شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۰ - Aug 28, 2004
پروژه بهبود كيفيت هواي تهران
010323.jpg
مدير پروژه تقويت و بهبود مديريت كيفيت هواي تهران در اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: پيش بيني مي شود تا دي ماه سال جاري اين پروژه به پايان برسد.
وي با اشاره به اينكه هدف نهايي پروژه ارائه دستورالعمل مديريتي براي كاهش آلودگي هوا در تهران بزرگ است،  اظهار داشت: تقويت و آموزش نيروي انساني فعال در زمينه پايش آلودگي هوا، تقويت ساختاري و نهادي اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران و ساير ارگانهاي ذي مدخل و ارائه برنامه مديريتي اجرايي در جهت كاهش آلودگي هواي تهران از عمده اهداف اين پروژه است.

هفتمين مركز معاينه فني خودرو
010326.jpg
معاون مركز فني خودرو شهرداري تهران گفت: هفتمين مركز معاينه فني خودروي شهرداري تهران در بلوار ابوذر در منطقه ۱۴ در حال ساخت است كه تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد خودروهايي كه نتوانند معاينه فني كسب كنند فرسوده به شمار مي روند و شرط سن خودرو ملاك نخواهد بود.نوروزي با اشاره به اينكه ورود به محدوده طرح ترافيك نيازمند مجوز معاينه فني است تصريح كرد: جريمه نداشتن برگه معاينه فني ۷۰ هزار ريال است در حاليكه شهروندان با ۵۲ هزار ريال مي توانند از معايب خودروي خود با خطوط مكانيزه مطلع شوند.وي گفت: ستاد معاينه فني خودروي شهرداري تهران با بيش از ۲۶ خط به طور منظم روزانه به شهروندان تهراني خدمات رساني مي كند.

آمار تصادفات جاده اي كشور ۱۸درصد افزايش يافت
قائم  مقام  سازمان  حمل  و نقل  و پايانه هاي  كشور گفت : آمار تصادفات  جاده  اي در كشور در سه  ماهه  نخست  امسال  نسبت  به  مدت  مشابه  پارسال  ۱۸ درصد افزايش داشته  است .
مهدي  نيكدار در شهركرد در گفت  و گو با ايرنا افزود: بيان دقيق  آمار تصادفات  جاده يي  كشور در اين  مدت  نياز به  بررسي  دارد.
وي  اضافه  كرد: پارسال  ۲۶ هزار نفر در تصادفات  جاده يي  جان  خود را از دست دادند.
نيكدار در مورد ميانگين  سن  ناوگان  حمل  و نقل  جاده يي  كشور گفت : هم  اكنون ميانگين  سن  ناوگان  مسافربري  جاده يي  كشور ۱۳ سال  است .
وي  تصريح  كرد: سازمان  حمل  و نقل  و پايانه هاي  كشور براي  بهبود كيفيت  اين ناوگان  پنج  هزار وسيله  نقليه  سنگين  را وارد سيستم  حمل  و نقل  جاده يي  كشوركرده  است . وي  جايگزيني  وسايط نقليه  جديد به  جاي  وسايط نقليه  فرسوده  در ناوگان باربري  كشور را مستلزم  زمان  طولاني  عنوان  كرد و گفت : جايگزيني  ناوگان باربري  مشكل  تر از ناوگان  مسافربري  است .
وي  مشكلات  توليد كاميون  در كشور را مهمترين  دليل اين  جايگزيني  عنوان  كرد وگفت : هنوز توليد كاميون  در كشور به حدي  نرسيده  است  كه  بتوان  ناوگان  باربري كشور را به  سرعت  جايگزين  كرد. نيكدار، واردات  كاميون  از خارج  را يكي  از راه حل هاي  رفع  اين  مشكل  عنوان كرد و گفت : در اين  زمينه  تاكنون  بحث هايي  انجام  شده  است . وي  همچنين  به  بررسي  طرح  ايمني  جاده يي  كشور اشاره  كرد و گفت : اين  طرح هم اكنون  در وزارت  راه  و ترابري  در حال  بررسي  است .

برخورد با بيمارستانهاي متخلف
رئيس اداره محيط زيست شهر تهران آخرين وضعيت ۵ بيمارستان داراي پرونده قضايي را اعلام كرد.
نوري در گفت وگو با ايسنا گفت: بيمارستان «ساسان» كه فاقد تيم تصفيه فاضلاب بوده و فاضلاب خود را به چاههاي جاذب وارد مي كند، پس از حضور در دادگاه مهلتي ۴۵ روزه براي رفع مشكل آلودگي خود يافته است.
وي افزود: بيمارستان «مدرس» نيز كه فاضلاب خود را به چاههاي جاذب و جويهاي خيابان رها كرده نيز بايد در دادگاه حاضر مي شد كه نتيجه رأي دادگاه طي روندهاي آتي اعلام خواهد شد.
وي افزود: پرونده بيمارستان الوند نيز به دليل نداشتن سيستم تصفيه فاضلاب به دادگاه ارجاع شده است.
وي درباره آلودگي بيمارستان «فيروزگر» گفت: مشكل اين بيمارستان عدم بهره گيري صحيح از سيستم تصفيه فاضلاب است كه در خصوص اين بيمارستان نيز منتظر رأي دادگاه هستيم.نوري همچنين در مورد بيمارستان «شركت نفت» كه مشكل آلودگي صوتي دارد، گفت: مسئولان اين بيمارستان اعلام كرده اند كه مشكل را بزودي رفع خواهند كرد.

گستره
آخرين باريكه هاي سبز
در چشم اندازهاي شمالي تهران، هنوز دربند، گلابدره، كلكچال و دركه، با باريكه هايي از طبيعت سبز و باقيمانده باغچه ها و درختزارهايي در كناره دره ها، ديدگان مردمي را كه در حسرت نابودي صدها باغ بزرگ در تهران به سر مي برند، نوازش مي كنند اما در دو سوي اين دره ها، تخلفات آشكار ساختماني و ساخت و ساز غيرمجاز در ارتفاعات، چشم ها را آزار مي دهد و با دريغ بايد گفت دامنه پيشروي بناهاي غيرمجاز در منتهااليه ولنجك، كن و كوههاي واقع در منطقه ۲۲ تهران، بسيار شتابان و به همان اندازه پرخسارت است. لجام گسيختگي ساخت و ساز با بهره گيري از رانت هاي گوناگون در ارتفاعات تهران تازگي ندارد، اما توقع مردم آن است كه فارغ از هرگونه استثناء و تبعيض، اين قبيل ساخت و سازهاي زيانبار به طور كامل متوقف شود و در صورت عدم تمكين دست اندركاران ساخت و ساز غيرمجاز از قوانين و مقررات، نام و مشخصات آنها، براي آگاهي افكار عمومي، در رسانه ها اعلام گردد. در حالي كه توسعه بي رويه و ساخت و سازهاي غيرمجاز در ابعاد نگران كننده اي گسترش يافته و آخرين باقيمانده فضاهاي سبز طبيعي از جمله پارك هاي جنگلي تهران در معرض تهديد جدي قرار گرفته اند، تصرف اراضي بالادست با هدف ساخت و ساز، پايتخت را كه به شدت نيازمند هواي پاك مي باشد، با موقعيت هاي بحراني روبرو مي كند. نفوذ پساب هاي اين قبيل بناها در آب هاي زيرزميني كه با توجه به شيب زمين، در عمق هاي كم قابل دسترس مي باشند، مي تواند براي منابع آب زيرزميني خطرناك باشد. اثرات زيانبار ساخت و سازهاي غيرمجاز در كوههاي شمال تهران بر تعادل زيستي، پوشش گياهي و منابع آب و خاك اين ارتفاعات، بسيار سنگين و غير قابل جبران خواهد بود. دستگاههاي مسئول در كشور ما بايد با هماهنگي لازم و با بهره گيري از اهرم هاي قانوني، يك بار براي هميشه، روند دست اندازي و ساخت و ساز در دامنه هاي كوهستاني حساس كشور شامل آبريزها، اكوسيستم هاي حياتي، زيستگاههاي حيات وحش و مكان هايي را كه به هر دليل در پالايش هواي شهرها نقش حياتي دارند، متوقف سازند. ارزش افزوده منابع تجديدناپذير طبيعت، آسان بدست نيامده است كه اين چنين آسان از دست برود. نسل هاي آينده هم حق دارند، از اين مواهب كم نظير و زندگي بخش برخوردار باشند.
بهارزاد

كميسيون آمادگي ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه تصويب كرد :
چهار مانور مقابله با حوادث هر سال در كشور اجرا مي شود
براساس مصوبه كميسيون آمادگي ستاد پيگيري و مديريت بحران در حوادث و سوانح غير مترقبه، از اين پس با هدف آمادگي دستگاهها و مردم براي مقابله با حوادث و سوانح غير مترقبه در هر سال چهار مانور برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي وزارت كشور در اين جلسه كه به رياست مهندس مقيمي معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور و با حضور معاونان و مديران وزارتخانه ها و سازمان ها برگزار شد، مقرر شد براي ارتقاي سطح آگاهي عمومي جامعه نسبت به حوادث غيرمترقبه و آمادگي هرچه بيشتر و بهتر مسئولان و دست اندركاران و مردم براي مقابله با تبعات ناشي از حوادث و سوانح غيرمترقبه و فراگيري بهتر مسائل آموزشي و به كاربردن سريع و علمي شيوه ها و فنون مقابله با حوادث و سوانح غير مترقبه، در هر سال چهار مانور در كشور برگزار شود.
براساس اين تصميم، اين مانورها در هر فصل از سال با همكاري دستگاه هاي اجرايي ذيربط در تمامي استانها برگزار مي شود.
اين تصميم با هدف به حداقل رساندن صدمات ناشي از حوادث و سوانح غيرمترقبه در كشور به ويژه تبعات ناشي از سيل و زلزله آغاز شده است.
همچنين در اين كميسيون پيشنهادهاي دستگاههاي اجرايي عضو چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جمعيت هلال احمر و شهرداري تهران براي تقويت تجهيزات امداد و نجات شهري مورد رسيدگي قرار گرفت.

كودكان خياباني افغاني
010335.jpg
مدير كل بهزيستي استان تهران گفت : با استقرار نمايندگي اتباع بيگانه در مركز ياسر (مركز نگهداري و ساماندهي كودكان خياباني سازمان بهزيستي) كودكان خياباني افغاني پس از جمع آوري تا روشن شدن وضعيتشان حداكثر به مدت ۴۸ ساعت در اين ستاد نگهداري شده و سپس نمايندگي مستقر در ستاد با پيدا كردن محل سكونت خانواده ، به كمك بهزيستي امكانات و زمينه هاي لازم براي بازگشت اين كودكان و خانواده آنها به كشورشان فراهم مي شود . طي ۳ ماهه اول سال جاري ۳ هزار و ۲۴۴ كودك خياباني توسط گشت هاي سيار و ستاد مستقر در پايانه ها و
راه آهن جمع آوري شده اند كه ۱ هزار و۹۸ نفر از اين كودكان افغاني بوده اند .

دكتر احمدي نژاد در آستانه سال تحصيلي جديد اعلام كرد
برنامه شهرداري براي آماده سازي و تجهيز مدارس تهران
010329.jpg

همه شهرداري هاي مناطق بيست و دو گانه شهر تهران موظف شدند، با همكاري مديران مدارس اقدام به اصلاح شرايط عمومي مدارس از جمله اصلاح سرويس هاي بهداشتي، محوطه سازي و نوسازي داخل مدرسه ها، محل ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه و محل عبور آنان از خيابان كنند.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جريان سومين دوره ملاقات هاي هفتگي خود كه از منطقه ۱۷ آغاز شده است، به خبرنگاران گفت:  اعتبارات تخصيص داده شده از طرف مديريت شهري براي مدارس مناطق برخوردار به طور متوسط هر مدرسه ۸۰۰ هزار تومان و براي مدارس مناطق غيربرخوردار هر مدرسه ۲۰۰/۱ ميليون تومان است.
وي گفت: مقرر شده است بعد از آمارگيري و شناسايي مدارس فاقد سالن اجتماعات و نمازخانه با مشاركت وزارت آموزش و پرورش حدود ۳۰ هزار مترمربع سالن اجتماعات و نمازخانه احداث كنيم.
احمدي نژاد نگاه مديريت شهري به مدرسه و سيستم آموزشي را نگاهي نوگرا دانست و گفت: تلقي ما اين است كه محيط تحصيل بايد پر از نشاط و شادابي و خاطرات خوش براي دانش آموزان باشد لذا به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد به ويژه براي آن دسته از كودكاني كه براي نخستين بار وارد محيط  درس و تحصيل مي شوند، هزاران شاخه گل تدارك ديده ايم كه در روز اول مهر به آنها
اهدا خواهيم كرد.
وي گفت: شهرداري تهران طرح ساماندهي سرويس مدارس دانش آموزان را نيز در دستور كار خود دارد. اين طرح كه از امروز (شنبه ۷ شهريور) و به طور آزمايشي درمنطقه ۲ تهران به اجرا درمي آيد، سرعت، امنيت، سلامت و دقت در جابجايي دانش آموزان را به دنبال خواهد داشت. بنابراين با هماهنگي آموزش و پرورش بعد از شناسايي مسير رفت و آمد دانش آموزاني كه براي رسيدن به محل تحصيل خود ناچار به استفاده از وسايط نقليه هستند تحت پوشش وسايط نقليه مشخصي در خواهند آمد. شهردار تهران اين طرح را براي دانش آموزان و خانواده هاي آنان كه در يك برنامه زمانبندي مشخص فرزندان خود را به مدرسه فرستاده و برمي گردانند، بسيار حائز اهميت خواند چرا كه به دنبال اجراي اين طرح خانواده ها نيز با خيال راحت مي توانند به برنامه هاي روزانه خود برسند.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات منطقه ۱۷ اشاره كرد و عمده ترين مشكل آن را وجود بافت هاي فرسوده با تراكم بالا دانست. وي توضيح داد:  عرصه پلاك هاي منطقه به طور متوسط ۵/۶۷متر مربع است، و اين به معني ريزدانه بودن بافت هاست. فرسودگي، كم عرض بودن كوچه پس كوچه ها، محصوربودن بين دو خط آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز، نبود دسترسي هاي مناسب و راهبندان هاي طولاني منطقه ۱۷ را از لحاظ ايمني و آرامش رواني به دليل آلودگي صوتي شديد تردد خطوط راه آهن، تصادفات و غيره دچار مشكل كرده است.
010332.jpg

شهردار تهران افزود: طي جلساتي با مديران وزارت راه و راه آهن شهري از آنها خواستار كسب مجوز انتقال اين دو خط آهن به زيرزمين شديم كه به اضافه احداث دونوار سبز در طول دو خط راه آهن با هزينه شهرداري تهران، موجب بروز تحول عظيم در زندگي مردم اين دو منطقه خواهيم شد.
به گفته شهردار تهران گرچه هنوز موفق به كسب مجوز لازم در اين باره نشده ايم، اما قول هايي داده شده كه اميدواريم به زودي عملي شود. ضمن اين كه شهرداري تهران به روي اين طرح مطالعات لازم را انجام داده و كاملا، با مشخصات هندسي قابل قبول و استانداردهاي بين المللي مطابقت دارد.وي خبر داد: امسال عمليات تملك و تخريب بافت هاي فرسوده اطراف دو نوار خط آهن تهران - تبريز و تهران - اهواز به پايان مي رسد علاوه بر آن ۸ هكتار زمين در اختيار شهرداري منطقه ۱۷ قرار داده شده تا به عنوان معوض در اختيار صاحبان املاك واقع در مناطق محروم داده شود و به دنبال آن جابجايي اين دسته از شهروندان صورت گرفته و محل املاك آزاد شده نيز به توسعه فضاي سبز و نوسازي منطقه ۱۷ اختصاص داده شود. شهردار تهران خاطرنشان كرد: البته انتظار نوسازي چند ماهه بافت هاي فرسوده اي كه در عرض پنج يا شش دهه اخير شكل گرفته اند، منصفانه نيست ضمن اينكه شهرداري تهران در اين صحنه تنهاست.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |