احسان زندي
به نظر مي رسد يورو ۲۰۰۴ يك جام فوتبال نبود بلكه جامي بود براي خلق شگفتي هاي پي در پي، اين شگفتي ها با حذف اسپانيا، ايتاليا، فرانسه و انگلستان شروع شد و با قهرماني يونان تمام كه نه، ادامه پيدا كرد.
اگر حالا كه مسابقات به پايان رسيده و قهرمان آن مشخص شده ديگر شگفتي جديدي رخ ندهد مي توان سايت رسمي مسابقات را آخرين شگفتي يورو ۲۰۰۴ دانست.
حدود ۴۰ ميليون كاربر اينترنتي در طول اين مسابقات از euro 2004.com بازديد كردند.
بنابر اعلام كنفدراسيون فوتبال اروپا حدود
۵۰۰ ميليون صفحه از زمان راه افتادن اين سايت در ۳۱ مارچ تا پايان مسابقات توسط كاربران بازديد شده كه اين ركورد جالب به شمار مي آيد.
از ميان ۴۰ ميليون كاربري كه از ۲۳۰ كشور مختلف دنيا در اين سايت ثبت نام كرده اند، بيش از ۵۰ درصد آن متعلق به كشورهاي غير اروپايي هستند؛ ۲۷ درصد آنها كاربران آسيايي، ۲۰ درصد از آمريكاي شمالي و ۴۵ درصد فوتبال دوستان اروپايي هستند.
euro 2004.com متعلق به كنفدراسيون فوتبال اروپا (uefa) است و شركت هاي كوكاكولا، كالزبرگ، هيوندا، جي وي سي، مستر كارت، مك دونالد، كانون و تي موبايل حاميان آن هستند.
اين سايت اخبار كامل و جزييات مسابقات را به ۹ زبان انگليسي، فرانسه، پرتغالي، اسپانيولي، آلماني، ايتاليايي، روسي، ژاپني و چيني منتشر كرد.
ضمن اين كه جدول زمان بندي بازي ها به همراه ورزشگاه هاي مسابقات تاريخچه مسابقات يورو، راهنماي كامل جغرافيايي و شهري كشور پرتغال از جمله امكانات مفيد و جذاب سايت بودند.
جام نوستالژيك
جام جهاني ۹۰ ايتاليا را به خاطر بياوريد؛ آن موقع هنوز نه اينترنتي بود و نه سايتي، كامپيوترهاي ديزلي ۸۰۲۸۶ هم كه به ندرت در بعضي خانه ها پيدا مي شد، تحت آن شرايط بهترين حالت خبررساني، يا روزنامه ها بودند كه يك روز طول مي كشيد تا شماره بعدي و اخبار بيات را منتشر كنند و يا اخبار ورزشي تلويزيون كه آن هم حداقل چند ساعت زمان نياز داشت تا اخبار نيمه داغ شده مسابقات را به سمع و نظر بينندگان گرامي برسانند.
براي آگاهي از زمان برگزاري مسابقات هم كه آن موقع چاپگري وجود نداشت تا با يك كليك ساده فهرست كامل بازي ها، جدول تيم ها، ورزشگاه ها، اسامي داوران، شرايط آب وهوايي روز مسابقه و هزار و يك جور اطلاع ديگر را روي صفحه A4 در اختيار شما قرار دهد.
نه يورو ۲۰۰۴ از جام جهاني ايتاليا بهتر بود و نه يونان و پرتغال از آلمان و آرژانتين قشنگ تر بازي مي كردند. در مورد برتري مارادونا هم از زاگوراكيس كه شكي نيست!
اما چطور مي شود كه يورو ۲۰۰۴ كه از لحاظ سطح فوتبال چيز خارق العاده اي نيست موفق به ثبت چنين ركوردي مي شود؟
شايد اگر سال ۹۰ ميلادي هم اينترنت وجود داشت ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ ميليون كاربر يا حتي تعداد بيشتري از سايت رسمي آن بازديد مي كردند.
در واقع شگفتي آخر يورو ۲۰۰۴ ربط چنداني به سطح كيفي و كمي مسابقات ندارد، هرچند اين مسابقات در سطح خوبي برگزار شد ولي نكته اين است كه پيش تر نيز مسابقات سطح بالا برگزار شده ولي هرگز ۴۰ ميليون نفر از سايت رسمي آن ديدن نكرده بودند. وقتي يك جام (يورو ۲۰۰۴) مي آيد و حتي ركورد جام جهاني را از اين حيث مي شكند نشان از حقيقت ديگري دارد و آن پديده روبه رشد اينترنت است؛ كودكي كه چند سالي است متولد شده ولي به نظر نمي رسد سن رشد آن به اين زودي ها تمام شود، هر سال بزرگ و بزرگتر مي شود و قشر گسترده تري از مردم دنيا را به خود وابسته مي كند.
جام يورو ۲۰۰۰ نيز مسابقات خوبي بود كه بيشتر تيم هاي امسال نيز در آن حضور داشتند، حساسيت و اهميت آن هم كه در همين سطح بود پس نبايد علاقه مندان به آن از طرفداران يورو ۲۰۰۴ خيلي كمتر باشند. اما آمار حداقل در مورد طرفداران اينترنتي چيز ديگري مي گويد. در سال ۲۰۰۰ سايت رسمي مسابقات ۸/۱۲۸ ميليون صفحه بازديد شده داشت، كه در مقايسه با آن مسابقات سال جاري از اين منظر ۲۸۵ درصد رشد داشته است. علت اين موضوع را بايد همه گير شدن اينترنت و گسترش دنياي ارتباطات دانست؛ خوب طبيعي است وقتي اينترنت قابليت آن را دارد كه به اولين و مطمئن ترين منبع خبري دنيا تبديل شود، قطعاً طرفداران فوتبال نيز براي پيگيري اخبار يك چنين جام معتبري متوسل به كامپيوترهاي خود مي شوند.
در مقايسه با فوتبال دوستان سراسر دنيا شايد ۴۰ ميليون آنقدرها هم رقم عجيب و غريبي نباشد،
نكته آن است كه نسبت به گذشته كاربران بيشتري در دنيا به اينترنت دسترسي دارند و ميزان دسترسي بدون شك در حال گسترش است.
با اين اوصاف بايد منتظر جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان بود، از طرفي اين مسابقات بي شك اهميت بيشتري نسبت به يورو ۲۰۰۴ دارند و از سوي ديگر كاربران در دنياي اينترنت با سرعت شگرفي در حال افزايش هستند، گسترش اينترنت پرظرفيت نيز مزيد بر علت است.
توصيه مادرانه به AFC
چيزي تا جام ملت هاي آسيا نمانده، حدود يك هفته ديگر بزرگترين رويداد فوتبال آسيا آغاز مي شود، فناوري هم كه در آسيا كم نيست، كاربر اينترنتي هم فراوان. به عنوان نمونه چين و مالزي و سنگاپور خود در اين عرصه يد طولايي دارند، نصف شركت هاي بزرگ كامپيوتري هم كه آسيايي هستند پس قطعاً مشكل اسپانسر پيش نمي آيد، حتي اگر فرض كنيم كه قرار است همه اسپانسرها آسيايي باشند.
شايد همه آسيايي ها با شنيدن خبر مربوط به
euro 2004.com از مسئولان كنفدراسيون فوتبال آسيا (AFC) توقع دارند كه آنها نيز مانند همتايان اروپايي چنين دسته گلي بكارند يا به تعبيري از آنها كم نياورند.
تيم هاي خوبي در آسيا وجود دارند كه حالا ديگر در تمام دنيا شناخته شده اند، بازيكناني كه در معتبرترين ليگ هاي فوتبال دنيا بازي مي كنند پس AFC هم مي تواند سايتي داير كند كه گزينه اول اطلاع رساني مسابقات در سراسر دنيا باشد. البته كسي توقع ۴۰ ميليون بازديدكننده را ندارد. چون بايد قبول كنيم كه آسيا و اروپا هم در اينترنت و هم در فوتبال با هم فرق دارند ولي ۲۰ ميليون را كه ديگر مي شود توقع داشت! راستش را بخواهيد، به ۱۵ ميليون هم راضي هستيم.