جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۹۸
index
جمعه بازار
سينماي ايران
فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
تا تاريخ ۲۳ شهريور
006384.jpg
- ارقام به ميليون تومان
توضيح: از چهارشنبه دو فيلم جديد در سينماها بر روي پرده رفتند. با پايان اكران «سربازهاي جمعه» ساخته مسعود كيميايي، فيلم «سيزده گربه روي شيرواني» به كارگرداني علي عبدالعلي زاده در گروه سينمايي قدس آغاز شد و «مزرعه پدري» ساخته رسول ملاقلي پور به جاي «مهمان مامان» به كارگرداني داريوش مهرجويي در گروه سينمايي عصر جديد بر روي پرده رفت.
اكران فيلم هاي «فارنهايت ۱۱/۹» ساخته مايكل مور و «بيل را بكش ۱» ساخته كوينتين تارانتينو در چند سينماي تهران نيز آغاز شده است.



سينماي جهان
فروش فيلم ها در سينماهاي
ايالات متحده تا تاريخ ۱۲ سپتامبر
006387.jpg
- ارقام به ميليون دلار
توضيح: در اين هفته يك فيلم علمي ـ تخيلي توانست با فروش آخر هفته اي معادل ۲۴ ميليون دلار عنوان پرفروش ترين فيلم سينماهاي آمريكاي شمالي را از آن خود كند.
«شيطان مستقر : رستاخيز» با بازي ميلايوويچ صدرنشين اين هفته لقب گرفت و «قهرمان» ژانگ ييمورا كنار زد.
قهرمان اين هفته با فروش چهار ميليون دلاري اش توانست مجموع فروش خود را به ۴۲ ميليون دلار برساند و در جاي چهارم قرار گيرد.
اما دومين فيلم پرفروش اين هفته تريلر «سلولي» بود. اين فيلم با فروش معادل ۱۱ ميليون دلار در سه روز نخست اكران در ۲۷۴۹ سينما توانست در جايگاه دوم قرار بگيرد.
«بدون پارو» در هفته چهارم نمايشش در ۲۷۵۴ سينما توانست با فروش آخر هفته پنج ميليون دلار مجموع فروش خود را به ۴۶ ميليون دلار برساند و در جاي سوم جدول بايستد.
نامزدي سلطنتي نيز در پنجمين هفته اكرانش توانست سه ميليون دلار در ۲۴۵۲ سينما بفروشد تا با مجموع فروش ۸۹ ميليون دلار در جاي پنجم قرار بگيرد.
«آناكونداها: در جست وجوي اركيد خون» نيز در هفته سوم نمايشش در ۲۵۴۴ سينما، سه ميليون دلار فروخت تا در مجموع ۲۸ ميليون دلار فروخته باشد.
اما «وثيقه» مايكل مان در ششمين هفته اكرانش در ۲۰۲۴ سينما توانست سه ميليون دلار ديگر بفروشد تا با فروش ۹۳ ميليون دلار در جاي هشتم قرار بگيرد. «ناپلئون ديناميت» نيز توانست در چهاردهمين نمايشش سه ميليون دلار فروش كند تا با مجموع فروش معادل ۳۰ ميليون دلار پس از مدت ها دوباره به جمع ۱۰ فيلم پرفروش برگردد و در جايگاه دهم قرار گيرد.

006390.jpg
تئاتر
فروش نمايش هاي تالارهاي تهران
تا تاريخ ۲۰ شهريورماه

- ارقام به تومان
توضيح: آناكارينا در استوا و ژاك و اربابش در برنامه عصري با نمايش اجرا شدند. ضمناً هفته اي كه گذشت تئاتر شهر به خاطر جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي تعطيل بود و اجرايي روي صحنه نرفت.

هفت از هفت
جواد قادري
هشتمين جشن سينماي ايران نيز به ميمنت و مباركي به پايان رسيد و گرچه برخي مسائل،هويت فرهنگي و هنري جشن را خدشه دار ساخت.
بيلي كريستال ايراني (محمدرضا شريفي نيا) همه را سورپرايز (غافلگير) كرد و به عنوان يكي از مجري هاي مراسم حاضران را به وجد آورد. جشن امسال در سالن ميلاد برگزار شد و براي جلوگيري از عمل ناجوانمردانه هجوم به سوي صندلي ها هنگام باز شدن درهاي سالن، در ابتدا به هر يك از دارندگان كارت شماره صندلي داده مي شود.
باز هم يك تاخير يك ساعته و سپس آغاز جشن.



امسال هم بيانيه خانه سينما به صورت تصويري پخش شد. بيانيه اي كه موافقان و مخالفان خانه سينما و حتي سينما(!) در آن سخن گفتند. نكته جالب جانبداري يكي از تهيه كنندگان بود كه دو فيلم او نامزد دريافت بهترين فيلم شده بودند. خلاصه در بيانيه تصويري از هر دري سخن رانده شد. از خريد و فروش خبرنگار گرفته تا بودن بهتر است يا نبودن و بدي سياست.



امسال جوايز به گونه اي تقسيم شد كه به هر فيلم سهمي برسد و هيچ كس دست خالي به خانه نرود. به آنهايي هم كه جايزه نرسيد، ازشان تقدير شد و تنديس افتخاري نصيبشان.
۱۶ جايزه آثاربلند به ۱۰ فيلم رسيد و «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» و «مزرعه پدري» بيشترين جوايز را گرفتند. اما نكته جالب اين بود كه پنج نفر از برندگان جوايز در هنگام دريافت آن حضور نداشتند. محمدرضا شرف الدين، محمدرضا دلپاك، بهمن قبادي، پرويز پرستويي و گلشيفته فراهاني نبودند تا نمايندگان آنها روي سن بروند و جايزه را بگيرند.



با اين كه اعلام شده بود عكاس فيلم «دوئل» نيز از جشن كناره گيري كرده اما نام محمد عليقلي زاده در ميان اسامي نامزدهاي دريافت جايزه خوانده شد. گفته مي شد انجمن عكاسان خانه سينما يك نامزد جديد را معرفي مي كند اما اين اتفاق نيفتاد تا دوئل حداقل در يك رشته نامزد باشد!



شايد جالب ترين بخش اهداي جوايز دعوت از لوريس چكناواريان و محمود دولت آبادي براي اهداي جوايز موسيقي متن و فيلمنامه بود. در حالي كه اكثر جوايز را بازيگران سينما (لابد به خاطر جذابيت هاي قشر بازيگر و براي جلوگيري از خستگي تماشاگران) به برندگان دادند، آمدن چكناواريان و دولت آبادي كه پيشينه  سينمايي دارند ولي مدتي طولاني است كه كمتر در محافل سينمايي حاضر مي شوند، نوعي غافلگيري بود.
در اين ميان دولت آبادي مثل هميشه منتقد و نصيحت كننده بود و چكناواريان ساده، دوست داشتني و مهربان.



در جشن خانه سينما از افراد مختلفي با سمت هاي گوناگون سينمايي تقدير و تشكر شد. از مسئول خدمات فني سينما تا تدوينگر و كارگردان و بازيگر. از پخش كننده و تهيه كننده گرفته تا عكاس و ...
پس از حذف جايزه موارد تبليغي از ميان منتخبان جشنواره فجر، جايزه بهترين عكاسي فيلم در ميان برندگان جشن سينما قرار داده شده تا از زحمات اين قشر سينما تقدير شود. اما كماكان جاي بهترين آنونس و تيزر سينمايي و نيز تقدير از دوبلورها و گويندگان فيلم خالي است. با اين كه مدت ها فيلم هاي ايراني دوبله نمي شوند اما به اين بهانه نبايد گويندگان فيلم را فراموش كرد.
انجمن منتقدان هم امسال منفعل عمل كرد و هيچ اثري را به عنوان بهترين فيلم معرفي نكرد. حتي مي شود از سينماها و سينماداران نيز تقدير كرد و برخي را با جايزه تشويق.



روز ملي سينما در ايران پشت سرگذاشته شد اما هيچ اتفاق خاصي رخ نداد. روز ملي سينما به پايان رسيده و فقط و فقط يك جشن نصفه و نيمه برگزار شد و در آن به تعدادي جايزه رسيد و از تعدادي ديگر تقدير شد.
روز ملي سينما به پايان رسيد ولي هيچ تصميمي در مورد آينده سينما و وضعيت آن گرفته نشد. باز هم همان مشكلات قبلي پابرجاست و سينماگران با انواع و اقسام مسايل روبه رو هستند. همچنان كمبود سالن به شدت احساس مي شود. همچنان انواع و اقسام قوانين دست و پاگير (كه برخي از آنها را خود سينماگران براي خود تافته اند) ايجاد مشكل مي كند. همچنان نياز به حمايت ارگان ها و سازمان هاي مختلف از سينما احساس مي شود. همچنان ...

وضعيت اكران سينماها در شش ماهه نخست سال ۸۳
فيلم ها روي شيرواني داغ
006186.jpg
در شش ماهه نخست امسال ۲۲ فيلم ايراني اكران اول بر روي پرده رفته اند. از اين تعداد فيلم، يك فيلم فروشي بالاي ۷۰۰ ميليون تومان (مارمولك)، يك فيلم فروشي بالاي ۶۰۰ ميليون تومان (كما)، يك فيلم فروشي بالاي ۴۰۰ ميليون تومان (مهمان مامان) و يك فيلم نيز فروشي بالاي ۳۰۰ ميليون تومان (شمعي در باد در حالي كه اكرانش ادامه دارد و قطعاً فروشش بيشتر خواهد شد) داشته اند
سينماي ايران در نيمه اول سال ۸۳ به لحاظ اقتصادي و جذب مخاطب تا حدودي موفق عمل كرده است.
در شش ماهه نخست امسال ۲۲ فيلم ايراني اكران اول بر روي پرده رفته اند. از اين تعداد فيلم، يك فيلم فروشي بالاي ۷۰۰ ميليون تومان (مارمولك)، يك فيلم فروشي بالاي ۶۰۰ ميليون تومان (كما)، يك فيلم فروشي بالاي ۴۰۰ ميليون تومان (مهمان مامان) و يك فيلم نيز فروشي بالاي ۳۰۰ ميليون تومان (شمعي در باد) در حالي كه اكرانش ادامه دارد و قطعاً فروشش بيشتر خواهد شد داشته اند.
هيچ فيلمي بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان نفروخته و شش فيلم نيز فروششان بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان بوده است. (زهرعسل، بوتيك، معادله، سربازهاي جمعه، هم نفس و ملاقات با طوطي)
چهار فيلم (علي و دني، باج خور، شهرزيبا و جوجه اردك من) بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان فروخته اند و دو فيلم نيز (برگ برنده و فراري) فروششان زير ۵۰ ميليون تومان بوده است.
اكران فيلم هاي قلب هاي ناآرام، دوشيزه، اشك سرما، مزرعه پدري، گاوخوني و ۱۳ گربه روي شيرواني نيز به تازگي آغاز شده و يا همچنان ادامه دارد و نمي توان در مورد فروش آنها به درستي قضاوت كرد.
اگر آمار فروش فوق را با سال گذشته مقايسه كنيد متوجه افزايش مخاطب سينما در سال ۸۳ خواهيد شد.
سال گذشته تا پايان شهريورماه ۲۳ فيلم ايراني بر روي پرده رفتند و يا اكرانشان آغاز شد. از اين تعداد فيلم، يك اثر اواخر شهريور اكران شد و پس از ۷۱ روز نمايش ۴۳۱ ميليون تومان (توكيو بدون توقف) فروخت و پرفروش ترين فيلم سال شد. عروس خوش قدم اوايل تير بر روي پرده رفت و ۳۶۰ ميليون تومان فروش كرد. دنيا نيز در نوروز اكران شد و ۳۵۰ ميليون تومان فروخت. پس از اين آثار كه در نيمه اول سال اكران شدند، واكنش پنجم و خانه اي روي آب قرار دارند كه حدود ۱۹۰ ميليون تومان فروش داشته اند. (هيچ فيلمي در سال گذشته فروشش بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ ميليون تومان نشد)
در رده هاي بعدي فيلم هاي پرفروش نيمه نخست سال ،۸۲ فيلم هاي صورتي (۱۷۵ ميليون تومان)، ديوانه اي از قفس پريد (۱۶۵ ميليون تومان)، اين زن حرف نمي زند (۱۰۳ ميليون تومان)، عطش
(۱۰۰ ميليون تومان) و فرش باد (۸۴ ميليون تومان) قرار گرفتند.
به غير از فرش باد چهار فيلم ديگر (غزل، زمانه، غوغا و بانوي من)  فروششان بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان شد و شش فيلم (هفت ترانه، گاهي به  آسمان نگاه كن، تيك، روياي جواني، ايستگاه متروك و زنداني ۷۰۷) نيز بين ۱۰ تا ۵۰ ميليون تومان فروختند.
سه فيلم (تنبل قهرمان، سفر به فردا و از كنار هم مي گذريم) نيز فروشي زير ۱۰ ميليون تومان كردند كه با توجه به مناسبات اقتصادي امروز سينما يك فاجعه محسوب مي شود و خوشبختانه در سال ۸۳ تا به اين جا هيچ  فيلمي زير ۲۰ ميليون تومان نفروخته است.
فاتحان گيشه
تا بدين جاي كار مارمولك، كما، مهمان مامان و شمعي در باد فاتحان گيشه سال ۸۳ را تشكيل مي دهند.
مارمولك تنها در يك ماه نمايش توانست ۷۸۰ ميليون تومان در تهران و حدود ۳۰۰ ميليون تومان در شهرستان ها بفروشد. اگر اكران اين فيلم ادامه پيدا مي كرد گذراندن رقم يك ميليارد در تهران و شهرستان ها دور از دسترس نبود.
اما در مورد كما همه چيز غافلگير كننده بود. كما در سكوت خبري ساخته شد و بي سر و صدا به نمايش درآمد. اما روز به روز بر تعداد مخاطبانش افزوده شد تا در تهران حدود ۶۳۰ ميليون تومان (البته طي زماني در حدود سه ماه نمايش) بفروشد. فروش شهرستان هاي كما نيز به رقمي در همين حدود مي رسد يعني در مجموع رقمي بيش از يك ميليارد و دويست ميليون تومان. مهمان مامان نيز از همان ابتدا احتمال فروشش مي رفت. فيلم سرخوشانه مهرجويي به مدد تيزرهاي تلويزيوني اش بسيار خوب شروع كرد و به سرعت ۱۰۰ ۲۰۰، و ۳۰۰ ميليون را گذراند اما به يكباره با افت فروش مواجه شد و از تعداد مخاطبانش كاسته شد.
در هرحال آخرين ساخته داريوش مهرجويي حدود ۴۸۰ ميليون تومان فروش كرد تا لقب سومين فيلم پرفروش شش ماهه نخست سال ۸۳ را از آن خود كند.
اما شمعي در باد را بايد به واقع بزرگترين غافلگيري امسال دانست. در حالي كه خوش بين ترين افراد رسيدن به مرز ۲۰۰ ميليون تومان را بهترين حالت فروش آخرين ساخته پوران درخشنده مي دانستند اما اين فيلم به يكباره و با پخش انبوه تيزرهاي جذابش، مخاطبان فراواني را به سوي خود جلب كرد.
شمعي در باد تا پايان نيمه اول سال ۸۳ حدود ۳۰۰ ميليون تومان فروش داشته است و با توجه به متوسط فروش روزانه اش گذراندن رقم ۴۰۰ ميليون تومان نيز براي اين فيلم طبيعي به نظر مي رسد.
دخل و خرج يكي ها
شش فيلم تاكنون فروش بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان داشته اند. بوتيك ساخته حميد نعمت ا.. اواسط سال گذشته اكران شد و به فروشي در حدود ۱۹۰ ميليون تومان دست يافت. اين مقدار فروش براي فيلم تلخ و گزنده بوتيك و با توجه به هزينه اي كه صرف ساختش شده، موفقيت آميز به نظر مي رسد.
اما فروش فيلم بعدي يعني زهرعسل با آن چيزي كه پخش كننده اش اعلام مي كند تفاوت زيادي دارد. پخش كننده اين فيلم معتقد است زهرعسل حدود ۲۷۰ ميليون تومان فروخته در حالي كه بنابر اعلام فارابي فروش اين فيلم در حدود ۱۹۰ ميليون تومان بوده است كه منطقي تر به نظر مي  رسد. اگر به فروش روزانه زهرعسل (كه توسط پخش كننده اش اعلام شده دقت كنيد و با توجه به تعداد سينماهاي نمايش دهنده اين فيلم آن را با فروش روزانه ديگر فيلم هايي كه همزمان بر روي پرده بوده اند، مقايسه كنيد همه چيز دستگيريتان مي شود)
معادله ابراهيم وحيد زاده نيز حدود ۱۹۰ ميليون تومان فروش كرد تا در كنار دو فيلم فوق قرار بگيرد. معادله بسيار خوب شروع كرد اما به يكباره و با اكران مهمان مامان و سربازهاي جمعه با افت چشمگير فروش مواجه شد و نتوانست مخاطبان خود را حفظ كند.
سربازهاي جمعه نيز با توجه به تعداد كم سينماهايش و عدم بهره از تبليغات تلويزيوني حدود ۱۶۰ ميليون تومان فروخت كه چندان جالب به نظر نمي رسد.
هم نفس مهدي  فخيم زاده نيز در گيشه شكست خورد و به فروشي كه مدنظر سازندگانش بود دست نيافت. هم نفس ۱۳۰ ميليون تومان فروش كرد تا نشان دهد مهدي فخيم زاده پس از ۱۰ سال دوري از سينما نتوانسته ذايقه مخاطب امروزي سينماي ايران را به خوبي بشناسد و آنها را تغذيه كند.
ملاقات با طوطي نيز با انبوه ستارگانش شكست خورد و پس از سه ماه اكران (!) به ضرب و زور تنها ۱۱۰ ميليون تومان فروش كرد.
مغلوبان مطلق
به واقع هيچ كس پيش بيني چنين فروش پاييني را براي فيلم هايي مانند برگ برنده، شهرزيبا و باج خور نمي كرد.
فرزاد موتمن باج خور را براي مخاطب ساخت. يك نوآر ايراني با حضور نيكي كريمي و فريبرز عرب نيا براي كشاندن مخاطبان به سينما. اما باج خور تنها ۷۰ ميليون تومان و كمي بيشتر از فيلم قبلي موتمن (شب هاي روشن) فروش كرد تا همه معادلات به هم ريزد.
شهرزيبا هم با اين كه براي فروش ساخته نشده بود ولي پتانسيل جذاب مخاطب را داشت ولي به علت تبليغات بد و عدم معرفي فيلم آخرين ساخته اصغر فرهادي تنها ۶۳ ميليون تومان فروش كرد و از پرده پايين آمد. اما در مورد برگ برنده همه چيز فرق مي كند سيروس الوند فيلم را براي مخاطب و به منظور كشاندن او به سينما مي سازد.
طي چند سال اخير فيلم هاي الوند (دست هاي آلوده و مزاحم) با توفيق تجاري روبه رو شده اند. اما برگ برنده بسيار كمتر از آن چيزي كه حتي بدبين ترين افراد پيش بيني مي كردند فروخت تا سيروس الوند بزرگترين بازنده اقتصادي سينماي ايران در نيمه اول ساخت ۸۳ لقب بگيرد.
شايد اگر تبليغات درست تري در مورد برگ برنده انجام مي شد اين فيلم بيشتر از ۴۵ ميليون تومان فروش مي كرد.
سينماي كودك و نوجوان
در نيمه نخست سال ۸۳ تنها دو فيلم در گروه كودك و نوجوان اكران شد. يعني هر سه ماه يك فيلم!
علي و دني عيد نوروز بر روي پرده رفت و با استفاده از عدم اكران مارمولك و تصاحب تعدادي از سينماها اين فيلم توانست حدود ۸۵ ميليون تومان بفروشد كه معقول به نظر مي رسد.
جوجه اردك من نيز اواخر خرداد اكران شد و حدود ۵۰ ميليون تومان فروخت. قرار بود فيلم هايي مانند مرباي شيرين و من و نگين دات كام نيز در تابستان ۸۳ اكران شوند اما گروه سينماهاي كودك و نوجوان نيز به سرنوشت گروه مخاطب خاص دچار شد.
گفته مي شود به زودي فيلم هاي كودك و نوجوان با شيوه اي جديد اكران خواهد شد. اما كي و كجا خدا مي داند.
معناي واقعي اكران آزاد
بالاخره اواخر مرداد اكران آزاد به معناي واقعي به اجرا درآمد. سال ۸۳ طبق مصوبات شوراي صنفي و تاييد معاونت سينمايي، اكران سينماها به صورت آزاد و تنها با چهار گروه دو سينمايي انجام شد اما تا مردادماه تنها چهار فيلم به صورت همزمان اكران شدند در حالي كه معناي اكران آزاد اين است كه سينماها به صورت توافقي با پخش كننده يك گروه تشكيل  دهند و فيلم ها را اكران كنند.
كاري كه از روز ۲۱ مردادماه و با تشكيل يك گروه از چند سينماي آزاد در مورد فيلم فراري اتفاق افتاد.
فراري در چند سينماي متفاوت از گروه هاي چهارگانه به نمايش درآمد و حدود ۲۰ ميليون تومان فروش كرد.
بعد از فراري فيلم هاي قلب هاي ناآرام و دوشيزه نيز به همين منوال به نمايش درآمدند. آثاري كه چندسالي از ساختشان مي گذرد و تاكنون مجالي براي اكران پيدا نكرده بودند.
قلب هاي ناآرام پس از دو هفته نمايش حدود ۱۸ ميليون تومان فروخته و دوشيزه نيز پس از يك هفته نمايش حدود ۱۰ ميليون تومان فروش داشته است.
ضمناً گاوخوني هم حدود يك هفته است كه در سينما سپيده به نمايش درآمده و حدود سه ميليون تومان فروش داشته است.
اشك سرما هم حدود يك هفته است به نمايش درآمده و اكران مزرعه پدري و ۱۳ گربه روي شيرواني هم از روز چهارشنبه آغاز شده است.
اكران خارجي، سرنوشتي نامعلوم
امسال اكران فيلم هاي خارجي با استعفاي مسئول پخش و بازاريابي فيلم هاي خارجي فارابي وضعيتي نامعلوم پيدا كرد.
اكران مصائب مسيح باعث شد تا ضيا هاشمي استعفا دهد و منوچهر شاهسواري جاي او را بگيرد. در اين مدت چند فيلم خارجي فقط در سانس آخر سينما فرهنگ اكران شدند و در گروه سينماهاي نمايش دهنده فيلم هاي تجاري خارجي اثري به نمايش درنيامد.
مصائب مسيح فروش فوق العاده اي كرد. حدود ۶۵ ميليون تومان فروش در يكي دو سينماي محدود رقم بسيار ايده آلي است.
فارنهايت ۱۱/۹ نيز از هفته گذشته بر روي پرده رفت آخرين ساخته مايكل مور دومين فيلمي است كه همزمان با اكران جهاني اش در تهران بر روي پرده مي رود. به نظر مي رسد وضعيت كج دار و مريض اكران فيلم هاي خارجي تا پايان سال ۸۳ به همين منوال ادامه يابد. اكران يكي دو فيلم روز سينماي جهان و نيز چند فيلم تجاري در سينماهاي مخصوص برنامه آينده فيلم هاي خارجي خواهد بود.

هنر
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |