يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۷ - Sep 26, 2004
خاتمي در ديدار مسعود بارزاني:
آيت الله سيستاني، عامل مؤثر امنيت و پيشرفت عراق است
* ابهام درباره زمان و نحوه برگزاري انتخابات عراق
* آيت الله سيستاني تنها در شرايطي انتخابات را تاييد مي كند كه حقوق شيعيان در انتخابات تضييع نشده باشد
001953.jpg
ايسنا: مسعود بارزاني، رهبر حزب دموكرات كردستان عراق با حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي ديدار كرد.
سيد محمد خاتمي، در اين ديدار اظهار اميدواري كرد: با خروج نيروهاي خارجي، حاكميت واقعي مردم عراق بر سرنوشت خود تحقق يابد.
رئيس جمهوري بر پرهيز از تفرقه در عراق و لزوم تحكيم ميان همه گروه ها و طوايف، گفت: ما در دوران سخت در كنار هم بوده ايم و اكنون نيز كمك خواهيم كرد تا روند پيشرفت و آرامش در عراق سرعت يابد. خاتمي اظهار داشت: ناامني در عراق تأثير منفي بر منطقه و ايران خواهد داشت. رئيس جمهور گفت: معتقديم بايد هرچه زودتر و با متعادل شدن شرايط، زمينه انتخابات در عراق فراهم شود تا عراقي ها اعم از شيعه و سني بتوانند ضمن اداره مملكت، امنيت را نيز برقرار كنند.
خاتمي وجود نيروهاي خارجي در عراق را محرك برخي حركت هاي تروريستي خواند و با تاييد مواضع منطقي آيت ا... سيستاني، وجود وي را عامل مؤثري براي حفظ امنيت و پيشرفت در عراق دانست.
رئيس جمهور همچنين بر يافتن راه كارهاي گسترش روابط اقتصادي و بازرگاني ميان دو كشور تأكيد كرد.
مسعود بارزاني نيز در اين ديدار با قدرداني از تلاش ها و حمايت هاي دولت ايران براي استقرار ثبات و امنيت در عراق، گفت: همه مسئولان عراقي علاقمند به داشتن روابط خوب با همسايگان به ويژه با جمهوري اسلامي ايران هستند.
رهبر حزب دموكرات كردستان عراق لزوم اتحاد و همبستگي ميان گروه ها و طوايف عراقي را خاطرنشان ساخت و گفت: اشغال پايان خواهد يافت. كردها و شيعيان در عراق بيش از همه به دنبال تماميت ارضي و يكپارچگي عراق بوده و هستند و امروز هم به دنبال ساخت عراق جديد هستند. وي خواهان گسترش روابط بازرگاني و حضور ايران در روند توسعه و پيشرفت عراق شد.

يادداشت
شمخاني:وزارت دفاع توانايي تأمين نيازهاي الكترونيكي نيروهاي مسلح را دارد
مهر: در چهارمين روز از هفته دفاع مقدس، خط توليد ۲۵ پروژه مخابرات نظامي و غيرنظامي، پيش از ظهر ديروز طي مراسمي با حضور اميردريابان شمخاني در صنايع الكترونيك وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين پروژه ها شامل انواع سيستم هاي مخابرات هوايي از جمله بي سيم هواپيما، سيستم هاي فرودگاهي و برج مراقبت مي شود كه از قابليت ضد جنگ الكترونيك برخوردارند.دريابان علي شمخاني در اين مراسم گفت: توانمندي هاي موجود در صنايع الكترونيك در وزارت دفاع براي دستيابي به اهداف كمي و كيفي در حوزه نظامي و غيرنظامي بكار مي رود و امروز وزارت دفاع قادر است كليه نيازمندي هاي مخابراتي و الكترونيكي نيروهاي مسلح را تأمين كند.وي توسعه ارتباطات نيروهاي مسلح، ايمن سازي ارتباطات خودي و آسيب پذير كردن امكانات مخابراتي دشمن و توسعه شبكه فيبر نوري به عنوان شريان كيفي ارتباطات نيروهاي مسلح را از اولويت هاي صنايع الكترونيك وزارت دفاع در حوزه مخابرات برشمرد.
سرلشگررشيد: بايد بر پايه تفكر نظامي دفاع مقدس، نظريه پردازي كنيم
ايرنا: جانشين  رئيس  ستاد كل  نيروهاي  مسلح  در مراسم  گشايش  دوره سيزدهم  دانشگاه عالي  دفاع  ملي  تأكيد كرد: بايد بر پايه  تفكر و فرهنگ  نظامي هشت  سال  دفاع مقدس  براي  حال  و آينده  نظريه پردازي  كرد.
سرلشگر غلامعلي  رشيد خاطرنشان  كرد: نظريه پردازي  در امور دفاعي - نظامي در سطح  استراتژيك  بر پايه تجربيات  هشت  سال  دفاع  مقدس  براي  حال  و آينده  امري  بسيار ضروري  است . وي  تأكيد كرد كه  بايد از سيطره  و كمند نظريه هاي  رايج  وارداتي  در مورد مباحث  دفاعي  - نظامي  خارج  شد و اين  كار بخشي  از موضوع  مهم  نهضت  نرم افزاري  است  كه  مقام  معظم  رهبري  تأكيد دارند.
سرلشگر رشيد افزود: ما در هشت  سال  دفاع  مقدس  تفكر و فرهنگ  نظامي  خود را توليد كرديم  و امروز بايد بر پايه  آن براي  حال  و آينده  نظريه پردازي  كنيم .
وي  افزود: در برابر تهديدات  آمريكا و اسرائيل ، ما قادر هستيم  منطق تفكر و تصميم گيري  خود را بر پايه  دفاع  و مقاومت  بر اصول  و ارزشهاي  اسلامي قرار دهيم .
مقام آلماني : اروپا بايد امتيازات جذابتري به ايران بدهد
برلين- خبرگزاري جمهوري اسلامي : گرنرت  ارلر معاون  فراكسيون  سوسيال  دموكراتها در پارلمان آلمان  با اشاره  به  سياست  جاري  ايران  در رد قطعنامه  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  اتمي گفت : من  فكر مي كنم  اروپا بايد امتيازات  جذابتري  به  ايران  بدهد. وي  در مصاحبه  با برلينر سايتونگ  كه  روز جمعه  منتشر شد افزود: اگر اروپا منظور واقعي  خود از حمايت  فني  براي  برنامه  غير نظامي  اتمي  ايران  را بيشتر تشريح  كند اين  امر براي  ايران  خيلي  جذاب  خواهد بود.
ارلر با بيان  رقابت هاي  سياسي  در داخل  ايران  بر سر خروج  از ان . پي . تي اضافه  كرد: با يك  چنين  پيشنهادهايي  مي توانيم  آن قسمت  از سياست هاي  معقولانه ايران  را بدست  گيريم  كه  بدنبال  فن  آوري  سلاح  نيست  و معتقد به  برخورداري  از برنامه  مسالمت آميز اتمي است . اين  مقام  آلماني  پيرامون  وضعيت  كنوني  در عراق  و تاثير آن بر مواضع  ايران افزود: درحاليكه  ما با شكست  سياست هاي  نظامي  در عراق  روبه رو هستيم  بايد از سويي  ديگر شاهد شكست  ابزارهاي  ديپلماتيك  در ايران  نيز باشيم . وي  گفت : متاسفانه  در اين  مورد ممكن است  يك  رابطه  وحشتناك  نيز وجود داشته  باشد يعني  اين كه  هرچه  آمريكا بيشتر در باتلاق  عراق  فرو مي رود ايراني ها نيز از اين كه  مورد حمله  نظامي آمريكا قرار گيرند كمتر ترس  دارند.
بروجردي:از طرح دو فوريتي خروج از NPT خبر ندارم
مهر - رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: از طرح دوفوريتي خروج از NPT اطلاع ندارم و چنين مسئله اي تاكنون در كميسيون امنيت ملي مطرح نشده است.علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان مطلب فوق افزود: اگر چنين مسئله اي صحت داشت حتماً تاكنون ما مطلع مي شديم.وي با اشاره به اين نكته كه ممكن است بعضي از نمايندگان نظري مبني بر خروج از NPT داشته باشند، گفت: حداقل در اين مقطع بحثي جدي با اين نام وجود ندارد و اصلاً نمي دانم كه چه اتفاقي افتاده است.

موسويان: ايران هفته آينده اعلام مي كند؛
ادامه يا توقف غني سازي
ايسنا- دبيركميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تأكيد كرد: ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت هزينه سنگيني براي هشت كشور عضو G8خواهد داشت و مبناي حقوقي و قانوني نخواهد داشت.
حسين موسويان، دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت: اگر ايران درخواست مجدد قطعنامه اجلاس اخير براي تعليق كامل را رد كند، از لحاظ مقررات آژانس كاملا محق است؛ اما اگر ايران ادامه تعليق را نپذيرد آن هم امري داوطلبانه در چارچوب مذاكرات سياسي است و نه بر اساس خواسته قطعنامه.
وي درباره اين كه چرا لحن قطعنامه سپتامبر با وجود پيشرفت هاي زيادي در حل و فصل مسئله هسته اي عليه ايران است، گفت: آمريكايي ها تلاش هاي خود را بسيار گسترش دادند تا قبل از بسته شدن پرونده ايران در مورد پايبندي به مقررات آژانس و عدم انحراف از مسير صلح آميز، آن را به شوراي امنيت ارجاع دهند.
موسويان در اين گفت وگو تأكيد كرد كه ايران از هيچكدام از قطعنامه هاي شوراي حكام راضي نبوده  است و به ويژه درخواست هاي قطعنامه ها در بخش تعليق نيز قابل پذيرش نبوده است، با اين حال اظهار داشت: ايران براي رفع ابهامات در پرونده هسته اي   اش با آژانس همكاري خواهد داشت.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه اظهار داشت: ما اروپايي ها را در اجراي تعهدات شان تا اينجا ضعيف يافتيم، اما اين باعث قطع مذاكرات سياسي مان با اروپا نخواهد شد.
وي رايزني ايران با كشورهاي عدم تعهد از آغاز بحران هسته اي كشورمان را فعال خواند و افزود: اين كشورها در اجلاس اخير شوراي حكام نقش فعال تري ايفا كردند، چرا كه خود نيز نگرانند روند عملكرد فراقانوني آژانس بر ساير اعضاي NPT نيز اعمال شود.
موسويان با بيان اين كه ايران بنا ندارد مذاكراتش درباره پرونده هسته اي كشورمان را با ديگر طرف ها قطع كند، افزود: در مذاكرات با اروپا هر دو بايد انعطاف به خرج بدهيم، اروپا بايد در به رسميت شناختن حق قانوني ايران براي بهره مندي از توانمندي چرخه سوخت انعطاف به خرج بدهد و اين حق را به رسميت بشناسد.
وي با تأكيد بر اين كه ايران آماده است متقابلا براي رفع نگراني از اين كه مبادا فعاليت هاي چرخه سوخت و غني سازي ايران در آينده به سمت ساخت سلاح هسته اي منحرف شود، اعتمادسازي كند، تصريح نمود: اعتمادسازي امتيازدهي نيست، ما اگر بخواهيم اين سياست را به دنيا اثبات و در اين جهت همكاري كنيم، اسمش امتيازدهي نيست.
موسويان درباره اين تضمين ها توضيح داد: ما آماده ايم در مورد غني سازي كليه اطمينان هاي لازم را بدهيم كه سطح غني سازي ما از چارچوب مقررات آژانس افزايش پيدا نمي كند، يعني درصدد غني سازي در چارچوب مقررات آژانس باقي مي ماند.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصريح كرد: در مورد ادامه توقف يا عدم توقف غني سازي اورانيوم در ايران هنوز تصميمي نگرفته ايم. فكر مي كنم تصميمات نهايي ايران ظرف يك هفته آينده مشخص مي شود. وي همچنين در بخش ديگري از اين گفت وگو تأكيد كرد كه تصميم هاي مربوط به سياست هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران در عالي ترين سطوح نظام صورت مي گيرد و افزود: رئيس شوراي عالي امنيت ملي، يعني رئيس جمهور، سران سه قوه، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح، فرمانده كل سپاه، وزراي خارجه، اطلاعات و كشور هم در تصميم گيري ها حضور دارند؛ با اين توضيح كه اين جلسات براي تصميم گيري هاي نهايي در محضر مقام معظم رهبري تشكيل مي شود.
موسويان در ادامه درباره اظهارنظر كشورهايي كه به صورت مداخله جويانه مي گويند اجازه پيوستن ايران به باشگاه هسته اي را نمي دهند، گفت: اين كه پوتين امروز با قاطعيت و شهامت به دنيا اعلام مي كند كه ما اطمينان مي دهيم ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست، به خاطر سياست هاي يك ساله هسته اي ايران و از موفقيت هاي ايران است.
وي افزود: اما پوتين در عين حال از ايران مي خواهد كه قطعنامه را اجرا كند، براي اين كه روسيه هم عضو G8 است. از نظر من ايران امروز به توانمندي كامل در چرخه سوخت رسيده است و چه دنيا بخواهد، چه نخواهد ايران عضو باشگاه هسته اي است.
دبير كميته سياست خارجي شوراي امنيت ملي كشورمان در ادامه تصريح كرد: جمله بندي قطعنامه طوري است كه حتي ضرب الاجل نوامبر را هم ندارد. راه براي بسته شدن پرونده به خاطر غني سازي و نه به خاطر وظايف قانوني مان، باز است و از طرف ديگر راه براي ارجاع پرونده به شوراي امنيت هم باز است.
موسويان با تأكيد بر اين كه آژانس نمي تواند از اعضايش درخواست غيرقانوني داشته باشد، گفت: اگر اعتماد سياسي بين ايران و جامعه جهاني در مورد غني سازي وجود ندارد، پس مسئله تعليق سياسي است.ما، اروپا و آژانس مي دانيم كه تعليق سياسي است.براي همين، در چارچوب مذاكرات سياسي و بيانيه تهران آن را پذيرفته ايم.ما در قالب قطعنامه ها تعليق را نمي پذيريم چون خارج از اختيارات آژانس است.
دبير كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در اين باره  كه آيا هنوز اروپا مهم ترين طرف مذاكرات هسته اي ايران است؟ تأكيد كرد: همه اعضاي شوراي حكام اين را مي گويند.خود روسيه هم به ما مي گويد كه سه كشور فوق العاده مهمند، سعي كنيد با سه كشور به تفاهم برسيد.بقيه اروپايي ها و غيرمتعهدها هم همين را مي گويند.
موسويان ادامه داد: ارجاع ايران به شوراي امنيت هزينه سنگيني براي هشت كشور عضو گروه G8 خواهد داشت. ترديدي نيست كه در چنين وضعي ايران دچار خسارت خواهد شد، اما براي من روشن است كه خسارت هاي آنها بيشتر خواهد بود و آنها به ويژه اروپايي ها بازنده اصلي خواهند بود.

يادداشت
مانع توسعه شهري
م - قائمي مهر
۱- وعده هاي بي اساس و بازي با سياست به جاي طرح يك استراتژي اصولي مبتني بر عمل در جهت حل مشكلات شهري و ارائه خدمات مطلوب و مناسب شهري از جمله عواملي بودند كه رويگرداني مردم را از مجموعه مديران قبلي شهري در پي داشت.
۲- ارائه برنامه ارائه شده مجموعه فعلي مديران شهري براساس ارائه خدمات مناسب شهري، انجام پروژه هاي عمراني و حل معضلات شهري در فضايي بدور از غوغاسالاري و سياست بازي نيز از جمله عواملي بود كه روي آوري مردم را به آنها در پي داشت. برداشتن گامهاي عملي در خدمات شهري و صداقت در عمل اين مجموعه به نتيجه انتخابات مجلس هفتم منتهي گرديد.
اين تاثيرگذاري مي توانست بهترين تجربه براي گروههاي سياسي ناموفق اين ميدان رقابتي باشد و تصور منطقي هم همين بود.
۳- بعد از انتخابات هفتم پروژه انتقال نمايشگاه از سوي شوراي شهر و شهرداري كه در راستاي خدمات شهري و كاهش ترافيك محل، طرح شده بود با واكنشي غيرمنتظره از سوي دولت روبرو گرديد.
برخي تحليلگران اين مخالفت را در راستاي ممانعت از تاثيرگذاري اين خدمات در انتخابات بعدي و بمنظور نشان دادن چهره اي ناموفق از مديران شهري فعلي عنوان نمودند. در ادامه مخالفت با طرح قطار هوايي اين احتمال را افزايش داد اما باز هم در چارچوب احتمال مطرح شد.
اما پروژه قطار هوايي چيست؟
گره كور ترافيك تهران معضلي است كه حل آن را مي توان يكي از مهمترين فعاليتهاي مفيد و مثبت شهري عنوان كرد.
افزايش شمار تاكسي و اتوبوس به دليل اشباع سطح نتوانست به حل معضل كمك نمايد لذا تنها راه حل توسعه حمل و نقل عمومي از سوي متخصصين در زيرزمين يا بالاتر از سطح تشخيص داده شد. با توجه به مشكلات زيرزميني فعاليت در سطح بالا بصورت قطار هوايي مورد تاييد و تاكيد مديران شهري قرار گرفت.
از مزاياي اين طرح مي توان سازگاري با استانداردهاي محيط زيست و عدم آلودگي صوتي از يك سو و جابجايي ۲۰ تا ۳۰ هزار مسافر در يك ساعت و يك مسير دانست (جابجايي اتوبوس در يك ساعت و يك مسير ۵۰۰۰ مسافر است).
با وجود اين مزايا فرمانداري با اعلام اينكه طرح مورد مخالفت شوراي عالي ترافيك قرار گرفته آنرا غير قابل اجرا خواند!
آيا در خصوص ترافيك تهران شوراي عالي ترافيك تصميم مي گيرد يا شوراي ترافيك تهران؟
۵- مردم مي دانند كه مجموعه فعلي مديران شهري در پي انجام وظايف اصلي خود كه توسعه فعاليتهاي شهري و حل معضلات آن است مي باشند و اخلال در اين وظيفه حتي اگر به شكل ظاهراً قانوني باشد نمي تواند يك عمل مثبت و يك پيروزي قلمداد شود. به جاي اينگونه اقدامات و محاسبات غلط بهتر نيست اين باور را در خود ايجاد كنيم كه مردم مي فهمند ، سپس از راه صحيح و تاثيرگذار وارد شويم؟
قطعا مانع تراشي براي طرحهاي توسعه شهري با هدف تضعيف و ناكارآمدي مديران شهري نتيجه مطلوبي نمي دهد.

مناسبت هاي تقويم رسمي كشور براي سال ۸۴ اعلام شد
فارس: سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري مناسبت هاي تقويم رسمي كشور براي سال ۸۴ هجري شمسي را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ابلاغ كرد.
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه ۵۴۴ خود با تصويب مناسبت هاي تقويم رسمي كشور براي سال ۱۳۸۴ هجري شمسي و ابلاغ آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد: طبق استخراج و تنظيم تقويم در شوراي مركز تقويم دانشگاه تهران لحظه تحويل سال ۱۳۸۴ هجري شمسي به ساعت رسمي جمهوري اسلامي ايران ساعت ۱۶ و ۳ دقيقه و ۲۴ ثانيه روز يكشنبه ۳۰ اسفندماه ۱۳۸۳ هجري شمسي مطابق ۹ صفر ۱۴۲۶ هجري قمري و ۲۰ مارس ۲۰۰۵ ميلادي خواهد بود.

خرازي در مجمع عمومي سازمان ملل:
حمله به عراق نمونه نظامي گري بي قانون است
ايسنا: خرازي در سخناني روز جمعه كه در مجمع عمومي  سازمان ملل داشت بر حق كشورمان در بهره گيري از فن آوري صلح آميز هسته اي تأكيد و همچنين تهاجم به عراق را محكوم كرد.
سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان در مجمع عمومي سازمان ملل تأكيد كرد كه ايران در خط مقدم تلاش براي ممنوعيت در اختيارگيري سلاح هاي هسته اي است و در عين حال ايران از حقش براي پيگيري برنامه صلح آميز هسته اي نمي گذرد. وي تصريح كرد: خلع سلاح قانوني و نگراني هاي جامعه بين المللي در خصوص عدم تكثير تسليحات هسته اي مي بايد از طريق به كارگيري شفاف مكانيسم هاي نظارتي مورد بحث قرار بگيرد.
خرازي افزود: ايران هميشه آماده بوده است تا فعالانه اين تلاش جهاني را ارتقا دهد. در عين اين كه ما بر حق مان براي بهره گيري از فن آوري با مقاصد صلح آميز پافشاري مي كنيم و به هر كاري براي ارايه تضمين جهت صلح آميز بودن مقاصدمان مبادرت خواهيم ورزيد.
خبرگزاري يونايتدپرس نيز گزارش كرد، وزير امور خارجه ايران با تقدير از كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل به دليل غير قانوني خواندن جنگ آمريكا عليه عراق، در محكوم كردن اين تهاجم نظامي كه آن را نمونه اي از نظامي گري بي قانون خواند گفت: يك نمونه واضح اين بي قانوني، حمله به عراق بود؛ حمله به عراق غير قانوني بود. وي همچنين تصريح كرد كه ايراني ها از بركناري صدام سود بردند و افزود: بسياري در ايران خوشحالند كه او پشت ميله هاست.
خرازي افزود كه با اين حال در اصل حمله اي كه به دستگيري صدام انجاميد را نمي توان به عنوان ميوه درخت ممنوع دانست. وي كه ايران را قرباني تسليحات كشتار جمعي طي هشت سال دفاع مقدس عنوان كرد، افزود: به همين علت ايران به شدت احساس مي كند كه به جبهه اي جامع و منظم براي از بين بردن تمامي اين تسليحات نياز است.
وزير امور خارجه كشورمان همچنين گفت: ايران تعهدش به مبارزه با تروريسم را از طريق دستگيري و استرداد بيشترين تعداد اعضاي القاعده نشان داده است.
خرازي تأكيد كرد كه تلاش هاي سازمان ملل براي ايجاد منطقه اي عاري از سلاح هاي كشتار جمعي در خاورميانه به صورت سيستماتيك به دليل سازش ناپذيري رژيم صهيونيستي و رد ابزارهاي چند جانبه از سوي اين رژيم با مانع روبرو مي شود. وي تأكيد كرد: تمام كشورهاي منطقه زرادخانه سلاح هاي كشتار جمعي اسرائيل را كه با سياست سابقه خصومت ورزي و تروريسم دولتي توام است به عنوان تنها تهديد بزرگ براي امنيت و صلح منطقه اي و جهان مي دانند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |