جمعه ۲۳ مرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۶۵
index
سخت افزار
حس زندگي واقعي
كارت گرافيك سه بعدي
005622.jpg
صفحه نمايشگر در كامپيوتر مسئول نمايش اطلاعات است . در زمان مطالعه يك مقاله، صفحه نمايشگر اطلاعات را دو بعدي (طول و عرض) نمايش خواهد داد. زماني كه با استفاده از كامپيوتر يك فيلم را تماشا كرده و يا يك بازي كامپيوتري خاص را انجام مي دهيم، صفحه نمايشگر اطلاعات را در يك پنجره سه بعدي نمايش مي دهد. دنياي سه بعدي كه آن را از پشت كامپيوتر نگاه مي كنيم، تصويري واقعي از دنيايي است كه در آن زندگي مي كنيم و شايد همين موضوع باعث جذابيت بيش از اندازه دنياي سه بعدي در كامپيوتر باشد.
كامپيوتر براي نمايش اطلاعات به صورت سه بعدي بر روي يك صفحه نمايشگر تخت از چه ترفندهايي استفاده مي كند؟ بازي هاي كامپيوتري به چه صورت طراحي و نوشته مي شوند تا قادر به ايجاد يك فضاي سه بعدي كاملاً ملموس باشند؟ در اين بخش به بررسي ترفندهايي خواهيم پرداخت كه توسط طراحان گرافيك سه بعدي استفاده شده و در ادامه به بررسي پتانسيل هاي مورد نياز در يك كارت گرافيك پرداخته و با نحوه بالفعل كردن پتانسيل هاي فوق آشنا خواهيم شد.
چه چيزي يك تصوير سه بعدي را
ايجاد مي كند
005625.jpg

تصويري كه علاوه بر طول (درازا) و عرض (پهنا) داراي ارتفاع (عمق) باشد، يك تصوير سه بعدي است. تصويري كه داراي صرفاً طول و عرض باشد يك تصوير دو بعدي خواهد بود. برخي از تصاوير با توجه به اهداف خود به صورت دوبعدي هستند. مثلاً برخي از تصاوير بين المللي كه مي توان آنها را در فردوگاه و يا ساير اماكن عمومي  مشاهده كرد (راهنماي رستوران، راهنماي تلفن و ... ) به گونه اي طراحي شده اند كه با مشاهده آنان بتوان سريعاً اقدامات مربوطه را انجام داد. بدين منظور در آفرينش تصاوير فوق از اشكال ساده و پايه استفاده به عمل مي آيد. تصاوير و گرافيك دوبعدي براي ايجاد ارتباط سريع و ساده با مخاطب داراي جايگاهي خاص هستند. گرافيك هاي سه بعدي مفاهيم بيشتري را به مخاطب منتقل خواهند كرد و لازم است كه اين نوع تصاوير حامل اطلاعات بيشتري باشند.
005628.jpg

به مثلث  نگاه كنيد. هر مثلث داراي سه خط (ضلع) و سه زاويه است. اين تمام اطلاعاتي است كه توسط يك مثلث قابل بيان است. اما هرم داراي يك ساختار سه بعدي است كه از چهار مثلت تشكيل مي گردد. هرم پنج خط و شش زاويه را براي بيان يك مفهوم در اختيار دارد. يك تصوير سه بعدي قادر به بيان مفاهيم و اطلاعات به مراتب بيشتري نسبت به تصاوير دو بعدي است.
گرافيك سه بعدي چيست ؟
براي اغلب كاربران مشاهده يك بازي كامپيوتري متداول ترين روش براي مشاهده گرافيك سه بعدي است . بازي هاي كامپيوتري بر اساس تصاويري ايجاد مي گردند كه كامپيوتر در آفرينش آنها نقشي حياتي دارد. تصاوير فوق مي بايست مراحل تدوين زير را سپري كنند:
ايجاد يك دنياي مجازي سه بعدي
مشخص كردن بخش هايي از دنياي مجازي كه مي بايست بر روي صفحه نمايش داده شوند.
مشخص كردن نحوه نمايش هر پيكسل بر روي صفحه تا از اين طريق بتوان يك تصوير واقعي را نمايش داد.
چگونه مي توان يك تصوير را مشابه شكل واقعي آن ايجاد كرد؟
براي آفرينش تصاوير گرافيكي و انطباق آنها با شكل واقعي، مي بايست پيكسل ها را بر روي يك صفحه دو بعدي مستقر و با انجام عمليات متفاوت، يك تصور سه بعدي از آنان را خلق تا هر بيننده در برخورد با تصوير خلق شده يك برداشت سه بعدي از تصوير را در ذهن خود ايجاد كند. در اين راستا از امكانات متعدد نظير: Shapes، Surface textures، Lighting , Perspective , Depth of field و Anti-aliasing استفاده مي گردد. بررسي هر يك از موارد فوق خارج از حوصله اين بخش بوده و كاربران مي توانند از منابع ذي ربط در رابطه با «گرافيك سه بعدي» استفاده كند.

يادداشت
دادخواهي عليه مخابرات
مهرداد رهسپار
005616.jpg

اظهار نظر يك وكيل دادگستري در هفته قبل، كيفيت متفاوتي به رابطه شركت مخابرات به عنوان سرويس دهنده و مردم به عنوان مشتريان آن خواهد داد.ناصر چوبدار هفته گذشته در گفت وگويي با خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: «مردم مي توانند با دريافت پرينت از مكالمات خود، هزينه پالس هايي كه به دليل عدم خدمات دهي در سيستم تلفن همراه قطع شده را از مخابرات مطالبه كنند.»
وي در ادامه با تفصيل بيشتري توضيح داد: «مشتركان مي توانند هزينه براي هر پالسي كه به دليل عدم تدارك تجهيزات و خدمات دهي از سوي مخابرات قطع شده و به افراد هزينه اضافي تحميل مي كند، مطالبه خسارت كنند.»
اظهارنظر اين وكيل دادگستري در حالي صورت مي گيرد كه به طور طبيعي مخابرات مكلف است پس از واگذاري خط تلفن به مشتركان، به صورت احسن به آنان خدمات ارايه  دهد؛ اين نكته در طول سال هاي گذشته به كرات از سوي مديران شركت مخابرات تاييد شده اما تاكنون هيچ راهكار مشخصي براي
005619.jpg
ارتباط مستقيم كاربران و اين شركت تعبيه نشده است و اعتراضات گاه و بيگاه كارشناسان و فعالان رسانه اي معمولاً با توضيحات پيچيده و فني روبه رو مي شود كه مسئوليت را از شركت مخابرات مي گيرد و معمولاً از مشكلات به عنوان مسايل معمول و طبيعي چنين خدماتي در سراسر دنيا عنوان مي شود.
اين براي نخستين بار است كه يك كارشناس قضايي راهي عملي پيش پاي مردم مي گذارد و معتقد است اگر مخابرات امكانات لازم براي تلفن هايي كه واگذار مي كند، تدارك نبيند و مشتركان از اين بابت متضرر شوند، مكلف به جبران است و مسئوليت مدني دارد.
چوبدار نحوه اعتراض و درخواست خسارت را به اين نحو تشريح مي كند كه شهروندان با طرح دادخواست مبني بر مطالبه ضرر و زيان ناشي از عدم تامين تجهيزات مي توانند از مخابرات شكايت كنند و با ارايه پرينت مكالمات خود، هزينه پالس هايي كه به دليل عدم سرويس دهي مناسب قطع شده را از مخابرات طلب كنند.
اگر واقعاً چنين دادخواستي عليه مخابرات به قوه قضاييه ارايه شود قطعاً بايد منتظر اتفاقات جديدي در اين عرصه بود.
اول اين كه، آيا مخابرات كه به طور طبيعي منكر مشكلات فوق خواهد شد مي تواند اثبات كند كه مشكلات پيش آمده به تجهيزات و كمبود امكانات ربط ندارد؟ و آيا اساساً راهكاري كارشناسي براي به اثبات رساندن ادعاي فوق يا تكذيب آن وجود دارد؟
005613.jpg

نكته بعدي هم اين است كه قطعاً اين اتفاق حتي اگر به صورت نمادين بيفتد، مخابرات بايد به شفاف سازي، ارايه توضيح بيشتر و پاسخگويي به مشكلات مردم بپردازد، امري كه با نبود يك سيستم مديريت ارتباط با مشتركين يا
Costumer Relationship Management و محول كردن آن به روابط عمومي كه تنها وظيفه خود را ارسال جوابيه به مطبوعات مي داند قطعاً امكان پذير نيست و وجود تفكري مبني بر اين كه در سيستم دولتي مخابرات ما «همين است كه هست» با آن در تناقض است. قطعاً در روزها و هفته هاي آينده عكس العمل هاي گسترده اي به اظهارنظر اين وكيل دادگستري داده خواهد شد و مجاري قانوني چنين روشي قطعاً روشن تر مي شود.
005634.jpg

اما تنها نگراني كه در اين بين وجود دارد اين است كه ممكن است وقتي كه صرف پيگيري چنين درخواستي مي شود، هزينه هاي سنگين تري در مقايسه با مبلغ خسارت براي مردم داشته باشد و به اين ترتيب اعتراضات گسترده مردم به كيفيت پايين ارتباطات شبكه موبايل كشور كه تا به حال مسيري واقعي براي بروز نداشته است، اين بار هم خاموش بماند.

اظهارنظر عجيب شركت ديتا
005610.jpg
آفتابه لگن هفت دست
نيما رسول زاده
معاونت توسعه و مديريت شبكه شركت ديتا ايران در اظهارنظري عجيب ادعا كرده ظرفيت پهناي باند اينترنتي ايران بيشتر از تقاضاي كاربران و مشتركان داخلي است.
ظرفيت پهناي باند بر اساس حجم داده هاي مبادله شده در هر ثانيه محاسبه مي شود كه معيار استاندارد آن، مگابيت بر ثانيه است.
اين اظهارنظر در حالي صورت مي گيرد كه كارشناسان نياز پهناي باند كشور را در بازار رو به رشد اينترنت بسيار بالا ارزيابي مي كنند و حتي كاربران فعلي نيز از سرعت پايين انتقال اطلاعات در سرويس هاي اينترنتي ناراضي هستند.
طبق گفته سيد رحمت طباطبايي در حال حاضر پهناي باند خريداري شده توسط شركت ديتا ايران در مجموع ۴۴۰ مگابيت بر ثانيه در مسير دريافت و ۳۳۰ مگابيت بر ثانيه در مسير ارسال است كه توسط دو خط فيبرنوري ۱۵۵ مگابيتي از مسير فلگ و يك ماهواره به ظرفيت ۱۰۴ مگابيت بر ثانيه دريافت و ۲۰ مگابيت بر ثانيه ارسال تامين مي شود.
تحليل كارشناسي انجام شده در سايت ITAN نشان مي دهد ظرفيت فوق برخلاف ادعاي مسئولان شركت ديتا به هيچ  عنوان جوابگوي ميزان پهناي باند درخواستي كاربران نيست و طبق استانداردهاي جهاني ميزان ظرفيت خط ارتباطي شبكه ملي ديتاي ايران به اينترنت، بايد در حدود ۵/۱ گيگابيت بر ثانيه يعني بيش از سه برابر ظرفيت فعلي باشد تا بتواند پاسخگوي نياز فعلي كاربران باشد.
تاكيد بر نياز فعلي از سوي كارشناسان به دليل رشد تصاعدي كاربران اينترنتي ايران است به علاوه اين موضوع كه وزارت ارتباطات يك سال است به كاربران وعده ارايه سرويس هاي اينترنت پرسرعت يا DSL را مي دهد كه تمام فرمول هاي كنوني محاسبه تقاضاي پهناي باند را به هم مي ريزد.
كيارش راد كارشناس فناوري اطلاعات در اين باره معتقد است: «به غير از سرويس هاي اينترنت پرسرعت، ما چند سال است وعده راه اندازي خدمات مختلف الكترونيكي را از مسئولان مي شنويم و معلوم نيست بر اساس چه معياري شركت ديتا فكر مي كند ظرفيت فعلي مي تواند پاسخگوي نياز سرويس هايي مثل تجارت الكترونيك، فراگيري الكترونيكي و ديگر خدمات مشابه كه نياز به زيرساختي قدرتمند دارد باشد.»
از هاب منطقه اي چه خبر
كمي دقت در اظهارنظرهاي مسئولان مختلف وزارت ICT، تناقض هاي جديدي را آشكار مي كند؛ چند هفته پيش بود كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، معتمدي وزير پست و چند تن از مديران رده بالاي وزارتخانه وي در همايش بين المللي ايران تله كام گفتند ايران مي تواند و قصد دارد به هاب منطقه اي مخابرات تبديل شود. مقايسه ساده اي بين ظرفيت پهناي باند كشورهاي منطقه نشان مي دهد گرچه ظرفيت فعلي ايران از كشورهاي عقب مانده در حوزه فناوري مثل تاجيكستان، آذربايجان و پاكستان و كشورهاي كوچكي مثل قطر و يمن بيشتر است اما اختلاف فاحشي با همسايگاني مثل تركيه و امارات وجود دارد و برنامه هاي آمريكا براي بازسازي زيرساخت مخابرات در افغانستان و عراق هم احتمالاً به زودي آغاز مي شود. راد با ذكر نكات فوق ادامه مي دهد: «رضايت مسئولان ديتاي كشور از پهناي باند فعلي در تناقض با اهداف دولت براي تبديل شدن به يك هاب منطقه اي است در حالت فعلي ما نه تنها نمي توانيم تقاضاي داخلي را برآورده كنيم بلكه اساساً هيچ ظرفيت اضافه اي براي ترانزيت داده اي در سطح بين المللي در نظر گرفته نشده و در وضعيت نابسامان انتقال داده فقط همين را كم داريم كه فشار ترانزيت بين المللي اضافه شود و كيفيت از اين چيزي كه هست بدتر شود.»
روش منسوخ انتقال نامتقارن
طباطبايي معاونت توسعه و مديريت شبكه شركت ديتا ايران در ادامه صحبت هايش گفته است: به دليل اين كه اطلاعات دريافتي توسط كاربران ايراني بيشتر از اطلاعات ارسالي است، معمولاً ميزان ارسال به دريافت پهناي باند يك به چهار يا يك به سه تنظيم مي شود و بايد توجه داشت كه هزينه موردنياز براي ارسال داده ها بيشتر از هزينه دريافت آنها است.
ساساني مدير يك كافي نت در پاسخ به گفته هاي فوق مي گويد: «سيستم ارتباط نامتقارن در يكي دو سال گذشته در تمام دنيا منسوخ شده و اين به دليل فعاليت موثرتر كاربران اينترنت است.»
وي مي افزايد: طبق نتايج يك تحقيق منتشر شده توسط موسسه IDC، حالا ديگر بيش از نيمي از كاربران اينترنت با به اشتراك گذاشتن فايل، عكس و نوشته هاي خود در سايت هاي اينترنتي در عرصه توليد محتوا در اينترنت فعالند و اين در مورد كاربران ايراني نيز كاملاً صادق است.
موج وبلاگ نويسي، عكاسي ديجيتال، تلفن اينترنتي و ايجاد سايت هاي گوناگون از سوي ايرانيان از جمله فعاليت هايي است كه نشان مي دهد برخلاف تصور شركت ديتا، ما در مسير ارسال پهناي باند خود از ضعف مفرطي رنج مي بريم و بسياري از كاربران توقع و انتظار بيشتري از سرويس دهنده هاي اينترنتي خود دارند و كيفيت بالاتري را طلب مي كنند.
فيبر نوري بيمار
از سوي ديگر طباطبايي در حالي خطوط فيبرنوري را اصلي ترين ستون فقرات پهناي باند كشور مي داند كه نگاهي به اخبار IT منتشر شده در رسانه ها نشان مي دهد خطوط STM1 و MX فلگ در ايران، به دليل كيفيت نازل مواد مصرفي به دفعات دچار قطعي مي شوند و شركت هاي خدمات اينترنت و به تبع آن كاربران ايراني را دچار مشكل مي كنند.
كيارش راد با اشاره به طراحي و پياده سازي غلط مسيرهاي فيبرنوري مي گويد: «واقعيت اين است كه به هيچ وجه نمي توان به اصلي ترين مسيرهاي فيبرنوري كه تامين كننده بيش از ۷۰ درصد پهناي باند ايران هستند اعتماد كرد، استفاده از فيبرهاي غيراستاندارد و مسيرهاي مطلقاً غلط آنها را به جاده هاي خاكي در مقابل اتوبان هاي عريض تبديل كرده است.»
وي با اشاره به شايعاتي چون وجود مسيرهايي با پيچ ۹۰ درجه كه در فيبرهاي نوري ممنوع هستند ادامه مي دهد: «حتي اگر اين شايعات صحت نداشته باشند، زمان طولاني ترميم مشكلات اين مسيرها نشان از مشكلات اساسي اي دارد كه در آنها هست.»
يك كلاغ چهل كلاغ
اظهارنظرهاي مديران ديتا واقعاً بر چه اساسي صورت مي گيرد، مرجع تخمين نياز كاربران و ظرفيت درخواستي كشور كجاست و معيارش چيست؟ اينها سؤالاتي هستند كه با اظهارنظرهايي مثل گفت و گوي اخير معاون توسعه شبكه ديتا شدت مي گيرد.
سؤالات ديگري نيز وجود دارد، كدام تامين كننده پهناي باندي از سرويس Cache به عنوان يك مزيت ياد مي كند؟ ديتايي ها چطور تا به حال صداي كاربران ناراضي از Cache شدن و در واقع قطع ارتباط آن لاين شان با دنياي اينترنت كه در ثانيه به روز مي شود نشنيده اند؟ و در آخر اين كه آيا مي شود با ارايه ارقام در مقياس مگا، گيگا و ترا، كيفيت نازل سرويس هاي ديتاي كشور را فراموش كرد؟
پاسخ تمام اينها در شركت ديتا است، شركتي كه به دليل تغييرات متعددي كه در ساختار مديريت آن صورت مي گيرد در انجام پروژه ها با مشكل مواجه و سليقه هاي گوناگون مديران مختلف آن بلاي جان پيمانكاران خصوصي اش است و به ياد بياوريد كه روند فرسايشي خصوصي شدن شركت ديتا نيز به تمام اينها اضافه شده و اميد تغيير مثبت را در كارشناسان كم كرده است.

نگاهي به بازي SHREK2
بازگشت موجود سبز
005607.jpg
زشت ترين موجود سبز دنيا، قهرمان مورد علاقه بچه ها بر روي پرده، به همراه الاغ دوست داشتني خود باز مي گردد؛ او، شرك، براي انسان شدن تلاش مي كند و در اين راه شما بايد كمكش كنيد...
كارتون Shrek براي اولين بار در حدود دوسال پيش اكران شد و نه تنها از سوي كودكان مورد استقبال قرار گرفت بلكه مورد توجه رده هاي سني ديگر نيز واقع شد. به طور قطع خبر ساخت قسمت دوم با توجه به استقبالي كه از قسمت اول آن شده بود اتفاق چندان غيرمنتظره اي نبود اما مسئله اساسي اين جاست كه درست وقتي همه در انتظار ورود كارتون شرك بودند، بازي Shrek2 چند هفته زودتر از كارتون آن روانه بازار شد.
داستان بازي كه برگرفته شده از كارتون آن است دقيقاً از نقطه پاياني قسمت اول آغاز مي شود، شرك به همراه همسرش فيونا و دوست عزيزش Donkey زندگي آرامي را سپري مي كند تا اين كه شاهزاده فيونا تصميم مي گيرد تا همسر خود، كسي كه او را از دام اژدها نجات داد، را به پدر و مادرش كه در كشوري به نام
Far Far Away زندگي مي كنند برساند. هرچند شرك اين كار را اشتباه محض مي داند اما به خاطر اصرار همسرش حاضر مي شود به اين كشور كه همانند اسمش در فاصله اي بسيار دور قرار دارد سفر كند و بدين ترتيب داستاني پر ماجرا و پر از حوادث شگفت انگيز آغاز مي شود... به خاطرحذف قسمت هايي از داستان در بازي پيشنهاد مي كنيم قبل از انجام بازي كارتون را ببينيد چون اينطوري جذابيت بازي براي شما دوچندان مي شود.
در اين بازي بايد به جاي شخصيت هاي مختلف و متفاوت قرار بگيريد، گاهي به جاي شرك، گاهي به جاي آقا خره و... در اواسط بازي هم بعد از اين كه
King Harold را نابود كرديد گربه اي كه اسمش Puss-in-Boots است به عنوان يار وفادار شما كمك به سزايي در به پيش بردن اهداف تان مي كند.
در حين مراحل مختلف هم مي توانيد سكه هايي از طلا كه عكس آقا خره رويشان حك شده جمع كنيد و اكسيرهاي مختلفي بخريد كه به شما قدرت هاي جادويي و جالبي از قبيل كوچك شدن، نامريي شدن و بالاتر بردن توانايي تان را مي دهد، حتي مي توانيد با گروهي ديگر از اين جادوها دشمنان خود را بيهوش كنيد، كوچك كنيد و به مرغ يا قورباغه تبديل كنيد!
«شرك ۲» بازي ساده اي است و راههاي به پايان رساندن هر مرحله مشخص است و هيچ راه فرعي براي پايان دادن يك مرحله وجود ندارد و همان طور كه گفته شد شما در نقش شخصيت هاي مختلفي به انجام اين مراحل خواهيد پرداخت ولي اين بازي است كه تعيين مي كند شما در چه مرحله اي و در نقش چه كسي بازي كنيد و خود شما قادر به انتخاب شخصيت مورد علاقه خود نيستيد.
اين بازي مفرح و جذاب را مي توانيد در كمتر از دوساعت تمام كنيد و در آخرين بخش بازي به مبارزه با Fairy Godmother خواهيد پرداخت.
بازي كمي در كنترل شخصيت ها ضعف دارد اما مهم ترين ضعف آن در گرافيك است، در بالاترين كيفيت هم تصاوير و محيط اطراف بازي در سطح پاييني هستند و به غير از شخصيت هاي اصلي ساير كاراكترها تنوع حركتي بسيار كمي دارند و خيلي ضعيف طراحي شده اند.
ولي درست برخلاف گرافيك بازي، صدا و موسيقي متنوع بازي يكي از موفق ترين بخش هاي ساختار آن را تشكيل داده اند. صداگذاري شخصيت هاي اصلي مثل خود شرك و آقا خره كاملاً موفق است و گاهي شما را تا مرز انفجار مي خنداند...
در مجموع بازي شرك ۲، مي تواند انتخاب خوبي براي گذراندن اوقات فراغت تان باشد مخصوصاً اگر خود شرك را دوست داشته باشيد.

پنجره
هفته
جهان
داستان
چهره ها
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |
|  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |