همه شهرداري هاي مناطق بيست و دو گانه شهر تهران موظف شدند، با همكاري مديران مدارس اقدام به اصلاح شرايط عمومي مدارس از جمله اصلاح سرويس هاي بهداشتي، محوطه سازي و نوسازي داخل مدرسه ها، محل ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه و محل عبور آنان از خيابان كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جريان سومين دوره ملاقات هاي هفتگي خود كه از منطقه ۱۷ آغاز شده است، به خبرنگاران گفت: اعتبارات تخصيص داده شده از طرف مديريت شهري براي مدارس مناطق برخوردار به طور متوسط هر مدرسه ۸۰۰ هزار تومان و براي مدارس مناطق غيربرخوردار هر مدرسه ۲۰۰/۱ ميليون تومان است.
وي گفت: مقرر شده است بعد از آمارگيري و شناسايي مدارس فاقد سالن اجتماعات و نمازخانه با مشاركت وزارت آموزش و پرورش حدود ۳۰ هزار مترمربع سالن اجتماعات و نمازخانه احداث كنيم.
احمدي نژاد نگاه مديريت شهري به مدرسه و سيستم آموزشي را نگاهي نوگرا دانست و گفت: تلقي ما اين است كه محيط تحصيل بايد پر از نشاط و شادابي و خاطرات خوش براي دانش آموزان باشد لذا به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد به ويژه براي آن دسته از كودكاني كه براي نخستين بار وارد محيط درس و تحصيل مي شوند، هزاران شاخه گل تدارك ديده ايم كه در روز اول مهر به آنها
اهدا خواهيم كرد.
وي گفت: شهرداري تهران طرح ساماندهي سرويس مدارس دانش آموزان را نيز در دستور كار خود دارد. اين طرح كه از امروز (شنبه ۷ شهريور) و به طور آزمايشي درمنطقه ۲ تهران به اجرا درمي آيد، سرعت، امنيت، سلامت و دقت در جابجايي دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت. بنابراين با هماهنگي آموزش و پرورش بعد از شناسايي مسير رفت و آمد دانش آموزاني كه براي رسيدن به محل تحصيل خود ناچار به استفاده از وسايط نقليه هستند تحت پوشش وسايط نقليه مشخصي در خواهند آمد. شهردار تهران اين طرح را براي دانش آموزان و خانواده هاي آنان كه در يك برنامه زمانبندي مشخص فرزندان خود را به مدرسه فرستاده و برمي گردانند، بسيار حائز اهميت خواند چرا كه به دنبال اجراي اين طرح خانواده ها نيز با خيال راحت مي توانند به برنامه هاي روزانه خود برسند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات منطقه ۱۷ اشاره كرد و عمده ترين مشكل آن را وجود بافت هاي فرسوده با تراكم بالا دانست. وي توضيح داد: عرصه پلاك هاي منطقه به طور متوسط ۵/۶۷متر مربع است، و اين به معني ريزدانه بودن بافت هاست. فرسودگي، كم عرض بودن كوچه پس كوچه ها، محصوربودن بين دو خط آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز، نبود دسترسي هاي مناسب و راهبندان هاي طولاني منطقه ۱۷ را از لحاظ ايمني و آرامش رواني به دليل آلودگي صوتي شديد تردد خطوط راه آهن، تصادفات و غيره دچار مشكل كرده است.
شهردار تهران افزود: طي جلساتي با مديران وزارت راه و راه آهن شهري از آنها خواستار كسب مجوز انتقال اين دو خط آهن به زيرزمين شديم كه به اضافه احداث دونوار سبز در طول دو خط راه آهن با هزينه شهرداري تهران، موجب بروز تحول عظيم در زندگي مردم اين دو منطقه خواهيم شد.
به گفته شهردار تهران گرچه هنوز موفق به كسب مجوز لازم در اين باره نشده ايم، اما قول هايي داده شده كه اميدواريم به زودي عملي شود. ضمن اين كه شهرداري تهران به روي اين طرح مطالعات لازم را انجام داده و كاملا، با مشخصات هندسي قابل قبول و استانداردهاي بين المللي مطابقت دارد.وي خبر داد: امسال عمليات تملك و تخريب بافت هاي فرسوده اطراف دو نوار خط آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز به پايان مي رسد علاوه بر آن ۸ هكتار زمين در اختيار شهرداري منطقه ۱۷ قرار داده شده تا به عنوان معوض در اختيار صاحبان املاك واقع در مناطق محروم داده شود و به دنبال آن جابجايي اين دسته از شهروندان صورت گرفته و محل املاك آزاد شده نيز به توسعه فضاي سبز و نوسازي منطقه ۱۷ اختصاص داده شود. شهردار تهران خاطرنشان كرد: البته انتظار نوسازي چند ماهه بافت هاي فرسوده اي كه در عرض پنج يا شش دهه اخير شكل گرفته اند، منصفانه نيست ضمن اينكه شهرداري تهران در اين صحنه تنهاست.