چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۳ - Sep 22, 2004
پيشنهاد براي طراحي لباس ملي
روز ملي جوان تعيين شد
شجاعت و دينداري حضرت علي اكبر(ع) دو عنصر مهم در انتخاب اين روز است
001527.jpg
گروه اجتماعي:طراحي لباس جوانان، نامگذاري روز ملي جوانان، مشكلات بيكاري جوانان، تحصيلات جوانان، آينده جوانان و... به هر حال كشوري كه بيش از ۳۰ ميليون نفر جوان دارد، مي بايست به همه اين مسايل بپردازد.
آنچه اين روزها محل بحث و گفت وگو و نظر كارشناسان و صاحب نظران مسايل جوانان بوده، موضوع «روز ملي جوانان» است.
در حالي كه از طرف دبيرخانه شوراي عالي فرهنگ عمومي روز ميلاد حضرت «علي اكبر(ع)» به عنوان روز ملي جوان تصويب شده است، اين مصوبه، نظراتي را به دنبال دارد؛ ابوالحسن امين مقدسي كه اين خبر را به خبرگزاري فارس داده است، مي گويد: سال ۱۳۸۴ روز ۲۵ شهريور مصادف با ولادت حضرت علي اكبر(ع) مي شود و ما اين روز را به عنوان «روز ملي جوانان» انتخاب كرده ايم.
وي درباره تغيير و تفاوت سالهاي هجري شمسي يا هجري قمري توضيح مي دهد: «البته اين روز در سالهاي بعد تغيير مي كند؛ چون روزهاي سال شمسي و قمري متفاوت است.»
امير رضا خادم (نماينده مجلس) نيز در اين باره گفته است: بايد با بررسي كارشناسانه، موقعيت و شرايط دو نگاهي كه به روز ملي جوانان وجود دارد، سنجيده شود، نمادي مد نظر باشد كه از جوانان انتظار حركت در آن مسير را داريم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس توضيح مي دهد: با توجه به شجاعت و دينداري حضرت علي اكبر، روز تولد آن حضرت را مي توان به نوعي ديگر با امور جوانان ارتباط داد.
علاوه بر تعيين روز ملي جوانان، طراحي لباس ملي است كه از طرف دبير كميسيون فرهنگي شوراي عالي جوانان اعلام شده است كه مي بايد براي طراحي اين لباس از جوانان نظر خواهي شود. در غير اين صورت طراحي اين لباس مورد استقبال قرار نمي گيرد و حالت اجباري پيدا مي كند.
اسدالله اسدي گرمارودي به مدگرايي و توجه ويژه جوانان به وضع ظاهري و نوع پوشش اشاره كرده و گفته است: پوشش ملي براي جوانان بايد مورد علاقه آنان باشد؛ چرا كه اين لباس نمي تواند به مد و نوگرايي بي توجه باشد.
نكته: نام مقدس حضرت علي اكبر(ع) (فرزند برومند حضرت سيد الشهدا(ع)) چنان احترام آميز است كه عموم جوانان كشور با اين نماد به عنوان روز ملي جوانان موافقت دارند؛ بلكه بهتر است بگوييم استقبال مي كنند و به آن افتخار دارند. اما پيش از پرداختن به اين مسايل، خوب است دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي و بيشتر از آن، شوراي عالي جوانان، به فكر چاره جويي براي خيل جواناني باشند كه طبق آمار در سال ۸۱ بيش از ۷/۲۵ درصد از آنان بيكار بوده اند؛ در حالي كه همين آمار مي گويد اين رقم در سال ۷۵ ، ۸/۱۴ بوده است. (منبع، خبرگزاري ايلنا)
شوراي عالي جوانان و يا هر نهاد ديگري كه خود را درگير مسايل جوانان مي داند، بايد پيش از طراحي لباس ملي براي جوانان به فكر جذب همين جوانان به سمت اهداف و آرمانهاي انقلابي باشد كه بدون توجه به همه مشكلات و تحت رهبري هاي حضرت امام(ره) توانست رژيم ۲۵۰۰ ساله اي را از پيش پاي رشد و تعالي جوانان بردارد. جواناني كه به تعبير رهبر معظم انقلاب (قريب به اين مضمون): هنر بزرگ امام تربيت جوانان خداجوي بسيجي بود. همين يك جمله براي بسياري از برنامه ريزي ها، راهنما و مدل است.

مرجع پرداخت حقوق و هزينه هاي پرسنل وظيفه معرفي شد
مهر- مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به تصويب آيين نامه تبصره دو قانون چگونگي پرداخت حقوق پرسنل وظيفه گفت: نيروهاي مسلح يا سازمان هاي به كار گيرنده سربازان دوره ضرورت، موظف به تأمين يا پرداخت هزينه هاي اياب و ذهاب ، خوراك ، پوشاك و اسكان پرسنل وظيفه هستند.
سردار موسي كمالي افزود: در سال ۷۵ قانون چگونگي پرداخت حقوق پرسنل وظيفه به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و بر اساس تبصره دو قانون مذكور، نيروهاي مسلح و سازمان هاي وابسته به آن كه پرسنل وظيفه را در اختيار دارند مكلف به تأمين امكانات زيست ، پوشاك ، خوراك و اياب و ذهاب يا هزينه آنها در هنگام مرخصي شدند.
وي اضافه كرد: آيين نامه اين قانون اخيراً از سوي هيأت وزيران تصويب شد و بر اساس آن نيروهاي مسلح و سازمان هاي استفاده كننده از پرسنل وظيفه ، موظف به تأمين پوشاك سربازان در حين و بعد از آموزش بوده و همچنين بايد سه وعده خوراك پرسنل وظيفه را تأمين كنند، در غير اين صورت هزينه آن را بايد بر اساس ميزان تعيين شده كه هر ساله مطابق با تورم محاسبه مي شود به صورت ماهانه پرداخت كند.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح گفت: نيروهاي مسلح و سازمانهاي استفاده كننده از خدمت اين سربازان همچنين بايد محل زيست مناسبي را در اختيار آنها قرار دهند و يا اين كه هزينه تأمين مكان را به پرسنل پرداخت كنند.
به گفته وي هزينه سفر پرسنل وظيفه اي كه بين محل سكونت و خدمت شان بيش از ۳۵ كيلومتر فاصله است بايد هر ساله بين چهار تا شش بار براي رفتن به مرخصي پرداخت شود ميزان آن نيز به ازاي هر كيلومتر معادل يك پنجم ضريب ريالي - ضريب ريالي امسال ۴۸۰ مي باشد- است.
سردار كمالي تصريح كرد: سازمانهايي كه وسيله رايگان در اختيار پرسنل وظيفه قرار مي دهند بايد يك دوم هزينه خود را به فرد بپردازند كه البته تمام اين مبالغ جدا از حقوق تعيين شده سربازان در سال ۷۵ مي باشد.
وي گفت: در سال جاري به تمام دستگاهها و سازمان هاي دولتي و غير دولتي ابلاغ شده كه بايد حدود ۲۲ هزار تومان علاوه بر حقوق هزينه غذا به نيروهاي مأمور به خدمت پرداخت كنند و اگر سازماني فقط سربازي را در روز به كار مي گيرد در آن صورت هزينه دو وعده غذا را بايد پرداخت كنند.
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح اظهار داشت: سربازان مأمور به خدمت در دستگاه هاي مختلف در صورت عدم پرداخت حق و حقوقشان به ستاد كل نيروهاي مسلح و سازماني كه در آنجا آموزش ديدند و مأمور به خدمت شدند اعلام شكايت كنند تا با متخلفان برخورد جدي شود.

پالايشگاه خوني كي راه اندازي مي شود
001524.jpg
فارس: مسئولان سازمان انتقال خون بايد در مورد نحوه ساخت پالايشگاه انتقال خون اطلاع رساني كنند.
رئيس كميسيون بهداشت مجلس گفت: پالايشگاه خون يكي از مراكز مهم استراتژيك درماني در كشور و خاورميانه است كه متأسفانه طي سالهاي گذشته مسئولان سازمان انتقال خون زمانهاي مختلفي را براي راه اندازي آن اعلام كرده اند و هر بار راه اندازي آن به تأخير افتاده است.
اميدوار رضايي ادامه داد: احداث پالايشگاه خون در كشور قطعاً يك قدم بزرگ و حياتي در ارتقاي سطح بهداشتي كشور است و ضمن آن كه بخش عمده اي از نيازهاي بيماران به فرآورده هاي خوني را پاسخ مي دهد، امكان صادرات فرآورده هاي خوني و درآمدهاي ارزي را فراهم مي كند.

گستره
راه گشا،مانند يك آبشار
امام نخست شيعيان مي فرمايد: شكست پله هاي نردبان موفقيت است، كسي كه از اولين شكست مأيوس مي شود، لياقت توفيق ندارد.
هفته گذشته همزمان با اطلاع از نتايج كنكور سراسري دانشگاه ها ۶۳ نفر در تهران اقدام به خودكشي كردند كه شماري از اين خودكشي ها، ارتباط نزديكي با اعلام نتايج كنكور داشت. فارغ از اينكه بخواهيم علل خودكشي در جامعه ايران را _ كه شمار آن به نسبت ساير كشورها،  اندك است _ بررسي و كنكاش كنيم و پارامترهاي تاثيرگذار در اقدام به خودكشي در ميان قشرهاي متفاوت جامعه به ويژه جوانان را بازكاويم روي سخن با جواناني است كه به واسطه اطلاع از نتايج كنكور و عدم موفقيت در راهيابي به دانشگاه، حق حيات را از خود دريغ داشته و تلاش كرده اند با شيوه هاي غيرقابل دفاع با زندگي خداحافظي كنند.
دو نتيجه فراروي شكست خوردگان كنكور خودنمايي مي كند. نخست اينكه آنها توانمند و قوي بوده اما نتوانسته و به هر دليل نشده است از سد كنكور بگذرند.
آنها اگر به اقتدار و اعتماد به نفس خود اطمينان دارند، مطمئن باشند همانند يك آبشار راه خود را باز مي كنند و به اقيانوس مي پيوندند.
ديگر اينكه اگر توانمندي و استعداد و شكوفايي لازم را براي ورود به دانشگاه ندارند و به اين باور رسيده اند، فضاها و بسترهاي ديگري براي فعاليت و موفقيت وجود دارد كه مي توانند از آن طريق راه بگشايند و به آنچه مطلوب است دست يابند.
شايد خودكشي بدترين و خطرناك ترين تصميمي است كه يك منتظر ورود به دانشگاه _ كه كانون علم و دانش و آموزه هاي فرهنگ و ادب است _ مي گيرد.
يادمان باشد، مشكل هرچه مي خواهد باشد، بايد پذيرفت كه هميشه راه حلي هم هست و خودكشي گامي براي پاك كردن صورت مساله است.
عباس اسدي

ركورد اعتراض به كنكور سراسري شكست
معاون سازمان سنجش: هنوز به موردي كه حق با داوطلب باشد برخورد نكرده ايم
ايسنا- عده معترضان به نتايج كنكور سراسري امسال به ۵ هزار نفر رسيد كه از اين ميان، تكميل اشتباه فرم انتخاب رشته، بيشترين حجم اعتراض داوطلبان كنكور سراسري را به خود اختصاص داده است.
دكتر محمد حسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور، با بيان اين كه تاكنون حدود ۵ هزار نفر نسبت به نتايج خود در آزمون سراسري معترض بوده اند، اظهار كرد: بيشتر معترضين، فرم انتخاب رشته و كد رشته محل خود را اشتباه تكميل كرده اند كه اين خود باعث قبولي آنها در رشته هاي غير انتخابي و عامل اعتراض آنها شده است.
وي با بيان اين كه در اين اعتراضات تاكنون به موردي كه حق با داوطلب باشد برخورد نكرده ايم، گفت: اعتراضات واقعي پس از توزيع كارنامه ها بررسي و ارزيابي مي شود.
دكتر پوركاظمي در خاتمه با بيان اين كه كارنامه داوطلبان مقاطع مختلف كارشناسي ارشد، آزمون سراسري، كارشناسي ناپيوسته از مهرماه توزيع مي شود، خاطرنشان كرد: از كليه معترضين درخواست مي شود تا زمان دريافت كارنامه ها صبر كنند، چرا كه پس از توزيع كارنامه ها براي ارائه اعتراض به داوطلبان فرصت داده مي شود.

برگزاري اولين نشست فعالان يادواره شهداي دانشجو
ايلنا: اولين جلسه بررسي فعاليت هاي مربوط به «يادواره شهدا و نكوداشت جلوه هاي ايثار دانشجو» امروز برگزار مي شود.
رضا اسماعيلي، جانشين مدير كل فرهنگي- اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت:  هشتمين يادواره شهداي دانشجو با همكاري بسيج دانشجويي، بنياد شهيد، صدا و سيما، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت برگزار مي شود.وي افزود: يادواره شهداي دانشجو از ۱۶ آذر ماه شروع و تا ۱۶ دي ماه ادامه خواهد داشت.به گفته اسماعيلي، هدف از يادواره مذكور، تكريم شهداي دانشجو است كه امسال در كرمان با حضور مسئولان برگزار مي شود.

۳۳ درصد دختران فراري فرزند اول خانواده اند
فارس: طبق نتايج تحقيقات انجام شده در مركز امور مشاركت زنان ۳۳ درصد دختران فراري فرزند اول خانواده اند كه اين مطلب ناشي از عدم مهارت هاي والدين براي تربيت و آموزش فرزند اول است.
رئيس مركز امور مشاركت زنان گفت: افزايش وظيفه و انتظار نقش از فرزند اول باعث ايجاد فشاري مي شود كه نوجوان براي گريز از آن به انجام رفتارهاي نابهنجار متوسل مي شود.
زهرا شجاعي با اشاره به اين كه براساس پژوهش انجام شده بر روي ويژگي هاي فردي و خانوادگي دختران فراري در مراكز نگهداري بهزيستي، كانون اصلاح و تربيت، سازمان زندانها و سازمان پزشكي قانوني كشور ميانگين سني اين دختران ۷/۱۵ سال است گفت: ۵۲ درصد اين دختران تحصيلاتشان در سطح دبيرستان، ۴۱ درصد راهنمايي و ۱/۶ درصد اين دختران تحصيلاتشان در سطح دبيرستان، ۴۱ درصد راهنمايي و ۱/۶ درصد ابتدايي است.
نوع دستگيري اين دختران ۳/۴۹ درصد در نتيجه ولگردي، ۲/۲۷ درصد در اثر رابطه نامشروع و ۵/۲ درصد به علت اعتياد است. ۸/۴۸ درصد اين دختران ميزان خشونت و نزاع بين والدين را زياد، ۷۵ درصد كم و ۲/۶ درصد در حد صفر اعلام كرده اند.
وي افزود: ۴/۴۹ درصد دختران داراي دوست اخراجي از مدرسه، ۹/۴۶ درصد دوست خلافكار و ۲/۱۷ درصد دوست دستگير شده داشته اند.

داروسازان داخلي به رقابت روي آورده اند
فارس: استفاده از نام تجاري داروها در نسخه پزشكان كيفيت داروها را بالا مي برد در حالي كه بكار گيري نام ژنريك داروها موجب كمرنگ شدن زمينه رقابت ميان شركت هاي دارويي در كشور شده است.
سيدجمال سعيد واقفي گفت: هر دارو با توجه به اينكه در چه كمپاني اي، با چه فرمولاسيون و چه ميزان مواد مؤثره ساخته مي شود حتي اگر از يك نوع هم باشند داراي اثرات مختلف است.
دبير انجمن داروسازان ايران زمان باز شدن دارو و تأثير آن بر روي بيمار را كاملاً وابسته به نحوه توليد آن دانست و گفت: وجود تفاوت در كيفيت داروها حتي در سطح كارخانه هاي داخلي نيز امري طبيعي است و استقبال مردم از داروهاي با كيفيت در سالهاي اخير تا حدي موجب رقابت ميان كارخانه هاي داروساز شده است.

وزير ارشاد با رئيس جمهوري سوريه ديدار كرد
ايرنا: «احمد مسجد جامعي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران با «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه ديدار كرد كه طي آن دو طرف بر اهميت تعميق روابط فرهنگي تأكيد و راه هاي دستيابي به آن را بررسي كردند.
در اين ديدار كه در كاخ الروضه دمشق انجام شد، بشار اسد مشتركات و علائق تاريخي، فرهنگي و مذهبي ملتهاي ايران و سوريه را راهگشاي ارتقاي روابط فرهنگي در سطح روابط سياسي برجسته تهران و دمشق خواند.
وي اظهار داشت: كشورهاي اسلامي پيوسته آماج تهاجم فرهنگي بوده اند و ما آمادگي داريم در حوزه هاي مختلف فرهنگي از جمله سينما، تئاتر، موسيقي، هنرهاي تجسمي و سنتي با جمهوري اسلامي ايران همكاري كنيم.
مسجد جامعي نيز در اين ديدار گفت: جمهوري اسلامي ايران در سالهاي پس از انقلاب اسلامي در عرصه هاي گوناگون فرهنگي گامهاي بلندي برداشته و هنرمندان برجسته اي براي ارتقاي جايگاه فرهنگي و هنري ايران ايفاي نقش كرده اند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران با تأكيد بر اين كه «فرهنگ زيربناي توسعه است» ، افزود: بنا داريم، شكوفايي فرهنگي را به پيش برده و با ديگر كشورها در اين زمينه به گفت وگو بنشينيم.

۹۱ درصد دانش آموزان راهنمايي
پارسال قبول شدند
ايرنا: مديركل  دفتر آموزش  و پرورش  راهنمايي  تحصيلي  وزارت  آموزش  و پرورش  از قبولي ۹۱ درصدي دانش آموزان مقطع راهنمايي در سال گذشته خبر داد.
«منوچهر فضلي خاني» گفت : ميزان  قبولي  دانش آموزان  راهنمايي  تحصيلي  هر سال  نسبت  به  سال  قبل  يك  درصد افزايش  مي يايد.
وي  درباره  اجباري  شدن  آموزش  دوره  راهنمايي  تحصيلي  گفت : لايحه  اجباري  شدن  آموزش  در دوره  راهنمايي  تدوين  شد كه  درصورت  تصويب  نهايي  به مرحله  اجرا درخواهد آمد.براساس  اين  لايحه  دولت  و اولياي  دانش  آموزان  مكلف  به  آموزش  افراد بازمانده  از تحصيل  در دوره  راهنمايي  مي شوند.هم اكنون  آموزش  در كشور فقط  در پايه هاي  اول  تا پنجم  دوره  ابتدايي  اجباري  است .
مديركل  دفترآموزش  وپرورش  راهنمايي  درباره  طرح هاي  اين  دفتر براي  افزايش سطح  پوشش  تحصيلي  افراد بازمانده  از تحصيل  گفت : توسعه  مدارس  شبانه  روزي  در مناطق  محروم ، طرح «مدارس  روستا مركزي» و آغاز آموزش  از راه  دور براي  دانش  آموزان  پايه اول  راهنمايي  ازجمله اقدامات  اين  دفتر درسال  تحصيلي  جاري  است .وي  گفت : هم اكنون  ۸۵۰ مدرسه  شبانه  روزي  در مناطق  محروم  كشور براي  پوشش تحصيلي  دانش آموزان  فعاليت  مي كنند.
فضلي خاني  افزود: يك  ميليون  و ۴۹۸ هزار نفر از چهار شنبه (امروز)در پايه اول  راهنمايي  سال  تحصيلي  جديد را آغاز خواهند كرد.

خبرهاي كوتاه
گروه اجتماعي:
* به گفته كارشناسان بهداشت محيط حدود۲۰ درصد از سرويس هاي بهداشتي مدارس نيازمند بازسازي است. با توجه به ارتقاي شاخص سرويس هاي بهداشتي براي سال جديد، استاندارد اين سرويس ها چنين تعريف شده است: به ازاي ۷۵ دانش آموز يك آب خوري و شير فواره اي، به ازاي هر ۶۰ دانش آموز يك دستشويي و به ازاي هر ۴۵ نفر يك سرويس بهداشتي ضروري است.
* در نشست رهبران جوان آسيا و اقيانوسيه كه در هيروشيماي ژاپن تشكيل شده است، دو جوان ايراني هم حضور دارند. در اين اجلاس كه سه روز به طول مي انجامد، هيأت هاي اعزامي از ۲۹ كشور آسيا و اقيانوسيه گرد هم آمده اند تا به اين موضوعات بپردازند: پايداري محيط زيست، كاهش فقر، آموزش، HIV و جنسيت، همكاري هاي بين المللي و نقش فرهنگ و ورزش در توسعه. «جلال محمدلو» و «روجا فضايلي» دو جوان ايراني شركت كننده در اين نشست هستند.
* سالانه بين۷۰۰ تا۷۵۰ نفر فارغ التحصيل رشته داروسازي از دانشگاه هاي مختلف كشور فارغ التحصيل مي شوند. به گفته دبير انجمن داروسازان ايران، در حال حاضر ۱۲ هزار نفر دكتر داروساز در كشور فعاليت مي كنند كه اين تعداد برابر با نياز جامعه است. دبير انجمن داروسازان همچنين گفته است فارغ التحصيلان اين رشته در ميان رشته هاي پزشكي، دندان پزشكي و داروسازي تنها فارغ التحصيلاني هستند كه مشكل اشتغال ندارند.
* نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كمك به ديگران سبب افزايش رضايت مندي در زندگي مي شود. اين تحقيق كه توسط «پاول ويتلي» انجام شده است اثبات مي كند كه رابطه اي جدي و قوي وجود دارد ميان كمك داوطلبانه به ديگران و لذت بردن از زندگي. به گفته ويتلي دانش آموزاني كه چنين رفتارهايي را داشته اند، خود نيز از وضعيت تحصيلي خود راضي تر و داراي نمرات بهتري بوده اند.
* شايد باور كردن اين واقعيت سخت باشد كه عمل سزارين در استان خراسان بسيار بيشتر از كشورهاي توسعه يافته است! به گفته معاون دانشگاه علوم پزشكي مشهد فقط در سال گذشته در اين استان ۱۰۹ هزار مورد زايمان انجام شده كه ۲۸ درصد از اين رقم با عمل سزارين بوده است. دكتر اسد الله افشاري خطر بالاي عمل هاي سزارين را گوشزد و تأكيد كرده است: متأسفانه عمل سزارين اين روزها به صورت يك مد براي شهرنشينان درآمده و به آن روي آورده اند. به گزارش هاي رسيده احتمال مي رود كه از سال آينده وزارت بهداشت ترتيباتي اتخاذ كند كه تعداد عمل هاي سزارين را در درجه ارزشيابي بيمارستانها دخيل كند.
* طرح غربالگري بيماري ديابت از امروز در روستاهاي كشور شروع مي شود. اين طرح با هدف كنترل و پيشگيري از بيماريهاي ديابت و فشار خون به اجرا درمي آيد. طرح غربالگري در مورد همه افراد روستايي كه سن بالاي ۳۰ سال داشته و دچار چاقي يا فشار خون هستند و يا سابقه بيماري ديابت در خانواده آنها وجود داشته، همچنين زنان باردار و زناني كه سابقه سقط جنين يا تولد نوزاد با وزن بيشتر از ۴ كيلوگرم دارند، اجرا مي شود.
* اعتراض به قبوض جريمه، بررسي مي شود.
اداره كل فرهنگ ترافيك معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا اعلام كرد: شهرونداني كه نسبت به قبوض جريمه و يا صورت وضعيت تخلفات خود اعتراض دارند، مي توانند از تاريخ ۴/۷/۸۳ از ساعت ۳۰/۱۵ تا ۱۸ به جاي مراجعه به شعبه دادگاه مستقر در شهرك آزمايش با در دست داشتن مدارك شناسايي و مالكيت خودرو به يكي از ۱۷ مجتمع شوراي حل اختلاف در سطح شهر مراجعه و پس از رسيدگي آراء صادره را به نزديك ترين منطقه راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ تحويل دهند.
*۵۴ هزار كودك ۴ تا ۶ ساله در كشور مبتلا به بيماري هاي چشمي هستند.
تنبلي چشم يكي از شايع ترين علت هاي نابينايي و كم بينايي شديد در كودكان است كه راه پيشگيري از آن بسيار آسان بوده و در صورتي كه در سنين طلايي ۳ تا ۶ سال مشكل بينايي كودك كشف شود، در مدت كوتاهي رفع خواهد شد و در غير اين صورت هر سال كه اين بيماري در كودكان ديرتر تشخيص داده شود، روند درمان طولاني تر شده و در ۱۲ سالگي تقريباً غيرممكن شده به صفر خواهد رسيد.

ميانگين سني معتادان تهران ۲۲ سال اعلام شد
گروه اجتماعي:مركز تخصصي پيشگيري و درمان اعتياد تهران اعلام كرد: بررسيهاي انجام شده در اين مركز نشان مي دهد ميانگين سني معتادان ۲۲ سال است.
معاون درمان مركز تخصصي پيشگيري و درمان اعتياد تهران، ديروز در اجتماع اعضاي اين مركز گفت: جوانان به عنوان نيروهاي فعال و خلاق جامعه، به دليل حس كنجكاوي و ساده دلي، بيشتر در معرض خطر اعتياد قرار دارند.
به گزارش روابط عمومي مركز تخصصي پيشگيري و درمان اعتياد تهران، دكتر اميرحسين شريفي افزود: شايع ترين ماده مخدر مصرفي در كشور ترياك است.
وي گفت: كمبود برنامه هاي آموزشي و مشاوره هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي مي تواند موجب گرايش بيشتر به اين مواد در جوانان شود.
به گفته وي، اولويت برنامه هاي پيشگيري از اعتياد در هر جامعه اي، افزايش مهارت هاي زندگي در نوجوانان و جوانان آن جامعه را به دنبال دارد كه با ارائه اين آموزش ها و ارتقاي مهارت هاي زندگي، جوانان كمتر در معرض تهديد مواد مخدر قرار مي گيرند.
شريفي افزود: اعتياد پديده اي پيچيده و چندوجهي و شامل مجموعه اي از مسائل اقتصادي، فرهنگي و خانوادگي است كه در ابتلاي افراد مؤثر است، لذا برنامه ريزي براي حل اين مشكلات بدون پيچيدن يك نسخه واحد براي همه، نيز مي تواند در پيشگيري مؤثر باشد.
اين كارشناس ترك اعتياد، تغيير عادات هميشگي مانند ساعات خواب و غذا خوردن، تغيير در روابط اجتماعي مانند بدقول شدن، عدم حضور در مجامع و ميهمانيها، كاهش وزن و تغيير رنگ پوست و دندان، استفاده غير معمول از عطر و ادكلن، استفاده از داروهاي خواب آور و آرام بخش و تقاضاهاي بيش از معمول براي دريافت پول را برخي از علائم مشكوك اعتياد نام برد.
وي افزود: در بررسيهاي انجام شده در كشورهاي پيشرفته ديده شده خانواده هايي كه به امور جوانان خود نظارت بيشتري دارند ميزان اعتياد در آنها به مراتب كمتر است.
وي ادامه داد: برخي از خانواده ها آزاد گذاشتن بي حد و حصر فرزندان را نشانه دوستي و فرهنگي بالا مي دانند كه اين خود عامل خطرناكي براي فرزندان است.
شريفي گفت: ارتقاي مهارت هاي زندگي مانند قدرت نه گفتن، افزايش اعتماد به نفس، جرأت ورزي، قدرت حل مسئله و مديريت زمان نه تنها در پيشگيري از اعتياد بلكه براي موفقيت در تمام ابعاد زندگي موثر است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |