جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵
index
معرفي هواپيماي مسافربري A380
مدرن ترين غول فرانسوي
مجيد نيك نامي
005583.jpg

با پيشرفت هواپيماهاي تجاري و افزايش تقاضا براي سفرهاي هوايي به عنوان بهترين و سريع ترين راه، نياز به هواپيماهاي بزرگتر روز به روز بيشتر احساس مي شود به همين دليل سازندگان عمده در تلاشند كه اين خلاء را هرچه بيشتر پر كنند. A380 نيز راه حل جديد شركت ايرباس براي تامين نياز بازار است با توجه به اين كه اين پروژه طرحي منحصربه فرد با ويژگي هاي جديد و نوآوري هاي اساسي همگام با پيشرفت هاي دانش هوا فضا در هر چهار زمينه آيروديناميك، پيشرانش، ديناميك پرواز و سازه است بررسي آن براي فعالان و علاقه مندان عرصه هوا فضا خالي از لطف نيست.
در اوايل دهه ۱۹۹۰ ميلادي شركت ايرباس مطالعات و تحقيقات خود را به منظور ساخت يك فروند ابرپرنده مسافربري با ظرفيتي بين ۶۰۰ - ۵۰۰ مسافر آغاز كرد دلايل شروع اين پروژه را مي توان در دو مسئله خلاصه كرد.
005580.jpg

دليل نخست: رشد سريع ترافيك هوايي و نياز حياتي به هواپيماهاي بزرگتر است. زيرا به طوري كه اكنون تخمين زده مي شود، تا سال هاي آينده حجم ترافيك هوايي در حدود چهار برابر خواهد شد. انگيزه بعدي ايرباس تمايل به نفوذ بيشتر در بازار هواپيماهاي بازرگاني و غالب بودن در عرصه فروش هواپيماهاي باريك پيكر تا آن زمان نتوانسته بود در طراحي و ساخت هواپيماهاي پهن پيكر بر رقيب آمريكايي خود شركت بويينگ غلبه كند زيرا بزرگترين محصول ايرباس هواپيماي A340 با حداكثر ظرفيت ۳۰۰ مسافر است. حال آن كه بويينگ ۷۴۷ قادر به حمل ۴۰۰ تا ۵۰۰ مسافر است.
نكته كليدي مورد توجه ايرباس در طراحي اين هواپيما ايجاد قابليت استفاده از امكانات و زيرساخت هاي فرودگاهي موجود و كاهش هزينه هاي عملياتي بود. يكي از دلايل طولاني شدن اين پروژه (۲۴ سال) نيز همين تطبيق پذيري اين هواپيما با شرايط فرودگاه هاي سرويس دهنده به اين هواپيماست. همچنان كه بعضي از اين فرودگاه ها براي پذيرش اين هواپيما مجبور به افزايش باندپروازي و يا حتي تاسيس ترمينال ها در پست هاي جديدي شدند. طرح ها و ساختارهاي مختلفي مورد بررسي ايرباس قرار گرفت. در ابتدا ايرباس توجه زيادي به طرح يك هواپيما با ۱۲ رديف صندلي و دو دم عمودي داشت اما پس از تحقيقات مهندسي بر روي طرح هاي متعدد در ژوئن ۱۹۹۴ ايرباس طرح يك هواپيماي چهارموتوره با دو طبقه مسافري و يك طبقه مخصوص بار را به عنوان طرح اصلي برگزيده تا پروژه بر روي آن ادامه يابد. اين درحالي بود كه اين طرح به شدت مورد بحث كارشناسان قرار داشت و عقيده داشتند كه صنعت هواپيماسازي هنوز آمادگي ارايه چنين طرح هايي را ندارد. با اين وجود ايرباس عقيده داشت كه اين طرح از همه لحاظ در بهترين شرايط قرار دارد.
005586.jpg

چرا A380
طرز نامگذاري اين هواپيما سؤال برانگيز است زيرا محصولات مختلف خانواده هاي ايرباس فاصله اي۱۰ تايي دارند همانند A300 ، A310 ، A320 ، A330 و... اما ميان A340 و A380 ۴۰ عدد فاصله وجود دارد و چرا براي A3xx نام A350 برگزيده نشد؟ به دلايل نامعلومي ايرباس نام هاي A350 و A360 را نام هايي مناسب و نامحبوب جهت معرفي به عموم تشخيص داد. نام A370 نيز با توجه به وجود عدد هفت كه در نامگذاري محصولات بويينگ به كار مي رود كنار گذاشته شد تا اين كه بحث به نام A380 رسيد اين نام از نظر ايرباس داراي دو حسن است: اول اين كه فاصله دو سربال در اين هواپيما در حدود ۸۰ متر است  و دومين دليل هم توجه ويژه اهالي شرق آسيا به عدد هشت است زيرا عدد هشت در منطقه شرق آسيا يك عدد ويژه تلقي مي شود و با توجه به اين كه بازار اصلي در نظر گرفته شده براي اين هواپيما منطقه شرق آسيا و خاور دور است اين نامگذاري لزوم خاصي پيدا مي كند.
نخستين مدل
A380 در مدل هاي مختلفي ساخته خواهد شد كه از ۴۸۰ تا ۶۵۰ نفر گنجايش مسافر در سه درجه را خواهد داشت و با كاهش درجات قادر به حمل حداكثر ۸۴۰ مسافر خواهد بود. اين مدل ها عبارتند از:
A380-800 : سري اول كه ظرفيت حمل ۵۵۵ نفر در سه كلاس را داراست. A380-700 كه قادر به حمل ۴۸۰ مسافر در سه درجه است و A380-900 كه براي حمل ۶۵۰ مسافر در سه كلاس در نظر گرفته شده است. اما نخستين مدل هاي اين هواپيما در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۵ پرواز آزمايشي خود را انجام خواهند داد و در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۶ توسط شركت هواپيماي سنگاپور كه اولين هواپيما را نيز تحويل مي گيرد وارد سرويس حمل و نقل هوايي خواهد شد.
A380-800 در دو مدل مسافربري و باري عرضه خواهد شد كه تنها تفاوت اين دو در نوع موتورهايشان است. زيرا براي نوع مسافربري موتور Trent900 از خانواده موتورهاي معروف Trent ساخت كارخانه Rols-Royse در نظر گرفته شده و براي مدل باري موتور GP7200 محصول شركت پرت اندوتين و جنرال الكتريك در نظر گرفته شده است.
005589.jpg

شركت ايرباس تاكنون براي هر دو مدل A380 (باري و مسافربري) ۱۰۳ فروند سفارش قطعي و ۹۰ سفارش پيشنهادي از ۱۰ شركت حمل ونقل مسافري و باري دريافت كرده است كه همگي اينها تا پايان سال ۲۰۰۸ تحويل خواهد شد.
ايجاد تجهيزات و امكانات لازم جهت ساخت هواپيما از ۱۹ دسامبر ۲۰۰۰ آغاز گشت كه از آن جمله مي توان ساخت كارخانه ها و تاسيسات جديدالتاسيس در سايت هاي مختلف ايرباس در سرتاسر اروپا را نام برد از جمله ساخت بزرگترين خط توليد جهان براي A380 در گرينفيلد (Green Field،در كنار تاسيسات ايرباس در شهر تولوز نام برد كه مساحت سقف آن ۲۵۰*۵۰۰ متر است و ساخت دو آشيانه جهت جا دادن دو فروند A380 به منظور انجام تست هاي ايستاي سازه (Static Test) است.
بخش آلماني شركت ايرباس براي توليد اين هواپيما در حدود ۷۴۰ ميليون دلار در كارخانه ايرباس در هامبورگ هزينه كرده است.
همچنين باند ۲۳۲۱ متري فرودگاه تاسيسات هامبورگ در حدود ۳۶۳ متر افزايش طول داده است. بخش انگليسي شركت ايرباس با صرف ۴۴۷ ميليون دلار تاسيسات جديدي براي ساخت بال در حدود ۸۵ هزار مترمربع را احداث كرده است.
در ۲۳ ژانويه ۲۰۰۲ نيز ساخت هواپيما آغاز شد و در طول مراحل ساخت هواپيما ابتدا قطعات مختلف آن در سايت هاي مختلف ايرباس در سرتاسر اروپا، آمريكا و سايت هاي شركت هاي ديگر ساخته و در نهايت به تاسيسات جديد ايرباس در شهر تولوز براي مونتاژ نهايي منتقل شدند. ايرباس براي حمل و نقل قطعات اين هواپيما از هر سه روش حمل و نقل زميني، دريايي هوايي بهره جسته است.
005592.jpg

ايرباس در حمل هوايي از هواپيماي A300-600-stbluga و در حمل و نقل زميني از تريلر جديد مرسدس بنز بهره مي گيرد. در توليد اين هواپيما براي اولين بار ايرباس تصميم گرفت تا كليه زيرمجموعه هاي هواپيما براي مونتاژ به يك محل بيايند كه براي A380 همانند گذشته شهر تولوز فرانسه انتخاب شد.
ايرباس A380 نيز همانند ديگر محصولات ايرباس چندمليتي است كه كشورهاي اروپايي سهامدار ايرباس هستند و حتي كشورهايي چون هلند، آمريكا و ژاپن نيز در ساخت آن نقش داشته اند.
فناوري هاي ساخت
يكي از حياتي ترين موارد مهم در هواپيمايي در ابعاد و اندازه A380 كاهش وزن اين هواپيماست. براي هواپيمايي با بيشينه وزن برخاستي
(Maximum Takeoff weight) در حدود ۵۶۹ تن حتي كاهش يك درصد از وزن اين هواپيما مساوي با ۵۰۰۰ كيلوگرم است.
به همين علت هيچ غافلگيركننده نيست كه ۲۳ درصد از كل وزن اين هواپيما از مواد كامپوزيت امروزي ساخته شده باشد.
در سازه A380 از جديدترين تكنولوژي هاي ساخت و جديدترين كامپوزيت ها بهره گرفته شده، يكي از اين مواد كه به مقدار زيادي از آن استفاده شده است، CFRP يا پلاستيك فشرده فيبر كربن است. CFRP مخلوطي از ۶۰ درصد فيبر كربن و ۴۰ درصد رزين است كه با ماشينكاري مي توان مقاومت آن را به حداكثر رساند؛ كه در ساخت قطعات مختلف هواپيما از جمله ديواره مياني عقب عقب هواپيما، قسمت غيرفشرده بدنه، مقاطع بال (Ribs) و جعبه بال (محل اتصال بال به بدنه)؛ كه براي اولين بار در تاريخ هواپيماهاي غيرنظامي جعبه بال كامپوزيتي (فيبركربن) توسط ايرباس به كار مي رود كه موجب كاهش ۵/۱ تن در وزن هواپيما شده است. به جز CFRP كامپوزيت ديگري به نام Glare كه محصول تحقيقاتي يك شركت هلندي است به كار رفته است. Glare يك پوسته چند لايه از آلومينيم و فايبرگلاس قوي است و ماده اي بسيار قوي و مقاوم در برابر زنگ زدن و آتش سوزي است و رطوبت را در خود جذب مي كند و به خاطر وجود فايبرگلاس از نفوذ آن به آلومينيم جلوگيري مي كند. چگالي Glare به مقدار ۱۰ درصد از آلومينيم كمتر است كه اين امر كاهش قابل ملاحظه اي در وزن هواپيما داشته است از ماده Glare در ساخت قسمت هاي فوقاني تكه ابتدايي و انتهايي بدنه هواپيما استفاده شده است.
005595.jpg

از جمله تكنولوژي هاي موجود در ساخت اين هواپيما مي توان به جوشكاري با ليزر
(Laser beam Welding) (LBW) اشاره كرد كه براي اولين بار در A318 استفاده شد و در A380 براي اتصال پنل هاي زيرين هواپيما كه از آلياژ آلومينيم هستند، استفاده شده است. به طور آماري مواد تشكيل دهنده A380 به قرار زير است:
۱- ۶۱ درصد آلومينيم ۲- ۲۲ درصد كامپوزيت
۳- ۱۰ درصد فولاد و تيتانيم ۴- ۳ درصد Glare
۵ - ۳ درصد مواد مختلف. ۶ - ۲ درصد مواد محافظ سطحي.
به لحاظ آيروديناميك مطالعات زيادي روي A380 صورت گرفته است. نكته قابل توجه از اين نظر، سطح بزرگ بال است كه در گذر از A3xx تا A380 اين سطح از ۷۴۰ مترمربع به ۸۴۵ مترمربع افزايش يافت. به جز اين مساحت هاي دم هاي عمودي و افقي نيز بسيار زياد است. سطح دم عمودي در حدود ۲۳۶۰ فوت مربع تقريباً هم اندازه بال هاي A310 و سطح دم افقي در حدود ۱۳۲۰ فوت مربع هم اندازه بال هاي A320 است. علاوه بر اين طول وتر ريشه بال A380 نيز از دهنه يك  بال A320 بيشتر است. افزايش وزن ناشي از افزايش سطح بال با توجه به مزاياي آن قابل صرفنظر است اين افزايش سطح موجب عملكرد بهتر در هنگام نشست و برخاست هواپيما مي شود. همچنين افزايش يا كاهش طول بدنه را جهت مدل هاي بعدي A380 آسان تر مي سازد.
تمامي اين خصوصيات تنها گوشه اي از مشخصات فني اين هواپيماي مدرن هستند و ديگر در يك صفحه مجال گفتن تمامي آنها نيست و ما سعي مي كنيم در صفحات بعدي آسمان و هفته هاي بعدي به صورت كامل مشخصات كابين خلبان و بعضي از سيستم هاي ايونيك آن را براي شما شرح دهيم.

گفت و گو
لذت پرواز
گفت و گو با دكتر محمدنيما شجاعي
دوران كودكي را هم با آرزوي پرواز سپري كرد. سال ۱۳۶۱ محمدنيما شجاعي، دانش آموز كلاس اول دبستان شهيد فكوري نيروي هوايي تهران بود. از همان سال ها عشق پرواز و كاوش فضا رهايش نكرد و امروز در ۲۸ سالگي با درجه دكترا عضو هيات علمي دانشكده هوافضا و مشغول تدريس به دانشجويان اين رشته است. وقتي از او مي خواهم پرونده علمي اش را با ما مرور كند، با مكثي كوتاه به سال ۱۳۷۲ باز مي گردد. زماني كه تحصيل در رشته مهندسي مكانيك را در دانشگاه تهران جنوب آغاز كرد و تنها يك سال بعد و در ۱۹ سالگي به عضويت انجمن مهندسان مكانيك ايران درآمد. مي گويد: جزو اولين كساني بودم كه به عضويت انجمن درآمدم و به عنوان نماينده انجمن هم انتخاب شدم. دوره فوق ليسانس با رتبه دو وارد رشته هوافضا شد و با رتبه يك از اين دوره فارغ التحصيل شد و بلافاصله تحصيل در دوره دكترا را آغازكرد و در آزمون دكتراي تخصصي هم توانست با رتبه نخست جواز ورود بگيرد.تجربه هاي علمي و پروازهايش را از زبان خود او بخوانيد:
005598.jpg

جناب دكتر شجاعي شما خلبان هم هستيد؟
در درجه اول بيشترين سابقه پروازي من در مهندسي پرواز است. من همزمان با دوره فوق ليسانس يك ليسانسA-8p از هواپيمايي كشور گرفتم كه آن هم مشتمل بر تعمير و نگهداري هواپيماست. بعد از آن در امتحانات مهندسي پرواز شركت كردم كه پس از طي دوره هاي ويژه آن مدرك مهندسي پرواز هم گرفتم و سپس روي هواپيماي توپولف كار كردم كه نزديك به دو هزار ساعت سابقه پرواز دارم و موازي با اين دوره كار خلباني را هم شروع كردم كه هنوز كامل نشده است.
پس شما لذت پرواز را كاملاً مي توانيد حس كنيد. لذت پرواز براي كسي كه هم مهندسي هوافضا داشته باشد و هم پرواز را تجربه كند چقدر است؟
دقيقاً مانند كسي است كه در مورد ماشين اطلاعات داشته باشد و بخواهد رانندگي كند. اگر اين قضيه را گسترش بدهيم به پرواز مي رسيم. اگر كسي در زمينه هوافضا تحصيلكرده باشد هنگام پرواز دقيقاً درگير حس هايي مي شود كه زمان طراحي به آنها فكر مي كرد و حتماً بسيار لذت بخش تر خواهد بود.دو چيز لذت بخش ترين چيزها در زندگي است كه دومي اش پرواز است ولي اولي اش فرود است چون هر فرودي با فرود ديگر فرق مي كند، با هر فرودي يك تجربه جديد به دست مي آيد. به طور كل هر لحظه اي از پرواز يك تجربه است و مي شود گفت كه نقطه عطفي است بين تصميم گيري صحيح و تصميم گيري دقيق. چون موقع طراحي مي توان صدها بار اشتباه كرد و اشتباهات را تصحيح كرد ولي پرواز اينطور نيست. چون اشتباهات در پرواز قابل جبران است.
شما به عنوان عضوي از گروه پرواز مي توانيد راجع به فاصله گروه پروازي (خلباني) ايران با ساير كشورها توضيح دهيد؟
به جرات مي توانم بگويم كه بهترين خلبانان دنيا از آن ماست. به اين دليل كه حتي خيلي از شركت هاي خارجي به خلبانان خود براي پرواز به ايران حق ماموريت مضاعف پرداخت مي كنند؛ چون دستگاه ها و وسايل موجود در ايران دقيق نيست. تنها چيزي كه باعث مي شود پروازهاي داخلي به صورت امن انجام  شود تجربه خلبانان ايراني (كادر پروازي) است.
آيا مي توان مشكلات اقتصادي پروازهاي ايران را به تحريم اقتصادي ايران نسبت داد؟
نمي توان همه عقب ماندگي اين صنعت را به گردن تحريم اقتصادي ايران انداخت چرا كه همه ماها مقصريم ما هميشه به فكر خريداري از ساير كشورها هستيم در صورتي كه ما مي بايست خيلي پيش تر از اينها به اين فكر مي بوديم تا از اين قضيه بي نياز مي شديم. فقط به اين مسئله افتخار كرديم كه ابوعلي  سينا و خيام و ... داريم ولي فراموش كرديم كه حالا هم بايد چنين دانشمنداني داشته باشيم. اميدواريم كه با تاسيس چند رشته هوافضا كه در اين چند سال اخيرصورت گرفته اين گام ها زودتر برداشته شود.
صنعت هوافضاي ايران را چگونه مي بينيد؟
خيلي جوان. البته در زمينه موشك پيشرفت هاي خوبي داريم.
چرا ايران در رشته موشك پيشرفته  تر از هواپيماست؟
بعد از هشت سال جنگ تحميلي صنايع دفاع ايران بسيار كارآزموده شد و به نقطه اي رسيد كه قابل ستايش است چون حركتي را كه نيروهاي نظامي ايران شروع كردند حركتي است برپايه علم، تلاش و روحيه بسيجي كه اين بار بسيج علمي را شروع كردند. اما چون هنوز به صورت تمام و كمال پي به نياز صنعت هواپيماسازي نبرده ايم در اين زمينه اقدام نمي كنيم. ما موشك مي سازيم تا از خودمان دفاع كنيم ولي نياز هواپيماسازي درك نشده است. براي مثال هواپيماي ايران ۱۴۰ به صورت مونتاژ در ايران ساخته مي شود كه همان آنتونوف ۱۴۰ است. البته شروع بسيار خوبي است ولي جوان است چون كمبود متخصص وجود دارد يعني اگر سال ها هم متخصص هوافضا تربيت شوند باز هم در اين زمينه كم هستند. بايد به آنها اجازه اشتباه كردن داد. در تمام دنيا به همين صورت عمل مي شود بسياري از ماهواره ها عمل نكردند يا بسياري هواپيماهايي كه با هزينه هاي بسيار زياد طراحي و ساخته شدند. چون مورد قبول نبودند فقط يك مدل از آنها ساخته شد و آنها را به موزه هاي هوايي فرستادند.
005601.jpg

كشورهاي دنيا هزينه هاي بسيار زيادي را براي صنعت هوافضا مي كنند. بودجه ايران را براي اين صنعت چگونه مي بينيد؟
در مقام مقايسه بودجه هزينه هاي تحقيقاتي در اين رشته بايد گفت بودجه ما تقريباً صفر است كه ظاهراً اين مسئله در ايران مختص به هوافضا نيست و همه رشته ها اين مشكل را دارند.
با توجه به اين كه اين صنعت براي استقلال هر كشوري بسيار مهم است و همه كشورها به اين موضوع اهميت مي دهند (حتي بيشتر از بقيه شاخه هاي نظامي) و در ايران اين مسئله تقريباً صفر است چه پيشنهادي به عنوان يك مقام آگاه براي مسئولان داريد؟ بحث خصوصي سازي را در اين صنعت چگونه مي بينيد؟
ظاهراً سياست ها بر مبناي خصوصي سازي است ولي حركت به خصوصي ديده نمي شود. خيلي از كشورها پروازهاي شخصي دارند و حتي فرودگاه هاي خصوصي وجود دارد البته در ايران چند شركت خصوصي در اين زمينه فعاليت مي كنند ولي خيلي كم است.
آيا امكانات راداري ايران براي پاسخگويي به پروازي هاي شخصي مكفي است؟
وقتي در يك كشور بخواهد تحولاتي در اين زمينه صورت بگيرد و تعداد هواپيماها زياد شود مطمئناً در كنار آن نياز به يك سلسه تحولات است يعني گسترش چند بعدي كه اين امر خودش هم باعث اشتغالزايي و هم باعث جذب سرمايه و هم باعث انجام شدن كارها به روش آسان تر است. يعني مي توان با اين كار تهران را از تمركز امور خارج كرد.
با توجه به تحريم ايران از سوي آمريكا و متمايل شدن ساير كشورها از قبيل روسيه و چين، آيا كاركردن با اين كشورها به نفع ايران است؟
هواپيماهاي روسي در ايران به خصوص توپولوف ۱۵۴ كه خودم با آنها كار كردم ۳۰۰هزار ساعت پرواز موفق دارند. اين هواپيماها در ايران به طور متوسط هشت بار فرود مي آيند چون فاصله زماني شهرهاي ايران كم است و توپولوف در اين مورد واقعاً خوب جواب داده و در مقايسه با هواپيماهاي غربي بهتر عمل مي كند. هواپيماهاي بسيار خوبي اند و بسياربسيار ارزانند يعني اگر بخواهيم بوئينگ ۷۴۷ را با توپولوف مقايسه كنيم تفاوت قيمتي بوئينگ ۱۵ تا ۱۶ برابر توپولوف است. ولي تنها فرق آنها از نظر داخل اتاق و چيزهاي ظريفكاري است تنها اشكال توپولوف مصرف سوخت بالاي اين هواپيماست.
با توجه به بودجه ايران پيشرفت در اين زمينه را چگونه مي بينيد؟
با توجه به اين كه بودجه تقريباً صفر است پيشرفت خارق العاده است.
صنعت هوايي ايران پيشرفته تر است يا فضا؟
البته در صنعت هوا شروع به كار كرده ايم (موشك و مونتاژ و...) البته شروع به كار ماهواره  زهره خيلي خوب بود ولي وقتي بودجه اي موجود نيست انتظاري هم نمي توان داشت.
چرا هوافضا در ايران شناخته شده نيست؟ چرا اين رشته در ايران دانشجويان كمي مي گيرد؟
اگر بازار كار اين رشته باز باشد قطعاً پيشرفت هم خواهيم داشت صرفاً با علاقه نمي توان سير شد. فارغ التحصيلان اين رشته مشكل كار دارند. يعني كار همراه با تحقيق با خيال آسوده از نظر مالي. كار در ايران وجود ندارد.
چگونه مي توان اين رشته را به كودكان، نوجوانان و جوانان شناساند؟
معمولاً وقتي از يك بچه پرسيده مي شود مي خواهي چكاره شوي مي گويد ۱ـ خلبان ۲ـ مهندس ۳ـ دكتر. يعني عموماً يكي از اين سه شغل را دوست دارند چون آينده آنها را مي بينند آينده دكتر را مي بينند آينده خلبان را مي بينند آنها مي توانند تشخيص دهند كه اين شغل ها مورد احترامند و محبوبيت اجتماعي آنها را مي بينند. ولي وقتي از يك جوان ۱۸-۱۷ ساله پرسيده مي شود مي خواهي چكاره شوي، مي گويد: شغل آزاد و اين دقيقاً به خاطر شرايط جامعه است. براي مثال وقتي در نمايشگاه كتاب فقط تعداد محدودي كتاب هوافضا عرضه مي شود نمي توان انتظار داشت دانشجويان دلسرد نشوند. وقتي دانشجويان استادان خود را مي بينند كه هنوز با مشكل مالي مواجهند و هر چه درآمد دارند صرف خريد كتاب مي شود چگونه دلسرد نشوند؟
به عنوان يك ايراني كه كشورش را دوست دارد از هوافضاي ايران چه انتظاري داريد؟
من دوست دارم با دانشجويان صحبت كنم و بگويم كه كساني كه الان دانشجوي اين رشته اند به عنوان نوك پيكان هستند و بايد فرهنگ هوافضاي ايران را بسازند و وقتي راجع به اين رشته صحبت مي كنند  با افتخار صحبت كنند به همه بفهمانند كه هوافضا نقطه عطف همه مهندسي هاست چون بهترين نتايج ساير رشته ها در اين رشته استفاده مي شود.
و اما حرف آخر؟
از استادان خودم تشكر مي كنم و بايد بگويم كه خودم را واقعاً در حد صفر مي بينم از پدر و مادرم تشكر مي كنم و از استادان محترمم مثل دكتر طيبي، دكتر سلطاني، دكتر عباسپور،  و دكتر غفوريان تشكر كنم. تشكر ويژه از كاپيتان عبداللهي فر مي كنم كه واقعاً ايشان در دنيا ناياب هستند و ركوردار پرواز ايران هستند با بيش از ۳۶هزار ساعت پروازي. چنين شخصي واقعاً گوهري در صنعت هوانوردي ما هستند و هنوز فعاليت دارند و همچنان تلاش مي كنند.

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |