جلسات مطبوعاتي فيلم هاي سينمايي در جشنواره فجر سال گذشته، رونق چنداني نداشت. تقريباً براي چند فيلم اصلي جشنواره نه جلسه اي برگزار شد و نه كسي چندان اين جلسات را جدي گرفت. دو سه جلسه از اين ميان اما جلساتي به يادماندني بودند و باز از ميان اين جلسات مي توان به جلسه فيلم اشك سرما اشاره كرد. وقتي گلشيفته فراهاني به يكباره اشك هايش سرازير شد، يكي از ماندگارترين لحظات جشنواره ثبت شد. اشك هاي گلشيفته يك دليل داشت. او ياد سختي هاي فراواني افتاده بود كه براي اجراي اين نقش، براي آن لهجه كردي و براي همه آن كاركردن در كولاك هاي وحشتناك كوهستاني كشيده بود. تصوير اشك هاي گلشيفته از ماندگارترين تصاوير جشنواره بيست و دوم بود. او حالا چند ماه بعد از آن شب، براي همان سختي ها و رنج ها، به عنوان بهترين بازيگر زن سال ۸۳ انتخاب شده است؛از سوي هم صنفانش؛ از سوي ديگر بازيگران زن سينماي ايران كه گلشيفته فراهاني را شايسته دريافت جايزه بهترين بازيگر زن جشن هشتم خانه سينما دانسته اند.
با ورود چشمگير بازيگران جوان به سينما، موج نويي از استعدادها هم وارد اين عرصه شد. گروهي از اين جوانان همانند ترانه عليدوستي، امين حيايي، حامد بهداد، باران كوثري، بهرام رادان و گلشيفته فراهاني توانستند موفقيت هاي بسياري را در ابتداي راه كسب كنند؛ تا جايي كه چند جشنواره اين سال ها پر از چهره هاي اين نسل بود. ورود اغلب اين بازيگران با شانس همراه بود و خيلي از آنها، اولين كار سينمايي شان را با كارگردانان بزرگي تجربه كردند كه آنها را در سينما چند قدمي جلوتر از سايران گذاشت. گلشيفته فراهاني يكي از همين استعدادهاي درخشان بود كه امسال تحول چشمگير و عجيبي در بازي هايش ديده شد. بازيگر درخت گلابي وقتي در نيمه هاي راه در فيلمي چون زمانه بازي كرد، همه آن كار اول را حاصل يك اتفاق دانستند و حتي جايزه بخش بين الملل فجر را هم نشانه يك اشتباه؛ اما او قرار بود ثابت كند طرز فكر ديگران اشتباه بوده و چنين كرد.
فراهاني اولين حضورش در سينما با درخت گلابي بود. وقتي قرار شد داستان گلي ترقي توسط داريوش مهرجويي ساخته شود، محمدرضا شريفي نيا كه همكار شقايق فراهاني بود عكس هاي گلشيفته را نزد مهرجويي برد و مهرجويي طي چند تست، فراهاني را براي نقش «ميم» درخت گلابي برگزيد. صداقت و به نوعي ساده بودن ميم و در عين حال شيطنت اش باعث شد تا شخصيتي به وجود بيايد كه در كنار تمام مشكلات طول فيلم لبخند بزند، روي درخت برود، بدود و بي اعتنا به خواستگارها بازي با بچه هاي ديگر را ادامه دهد. درخت گلابي گامي موفق براي فراهاني به سوي دنياي سينما بود. گامي كه باعث شد تا رشته دانشگاهي اش موسيقي را رها كند و مجذوب سينما شود.
فراهاني بعد از درخت گلابي، نقش كوتاهي در هفت پرده را مقابل مهدي احمدي بازي كرد. فرشته اي كه براي دادن يك پيغام سعي مي كند يكي از جوان هاي هفت پرده را از نااميدي دور كند. او دومين كارش را براي كارگرداني انجام داد كه براي اولين بار فيلم مي ساخت و لذت كار با فرزاد موتمن را هرگز فراموش نكرد. در فاصله اي نه چندان زياد «زمانه» حميدرضا صلاحمند ساخته شد. اما اين بار فراهاني در زمانه آن گلشيفته بااستعداد نبود؛ هرچند حتي خودش هم مي گويد تا به امروز هرگز فيلم را نديده است.
فراهاني مدتي از سينما دور بود تا امسال كه با دو فيلم موفق بوتيك و اشك سرما، دوباره همان موفقيت درخت گلابي و هفت پرده را تجربه كرد. در بوتيك، اتي دختري فراري وخودسر است كه نمونه هاي آن در جامعه امروز بسيار به چشم مي خورد. اگر چه حميد نعمت ا... هم زحمت زيادي براي درآمدن حس هر كدام از كاراكترهايش كشيده و شايد نتيجه زحماتش هم اين بود كه بوتيك فيلم برگزيده هيات داوران و فيلم اول بيست و دومين جشنواره فيلم فجر شود. فراهاني بعد از بوتيك، در اشك سرما هم بازي كرد. نقش روناك، يك چوپان كرد كه لهجه و بازي او، كاملاً متفاوت از فيلم هاي قبلي اش بود. در آوردن لهجه كردي در آن فضاي غيرقابل باور، نشانه تمرين زياد فراهاني براي اين نقش بود. اشك سرما در جشنواره به نمايش درآمد، با اقبال تماشاگران روبه رو شد و حالا چند روزي است كه برپرده رفته تا در اكران عمومي با مخاطب امروزي ارتباط برقرار كند؛ هرچند داوران جشنواره فجر مثل هميشه سعي كردند چشم بر بازي درخشان او ببندند تا بازيگري ديگر را پس از سال ها ناكامي در كسب سيمرغ به جايزه اصلي جشنواره برسانند. در كنار اين دو فيلم گلشيفته فراهاني در جايي ديگر فيلم متفاوت مهدي كرم پور هم بازي كرده است. رها دختري جنوبي و آبستن در فيلم جايي ديگر است كه درگير يكسري مشكلات مي شود. شايد بتوان گفت كه فراهاني براي نخستين بار نقش يك زن كامل و باردار را هم در اين فيلم پذيرفته؛ نقشي كه تاكنون از او در فيلم هايش نديده بوديم.
گلشيفته فراهاني پيش از شروع كار در سينما، در چند تئاتر و كار عروسكي در كنار پدرش فعاليت كرد. اما بازيگري او را از موسيقي دور كرد. او امسال سال پركاري را گذراند و در ميان هم دوره هايش در عرصه سينما خوش درخشيد. بازي خوب او در بوتيك، نظر خيلي از كارگردانان و منتقدان را به خود جلب كرد و اكران اشك سرما مي تواند جايگاه اين بازيگر
جوان را كاملاً محكم و پايدار كند. تنديس جشن هشتم خانه سينما در شرايطي به فراهاني تعلق گرفت كه او در ايران نبود و براي نمايش اشك سرما در ژاپن به اين كشور سفر كرده بود؛ جايزه اي كه پاسخي به همه تلاش هاي اين بازيگر در سال قبل و نقش آفريني هاي متفاوتش بود.
پس از اين فيلم ها گلشيفته فراهاني در بندر انزلي مقابل دوربين بهار خزر فيلمي از دكتر علي رفيعي رفت. او اين بار در مقابل رضا كيانيان يكي از بازيگران با تجربه كار كرده است كه بدون شك، حاصل بازي او در مقابل كيانيان ديدني خواهد بود. گلشيفته تجربه بازي در پروژه هاي فرا مرزي را هم دارد. او در اين مدت در بابا عزيز مقابل دوربين ناصر خمير كارگردان تونسي و در دو فرشته مقابل دوربين محمد حقيقت، ايراني مقيم فرانسه رفته است. فضاي تئاتري كار رفيعي كه احتمالاً فضايي فوق العاده براي بازي گلشيفته رقم زده و كار در دو فيلم متعلق به موج جشنواره اي مي تواند سبب شناخته شدن فراهاني در خارج از كشور و حتي كسب جوايز بين المللي براي او شود؛ جايزه هايي كه جشنواره هاي خارجي نشان داده اند دوست دارند به بازيگران ايراني اهدا كنند.
|
|
گلشيفته فراهاني بازيگري است كه مرز ميان نوجواني تا جواني در سينما را با زحمت فراوان و با موفقيت پيموده و حالا مي تواند در انديشه تثبيت خود به عنوان يك ستاره در سينماي ايران باشد. بازيگري كه در اين سال ها هميشه سعي كرده به دور از سايه پدر و خواهر بازيگرش و فراتر از مرزهاي خانواده، نشان دهد نه يكي از بچه هاي سينما و نه از نسل دوم سينماست. او به عنوان يك بازيگر مستقل حالا آنقدر به موفقيت رسيده كه كسي نتواند با اين جملات، بازي هاي درخشانش را زير سؤال ببرد. فقط نگاه كنيد به بازي او در صحنه روي پل فيلم بوتيك در مقابل محمدرضا گلزار و البته صحنه اي كه در غار فيلم اشك سرما سعي مي كند خودش را راضي كند تا كاوه با بازي پارسا پيروزفر را هدف قرار دهد. حركات صورت و نوع واكنش او به موقعيت در اين دو صحنه از اين دو فيلم كافي است تا باور كنيم سينماي ايران يك بازيگر تمام عيار ديگر را هم به جمع معدود بازيگران اينگونه اش اضافه كرده است.