چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۳ - Sep 22, 2004
خواسته هاي مردم
عن جعفربن محمد الصادق(ع):
مطلوبات الناس في الدنيا الفاني اربعه:
الغني والدعه و قلّه الاهتمام و العِّزه، فاماّالغني فموجود في القناعه فمن يجده في كثره المال لم يجده و أماالدعه فموجوده في خِّفه المحمل.
(خصال، باب الأربعه، ح ۷)
خواسته هاي مردم در اين دنياي فاني چهار چيز است:
بي نيازي - آسايش - اشتغال كم - عزت.
اما بي نيازي را خداوند در قناعت قرار داده، اگر انسان در زندگي به مقدار كم راضي باشد ديگر احساس احتياج به ديگران در او از بين مي رود و در صورتي كه بخواهد بي نيازي را در زيادي مال به دست آورد به آن نخواهد رسيد؛ چون طبيعت مال دنيا آن است كه انسان هر چه بيشتر داشته باشد بيشتر تشنه آن مي شود.
اما آسايش در اين است كه انسان بار دنياي خود را سبك كند و هر مقدار كه بار دنياي خود را سبك كند آسايش او بيشتر خواهد بود لذا كساني كه املاك متعدد و سرمايه هاي كلان و ضياع و عقار فراوان دارند آرامش و راحتي خيال ندارند. اما قله الاهتمام در اشتغالات كم است و اگر انسان درصدد به دست آوردن شغل ها و مناصب مختلف باشد پريشاني و دل مشغولي او زياد خواهد شد. اما عزت در اين است كه انسان در خدمت حضرت حق باشد هر چند اين كار موجب شود كه مخلوق از او ناراضي شود و اگر عزت را در كسب رضايت بندگان بجويد و سعي كند جناح هاي مختلف و احزاب گوناگون را از خود راضي كند به آن نخواهد رسيد.
امروز با حافظ
كرم نما و فرود آ كه خانه، خانه توست
رواق منظر چشم من آشيانه توست
ولي خلاصه جان خاك آستانه توست
به تن مقصرم از دولت ملازمتت
برگزيدگان مسابقه كاريكاتور معضلات شهري معرفي شدند
اثر متعلق به رامن دراگوستينف از بلغارستان، به دليل توجه ويژه به انسان مداري در روند توسعه شهرها، نگاه مسئولانه به حقوق عابران پياده و بيان تصويري طنزآميز از غلبه ماشين بر انسان در گذرگاه هاي شهري، شايسته دريافت جايزه نخست نمايشگاه تشخيص داده شد.
به گزارش ايسنا، اثر حميد بهرامي از ايران، به دليل نگاه هوشيارانه به آسيب شناسي ساخت و سازهاي بي رويه در شهر، بيان تصويري طنزآميز، روان و جذاب از يك رخداد زيانبار در مناسبات شهرنشيني و همچنين پيام هشداردهنده به پيامدهاي پرخسارت اين قبيل ساخت و سازها برنده جايزه دوم نمايشگاه شناخته شد.
ابوالفضل محترمي از ايران به دليل رويكرد طنزآميز و عميق به آسيب شناسي شهروندان درگير با مسائل عمده كلان شهرها و ارائه بيان تصويري جالب نيز برنده جايزه سوم نمايشگاه معرفي شد.
همچنين به آثار ۱۰ نفر از هنرمندان كاريكاتوريست شركت كننده در نمايشگاه بين المللي كاريكاتور معضلات شهري بنا به راي داوران و با توجه به تكنيك و محتواي آثار، لوح تقدير و ديپلم افتخار تعلق گرفت. اين افراد عبارتند از:
۱ـ مسعود ضيايي زردخشويي ۲ـ داريوش رمضاني ۳ـ شهرام رضايي ۴ـ جمال رحمتي ۵ـ سعيد بهداد ۶ـ احسان خردمند ۷ـ محمدامين برمكي ۸ـ فائز عليدوستي از ايران ۹ـ والنتين دروژنين از روسيه ۱۰ـ داچوان زياد از چين.

فارنهايت ۱۱/۹ در فرهنگسراي نياوران
فيلم «فارنهايت ۱۱/۹» اثر جنجالي «مايكل مور» كارگردان سينماي آمريكا در بنياد آفرينش هاي هنري نياوران روي پرده مي رود.
به گزارش ايرنا، اين فيلم كه هم اكنون در سينماهاي فرهنگ و موزه سينما به نمايش درآمده ، اثري افشاگر تبليغاتي عليه «جرج دبليو بوش» رئيس جمهوري آمريكا در خصوص وقايع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شمار مي رود.
اين فيلم روايتي مستند از واكنش مردم آمريكا و كاخ سفيد در برابر حملات هواپيماربايان در ۱۱ سپتامبر در اين كشور است و به رديابي ارتباط بين خانواده بوش و برخي اتباع عربستان سعودي از جمله خانواده «اسامه بن لادن» مي پردازد.
اين فيلم كه جايزه نخل طلايي جشنواره بين المللي «كن» فرانسه در سال جاري را به خود اختصاص داد، در بسياري از كشورهاي جهان به نمايش درآمده است كه با اقبال عمومي روبه رو شده است.
همچنين فيلم ايراني «سيزده گربه روي شيرواني» ساخته «علي عبدالعلي زاده» كه به تازگي در سينماهاي كشور به نمايش درآمده است،  نيز هر شب در سالن سينماي بنياد آ فرينش هاي هنري نياوران به نمايش درمي آيد .
«سيزده گربه روي شيرواني» در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر حضور داشت و جايزه ويژه جلوه هاي ويژه بخش ميهمان جشنواره را دريافت كرد.
اين فيلم با مضموني اجتماعي- تخيلي داستان سرزميني فرازميني به نام «سوماراي» است كه فرمانرواي آن با اهريمن پيمان مي بندد تا در برابر داشتن فرزند، اهريمن شوهر نخستين دخترش را انتخاب كنند.
در اين فيلم «محمدرضا گلزار»، «محمدرضا شريفي نيا»، «مريلا زارعي»، «مهناز افشار» و «حسام نواب صفوي» و «گوهر خيرانديش» نقش آفريني مي كنند.

به مناسبت فرارسيدن هفته دفاع مقدس صورت مي گيرد:
نشست شاعران و اهل قلم با فرماندهان دفاع مقدس
نشست صاحبنظران و پديدآورندگان ادبيات پايداري، به منظور ايجاد همدلي بيشتر اهل قلم و مسئولان عاليرتبه دفاع مقدس و ارتقاي سطح كيفي اينگونه ادبيات برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر در اين نشست كه به اهتمام معاونت فرهنگي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برگزار مي شود، از توليدات فرهنگي كنگره سرداران شهيد و آثار مكتوب پاسداران اهل قلم نيز بازديد به عمل خواهد آمد.
اين گزارش حاكي است كه در نشست يادشده، ضمن بحث و تبادل نظر پيرامون اهداف و آينده ادبيات پايداري در ايران، راههاي ترويج و اشاعه اينگونه از ادبيات مورد توجه قرار مي گيرد.
نشست شاعران و اهل قلم با فرماندهان دفاع مقدس، طي روزهاي يكشنبه و دوشنبه پنج و شش مهرماه در مجتمع فرهنگي سيزده آبان برگزار خواهد شد.

نوبت ديوانگي در تالار وحدت
نمايش «نوبت ديوانگي» (طلسمات شمس تبريزي) نوشته «پرويز زاهدي» و به كارگرداني «هادي مرزبان» در تالار وحدت روي صحنه مي رود.
به گزارش ايرنا، اين نمايش روايتي تازه از عشق پرشور مولانا به شمس تبريزي است، عشقي كه منجر به ترك مولانا از منبر و وعظ مي شود و به عشق و غزل روي مي آورد و دختر خود را به همسري شمس در مي آورد.
اين نمايش از هفتم مهر ماه سال جاري همه روزه به جز شنبه ها ساعت ۱۸ در تالار وحدت روي صحنه مي رود.

پاسخ به پرسش پزشكي
نقش استرس در حمله قلبي
در پاسخ به اين سئوال كه استرس تا چه حد در حمله قلبي نقش دارد، دكتر روزنفلد گفته است: استرس از عوامل رديف اول حمله قلبي است. دود سيگار، بالا بودن سطح قند و كلسترول، داشتن وزن اضافي و نداشتن تحرك عواملي هستند كه در دراز مدت باعث گرفتگي رگ ها و آسيب هاي قلبي مي شوند، ولي استرس سريع العمل است و در مورد كساني كه بر اثر عوامل ديگر در آستانه بيماري قلبي قرار دارند تأثير فوري دارد و ايجاد حمله قلبي مي كند. بنابراين كساني كه كم و بيش دچار عوارض قلبي هستند بايد از استرس دوري جويند. براي مثال: وقت و مسير خود را طوري تنظيم كنند كه گرفتار ترافيك بد نشوند، تصور دير رسيدن به محل كار را از ذهن بيرون رانند كه توليد استرس مي كند، وارد دعوا و مرافعه و مذاكرات نامطلوب نشوند، كار ضرب الاجل نپذيرند، از داشتن همكار و همسايه ناموافق (ناجور) گريزان باشند، صورتحساب هاي خود را به موقع بپردازند تا نگران تأخير نباشند، ناراحتي و خشم را به دل نريزند و آن را آشكار سازند تا از شدتش كاسته شود، كينه به دل نگيرند و...
مسائل و امور استرس زا در سال هاي اخير به علت پيچيدگي زندگي و دسترسي هرچه بيشتر به اخبار و اطلاعات كه برخي از آنها مطابق خواست فرد نيستند افزايش يافته اند و به همين دليل است كه استرس به صورت عامل درجه اول بسياري از بيماري ها درآمده و مصرف داروهاي مربوط بالا رفته است. بسيار ديده شده كه در پي يك اخطار اداري و يك مشاجره تلفني فشار خون بالا رفته و حمله قلبي دست داده است. در ميان همه مردم، روزنامه نگاران كه كار ضرب الاجل دارند و درگير امور استرس زا هستند مستثنا هستند زيرا كه به كار خود علاقه وافر (عشق) دارند و همانند يك افسر فرمانده در جبهه، تحت فشار بهتر از وضعيت آرامش مي توانند كار كنند و پس از انجام كار چنان احساس آرامشي به آنها دست مي دهد كه هر نوع نگراني، غم و بيماري برطرف مي شود. البته اين موارد استثناء هستند و تنها براي كمتر از يك ده هزارم مردم صدق مي كنند.

برگي از تاريخ
شرايط روزنامه نگار بودن
۲۲ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: درسال ۳۳۷ ميلادي جنگ هاي ۱۳ ساله ايران و روم در دوران حكومت شاپور دوم (ذوالاكتاف) از دودمان ساسانيان آغاز شد كه در «تاريخ عمومي» به جنگ هاي دور اول معروفند و ايران برنده آن بود. در سال ۱۵۲۰ سليم اول سلطان عثماني كه در نبرد چالدران، تنها به سبب داشتن توپ و تفنگ بر شاه اسماعيل صفوي پيروز شده بود در ۵۳ سالگي درگذشت. در سال ۱۵۲۶ ارتش عثماني با استفاده از اختلافات داخلي اروپائيان شهر وين را محاصره كرد. در سال ۱۷۸۴ روس هاي مهاجر در آلاسكا نخستين كلني روسيه در قاره آمريكا را تأسيس كردند. دولت واشنگتن قرن بعد آلاسكا را از روسيه خريداري كرد. در سال ۱۷۹۱ «فاراده» فيزيكدان معروف به دنيا آمد. در سال ۱۲۸۹ هجري (۱۹۱۰ ميلادي) مجلس شوراي ملي با اكثريت آراء ناصرالملك را كه مقيم لندن بود به جاي عضدالملك به عنوان نايب السلطنه ايران انتخاب كرد. در سال ۱۹۱۴ زيردريايي شماره ۹ آلمان در آب هاي هلند سه رزمناو انگليسي را غرق كرد كه ضمن آن ۱۴۰۰ تن كشته شدند. در سال ۱۹۳۲ از اتحاد نجد و حجاز كشور عربي سعودي به وجود آمد. درسال ۱۹۴۸ جمهوري دمكراتيك خلق كره (شمالي) كه ۱۳ روز پيش از آن اعلام استقلال كرده بود خود را حاكم بر همه شبه جزيره كره خواند و جمهوري كره (جنوبي) نيز كه در شهر سئول اعلام رسميت كرده بود به همين ترتيب اعلام كرد كه حاكم همه كره است و دو دولت به اين ترتيب تقسيم اين شبه جزيره را رد كردند.
اينك برگ امروز: «ارنستو تئودورو مونه تو» روزنامه نگار ايتاليايي كه از تاريخ لقب «روزنامه نگار واقعي» گرفته است ۲۰ سپتامبر ۱۸۳۳ به دنيا آمد و ۸۵ سال عمر كرد. وي روزنامه نگاري را حرفه مادام العمر خود انتخاب كرده بود و پس از سال ها خبرنگاري، ۲۹ سال سردبيري روزنامه «ايل سوكلو» را به عهده داشت كه در سال ۱۸۶۶ تأسيس شده بود. در زمان سردبيري او، ايل سوكلو موثق ترين و نافذترين روزنامه اروپا به شمار مي رفت. او بارها گفته بود كه تنها داراي دو عشق و آرزو است: روزنامه نگاري و عظمت ايتاليا. به نقل از مونه تو در كتاب درسي «مقدمات روزنامه نگاري» نوشته اند: ژورناليسم هر انگيزه اي را تأمين مي كند و براي عاشقان اين حرفه، يك ايده آل است. روزنامه نگار از تلاش باز نمي ايستد، بنابراين هميشه درگير است و گذشت زمان را حس نمي كند. روزنامه نگار واقعي دوستار مردم و خواهان سعادت و نشاط آنان و به دور از هر گونه آزمندي و تنگ نظري است. در اين كتاب، شرايط روزنامه نگار شدن را از زبان مونه تو به اين قرار نوشته اند: شجاعت، استقلال، بي طرفي، مدافع حق و حقيقت بودن، داشتن نيروي خلاقيت و اراده اي خلل ناپذير، بنيه قوي، هوش سرشار، خستگي ناپذير بودن و روزنامه را بر هر چيز ترجيح دادن. مونه تو در كنار روزنامه نگاري و تأليف، به تدريس روزنامه نگاري در دانشگاه نيز اشتغال داشت و سران دولت ايتاليا كه احترام خاصي نسبت به او داشتند در موارد متعدد نظر مشورتي وي را جويا مي شدند. مونه تو بابت تدريس و مشورت مزد دريافت نمي كرد و آن را تكليف ملي هر شهروند مي دانست. مهمترين و مفصلترين اثر «مونه تو» كتاب چهار جلدي «جنگ ها، شورش ها و سازش هاي قرن ۱۹» است كه از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۰ آن را نوشت. وي كه برنده جايزه نوبل سال ۱۹۰۷ شده بود چند سال آخر عمر به سبب ابتلا به «گلاكوما» نابينا بود، ولي تا آخرين روز عمر مقالاتش را ديكته مي كرد و انتشار مي يافت. «مونه تو» پس از باز نشسته شدن از سردبيري ايل سوكلو به انتشار مجله «بين الملل» كه متعلق به خودش بود پرداخت كه دفتر آن را در خانه اش داير كرده بود. اين روزنامه نگار كه در جهان عنوان «بهترين نمونه» را به دست آورده است دهم فوريه سال ۱۹۱۸ فوت شد. نزديك به يك قرن است كه هر سال روزنامه ها، اتحاديه هاي روزنامه نگاران و انجمن هاي روزنامه نگاري، به ويژه در اروپا، در بيستم سپتامبر به مناسبت زادروز «ارنستو تئودورو مونه تو» مقاله مي نويسند و مراسم برپا مي كنند تا يادش و اندرزهايش فراموش نشود.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
درگيري نظاميان آمريكا در امر قاچاق انسان و فحشاء
انتشار يادداشت اخطاريه مانند دوشنبه اين هفته رامسفلد وزير دفاع آمريكا خطاب به فرماندهان واحدها، مقامات پنتاگون و پيمانكاران دواير نظامي اين كشور پرده از درگير بودن برخي از عوامل را به ويژه در بوسني، كره جنوبي، كوزوو و عراق، احياناً در استثمار، به بردگي كشيدن و سوء استفاده هاي ديگر از انسان ها و ارتباط با فحشاء برداشته است. كارول جياكومو روزنامه نگار كه مفاد اين يادداشت را گزارش كرده ،نوشته است كه ظاهراً اخطار قبلي رامسفلد مؤثر واقع نشده بود. رامسفلد در يادداشت خود نوشته است كه هيچيك از مقامات ارشد در پنتاگون نبايد چشمش را در قبال اين امور ببندد. نبايد در مجاورت پايگاه هاي نظامي آمريكا در خارج معاملات سكس و استثمار و قاچاق انسان وجود داشته باشد. برخي كارگران خارجي شكايت كرده اند كه از سوي شركت «كلاگ براون اند روت» كه شعبه هاليبرتون است با حيله به عراق منتقل و در آنجا مورد بدرفتاري قرار گرفته اند. در بوسني مداخلات نظاميان آمريكايي در كار گذرنامه برخي از زنان محلي شنيده شده است، در كره جنوبي بايد مراقب رفت و آمد نظاميان به بارها و مراكز فحشاء بود كه باعث انتقال بيماري هاي مقاربتي و ايدز مي شود.
ونزوئلا ۵۰ ميگ ۲۹ از روسيه خريد
اين گزارش كه دولت هوگو چاوز رئيس جمهوري ونزوئلا ۵۰ جنگنده پيشرفته از روسيه خريداري كرده است وسيعاً مورد تفسير قرار گرفته است كه نخستين اقدام وي پس از پيروزي در رفراندم اخير بوده است. مقامات ونزوئلايي گفته اند كه مذاكرات مربوط از يك سال پيش آغاز شده بود. اين جنگنده ها از نوع تكميل شده ميگ ۲۹ هستند. ونزوئلا قبلاً سلاح هاي خود را از آمريكا خريداري مي كرد. پس از اين كه دولت آمريكا حاضر نشد وسايل يدكي ۲۲ جت اف ۱۶ را كه قبلاً خريداري شده بود به ونزوئلا بفروشد، اين دولت متوجه بازار روسيه شد كه قيد و شرط لازم ندارد. دولت كلمبيا از برتري هوايي ونزوئلا پس از خريد تازه از روسيه ابراز نگراني كرده است. قرار است كه خلبانان ونزوئلايي در كوبا با فنون پرواز و نبرد با ميگ هاي روسي آشنا شوند. مفسران امور نظامي اين خريد را مقدمه خريدهاي ديگر و ورود روسيه به بازار اسلحه كشورهاي آمريكاي لاتين دانسته اند. دولت ونزوئلا، هم اكنون در حال مذاكره با روسيه است كه تعداد بيشتري هلي كوپتر «ام آي ۱۷» نيز خريداري كند. ونزوئلا با چين نيز براي خريد رادار وارد مذاكره شده است.
بهانه تازه براي پوتين
در آستانه ورود نخست وزير چين به روسيه، كمپاني غير دولتي ياكوس روسيه اعلام كرد كه فروش نفت خام را به يكي از دو شركت نفتي چين كه با آن قرارداد دارد، قطع مي كند. اين تصميم، پوتين را كه براي مذاكره با «ون جيابائو» نخست وزير چين آماده مي شد دلواپس كرده است. ياكوس اعلام كرده است كه به دلايل مالي و نداشتن پول براي پرداخت هزينه حمل (به دليل مداخلات دولت روسيه در امور شركت) قادر به انجام تعهداتش در قبال چين نخواهد بود. دولت چين اين اخطار را جدي نگرفته است زيرا كه در روسيه، دولت حرف آخر را مي زند. با وجود اين، اخطار ياكوس بهاي نفت خام را در بازارهاي بين المللي اندكي بالا برده است. نشريه «بيزينس ويك» نوشته است كه اين اقدام ياكوس به پوتين كه آمادگي قبلي هم داشت بهانه خواهد داد كه پس از سياست، سراغ اقتصاد برود و رشته هاي چند سال اخير را پنبه كند. پوتين در قلمرو سياست داخلي بار ديگر به تمركز امور در مسكو دست زده و انتخاب فرمانداران را خود به دست گرفته و به اصلاح قانون انتخابات پرداخته و اينك نوبت به باز گرداندن ورق تاريخ در اقتصاد و تعديل يا حذف اقتصاد بازار است. مفسران اروپايي براي مذاكرات پوتين و «ون» اهميت خاصي قائلند زيرا كه سفر ون پس از انتقال قدرت در چين صورت مي گيرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


گشتي در دنياي خبرها
خاموشي تلويزيون و افزايش عمر
ميلان: وزير بهداشت ايتاليا گفت، خاموش كردن تلويزيون و برخوردار شدن از يك زندگي پرتحرك باعث افزايش طول عمر خواهد شد.وي در جريان كنفرانس افراد مسن در ميلان گفت: اگر تلويزيون را خاموش كنيد، عمر شما بيشتر خواهد شد.البته اين براي اولين بار نيست كه اين وزير به افراد مسن توصيه هاي جالب ارائه مي كند.در ابتداي فصل تابستان وي به آنها توصيه كرد براي فرار از گرماي تابستان به داخل سوپرماركت ها پناه برند.
شيرموز بدمزه
فلوريدا: سه جوان در آمريكا به دليل دريافت شيرموز بدمزه، در يكي از رستوران هاي مك دونالد بمب منفجر كردند.اين سه نفر كه براي صرف شيرموز به مك دونالد رفته بودند پس از نوشيدن اين نوشيدني بي مزه تصميم گرفتند رستوران را تنبيه كنند. به همين دليل در يك بطري پلاستيكي مقداري مايع تميزكننده توالت ريختند و سپس داخل آن كاغذ فويل انداختند.آنها اين بطري در بسته را روي ميز رها كردند و از رستوران خارج شدند كه چند دقيقه بعد بطري منفجر شد و هراس عجيبي در ميان مشتريان ايجاد كرد.
دوربين هاي مداربسته رستوران، تصوير اين افراد متخلف را ضبط كرده بود و به همين دليل آنها توسط پليس دستگير شدند.
اعدام براي حمل ۳۰۰ گرم هروئين
هانوي: يك زن در ويتنام كه قصد فروش ۷۰۰ گرم هروئين را داشت به اعدام محكوم شد. قرار بود اين زن ۳۶ ساله با دريافت ۸۰۰ دلار هروئين را به دست مردي در تايوان برساند كه در فرودگاه هوشي مينه به دام پليس افتاد.براساس قوانين كشور ويتنام، افرادي كه حامل ۳۰۰ گرم و يا بيشتر هروئين يا بيش از ۱۰ كيلوگرم ترياك باشند، به اعدام محكوم خواهند شد.
انبار اسلحه
سان فرانسيسكو: پليس شهر لس آنجلس ۳۸۸ قبضه سلاح از يك مرد ضبط كرد. درحقيقت سلاح هاي ضبط شده از اين مرد بيش از مجموع سلاح هاي كشف شده در اين شهر طي يكسال اخير است.هنگامي كه اين مرد ۵۶ ساله قصد فروش ۱۱ قبضه سلاح به يك مأمور مخفي پليس را داشت شناسايي شد و مأموران پس از بازرسي منزل وي درمجموع ۳۸۸ اسلحه كشف كردند.
بازگشت دردسرساز شوهر
دهلي نو: شوراي يكي از روستاهاي كشور هند به خانمي كه از شوهر دومش بچه دار است دستور داده نزد شوهر نخست خود بازگردد.در سال ،۱۹۹۹ شوهر اول اين خانم در جريان درگيري هاي كشمير مفقود شد و ارتش هند نام او را در ميان سربازان كشته شده قرار داد.به همين دليل اين خانم مجددا ازدواج كرد و هم اكنون باردار است. اما چند روز پيش، شوهر اول كه مرده تلقي مي شد به دهكده بازگشت. درحقيقت وي طي ۵ سال اخير در زندان هاي كشور پاكستان حبس بود.به هر حال شوراي روستا اعلام كرده است كه اين خانم بايد نزد شوهر اول خود بازگردد، اما اين مرد خواهان بچه شوهر دوم همسر خود نيست.
جريمه بچه دار شدن
پكن: يك دادگاه درشهر شن زن كشور چين، زوجي را به اتهام بچه دار شدن جريمه و خانه آنها را پلمب كرد.براساس قوانين اين شهر، خانواده هايي كه بيش از يك فرزند داشته باشند جريمه خواهند شد. اين زوج سال گذشته درحالي كه صاحب يك فرزند بودند، صاحب دوقلو شدند به همين دليل بايد ۹۴۲۵۰ دلار جريمه بپردازند. تا زماني كه اين جريمه پرداخت نشود،  منزل آنها پلمب باقي خواهد ماند.
آنتن توليدكننده برق
كاليفرنيا: دانشمندان موفق به ساخت نوعي آنتن شده اند كه امواج نور را دريافت مي كند. عملكرد اين آنتن مانند آنتن راديو است كه امواج راديويي را دريافت مي نمايد. در صورت تكميل طراحي اين آنتن مي توان در آينده انرژي خورشيدي را به برق تبديل كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۵۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۲۰دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
نمسيا
001512.jpg
نام علمي: nemesia strumosa,klm,
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه يكساله به بلندي ۳۰-۱۸ و گستردگي ۱۶-۱۰ سانتي متر است داراي برگهاي سرنيزه اي شكل دندانه دار وكركدار بوده و گلهاي تك رنگ يا دو رنگ آن در اواسط بهار تا اواخر تابستان به رنگهاي قرمز، زرد، صورتي، آبي ،سفيد و ارغواني ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفردرجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |