تعداد ويزيتورهاي بالا (در مقايسه با شمارگان روزنامه ها) و امكان تغيير تبليغات بر اساس فيد بك هاي دقيق دريافتي از جمله مزاياي تبليغات اينترنتي عنوان شد و در جمع بندي نهايي گام اول براي پا گرفتن بحث تبليغات و در نتيجه تزريق پول از بيرون فضاي مجازي به دنياي اينترنت فارسي كنار هم قرار گرفتن وب سايت ها براي رسيدن به چنين هدفي اعلام شد.
004695.jpg

در ادامه اين بحث رضا  هاشمي  از مديران
پرشين بلاگ از راه اندازي نخستين سيستم جامع آگهي اينترنتي موسوم به پرشين كليك خبر داد و در خصوص دلايل ايجاد اين سرويس جديد گفت: تا چند ماه پيش، پرشين بلاگ در واقع اولويت دوم و كار تفنني مديران اين سرويس بود اما چندي است كه با وسعت يافتن دايره مخاطبان آن و عدم كارايي سيستم، اين سرويس تغيير رويه خواهد داد و با ثبت يك شركت كه پرشين بلاگ يكي از سرويس هاي آن است به كار خود ادامه مي دهد. وي رويكرد جديد را مبتني بر دو بخش دانست و افزود: ديد اول ما، ساماندهي به وضع كنوني پرشين  بلاگ و ارايه امكانات جديد به كاربران است كه در چند فاز دنبال مي شود و ديد دوم نيز قسمت تجاري مسئله است.
هاشمي  افزود: چون فعلاً تنها راه كسب درآمد در اينترنت تبليغات اينترنتي است، ما پرشين كليك را به عنوان يك سامانه مدرن راه اندازي كرده ايم، بخش اعظمي  از كار به صورت E-marketing در حال انجام است و قرار است نتايج آن هم به خود
پرشين بلاگ و هم به سايت هاي ديگر تزريق شود.
عضو هيات  مديره پرشين بلاگ افزود: پرشين كليك نيازهاي بازرگانان را به طور تخصصي در محيط اينترنت پوشش خواهد داد و درصورت به ثمر رسيدن اين طرح ما قادر خواهيم بود به محيط وب فارسي از بيرون پول تزريق كنيم.

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |