جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵
index
رقابت تنگاتنگ دو برنامه سينمايي
يك در برابر چهار
«روزي روزگاري در غرب» ساخته سرجيو لئونه در بخش ويژه ژانر وسترن از برنامه سينما ۴ پخش خواهد شد فيلم هاي سينما ۴ را تركيبي از آثار قديمي و جديد سينماي جهان تشكيل مي دهند. آثاري مانند كريسمس مبارك آقاي لارنس (ناگيسا اوشيما) زيردريايي (ولف گانگ پترسن) و بهترين سال هاي زندگي ما (ويليام وايلر)
اتاق پسر(ناني مورتي) حس ششم ( ام نايت شيام الان) ديگران
(آلخاندرو آمنابار)بي خوابي  (كريستوفر نولان) برخيزان اژدهاي پنهان (انگ لي) سولاريس (استيون سودربرگ) هاراگيري (ماساكي كوباياشي)
روزي روزگاري در غرب (سر جيولئونه) و...
مهدي طاهباز
با آغاز سري جديد برنامه سينما ۴ در شبكه چهارم سيما و با توجه به پخش برنامه سينما ۱ از شبكه اول رقابتي جدي در زمينه نمايش آثار برتر سينمايي همراه با نقد و بررسي آنها شكل گرفته است.دو گروه حرفه اي در زمينه تهيه و توليد در دو شبكه متفاوت مي خواهند علاقه مندان سينما را در ساعاتي مشخص به پاي تلويزيون بكشانند.اما هرچه باشد و هر چه شود مطمئن باشيد رقابت اين دو گروه به نفع تماشاگران خواهد بود. فقط به نفع شما و براي شما.
005571.jpg

اوايل دهه هفتاد زماني كه تعداد شبكه هاي تلويزيوني از عدد دو تجاوز نمي كرد و عمده برنامه هاي اين دو شبكه به پخش برفك اختصاص داشت و از همه بدتر نمايش فيلم هاي سينمايي تنها به بعدازظهرهاي دلگير جمعه محدود مي شد يك اتفاق مهم در تلويزيون ايران رخ داد.
پخش يك برنامه تخصصي از شبكه اول سيما كه به نمايش آثار برتر سينمايي جهان اختصاص داشت آن هم در شب هاي دوست داشتني پنج شنبه اتفاقي بود كه نمي شد به سادگي از كنار آن گذشت.
«هنر هفتم» كاري از اكبر عالمي با پخشش توانست نظر مساعد بسياري از علاقه مندان سينما را به خود جلب كند و نياز آنها به تماشاي آثار برتر سينماي جهان همراه با نقد و بررسي را تا حدودي تامين.
هنر هفتم در آن سال ها به پخش آثار مهم و متفاوتي از تاريخ سينما پرداخت. پخش فيلم هايي ارزشمند از سينماي فرانسه به خصوص فرانسوا تروفو و ژاك تاتي نمايش آثاري مانند حفره، گوپي سرخ دست، خاموشي دريا و مردسوم (كه نقد و بررسي خسرو سينايي روي اين فيلم در برنامه هنر هفتم جنجال فراواني به پا كرد) از حافظه سينما دوستان پاك نخواهد شد.
پس از مدتي پخش هنر هفتم در شبكه يك به پايان رسيد و اين نوع برنامه به نوعي با «سينماي انديشه» در شبكه دو پيگيري شد.
شكل روايي و محتوايي اين برنامه و نيز فيلم هاي پخش شده در آن تفاوت زيادي با هنر هفتم داشت. سينماي انديشه با تغييراتي كه كرده بود ديگر نه كاركرد هنر هفتم را داشت و نه به لحاظ جذب مخاطب به آن موفقيت دست يافت. پس از مدتي و با تغييرات در فرم، محتوا و شكل برنامه، سينماي انديشه به «سينما ۲» تغيير كرد و با اين تغيير، باب جديدي در اين نوع برنامه هاي تلويزيوني كه به پخش آثار سينمايي برتر جهان همراه با نقد و بررسي اختصاص داشت، گشوده شد.
محمد حميدي مقدم در سينما ۲ پايه گذار نوع جديدي از برنامه هاي تركيبي سينمايي شد. در اين برنامه منتقد حذف و جايش را نريشن (گفتار متن روي تصاوير) گرفت.
حميدي مقدم درباره سينما ۲ مي گويد: «اين برنامه را سال ۷۶ به سرعت و با توجه به امكانات محدود آن سال توليد كرديم.
فيلم هاي ايراني و خارجي كه به لحاظ محتوا و انديشه داراي ارزش هايي بودند را براي انتخاب و نقدهايي تحليلي را به صورت نريشن پس از آنها پخش كرديم.
در آن زمان به لحاظ امكانات در مورد خريد فيلم با محدوديت هايي مواجه بوديم و ناگزير بوديم به برخي مسايل تن دهيم. مثلاً پخش يك كپي بد از «همشهري كين» كه چاره اي جز پخش آن را نداشتيم.»
در برنامه سينما ۲ آثار مهم و متفاوتي از سينماي ايران و جهان براي اولين بار از تلويزيون پخش شدند. آثاري مانند خاكستر سبز (ابراهيم حاتمي كيا)، روسري آبي (رخشان بني اعتماد)، فراموش شدگان (لوئيس بونوئل)، ناخداي دلاور (ويكتور فلمينگ)، خبرنگار خارجي (آلفرد هيچكاك) و مورچه هاي سبز خواب مي بينند (ورنر هرتسوگ). حميدي مقدم پس از اتمام پخش سينما ۲ از شبكه دو اين نوع برنامه ها را در شبكه چهار و با برنامه «سينما ۴» دنبال كرد.
او در اين باره مي گويد: «با رفتن آقاي جعفري جلوه به شبكه چهار ما ساخت سينما ۴ را براي اين شبكه آغاز كرديم. سينما ۴ تعريف جديدي براي اين نوع برنامه ها ايجاد كرد. انسجام محتوايي آن نسبت به سينما ۲ بهتر شده بود و در ضمن مخاطب آن نيز با توجه به تغيير شبكه، قشر فرهيخته تر و خاصتري را شامل مي شد.»
در سينما ۴ علاوه بر نريشن، مجري و منتقد مهمان نيز وارد برنامه شدند و از نقد نوشتاري نيز در طول برنامه استفاده شد.
حميدي مقدم درباره ويژگي هاي سينما ۴ معتقد است: «پرداختن به سينماي ملي و نگاهي بومي به سينما مهم ترين ويژگي اين برنامه بود. پخش آثاري چون دندان مار، دستفروش، يار در خانه و از همه مهم تر طبيعت بي جان كه يك اتفاق عجيب و جدي تلقي شد، از مهم ترين فيلم هاي ايراني است كه در سينما ۴ پخش شدند.»
سينما ۴ باتوجه به استقبال صورت گرفته از آن سه سري ادامه يافت. اين برنامه از سال ۷۸ تا شهريور ۸۱ ادامه داشت تا اين كه با عوض شدن مديران شبكه پخش آن متوقف شد.
حميدي مقدم تعويض مديران شبكه ها را يك معضل بزرگ در سياست هاي صدا و سيما مي داند و مي گويد: «وقتي يك مدير عوض مي شود، مديران زيرمجموعه  او نيز عوض مي شوند. اين تغييرات باعث سليقه اي شدن امور خواهد شد. مدير جديد با اعمال سليقه هايش باعث مي شود كه برخي تهيه كنندگان نتوانند به كار خود در شبكه ادامه دهند. ما نيز در آن مقطع نتوانستيم با مديران جديد به توافق برسيم و به كارمان ادامه دهيم و علي رغم دلبستگي ها از كار كنار كشيديم.»
پس از كناره گيري حميدي مقدم از ساخت سينما ۴، مسعود اوحدي (كارشناس سينما و تلويزيون) و مهدي رحيميان ادامه كار را برعهده گرفتند.
برنامه آنها تا تيرماه سال ۸۳ در شبكه چهار در حال پخش بود تا اين كه آنها با اعلام خستگي از ادامه كار كنار رفتند. سري چهارم سينما ۴ بسيار ساده تر از سري هاي قبلي آن پخش شد. اما محمد حميدي مقدم كه علاقه عجيبي به ادامه اين نوع برنامه ها دارد، به شبكه يك رفت و «سينما ۱» را پايه ريزي كرد.
«با رفتن آقاي جعفري جلوه به شبكه اول فكر ادامه كار در اين شبكه البته با سر و شكلي بهتر و متفاوت تر به ذهن ما رسيد. با يك سال پيش توليد كار را آغاز كرديم. در «سينما ۱» جزييات و نحوه بيان بسيار گسترده تر شده و ما به كيفيت آثار پخش شده چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ تصوير اهميت زيادي داده ايم. تامين فيلم در سينما ۱ كاملاً به صورت قانوني صورت مي گيرد و ما آثار مورد نياز براي پخش را از طريق واسطه هاي كمپاني هاي تهيه فيلم، خريداري مي كنيم. بر روي ترجمه ، دوبله، صداگذاري و مراحل فني  آماده سازي فيلم ها نيز نظارت دقيقي انجام مي گيرد تا به بهترين شكل ممكن به ببيندگان عرضه شود.»
شايد مهم ترين حركت سينما ۱ كه به نوعي وجه تمايز آن با اينگونه برنامه ها به شمار مي آيد، پخش آثار برجسته  سينمايي متعلق به دو دهه اخير باشد. هنري پنجم (كنت برانا)، تسخير ناپذيران (برايان دي پالما)، رونين (جان فرانكن هايمر)، به نام پدر (جيم شرايدن) و... از جمله اين آثارند.
دو برنامه اخير سينما ۱ به پخش دو فيلم از استنلي كوبريك اختصاص داشت. «راههاي افتخار» و «دكتر استرنج لاو» فيلم هايي بودند كه با نقد و تحليل درباره آثار فيلمساز در اين برنامه پخش شدند. قرار است اين امر يعني پخش آثار يك فيلمساز برجسته سينماي جهان در سري جديد برنامه سينما ۱ نيز ادامه يابد.
گفته مي شود سه فيلم از اليور استون در برنامه هاي بعدي سينما ۱ پخش خواهد شد. حميدي مقدم درباره ادامه سينما ۱ مي گويد: «هم اكنون تنها پنج برنامه تا انتهاي سري اول سينما ۱ باقي مانده است. البته شبكه مي خواهد اين برنامه ادامه پيدا كند و ما نيز انگيزه و انرژي اين كار را داريم. اگر به لحاظ خريد فيلم و نيز به لحاظ مالي از ما پشتيباني شود، سينما ۱ بدون وقفه ادامه خواهد يافت.»
اما تغييرات سينما ۱ در سري جديد برنامه: «ما بحث سينماي جنگ را از شش ماه پيش مطرح كرده بوديم. يك سري ويژه نامه نيز داريم كه به برنامه هاي معمولي ما اضافه خواهد شد. در آينده دو ويژه نامه سينماي جنگ خواهيم داشت كه با مضمون جنگ ويتنام آثار سينمايي مرتبط را پخش خواهيم كرد. ميزگردهايي نيز پيش بيني شده و قرار است همراه با پشت صحنه هايي ديدني از اين آثار پخش شوند.
در هفته دفاع مقدس نيز دو فيلم شاخص جنگي در جهان را پخش خواهيم كرد. يكي ديگر از بحث هاي ما در رابطه با سينماي كلاسيك خواهد بود. ما طي دو سه هفته متوالي چند فيلم كلاسيك سينماي جهان را (البته با كيفيتي كه تاكنون كسي آن را نديده) به انتخاب تماشاگران برنامه نمايش خواهيم داد.»
اما برنامه هاي باقي مانده سينما ۱ تا پايان سري اول؛ پنج شنبه ۲۲ مردادماه فيلم ايستگاه برزيل ساخته والتر سالاس از آثار موج نوي سينماي آمريكاي جنوبي پخش خواهد شد.
جمال حاجي آقا محمد و ابوالفضل جليلي به عنوان مهمان در اين برنامه حضور خواهند داشت. هفته آينده (پنج شنبه ۲۹ مرداد) به علت شهادت امام هادي(ع) سينما ۱ پخش نخواهد شد و پنج شنبه پنجم شهريور فيلم «رهايي از شاوشنگ» ساخته فرانك دارابونت پخش مي شود. دكتر مددپور و جواد طوسي مهمانان اين برنامه خواهند بود.
پنج شنبه ۱۲ شهريورماه فيلم «كاراكتر» ساخته ماك فان ديم محصول هلند و برنده اسكار بهترين فيلم خارجي سال ۹۷ با حضور نادر تكميل همايون و حميدرضا صدر نمايش داده خواهد شد.
اما شايد جالب ترين فيلم سينما ۱ مربوط به روز ۱۹ شهريورماه باشد ؛قرار است فيلم «تماس» ساخته رابرت زمه كيس (كه هفته گذشته با كيفيت نه چندان جالب از برنامه سينما ۴ پخش شد) با دوبله و كيفيتي بهتر به نمايش درآيد. به گفته حميدي مقدم نمايش اين فيلم از چهار ماه پيش در برنامه سينما ۱ مطرح بوده است.
اما سري  جديد برنامه سينما ۴ با تهيه كنندگي عليرضا شجاع نوري؛ وقتي سازندگان سري چهارم سينما ۴ از ادامه كار انصراف دادند، عليرضا شجاع نوري پس از مدت ها به خانه پيشين خود يعني تلويزيون بازگشت.
او كه مدت ها مسئول واحد تامين برنامه  خارجي در صدا و سيما بود، اين بار به عنوان تهيه كننده يك برنامه كه اختصاص به پخش آثار سينمايي همراه با نقد و بررسي دارد، مشغول به كار شد.
سري جديد سينما ۴ قرار است ژانرهاي سينمايي را مورد نقد و بررسي قرار دهد و از هر ژانر چهار فيلم سينمايي را پخش كند.
سينماي وحشت، سينماي جنگ، سينماي ملودرام، سينماي جنايي، سينماي وسترن و... از جمله ژانرهايي است كه در سري جديد اين برنامه نقد و بررسي خواهند شد. به گفته سازندگان اين برنامه قرار است سري جديد سينما ۴ با سر و شكلي متفاوت و با كارهاي گرافيكي و انيميشن  خاص بر روي آنتن برود. اين برنامه مجري ثابت نخواهد داشت و در آن از وله هاي تصويري و تصاوير خاص استفاده خواهد شد تا از حالت خشك و جدي مرسوم خارج شود. يكي از مهم ترين خصايص سري جديد سينما ۴ تكرار پخش آثار نمايش داده شده به زبان اصلي و با زيرنويس فارسي است. فيلم هايي كه جمعه شب روي آنتن مي روند پنج شنبه هفته بعدش با زبان اصلي و با زيرنويس فارسي نمايش داده خواهند شد.
اولين ژانر اين برنامه به سينماي جنگ اختصاص خواهد داشت. خط قرمز باريك ساخته ترنس ماليك (كانديداي هفت جايزه اسكار) اولين فيلم سينما ۴ خواهد بود. اين فيلم با حضور حسين معززي نيا (مجري و منتقد)، كمال تبريزي و آتيلا پسياني پخش خواهد شد.
تبريزي در مورد كارگرداني فيلم حرف مي زند و آتيلا پسياني در مورد كستينگ بازيگران (فيلم بازيگران مطرح بسياري دارد) و نحوه بازي آنها صحبت خواهد كرد.
فيلم هاي سينما ۴ را قرار است تركيبي از آثار قديمي و جديد سينماي جهان تشكيل دهند. سه فيلم ديگري كه در ژانر جنگ طي هفته هاي آتي پخش خواهند شد، عبارتند از: كريسمس مبارك آقاي لارنس (ناگيسا اوشيما)، زيردريايي (ولف گانگ پترسن) و بهترين سال هاي زندگي ما (ويليام وايلر) فيلم هايي چون اتاق پسر (ناني مورتي)، حس ششم (ام نايت شيام الان)، ديگران (آلخاندرو آمنابار)، شهر تاريك (الكس پروياس)، بي خوابي  (كريستوفر نولان)، برخيزان اژدهاي پنهان (انگ لي)، سولاريس (استيون سودربرگ)، هاراگيري (ماساكي كوباياشي)، روزي روزگاري در غرب (سر جيولئونه) و... نيز در ژانرهاي ديگر مورد تحليل و بررسي قرار خواهند گرفت.
اما پيش برنامه سينما ۴ هفته گذشته از شبكه چهار پخش شد. به گفته سازندگان سينما ۴ اين پيش برنامه به سرعت و در محدوديت  زماني تهيه و روي آنتن رفته است.
فيلم «تماس» نيز ظرف يك روز دوبله و آماده نمايش شده كه به همين علت اشكالات فني فراواني داشته است. ضمناً در برنامه هاي بعدي لحن گوينده متن تصاوير (فريبا كامران) نيز از حالت خشك و جدي خارج و لحني صميمي خواهد شد. در پيش برنامه سينما ۴ ژانرهاي مختلف سينمايي مورد بررسي قرار گرفتند و بخش هايي از فيلم هاي مهم تاريخ سينما در هر ژانر نمايش داده شد.
يكي از بخش هاي سينما ۴ شوخي با سينما در قالب تصاوير گرافيكي و انيميشن  خواهد شد. ضمناً قرار است بين بررسي هر ژانر يك برنامه ويژه كه اختصاص به نمايش فيلم هاي جدا از ژانرهاي مطرح شده در برنامه و يا آثار ايراني دارد، روي آنتن رود.
ضمناً سرپرستي گروه نگارش و تحقيق سينما ۴ بر عهده مازيار اسلامي است و به گفته دست اندركاران اين برنامه، سينما ۴ بسيار متفاوت تر از پيش برنامه اي كه هفته گذشته پخش شد، خواهد بود.

يك هفته بر روي صحنه
علي كوچيكه
آرتا پور ملك
از اوايل هفته اي كه گذشت سه نمايش جديد كار خود را در مجموعه تئاترشهر آغاز كردند.
نمايش هاي «عباس» كاري از حسين محب اهري و «هتل ايران» كاري از افشين هاشمي در تالار نو و «پشت شمشادها» به كارگرداني علي رويين تن در تالار سايه بر روي صحنه رفتند.
عباس نوشته و كار حسين محب اهري قصه ناكامي است. پرپرشدن گل، پژمردن شكوفه و خشكيدن درخت است. عباس قصه مردمي است كه در فقر به دنيا مي آيند و در فقر مي ميرند. عباس قصه ناكامي است.
مرتضي آقاحسيني، حسين علي پرستار، عباس جمشيدي فر، مسعود رحماني، امير سفيري، محمد طاهري و... بازيگران اين نمايش را تشكيل مي دهند. علي شاعري آهنگساز عباس است و طراحي صحنه و لباس آن بر عهده حسين محب اهري بوده است.
تئاتر كمدي موزيكال هتل ايران به كارگرداني افشين هاشمي ديگر نمايشي است كه در تالار نو اجراي خود را آغاز كرده است.
قصه اين نمايش همان قصه نمايش هاي قديمي ايراني است. پس از مرگ مرحوم فرهنگ (صاحب هتل ايران)، حاج  عبدالغني (دوست سابق مرحوم فرهنگ) با مامي (همسر آن مرحوم) روي هم ريخته تا هتل را بالا بكشد. او براي نيل به اين مقصود از سيبيل  جان تاجر عثماني دعوت كرده براي معامله اي به هتل بيايد و به عنوان شيريني معامله گلي دختر مرحوم فرهنگ را نيز به زني بگيرد. در اين ميان كيان، عاشق گلي خانوم با همكاري خود گلي و نغمه كلفت هتل نقشه اي مي ريزند تا هتل را از چنگ آنها درآورند و... مجيد فروغي، ميترا حكيم هاشمي، اصغر شريعتي، مليحه كيا دربندسري، افشين هاشمي و نوشين تبريزي بازيگران اين نمايش هستند و ترانه مي خوانند؛ ترانه هاي قديمي از دهه هاي ۲۰ و ۳۰ كه يادآور خاطره خوانندگاني چون بديع زاده، پرخيده و لرتا است. طراحي صحنه و لباس نمايش را نرمين نظمي انجام داده است.
اين نمايش پيشتر در دوازدهمين جشنواره نمايش هاي سنتي و آييني اجرا شده بود و در آن جشنواره سه جايزه نويسندگي، بازيگري مرد و بازيگري زن را از آن خود كرده بود.
اما ديگر نمايشي كه از اوايل هفته كار خود را در تالار سايه مجموعه تئاترشهر آغاز كرده «پشت شمشادها» به كارگرداني علي رويين تن است.
روايت اول اين نمايش «چشمان هستي» نام دارد و بازيگران آن بيتا عبائيان و كامران تفتي هستند. روايت دوم هم «گوش خدا» است و رحمان حقيقي و بيتا بادران بازيگران آن را تشكيل مي دهند.
طراح صحنه نمايش فريبرز قربان زاده و آهنگساز آن محمد فرشته نژاد است. نكته جالب اين كه ماني رهنما نيز براي اين نمايش به آوازخواني مي پردازد.
هفته گذشته اجراي «مكبث» به كارگرداني حسين فرخي در تالار نو به پايان رسيد. اين نمايش در مدت ۲۸ روز اجرا ۱۷۹۷ تماشاگر داشت كه از اين ميان ۸۶۴ نفر بليت خريدند و ۹۳۳ نفر از كارت مهمان استفاده كردند.
اما از ديگر نمايش هاي در حال اجرا در تئاترشهر؛ تالار اصلي همچنان ميزبان «سه خواهر» كاري از اكبر زنجانپور است. اين نمايش در مدت شش روز اجرا ۹۲۵ تماشاگر داشته كه از اين ميان ۲۷۲ نفر مهمان بوده اند و ۶۵۳ نفر بليت خريده اند.
«دخمه شيرين» به كارگرداني قطب الدين صادقي هم در تالار چهارسو پس از ۲۴ روز اجرا ۲۲۴۷ نفر تماشاگر داشته است. ۵۹۱ نفر با كارت مهمان و ۱۶۵۶ نفر با خريدن بليت از اين نمايش ديدن كرده اند.
نمايش «پيرسگ خرفت» كاري از داوود دانشور نيز در مدت دو روز اول اجرايش در تالار قشقايي ۳۴ تماشاگر داشته كه از اين ميان ۱۴ نفر بليت خريده اند و ۲۰ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
تالار سايه نيز ميزبان «اين كدوم پنج شنبه است» به كارگرداني حميدرضا آذرنگ است. اين نمايش در مدت چهار روز اول اجرايش ۱۶۱ تماشاگر داشته كه از اين ميان ۷۸ نفر با بليت و ۸۳ نفر با كارت مهمان از آن ديدن كرده اند.
«عروسك فرانسوي» كاري از ندا هنگامي نيز در تالار كوچك در حال اجرا است. اين نمايش پس از ۱۴ اجرا توانسته ۴۸۸ نفر را به تالار كوچك بكشاند كه از اين ميان ۳۳۰ نفر بليت خريده اند و ۱۵۸ نفر از كارت مهمان استفاده كرده اند.
اما ديگر تالارهاي تهران؛ در تالار موسوي همچنان سه نمايش بر روي صحنه است. در سالن اصلي «حكايت عاشق الكتريك» به كارگرداني روزبه حسيني پس از ۱۲ اجرا ۴۶۰ تماشاگر داشته است.
«ساحره سوزان» كاري از مه لقا باقري نيز با همين تعداد اجرا پذيراي ۲۸۹ تماشاگر بوده است.
در سالن كوچك مولوي نيز «نقش زن» به كارگرداني زري كريمي بر روي صحنه است كه پس از ۱۴ اجرا ۱۵۴ تماشاگر داشته است.
«سيزده» كاري از بنفشه توانايي نيز در تالار سنگلج پس از ۳۱ اجرا پذيراي ۶۹۳۳ تماشاگر بوده است.
از نمايش «چشم چشم دو ابرو» كاري از علي فروتن كه در تالار هنر (مخصوص كودكان) اجرا مي شود نيز پس از ۱۶ اجرا ۲۲۸۶ نفر ديدن كرده اند.
دست آخر اين كه نمايش «علي كوچيكه» برگرفته از شعر فروغ فرخ زاد به كارگرداني محمد حاتمي در تالار تجربه خانه هنرمندان بر روي صحنه خواهد رفت. فرخ نعمتي، پوريا حاتمي و فريده پورآدم بازيگران اين نمايش هستند. اين كار پيش از اين نيز در دوره اول عصري با نمايش شركت داشته است. از يك سال و نيم پيش قرار بود كه اين نمايش اجرا شود ولي به دلايل مختلف امكان آن فراهم نشد.
اشعاري چون عروسك كوكي، از عشق گفتن، علي كوچيكه و... در اين نمايش خوانده مي شوند و از مجموعه هاي ايمان بياوريم به آغاز فصل سرد، اسير و همچنين بخشي از گفت و گوهاي فروغ خوانده و اجرا مي شود.
مهم ترين هاي اين نمايش تا روز پنج شنبه ۲۲مرداد ادامه داشت و از اين شب به مدت ۳۰ شب اجراي اين نمايش در تالار تجربه خانه هنرمندان آغاز خواهد شد.

جمعه بازار
سينماي ايران
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران تا تاريخ ۱۹ مرداد
نام فيلم................... روز نمايش............... فروش
مهمان مامان ..................۱۹ .....................۲۴۲
معادله...........................۳۹......................۱۵۴
برگ برنده.....................۲۶....................۳۸‎/۵
سربازهاي جمعه،............۱۲...................۵۶‎/۶
مصائب مسيح...............۹۳....................۶۲‎/۳
پينوكيو.......................۱۳....................۲‎/۳
توضيح: از اين هفته فيلم «فراري» به كارگرداني رضا جعفري در سينماهاي تهران اكران خواهد شد. به احتمال فراوان از هفته آينده نيز نمايش فيلم هاي «شمعي در باد» ساخته پوران درخشنده به جاي «برگ برنده» در گروه سينماي آفريقا و «اشك سرما» ساخته عزيزا... حميد نژاد به جاي «معادله» در گروه سينماي استقلال آغاز خواهد شد. ضمناً صحبت هايي مبني بر نمايش «قلب هاي ناآرام» ساخته مجيد مظفري نيز به گوش مي رسد.- ارقام به ميليون تومان
***
سينماي جهان
فروش فيلم ها در سينماهاي ايالات متحده تا تاريخ ۸ آگوست

فروش كل
هفته نمايش
نام فيلم
۴/۲۴
۱
وثيقه
۷/۸۵
۲
دهكده
۳/۱۲۴
۳
برتري بورن
۵/۳۸
۲
كانديداي منچوري
۷
۱
كتاب سياه كوچك
۷/۱۲۶
۴
من، ربوت
۶/۳۵۴
۶
مرد عنكبوتي ۲
۳/۱۲
۲
هارولد و كوماربه
وايت كسل مي روند
۱/۴۷
۴
يك داستان سيندرلايي
۱/۳۶
۳
زن گربه اي
۳/۱۱۳
۷
فارنهايت ۱۱/۹
۲/۷۲
۷
دفترچه خاطرات
توضيح: گويا اولين نقش منفي تام كروز به مذاق تماشاگران خوش آمده است. «وثيقه» تازه ترين ساخته مايكل مان سازنده آثاري چون مخمصه، علي، خودي و ... با فروش ۲۴ ميليون دلاري در هفته اول اكرانش موفق شد پرفروش ترين فيلم روز سينماهاي آمريكا لقب گيرد. اين فيلم كه تازه ترين محصول كمپاني دريم وركز محسوب مي شود، حدود ۶۵ ميليون دلار هزينه داشته و انتظار مي رود به راحتي هزينه ساخت خود را جبران كند. وثيقه بهترين فروش افتتاحيه را براي مايكل مان داشته است.
اما در رتبه دوم جدول «دهكده» ساخته شيامالان قرار دارد. اين فيلم با اين كه ۶۷ درصد تماشاگران خود را از دست داد ولي ۶/۱۶ ميليون دلار فروش كرد تا مجموع فروش خود را به ۸۵ ميليون دلار برساند.
«برتري بورن» نيز در سومين هفته نمايشش ۱۴ ميليون دلار فروخت تا مجموع فروشش به ۱۲۴ ميليون دلار برسد.
اما اسپايدرمن ۲ يا همان مرد عنكبوتي اين هفته و در ششمين هفته نمايشش ۵/۵ ميليون دلار فروش كرد تا در جاي هفتم جدول قرار بگيرد. مجموع فروش اين فيلم تاكنون به ۳۵۴ ميليون دلار رسيده است. اما كتاب سياه كوچك، با بازي بريتاني مورفي در نخستين هفته اكرانش تنها هفت ميليون دلار فروش كرد كه چندان جالب به نظر نمي رسد.
ديگر اين كه مستند جنجالي مايكل مور در هفتمين هفته نمايشش از جمع ۱۰ فيلم پرفروش هفته خارج شد. «فارنهايت ۱۱/۹» اين هفته حدود دو ميليون دلار فروش كرد و مجموع فروش خود را به ۱۱۳ ميليون دلار رساند.
«شرك ۲» نيز در دوازدهمين هفته اكرانش ۹۰۰ هزار دلار فروخت تا مجموع فروشش به ۴/۴۳۴ ميليون دلار برسد و در جاي هجدهم قرار گيرد. دست آخر هم اين كه هري پاتر ۳ تاكنون حدود ۲۴۵ ميليون دلار فروش داشته است. اين فيلم هم اكنون در جايگاه نوزدهم جدول قرار دارد.
- ارقام به ميليون دلار
***
تئاتر
فروش نمايش هاي تالارهاي تهران تا تاريخ ۱۷ مردادماه

فروش
تعداد اجرا
نام نمايش
۹/۱ ميليون
۶
سه خواهر
۳/۳ ميليون
۲۴
دخمه شيرين
۲۸ هزار
۲
پير سگ خرفت
۱۵۰ هزار
۴
اين كدوم پنج شنبه است
۷/۱ ميليون
۲۸
مكبث
۵۰۰ هزار
۱۴
عروسك فرانسوي
۲۶۰ هزار
۱۲
حكايت الكتريك عاشق
۱۰۰ هزار
۱۲
ساحره سوزان
۵۵ هزار
۱۴
نقش زن
۳۱۶ هزار
۳۱
سيزده
۲۶۰ هزار
۲۱
الاغ آوازه خوان
توضيح: نمايش مكبث در تالار نو به پايان رسيد و نمايش هاي «عباس» و «هتل ايران» در اين سالن روي صحنه رفتند. اجراي «پشت شمشادها» نيز در سالن چهارسو آغاز شد.
- ارقام به تومان

هنر
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |