شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۰ - Aug 28, 2004
استفاده از اينترنت  در سه سال گذشته   رشد تصاعدي داشت
افزايش ۲۵ درصدي استفاده مردم از فناوري اطلاعات و ارتباطات
010281.jpg
با افزايش  استفاده  مردم  از ابزار فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  به ويژه  اينترنت ، جامعه  ايراني  رشد ۲۵درصدي  در حركت  به  سمت  جامعه  اطلاعاتي  داشته  است .
يك كارشناس ارشد ارتباطات و روابط بين الملل در اصفهان به ايرنا گفت : در ۱۰ سال  گذشته  ابزار پيشرفته  فناوري  اطلاعات  و ارتباطات  به خصوص  شبكه  جهاني  اينترنت  واردايران  شده  و ميزان  استفاده  از آنها به ويژه  در سه  سال  گذشته  رشد تصاعدي داشته  است .
عليرضا مساح افزود: با افزايش  استفاده  از اين ابزار نوين  و اينترنت ، زمينه ها و بسترهاي  لازم  به  منظور رسيدن  به  جامعه اطلاعاتي  مهيا مي شود. وي  گفت : در جامعه  اطلاعاتي  تمام  سطوح  فعاليت  بين المللي  و دولتها به  شكل الكترونيكي  درخواهد آمد.
وي  با اشاره  به  تعريف  اجلاس  جهاني  ۲۰۰۱ توكيو از جامعه  اطلاعاتي  گفت : جامعه  اطلاعاتي  شامل  شبكه هاي  توسعه  يافته  فناوري اطلاعات  و ارتباطات ، دسترسي موثر، مناسب  و مساوي  به  اطلاعات  و مضامين  مناسب  با قابليت  بالاست . مساح  افزود: جامعه  اطلاعاتي  مي تواند به  مردم  در شكوفايي  استعدادهاي  خويش ، پيشبرد توسعه  اقتصادي  و اجتماعي ، بالا بردن  كيفيت  زندگي ، از بين  بردن  فقرو گرسنگي  و تسهيل  فرايند تصميم گيري  مشاركتي  كمك  كند. وي  گفت : جامعه  اطلاعاتي  در پنج  محور اساسي  فناوري ، اقتصادي ، شغلي ، مكاني و فرهنگي  تعريف  شده  كه  در محور اقتصادي ، كليه  فعاليتهاي  اقتصادي ، مالي  وپولي  به  شكل  اطلاعات  الكترونيكي  و ۲۴ ساعته  با گردش  بين المللي  انجام  مي شود.
به  گفته  وي ، در محور شغلي  نيز مشاغل  اطلاعاتي  به  وجه  غالب  مشاغل  موجودتبديل  مي شوند و در محور مكاني  نيز بعد و مسافت  از بين  رفته  و اين  زمان است  كه  حرف  اول  را مي زند.
مساح  يكي  از اساسي ترين  مشكلات  موجود را ضعيف  بودن  پي  بستر ارتباطي  كشوردانست  و گفت : به  دليل  نبود دسترسي  مناسب  به شبكه  اينترنت ، تعداد كاربران  وميزان  استفاده  از اينترنت  متناسب  با پتانسيل  جمعيت  ۷۰ ميليوني  كشور نيست . وي  مشكل  ديگر را نبود آموزش  كافي  در ايران  درباره  آشنايي  مردم  در سطوح عمومي ، تخصصي  و مديريتي  با جامعه  اطلاعاتي  و كاربردهاي  آن و فرهنگ سازي  دراين  راستا معرفي  كرد. به  گفته  وي ، هنوز بسياري  از مديران  و متخصصان  كشور با مباحث  فناوري اطلاعات  و ارتباطات ، جايگاه  جامعه  اطلاعاتي  و بهره برداري  از اينترنت  آشنايي ندارند يا در صورت  آشنايي  از آنها استفاده  نمي كنند.
مساح  يادآور شد: جايگاه  بين المللي  ايران  در اين  زمينه  مناسب  نيست  چراكه  مجامع  جهاني  ميزان  دسترسي  افراد به  اينترنت  را يكي  از عوامل  اساسي  رسيدن  به  جامعه  اطلاعاتي  مي دانند. وي  ادامه  داد: امروزه  تقريبا شرايط مساوي  در دنيا براي  استفاده  ازاينترنت  وجود دارد و هر كشوري  كه  بتواند زودتر و بهتر از ديگران  از اين شبكه  جهاني  استفاده  كند، مي تواند بيشتر به  سمت  توسعه  يافتگي  پيش  رود.

مراكز سبز اينترنتي در چين
010275.jpg
آمار نشان  مي دهد كه  تعداد سايت هاي  اينترنتي  در چين  به  ۶۰۰ هزار و شماركاربران  اين  شبكه  جهاني  به  بيش  از ۸۰ ميليون  نفر رسيده  است  كه  بخش  اعظم آنان  را نوجوانان  و جوانان  تشكيل  مي دهند.
اين  در شرايطي  است  كه  اطلاعات  اينترنتي  غيراخلاقي  در سلامت  روحي  و جسمي اين  قشر از جامعه  تأثيرات  فوق العاده  منفي  برجاي  گذاشته  و برخي  از نوجوانان و جوانان  چيني به  دليل  روي  آوردن  به  بازي هاي  اينترنتي  و استفاده  از بخش هاي  غيراخلاقي  اين  شبكه  جهاني ، در زمينه  تحصيل  دچار مشكل  شده اند.
از سوي ديگر دولت  مركزي  چين  كه  خود را در معرض  خطر امواج  اطلاعات  غيراخلاقي  و تصاوير مستهجن  و بازي هاي  اينترنتي  غيرقانوني  مي بيند، دست  به اقداماتي  درباره  كنترل  اطلاع  رساني  از طريق  اين  شبكه  جهاني  زده  است .
دولت  چين  به  تمامي مراكز خدمات  اينترنتي  در سراسر اين  كشور دستور داده است  كه  با استفاده  از تجهيزات  نظارتي  و فيلترگذاري ، از دسترسي  مردم  به ويژه نوجوانان  به  سايت هاي  غيراخلاقي  كه  تصاير وموضوعات  مستهجن  نيزمنتشرمي كنند، جلوگيري  كند.
در اين زمينه، در جريان  عمليات  گسترده  سراسري  در كشور چين  صدها پايگاه اينترنتي  غيرقانوني  و غيراخلاقي  تعطيل  شده  است .
دولت  چين  معتقد است  كه  ارگان هاي  اطلاع  رساني  در كشور بايد مسير سالم  سازي  فضاي  اينترنتي  را به  هر شكلي  هموار كرده  و روند دسترسي  جوانان  به اطلاعات  مناسب  و سالم  را ميسر و تضمين  كنند.
در همين  راستا بسياري  از ارگان هاي  دولتي  چين  اقدام  به  انتشار مقررات جديد نموده  و خواستار ايجاد مراكز خدمات  اينترنتي  سالم  تحت  كنترل  دولت هاي محلي  شده اند تا اطلاع  رساني  سالم  از طريق  اينترنت  تضمين  شود. وزارت  فرهنگ  چين  نيز يكهزار مركز اينترنتي  موسوم  به  مراكز سبز براي انتشار اطلاعات  سالم  و مفيد براي  نوجوانان  و جوانان  و ديگر قشرهاي  جامعه در سراسر چين  ايجاد كرده  است .
فيلترگذاري  بر روي  پايگاه  (سايت )هاي  غيرقانوني ، تعطيل  كردن  مراكزخدمات  اينترنتي  غيرقانوني  به ويژه  در نزديكي  مدارس ، جلوگيري  از انتشاربازي هاي  اينترنتي  غيرقانوني ، تعطيل  كردن  پايگاه هاي  اينترنتي  ناسالم  وداير كردن  دوره هاي  آموزشي  براي  دانش  آموزان  و والدين  آنان  در خصوص  دسترسي به  اطلاعات  سالم  اينترنتي  از جمله  اقدامات  دولت  چين  براي  سالم سازي  فضاي اينترنت  محسوب  مي شود. دولت  چين  همچنين  در حال  اجراي  برنامه  گسترده اي  براي  مقابله  با روش هاي توسعه  افكار غيراخلاقي  در جامعه  است .
بر اين  اساس  بسياري  از مراكزي  كه  با استفاده  از تجهيزات  مخابراتي  دركشور، درصدد انحراف  جوانان  هستند، تعطيل  شده اند.
علاوه  بر اين  سرويس هاي  خدماتي  ارسال  پيام  در بسياري  از بخش هاي  مخابراتي چين  به  دليل  ارسال  پيام هاي  غيراخلاقي  و تصاوير مستهجن ، تعطيل  شده  است .
اين  تدابير و عمليات  گسترده  در سراسر چين  نشانگر نبرد همه  جانبه  دولت مركزي  چين  با انتشار اطلاعات  و موضوعات  غيراخلاقي  از طريق  ابزارهاي الكترونيكي  است .برخي  آمار دريافتي  نشان  مي دهد كه  بيش  از يكهزار پايگاه  غيراخلاقي  حاوي تصاوير مستهجن  در چين  فعال  است  و نزديك  به  ۴۰ درصد از آنها درآمد خود را از كاربراني  كسب  مي كنند كه  همه  روزه  از خدمات  اين  پايگاه ها استفاده  مي نمايند.
براساس اعلام دولت  چين ، تاكنون  ۷۰۰ پايگاه  اينترنتي  غيرقانوني  تعطيل  و نزديك  به  ۳۳۰ نفر در اين  ارتباط دستگير شده اند.با اين  حال  فضاهاي  اينترنتي  راه هاي  مناسبي  براي  ارايه  وانتشار هرگونه اطلاعات  محسوب  مي شود.
براي  نمونه  سال  گذشته  ميلادي  از همين  طريق  و همچنين با استفاده  از پيام هاي  تلفن  همراه ، بسياري  از مردم  چين  پيش  ازاعلام  دولت ، از شيوع  بيماري  سارس  در كشورشان  آگاه  شدند.
به  همين  دليل  دولت  چين  در زمينه  مبارزه با مراكز اينترنتي  غيرقانوني ، تنها وجوه  اجتماعي  و فرهنگي  را مد نظر قرار نداده  بلكه  در اين زمينه بسياري از سايت هاي  ويژه  انتشار اطلاعات  و مقالات  حساس  سياسي  و ضد دولتي  را نيز تعطيل  كرده  است .
به  نظر مي رسد كه  با توجه  به  رشد سريع  اقتصادي  چين ، توسعه صنعت  اطلاع  رساني  در اين  كشور و استفاده  روزافزون  كاربران  از اينترنت ، دولت چين  براي  كنترل  فضاي  اينترنت  و ابزارهاي  الكترونيكي  راه  دشواري  در پيش  دارد و با چالش  سختي  در اين  ارتباط مواجه  است .

نرم افزار تعيين محل و بزرگي زلزله طراحي و ساخته شد
010284.jpg
پژوهشگران دانشگاه فردوسي مشهد موفق به تهيه نرم افزار EQRCSEIS با قابليت تعيين محل و بزرگي زلزله شدند.
اين نرم افزار كه توسط اقدس مقدادي و محمد مهدي مطيعي، پژوهشگران گروه فيزيك و مركز تحقيقات زمين لرزه شناسي دانشگاه فردوسي مشهد طراحي شده شامل امكاناتي از قبيل رسم نقشه، تعيين بزرگي زلزله، تعيين محل زلزله و به روز رساني سايت است كه در جهت پردازش داده هاي دريافتي از لرزه نگارها، انجام محاسبات و ثبت اطلاعات مربوط به زلزله ها در سايت مركز تحقيقات زمين لرزه شناسي دانشگاه فردوسي مشهد به كار مي رود.
به گزارش ايسنا ، اين نرم افزار شامل سه بخش تعيين محل زلزله، تعيين بزرگي زلزله و به روزرساني سايت است كه در بخش تعيين محل اوليه زلزله پس از دريافت فايل ركوردهاي زلزله از لرزه نگارهاي واقع در پايگاه ها و تعيين فازهاي S و P ركوردها، فاصله مركز زلزله از هر كدام از ايستگاه ها تعيين مي شود. سپس با رسم دوايري به مركزيت پايگاه ها و به شعاع فاصله مركز زلزله از پايگاه، مختصات نقطه برخورد اين دواير مشخص  شده و جهت و فاصله آن از نزديكترين شهر تعيين مي شود. پس از تعيين محل اوليه، با نرم افزارهاي خاصي تعيين محل و با روش Least Square محل دقيق زلزله تعيين مي شوداز ديگر امكانات اين بخش مي توان به خواندن فايل مختصات نقاط بر حسب طول و عرض جغرافياي و تبديل اين مختصات بر حسب متر در صفحه x و y جهت رسم داده ها در صفحه و انتخاب ناحيه خاص براي اين تبديل مختصات كه شامل ايران، خراسان و ناحيه با مختصات دلخواه است اشاره كرد.خواندن فايل زلزله ها و مرتب كردن آنها بر حسب بزرگي، مختصات، زمان و رسم زلزله ها در ناحيه جغرافيايي معين يا در بازه زماني معين بر روي نقشه، خواندن فايل زلزله هاي جديد و رسم نقشه و ركوردهاي ثبت شده توسط پايگاه ها و توليد صفحات html مربوط به زلزله ها، به روز رساني سايت و ارسال ايميل به مراكز خبري و شهري پس از وقوع زمين لرزه و تعيين محل و بزرگي آن از جمله امكانات بخش سايت نرم افزار EQRCSEIS است.

Xbox رقيب جديد بازي هاي كامپيوتري و سگا
010278.jpg
طبق آخرين اخبار، ماكروسافت در مراحل نهايي ساخت بازي هاي ورزشي xbox قرار دارد.
اين شركت در استوديوي اختصاصي خود، استوديو ردموند به موفقيت هاي چشمگيري دست يافته و موفق به ساخت و طراحي سري جديد بازي هاي xbox شامل بازي هايي چون فوتبال، بسكتبال و هاكي شده است كه سري اول اين بازي هاي كامپيوتري به نام XSN به زودي به بازار خواهند آمد.براي طراحي و ساخت بازي هاي EA ، ماكروسافت اقدام به گسترش روابط خود با شركت هنرهاي الكترونيكي كرده كه با موفقيت چشمگيري نيز روبه رو شد و به دنبال اين موفقيت براي طراحي و ساخت xbox نيز با همان شركت وارد مذاكره شد.
بازي هاي EA  فقط قابليت استفاده به صورت offline را داشتند اما بازي هاي xbox پيشرفته تر بوده و از جهت طراحي نيز خصوصيات منحصر به فردي دارند. Xbox از جهت هنري نيز پروژه اي منحصر به فرد است. از نوامبر ۲۰۰۱ كه سري اول بازي هاي Xbox به بازار ارائه شد، تاكنون تغييرات چشمگيري در آن ايجاد شده و در طراحي سري جديد اين بازي ها انواع خلاقيت هاي هنري به كار گرفته شده و در واقع طراحي ويژه xbox نتيجه موفقيت در طرح هاي قبلي يعني بازي هاي رزمي چون Halo2 ، Fable و Forza Motorsport است.
بازي هاي XSN كه در واقع نوعي از بازي هاي xbox است شامل بازي هايي چون اسكي با نام Amped ، گلف با نام Links و تنيس با نام Topspin است كه كليه اين بازي ها به زودي به بازار آمده و در واقع مي توان آنها را مقدمه اي براي ارائه بازي هاي xbox دانست.
XSN به منظور فراهم كردن زمينه مناسب براي فروش بهتر xbox به بازار مي آيد تا به نوعي بازي هاي سگا را از رده خارج و زمينه را براي ارائه xbox مهيا كند.شلي اوهاو يكي از اعضاي ماكروسافت و پروژه xbox مي گويد: رقابت در زمينه بازي هاي كامپيوتري بسيار دشوار است. چرا كه كودكان، ذائقه اي تنوع طلب داشته و رقبا نيز از فعاليت  بازنمي ايستند. اين نكته زماني كه بحث طراحي و ساخت بازي هاي ورزشي كامپيوتري مطرح شود، جدي تر و دشوارتر است.
مت روسوف يكي از پژوهشگران ماكروسافت در زمينه بازي هاي كامپيوتري مي گويد: اكنون و پس از موفقيت در زمينه بازي هاي EA مي توان تا حدودي به موفقيت بازي هاي XSN و xbox مطمئن بود چرا كه در طراحي xbox چيزي حدود ۱۲۰۰ متخصص توان خويش را صرف كرده اند.ماكروسافت به تسخير بازار بازي هاي كامپيوتري با ارائه بازي هاي XSN و xbox مطمئن بوده و برنامه آتي خود را طراحي بازي هاي روان شناسي اعلام كرده است.

حضور شركت هاي ايراني در نمايشگاه GITEX2004 دوبي
شركت هاي ايراني امسال نيز همچون سال گذشته در قالب يك غرفه در نمايشگاه جيتكس دوبي شركت مي كنند.اين حضور با حمايت مركز صنايع نوين وزارت صنايع و همچنين شركت ثناراي انجام خواهد گرفت.براين اساس، با توجه به يارانه تخصيصي مركز صنايع نوين، فرصت مناسبي براي شركت ها ايجاد شده تا با حداقل هزينه بتوانند دستاوردهاي خود را در اين نمايشگاه عرضه كنند.نمايشگاه امارات متحده عربي، بزرگترين نمايشگاه صنعت ICT در منطقه خاورميانه بوده و بخش هاي گوناگون مرتبط با فناوري اطلاعات، مانند مخابرات، نرم افزار و خدمات را پوشش مي دهد.

همايش ها و سمينارهاي علمي
دهمين همايش بين المللي سيستم هاي حقيقي، چند رسانه اي
مجازي و سرمايه گذاري هاي اجتماعي در اين زمينه
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹-۱۷ نوامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: ژاپن/ جيفو
۳- مسئولان برگزاري: مركز بين المللي مطالعات چند رسانه اي و سيستم هاي حقيقي و مركز بين المللي آثار باستاني ژاپن
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.vsmm2004Conference
۵- نيم نگاه: اين همايش داراي بخش هاي هنري با موضوع هايي چون؛ هنر و رسانه هاي جمعي و خلاقيت، توليدات ديجيتالي و... بخش علوم شامل: اينترنت، ربات ها، دستگاه ها و سيستم هاي مخابراتي و... بخش فرهنگ و تمدن با موضوع هايي چون؛ آثار باستاني، حفظ، مرمت و ترويج آن، مردم و ميزان آگاهي  آنها در زمينه آثار باستاني و... است.
همايش بررسي تحصيلي از راه دور
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: انگلستان/ لندن
۳- پست الكترونيكي: aimeeg@bizmedia.co.uk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.elearningage.co.uk/go2.htm
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي ارتباط اينترنت و تحصيل از راه دور و نكات مثبت و منفي آن، كلاس هاي آموزشي اين نوع تحصيل، جايگاه كامپيوتر و اينترنت در تحصيلات امروز و... مي پردازند.
تنظيم: مهتاب. ص. خسروشاهي

سايه روشن فناوري هاي نو
همكاري ناسا و صنايع هند در توسعه فناوري هاي جانبي فضايي
سازمان ملي هوافضاي آمريكا ناسا در پي همكاري با صنايع هندي است تا بتواند فناوري هاي جانبي خود را به ويژه در زمينه زيست پزشكي با اهداف بشردوستانه به آنها منتقل كند.
دكتر رابرت ماه، مدير آزمايشگاه تحقيقاتي سيستم هاي هوشمند و مركز تحقيقاتي «آمس» در ناسا اظهار داشت: ناسا مشغول كار در مورد نانوبيوتكنولوژي براي فضانورداني است كه به ماموريت فضايي مريخ اعزام مي شوند.وي اين توضيحات را در جمع محققان صنايع داروسازي هندوستان در اولين كنگره نانوبيوتكنولوژي بيان كرد.
رابرت ماه گفت: از آنجايي كه دانشمندان دريافته اند فضانوردان به دليل از دست دادن كلسيم، ۱۰ برابر بيشتر از افراد عادي در معرض شكستگي استخوان، سنگ  كليه هاي دردناك، دردهاي عمومي، كمردرد، خشكي عضلات، صدمات چشمي،  جابجايي مايعات بدن و ساير بيماري ها نظير سرطان سينه قرار دارند، ناسا علاقه مند به انجام پروژه هايي با هدف رفع اين مشكلات است.وي از ميكروسكوپ نانولوله كربني براي تصويربرداري بهتر (كه اكنون نيز به شكل تجاري در آمريكا موجود است)، تكنيك توالي ژن ها برمبناي علم نانو و نانوحسگرهاي زيستي كه مورد استفاده موسسه ملي سرطان آمريكاست، نانولوله ها، نانومكانيك، ابزارهاي هوشمند براي درمان هاي مجازي و كاوشگرهاي هوشمند به عنوان برخي از اين پروژه ها ياد كرد.
به گزارش ايسنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، ناسا كار نانوبيوتكنولوژي خود را از سال ۱۹۹۷ با ۵۰ دانشمند و بودجه اي در حدود ۶۴۵ ميليون دلار كه اميد است تا سال ۲۰۰۶ به ۷۸۱ ميليون دلار برسد، آغاز كرد.رابرت ماه با اشاره به اينكه نانوبيوتكنولوژي اقتصاد جهان را تا حد زيادي دگرگون خواهد كرد، افزود كه اين فناوري، درك اجتماعي و اقتصادي بهتري را با خود به همراه خواهد آورد.وي همچنين با توضيح نرم افزارهاي هوشمندي كه مي توانند از تجربه هاي خود بياموزند مي افزايد: ناسا هم اكنون كار بر روي فناوري هاي جديدي را شروع كرده است كه به فضانوردان در ماموريت فضايي مريخ كمك خواهد كرد تا عملكرد بيولوژيكي خود را در محدوده اي قابل تحمل نگه دارند. ماه در پاسخ به اين سؤال كه آيا ناسا قصد تجاري سازي اين امكانات را دارد،  توضيح داد: تاكنون تنها آزمايشگاهJPL در كاليفرنيا تجاري شده است. ناسا ۱۱ واحد ديگر هم دارد كه تاكنون در مورد تجاري شدن آنها اقدامي صورت نگرفته است،  هرچند ممكن است اين كار در آينده انجام شود.

بزرگترين پايگاه اينترنتي آلماني زبان براي مسلمانان
روزنامه دي ولت در مطلبي با عنوان روح آيت الله خامنه اي در شهر دلمن هورست آلمان نوشت، دو برادر به نام هاي ياووس و گورهان اوزوگوز كه مديريت پايگاه اينترنتي مسلم ماركت را بر عهده دارند، از طرفداران انقلاب اسلامي ايران و حامي آيت الله خامنه اي در اين شهر هستند.
اين روزنامه آلماني در گزارشي به قلم يان روبل با اشاره به وجود تصوير آيت الله خامنه اي در منزل ياووس و گورهان اوزوگوز مي نويسد: اين دو برادر هم اكنون پايگاه اينترنتي خود را كه بزرگترين پايگاه آلماني زبان براي مسلمانان است، طراحي و راه اندازي كرده اند.
به نوشته دي ولت، والدين اين دو برادر در سال ۱۹۵۹ ميلادي از استامبول به هامبورگ مهاجرت كردند. اين دو برادر كه تابعيت آلماني دارند پس از پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري آيت الله خميني(ره) در ايران در سال ۱۹۷۹ شيعه شدند.

۲۴ دبيرستان شهرستان دورود به شبكه جهاني اينترنت پيوست
به مناسبت گراميداشت هفته دولت، ارتباط ۲۱ دبيرستان در سطح شهر و سه دبيرستان در روستا هاي پرجمعيت دورود با شبكه جهاني اينترنت برقرار شد.
رئيس اداره آموزش و پرورش دورود گفت: براي اجراي اين طرح جمعاً مبلغ ۷۵۰ ميليون ريال هزينه شد.«مجيد بختياري» افزود: به همين منظور، ۱۲۰ دستگاه رايانه  خريداري شده است كه براي هر سايت پنج دستگاه مورد استفاده قرار مي گيرد كه تا ۱۶ دستگاه قابل توسعه است.وي گفت: در يك روز ۱۳ هزار دانش آموز و معلم مي توانند با ارتباط با شبكه اينترنت، از مزاياي آن بهره مند شوند.وي افزود: تاكنون ۸۰۰ نفر از كاركنان آموزش و پرورش دورود به منظور استفاده از اينترنت دوره هاي آي،تي  و آي،اس،تي را گذرانده اند.
بختياري گفت: با راه اندازي اين طرح، دانش آموزان و معلمان مي توانند در منزل خود با همكلاسي ها و معلمان خود در مورد مسائل آموزشي تبادل نظر و بحث كنند.

آثار برخورد شهاب سنگ در قطب جنوب
دانشمندان با استفاده از فناوري ماهواره اي موفق به شناسايي و نقشه برداري از حفره هاي متعدد ناشي از برخورد شهاب سنگ ها زير لايه هاي يخ ناحيه قطب جنوب زمين شده اند.
اين حفره ها ناشي از برخورد سيارك هايي به قطر ۵ تا ۱۱ كيلومتر بوده اند كه پس از رسيدن به جو زمين تكه تكه شدند يا ناشي از فرود موجي از دنباله دارها يا قطعات آنها.اين برخوردها حفره هاي متعددي را در ناحيه اي به وسعت ۲۰۹۲ كيلومتر در ۳۸۶۲ كيلومتر در قطب جنوبگان ايجاد كرده اند.
دانشمندان در يك كنفرانس علمي در گلاسكو گفتند كه اين حفره ها تقريبا ۷۸۰ هزار سال قبل در طول عصر يخ ايجاد شده اند.
اين سنگ هاي آسماني پس از برخورد، يخ و پوسته تحتاني آن را ذوب كرده و به سطح زمين رسيدند.
پروفسور فرانز ون درهوون، از دانشگاه دلف در هلند، در گردهمايي اتحاديه بين المللي جغرافيا در شهر گلاسكو، اسكاتلند، گفت كه بزرگ ترين برخورد ناشي از يك سنگ واحد سوراخي به اندازه ۳۲۲ در ۳۲۲ كيلومتر در سفره يخي ايجاد كرده است.چنين برخوردي احتمالاً باعث ذوب يك درصد از اين سفره و بالا آمدن سطح آب در سراسر كره به ميزان ۶۰ سانتيمتر شده است.
اين تحقيقات اشاره مي كند كه ممكن است يك سيارك، با ابعاد سنگي آسماني كه عامل كشتار دايناسورها در ۶۵ ميليون سال قبل شناخته مي شود، در دوره هاي اخير به زمين برخورد كرده باشد.
انسان هاي اوليه در زمان برخورد در آفريقا و ساير مناطق جهان كهن ساكن بودند.اما اين برخوردها در دوران عصر يخ روي داده است و بنابراين حتي اثرات بالا آمدن سطح آب در اثر وجود كوه هاي يخ در اقيانوس ها تضعيف شده است.
اين حفره ها با استفاده از داده هاي ماهواره اي براي نقشه برداري از اعوجاج هاي غيرعادي زير سفره يخ رديابي شدند.

اولين ديسك هولوگرام دنيا - ۲۰۰ گيگابايت
آي تي ايران: هر چند تكنولوژيهاي Blu-ray و HD-DVD در حال تكميل هستند، اما يك شركت ژاپني مي گويد به روشي دست يافته است كه به كمك تكنولوژي هولوگرافيك، روزي آنها را پشت سر مي گذارد.
شركت Optware ديروز اعلام كرد اولين عمل ضبط و پخش ديجيتالي فيلم روي يك ديسك شفاف به روش هولوگرافيك را انجام داده است. اين تكنولوژي در اولين فصل سال ۲۰۰۶ با ارائه پخش كننده هاي ضبط، پخش براي ديسكهاي ۲۰۰ گيگابايتي HVD به بازار مي آيد.اين تكنولوژي از ليزر سبز ۵۳۲ نانومتري براي نوشتن ديتا روي ديسك ۱۲ سانتي متري استفاده مي كند.

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |