چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۳ - Sep 22, 2004
براي سومين بار در دادگاه عمومي كرمان بررسي مي شود
پرونده قتل هاي محفلي كرمان
001509.jpg
اعلام رضايت خانواده ها و حذف سه فقره اتهام قتل از پرونده، يكي از دلايل اصلي نقض مجدد حكم اعدام صادره عليه متهمان از سوي شعبه دهم دادگاه عمومي كرمان توسط ديوان عالي كشور بود
شنبه آينده سومين دور رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده قتل هاي محفلي كرمان در دادگاه عمومي اين شهر آغاز خواهد شد.
محمد حمزه، علي، سليمان، محمد - ي ، محمد -س و چنگيز در اين پرونده متهم شده اند به آدم ربايي و مشاركت در قتل پنج نفر، تحريق مال غير وبعضا ارتباط نامشروع.
ر اولين حكم صادره عليه اين متهمان در تاريخ 23/5/82 در خلاصه جريان پرونده، آمده است : در تاريخ 28/8/81 خانم عشرت.... به كلانتري 11 كرمان اعلام مي كند شهره  نيك پور به اتفاق نامزدش محمدرضا نژاد ملايري با پژو۴۰۵ سفيد رنگ براي ديدن منزلي كه قصد خريد داشته اند، از منزل خارج شده ، با تلفن موبايل وي تماس گرفته و اعلام داشته اند در راه هستند. مجددا تماس برقرار كرده و تلفن قطع شده و تماس بعدي وي با تلفن ممكن نشده و از دسترس خارج شده و هر دو به منزل مراجعه نكرده اند. در تاريخ 13/9/81 در كيلومتر 15 چوپار كرمان، نرسيده به گورستان بهشت زهرا ، ماموران كلانتري چوپار به جسد مردي كه قسمت بالا تنه وشكم و امعاء و احشاء آن تا گردن را حيوانات وحشي خورده و سر و دست ها و بخشي از اسكلت باقي بود، برخورد كرده و مراتب را گزارش مي كنند. در تحقيقات معلوم مي شود جسد متعلق به محمدرضا نژاد ملايري است. دو روز بعد، خودرو پژو 405 سفيد رنگ كه فاقد پلاك بوده و كاملا سوخته، در حوالي پاسگاه انتظامي رنگ آباد كشف و در حوالي جسد نژاد ملايري بقاياي جسد زني كه از البسه آن معلوم مي شود متعلق به خانم شهره نيك پور بوده است، به دست مي آيد.
و اين آغاز تحقيقات پرونده اي بود كه به تدريج پرده از سه قتل ديگر نيز در مسير آن برداشته شد.
با پيگيري خط تلفن مرحوم نژاد ملايري،  ماموران اداره آگاهي كرمان توانستند متهم رديف اول، محمد حمزه را بازداشت كنند. با اين اقدام و در ادامه تحقيقات، محمدحمزه به همراهي دو متهم ديگر محمد - ي و محمد -س در قتل نژاد ملايري،  و نيك پور اعتراف كردند.
در حكم صادره از شعبه نهم دادگاه عمومي كرمان در توضيح نحوه قتل مقتولان آمده است: با ماشين پيكان، آنان را به باغ پسته پدرش (محمد حمزه) برده، ابتدا مرد را در آب خفه كرده ( در حاليكه دستانش را از پشت بسته بوده) و بعد دختر را نزديك آب برده و او را به داخل حوض آب انداخته، بعد از اينكه هر دو جان داده اند. جسد آنان را در صندوق عقب پيكان گذاشته. به منزل آمده... فردا اجساد قربانيان را به جاده چوپار برده و كنار جاده رها كرده اند... بعد پژو را به كنار جاده زرند برده، در كنار باغ پسته اي بنزين روي آن ريخته و به آتش كشيده اند و پلاك و موبايل محمد -ي را به منزل خود برده است.
با اعترافات مطرح شده توسط متهمان، ماموران ادارهآگاهي كرمان توانستند يكي ديگر از همدستان متهمان را بازداشت كنند. با دستگيري علي، وي پرده از سومين جنايت برداشت ... وي به انتقال يك نفر ديگر به باغ پسته به اتفاق محمد-ي و محمد حمزه و خفه كردن او در حوض با دستان بسته و به صورت دمر اقدام كرده و تاكيد نموده كه دو نفر روي پشتش فشار آورده اند تا زير آب بماند و او پاهايش را فشار مي داده و بعد از فوت جسد او را در جاده هفت باغ رها كرده اند...
با دستگير شدن چنگيز و سليمان، دو مهتم جديد پرونده، رسيدگي به ماجراي قتل سه نفر كه تا آن زمان در پرونده مطرح شده بودند، وارد مرحله جديدي شد. در برگ 228پرونده، صورتجلسه اي مبني بر حضور قاضي رسيدگي كننده به اتفاق رئيس دادگستري و مدير آگاهي و تعدادي مامور انتظامي و پنج نفر از متهمان در محل دفن اجساد مضبوط است كه علاوه بر بقاياي جسد زني كه البسه وي با بخشي از موهاي سر كه توسط حيوانات وحشي خورده شده، معلوم شد جسد به صورت سطحي دفن شده كه حيوانات آن را از زير خاك بيرون آورده اند. در اولين حفره جنازه دو مرد كه جسد اولي در عمق كمتري دفن شده كشف و جسد دومي از زير خاك خارج، از البسه و موي كوتاه مشخص شد كه جسد مرد دومي است. علي كه در قتل يكي از مردان مداخله داشته درهمان محل اظهار داشته يكي از اينها را در ميدان ارگ ربوده بودند. محمد حمزه دستور داد او را سوار اتومبيل كرده به اتفاق علي و محمد-ي به باغي در ضلع جنوب غربي خيابان كمربندي شالي برده اند، دست و پاي او بسته بوده، او را در حوض آب انداخته، سه نفري در آب نگه داشته اند تا جان سپرده است.
محمد-ي، نفر بعدي را يك نفر بنگ فروش افغان حدود 20 ساله معرفي كرد كه در ميدان ارگ ربوده، به اين محل انتقال و با زدن ضربات سنگ به سرش، او را به قتل رسانده و در همين محل دفن كرده اند.
وي بقاياي جنازه زن را همان زني دانست كه از منزل فردي به نام خاش ربوده و ساعت 8 شب در باغ پدر محمد حمزه در آب خفه كرده و جنازه اش را به اين محل انتقال داده اند. محمد حمزه نيز در همان محل به كيفيت ربودن و قتل آنها اعتراف كرد.
با تكميل پرونده، اولين جلسه رسيدگي به اتهامات متهمان مبني بر آدم ربايي و قتل مصيب افشاري، محسن كمالي، جميله اميراسماعيلي، شهره نيك پور و محمدرضا نژاد ملايري برگزار شد.
متهمان پرونده با استناد به تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامي، قصد توجيه اعمال مجرمانه خود را داشتند. به استناد اين ماده در صورتي كه شخصي كسي را به اعتقاد قصاص يا به اعتقاد مهدورالدم بودن بكشد و اين امر بر دادگاه ثابت شود و بعدا معلوم شود كه مجني عليه مورد قصاص يا مهدورالدم نبود است، قتل به منزله خطاي شبيه عمد است و اگر ادعاي خود را در مورد مهدورالدم بودن مقتول به اثبات برساند، قصاص و ديه از او ساقط است.
متهمان همچنين با ادعاي عضويت در يك پايگاه مدعي شدند از مشاهده فساد و فحشا رنج مي برده اند. آنها همچنين ادعا كردند فرمانده بسيج ناحيه كرمان در جريان عمليات اين گروه بوده است كه البته اين ادعا توسط فرد مزبور در دومين دور محاكمه متهمان به كلي رد شده.
با پايان رسيدگي پرونده، قاضي اميري تبار، محمد حمزه را به چهار بار قصاص نفس، 24 سال حبس، 93 ضربه شلاق تعزيري، علي را به 4 بار اعدام، 15 سال حبس و 19 ضربه شلاق، سليمان را به سه بار قصاص نفس، 24 سال حبس، 173 ضربه شلاق تعزيري، محمد-ي را به دوبار قصاص نفس، 27 سال حبس و 173 ضربه شلاق، محمد - س به يك بار قصاص نفس و 18 سال حبس و چنگيز را به يك بار قصاص نفس و 15 سال حبس محكوم كرد.
با تقاضاي تجديد نظر خواهي متهمان، پرونده به ديوان عالي كشور ارجاع شد. اين ديوان پس از بررسي پرونده و اعلام نقايص آن، حكم را نقض و براي رسيدگي مجدد به شعبه هم عرض دادگاه بدوي ارسال كرد.
دومين دور رسيدگي به پرونده در تاريخ 27/6/82 با حضور اولياي دم كشته شدگان و وكلاي مدافع آنان برگزار شد. قاضي پرويزي پس از استماع دفاعيات وكلاي طرفين پرونده و نيز رد ادعاي متهمان توسط فرمانده بسيج منطقه، انشاء راي نمود.
قاضي پرويزي در راي خود آورده است: آنچه قابل ذكر است، اين عبارت وكيل مدافع [متهمان] است كه تصور كرده ذكر وابستگي متهمان به خانواده هاي شهدا يا ايثارگران براي رفع مسووليت كيفري آنان است و از اين حيث كلي اظهار تاسف و تاثر كرده است كه صد البته بيان چنين مطالبي از طرف وكيل مدافع براي ما هم جاي شگفتي و مايه تاثر است.
اعلام گذشت خانواده مقتولان
در فاصله زماني كه پرونده در ديوان عالي كشور مورد بررسي قرار گرفت و سپس به شعبه هم عرض ارجاع شد، خانواده متهمان توانستند با پرداخت ديه مقتولان به خانواده آنها رضايت سه نفر از آنان را جلب كنند. اعلام رضايت خانواده ها و حذف سه فقره اتهام قتل از پرونده، يكي از دلايل اصلي نقض مجدد حكم اعدام صادره عليه متهمان از سوي شعبه دهم دادگاه عمومي كرمان توسط ديوان عالي كشور بود. بدين ترتيب پرونده براي سومين بار به شعبه هم عرض در دادگستري كرمان ارجاع شد. شنبه آينده شش متهم پرونده براي سومين بار در محضر دادگاه حاضر خواهند شد تا اين بار تنها به اتهام دو فقره قتل عمد، آدم ربايي، تحريق عمدي و رابطه نامشروع پاسخ دهند.

سردار طلايي:نيروي انتظامي بسيج شده است
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: مجموعه نيروي انتظامي براي پيگيري و بررسي پرونده قتل هاي پاكدشت بسيج شده اند.
سردار مرتضي طلايي در پاسخ به اين سوال كه پس از دستگيري خفاش شب، نيروي انتظامي قول داد تا انسجام لازم روي پرونده هاي مجرمان ايجاد شود و چنانچه متهمي دستگير شد پرونده وي را ثبت كند. چرا اين وعده عملي نشد؟ اظهار داشت: اطلاعات و مجموعه تحقيقات نشان خواهد داد كه پليس تا چه حد به وظايف خود عمل كرده، مشكلات كار در كجا بوده و چگونه حل خواهد شد.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ در خصوص حضور كمرنگ پليس در اطراف شهرها گفت: گسترش نيروي انتظامي در سطح جامعه متناسب با برآوردها صورت گرفته و حضور نيروها را در هر نقطه شهر متناسب با تراكم جمعيت، نوع تخلفات، جرائم و نوع آسيب ها محاسبه و توان خود را ساماندهي مي كند.
سردار طلايي با اشاره به اين كه اطلاع رساني در خصوص اين پرونده بطور مستمر صورت گرفته است، اظهار داشت: اطلاعات و پرونده اين جنايت در اختيار فرماندهي انتظامي استان تهران بوده و در اختيار ما نيست كه اظهارنظر كنيم.
سردار طلايي در تشريح امنيت كنوني شهر تهران گفت: در حال حاضر درشهر تهران امنيت خوب و مناسبي برقرار است و ما درسالهاي اخير جرائم سازمان يافته، سرقت هاي حاد يا قتل هاي زنجيره اي نداشته ايم.
وي افزود: بر اساس شاخص ها و نظرسنجي هاي كه از مردم به عمل آمده است تهران امنيت مناسبي دارد و ما تمام تلاش خود را براي افزايش ضريب امنيت شهر تهران به كار گرفته ايم.
علاوه بر اين، رئيس كل دادگستري تهران هيات ويژه اي را مامور رسيدگي به حادثه پاكدشت كرد.
در پي انتشار خبر به قتل رسيدن 26 كودك در شهرستان پاكدشت، عباسعلي عليزاده رئيس كل دادگستري استان تهران دوشنبه طي حكمي ناصر سراج رئيس مجتمع جنايي تهران را مامور كرد تا به همراه علي مژدهي رئيس حفاظت اطلاعات دادگستري، علي محمد قدياني سرپرست مجتمع قضائي قدس، حميدرضا موحدي معاون دادگستري تهران و فخرالدين جعفرزاده رئيس دادگاه جنايي كه از قضات مجرب دستگاه قضائي هستند به بررسي دقيق اين حادثه پرداخته و گزارش نهايي را جهت اخذ تصميمات بعدي ارايه كنند.
در حكم رئيس كل دادگستري استان تهران تاكيد شده است: چون اقدامات جاني دو اين حادثه جريحه دار شدن احساسات مردم را در پي داشته است، ضرورت دارد اعضاي اين هيات با حضور در منطقه و شناسايي حقيقت موضوع و مقصران اين حوادث هولناك، اطلاعات خود را جهت اقدامات بعدي در اسرع وقت به اينجانب اطلاع دهند.
دبير دريا بيگي وكيل تسخيري متهمان به قتل 22 كودك پاكدشتي كه از چند روز قبل وكالت اين پرونده را بر عهده گرفته است در پاسخ به سوال خبرنگار ما كه نظر وي را در خصوص دستور رياست جمهوري جويا شد گفت: مسووليت حفظ امنيت در كشور بر عهده مسوولان نظامي و امنيتي كشور است. آنها مسوول حفظ جان شهروندان هستند و بيشتر از همه بايد پاسخگو باشند. در هر حل وقوع چنين جناياتي بر اثر اهمال مسوولان امنيتي كشور است. اگر آنها به وظايف خود خوب عمل كرده بودند، جلوي خيلي از اين قتل ها به حتم گرفته مي شد و جنايتكاران به دام مي افتادند. وي در خصوص نحوه دفاع خود گفت: به اعتقاد من آنها بيمار رواني هستند شرايط اجتماعي، فقر اقتصادي و فرهنگي، حاشيه نشيني و مهاجرت بي رويه، شرايط را براي وقوع چنين جناياتي مساعد كرده است.
هيچ انساني جاني بالفطره متولد نمي شود. شرايط اجتماعي مي تواند از يك فرد انساني مفيد براي جامعه بسازد و برعكس نبود چنين شرايطي موجب وقوع چنين جناياتي مي شود.
دريا بيگي، در خصوص پيش بيني نحوه مجازات متهمان گفت: به اعتقاد من مجازات بايد به صورتي باشد كه موجبات وهن اسلام و نظام را فراهم نكند و طوري نباشد كه مورد سوءاستفاده قرار گيرد.
اين وكيل پايه يك دادگستري تعداد متهمان پرونده را دو نفر ذكر كرد و افزود: من هنوز موفق نشده ام كه پرونده را به طور كامل مطالعه كنم و هنوز ديداري با متهمان نداشته ام.
دريابيگي، در مورد زمان رسيدگي به پرونده گفت: رسيدگي به اين پرونده خارج از نوبت صورت خواهد گرفت و به احتمال قوي دادگاه هفته آينده تشكيل خواهد شد.
دريا بيگي، همچنين خبر داد غير از اولياي دم عده اي هم كه فرزندانشان مورد تعرض قرار گرفتند از متهمان شكايت كرده اند.

آنجا
مردي كه ماند و برادري كه رفت
يوئان ديميتري مردي است 43 ساله اهل يوگانا در شرق روماني، او برادري دارد به نام گئورگ كه بسيار از نظر ظاهري شبيه اوست. دو سال قبل گئورگ به جرم قانون شكني توسط پليس روماني دستگير شد. پس از بازجويي و تشكيل پرونده اين مرد به قيد وثيقه آزاد شد تا زمان محاكمه اش فرا برسد. او رفت و هرگز بازنگشت. ماموران يوئان را به اشتباه دستگير كردند و به زندان فرستادند. بالاخره پس از دو سال همسر گئورگ نزد پليس رفت و توضيح داد كه شوهرش در زمان ارتكاب جرم، كارت شناسايي برادرش را كه قبل ها از او دزديده بود به همراه داشته است. پليس بخاطر صداقت يوئان و اظهارات همسر مجرم او را از زندان آزاد كرد. يوئان مبلغ 15 هزار پوند انگليس به عنوان غرامت از دولت روماني مطالبه كرده است.
كاربرد جديد لادا
به تازگي خودروي لادا ساخت روسيه به جز كاربرد حمل و نقل مردم، مصرف ديگري هم پيدا كرده است. زوران رابرونويچ 26 ساله با خانواده اش بر سر موضوعي به شدت دعوا مي كرد. او كه مشروب الكلي زيادي مصرف كرده بود پس از نزاع خود را از پنجره آپارتمانش به بيرون پرت كرد تا خود را بكشد. مردي كه در خيابان در حال قدم زدن بود ابتدا صداي فريادي شنيد و بعد منظره يك لاداي مچاله شده و مردي روي آن را ديد. زوران در اين حادثه به جز شكستگي ران هيچ خسارتي نديد و از مرگ جان سالم به در برد. او بعدا گفت كه واقعا خوشحال است كه همسايه اش دقيقا اتومبيلش را زير پنجره خانه او پارك كرده بود و نه چند متر بالاتر يا پايين تر. به هر حال عمر دست خداست، نه من و شما

پنج شنبه ملاقات هفتگي رئيس قوه قضائيه
ملاقات مردمي رئيس قوه قضائيه اين هفته روز پنج شنبه برگزار مي شود. اين ملاقات ها كه از دي ماه سال گذشته به صورت جدي و هفتگي شروع شده، محلي است براي رسيدگي به پرونده هايي كه در شعبات مختلف دادگاه ها برايشان راي صادر شده و يكي از طرفين نسبت به راي صادره شكايت دارد. پيش از اين روز ملاقات ها چندين بار تغيير كرده است. زماني اين ملاقات در روزهاي پنج شنبه برگزار مي شد، اما پس از 6ماه دفتر ملاقات هاي مردمي (دفتر نظارت و پيگيري قوه قضائيه) به اين نتيجه رسيدند كه چون اكثر مراجعان از شهرستان مي آيند و براي پيگيري كار اداري خود با پايان يافتن ساعات اداري و تعطيلات مواجه مي شوند، روز ملاقات را به چهارشنبه موكول كردند. ديدار هفتگي سيدمحمود هاشمي شاهرودي به دليل سفرشان به حج اين هفته در روز پنج شنبه برگزار مي شود، اما از هفته آينده به روال عادي خود باز مي گردد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |