يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۷ - Sep 26, 2004
حمايت تكفا ازتوليدبازي هاي رايانه اي واينترنتي
001875.jpg
گروه دانش: خسرو سلجوقي معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني در نخستين نشست مطبوعاتي دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي با خبرنگاران، برپايي نمايشگاه ها و جشنواره هاي مختلف در جهت فرهنگ سازي و بسترسازي ابعاد مختلف به كارگيري فناوري ارتباطات و اطلاعات را مثبت ارزيابي كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي با اعلام اين نكته كه بودجه هاي طرح تكفا تأكيد خاص بر توليد و صنعت نرم افزار داشته است افزود: جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي فرصت خوبي براي ارزيابي فعاليتهاي مختلف مراكز دولتي و خصوصي در بخش توليد و به كارگيري فناوري اطلاعات در بخش هاي مختلف را فراهم مي كند.وي با اشاره به فرهنگ غني ايران اظهار اميدواري كرد: جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي بتواند زمينه ساز توجه بيشتر شركت هاي خصوصي براي توليد محتواهاي متناسب با فرهنگ ايران كه معمولاً مورد توجه كشورهاي ديگر نيز است،  شود.معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني تصريح كرد: طرح تكفا بودجه هاي خاصي براي حمايت از توليد نرم افزارهاي چندرسانه اي از جمله توليد بازي هاي رايانه اي و اينترنتي در نظر گرفته است كه در صورت مراجعه شركت هاي نرم افزاري اين بودجه ها به آنها اختصاص داده خواهد شد.وي خاطر نشان كرد: متأسفانه در ايران به صنعت نرم افزار به ويژه توليد نرم افزارهاي چندرسانه اي توجه جدي نمي شود و اميدواريم جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي بتواند تحرك تازه اي در جهت توليد محتواها و نرم افزارهاي چندرسانه اي به وجود آورد.وي افزود: سعي شده است با هماهنگي مديريت نمايشگاه بين المللي و شوراي عالي اطلاع رساني از برگزاري نمايشگاه و جشنواره هاي موازي كه ممكن است دستگاه ها و سازمان هاي دولتي و خصوصي خواستار برگزاري آن باشند جلوگيري شود.
در ادامه اين نشست خبري، محسن مير ابراهيمي دبير جشنواره گفت: با توجه به اهميت توليد نرم افزار در كشور، با برنامه ريزي هايي كه به عمل آمده ، دومين جشنواره  نرم افزارهاي چندرسانه اي اول بهمن ماه سال جاري با حضور رياست محترم جمهوري افتتاح و پس از ۵ روز فعاليت با حضور رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام با معرفي برترين آثار رسيده شركت كنندگان در جشنواره به كار خود پايان خواهد داد.وي يكي از مزيت هاي مهم توجه به توليد نرم افزار را از منظر توليد، اشتغال و ارزش افزوده اعلام كرد و عنوان كرد: برنامه ريزي هاي لازم براي ايجاد هر شغل در صنعت IT، يك بيستم سرمايه گذاري مورد نياز در صنعت خودروسازي است و اگر مسئولين واقعاً به دنبال راه حلي براي رفع مشكل بيكاري در كشور مي باشند بهترين راهكار موجود استفاده از شاخه هاي فراوان IT است.وي افزود: ديگر محورهايي كه در اين همايش دنبال مي شود،  ايجاد محيطي براي تبادل اطلاعات و ترويج استانداردها و ترغيب جوانان به آشنايي و توليد محصولات مالتي مديا و حمايت از حركت هاي آماتوري است.وي ارتقاء، جهت دهي، ارزيابي و تشويق توليدكنندگان نرم افزارهاي چندرسانه اي در كشور، شناسايي توانمندي ها، بسترسازي مناسب جهت فعاليت هاي اقتصادي سودآور در زمينه تكنولوژي اطلاعات در حوزه فرهنگ و هنر، را از مهمترين اهداف برگزاري همايش برشمرد.

دستگاه هاي پخش موسيقي سوني به پخش MP3
مجهز مي شوند
001887.jpg
موج: سوني با ايجاد تغيير در رويكرد خود به فايل هاي MP3 اعلام كرد: از اين پس برخي از موسيقي پليرهاي اين شركت به پخش فايل هاي MP3 مجهز مي شوند.
كارشناسان اقتصادي معتقدند فراهم آوردن امكان اجراي فايل هاي MP3 در موسيقي پلير هاي سوني سبب افزايش قدرت رقابتي اين شركت با رقباي خود نظير APPLE كه موسيقي پليرهاي iPOD آن فايل هاي MP3 و فايل هاي ديگر با فرمت هاي گوناگون را اجرا مي كند، خواهد شد.
بنا بر اين گزارش اگرچه برخي از cd پلير هاي سوني پيش از اين نيز توانايي اجراي فايل هاي MP3 را دارا بودند اما حمايت سوني از قوانين مالكيت معنوي، موجب شده بود اغلب موسيقي پلير هاي اين شركت داراي فايل MP3 نباشند.
اين گزارش حاكي است سوني با تغيير اين رويكرد اعلام كرده است موسيقي پليرهاي جديد اين شركت كه از اوايل سال آينده ميلادي به بازار اروپا عرضه مي  شوند به فايل هاي MP3 مجهز خواهند بود.
اين شركت همچنين اعلام كرده است در نظر دارد با طراحي يك نرم افزار ويژه كه بر روي موسيقي پلير هاي كنوني اين شركت نصب مي شود امكان پخش فايل هاي MP3 را در اين دستگاه فراهم كند.سوني به زودي موسيقي پليرهاي عرضه شده در آمريكا را نيز به پخش MP3 مجهز مي كند.

حافظه برتر ۸GB فن آوري جديد سامسونگ
001884.jpg
گروه دانش- سها دادمند: شركت سامسونگ،  يكي از شركت هاي بزرگ الكترونيكي كره جنوبي اعلام كرد به زودي حافظه برتر با ظرفيت بالا در ذخيره اطلاعات و تجزيه و تحليل سريع داده ها براي كامپيوتر، موبايل و لوازم صوتي مخصوصاً  لوازم صوتي كه MP3 نيز دارند، به بازار ارائه خواهد شد.
اين سازه جديد ۶۰ نانومتري و ۸ گيگا بايتي، ۸GB NAND نام دارد و هر نانومتر آن معادل يك بيليون متر است.
۸GB NAND حافظه اي است برتر كه با استفاده از آن مي توان معادل ۱۶ ساعت DVD،  ۴ هزار فايل MP3 كه به صورت فايل يا صوت باشند روي يك كارت حافظه ذخيره كند.
سخنگوي بخش تجاري شركت سامسونگ در اين باره مي گويد: براي اولين بار در صنعت، ما موفق به ساخت تكنولوژي جديد با كارايي بالا شديم. NAND قابليت استفاده در وسايل صوتي- تصويري مختلف را دارد و اين نكته مزيت اين حافظه جديد است.
پيش از اين نيز سامسونگ، NANDهاي ديگري را نيز به بازار ارائه كرده بود كه همگي با استقبال خوبي روبه رو شدند، به طوري كه بازار فروش اين محصول از سال ۲۰۰۱ به ميزان ۴۰۰ ميليون دلار به ۱/۲ بيليون دلار در سال گذشته (۲۰۰۳) رسيد.
پس از پروژه ۸GB NAND ، پروژه جديدي به نام ۲GB DDR2 SDRAM با قدرت ۸۰ نانومتر توسط سامسونگ به بازار عرضه مي شود. اين حافظه جديد نيز قادر است تا سرعت عملكرد دستگاههاي مختلف مانند كامپيوتر و موبايل را افزايش داده و قابليت هايي چون real-timevideo conferences، remote Medical Services، Two way Communications و ۳D graphics را نيز با سرعت بالا انجام دهد.
نكته مهم درباره ۲GB DDR2 SDRAM نحوه ساخت آن است چرا كه براي ساخت چنين سازه اي با قدرت ۸۰ nano حتماً  بايد از ورقه هاي ۶۵ نانومتري يا نازك تر استفاده كرد و اين نكته مهم و ظريفي در ساخت اين سازه جديد است.
DDR2 امسال فقط ۱۱ درصد از بازار فروش را به خود اختصاص مي دهد اما تا پايان سال ،۲۰۰۵ ۵۰ درصد از بازار را به خود اختصاص خواهد داد و احتمالاً  توليد انبوه آن به نيمه دوم سال ۲۰۰۵ موكول خواهد شد.
تحليلگران اقتصادي يكي از دلايل طراحي اين دو سازه جديد توسط سامسونگ را موفقيت بازار فروش محصولات قبلي سامسونگ مي دانند به طوري كه در سه ماهه دوم سال جاري سامسونگ با فروشي معادل ۱/۳ بيليون دلار روبه رو بوده و در سه ماهه اول سال جاري نيز ۱۶/۳ تريليون فروش داشته است.
NANDهاي نسل قبل قرار است در سال جاري ۶۵ درصد سهام بازار را از آن خود كنند و با فروش بالاي خود سود سرشاري براي سامسونگ به ارمغان آورند.
۸GB NAND نيز از سال آينده و پس از اتمام فروش 4GB در سه ماهه اول ۲۰۰۵ به بازار ارائه مي شود، به عبارتي از سه ماهه دوم سال ۲۰۰۵ بايد منتظر تسخير بازار با 8GB باشيم.
بسياري از شركت هاي الكترونيكي رقيب سامسونگ در انتظار ورود ۸GB NAND و DDR2 در سال آينده هستند و پيش بيني مي كنند فروش سامسونگ با وجود ارائه اين دوسازه جديد در سال ۲۰۰۵ كمتر از سال ۲۰۰۴ خواهد بود اما مديران اين شركت به سود سرشار حاصل از سازه هاي جديد خود چشم دوخته اند.

آن لاين
001878.jpg

كنفرانس بين المللي تحقيقات و نوآوري همزمان با جيتكس برگزار مي شود
آي تي ايران- در راستاي آگاهي بخشي آي تي ، كنفرانس بين المللي تحقيقات و نوآوري همزمان با نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۴ در دبي برگزار مي شود.
دانشگاه امارات ومركز دولت الكترونيكي اين كشور با همكاري هم اين كنفرانس بين المللي را از ۴ تا ۶ اكتبر برگزار مي كنند كه از محققان آي تي از سراسر جهان براي حضور در آن دعوت به عمل آمده است .كنفرانس شامل دو بخش است، يك روز ورك شاپ بين المللي و دو روز ديگر شامل كنفرانس بين المللي خواهد بود.
ورك شاپ درباره فوايد تكنولوژي و شيوه هاي آموزش با تاكيد بر آموزش افراد عامي خواهد بود. روز دوم از كنفرانس تحقيقات سنتي تشكيل مي شود.
در اين كنفرانس افراد مطرحي چون پاتريك تول Patrick Toole ، دكتر كريشنا ناتان Krishna Nathan ، دكتر Swami Manohar و استفان پرنتيك و دهها متخصص ديگر از شركت هايي چون آي بي ام ، Gartner و ... شركت خواهند كرد.مقامات امارات متحده عربي مي خواهند از طريق برگزاري چنين كنفرانس هايي سطح آگاهي هاي عمومي در مورد آي تي را افزايش داده و به فراگير شدن بيشتر آن كمك كنند.اين حركت از طرف شركت هاي خصوصي مثل آي بي آم ، گارتنر، Dell و كامپيوتر امارات حمايت مي شود.
شايعات پيرامون جستجوگر گوگل
001890.jpg
بي بي سي: شايعات اخير پيرامون اينكه گوگل در حال كار كردن بر روي يك وب به روز جديد است همچنان ادامه دارد.
مجله هاي آن لاين و وب لاگها اخباري در مورد ارائه ابزارهاي وب جديد گوگل اين موتور جستجوگر منتشر كرده اند.يك روزنامه آمريكايي همچنين گزارش داده است كه گوگل از يكي از كارمندان مايكروسافت كه مسئول طراحي نسخه هاي جديد از به روزهاي اينترنت اكسپلورر است دعوت به همكاري كرده است.
گوگل در گزارش هاي آن لاين خود ضمن تكذيب اين اخبار اعلام كرده است اين شركت هيچ برنامه اي در جهت ارائه بر وزرهاي جديد در دست ندارد.
اخيراً روزنامه نيويورك پست اعلام كرده بود كه چهار تن از كارمندان وب بروزر مايكروسافت كه تبحر ويژه اي در طراحي اكسپلوررهاي اينترنتي دارند به تازگي به استخدام گوگل درآمده اند.

001881.jpg
نانومتري به نوت بوك ها رسيد
ايتنا+Athlon 64 3000 : به خانواده پردازنده هاي موبايلِ AMDپيوست.
در ميان پردازنده هاي نوت بوك ۲۸۰۰+ تا ۳۴۰۰+، اين اولين پردازنده اي است كه با فناوري ۹۰ نانومتري ساخته خواهد شد و با هدف قرار دادن نوت بوك هاي سبك و نازك، اولين استفاده تجاري اش در نوت بوك هاي جديد Acers Ferrari خواهد بود.علاوه بر قابليت هاي جديد فناوري ۶۴ بيتي،  ساختار اين پردازنده با نرم افزار هاي ۳۲ بيتي مخصوص پنتيوم نيز سازگار مي باشد. با اين وجود صنعت نرم افزار ۶۴ بيتي كماكان محدود به نسخه ۶۴ بيتي Windows XP بوده كه آن هم سال ديگر عرضه خواهد شد.
سال گذشته اينتل با پنج ماه تأخير نسبت به AMD پردازنده هاي ۶۴ بيتي سازگار با پنتيوم خود را معرفي كرد. اوايل سپتامبر امسال هم ايتانيوم هاي دو-هسته اي با چند روز تاخير پس از Dual-Core Opteron ۸۰۰ نمايش داده شدند. بنابراين بايد منتظر بود تا اينتل پنتيوم هاي سري Mخود را با فناوري ۹۰ نانومتري به بازار عرضه كند .بنا بر شاخص هاي ZDNet، محصولات AMD هنوز هم كاراييِ بالاتري نسبت به توليدات اينتل دارند.

نخستين گام در توليد تلويزيون هاي نوري
ايسنا: محققان موفق به اختراع آنتني شده اند كه نور مرئي را همانند امواج راديويي به دام مي اندازد.
به گفته محققان، اين وسيله كه از نانوتيوب هاي كربني بسيار ظريف تهيه شده مي تواند به عنوان پايه اي براي راه اندازي تلويزيون هاي نوري و يا براي تبديل انرژي خورشيدي به برق استفاده شود.
سيگنال هاي راديو و تلويزيوني با استفاده از آنتن هايي نزديك به اندازه طول موج هاي پرتوهاي شبكه سراسري گرفته مي شوند. اين طول موج ها اغلب بسيار بلند هستند و از اين رو دريافت آنها مستلزم نصب آنتن هاي بلند است.
در يك دريافت كننده يا رسيور موج الكترون هايي را در جريان هاي قابل توجه متصاعد مي كند كه براي محل صدا و تصوير تشديد مي شوند؛ اما نور به صورت فوتون  - بسته هاي كوچكي كه ويژگي هاي امواج و ذرات را با هم دارند - است كه سلول هاي چشمي مي توانند آنها را جذب كنند اما هيچ كس تاكنون نتوانسته بود ابزار كوچكي بسازد كه بتواند به عنوان يك آنتن عمل كند.
يانگ وانگ و دستيارانش در كالج بوستون از نانوتيوب هاي كربن استفاده كردند كه در ساختارهاي ميكروسكوپي از اتم هاي كربن تهيه شده اند.

ابزاري براي پايان دادن به كارلينك هاي شكسته
بي بي سي: دانشجويان انگليسي ابزاري را توليد كرده اند كه ادعا مي كنند به پايان دادن به كار وب لينكهاي شكسته منجر مي شود.
pridot ابزار جديدي كه اخيراً توسط دانشجويان انگليسي در IBM توليد شده است، وب لينكهاي كمپانيها را به وقت مرور مي كند و اطلاعات قديمي را با ديگر داكيومنتها و لينكهاي مرتبط جايگزين مي كند.لينكهاي شكسته (Broken link ) آن دسته از لينكهايي هستند كه وقتي از كار مي افتند و ديگر قادر به ادامه كار نيستند.

ساخت ترن هوايي مغناطيسي با هزينه كاربري كمتر
ايسنا: چين موفق به ساخت جديدترين نوع ترن هوايي مغناطيسي شده كه فناوري آن با انواع ژاپني و آلماني متفاوت است.
دانشمندان چيني از تئوري جديدي براي ساخت اين ترن هوايي مغناطيسي استفاده كرده اند.اين فناوري جديد كه از نيروي مغناطيسي براي بلند شدن ترن در بالاي سطح زمين و حركت آن استفاده مي كند، هزينه حمل و نقل را به ۵۰ ميليون يوآن و يا در حدود ۸ ميليون دلار آمريكا براي هر كيلومتر كاهش مي دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |