چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۳ - Sep 22, 2004
در جلسه ديروز شوراي شهر تهران انجام شد
رايزني شوراي شهر و وزارت نفت براي بهينه سازي
سوخت و حمل و نقل شهري
گروه شهري: رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: حل معضل ترافيك و بنزين تنها با عزم ملي و شخص رييس جمهور و دولت امكان پذير است.
به گزارش خبرنگار ما مهندس مهدي چمران ديروز در نود و پنجمين جلسه علني شوراي شهر افزود: شوراي شهر و شهرداري تهران آمادگي دارند تا با همكاري ساير دستگاه ها، اين معضل بزرگ كه هم اكنون گريبانگير شهرهاست
بر طرف شود.
وي گفت: شوراي شهر طرح هايي همچون طرح تردد نوبتي خودروها، افزايش محدوده ترافيك و احداث قطار هوايي (مونوريل) را تصويب كرد ولي اولين كساني كه در مقابل آن ايستادند سيستم اجرايي و دستگاه هاي دولتي بودند. درصورتي كه اگر مشكلي وجود داشت بايد درصدد رفع آن برمي آمدند نه اينكه در برابر آن بايستند.
وي همچنين با اشاره به مصرف بي رويه بنزين و ورود خودروها به شبكه حمل و نقل شهري بدون خارج شدن خودروهاي فرسوده گفت: سازمان بهينه سازي سوخت نبايد نظاره گر مشكلات باشد بلكه بايد در اين باره چاره انديشي كند. زيرا به نفع وزارت نفت است كه بخشي از سوبسيد واردات بنزين را صرف خروج خودروهاي فرسوده كند.
وي همچنين با انتقاد از كمبود جايگاه براي سوخت گيري ماشين هاي گازسوز گفت: مديرعامل اتوبوسراني تهران و حومه در نامه اي يادآور شده است كه در برخي مواقع اتوبوس ها بايد ۷ ساعت در نوبت سوخت گيري معطل بمانند.
استقبال وزارت نفت
از طرح تردد نوبتي خودروها
از سوي ديگر معاون وزير نفت از تصويب طرح تردد نوبتي خودروها به عنوان تصميم شجاعانه شوراي شهر و راهكار اساسي براي كاهش ترافيك و مصرف بنزين ياد كرد.
مهندس محمد آقايي ديروز با حضور در جلسه شوراي شهر تهران و ارايه گزارش درباره مصرف بي رويه بنزين در كشور به ويژه كلان شهر تهران گفت:  حل اين معضل مستلزم پرداخت هزينه از سوي همه دستگاه ها ازجمله شوراي شهر، مجلس، دولت و دستگاه هاي اجرايي است.
وي همچنين با اشاره به توليد بي رويه خودرو و عدم خروج خودروهاي فرسوده و تاثير آن بر معضلات ترافيكي گفت: درحال حاضر پلاك جايگزين به عنوان راهكاري مثبت به فراموشي سپرده شده است درحالي كه مي تواند در خروج خودروهاي فرسوده بسيار موثر باشد ولي نياز به يك تصميم گيري شجاعانه دارد.
مديرعامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي همچنين گفت: درحال حاضر مصرف روزانه بنزين در كشور ۶۲ ميليون ليتر است كه ۱۲ تا ۱۳ ميليون ليتر آن در تهران مصرف مي شود كه بايد اثرات مخرب آن را بر ترافيك، آلودگي هوا، اعصاب و روان مردم و هدررفتن منابع ملي موردتوجه قرار داد.
خزانه دار شوراي شهر تهران نيز در آغاز جلسه در نطق پيش از دستور خود خواستار تجديدنظر دولت در طرح خروج خودروهاي فرسوده شد.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني گفت: رشد مصرف بي رويه بنزين در كشور ظرف يك سال اخير از روزانه ۵۴ ميليون ليتر به حدود ۶۴ تا ۶۵ ميليون ليتر رسيده است.
وي افزود: طي ۶ سال گذشته رشد توليد بنزين در كشور از ۴۵ درصد به ۵۶ درصد رسيده است.
خزانه دار شوراي شهر گفت: به تجربه ثابت شده است كه با گران كردن بنزين كاهش مصرف نخواهيم داشت.
واعظي آشتياني گفت: يكي از راهكارهاي كاهش مصرف بنزين، آلودگي هوا و آلودگي صوتي، خروج خودروهاي فرسوده است.وي در عين حال گفت كه خروج خودروها به صورت قهرآميز نيز پاسخ نداده و اثرات نامطلوب اجتماعي درپي دارد.
وي گفت: براساس آمارهاي موجود هم اكنون ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو ۳۰ سال به بالا در كشور وجود دارد كه با نگاه خوشبينانه ۵۰ هزار دستگاه از آن در تهران تردد دارند
كه اگر بدون توجه به فراهم بودن بسترهاي لازم از ناوگان حمل و نقل خارج شوند سبب اضافه شدن ۵۰ هزار نفر بيكار در شهر تهران خواهد شد.
ضرورت ورود رئيس جمهور
به موضوع ترافيك و بنزين
رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: رفع معضل ترافيك و بنزين مستلزم ورود شخص رييس جمهور به اين موضوع است.
رسول خادم با تاكيد بر اينكه ريشه اصلي اين مشكلات ناهماهنگي ميان دستگاه هاي اجرايي و تصميم گيرنده است افزود: رييس جمهور بايد از وزراء بخواهد معضل ترافيك و بنزين را كه هم اكنون به معضل اجتماعي تبديل شده مورد بررسي قرار داده و با راهكارهاي اساسي رفع كنند.
به گفته وي خروج خودروهاي فرسوده بدون ورود دولت امكان پذير نيست.
همچنين دكتر عباس شيباني عضو ديگر شوراي شهر گفت: طرح تردد نوبتي خودروها كه باعث كاهش مصرف بنزين مي شود بايد به عنوان يك راهكار مطرح و از سوي ديگر زمينه اعطاي وام به مالكان خودروهاي فرسوده فراهم شود تا آنها بتوانند خودروهاي جديد خريداري كنند.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون عمران و شهرسازي نيز با اشاره به سخنان معاون وزير نفت و استقبال وي از تصويب طرح هاي ترافيكي در شوراي شهر گفت: راهكارهايي همچون تردد نوبتي خودروها و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي ازجمله راهكارها و طرح هاي پيشنهادي شوراي شهر است ولي دستگاه هاي دولتي به جاي عمل كردن به اين راهكارها بيشترين مانع را در برابر آنها ايجاد كرده اند.

فقط انبوه سازان مجاز
001614.jpg
از ابتداي دي ماه امسال آن دسته از انبوه سازاني كه تعيين صلاحيت نشده اند، اجازه فعاليت در امر ساخت و ساز را نخواهند داشت.
فريدون درويش زاده ـ رييس سازمان ملي زمين و مسكن ـ در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به بازنگري قراردادهاي مسكن، افزود:«از موضع وزارت مسكن، انبوه سازان پيمانكار محسوب نمي شوند، بلكه افرادي هستند كه با آوردن سرمايه اقدام به ساخت وساز مي كنند.»
او ادامه داد:« لذا وزارت مسكن هنگام ارائه زمين به انبوه سازان از آنها پول دريافت نمي كند بلكه به اندازه زمين ارائه شده در واحدهاي احداثي آنها مشاركت مي كند.»

شهردار منطقه ۴:
معابر عمومي و مدارس شمال شرق تهران بازسازي مي شود
001605.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۴ تهران بر ضرورت تعامل عملي شهرداري با شهروندان براي داشتن محيط زندگي توسعه يافته و پايدار تأكيد كرد.
مهندس وحيد زارع در حاشيه نخستين ديدار مستقيم خود با شهروندان كه به مناسبت سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس، بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا انجام شد، از شهروندان و حس دگرخواهي و مشاركت آنان به عنوان انرژي تعطيل ناپذير ياد كرد و افزود: با توجه به اين اصل كه عموم فعاليت شهرداري در راستاي جلب رضايت شهروندان و براي آنان اجرا مي شود برخورداري از مشاركت عملي شهروندان در نيازسازي، نيازشناسي و اتخاذ راهكارهاي كارشناسي الزامي است و از اين رو تلاش خواهيم كرد نگره و آراء شهروندان و متخصصان را در قالب طرح و برنامه، جمع بندي كرده و به كار گيريم.
شهردار منطقه ۴ در ادامه به بازگشايي مدارس اشاره كرد و افزود: شهرداري تهران با تخصيص اعتبارات لازم، آماده تجهيز امكانات بهداشتي مدارس و ايمن سازي معابر عمومي منتهي به مراكز علمي آموزشي به ويژه مدارس نمونه است. وي گفت: همزمان با بازگشايي مدارس، شهرداري در مقابل درب مدارس به توزيع شاخه هاي گل مبادرت مي ورزد و همچنين طرح ايجاد و توسعه فضاي سبز در محوطه داخلي مدارس اجرا مي شود. براساس اين طرح به دليل تنوع گونه هاي گياهي، افزون بر زيباسازي افق فضاهاي آموزشي و ارتقاء سرانه فضاي سبز، اين فضاها داراي كاركرد آموزشي خواهد بود.
زارع، خط كشي و آسفالت سطح معابر عمومي منتهي به مدارس و نصب تابلوهاي اخباري، نصب سرعت گير و جلوگيري از حفاري ها را از ديگر فعاليت هاي شهرداري در راستاي طرح كلي ستاد مهر عنوان كرد و در عين حال همكاري شهروندان و توجه آنان به توصيه هاي شهرداري در نيمه اول مهرماه را شرط حصول اهداف برنامه هاي ويژه شهرداري خواند.

مصوبات شوراي شهر
شوراي شهر در نود و پنجمين جلسه خود طرحي ۲ فوريتي را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري موظف است ظرف ۲ ماه آينده لايحه نامگذاري يك بوستان شهري به نام «جانبازان» را تهيه و جهت تصويب به شوراي شهر ارايه دهد.
در ماده دو اين مصوبه نيز آمده است كه به دليل نياز مفرط جانبازان و معلولين به خدمات و تجهيزات ويژه و فضاهاي خاص و در اجراي آيين نامه اجرايي قانون برنامه سوم توسعه، شهرداري موظف است حداكثر ظرف ۳ ماه لايحه مناسب سازي فضاهاي شهري، ساختمان ها و اماكن عمومي را با فراهم نمودن تسهيلات مناسب بهره مندي جانبازان و معلولين بررسي وبراي تصويب به شوراي شهر ارايه دهد.
در جلسه ديروز همچنين برنامه مربوط به تشكيل جلسات شوراي شهر (۵۰ جلسه) تا پايان سال جاري به تصويب رسيد.

حذف موتورسيكلت هاي دوزمانه
001608.jpg
نيمه مهرماه، ۱۰ هزار موتورسيكلت ۲ زمانه به چهارزمانه تبديل خواهد شد و به اين ترتيب موتورسيكلت هاي دوزمانه از چرخه حمل و نقل شهري حذف مي شوند.مجيد شفيع پور - مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: در حال حاضر بنابه گزارش مجري طرح كاهش آلودگي هوا حدود ۹ هزار دستگاه موتورسيكلت تبديل شده است كه اميدواريم تا نيمه مهرماه اين رقم به ۱۰ هزار دستگاه برسد.وي افزود: ما در حال حاضر حدود ۴۰ هزار موتورسيكلت دوزمانه داريم كه بايد همه آنها را به چهارزمانه تبديل كنيم، چرا كه اين موتورها به لحاظ مصرف سوخت، ميزان توليد آلاينده و غيره در مقايسه با دوزمانه بسيار مطلوب هستند.

افزايش ايستگاه هاي سنجش آلودگي هوا در تهران
001611.jpg
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: براساس قرارداد بانك جهاني با ايران ۴۴ ايستگاه سنجش آلودگي هوا تا پايان سال مالي جاري خريداري مي شود. دكتر يوسف حجت افزود: براساس قرارداد ۲۳ ميليون دلاري بانك جهاني ايران، آلودگي هواي شهرهاي تهران، مشهد، اصفهان و اراك و آب رودخانه كارون پايش مي شود.به گفته وي گام اول در اين زمينه خريد ايستگاه هاي سنجش آلودگي است. وي با بيان اينكه از ۳۲ ايستگاه سنجش آلودگي هوا در كل كشور ۱۱ ايستگاه در تهران است، گفت: با خريد ۴۴ ايستگاه جديد به ارزش ۶ ميليون دلار تهران به ۱۸ ايستگاه جديد سنجش آلودگي هوا مجهز مي شود.

مشخصات علمي - كاربردي گسل شمال تهران تعيين مي شود
گروه شهري: گسل شمال تهران با همكاري متخصصان آلماني نقطه به نقطه شناسايي مي شود و با مشخص شدن شيب، عمق و شدت زلزله احتمالي در اين محدوده، حريم گسل تعيين و چگونگي و ضوابط ساخت و ساز در اين محدوده تعريف مي شود.مهندس عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي پس از امضاي تفاهم نامه ميان مركز تحقيقات ساختمان و مسكن و دانشگاه فني برلين ضمن بيان اين مطلب افزود: اين تفاهم نامه سه محور اساسي را تعقيب مي كند كه محور اول، مطالعه روي شناخت بيشتر زلزله و مقاوم سازي است و محور دوم شناسايي گسل شمال تهران با همكاري مركز تحقيقات ساختمان و مسكن و دانشگاه فني برلين است. محور سوم درباره تربيت مربياني براي آموزش فني و حرفه اي هم در سطح كاردان هاي ساختمان و هم كارگران ساختماني است تا به توجه به مقررات ملي ساختماني كه استفاده از كارگران فني را در ساخت و ساز اجباري نموده، سطح دانش فني كارگران ارتقا يابد.

اراضي موجود در بزرگراه امام علي (ع) به قيمت روز تملك مي شود
گروه شهري: ۹۰درصد كار تملك املاك واقع در طرح بزرگراه امام علي(ع) واقع در منطقه ۱۴ به پايان رسيد.خبرنگار ما به نقل از مهندس علي سعيدي شهردار منطقه ۱۴ مي نويسد: ۳۶۰۰ متر از بزرگراه امام علي(ع) در اين منطقه واقع شده كه امسال با تملك ۳۷ پلاك معارض به ارزش حدود ۳۴ ميليارد ريال تنها ۱۰درصد عمليات آزادسازي باقي مي ماند.
وي ۱۰درصدباقيمانده را شامل ۲۹ پلاك ريز دانه دانست كه صاحبان آن تاكنون با مقاومت در مقابل واگذاري، اجراي اين طرح ارزشمند و شريان ترافيكي شمالي - جنوبي در شرق تهران را با وقفه مواجه
ساخته اند. شهردار منطقه ۱۴ گفت: چنانچه صاحبان اين تعداد محدود پلاك نيز با شهرداري همكاري كنند از خيابان خاوران در محدوده منطقه ۱۴ تا خيابان پيروزي باز شده و عبور و مرور در آن جريان پيدا خواهد كرد.

به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد
شهردار تهران زنگ مدرسه شهيد غيوري را به صدا درآورد
گروه شهري: شهردار تهران، صبح امروز به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس، زنگ مدرسه مجتمع آموزشي- فرهنگي دخترانه شهيد غيوري در منطقه ۲۰ را به صدا در مي آورد. با رفتن شهردار به جنوب تهران و با به صدا درآوردن زنگ يكي از مدارس جنوب شهر، عملاً فاز دوم طرح هاي ويژه شهرداري آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، شهرداري تهران از مدتها پيش با تشكيل ستادي، كليه امكانات خود را فراهم ساخت تا حداقل نيمه اول مهرماه با كمترين معضل و مشكل ترافيكي و در عين حال ايامي به يادماندني سپري شود.
مشروح سخنان شهردار تهران در مراسم ويژه آغاز سال تحصيلي جديد و بازگشايي مدارس فردا چاپ مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |