شنبه ۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۸۰ - Aug 28, 2004
بحران نجف با تدبير آيت الله سيستاني پايان يافت
پيروزي تاريخي مرجعيت شيعه در عراق
شهر مقدس نجف بر اساس طرح پيشنهادي ۵ ماده اي آيت الله سيستاني آرامش خود را باز مي يابد
010365.jpg
سرانجام پس از هفته ها يورش، جنگ و خونريزي در نجف توسط نيروهاي آمريكايي كه با همراهي عناصري از ارتش سابق صدام كه اكنون در خدمت دولت موقت هستند صورت گرفت و به قتل صدها تن و زخمي و آواره شدن هزاران تن ديگر انجاميد، تدبير آيت الله سيستاني، آرامش را به اين شهر مقدس شيعيان بازگرداند.
آيت الله سيستاني كه دو هفته پيش براي سفر درماني كوتاهي به انگليس رفته بود، چهارشنبه گذشته ناگهان به عراق بازگشت و به محض ورود به بصره از شيعيان عراق خواست به سوي نجف حركت كنند.
در پي حركت كاروان هاي مردمي به سوي نجف، آيت الله سيستاني نيز روز پنجشنبه به اين شهر رفت و پس از مذاكره اي كوتاه با مقتدا صدر كه قبل از ورود ايشان تبعيت خود را از نظريات و طرحهاي اين مرجع پرنفوذ اعلام كرده بود طرح صلح آيت الله سيستاني به مرحله عمل رسيد.
به گزارش خبرگزاريها از نجف، مقتدا صدر پس از ديدار روز پنجشنبه با آيت الله سيستاني و ترك محل اقامت اين مرجع شيعه كه دور از چشم خبرنگاران صورت گرفت از نيروهاي خود خواست سلاح هاي خود را تحويل پليس عراق بدهند. بي. بي. سي درباره تحولات ۲۴ ساعت اخير در نجف اينگونه گزارش داد: نيروهاي تحت رهبري آمريكا خروج از شهر نجف را آغاز كرده اند و امنيت اين شهر را به پليس عراق تحويل مي دهند.
همزمان نيروهاي تحت رهبري متقدي صدر مستقر در حرم امام علي اقدام به تحويل سلاح هاي خود كرده اند.
اين در حالي است كه پس از توافق در مورد طرح صلح نجف، كه روز پنج شنبه از سوي آيت الله سيستاني، مرجع شيعيان عراق، براي پايان دادن به درگيري هاي چند هفته گذشته در اين شهر پيشنهاد شد، هزاران تن از زائران راهي حرم امام علي در مركز اين شهر شده اند.بلندگوهاي مسجد امام علي ديروز از طرف مقتدي صدر اعلام كردند كه نيروهاي تحت فرمان وي، كه در چند هفته گذشته كنترل حرم را در دست داشته اند، سلاح هاي خود را تحويل دهند و اين مكان را ترك كنند. پس از آن جمع آوري سلاح ها در چرخ دستي ها آغاز شد.
قرار بوده است هزاران زائري كه وارد حرم شده اند اين نيروها را پس از آنكه اقدام به خلع سلاح كردند از اين مكان مشايعت كنند.بنا به گزارش خبرنگاران حاضر در صحنه كمي پيش از قرائت بيانيه صدر از بلندگوهاي مسجد، صدها نفر از مردان مسلح تحت امر وي مستقر در ايست هاي بازرسي متعدد سرگرم بازرسي بدني زائراني بودند كه پس از توافق صلح براي زيارت به حرم امام علي هجوم آورده اند.و با ابراز ارادات به امام (ع) و بوسه باران اين حرم كه بخش هايي از آن گلوله باران شده بود حال و هوايي پرشور و معنوي به فضاي جنگ زده نجف بخشيدند.
متيو پرايس، از گزارشگران بي.بي.سي در نجف مي گويد: آسمان بخش قديمي شهر نجف ديروز در ساعات سحرگاهي برخلاف روزهاي گذشته خالي از دود سياه بود و صداي تيراندازي در كوچه هاي اطراف حرم حضرت امام علي هم شنيده نمي شد.وزراي دولت موقت عراق طرح صلح آيت الله سيستاني را پذيرفته اند و گفته اند صدر و شبه نظاميان تحت فرمان وي علي رغم اقدام به قيام عليه نيروهاي به رهبري آمريكا و سربازان دولتي دستگير نخواهند شد و آزاد خواهند ماند.
به اين ترتيب براي چندين بار در تاريخ معاصر عراق اين بار نيز مرجعيت شيعه بدون داشتن قدرت نظامي و صرفا براساس نفوذ ديني توانست تاثيري تاريخي بر سرنوشت عراق برجاي گذارد. يكي ازسخنگويان دولت موقت عراق گفت از هواداران مقتدي صدر در صورتي كه بخواهند در روند سياسي اين كشور مشاركت داشته باشند، استقبال خواهد شد.
الستر ليتهد، يكي از گزارشگران بي.بي.سي در نجف مي گويد توافق بر سر طرح صلح نجف به اعضاي سپاه مهدي اين فرصت را مي دهد كه پس از خلع سلاح آزادانه با ساكنان نجف زندگي كنند.
رودررويي ۲۲ روزه در نجف با زد و خودروهايي ميان نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا و پيروان متقدي صدر در نزديكي منزل او در نجف آغاز شد و برخلاف پيش بيني آمريكا و وزراي دفاع و كشور دولت موقت عراق نه تنها منجر به فروپاشي مقاومت مردمي نشد بلكه علي رغم بمباران هاي شديد هواپيماها و موشك باران هاي هليكوپتري و گلوله باران تانك هاي آمريكايي در طول بيش از سه هفته ،نيروهاي آمريكايي و همراهان عراقي ايشان زمين گير شدند.
پنج بند طرح آيت الله سيستاني
در پي توافق مقتدي صدر با طرح صلح آيت الله سيستاني براي خاتمه دادن به درگيري هاي شديد شهر مقدس نجف، نماينده آيت الله سيستاني ديروز گفت: صدر رسما كنترل حرم مطهر امام علي(ع) را به آيت الله سيستاني تحويل داد.
پنج شرط سندي كه به امضاي صدر رسيده و رونوشتي از آن را خبرگزاري فرانسه در نجف به دست آورده، از اين قرار است:
۱- شهرهاي نجف و كوفه بايد عاري از سلاح شوند و تمامي عوامل مسلح بايد اين شهرها را ترك كنند.۲- پليس عراق مسئول برقراري امنيت و صلح در اين دو شهر است.۳- نيروهاي چندمليتي تحت امر آمريكا بايد از اين دو شهرخارج شوند.
۴- دولت عراق بايد به افرادي كه در جريان اين بحران متحمل خسارت شده اند، غرامت بپردازد.۵- تمامي احزاب و جنبش هاي سياسي، اجتماعي و عقيدتي بايد به روندي كه به برپايي انتخابات عمومي و حاكميت كلي اين كشور منجر مي شود، ملحق شوند و بايد فضايي درخور اين روند به وجود آورند.
ساير تحولات
* نخست وزير ايتاليا در واكنش به اعدام خبرنگار اين كشور در عراق، بر ادامه حضور نظامي كشورش در عراق تاكيد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، برلوسكوني اعدام خبرنگار ايتاليايي را يك اقدام وحشيانه توصيف كرد.بنابراين گزارش، يك گروه مسلح به نام ارتش اسلامي عراق كه آنزو بالدوني خبرنگار ايتاليايي را در عراق به گروگان گرفته بود، ديروز اجراي حكم اعدام وي را اعلام كرد.
* علي رغم پذيرش طرح صلح توسط مقتدي صدر و دولت عراق هنوز چند فروند تانك آمريكايي در ميدان انقلاب ۱۹۲۰ نجف در فاصله چندصدمتري حرم مستقر هستند.

معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي:
يك وزارتخانه دولت حذف مي شود
معاون توسعه منابع انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: طبق قانون تأمين اجتماعي موظفيم يكي از وزارتخانه هاي دولت را با تصويب مجلس كم كنيم. هم اكنون تعيين اين وزارتخانه در دست بررسي است.
محمود عسگري آزاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس تصريح كرد: در اين رابطه سناريوهاي مختلفي مطرح است و هنوز حذف وزارت تعاون قطعي نيست.
وي از اشاره به نام وزارتخانه هاي ديگري كه امكان حذف آنان وجود دارد، خودداري كرد.
وي در خصوص عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي تصريح كرد: اهداف سازمان در متناسب سازي اندازه دولت در حد مطلوب محقق نشده است.
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي در عين حال تدوين سند چشم انداز ۲۰ ساله را از موفقيتهاي بزرگ كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي دانست و گفت: سازمان در طول بررسي برنامه چهارم به اين جمع بندي رسيد كه كشور نيازمند يك چشم انداز بلندمدت است.
كارشناسي اين چشم انداز براي اولين بار در سازمان مديريت و برنامه ريزي انجام و سپس به دولت و مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده شد و سرانجام به تصويب مقام معظم رهبري رسيد.
عسگري آزاد تنظيم برنامه چهارم توسعه را از موفقيتهاي ديگر سازمان مديريت و برنامه ريزي عنوان كرد و افزود: اين برنامه علي رغم تمامي تلاطمها و مشكلات به تصويب رسيد و ظرف ۵ سال آينده كشور مي تواند از اين برنامه بهره گيرد.
وي اصلاح نظام بودجه نويسي كشور را نيز به عنوان دستاوردهاي جديد مورد اشاره قرار دارد و يادآور شد: بودجه دستگاهها براساس روش هزينه اي محاسبه مي شود و دستگاهها با برآورد هزينه، پرسنل، امكانات و خدمات اداري رقمي را به عنوان بودجه ارائه مي كنند.
عسگري آزاد افزود: اين يك روش قديمي است كه در دنيا منسوخ شده است، بنابراين در روش جديدي كه مورد بررسي قرار گرفته اين است كه براي فعاليتها، تعيين هدف كمي كنيم و براي هر يك از فعاليتها قيمت را مشخص كنيم. وي تأكيد كرد: مثلا در دستگاهي نظير آموزش و پرورش به جاي چانه زني درباره ريز هزينه ها قيمت و آموزش يك فرد را مدنظر قرار دهيم.
وي گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي طي دو سه سال اخير در تدارك تنظيم اين مدل بودجه ريزي بوده است و در برنامه چهارم موظف شده اين روش را توسعه دهد، ما اميدواريم در طول اجراي برنامه چهارم كلا نظام بودجه ريزي را تغيير دهيم.

نماينده آيت الله سيستاني:
مقتدي صدر رسما كنترل حرم امام علي (ع) را به مرجعيت واگذار كرد
يكي از نمايندگان آيت الله سيستاني اعلام كرد كه نيروهاي مقتدي صدر رسما كنترل حرم امام علي (ع) را به مرجعيت شيعه در عراق تحويل دادند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، شيخ حسن الحسين يكي از ۱۲ نماينده آيت الله سيستاني كه در حرم حضور دارند، در گفتگو با اين خبرگزاري اظهار داشت: مقتدي صدر رسما كنترل حرم امام علي (ع) را به مرجعيت واگذار كرد.
وي گفت: اين اقدام در ساعت ۳۰/۱۳ دقيقه ديروز (جمعه) به وقت محلي روي داد.

جان كري بار ديگر خواستار كناره گيري رامسفلد شد
جان كري، رقيب دموكرات بوش ضمن درخواست براي پاسخگويي رهبران كاخ سفيد و پنتاگون در مورد رسوايي زندان ابوغريب بغداد، بار ديگر خواهان استعفاي دونالد رامسفلد شد و گفت: تحقيقات درباره رسوايي بدرفتاري با زندانيان ابوغريب بغداد حاكي از شكست در رهبري غير نظامي است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، جان كري، رقيب دموكرات بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در جمع حاميانش در فيلادلفيا گفت: صحبت در مورد رهبري است، درباره مسئوليت پذيري و پاسخگويي.آمريكايي ها مي خواهند حقيقت را بدانند. مي خواهند آنها مسئوليتش را بپذيرند.
كري تأكيد كرد: فقط يك نفر آن هم در رده هاي آخر نيست كه بايد بهاي اين رسوايي را بپردازد. موضوع نبايد در پنتاگون متوقف شود.
بوش بايد كميسيون مستقلي براي تحقيق در مورد تمام سلسله بدرفتاري هايي كه انجام شده و دليل وقوع اين رسوايي ها ايجاد كند.وي افزود: ما كشوري هستيم كه يك رهبر غير نظامي داريم. عادي ترين چيز اين است كه مسئوليت پذيري در زنجيره فرماندهي غير نظامي وجود داشته باشد و اين دقيقا همان چيزي است كه در تمام گزارش ها ناديده گرفته شده است.
كري از ذكر نام بوش خودداري كرد، اما گفت: رسوايي زندان ابوغريب بخشي از يك شكست بزرگ درباره سو ء تعبيرها و ارزيابي هاي نادرست از قدرت موردنياز نظاميان در عراق و هزينه هاي جنگ است.
وي ضمن درخواست مجدد براي كناره گيري دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا گفت: او بايد به دليل شكست در انجام كارهايي كه بايد انجام مي داده كنار گذاشته شود و بوش بايد شخصا تحقيقاتي را درمورد تصميم گيري هايي كه منجر به اين بدرفتاري شده انجام دهد.
كري در ماه مه كناره گيري رامسفلد را به دليل رسوايي زندان ابوغريب خواستار شده بود و گفته بود كه از رامسفلد ماه ها قبل خواسته است به دليل ارزيابي هاي نادرست از اوضاع عراق از كار كناره گيري كند.

مجلس پاكستان شوكت عزيز را به عنوان نخست وزير انتخاب كرد
شوكت عزيز وزير دارايي سابق پاكستان ديروز در غياب نمايندگان عضو گروه هاي سياسي و مذهبي مخالف دولت با كسب ۱۹۱ رأي از ۳۴۲ نماينده مجلس ملي به نخست وزيري پاكستان انتخاب شد.به گزارش ايرنا از اسلام آباد وي در سخناني پس از گرفتن رأي گفت: «به تلاش براي رشد مردم سالاري در پاكستان ادامه داده و سعي خواهم كرد از همكاري گروه هاي مخالف نيز استفاده كنم.»
شوكت عزيز همچنين خواستار رفع اختلافات سياسي در پاكستان و حل عادلانه مساله كشمير شد.
گروه هاي اپوزيسيون در اعتراض به تصميم رئيس مجلس ملي پاكستان مبني بر فقدان صدور دستور حضور نامزد زنداني آنها در جلسه رأي گيري، از صحن مجلس خارج شدند و در نتيجه براي نامزد آنها رأيي منظور نشد.
به گزارش منابع داخلي، شوكت عزيز امروز پس از اداي سوگند در حضور ارتشبد «پرويز مشرف» رئيس جمهوري اين كشور از مجلس ملي رأي اعتماد خواهد گرفت.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
آمريكا بايد از حوادث نجف درس بگيرد
آمريكا اگر عاقل باشد مي تواند همراهي و همكاري انسانهاي فراواني را به دست آورد
علائمي از تنبه آمريكايي ها حتي در مورد مسائل هسته اي ايران مي بينيم
010368.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي : آيت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه ديروز تهران، اشغالگران عراق و سياستمداران كاخ سفيد را به تعمق و تفكر دعوت كرد و گفت: سياستمداران آمريكايي بايد از حوادث نجف درس بگيرند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: اصل مسئله اين است كه يك كشور اشغالگر با قدرت فراوان نظامي در مدت سه هفته عليه يك جمعيت مسلمان بي دفاع اما ايثارگر و فداكار مي جنگد و آنها را به خاك و خون كشيده و نتيجه اي هم نگرفته است.
هاشمي رفسنجاني افزود: آمريكايي ها بايد قدري درنگ و فكر كنند كه چرا نتوانستند مردمي را كه هيچكس از آنها حمايت نمي كرد، شكست دهند. وي مقاومت مسلحانه مجاهدان و مبارزان در مقابل نيروهاي مهاجم و حمايت و حركت مردم با حضور آيت الله سيستاني را دو حركت مردمي دانست و گفت: هم دفاع مسلحانه مردمي است و هم برخورد سياسي و عطوفانه يك روحاني با مسائل مردم يك حركت مردمي است.
خطيب نماز جمعه تهران تصريح كرد: آمريكايي ها از تمام امكانات و تجهيزات پيشرفته نظامي در اين جنگ برخوردار بودند و اگر بنا بود كسي از شقاوت حمله كنندگان به نجف واهمه داشته باشد، بايد همه برنامه ها متوقف مي شد اما اينطور نشد. وي با اشاره به اينكه شروع حادثه نجف بسيار عجيب بود گفت: كاملاً مشخص و واضح است كه حادثه نجف با برنامه ريزي همه جانبه بوده و اشغالگران با آمادگي كامل سركوب را آغاز كردند و منحصر به نجف هم نبود. وي تأكيد كرد: اشغالگران آمريكايي با به وجود آوردن حادثه نجف و كشتار مردم عراق در شهرهاي مختلف خواستند تسمه از گرده مخالفان خود بكشند و با ايجاد ارعاب و تهديد برنامه خود را اعلام كنند، اما نتيجه معكوس شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: اينكه يك مرجع پير۷۳ ساله بعد از عمل جراحي قلب با شجاعت بدون محافظ به يك مملكت آشوبزده برمي گردد و مسافت از مرز تانجف را طي مي كند ومردم نيز او را همراهي مي كنند يك مانوربسيار بزرگ و قدرت عظيمي است كه مشاوران كاخ سفيد بايدروي آن مطالعه كنند.
هاشمي رفسنجاني ادامه داد: اين حركت با حركت امام از پاريس كه به ميل خود به ايران آمدند و به رغم مخالفت رژيم شاه وارد كشور شدند و كمر رژيم را شكستند، تشابه كمي دارد. خطيب نماز جمعه تهران همچنين، مقاومت ۲۱ روزه تعدادي از جوانان مقاوم باسلاحهاي سبك در مقابل اشغالگران با تمام ادوات نظامي را صحنه ديگري از يك قدرت مردمي دانست كه در بطن نيروهاي وفادار به اسلام وجود دارد.
رفسنجاني با ذكر اين نكته كه آمريكايي ها و اشغالگران هنوز واقعيت دنياي اسلام را درك نكرده اند، گفت: انتظار دارم كه كاخ سفيد حرفهاي مرا به عنوان يك هشدار تلقي كند، به واقعيتها توجه كند و اينقدر مزاحم مردم در سراسر دنيا نشود. وي بااشاره به برخي از مطالب روزنامه هاي غربي درخصوص حمله به نجف و شهرهاي مختلف مذهبي در عراق و كشتار مردم بي دفاع اين كشور گفت: خود مطبوعات آمريكا اعلام كردند كه حمله به نجف احمقانه ترين كاري است كه كاخ سفيد در اين برهه انجام داده است.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: شخص بوش روز پنجشنبه به اشتباهات خود اقرار كرده و اعتراف كرده كه در ارزيابي وضعيت عراق اشتباه كرده است. وي تأكيد كرد: اين چه مديريت جهاني است و چه اشتباهي است، كسي كه مي خواهد دنيا را اداره كند، اشتباه به اين بزرگي را مرتكب شده و غلطي در نجف كرده كه نتيجه آن جز كشتار مسلمانان و تخريب اماكن مقدس مذهبي نبوده است.
خطيب جمعه تهران بااشاره به نمايش هزينه هاي جنگ عراق توسط دولت آمريكادر ميدان مركزي شهر نيويورك و اينكه تا روز چهارشنبه گذشته ۵/۱۳۴ ميليارددلار در جنگ عراق هزينه شده و روزانه حدود ۱۷۷ ميليون دلاربر اين رقم اضافه مي شود، گفت: آمريكا بااين همه هزينه هيچ چيزي بدست نياورده است. رفسنجاني ادامه داد: آمريكاييها هر دقيقه۱۲۲ هزارو۸۲۰ دلار هزينه مي كنند كه مردم عراق را بكشند و اين جنايت را انجام دهند.
خطيب نماز جمعه تهران تصريح كرد: من مي خواهم از اين تريبون به آمريكاييها پيغام بدهم كه بياييد يك مقدار طرف ديگر كار را بررسي كنيد و راه انساني كار را تجربه كنيد.
رفسنجاني افزود: شما اگر ربع اين پول عظيم را براي پرداختن بخشي از بدهيهاي خود به جهان سوم كه آنها را استثمار كرديد، هزينه مي كرديد و به صورت كمك علمي، غذايي و فني از آنها حمايت مي كرديد، محصول آن بالاتر از اين بود. اين راهي كه شما پيش گرفته ايد جز تلفات سنگين مالي و جاني براي شما فايده اي ندارد و با افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني شمابايد مقايسه كنيد كه چه ميزان هزينه مي كنيد و چه چيزي به دست مي آوريد.
هاشمي رفسنجاني گفت: شما نه تنها ابهت به دست نياورديد، بلكه ذليل شديد و نجف امروز ازاستالينگراد كه درتاريخ معاصر ما سنبل مقاومت است نيز سرافرازتر است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: شما داريد با مساجد دنيا و با راه اسلام و قدسيت معنوي آن مي جنگيد و اين جنگ براي شما نتيجه نخواهد داد.
هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: البته علائمي از تنبه را در رفتار آمريكائيها مي بينيم و حتي در مسائل هسته اي كه ناجوانمردانه ما رابه امور نظامي متهم كردند، مقداري عقل نشان مي دهند، اما شايد اين هم فريب باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: در عين حال ما شما را به تعقل دعوت ميكنيم و فكر مي كنيم اگر قصد شما اصلاح باشد مي توانيد در سايه اين تعقل، همكاري و همراهي، معاضدت انسان هاي فراواني را به دست آوريد.

شكست آزمايش موشك اسرائيلي آرو در آمريكا
موشك اسرائيلي آرو كه براي مقابله با موشك شهاب ۳ طراحي شده بود، در پرتاب آزمايشي ناموفق بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي يديعوت آحرونوت، موشك حتس كه به آرو نيز معروف است روز پنج شنبه در ايالت كاليفرنياي آمريكا مورد آزمايش قرار گرفت، نتوانست يك موشك پيشرفته از نوع اسكاد دي را سرنگون كند.
اين دومين آزمايش بر روي موشك حتس است و آزمايش اول آن در يك ماه پيش موفقت  آميز بوده است. اما اين اولين باري است كه اين موشك ضدموشك عليه يك موشك با كلاهك واقعي آزمايش مي شود.
پس از شكست آزمايش اين موشك، وزارت دفاع اسرائيل اعلام كرد، اين شكست نشان  دهنده ضعف دفاعي ما نيست و ما در نيروي هوايي اسرائيل سلاحهاي مجهز بسياري داريم.
به نوشته اين روزنامه در حال حاضر مهندسين و كارشناسان اسرائيلي به دنبال يافتن دليل ناموفق بودن آزمايش اين موشك هستند.

كوتاه از سياست ايران
سه وزير به مجلس مي روند
در هفته جاري يك وزير براي ارائه گزارش و دو وزير براي پاسخ به سئوالات نمايندگان به مجلس خواهند رفت.به گزارش ايسنا عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور با حضور در صحن علني مجلس به سئوال اكبر اعلمي، نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو پاسخ خواهد داد.علي عبدالعلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي نيز براي پاسخگويي به سئوال ايرج نديمي، نماينده لاهيجان در مجلس حاضر خواهد شد. همچنين محمود حجتي، وزير جهاد كشاورزي براي ارائه گزارشي در خصوص عملكردش در زمينه نهاده هاي كشاورزي روز چهارشنبه به مجلس مي رود.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي:
بهترين گزينه براي دولت عراق و اشغالگران، توجه به نظرات
آيت الله سيستاني است
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، معتقد است: «بهترين گزينه براي دولت عراق و اشغالگران، توجه به نظرات آيت الله سيستاني است.» علاء الدين بروجردي، نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي، در گفت وگو با ايسنا، حضور مستقيم آيت الله سيستاني را اقدامي مفيد و موثر در ايجاد و كنترل آرامش در نجف دانست و افزود: «حضور آيت الله سيستاني در نجف موجب آرامش براي مردمي است كه در يك مدت طولاني در برابر هجوم وحشيانه نيروهاي آمريكايي و بمباران مقاومت مي كنند.»
معاون سياسي وزارت كشور:
هيچ حركتي نبايد مشاركت مردم در انتخابات رياست جمهوري را مخدوش كند
مرتضي مبلغ معاون سياسي وزارت كشور طي سخناني در جلسه شوراي اداري استان لرستان با اشاره به انتخابات رياست جمهوري آينده گفت: هيچ ابزاري را مناسب تر از مشاركت مردم در خنثي كردن برنامه هاي دشمنان نمي دانم.
وي افزود: اين دوره از انتخابات بايد مشاركت برانگيز باشد، هرگونه حركتي كه به هر دليلي سطح مشاركت مردم را تحت الشعاع قرار دهد ضدامنيت ملي تلقي و با آن برخورد مي شود.وي با تاكيد بر لزوم ايجاد فضاي آزاد و عادلانه در عرصه انتخابات، گفت: بايد شرايط رقابت آزاد بوجود آيد تا گروه هاي سياسي كانديداي خود را با اطمينان و آرامش بيشتري معرفي كنند كه به تبع مشاركت بالا را به دنبال خواهد داشت، همچنين نبايد در هر شرايطي اجازه تخلف داده شود، بايد از حق مردم دفاع كرد.
افتتاح كنسولگري عربستان در مشهد
كنسولگري عربستان در مشهد امروز با حضور معاون وزير امور خارجه اين كشور افتتاح مي شود.به گزارش ايسنا سركنسول دولت پادشاهي عربستان در مشهد در ديدار با رضوي استاندار خراسان با بيان اين مطلب بر صدور رواديد اتباع عربستان و حجاج ايراني در آينده نزديك در شهر مشهد تاكيد كرد و اين را به عنوان يكي از تسهيلاتي كه مي توان در آينده به شهروندان دو كشور ارائه داد، دانست.
مجلس نحوه فعاليت سازمان هاي بين المللي غيردولتي در ايران را مشخص مي كند
براساس لايحه پيشنهادي دولت، نحوه فعاليت سازمان هاي بين المللي غيردولتي در ايران در مجلس شوراي اسلامي  مشخص خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس اين لايحه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بررسي شده و به تصويب رسيده است و به زودي در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد. بر اساس ماده واحده اين لايحه، نحوه فعاليت سازمان هاي بين المللي غير دولتي در كشور، صدور اجازه و يا خاتمه فعاليت آنان به عهده كميسيوني متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي كشور، امور خارجه و اطلاعات خواهد بود. اين سازمان ها مي توانند با رعايت قوانين و كسب مجوز از كميسيون مزبور در ايران فعاليت نمايند. همچنين درباره صدور مجوز جهت ورود و خروج اعضاي سازمان ها و صدور پروانه براي اقامت آنان و يا خاتمه فعاليت و يا اخراج اعضاي آنها نيز كميسيون مذكور تصميم گيري مي نمايد.
پيش از اين سازمانهاي خيريه بين المللي غيردولتي در امور مهاجران، پناهندگان و آوارگان به منظور كمك رساني به آنان در ايران فعاليت داشتند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
رسانه
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   رسانه   |   سياسي   |   شهري   |  
|  علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |