يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۷ - Sep 26, 2004
ابهام درباره زمان و نحوه برگزاري انتخابات عراق
001917.jpg
انتخابات در عراق هم اكنون به يكي از موضوعات مناقشه آميز درآمده است و در اين ميان اظهارات متفاوتي از سوي مقامات عراقي و آمريكايي بيان مي شود.
نمونه اين تفاوت را مي توان در اظهارات دونالد رامسفلد و ريچارد آرميتاژ وزير دفاع و معاون وزير خارجه آمريكا يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ريچاردآرميتاژ معاون وزير امور خارجه  آمريكا تأكيد كرد: انتخابات در عراق كه براي ژانويه سال ۲۰۰۵ ميلادي پيش بيني شده، پيچيده و آشفته خواهد بود اما بايد برگزار شود تا هر عراقي بتواند در اين انتخابات شركت كند.
ريچارد آرميتاژ طي سخناني در برابر كنگره آمريكا گفت: انتخابات آشفته و پيچيده خواهد شد اما شفاف و عادلانه و بي طرفانه خواهد بود.
اين در حالي است كه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا روز پنج شنبه اعلام كرده بود در برخي از مناطق عراق احتمالا به دليل خشونت انتخابات برگزار نخواهد شد. رامسفلد گفته بود: انتخابات در سه چهارم يا چهار پنجم از كشور برگزار خواهد شد اما برخي مناطق كه خشونت آنجا را فراگرفته است برگزار نخواهد شد.
در همين حال اياد علاوي نخست وزير دولت موقت عراق روز جمعه برگزاري هرگونه انتخابات محدود را در اين كشور رد كرد و گفت: انتخابات ماه ژانويه در اين كشور سراسري و فراگير است و تمام مردم عراق مي توانند در آن شركت كنند و رأي دهند.
در همين زمينه دولت بوش و اياد علاوي از كشورهاي غربي و چندين كشور خاورميانه  از جمله ايران خواستند، به منظور تقويت روند برگزاري انتخابات عراق در ماه اكتبر كنفرانسي برگزار كنند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، كالين پاول، وزير امورخارجه آمريكا در گفت وگو با روزنامه نيويورك تايمز اظهار داشت: ما درصدد برگزاري نشستي محلي، با حضور تمامي رهبران عراق و اعضاي گروه جي ۸ هستيم و اميدوارم كه اين نشست تا ماه اكتبر برگزار شود. اين همان چيزي است كه علاوي خواهان آن است.
۱۴ كشته و ۲۱ زخمي  درحمله
به بغداد
001908.jpg
در تداوم خشونت هاي خونباردر عراق ديروز نيز نقاط مختلف اين كشور شاهد ترور و عمليات كمين بود.
بنا به گزارشهاي رسيده ديروز در حمله با راكت به بغداد كه در يك خيابان شلوغ به وقوع پيوست ۴ نفر كشته و ۱۴ نفر زخمي شدند.
در همين شهر طي يك عمليات كمين مقابل ميني بوس حامل جوانان علاقمند به عضويت در گارد ملي عراق ۱۰ نفر كشته و ۷ نفر زخمي شدند.
اما اين آمار كه توسط العربيه مخابره شد با آمار منابع پزشكي كه خبر از ۷ كشته و يك زخمي مي دهند مغايرت دارد.
در همين شهر همچنين طي دو عمليات جداگانه سه تفنگدار نيروي دريايي آمريكا كشته شدند . همچنين ديروز دو خودرو نظامي آمريكا در نقاط مختلف عرا ق منهدم شد كه از آمار تلفات و مجروحان احتمالي خبري مخابره نشده است. چهارمين تفنگدار آمريكايي نيز ديروز در استان الانبار به قتل رسيد.
ديروز همچنين افراد مسلح يك افسر پليس اين كشور را در شهر بعقوبه به قتل رساندند. به گزارش كردستان تي. وي از زمان سرنگوني صدام تاكنون يك هزار و پانصد پليس عراقي كشته شده ا ند.
حملات هوايي نيروهاي آمريكايي به فلوجه نيز هفت كشته و يازده زخمي بر جاي گذاشت. مقامات آ مريكايي گفتند در اين حملات هدف نيروهاي طرفدار ابومصعب الزرقاوي بودند اما در ميان كشته شدگان يك كودك و سه زن نيز به چشم مي خورند.
سرنوشت گروگان انگليسي
ديروز يك سايت اينترنتي خبر از قتل سومين گروگان گروه الزرقاوي داد اما سخنگوي وزارت خارجه انگليس سايت مذكور را بي اعتبار اعلام كرد.
در سايت العزه علاوه بر اعلام كشته شدن گروگان انگليسي توسط گروه توحيد و جهاد اعلام شده كه هفت نظامي ديگر انگليسي نيز ربوده شده اند و به زودي از طريق نوار ويدئويي مشخصات آنها اعلام خواهد شد.
تقاضاي عراق از جهان
نخست وزير دولت موقت عراق از جامعه جهاني خواست از آن كشور در مبارزه عليه تروريسم و استقرار دموكراسي حمايت كند.
به گزارش بي.بي.سي اياد علاوي، نخست وزير عراق، در سخنراني در اجلاس سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك خطاب به رهبران و نمايندگان تمامي كشورها گفت كه دولت اين كشور از آنان انتظار دارد به منظور شكست دادن تروريسم و تحقق روياي برپايي يك نظام دموكراتيك به ملت عراق كمك كنند.
به گفته وي، گروه هاي تروريستي و
افراط گرا در حال حاضر عراق را به ميدان نبرد خود تبديل كرده اند.
حال صدام وخيم است
به گزارش واحد مركزي خبر يك منبع قضايي در عراق اعلام كرد كه حال صدام حسين رو به وخامت است و به همين دليل نتوانست در جلسه بازجويي همراه با يازده نفر از سران رژيم بعث شركت كند. اما فلاح نقيب وزير كشور عراق با اعلام سلامت جسماني صدام گفت: وي بسيار آشفته، سردرگم و در عين حال سرسخت است.
تكذيب ديدار اخضر ابراهيمي
 با آيت  الله سيستاني
سخنگوي دبيركل سازمان ملل با رد اخبار مبني بر تماس اخضر ا براهيمي با آيت الله سيستاني درباره انتخابات عراق گفت: گزارش انتشار يافته نيويورك تايمز در اين زمينه عاري از صحت است. فرد اكهارد گفت: ابراهيمي هيچ گونه ديدار يا تماس تلفني با اين مرجع شيعي برقرار نكرده است.

رژيم صهيونيستي ۳۵ خانه فلسطينيان را ويران كرد
001911.jpg
نظاميان رژيم صهيونيستي بامداد ديروز دستكم ۳۵ خانه فلسطيني را در خان يونس واقع در جنوب باريكه غزه تخريب كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، يك منبع امنيتي فلسطين اعلام كرد نيروهاي اشغالگر اسرائيل در عمليات يورش بامداد ديروز با ده ها تانك و خودروي نظامي به منطقه مسكوني نمساوي و اردوگاه خان يونس، دستكم ۳۵ خانه را به طور كامل تخريب كردند.
همچنين نظاميان رژيم صهيونيستي طي دو روز گذشته به چند منطقه در كرانه باختري رود اردن حمله كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، منابع فلسطيني گفتند: مهاجمان صهيونيست با محاصره اردوگاه بلاطه در شهر نابلس به داخل اين اردوگاه يورش بردند و خانه هاي فلسطينيان را بازرسي كردند.
به گفته اين منابع، در اين حمله دستكم دو فلسطيني زخمي شدند.برپايه اين گزارش نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين به مناطق طولكرم، جنين، نابلس و رام الله يورش بردند كه به زخمي شدن هشت فلسطيني منجر شد.
به تلافي اين اقدامات، مبارزان فلسطيني به چند شهرك صهيونيست نشين حمله كردند.
در همين حال محمودالزهار اعلام  كرد حماس  از حملات  شهادت  طلبانه  عليه  رژيم  صهيونيستي دست  بر نمي دارد.
وي  گزارشهايي  مبني  بر تمايل  حماس  به  پيوستن  به  تشكيلات خودگردان  را تكذيب  كرد.
ديروز همچنين گردانهاي شهداي الاقصي شاخه نظامي جنبش فتح با انتقاد شديد از احمد قريع نخست وزير دولت خودگردان فلسطين خواستار استعفاي او و دولتش شدند.
به گزارش خبرگزاري شين هوا از رام الله در پي اظهارات اخير احمد قريع مبني بر احتمال جداسازي گردانهاي شهداي الاقصي يك منبع مسئول گردان هاي الاقصي گفت: دولت قريع در سياست هاي خود شكست خورده است زيرا اين دولت كار جديد و مفيدي انجام نداده است و بايد نخست وزير و اعضاي هيئت  دولت استعفا بدهند.
حماس: در حال آماده باش كامل هستيم
خالد مشعل با اشاره به تهديدات روزافزون رژيم صهيونيستي به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: ما در حالت آماده باش كامل قرار داريم.
به گزارش ايسنا خالد مشعل، رهبر سياسي حماس اعلام كرد: ما تمام اقدامات امنيتي پيشگيرانه را به انجام مي رسانيم؛ چرا كه با حملات وحشيانه دشمني روبرو هستيم كه تروريسم را به طور آشكارا عليه ما در درون و خارج از اراضي فلسطينيان و عليه رهبري سياسي ما به انجام مي رساند.
مشعل كه در قاهره به سر مي برد، هيچ مطلبي درباره اين كه وي قصد دارد پس از قاهره به كجا سفر كند، ارائه نكرد.
اما اظهار داشت: سوريه تحت فشار آمريكا براي بستن دفاتر حماس در دمشق و اخراج رهبران حماس از اين كشور قرار دارد.
مشعل تأكيد كرد، مقر اصلي حماس در اراضي فلسطينيان است.

كودتا در سودان ناكام ماند
001914.jpg
دولت سودان اعلام كرد، توطئه ي كودتاي گروه مخالف اصلي يعني حزب كنگره ي خلق را خنثي كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در بيانيه اي اعلام شد كه توطئه اي كه قرار بود در پي برگزاري نماز جمعه به اجرا درآيد، كشف و خنثي شد.
اين بيانيه حاكي است تقريبا تمام كساني كه در اين توطئه ي نافرجام دست داشتند، به استثناي آدم يوسف كه گفته مي شود رهبري آن را برعهده داشت، دستگير شده اند.
در ماه جاري اين دومين بار است كه دولت سودان حزب كنگره ي خلق به رهبري حسن الترابي را به توطئه چيني براي سرنگوني دولت عمر حسن البشير متهم مي كند.
حزب مخالف درباره ي جديدترين اتهامات اظهار نظر نكرده است.
ترابي عضو اخوان المسلمين و از
نظريه پردازان تشكيل دولت اسلامي
بوده است.
بي.بي.سي نيز گزارش كرد، وزارت كشور سودان اعلام داشته كه تلاش طرفداران تشكيل دولت اسلامي در آن كشور را براي سرنگوني حكومت از طريق كودتا شكست داده است.
اوايل ماه جاري، حدود ۳۰ تن از اعضاي حزب كنگره  ملي خلق به اتهام برنامه ريزي براي كودتا بازداشت شدند اما رهبران حزب هر نوع تلاشي براي كودتا عليه حكومت عمر البشير، رييس جمهوري را تكذيب كرده اند.
دولت سودان حزب كنگره ملي خلق به رهبري حسن الترابي را به همدستي با شورشيان دارفور و تلاش براي سرنگوني دولت از طريق اقدام مسلحانه متهم كرده است اما رهبران حزب ضمن تاييد اشتراك عقيده با شورشيان بر تلاش صلح آميز سياسي به منظور بركناري دولت كنوني تاكيد ورزيده اند.
حزب ترابي، كه از ماه مارس جاري به اتهام ارتباط با تلاش هاي قبلي به منظور اجراي كودتا در بازداشت به سر مي برد، همواره بر مبارزه ي صلح آميز سياسي براي بركناري دولت عمرالبشير تاكيد داشته است.

شرط آيت الله سيستاني براي تأييد انتخابات عراق
آيت الله سيستاني تصريح كرد: تنها در شرايطي انتخابات عراق را تاييد خواهد كرد كه در آن حقوق شيعيان در اين كشور تضييع نشده باشد .
آيت الله سيستاني با تاكيد بر اينكه اگر آيين نامه و سيستم برگزاري انتخابات دي ماه عراق به گونه اي تغيير نيابد كه اجازه انتخاب شدن بيشتر به اكثريت ملت يعني شيعيان عراق را ندهد، آن را تاييد نخواهد كرد.
در همين حال حامد الخفاف يكي از معاونان آيت الله سيستاني گفت: وي از احتمال به تعويق افتادن انتخابات اين كشور به شدت نگران است.

درخواست هاي واشنگتن از دمشق
يك هيأت نظامي آمريكايي كه حامل درخواست هاي آمريكا از مقامات سوريه است، به زودي وارد دمشق مي شود.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه المنار چاپ فلسطين منابع آمريكايي اظهار داشتند: موافقت سوريه با درخواست هاي آمريكا، به عادي شدن روابط اين دو كشور كمك خواهد كرد.
اين منافع افزودند: درخواست هاي آمريكا شامل مشاركت سوريه با آمريكا در جنگ عليه تروريسم، پيگيري برخي از گروه هايي كه آمريكا در مرزهاي سوريه و عراق و همچنين در لبنان به دنبال آنهاست، دستگيري برخي از عناصر حزب الله و طرفداران شان و توقف حمايت از تشكيلات فلسطيني مي باشد.
اين منابع اظهار داشتند: آمريكا خواهان حمايت سوريه از تلاش هايي است كه براي آتش بس بين دو طرف فلسطيني و اسرائيلي صورت مي گيرد.

پوتين: نقش سازمان ملل در عراق بايد تقويت شود
پوتين در كنگره بين المللي خبرگزاري هاي جهان، با تأكيد بر نقش سازمان ملل متحد گفت: نقش اين سازمان بايد در عراق تقويت شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از يك پايگاه اطلاع رساني روسي، ولاديمير پوتين، رئيس جمهور فدراسيون روسيه كه به سوالات شركت كنندگان در كنگره بين المللي خبرگزاري هاي جهان در مسكو پاسخ مي داد، اظهار داشت: بايد نقش سازمان ملل متحد در مسائل مربوط به بهبود و بازسازي اوضاع در عراق را تقويت نماييم. وي هم چنين افزود: ما در اين راستا حركت خواهيم كرد و به نتيجه نيز خواهيم رسيد. ولاديمير پوتين، هم چنين ادامه داد: بهبودي اوضاع در عراق، تنها زماني امكان پذير خواهد شد كه مردم عراق سرنوشت كشورشان را در دست خود بگيرند.

اعلام آمادگي آمريكا براي كمك به اتحاديه آفريقا در دارفور
كالين  پاول  وزير امور خارجه  آمريكا اعلام  كرد: آمريكا آماده است به  نيروهاي  حافظ صلح  اتحاديه  آفريقا در ايالت  دارفور در غرب  سودان كمك  مالي  كند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك ، كالين  پاول  در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  با اشاره  به  ديدار روز پنجشنبه  با اولوسگان  اوباسانجو رئيس جمهوري  نيجريه  و رئيس  فعلي  اتحاديه  آفريقا، گفت : من  به  وي  گفتم  كه  آمريكادر اين  راه  به  اتحاديه  آفريقا كمك  مالي  خواهد كرد.
اين  درحاليست  كه  كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  متحد نيز در سخناني  در شوراي  امنيت  نسبت  به  بحران  دارفور ابراز نگراني  كرد و خواستار اقدام  جامعه  بين المللي  نسبت  به  اين  مسئله  شد.
عنان  همچنين  ضمن  قدرداني  از فعاليتهاي  اوباسانجو كه  در جلسه  شوراي امنيت  حضور داشت  و براي  حل  بحران  دارفور تلاش  مي كند، بر حمايت  سازمان  ملل از اتحاديه  آفريقا تأكيد كرد.
دبيركل  سازمان  ملل  متحد گفت : تراژدي  انساني  در دارفور يكي  از بزرگترين  چالشهايي  است  كه  جامعه  بين المللي  امروز با آن روبه روست .

كوتاه از سياست جهان
مصر و آفريقاي جنوبي خواستار عضويت دائم در شوراي امنيت سازمان ملل شدند
احمد ابوالغيظ وزير امور خارجه  مصر  نامزدي  كشورش  را براي حضور در شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد به عنوان  يك  عضو دائمي اعلام  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك ، در بحبوحه  تشديد رقابت ها براي عضويت  در شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد، وزير امور خارجه  مصر آمادگي  كشورمتبوعش  را براي  عضويت  دائم  در اين  شورا اعلام  كرد.
دولت  انگليس نيز اعلام  كرد: از تلاش هاي  برزيل ، آلمان ، هند وژاپن  براي  عضويت  دائم  در شوراي  امنيت  حمايت  مي كند، اما دولت  فرانسه  گفت : آفريقا نيز بايد در شوراي  امنيت  حضور داشته  باشد.
دلاميني  زوما وزير خارجه  آفريقاي  جنوبي نيز با انتشار بيانيه اي  گفت : تاييدمي كنم  كه  آفريقاي  جنوبي  براي  پذيرفتن  اين  مسئوليت  آمادگي  دارد.
اين  درحاليست  كه  آلمان ، برزيل ، هند و ژاپن  نيز اواسط هفته  در بيانيه اي مشترك  خواستار كسب  كرسي  دائمي در شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد شدند.
اتهام كميسر توسعه اتحاديه اروپا برضد آمريكا
پول  نيلسون ، كميسر توسعه  اروپا، آمريكا را متهم  كرد كه با تمايز قائل  نشدن  بين  شبه  نظاميان  و غير نظاميان  در مناطق  بحراني  جهان  جان  فعالان  غير نظامي  سازمان  هاي  بشر دوستانه  را به  خطر مي اندازد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از پراگ ، وي  در حاشيه  كنفرانسي  در پراگ  با اعلام  اين  مطلب  افزود: براي  مثال  در افغانستان  شماري  از كارمندان  و كارگران  سازمان  هاي  بشر دوستانه  فعال  در اين  كشور جان  خود را از دست  داده اند و اين  مسئله  به  ويژه  به  اين  علت  شدت  پيدا كرد كه  آمريكا با به  كار بردن  سربازاني  مسلح  در لباس  غير نظامي ، بي طرفي  و خنثي  بودن  فعالان  سازمان  هاي  بشردوستانه  را زير سئوال  برد.
پرودي بهترين رقيب براي شكست دادن برلوسكوني
رومانو پرودي  رئيس  كميسيون  اروپا كه  به  زودي  باروسو جايگزين  وي مي شود، بهترين  رقيب  براي  شكست  دادن  برلوسكوني  در ايتاليا است .
به  نوشته  شماره  ديروز روزنامه  لوموند در اينترنت ، رومانو پرودي  براي  اتحاد جناح  چپ  ميانه  ايتاليا در انتخابات  پارلماني  سال ۲۰۰۶ شرايطي  دارد.
پرودي  ديروز جناح  مخالف  چپ  ميانه  ايتاليا را به  اتحاد براي  تبليغات گسترده  در انتخابات  پارلماني  آينده  ايتاليا دعوت  كرد. پرودي  كه  ماه  آينده ، رياست  كميسيون  اروپا را به  جانشين  خود باروسواگذار مي كند، به  اعتقاد بسياري  از مسئولان  چپگراي  ايتاليا بهترين نامزد براي  شكست  برلوسكوني  در انتخابات  پارلماني  سال  ۲۰۰۶ است . اما پرودي  براي  جناح  چپ  تقسيم  شده ، شروطي  تعيين  كرده  است .
وي  معتقد است  ائتلاف  شكننده  احزاب  ميانه  و چپ  بايد اختلافات  داخلي خود را كنار بگذارد و براي  مقابله  با رقباي  خود متحد شوند و فدراسيون توانمندي  را تشكيل  دهند كه  با قدرت  عمل  مي كند. پرودي  همچنين  تشكيل  اتحاد قدرتمند دموكرات  كه  كليه  تشكيلات  چپ  رابراي  مقابله  با برلوسكوني  فراهم  مي آورد، خواستار شده  است .
كوبا خواستار احياي مجدد جنبش عدم تعهد شد
كوبا خواستار احياي  مجدد جنبش  عدم  تعهد و تقويت  گروه  ۷۷ به منظور ايجاد جبهه اي  مشترك  براي  دفاع  از منافع  مردم  كشورهاي  عضو و حق آنها براي  توسعه  و صلح  شد.به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا از مقر سازمان  ملل ، فيليپه  پرز روخه  وزيرخارجه  كوبا در پنجاه  و نهمين  مجمع  عمومي سازمان  ملل  با اعلام  اين  مطلب از كشورهاي  عضو جنبش  عدم  تعهد خواست  از منشور سازمان  ملل  دفاع  كننددر غير اين  صورت  اصولي  مانند به  رسميت  شناخته شدن  حكومتها و اصل  منع مداخله  در امور ديگر كشورها و همچنين  منع  استفاده  و يا تهديد به استفاده  از زور از اين  منشور حذف  خواهد شد.
وزير خارجه  كوبا با بيان  اينكه  در حال  حاضر هيچگونه  اصلاحات  موثري  درسازمان  ملل  انجام  نشده  است  افزود :ابر قدرتها كه  داعيه  حكومت  بر جهان را دارند بايد به  منظور ايجاد اصلاحات  واقعي  در سازمان  ملل  از امتيازات خود دست  بكشند.

هفت شبه نظامي در مركز افغانستان كشته شدند
در درگيري هاي ديروز در ولايت ارزگان در مركز افغانستان، هفت
شبه نظامي طالبان كشته شدند.
يك منبع آگاه در تماس با ايرنا گفت: شبه نظاميان طالبان روز گذشته به يك مقر نيروهاي ارتش افغانستان در منطقه دهراود ولايت ارزگان حمله كردند.
در اين درگيري جنگنده هاي آمريكايي محل تهاجم شبه نظاميان را مورد حمله قرار دادند.
شبه نظاميان طالبان با نزديك شدن به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري افغانستان بر شدت عمليات خود افزوده اند.
سخنگوي نيروهاي آمريكايي در افغانستان نيز از كشته و زخمي شدن ۲۵ نظامي افغانستاني و آمريكايي در اواسط هفته گذشته خبر داد.
انتخابات رياست جمهوري افغانستان ۱۸ مهر ماه برگزار مي شود. در همين رابطه معاون دوم حامد كرزاي در انتخابات رياست جمهوري افغانستان اعلام كرد: ايجاد وحدت ملي در كشور يكي از اولويت دولت آ ينده كرزاي در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري است.
محمدكريم خليلي با بيان برنامه هاي دولت آينده كرزاي در جمع خبرنگاران گفت:  تحكيم وحدت و اعتماد ملي در صدر برنامه هاي آينده دولت كرزاي قرار دارد.
براساس قانون انتخابات افغانستان نامزدهاي رياست جمهوري در هنگام ثبت نام بايد اسامي معاون اول و دوم خود را نيز اعلام كنند.
پيش از اين تعداد زيادي از نامزدها كرزاي را متهم كرده اند كه با در پيش گرفتن روش فاشيسم پشتون وحدت و اعتماد ملي را در افغانستان از بين برده است.
خليلي تشكيل وحدت ملي در افغانستان را در گرو ايجاد فضاي اجتماعي مناسب براي تمام افراد جامعه، مبارزه سياسي مسالمت آميز، ايجاد روحيه رفاقت به جاي رقابت و دعوت شهروندان به همدلي ذكر كرد.

جان كري: بوش مبارزه با تروريسم را به بيراهه كشاند
سناتور جان  كري  نامزد دموكراتها در انتخابات  آتي  رياست  جمهوري  آمريكا ديروز گفت  سياستهاي  جرج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا باعث  شده  است  پيروزي  در مبارزه  با تروريسم  دشوار شود و بن  لادن  نيز بتواند از چنگ  ما فرار كند.
به  گزارش  آسوشيتدپرس  از فيلادلفيا، جان  كري  گفت  تهاجم  آمريكا به  عراق  باعث  شد جنگ  ضد تروريستي  از هدف  اصلي  خود كه  القاعده  و بن  لادن  بود منحرف  شود.
كري  گفت:  هر هفته  تعداد زيادي  از خانواده هاي  آمريكايي  به  علت  كشته  شدن  فرزندانشان  در عراق  داغدار مي شوند و اين  در حالي  است  كه  سربازان  آمريكايي  بدست  تروريست هايي  كشته  مي شوند كه  قبل  از تهاجم  آمريكا به  عراق  اثري  از آنها در عراق  نبود. كري  افزود: سياست هاي  غلط بوش  مبارزه  با تروريسم  را به  بيراهه  كشاند و نگاه ها از جنگ  افغانستان  و بن  لادن  به  جنگ  عراق  معطوف  شد.
از سوي ديگر روزنامه الوطن  چاپ  عربستان  سعودي ، در شماره  ديروز خود در اينترنت نوشت : ترزا هاينس  كري  همسر جان  كري  در مراسم  جمع آوري  حمايت  هاي  مالي  در آمريكا براي  مبارزات  تبليغاتي  همسرش  اظهار داشت:  اگر خبر بازداشت  اسامه  بن  لادن  بدست  نيروهاي  آمريكايي  در ماه  آينده  اعلام  شود، هرگز تعجب  نخواهم  كرد.
اين  روزنامه  نوشت : همسر جان  كري  در حالي  اين  مطلب  را عنوان  كرد كه هم اكنون  در آمريكا شايعاتي  بر سر زبان هاست  مبني  بر اين  كه  اسامه  بن  لادن  در عمليات  نيروهاي  ويژه  پاكستاني  در تابستان  گذشته  در نقطه اي  از خاك  اين  كشور بازداشت  شد اما نيروهاي  آمريكائي  ضمن  تحويل  گرفتن  وي، حاضر نشدند خبر بازداشت  وي  را تا موعد انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا فاش  كنند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |