يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۷ - Sep 26, 2004
جوانمردي
امام علي (ع) : نهايت مروت و جوانمردي آن است كه انسان از خودش خجالت بكشد
(ميزان الحكمه۲/۵۶۹)
امروز با حافظ
دور فلك درنگ ندارد شتاب كن
صبح است ساقيا قدحي پر شراب كن
ما را ز جام باده گلگون خراب كن
زان پيشتر كه عالم فاني شود خراب
برگي از تاريخ
پيمان رفع دشواري زرتشتيان در
قلمرو روم و مسيحيان در قلمرو ايران
۲۶ سپتامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۲۳ ميلادي شاه اسماعيل صفوي در جلسه مقامات كشوري و مشاوران غير نظامي خود ابراز نگراني كرد كه اگر فوت شود چون پسرش طهماسب ميرزا هنوز طفل است، قدرت به دست سران قزلباش مي افتد و نه تنها بر سر و كول هم مي زنند بلكه هر كدام بر پايه منافع خود در امور كشور خودسرانه مداخله خواهند كرد و هرج و مرج پديد خواهد آمد و نتيجه زحمات او از ميان خواهد رفت. در سال ۱۶۱۴ به تقليد از ساير كشورهاي استعماري اروپا كه چشم به تملك و غارت ثروت سرزمين هاي دور دست دوخته بودند، دانمارك هم كمپاني هند شرقي خود را تأسيس كرد. در سال ۱۷۸۹ توماس جفرسون انديشمند معروف به سمت نخستين وزير امور خارجه دولت تازه تأسيس آمريكا تعيين شد كه بعداً به رياست جهموري اين كشور انتخاب گرديد. در سال ۱۸۸۷ امپل برلينر آلماني «جعبه ساز» را ساخت. در سال ۱۳۰۸ سي ونه دانشجوي ايراني با هزينه دولت جهت ادامه تحصيل به اروپا اعزام شدند تا در بازگشت بر پايه علوم و فنون اروپايي چرخ هاي كشور را بهتر از گذشته بگردانند كه ديديم پيشرفتي كه انتظار مي رفت حاصل نشد. در سال ۱۹۳۷ اعراب فلسطيني «لوئيس اندروز» حاكم انگليسي فلسطين در جليله را كشتند. در سال ۱۹۴۰ روزولت رئيس جمهوري وقت آمريكا صدور آهن و فولاد را به ژاپن ممنوع كرد و باعث خشم اين دولت و سرانجام جنگ شد. در سال ۱۹۵۹ باندرانايكه نخست وزير سريلانكا به دست يك راهب بودايي كشته شد و زنش را بر جاي او نشاندند كه اين عمل در تاريخ دمكراسي فصلي تحت عنوان دمكراسي در چنگ عواطف باز كرده است. در سال ۱۹۶۰ فيدل كاسترو رهبر كوبا طولاني ترين نطق تاريخ سازمان ملل را كه ۴ ساعت و ۲۹ دقيقه طول كشيد در مجمع عمومي اين سازمان ايراد كرد. در سال ۱۹۶۲ جمهوري عربي يمن (در آن زمان شمالي) تأسيس شد. درسال ۱۹۷۰ «اريك ري مارك» نويسنده داستان «در جبهه غرب همه چيز آرام است» در ۷۲ سالگي در سوييس فوت شد. در سال ۱۳۵۷ شاه سابق در گرماگرم انقلاب بستگان خود را از هرگونه معامله تجاري با دولت منع كرد، تصميمي كه خيلي ديراتخاذ شده بود.
اينك برگ امروز: ۲۶ سپتامبر سال ۴۲۲ ميلادي عهدنامه صلح ايران و روم كه به جنگ دو ساله دو ابر قدرت پايان داد مبادله شد. اين معاهده قبلاً تنظيم و امضاء شده بود. در تاريخ عمومي جهان اين جنگ دو ساله به جنگ مذهبي ايران و روم معروف است، زيرا كه پيش از امضاء معاهده صلح، پيروان آيين زرتشت (دين رسمي ايرانيان تا اواسط سده هفتم ميلادي) در قلمرو روم و مسيحيان در قلمرو ايران از آزادي مذهب برخوردار نبودند. برنده جنگ دو ساله كه در آن بهرام پنجم (بهرام گور) مستقيماً فرماندهي واحدهاي ايران را بر عهده داشت ايرانيان بودند. امپراتور روم ضمن امضاي معاهده صلح همچنين متعهد شد كه در امور ارمنستان مداخله نداشته باشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
كلسترول
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه علائم بالا بودن سطح كلسترول در خون كدام است. اين است پاسخ او: بالا بودن سطح كلسترول در خون به خودي خود علامت به وجود نمي آورد. كلسترول يك ماده سفيد رنگ موم مانند مربوط به چربي است كه در كبد ساخته مي شود و ماده اي ضروري است، اما نه بيش از مقدار لازم. اگر ميزان سطح آن در خون از حد مجاز بيشتر شود ريسك دشواري هاي قلب و عروق را افزايش مي دهد. براي پيشگيري از اين وضعيت، چنانچه عامل توارث در ميان نباشد، امساك در مصرف چربي حيواني و روغن جامد، نكشيدن سيگار، نداشتن وزن اضافي، كنترل قند خون، اجتناب از استرس و خودداري از مصرف الكل موثر است. برخي از داروها از جمله استرويدها و بي تا بلاكرها ممكن است سطح كلسترول را بالا ببرند. براي پايين آوردن اين سطح، دارو در دسترس است كه تنها با تجويز دكتر داده مي شود.

بهارستان
من چهره ياران را از ياد مي برم
و دريا، ماهي ها را
من روياهايم را گم مي كنم
و ماه مدارش را.
كاواي سوئي مي - ترجمه هاشم رجب زاده

ترجمه اشعار عرفاني امام خميني(ره) به زبان ايتاليايي
ديوان اشعار عرفاني حضرت امام خميني (ره) به زبان ايتاليايي در رم انتشار يافت.
به گزارش ايلنا، به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين اثر به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و با همكاري انتشارات «ايل پونته» ايتاليا در يك  هزار نسخه چاپ و به بازار كتاب عرضه شد.
اين ديوان كه توسط «ويتو پاريزي» پژوهشگر مسلمان و اسلام  شناس ايتاليايي ترجمه شده است با مقدمه حجت  الاسلام محمود محمدي عراقي، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، آغاز و شامل سروده  هاي حضرت امام (ره) در شش بخش قصيده، رباعي، مرثيه، تركيب و ترجيع  بند و همچنين اشعار ديگر است.در بخشي از مقدمه كتاب به قلم محمدي عراقي آمده است  ، نگاه عرفاني و انساني بنيان  گذار جمهوري اسلامي ايران، برگرفته از حركت، زندگي، آگاهي، تعهد، مسئوليت، بيداري، مبارزه، حماسه و فرياد است.در اين عرفان از سازش، سكوت، انزواگزيني، زاويه  نشيني و مصلحت  انديشي خبري نيست و حضرت امام (ره) برخلاف برخي عارفان كه بيشتر به فكر نجات خود هستند، در انديشه نجات ديگران است و اين ديدگاه با زندگي، جامعه و سرنوشت مردم پيوندي تنگاتنگ دارد.اين كتاب ۲۸۴ صفحه  اي كه داراي جلد نفيس است، جلد و پشت جلد آن به تصاويري از حضرت امام خميني (ره) مزين شده است.

همكاري ايران و آفريقاي جنوبي در زمينه گسترش زبان و ادبيات
همكاري  دو كشور جمهوري  اسلامي ايران  و آفريقاي  جنوبي ، در زمينه هاي  مختلف  فرهنگي  به  ويژه  در عرصه  زبان  و ادبيات  دو كشور ، گسترش مي يابد.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  فرهنگ  و ارتباطات  اسلامي ، اين  موضوع  ديروز در ديدار يك  هيأت  رسمي فرهنگي  كشور آفريقاي  جنوبي  ، با رئيس مركز گسترش  زبان  فارسي  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات  اسلامي و برخي  ازاستادان  دانشگاههاي  كشورمان  در تهران  مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت . دكتر تميم  داري  و دكتر منشي  زاده  از استادان  دانشگاه  و عضو شوراي گسترش  زبان  و ادبيات  فارسي  ، آمادگي  كشورمان  را براي  تاسيس  يك  مركزدانشگاهي  در آفريقاي  جنوبي  كه  بيشتر در زمينه  زبان  و ادبيات  فارسي و زبان  شناسي  فعاليت  داشته  باشد اعلام  كردند.
محمدخاني  رئيس  مركز گسترش  زبان  فارسي  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات اسلامي نيز در اين  ديدار با اشاره  به  اين كه  ، زبان  فارسي  در شمال آفريقا سابقه  طولاني  دارد گفت : اين  زبان  در جنوب آفريقا چندان شناخته  نيست  از اين  رو آمادگي  داريم  تا زبان  فارسي  در اين  منطقه  باكمك  شما گسترش  يابد.

نمايشگاه كاريكاتور
نمايشگاه تازه اي از كاريكاتورهاي محمدعلي بني اسدي هنرمند نقاش و كاريكاتوريست معاصر و مدرس دانشگاه در خانه كاريكاتور ايران وابسته به سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران برپا شده است. علاقه مندان مي توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح الي ۱۸ از آثار اين هنرمند در خانه كاريكاتور ديدن كنند.

شمس آل احمد:
سيد مرتضي آويني به ادبيات پايداري ايران خدمت بزرگي كرد
شمس آل احمد ،نويسنده و پژوهشگر ادبيات، گفت: شهيد سيد مرتضي آويني در كنار ساير خدماتش به فرهنگ، به ادبيات پايداري هم خدمت كرد و انصافا خدمت او، خدمت بزرگي بود.
اين نويسنده و پژوهشگر ادبيات در گفت وگو با خبرنگار ادبي مهر، با بيان اين مطلب گفت: نثر شهيد آويني و توجه ويژه او به ادبيات پايداري باعث شد كه اين راه، هموارتر شود. شمس آل احمد تصريح كرد: توفيق دوستي با سيد مرتضي آويني را طي سالها داشته ام، او دغدغه ادبيات هم داشت.
اين نويسنده و پژوهشگر ادبيات كه مدت هاست به خاطر شكستگي پا و ترميم ناپذيري استخوان پا، در حال استراحت به سر مي برد، افزود: در سلسله برنامه هاي روايت فتح كه شهيد آويني پايه گذار آن بود و بعدها مجموعه هايي كه با عنوان فرهنگ و ادب پايداري شكل گرفت، كارهاي خوبي در راستاي ادبيات پايداري صورت گرفت و مبالغه نيست اگر بگويم ادبيات پايداري در ايران با تلاش شهيد آويني، بيش از پيش معرفي و مطرح شد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
آمريكا به آرامي دارد شبكه نظامي خود را به نقاط تازه گسترش مي دهد
بزرگترين تغيير در استراتژي آمريكا در دست انجام است ولي رويدادهاي روز مانع چشمگير شدن آن شده اند كه به وجودآورنده وقايع بعدي خواهند بود. بر پايه گزارش هاي رابرت برنز، ديل آيسمن، ويليام آركين تحليلگران امور دفاعي نوشته روزنامه «يو.اس.اي تودي» و نيز گزارش پنجشنبه گذشته دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا به سناتورهاي عضو كميسيون امور نظامي اشاره اي داريم به اين تغييرات: بهانه گسترش شبكه هاي نظامي، جنگ با تروريسم، مبارزه با ساير تهديدهاي بالقوه و محافظت از راه هاي حمل نفت است. اين شبكه ها عمدتاً به صورت سرپل و تخته پرش خواهند بود و به همين دليل «ليلي پد» خوانده مي شوند كه به معناي زنبق آبي است (زنبقي كه به جاي زمين در آب مي رويد، متحرك است و با امواج و وزش باد جا به جا مي شود). در اين شبكه ها كه برقراري آن بزرگترين تغيير در استراتژي آمريكا پس از جنگ جهاني دوم خوانده شده است، انبار جنگ افزار و ايستگاه نظامي كوچك با نفراتي اندك مستقر خواهند بود و عمدتاً در فرودگاه و يا اسكله برپا خواهند شد. «داگلاس فايت» مرد شماره ۳ پنتاگون معمار اين تغييرات است كه عقيده دارد جهان امروز در شرايطي است كه آمريكا بايد بتواند هر لحظه و در هر جا براي عمليات فوري آماده باشد. به نظر او اين برنامه كه آغاز شده است بايد ظرف ده سال تكميل شود و در همين مدت هفتاد هزار نظامي آمريكايي از مناطق جنگ سرد سابق (آلمان و...) به آمريكا باز گردانده شوند. آن شرايط سال هاست كه پايان يافته اند.
محل شبكه هاي تازه از اين قرار خواهند بود كه بسياري از آنها هم اكنون بالقوه وجود دارند:
ـ روماني: پايگاه هوايي ميخائيل كوگالنيكون، مركز آموزش نظامي باباداگ و بندر مانگليا (درياي سياه).
ـ بلغارستان: پايگاه هاي هوايي سارافووف و ايگناتيوف براي انتقال نيرو.
ـ عمان: جزيره مسيره و پايگاه ثومرايت.
ـ آذربايجان و ازبكستان.
- جيبوتي (از ۲۰۰۲ استقرار وجود دارد).
ـ سنگاپور: پايگاه هوايي پايالبار. پايگاه دريايي چانكي.
ـ سنگال: فرودگاه داكار (از ۲۰۰۳ استقرار وجود دارد).
ـ اوگاندا: فرودگاه انتبه
ـ خليج گينه: پايگاه سائو تومه و پرنسيپ.
ـ اكوادور: پايگاه هوايي مانتا.
اين شبكه ها علاوه بر پايگاه هاي سابق در اروپا و آسيا و خاور ميانه از جمله بحرين، قطر، كويت، سعودي، حضور در عراق و افغانستان، ايتاليا، اسپانيا، انگلستان، تركيه، آلمان، كره جنوبي، اكيناوا و چند نقطه ديگر ژاپن و نيز پايگاه هاي مشترك ناتو است. در حال حاضر با لهستان، تايلند، فيليپين و ازبكستان مذاكراتي در اين زمينه درجريان است. رامسفلد از اين استراتژي به عنوان «تنظيم تازه» نام برده و ويليام آركين تحليلگر دفاعي گفته است: وضعيت تازه، به زبان ساده و خالص همان وجود امپراتوري جهاني است. آمريكا ششصد هزار نظامي در نقاط مختلف جهان دارد و كشتي هاي نظامي اش در درياها در رفت و آمدند.
از اين گزارش ها چنين بر مي آيد كه اگر در دوران جنگ سرد، شوروي از راه دور محاصره شده بود، روسيه اينك از داخل منطقه نفوذش دارد عملاً محاصره مي شود. در شرايط تازه جهان، اينك هر ملت بيش از هميشه در طول تاريخ، بايد روي خودش حساب كند زيرا كه هر دولت ديگر به فكر خويش است. در زمينه سياسي نيز تحكم آمريكا به ديگر كشورها ادامه دارد. گزارش روزنامه ها نشان مي دهد كه تنها همين پريروز جورج بوش به پوتين تأكيد كرده است كه در روسيه دمكراسي و بنيادهاي آن را تضعيف نكند، به چين گفته است كه باعث تضعيف دمكراسي هنگ كنگ نشود و نمايندگان پارلمان هنگ كنگ بايد واقعي باشند، در مورد كره شمالي گفته است كه نبايد موشك آزمايش كند، ما با آزمايش موشك نمي ترسيم و سياست خود را عوض نمي كنيم، به عرفات اشاره كرده است كه اختياراتش را تفويض كند و در مورد اصلاحات سازمان ملل تنها از عضويت دائمي ژاپن در شوراي امنيت حمايت كرده است و اشاره به آلمان، هم پيمان ديگر آمريكا نكرده است.
كمك توفان هاي دريايي به جورج بوش و افزايش محبوبيت اواز خزانه دولت
توفان هاي دريايي بيش از ديدار «علاوي» از واشنگتن به جلب حمايت از جورج بوش در انتخابات آينده كمك كرده اند. به سبب كمك هاي مالي هنگفتي كه بوش در پي سه توفان دريايي اخير به توفان زدگان فلوريدا كرده است پنج تا هفت درصد برهواداران او در اين ايالت افزوده شده است. تا يكشنبه يك توفان ديگر نيز به اين ايالت حمله خواهد كرد كه ممكن است باز درصد هواداران وي را افزايش دهد. به مردم فلوريدا براي چهارمين بار ظرف يك ماه اخير توصيه شده است كه خانه هاي خود را تخليه و به جاي امن بروند زيرا كه توفان دريايي «جين» تغيير مسير داده و تا يكشنبه به اين ايالت مي رسد. برخي از فلوريدايي ها از انتخابات گذشته به دليل اين كه همه آراء به علت كهنه بودن ماشين ها خوانده نشد خشمگين بودند. اين ايالت كه برادر بوش فرماندار آن است ۲۷ رأي الكترال دارد كه رقم بزرگي است. چهارمين كاهش ماليات ها در دوران حكومت بوش كه در اين هفته صورت گرفت با اين كه ميلياردها دلار زيان به خزانه دولت زده محبوبيت او را بالا برده است. برآورد شده كه كاهش اخير ظرف ده سال يك تريليون دلار بر كسر بودجه فعلي آمريكا خواهد افزود. ديدار علاوي بر انتقادها از دولت بوش و سياست او در عراق و اين كه علاوي نماينده مردم عراق نيست كه از جانب آنان سخن بگويد و منصوب آمريكاست افزوده است. در برنامه ميز گرد جمعه شب شبكه سي ـ سپن ۲ كه گرداننده آن «پيتر هارت» بود يكي از شركت كنندگان گفت: ما كار خوبي نكرديم كه بدون هيچ دليل به يك كشور مستقل حمله نظامي برديم و دولت حاكم آنجا را برانداختيم. در ستون نامه هاي خوانندگان روزنامه هاي آمريكا موسوم به «نامه به سردبير» نيز از باز گرداندن يوسف اسلام از نيمه راه آمريكا به لندن انتقاد شده است. براي نمونه: «جف آفتاناس» ساكن ويرجينيا بيچ درنامه خود ضمن اشاره به اين رويداد پرسيده است: آيا آمريكا ديوانه شده است؟ اين چه كاري بود كه كرده است.

بهترين فيلم هاي معنوي جايزه مي گيرند
فراخوان دومين دوره مسابقه فيلم هاي مستند، داستاني، تجربي، پويانمايي و نماهنگ «مفاهيم قرآن در فرهنگ ايران زمين» و «انتظار» اعلام شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «انتظار فرج»، «پيامبران و ياران پيامبر و ائمه»، «فرشتگان و مقدسان»، «كتاب مقدس و احكام شريعت»، «مساجد، معابد و مشاهد»، «مناسك ديني و اخلاقي»، «معارف و مفاهيم معنوي، ديني و اخلاقي» و «تجربه معنوي (مواجهه بشر با امر قدسي)» به عنوان موضوع هاي اين مسابقه معرفي شد ه اند.
فيلم ها بايد حداكثر ۴۰ دقيقه و محصول سال ۱۳۸۱ به بعد باشند.
آخرين مهلت ارسال فيلم ها، پانزدهم مهرماه و دبيرخانه مسابقه در خيابان سهروردي شمالي، ميدان شهيد قندي، روبه روي پاركينگ طبقاتي انديشه، شماره ۱۷ واقع است. همچنين تلفن هاي ۸۵۱۱۴۶۶ و ۸۵۱۱۲۴۱ براي كسب اطلاعات بيشتر اعلام شده است. اين مسابقه به همت ستاد برگزاري دوازدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم و با همكاري انجمن سينماي جوانان ايران برگزار مي شود.

دومين كنگره بين المللي صداي پاي آب برگزار مي شود
دومين كنگره بين المللي صداي پاي آب، بزرگداشت سهراب سپهري، ۲۲ مهرماه در تالار فارابي دانشگاه هنر برپا خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي دومين كنگره بين المللي صداي پاي آب، در اين كنگره آيدين آغداشلو، منوچهر آتشي، مشفق كاشاني، راكعي، بابك احمدي، مرزآبادي، ابراهيم جعفري، مصطفوي، اسكندري و معصومه سيحون پيرامون شعر، نقاشي و شخصيت سهراب سپهري سخنراني خواهند كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
گل
آن جدايي طولاني كه پس از عمري دوستي به خاطر كدورتي ناچيز به وجود آمده بود، سرانجام حوصله اش را سر برد و كاري كرد كه در طول سال هاي جدايي هميشه در فكر انجامش بود: دسته گلي خريد و به ديدارش رفت. دسته گل را اما، ناچار بر سنگ گورش نهاد.
ندا بهنود

گشتي در دنياي خبرها
تشخيص سرطان توسط سگ
لندن: از اين پس سگ ها قادر خواهند بود، وجود سرطان مثانه را در انسانها تشخيص دهند. از چندي پيش ۶ سگ براي شناسايي سرطان مثانه آموزش داده شدند و نمونه ادرار ۱۰۸ نفر را كه ۳۶ نفر از آنان مبتلا به سرطان مثانه بودند، بو كردند.در نهايت مشخص شد كه سگ ها در ۴۱ درصد موارد، وجود سرطان مثانه را در بيماران به درستي تشخيص داده اند.سرطان مثانه نهمين سرطان كشنده در جهان به شمار مي آيد كه سالانه ۳۳۰ هزار نفر به اين بيماري مبتلا مي شوند و ۱۳۰ هزار نفر نيز به همين دليل جان خود را از دست مي دهند.
باشگاه مردان طاس
پكن: اولين باشگاه مردان طاس در كشور چين افتتاح شد.
در اين باشگاه مردان طاس گردهم خواهند آمد تا در مورد تجربيات همدردان خود در مورد درمان اين پديده با يكديگر به گفت و گو و تبادل نظر بپردازند.
اين افراد همچنين در اين مكان قادر به يافتن شغل تازه خواهند بود. در حدود ۴۰درصد از مردان گروه سني ۲۵ تا ۳۵ سال كشور چين از طاسي رنج مي برند.
قطع سر با تبر
مالاوي: يك مرد در مالاوي كه تحت تاثير مواد مخدر قرار داشت سر دو خانم را با تبر از بدن جدا كرد.اين مرد كه در حدود ۲۵ سال سن داشت ابتدا سر يك خانم ۵۲ ساله را كه در باغچه  خانه اش مشغول كار بود از تن جدا كرد و سپس به سراغ يك پيرزن ۶۸ ساله رفت و سر او را قطع كرد. به گفته پليس قاتل پيش از ارتكاب قتل، مقدار زيادي ماري جوانا مصرف كرده بود.
ماليات آدامس
دوبلين: از اين پس شهروندان ايرلندي بايد با وسواس بيشتري به جويدن آدامس بپردازند چون دولت اين كشور قصد دارد ۱۰درصد ماليات براي خريد آدامس از مشتريان دريافت كند. اين پول صرف پاكسازي معابر از آدامس هاي مصرف شده خواهد شد.
در صورت اجراي اين قانون جديد، سالانه ۴ تا ۵ ميليون يورو درآمد نصيب دولت خواهد شد. براساس گزارش منتشر شده، ۳۰درصد توان شهرداري ها در سال ۲۰۰۳ صرف پاكسازي معابر از آدامس شد.
مار ۵/۱۱ متري در جلو داشبورد
فيلادلفيا: روز گذشته يك مار بوآ ۲۰ كيلوگرمي كه ۵/۱۱ متر طول داشت از داخل داشبورد يك خودرو بيرون آورده شد.
اين مار كنجكاو كه از باغچه صاحب خودرو به داخل داشبورد كوچ كرده بود وارد كانال هاي تهويه خودرو شده و لابه لاي پره ها گير افتاد.
به همين دليل صاحب خودرو به يك تعميرگاه مراجعه كرد و از مكانيك ها خواست مار را از داخل خودرو نجات دهند. مكانيك ها پس از دو ساعت تلاش، مار را آزاد كردند.
آرنولد در ترميناتور
لس آنجلس: قرار است توليد فيلم سينمايي ترميناتور ۴ از سال آينده ميلادي آغاز شود اما بزرگترين ابهام در مورد اين فيلم، مسئله حضور آرنولد در آن است.
آرنولد كه هم اكنون فرماندار كاليفرنيا است با حضور در فيلم ترميناتور ۳ بيش از ۳۰ ميليون دلار دستمزد دريافت كرد. اين فيلم ۱۷۵ ميليون دلار هزينه دربرداشت اما ۴۳۰ ميليون دلار فروش كرد.آرنولد پيش از حضور در انتخابات قول داد در صورتي كه فرماندار كاليفرنيا شود، بازي در فيلمهاي سينمايي را كنار بگذارد و تنها روي حل مشكلات ايالت كاليفرنيا متمركز شود. گفته مي شود آرنولد احتمالا تنها براي چند دقيقه در اين فيلم نقش ايفا خواهد كرد.
جشن پيروزي در انتخابات
جاكارتا: بيش از ۳۰۰ نفر در ايالت سولاوزي اندونزي به مناسبت پيروزي «سوسيلويودهويونو» در انتخابات رياست جمهوري اين كشور موهاي سر خود را از ته تراشيده اند.اين افراد پيش از برگزاري انتخابات قول دادند در صورت پيروزي نامزد مورد نظرشان، موهاي خود را از ته خواهند تراشيد.در پي پيروزي يودهويونو در انتخابات، اين افراد با استخدام ۵ آرايشگر حرفه اي به قول خود عمل كردند و موهاي سرشان را تراشيدند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۵دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۵۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه شيشه ساختمان هاي مريم وفايي و محمد نوري/ ۶ تا ۱۲ مهر/ زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰/ تلفن: ۲۷۲۶۰۲۴
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي محبوبه كاتبيان/ ۵ تا ۱۲/ خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* نگارخانه آتشزاد: نمايشگاه نقاشي هاي آبرنگ محمدرضا آتشزاد/ ۹ تا ۱۵ مهر/ ميدان ونك، خيابان ولي عصر، توانير، ساختمان ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي بيتا معتمدي / تا هشتم مهر/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارستان شاهد: نمايشگاه آثار خوشنويسي نوين عبدالرضا چارئي/ ۴ تا ۱۴ مهر/ خيابان ولي عصر، نرسيده به تقاطع طالقاني، جنب نشر شاهد.
* نگارخانه والي: نمايشگاه تصويرسازي سام خوب روي پاك/ تا ۷ مهر/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* گالري گلستان: نمايشگاه پرنده هاي افجه اي فخري گلستان/ روزهاي ۸ و ۹ مهر/ خيابان دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي باتيك مريم سرداري/ ۱۰ تا۱۴ مهر/ گاندي شمالي، خيابان شريفي، روبروي سرخه بازار، پلاك ۴۳/ تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* خانه هنرمندان ايران: نمايشگاه اولين جايزه سالانه عكاسي مطبوعاتي كاوه گلستان/ از ۱۲ تا ۱۶ مهر/ خيابان ايرانشهر شمالي، باغ هنر.

گل و گياه
استاتيس
001905.jpg
نام علمي: Limonium Sinuatum
خانواده: PLUMBAGINACEAE
گياه دائمي به بلندي ۴۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است كه به صورت گياه يكساله كاشته مي شود .داراي برگهاي سرنيزه اي شكل لوبدار بوده و گلهاي آبي، صورتي و سفيد آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند كه به عنوان گل بريده و گل خشك كاربرد دارند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك ترجيحا شني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز يا اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |