شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۰ - Aug 28, 2004
تظاهرات مردم آرژانتين در اعتراض به افزايش جرم و جنايت
010299.jpg
در سومين اعتراض سالانه در آرژانتين، دهها هزار تن از مردم اين كشور در اعتراض به افزايش جنايت و آدم ربايي در آرژانتين، تظاهرات كرده و خواستار تغيير سياست و افزايش تلاش براي برقراري امنيت عمومي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين تظاهركنندگان كه به برآورد پليس ۷۵ هزار تن و ارزيابي سازمان دهندگان آن ۱۸۰ هزار تن بودند، با سردادن شعارهاي عدالت و امنيت، در خيابانهاي بوئنوس آيرس به راهپيمايي پرداختند.
بسياري از تظاهركنندگان، كمربندهاي مشكي بسته و پرچمهاي سفيد حمل مي كردند. در ميان تظاهركنندگان، بسياري از قربانيان آدم ربايي و خانواده هايشان كه از اطراف كشور براي شركت در اين تظاهرات به بوئنوس آيرس آمده بودند، به چشم مي خوردند.
اين تظاهرات توسط جان كاروس بلومبرگ، صنعتگري كه پسر ۲۳ ساله اش ربوده شده و سپس در ۲۴ مارس به قتل رسيد، سازماندهي شده بود.
بلومبرگ به جمعيت راهپيمايان گفت: به نظر مي رسد كه حقوق بشر تنها براي جنايتكاران است نه براي شهرونداني نظير شما. وي همچنين خواستار تغييرات سياسي شده و از دولت خواست تا با به كارگيري دستگاه رأي گيري الكترونيكي موافقت كند و با افزايش تلاشهايشان، با فساد به مقابله بپردازند.

افشاي رد پاي تروريسم در سقوط هواپيماي روسي
010302.jpg
سرويس امنيت روسيه ديروز اعلام كرد: به دلايل و مدارك مهمي دست يافته ايم كه نشان مي دهد يكي از دو هواپيماي روسي بر اثر حمله انتحاري منفجر شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري اينترفاكس، نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي روسيه در بقاياي لاشه هواپيماهاي توپولف ۱۵۴ مواد منفجره پيدا كرده اند كه نشانه انفجار عمدي در اين هواپيماست.به گفته اين منبع، اين هواپيما كه از مسكو پرواز مي كرد در حال پرواز بر فراز ميلروو نزديك رستو آن دان بود. اين هواپيما ۳۸ مسافر و هشت خدمه داشت.
يك هواپيماي توپولف ديگر با ۴۲ مسافر و خدمه نيز تفريبا به طور همزمان در منطقه تولا در ۱۸۰ كيلومتري جنوب مسكو پس از پرواز از فرودگاه دوموددوو مسكو سقوط كرد.
پوتين رئيس جمهور روسيه، وزارت امنيت اين كشور را مامور رسيدگي به دلايل سقوط همزمان اين هواپيما كرده است. در همين حال گروه اسلامي گردانهاي اسلامبولي ديروز در يك پايگاه اينترنتي مسئوليت سرنگوني دو هواپيماي روسي را به عهده گرفته و تأكيد كرد كه اين حمله در حمايت از جدايي طلبان چچن صورت گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دبي، در بيانيه اي كه از اين گروه در پايگاه اينترنتي مزبور منتشر شده، آمده است: گردانهاي اسلامبولي اعلام مي كنند كه مجاهدين ما با وجود مشكلات پيش آمده در ابتداي كار، موفق شدند دو هواپيماي روسي را از مسير خود منحرف سازند.
اين بيانيه افزود: در هر هواپيما پنج مجاهد حضور داشتند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: مجاهدين ما موفق شدند اولين ضربه را وارد كنند كه قرار است با چند عمليات ديگر دنبال شود. هدف از اين عمليات حمايت از برادرانمان در چچن و ديگر مناطقي است كه از دست روسيه در عذاب هستند.

ابراز نگراني مارگارت تاچر از دستگيري پسرش
مارگارت تاچر درباره دستگيري پسر خود، مارك، در آفريقاي جنوبي به اتهام حمايت مالي از طرح كودتا در گينه استوايي، با ابراز نگراني گفت كه وي اطمينان دارد بي گناهي پسرش ثابت خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تيم بل، سخنگوي مارگارت تاچر نخست وزير اسبق انگليس در دهه ۱۹۸۰ گفت: خانم تاچر از اين واقعيت كه پسرش در دردسر افتاده است، بسيار نگران است.
وي افزود، او خيلي به روند قضائي و حقوقي كشور آفريقاي جنوبي اطمينان دارد و لذا مطمئن است كه بي گناهي پسرش ثابت خواهد شد.

اعتراف بوش به اشتباهاتش در عراق
نيويورك تايمز نوشت: جورج بوش براي نخستين بار اقرار كرد كه در خصوص ارزيابي شرايط بعد از جنگ در عراق اشتباه كرده است. به گزارش ايسنا، روزنامه نيويورك تايمز به نقل از جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا كه در يك گفت وگوي ۳۰ دقيقه اي با اين روزنامه شركت كرد، نوشت كه وي در محاسبه شرايطي كه پس از جنگ در عراق به وقوع مي پيوندند، اشتباه كرده است. اين روزنامه نوشت: بوش تاييد كرد كه ۱۷ ماه درگيري فرآيند جانبي ناخواسته پيروزي عليه صدام بوده است.
بوش اظهار داشت كه استراتژي وي به اندازه كافي براي ارايه پاسخ انعطاف پذير بوده است. نيويورك تايمز به نقل از بوش نوشت: ما در حال تطبيق با شرايطمان در مكان هايي نظير نجف هستيم.
اين روزنامه نوشت: بوش از پاسخ به سوالهاي بيشتر در خصوص اشتباهاتش خودداري كرد. جورج بوش همچنين در خصوص مسئله كره شمالي گفت كه وي فشاري براي تعيين ضرب الاجل در اين خصوص وارد نمي كند.
اين روزنامه نوشت: بوش هيچ كدام از زنگ خطرها را در خصوص زرادخانه هاي كره شمالي مطرح نكرد؛ اما مرتبا در خصوص وجود اين زرادخانه ها در عراق سخن گفت.

اعتراف يك زنداني گوانتانامو به عضويت در القاعده
يك زنداني گوانتانامو به عضويت در شبكه تروريستي القاعده اعتراف كرد. سليمان البهلول ۳۳ ساله از يمن در بازجويي هاي در يك دادگاه نظامي آمريكايي، از عضويت خود در القاعده خبر داد.
به گزارش آسوشيتدپرس، وي خواستار دفاع از خود در جلسات دادگاه شد ولي درخواست وي از سوي پيتر براون بك، رئيس كميسيون ارتش آمريكا رد شد.
براون بك دليل رد درخواست بهلول را قوانين اعمال شده در پيش نويس محاكمات گوانتانامو اعلام كرد.
البهلول سومين متهم از چهار زنداني گوانتاناموست كه هفته گذشته در يك دادگاه نظامي محاكمه او آغاز شد.

پليس انگليس، ابوحمزه مصري را دستگير كرد
010305.jpg
پليس انگليس ابوحمزه مصري را به اتهام ارتكاب يا آماده سازي عمليات تروريستي در انگليس دستگير كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه، پليس لندن در بيانيه اي اعلام كرد، ابوحمزه مصري ۴۷ ساله بر اساس قانون ضد تروريستي انگليس و به اتهام مظنون بودن به شركت در عمليات تروريستي و آماده سازي اقدامات تروريستي دستگير شده است.
پليس انگليس تأكيد كرد: اين دستگيري از روند استرداد مجرمين آمريكا مجزاست و بخشي از بازجويي هاي داخلي است.
دفتر دادستاني عمومي انگليس اعلام كرد، تا زماني كه وضعيت وي درخصوص اتهاماتش در انگليس روشن نشده باشد، نمي توان درباره استرداد وي به آمريكا سخني به ميان آورد.
براساس قانون فعاليت هاي تروريستي در انگليس، دادستانان بايد ظرف ۱۴ روز مداركي را دال بر محكوميت ابو حمزه مصري ارايه دهند، در غير اين صورت وي بايد آزاد شود.

كوتاه از سياست جهان
بوش و بلر نامزد جايزه صلح نوبل امسال هستند
موسسه اعطاي جايزه نوبل اعلام كرد: برندگان جايزه نوبل ۲۰۰۴، چهارم تا يازدهم اكتبر اعلام مي شوند و در اين ميان توني بلر و جورج بوش از معروفترين نامزدها براي دريافت جايزه صلح نوبل هستند.شايد تصميم اين دو در تهاجم به عراق موجب نامزدي آنان شده باشد!!!
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نوشته روزنامه ديلي نيوز، جايزه صلح نوبل هشتم اكتبر توسط كميته نروژي نوبل در اسلو اعطا مي شود.گفت مي شود علاوه بر رهبران آمريكا و انگليس، ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه و واسلاو هاول رييس جمهور سابق چك و هانس بليكس، رييس سابق بازرسان تسليحاتي سازمان ملل در عراق ازجمله ۱۹۴ نامزد دريافت جايزه صلح نوبل هستند.جايزه صلح نوبل سال گذشته به شيرين عبادي، وكيل ايراني تعلق گرفت.
پارلمان انگليس بلر را در مورد جنگ عراق بازخواست مي كند
روزنامه گاردين گزارش داد: اعضاي پارلمان انگليس قصد دارند كه توني بلر را به دليل انجام جنايات گسترده و
خلاف كاري هاي صورت گرفته درخصوص وارد كردن انگليس به حمله نظامي عليه عراق مورد بازخواست قرار دهند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از روزنامه گاردين، ۱۱ تن از اعضاي پارلمان انگليس كه رهبري آنها را دو تن از نمايندگان مناطق كارمارتن و و دين فر تشكيل مي دهند، قرار است از توني بلر، نخست وزير انگليس بخواهند تا در پيشگاه كميته مربوط به بررسي وقايع عراق حاضر شده و از خود به دفاع بپردازد. اين روزنامه افزود: همچنين شماري از نمايندگان حزب كارگر انگليس در حال بررسي حمايت از اين برنامه هستند كه در اين صورت اين اقدام به اخراج آنها از حزب بلر منجر خواهد شد.
تصميم اخير اين ۱۱ نماينده پارلمان انگليس در پي ارايه گزارش ۱۰۰ صفحه اي درخصوص اقدامات بلر در جنگ عراق بوده است كه بر اين اساس وي را مجبور به پاسخ گويي به سئوالات اين نمايندگان مي كند.
بنا بر گزارش گاردين بازخواست از توني بلر ياد آور انجام چنين اقدامي در ۱۵۰ سال پيش عليه لرد پالمرسون انگليسي است.
مصونيت قضايي پينوشه لغو شد
ديوان عالي شيلي به لغو مصونيت آگوستو پينوشه، حاكم نظامي سابق آن كشور، در مقابل پيگردهاي قانوني رأي داد.
به گزارش شبكه خبري بي بي سي، اين دادگاه با ۹ رأي مثبت در مقابل ۸ رأي منفي، تصميم دادگاه ديگري را داير بر اين كه ژنرال پينوشه را مي توان به دليل ادعاهاي مربوط به نقض حقوق بشر محاكمه كرد تاييد كرده است.
دادستان ها مي خواهند ژنرال پينوشه در ارتباط با ادعاهايي داير بر دخالت او در يك عمليات هماهنگ با چندين دولت نظامي ديگر در آمريكاي لاتين در دهه ۱۹۷۰ با هدف كشتار مخالفان تحت پيگرد قرار گيرد. ژنرال پينوشه تاكنون با اين استدلال كه وضعيت سلامتي وي اجازه حضور در دادگاه را به او نمي دهد، توانسته است از تحت محاكمه قرار گرفتن در شيلي و چند كشور خارجي پرهيز كند. او همچنين پيرامون ادعاهاي مربوط به پنهان كردن ميليون ها دلار در حساب هاي بانكي محرمانه در دوران زمامداري تحت محاكمه است.
براساس گزارش سناي آمريكا، پينوشه و همسرش در سال هاي ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ ميلادي مبلغي حدود ۸ ميليون دلار را به حساب هايي در يك بانك آمريكايي واريز و مبلغي را از اين حساب برداشت كردند.
وكلاي ژنرال پينوشه گفته اند كه اين مبلغ به شكلي قانوني و بدون دخل و تصرف در اموال عمومي  كسب شده است.
سازمان ملل اقدامات بازدارنده عليه القاعده را بي تاثير خواند
يكي از كميته هاي سازمان ملل متحد كه درمورد اقدامات بين المللي براي مهار شبكه القاعده و گروه طالبان در افغانستان تحقيق كرده است اين اقدامات را عموما بي نتيجه ارزيابي كرده است.به گزارش بي.بي.سي، بنابر گزارش اين كميته كه ميزان موثربودن طرح شوراي امنيت سازمان ملل براي ممانعت از عمليات تروريستي در طي پنج سال گذشته را بررسي كرده، هيچ كشوري از توقيف محموله ها يا افراد القاعده و طالبان - كه در فهرست اين سازمان قرار دارند - گزارشي نكرده است.
درحالي كه ميليون ها دلار دارايي القاعده توقيف شده، همزمان اين شبكه ميزان هزينه هاي خود را كاهش داده است.
اين گزارش مي افزايد: بيشتر حملات القاعده توسط سلاح ها و مواد منفجره اي صورت گرفته است كه در فهرست اقلام ممنوعه نبوده و نسبتا ارزان قيمت بوده اند.
محبوبيت جان كري در مبارزات انتخاباتي آ مريكا كاهش يافت
يك نظرسنجي كه اخيرا توسط روزنامه لوس آ نجلس تايمز صورت گرفته نشان مي دهد كه بوش از محبوبيت بيشتري نسبت به كري برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه تلويزيوني بلومبرگ، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و نامزد جمهوريخواهان نسبت به جان كري نامزد دموكراتها در انتخابات رياست جمهوري روز ۲ نوامبر آمريكا از محبوبيت بيشتري برخوردار است.براساس
ا ين نظرسنجي ۴۹ درصد از كساني كه نظرسنجي شده اند اعلام نموده اند كه در انتخابات به بوش راي خواهند داد در حالي ۴۶ درصد كري را به بوش ترجيح داده اند.
اين كاهش محبوبيت كري از آنجا ناشي مي شود كه گروهي از كهنه سربازان آمريكائي موسوم به قايق تندرو كهنه سربازان جوياي حقيقت با ارائه يك جنگ تبليغاتي رسانه اي در آن اعلام داشتند كه كري براي دريافت مدال به خاطر خدمات نظامي اش در ويتنام دروغ گفته است.
درخواست مسلمانان روسيه از كنفرانس اسلامي
و اتحاديه عرب
اداره روحانيت مركزي مسلمانان روسيه از سازمان كنفرانس اسلامي و اتحاديه كشورهاي عرب خواست تا از پيشنهاد آنان مبني بر اينكه ممنوعيت از بين بردن اماكن مقدس ديني در قوانين و مقررات بين المللي در نظر گرفته شود، حمايت نمايند.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از منابع روسي، در گزارشي كه از سوي اداره روحانيت مركزي مسلمانان روسيه منتشر شده آمده است: اتفاقات و حوادث سالهاي اخير، به ويژه زمانيكه اماكن مقدس ديني در خاورميانه، مناطق بالكان و آسياي مركزي مورد حمله واقع شده و از بين مي رفتند، خطر شديد و آثار منفي ناشي از اين مساله را در امور مذهبي مسلمانان نشان داده اند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |