شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۰ - Aug 28, 2004
موفقيت تازه در المپيك
دومين طلاي ايران بر سينه ساعي
010347.jpg
010353.jpg
همانگونه كه در خبرهاي قبلي آوردم كاروان ورزشي ايران با شروع پيكارهاي تكواندو و كشتي  آزاد به كسب مدال هاي بيشتر اميدوارتر شده است. اگر چه صبح ديروز با ناكامي دبير و نورزاد سگرمه ها در هم رفت، ا ما هادي ساعي تكواندوكار برجسته كشورمان با مبارزات جالب توجه خود لبخند را بر لبان ايراني هاي حاضر در يونان نشاند. ساعي همانطور كه وعده كرده بود، دلاورانه روي «شياپ  چانگ» حاضر شد و حريفانش حتي كره اي مغرور و مدعي را يكي پس از ديگري مغلوب كرد تا با شايستگي هر چه تمام تر راهي ديدار نهايي شود.
دبير در كشتي دوم خود نيز با شكست تشك را ترك كرد و در مقابل «آرتور تاواكازاكوف» ۵ بر ۴ باخت. دبير با اين باخت، هجدهم شد.
دبير و نورزاد حذف شده هاي زودهنگام
بايد از عليرضا دبير آغاز كنيم كه در اولين كشتي خود در مقابل يك حريف جوان روسي آنچنان نااميدانه و ضعيف كشتي گرفت كه تمام ايراني هاي حاضر در سالن را دچار يأس كرد و از دور مسابقات خارج شد. «ماخاك مرتضي عليف» چنان مقتدر و آماده شروع كرد كه رنگ بر چهره دبير نماند. هم زمان در تشك ۳ عليرضا رضايي در حال كشتي با «بوژيدار بويادژيف» بلغاري بود و منصور برزگر ترجيح داد كه رضايي را كوچ كند تا دبير را.چون از همان ابتدا مرتضي عليف، دبير را پيش انداخت و يك امتياز گرفت و در پي آن بر دبير مسلط شد. انگار نه انگار اين دبير قهرمان المپيك سيدني است. تمام روياهاي كشتي براي ايراني ها تمام شد، چون همه آرزو مي كردند دبير چون رضا زاده دومين طلاي المپيك خود را در اين مسابقات كسب و يكي از پرافتخارترين كشتي گيران و قهرمانان تمام دوران ورزش مي شود.
دبير باخت و كتف خود را بهانه قرارداد و قول داد پس از عمل كتف مرتضي عليف را ببرد! خيال عجيبي كه هيچكس باور نخواهد كرد. اين مرتضي عليف تا ده سالي ديگر قهرمان جهان و المپيك خواهد بود. او در اين دوره «بارزاركف» بلغاري را نيز خواهد برد. مرتضي عليف پس از دبير بر «آرتور توكازاخوف» ازبك نيز پيروز و سرگروه شد.
حرفهاي معني دار برزگر
منصور برزگر پس از شكست دبير حرفهاي جالبي زد. او گفت كشتي گيري كه من در فهرست تيم خود قرار ندادم نتيجه اش همين است كه مي گيرد. در واقع دبير انتخاب برزگر نبوده است و اين خود مساله بزرگي است.
اين بحث بسيار طولاني خواهد بود و تا مسابقات كشتي تمام نشده است فعلا بازكردن آن به صلاح كاروان ورزشي ما نيست. شكست چهار بر صفر دبير جاي ارزيابي مفصل دارد.
نورزاد هم حذف شد
در وزن ۵۵ كيلوگرم بابك نورزاد نيز بي روحيه و بدون تمركز لازم در مقابل «ناران باتار» از مغولستان قرار گرفت، او نيز هيچ گوشه اي از كشتي خود را به نمايش نگذاشت و با اشتباهات فاحش مغلوب حريف مغولي خود شد(۰-۵). اين كشتي نيز از جانب نورزاد پراشتباه و غيرباور بود. نورزاد در دور دوم با نتيجه (۶-۴) بر «هيوساب كيم» پيروز شد، اما به دليل اينكه هيچ امتيازي از حريف مغول نگرفته بود حذف شد.در وزن ۸۴ كيلوگرم در صبح مسابقات از جانب خدايي تهور و شهامت خاصي را شاهد بوديم. خدايي ابتدا با نتيجه (۵-۱) كومار ناآنوج را شكست داد و در دومين كشتي خود با اقتدار تمام (۸-۱) هيده كازو يوكو ياما را مغلوب كرد و به دور بعد راه پيدا كرد و در مقابل كائل ساندرسون از آمريكا مغلوب شد .
رضايي خوب آغاز كرد
در وزن ۱۲۰ كيلوگرم عليرضا رضايي برخلاف سبك وزنهاي كشتي ما خوب آغاز كرد.
او در دور اول با نتيجه (۵-۰) بر بوژيدار بويادژيف از بلغارستان پيروز شد و در دور دوم اوشوخابايار گله گيامتس از مغولستان را (۳-۰) شكست داد. مغول نيز (۶-۰) بلوروسي را برده بود و بدين ترتيب رضايي سرگروه شد.
چون بلغاري نيز بلوروس را برد. بدين ترتيب رضايي به عنوان سرگروه به جمع چهار كشتي گير برتر مرحله نيمه نهايي پيوست. از گروه ۵ نيز گري مك كوي نيز بدون كشتي در مرحله يك هشتم به نيمه نهايي مي رسد. مانند رضايي چون گروه هايي كه در آن چهار كشتي گير حضور دارند مستقيم به مرحله نيمه نهايي مي روند، اما در گروههاي يك، دو، سه و چهار بايد بين سرگروه ۱ با ۲ و سه با چهار يك كشتي گرفته و برنده ها به نيمه نهايي بروند.
پيروزي ساعي با نمايشي زيبا
در تكواندو،  هادي ساعي در وزن ۶۸- كيلوگرم با نمايشي زيبا حريف ايتاليايي خود را مغلوب و به حريف برزيل خود ديگو سيلوا رسيد. اين برزيلي سال گذشته ساعي را شكست داده بود.هادي ساعي پس از غلبه بر حريف ايتاليايي در تقابل با دياگوسيلوا برزيلي هم نمايشي عالي داشت و با كنترل مبارزه در پايان دستش با پيروزي ۹ بر ۷ بالا رفت.
اوج دلاوري ساعي
ساعي در مرحله نيمه نهايي به مصاف حريف كره اي رفت و در پيكاري مهيج و نفس گير توانست با شكست «ساب سانگ» كره اي به فينال راه يابد. ساعي اين ديدار را با نتيجه نزديك ۱۱ بر ۱۰ برد تا در بازي نهايي با هينگ هونگ از تايوان روبرو شود.ساعي در فينال به رغم خستگي ناشي از مسابقات فشرده از جان مايه گذاشت تا موفق شد مدال برنز المپيك سيدني را در پروسه اي چهار ساله به مدال طلا در آتن مبدل كند.

اخبار المپيك
قرعه كشي سه وزن دوم كشتي حيدري در مصاف با كورتانيدزه
مراسم  وزن  كشي  و قرعه كشي  سه  وزن  دوم  مسابقه هاي  كشتي  آزاد بازيهاي  المپيك ۲۰۰۴ آتن  بعدازظهر ديروز در سالن  آنولويسيا شهر آتن  پايتخت  يونان انجام  شد و سه  كشتي گير كشورمان  حريفان  خود را شناختند.
مسعود مصطفي  جوكار در وزن  ۶۰ كيلوگرم  دريك  گروه  سه  نفره  با كشتي گيران اتريش  و يونان  همگروه  شد.
او در دور نخست  با ميكل  لودوس  از اتريش  و دردور دوم  با ديسيك  اسلانشويلي  كشتي گير گرجي الاصل  تيم  يونان  روبرو مي شود.
مهدي  حاجي  زاده  در وزن  ۷۴ كيلوگرم  در يك  گروه  سه  نفره  با كشتي گيران  آمريكا و گرجستان  قرار گرفت .
حاجي  زاده  در دور نخست  به  مصاف  جو ويليامز دارنده  مدال  برنز جهان  در سال  ۲۰۰۱ ازآمريكا و در دور دوم  با گلا ساگيراشويلي  از گرجستان  روبرو مي شود. عليرضا حيدري  در وزن  ۹۶ كيلوگرم  سخت ترين  قرعه  را بدست  آورد.
او در نخستين  كشتي  خود به  مصاف  الدار كورتانيدزه  حريف  ديرينه  خود از گرجستان  مي رود. كورتانيدزه  دارنده  مدال  برنز بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۰ سيدني  و قهرمان جهان  در سالهاي  ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ است .
برزگر: حيدري و حاجي زاده مي توانند از سد كورتانيدزه و جو ويليامز بگذرند
سرمربي تيم ملي كشتي آزاد گفت: عليرضا حيدري از توان لازم براي شكست كورتانيدزه برخوردار است.
پس از مراسم قرعه كشي و روبرو شدن عليرضا حيدري و مهدي حاجي زاده با قرعه دشوار، منصور برزگر اظهار كرد: اگرچه حيدري در مسابقات گذشته مغلوب كورتانيدزه گرجستاني شده، اما اينجا ميداني است كه بايد پيروز شود و بدون شك انجام چنين كاري در توان حيدري وجود دارد.
وي افزود: حيدري آمادگي خوبي دارد و بايد كورتانيدزه را شكست دهد. برزگر همچنين در خصوص جو ويليامز حريف آمريكايي حاجي زاده توضيح داد: حاجي زاده روحيه بسيار بالايي دارد و شكست اين حريف براي وي دشوار نيست. بنابراين وي مي تواند از پس اين حريف برآيد.
عنوان چهارمي «مسعود هاشم زاده» گرفته شد
010356.jpg

فدراسيون بين المللي كشتي «فيلا»  روز جمعه عنوان چهارمي «مسعود هاشم زاده» كشتي گير وزن ۹۶ كيلوگرم تيم ملي كشتي  فرنگي ايران را به دليل حركتي كه از او در پايان مبارزه با كشتي گير تركيه نشان داد، از او گرفت و نام هاشم زاده در رده بندي نهايي حذف شد.
هاشم زاده در هنگام بالابردن دست  كشتي گير توسط داور به دليل اعتراض به نخستين امتيازي كه به ناحق به كشتي گير ترك داده شده بود، با عصبانيت از روي تشك پائين آمد كه «حسن بابك» سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي ايران او را بار ديگر به روي تشك فرستاد. اما هاشم زاده در هنگام رفتن به روي تشك با دست روي ميز داوران زد.
با حذف نام مسعود هاشم زاده از رده بندي نهايي وزن ۹۶ كيلوگرم بازيهاي المپيك آتن، كشتي گير كوبايي كه پنجم شده بود، در مكان چهارم قرار گرفت.
روسيه قهرمان كشتي فرنگي المپيك
در پايان  مسابقه هاي  كشتي  فرنگي  بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن ، تيم  ملي  كشتي فرنگي  روسيه  با تصاحب  ۲ مدال  طلا، يك  نقره  و يك  برنز به  مقام  قهرماني  دست يافت .
تيم  روسيه  كه  در چهار وزن  نخست  اين  مسابقه ها به  دو مدال  طلا در وزن هاي ۸۴ و ۱۲۰ كيلوگرم  و يك  مدال  نقره  در وزن  ۵۵ كيلوگرم  رسيده  بود، پنجشنبه  شب در سه  وزن  دوم  فقط يك  مدال  برنز در وزن  ۷۴ كيلوگرم  كسب  كرد.
مدالهاي  طلاي  سه  وزن  دوم ، وزن هاي  ۶۰ ، ۷۴ و ۹۶ كيلوگرم ، بين  كشورهاي  كره جنوبي ، ازبكستان  و مصر تقسيم  شد.
در چهار وزن  نخست، وزن هاي  ۵۵ ، ۶۶ ، ۸۴ و ۱۲۰ كيلوگرم ، تيم  روسيه  ۲ مدال طلا گرفت  و دو مدال  طلا به  كشورهاي  مجارستان  و جمهوري  آذربايجان  رسيد.
رسانه هاي ژاپن: رضا زاده مخلوقي فراتر از انسان
010350.jpg

رسانه هاي  ژاپني  روز جمعه  قهرماني  حسين  رضازاده  در بازي هاي  المپيك  آتـن در رشته  وزنه برداري  را مورد توجه  قرار دادند.
روزنامه  سانكي  در گزارشي  ضمن  چاپ  عكس  رضازاده ، از وي  به  عنوان  مخلوقي فراتر از انسان  عادي  ياد كرده  است .
سانكي  اضافه  كرد: رضازاده  از سن  ۱۵ سالگي  وزنه برداري  را آغاز كرده  و درسن  ۲۲ سالگي  در المپيك  پيشين  سيدني  با شكستن  ركورد جهاني  به  مدال  طلا دست يافته  است .
اين  روزنامه  نوشت : اين  قهرمان  ايراني  گفته  است  كه  اين  مدال  را به  مردم ايران  كه  مرا پشتيباني  مي كردند، هديه  مي كنم .
اين  روزنامه  ژاپني  افزود: اين  قهرمان  ايران  بدنبال  پيروزي اش  از خداوند سپاسگزاري  كرد.
نيهون  كيزاي  ديگر روزنامه  ژاپني  هم  در مورد قهرماني  رضازاده  نوشت  كه نيرومندترين  مرد جهان  در آتن  دوباره  مقام  قهرماني  را بدست  آورد. نيهون  كيزاي  مي نويسد كه  براي  رضازاده  حريفي  وجود نداشت  كه  بتواند با او رقابت  داشته  باشد.

۱۲ بازيكن برگزيده تيم واليبال جوانان
خبرنگار همشهري: تركيب تيم واليبال جوانان ايران در دوازدهمين دوره مسابقات جوانان آسيا در كمتر از چهار روز به اعزام اين تيم به دوحه قطر اعلام شد. اسامي بازيكناني كه از سوي كادر فني اين تيم انتخاب شدند به شرح زير است.
پاسورها: بهزاد به نژاد، ميرسعيد معروف، ليبروها: عبدالرضا عليزاده،اسپكرهاي قدرتي: آرش صادقياني، منصور زادون، وحيد صادقي و حمزه زريني،اسپكرهاي سرعتي: مهدي رنجبر، سيد محمدموسوي و جواد محمدي نژاد،قطر پاسور: محمد سليماني و محمد محمدكاظم.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
سياسي
شهري
علمي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |