چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۳ - Sep 22, 2004
بحران گروگانگيري در عراق
گروه الزرقاوي گروگان آمريكايي خود را گردن زد
001515.jpg
همزمان با برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل و گفت وگو درباره عراق به عنوان محوري ترين بحث مجمع، گروه ابومصعب الزرقاوي يكي از گروگان هاي آمريكايي خود را سر بريد.
به گزارش بي.بي.سي در نواري ويدئويي كه در يك وب سايت متعلق به هواداران الزرقاوي منتشر شد، مردي كه وسط گروگانگيرها ايستاده بود و تصور مي شد ابومصعب باشد، پس از خواندن بيانيه اي با كارد سر از تن يوجين آرمسترانگ جدا كرد.
يك مقام آمريكايي نيز به رويتر گفت كه جسد اين آمريكايي كشف و شناسايي شده است.
گروه توحيد به رهبري الزرقاوي در ازاي آزادي سه گروگان انگليسي و آمريكايي خود خواهان آزادي تمام زنان عراقي زنداني شده بود، اما آمريكايي ها مي گويند در زندان هاي آنها تنها دو زن در ارتباط با فعاليت هاي هسته اي عراق حبس هستند. در خبري ديگر درباره الزرقاوي روزنامه بغداد نوشت گروه  وي احتمال مي دهند كه جاسوسان آمريكايي در ميان آنها رخنه كرده باشند.
از سوي ديگر درحالي كه طبق آمار منتشره حدود ۴۰ نفر كه ۲۱ تن آنان خارجي هستند در عراق به گروگان گرفته شده اند شبكه تلويزيوني الجزيره اعلام كرد كه يك گروه عراقي پانزده تن از افراد گارد ملي عراق را گروگان گرفته و تهديد كرده است درصورتي كه مقامات دولت عراق حازم الاعرجي يكي از فرماندهان سپاه مهدي را آزاد نكنند، آنها را خواهد كشت. ساعاتي پس از آن گردان محمد ابن عبدالله كه از وابستگان به گروه المهدي مقتدي صدر است اعلام كرد تمامي اين افراد به درخواست مقتدي صدر آزاد شدند.
اما اين آزادي مانع از حمله نيروهاي آمريكايي به تشكيلات صدر نشد.
به گزارش ايرنا ساعت ۳ و ۳۰ دقيقه بامداد ديروز نيروهاي آمريكايي و افراد گارد ملي عراق به دفتر مقتدي صدر در كنار حرم حضرت علي (ع) در نجف يورش برده و تمام افراد حاضر در دفتر را دستگير كردند كه ازجمله آنها مي توان به دستگيري احمد الشيباني سخنگوي مقتدي صدر و سيد هاشم ابورقيف امام جمعه موقت كوفه اشاره كرد.
شيباني قبلا گفته بود كه احتمال دستگيري مقتدي صدر از سوي نظاميان آمريكايي و عراقي وجود دارد. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه خبري المحيط وي اظهارداشت: صدر از سوي اين نيروها مورد تهديد قرار گرفته است.
ساير تحولات
*نخست وزير دولت موقت عراق گفت: به زودي براساس دعوت تهران، به ايران سفر مي كنم.
به گزارش روزنامه الحيات، اياد علاوي در ديدار با جك استراو وزير امورخارجه انگليس، به وجود برخي تنش ها در ماه هاي گذشته بين عراق و ايران اشاره كرد و گفت، به زودي به ايران سفر مي كند.
* هيات علماي مسلمانان اهل سنت عراق انتخابات عمومي اين كشور را كه قرار است ژانويه سال آينده ميلادي برگزار شود، تحريم كرد.
* تازه ترين نظرسنجي از مردم انگليس كه روزنامه گاردين ديروز آن را منتشر كرد نشان مي دهد، سه چهارم مردم انگليس تمايل دارند توني بلر نخست وزير اين كشور، تاريخي براي خروج نيروهاي انگليس از عراق تعيين كند.
* يك عضو مجلس شوراي ملي عراق، دستگاه اطلاعات اسرائيلي موساد را عامل ناامني در عراق دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد به نقل از روزنامه المشرق، خانم صنگول چاپوك افزود: اسرائيل با ترور، انفجار و خرابكاري مي خواهد عراق را به جنگ داخلي بكشاند تا به طرح هاي خود براي تسلط بر منطقه جامه عمل بپوشاند.
* به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه سالم چلبي مسئول سابق دادگاه محاكمه صدام به روزنامه الحيات گفت، وي از محافل عراقي اطلاع يافته است كه برمر براي يهودي هاي عراقي تبار و نيز اسرائيلي ها گذرنامه صادر كرده بود.
* به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، روزنامه الحيات نوشت: صدام در يك بيمارستان نظامي آمريكا تحت آزمايشات مختلف قرار گرفته و نتايج آزمايش ها و راديوگرافي ها نشان مي دهد كه بيماري پروستات وي وخيم شده و مشكلاتي هم در بينايي وي به وجود آمده است.

براساس يك نظرسنجي
عرفات پيروز قاطع انتخابات آتي فلسطين است
001521.jpg
براساس يك نظرسنجي، ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين پيروز قاطع انتخابات بهار آينده فلسطين خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رام الله، بر اساس اين نظرسنجي كه به سفارش دانشگاه بير زيت فلسطين به عمل آمده است، ۲/۴۶ درصد از فلسطيني ها اعلام كردند كه در انتخابات آينده به ياسر عرفات راي خواهند داد.
اين در حالي است كه مروان برغوثي رئيس جنبش فتح در كرانه باختري كه در حال حاضر در بند رژيم صهيونيستي به سر مي برد با ۹/۱۱ درصد آراء در رتبه دوم و محمود الزهار و اسماعيل هانيه از رهبران جنبش حماس به ترتيب با ۶/۸ و ۸ درصد آراء در رتبه سوم و چهار قرار دارند.
انتخابات رياست جمهوري، مجلس قانونگذاري و شهرداري فلسطين قرار است در بهار ۲۰۰۵ برگزار شود.
از سوي ديگر روزنامه فلسطيني الايام ديروز نوشت: مصر از گروه هاي مبارز فلسطيني خواست كه عمليات نظامي در سرزمين اشغالي را به مدت يكسال و تا زمان آغاز خروج ارتش اسراييل از نوار غزه در پايان سال ۲۰۰۵ ميلادي، متوقف كنند.
درهمين حال مبارزان فلسطيني سحرگاه سه شنبه با سلاح هاي خودكار و بمب هاي دست ساز با نظاميان رژيم صهيونيستي در اردوگاه و شهر جنين در شمال كرانه باختري رود اردن درگير شدند.
اين حمله ساعاتي پس از جنايت تازه رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن دو تن از فرماندهان گردان هاي عزالدين قسام، شاخه نظامي حماس در شهر غزه صورت گرفت.بالگردهاي رژيم صهيونيستي نيمه شب ديشب خودروي حامل رباح زقوت و نبيل صعيدي را با شليك يك فروند موشك هوا به زمين در جنوب شهر غزه هدف گرفتند كه به شهادت اين دو تن و زخمي شدن هشت نفر ديگر منجر شد.

عقب نشيني ارتش سوريه از لبنان آغاز شد
عليرغم مخالفت جدي سوريه و لبنان با قطعنامه ۱۵۵۹ شوراي امنيت سازمان ملل، سوريه ديروز بزرگترين عمليات جابه جايي نيروهاي اين كشور را در لبنان آغاز كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، عماد مصطفي سفير سوريه در آمريكا اعلام كرد كه نيروهاي اين كشور ديروز بزرگترين عمليات آرايش مجدد نيرو را به سوي مرزهاي لبنان با سوريه آغاز كردند. وي ابراز اميدواري كرد اين اقدام موجب بهبود روابط واشنگتن و دمشق گردد.درباره اين عقب نشيني يك سخنگوي رئيس جمهور لبنان گفت: وزير دفاع سوريه در حال مذاكره با مقامات وزارت دفاع لبنان است تا آرايش جديد نيروهاي ارتش سوريه در لبنان را هماهنگ كند. بنا بر گزارش مذكور اين هيأت كه رياست آن را ژنرال حسن تركماني وزير دفاع سوريه برعهده دارد، همچنين در ديدار با اميل لحود رئيس جمهوري لبنان وي را در جريان روند استقرار مجدد نيروهاي سوريه قرار خواهد داد.
به نوشته روزنامه السفير، در اين مرحله از خروج ارتش سوريه، يگان هايي از ارتش اين كشور از مناطق دامور، عرمون، اطراف بيروت همچنين بلونيا، ضهور الشوير و عاليه در استان جيل لبنان خارج شده و در نزديكي مرز لبنان با سوريه مستقر خواهند شد.
ارتش سوريه در چارچوب نيروهاي بازدارنده عرب در سال ۱۹۷۶ براي پايان دادن به جنگ داخلي لبنان وارد اين كشور شد و پس از پايان جنگ داخلي در سال ۱۹۹۰ همچنان بيش از ۳۰ هزار نيروي نظامي اين كشور در لبنان حضور دارند.

ناظران، انتخابات آرام اندونزي را تحسين كردند
آخرين نتايج شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري اندونزي در حالي ديروز اعلام شد كه اين كشور برگزاري موفقيت آميز سومين انتخابات آرام خود در شش ماه گذشته را جشن گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اندونزي كه سومين دمكراسي بزرگ دنيا بعد از هند و آمريكاست و همچنين پرجمعيت ترين كشور مسلمان جهان نيز بشمار مي رود، ديروز به دليل آرامش فضاي انتخاباتي و عدم بروز خشونت در آن كه ويژگي انتخابات در كشورهاي اين منطقه از آسياست، مورد تحسين تحليلگران و رسانه هاي خبري قرار گرفت.
ناظران مستقل انتخاباتي، ديروز اين انتخابات را آزاد و منصفانه خواندند و واشنگتن نيز آن را نمونه اي قدرتمند براي منطقه و دمكراسي هاي در حال ظهور در همه دنيا خواند.
آخرين نتايج شمارش آرا همچنان حكايت از پيش بودن سوسيلو باميانگ يودهويونو ژنرال بازنشسته و رقيب انتخاباتي مگاواتي حكايت دارد.
در اين انتخابات ۱۵۵ ميليون نفر شركت كردند. اندونزي پرجمعيت ترين كشور مسلمان جهان است و ۲۲۰ ميليون نفر جمعيت دارد. نتايج نهايي در روزهاي آتي اعلام خواهد شد.

پيام دبير كل سازمان ملل به مناسبت روز جهاني صلح
به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از مركز اطلاعات سازمان ملل متحد، كوفي عنان دبير كل سازمان ملل به مناسبت ۲۱ سپتامبر (۳۱ شهريور) روز جهاني صلح خواستار همبستگي بيشتر براي برخورد با اوضاع اضطراري انساني مانند رخداد دارفور شد.
عنان در پيام خود افزود: روز بين المللي صلح همواره مناسبتي ويژه است ولي امسال اهميت بيشتري دارد بدليل اين كه روز بين المللي صلح امسال مصادف است با پنجاهمين سالگرد ناقوس صلح كه ما هر ساله آن را در اين روز به صدا در مي آوريم.
در سال ۱۹۵۴ اين ناقوس به وسيله سكه هاي اهدايي كودكان ۶۰ كشور ريخته گري شد و سپس از طرف انجمن ملل متحد ژاپن به سازمان ملل اهدا گرديد. از آن پس طي نيم قرن اين ناقوس پيام محكمي  درباره آمال بشريت براي صلح به سراسر جهان ارسال كرده است. همواره از هنگام اوج دوران جنگ سرد تا ظهور درگيري درون كشوري، از زمان بحران گسترش ايدز تا تشديد تروريسم آواي اين ناقوس مستمر، رسا و واقعي باقي مانده است.

كوتاه از سياست جهان
هشدار اتحاديه اروپا به تركيه براي لغو قانون اعدام
اتحاديه اروپا به تركيه هشدار داد، در صورتي كه اعدام از قوانين تركيه حذف نشود، آغاز مذاكرات مربوط به پيوستن اين كشور به اتحاديه اروپا تحريم خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نوشته روزنامه جنگ، سخنگوي كميسيون اروپايي خاطرنشان كرد: كميسيون اروپايي اين موضوع را آشكارا اعلام مي كند تا زماني كه موضوع مهمي مانند اصلاح قانون اعدام تصويب نشود، مذاكرات مربوط به پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا آغاز نخواهد شد.
پيشتر نيز اتحاديه اروپا در مورد قانون خانواده از تركيه خواسته بود در صورت تمايل به پيوستن به اتحاديه اروپا به اصلاح آن اقدام كند.
كمك اتحاديه عرب به برگزاري نشست عراقي هاي مخالف اشغالگري آمريكا
يكي از رئيسان ارشد قبايلي عراق ديروز پس از گفت و گو با احمد بن حلي دستيار دبير كل اتحاديه عرب، اعلام كرد: اين اتحاديه به برگزاري اجلاس سياستمدارهاي عراقي مخالف حضور نظامي اشغالگران به رهبري آمريكا در عراق كمك مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، رعد حمداني دبير كل شوراي رئيسان قبائل عراق گفت: در اين گفت وگو درباره برگزاري نشست مقدماتي بين كميته مسئول برگزاري اين اجلاس و نمايندگان اتحاديه عرب در قاهره، در ماه اكتبر، توافق شده است. حمداني گفت: يك كنفرانس ملي مردمي جنبش هاي مخالف تهاجم نظامي سال گذشته آمريكا به عراق را گردهم آورده و سپس اين كنفرانس را تا قبل از پايان سال جاري در بغداد برگزار مي كند.
جان كري: حمله به عراق يك اشتباه تاريخي بود
كه مي تواند به جنگي بي پايان تبديل شود
001518.jpg
جان كري در سخناني نسبت به وقوع جنگي بي پايان در عراق هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، جان كري، نامزد دموكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سخناني در دانشگاه نيويورك اظهارداشت: حمله به عراق بحراني را با ابعاد تاريخي ايجاد كرد و اين در حالي است كه ما سياست هايي را كه ما را به جنگ پايان ناپذير سوق مي دهد، تغيير نمي دهيم.
كري اظهارداشت: حمله به عراق يك اشتباه تاريخي بوده است و بوش سياستي را در پيش گرفته كه اين جنگ را پايان ناپذير مي كند.وي ادامه داد: اگر بوش تدابير سريعي براي جلوگيري از شكست هاي تاريخي اتخاذ نكند، احتمال وقوع جنگ پايان ناپذير در عراق وجود دارد.كري گفت: بوش به اين دليل كه جنگ عليه عراق جزو اصلي مبارزه با تروريسم است، وارد اين جنگ شد اما آن چه كه در عراق به وقوع پيوست فاصله زيادي با مبارزه عليه تروريسم و بن لادن دارد.
رويارويي تازه ميان احزاب چپگرا و راستگراي ايتاليا
اعتراض احزاب مخالف دولت ايتاليا به اظهارات معاون نخست وزير و رييس حزب اتحاد ملي، بار ديگر احزاب مخالف و طرفدار دولت را رو در روي يكديگر قرار داد.اين رويارويي تازه پس از آن شكل گرفت كه جان فرانكو فيني در اجتماعي از جوانان دست راستي عضو تشكل سياسي اش، از آنان خواست به تجمع و تظاهرات عليه صلح طلبان دست بزنند.اتحاد ملي يكي از احزاب ائتلافي دولت راستگري سيلويو برلوسكوني است كه از حضور نيروهاي نظامي ايتاليا در عراق، به شدت حمايت مي كند.تشكل اتحاد ملي به عنوان عمده ترين و قديمي ترين حزبي كه به نئوفاشيست مشهور است، در سال هاي پس از جنگ جهاني از خط مشي و ايده هاي بنيتو موسوليني رهبر فاشيست هاي ايتاليا، پيروي مي كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |