يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۷ - Sep 26, 2004
گزارش همشهري از شهر كرمان
اولين جلسه دادگاه علني قتل هاي محفلي 
قاضي شعبه 5 دادگاه عمومي كرمان با تاكيد بر اينكه عدالت كاري با سياست ندارد، افزود: هيچكس در برابر قانون مصون نيست. حالا متعلق به هر تفكر، ارگان، حزب يا جناحي كه باشد، بايد در برابر هر جرمي كه مرتكب شده پاسخگو باشد
نه در دستگاه قضائي كرمان و نه در كل كشور كسي آخرت خود را نمي فروشد. من بايد جواب خدا را بدهم. آنجا بهانه هم قبول نمي كنند. بايد بگويم چرا حكم اعدام دادم يا چرا تبرئه كردم 
001869.jpg
اولين جلسه علني از دور سوم رسيدگي به اتهامات 6 متهم پرونده موسوم به قتل هاي محفلي كرمان ساعت۳۰:9 صبح ديروزدر محل شعبه 5 دادگستري كرمان آغاز شد.
در اين دادگاه 6 نفر از متهمان پرونده به نام هاي محمد حمزه، علي، سليمان، محمد - ي، محمد-س و چنگيز حضور داشتند، آنان در اين پرونده متهم شده اند به آدم ربايي و مشاركت در قتل پنج نفر،سرقت و بعضا ارتباط نامشروع. اين متهمان در حاليكه لباس شخصي به تن داشتند، با دست ها و پاهاي بسته شده با زنجير وارد سالن دادگاه شدند.
در ابتداي جلسه، قاضي مجيددوستعلي علت برگزاري جلسه محاكمه به صورت علني را انتقال درست موارد موجود در پرونده به افكار عمومي براي نيل به قضاوت بهتر مردم و نتيجه درست تر دانست و گفت: من دانستن را حق مردم مي دانم. مردمي كه در جامعه زندگي مي كنند بايد از آنچه در اطرافشان مي گذرد مطلع باشند. از سوي ديگر آنها بايد اطمينان حاصل كنند كه مباحث قانوني  در اين پرونده رعايت مي شود. علاوه بر اين برگزاري علني دادگاه  امكان هر گونه پيشداوري را در ارتباط با نتيجه دادگاه از بين مي برد. به عقيده من مردم بايد بدانند پشت دربسته دادگاه چه مي گذرد.
وي در خصوص استقلال دستگاه قضائي و فرد قاضي گفت: همين استقلال سبب مي شود آراي قضاوت براي يك پرونده متفاوت باشد. در عين حال كه همه احكام برحق هستند. همان طور كه شعبه 9 و 10 دادگاه عمومي كرمان پيش از اين حكم خود را صادر كردند، ديوان عالي كشور هم بر اساس نظر خود آرا را نقض كرده است. بنابراين اين دادگاه هم نظر خود را خواهد داد. جز خداوند در مرتبه اول و قانون در مرتبه دوم چيز ديگري در نظر قاضي نيست.
قاضي دوستعلي با اشاره به تبصره 2 ماده 295 قانون مجازات اسلامي تاكيد كرد: هيچ كس حق كشتن افراد را ندارد و اين تبصره كه در قانون آمده صرفا بحثي در مقام رسيدگي است و به معناي تجويز نيست. در زماني كه حكومت اسلامي است و ولي امر مسووليت حكومت را بر عهده دارد و همه دستگاه هاي قضائي، انتظامي و ... همه زير نظر مقام ولايت عمل مي كنند، كسي حق ندارد چنين عملي را انجام دهد. اما در مقام دفاع و رسيدگي، مباحث مختلفي مطرح مي شود كه گاهي قابل توجه است و گاهي قابل توجه نيست؛ قاضي دوستعلي با اشاره به رضايت اولياي دم سه نفر از مقتولان توضيح داد، در بحث قصاص، اولياي دم صاحب حق هستند. نمي توان ولي دم را مجبور به رضايت و نمي توان او را از رضايت منع كرد. قصاص، حق خصوصي اولياي دم است.
وي با اشاره به اهميت پرونده گفت: نه در دستگاه قضائي كرمان و نه در كل كشور كسي آخرت خود را نمي فروشد. من بايد جواب خدا را بدهم. آنجا بهانه هم قبول نمي كنند. بايد بگويم چرا حكم اعدام دادم يا چرا تبرئه كردم.
قاضي شعبه 5 دادگاه عمومي كرمان با تاكيد بر اينكه عدالت كاري با سياست ندارد، افزود: هيچكس در برابر قانون مصون نيست. حالا متعلق به هر تفكر، ارگان، حزب يا جناحي كه باشد، بايد در برابر هر جرمي كه مرتكب شده پاسخگو باشد. با پايان سخنان قاضي پرونده، دادگاه وارد رسيدگي به اتهامات متهمان شد. با توجه به اينكه خانواده مقتولان مصيب افشاري، محسن كمالي از تمام متهمان و جميله اميراسماعيلي تنها از متهم رديف اول اعلام رضايت كرده بودند، تنها اولياي دم دو نفر از مقتولان محمدنژاد ملايري و شهره نيك پور عليه متهمان طرح شكايت كردند.  هادي يزدان فر نيز شكايت خود را مطرح كرد.
غلامعلي رياحي وكيل مرحوم نژاد ملايري در طرح شكايت خود گفت: مستندات قانوني وكلاي مدافع متهمان را ماده 226 قانون مجازات اسلامي و تبصره 2 ماده 295 قانون مذكور و نظريات فقها كه مباني شرعي اين ماده است، تشكيل مي دهد. اين دو ماده هرگز به صورت دو شوري در مجلس شوراي اسلامي به تصويب نرسيده، بلكه بعد از تصويب در كميسيون قضائي مطابق اصل 85 قانون اساسي صورت قانوني يافته است.
وي افزود: به لحاظ تاريخي نظام جمهوري اسلامي اولين نظام سياسي است كه به نام اسلام در سرزمين ايران حاكميت يافته است و قبل از آن برپايه چنين اعتقادي، تمامي سلسله ها و سلاطين طاغوتي بوده اند. مآلا نظريات فقهاي سلف حتي حضرت امام ره در تحريرالوسيله در ظرف زماني حاكميت طاغوت به جهت تعيين تكليف مكلفان بيان شده است. با اين بيان چون فقهاي گذشته مشروعيتي براي نظام هاي حاكم و تشكيلات قضائي آن نداشتند، به منظور صيانت از حريم اسلام و پيشگيري از اشاعه و سلطه يابي منكرات در فتاوي نه احكام اصول كلي نحوه برخورد مكلفان با امور منكر و منافي كيان اسلام را بيان كرده اند. طبيعي است با استقرار نظام اسلامي و تصويب قانون اساسي و اصول مربوط به قوه قضائيه به مثابه مرجع انحصاري اجراي حدود الهي و مجازات اعمال خلاف قانون و شرع، هيچكس حق ندارد خارج از حيطه حاكميت نظام قضائي كشور اقدام به مجازات حتي مصاديق مهدورالدم كند. وكيل اولياي دم مرحوم نژاد ملايري سپس با تاكيد بر اينكه مجازات قانوني متهمان مي تواند براساس ماده واحده تشديد مجازات ربايندگان اشخاص مصوب 1351 صورت گيرد، متهمان را مستوجب مجازات اعدام دانست و از دادگاه تقاضا كرد مجازات قانوني را در مورد آنها اعمال كند.
محمد عارفي وكيل متهم رديف اول پرونده سپس در جايگاه قرار گرفت و از موكل خود بدين شرح دفاع كرد: محمد حمزه . م درمورد شركت در قتل مرحوم شهره نيك پور از بدو تا ختم، مشاركت خود را رد كرده و اظهارات متهم ديگر پرونده محمد.س ، دليل بر اين ادعا است. از سوي ديگر شركاي در قتل مرحومه نيك پور، علي. م و سليمان. ج در مواجهه حضوري اعلام و تصريح كردند كه محمد حمزه در قتل خانم نيك پور هيچ گونه دخالتي نداشته است. محمد عارفي در خصوص اتهام سرقت اموال گفت: اگر موكلم قصد كسب منافع مالي را داشت، پس چرا النگوهاي طلاي مرحومه نيك پور را از بدن قطعه قطعه شده اش سالم خارج و در اختيار خواهرش قرار داده است. مگر نه آن است كه ساعت مچي مرحوم ملايري بر دست او كشف شده است.
وي افزود: اگر متهمان سارق بودند، چرا اين اموال را تصاحب نكردند. چرا اتومبيل مرحوم نژاد ملايري را به خريداران آن نفروخته اند. در اين زمان قاضي دوستعلي تذكر داد: البته موارد ديگري از سرقت اموال غير مواردي كه شما ذكر كرديد در پرونده موجود است.
با پايان صحبت هاي عارفي، قاضي ادامه رسيدگي به پرونده را به شنبه 18مهر ماه موكول كرد. حدود۷۰ نفر از مردم كرمان شاهد برگزاري دادگاه متهمان قتل هاي محفلي كرمان بودند.

با تاييد حكم از سوي ديوان عالي كشور
ناقوس مرگ براي حاتم گرگي به صدا درآمد
001863.jpg
اوايل پاييز سال 82 بود. آيدين نزديك ظهر از خواب بيدار شد. شب قبل او و دختر مورد علاقه اش به عقد يكديگر در آمده بودند و آرزوي آيدين به حقيقت پيوسته بود. هنوز چند دقيقه اي از بيدار شدنش نگذشته بود كه احساس كرد دلش براي تازه عروس اش تنگ شده ،تلفن منزل همسرش را گرفت. آنها قرار بود چند ماه ديگر مراسم عروسي خود را به پا كنند و در اين مدت تازه عروس او در خانه پدري اش زندگي مي كرد.
آيدين و همسرش قرار ملاقاتي براي عصر همان روز با هم گذاشتند تا براي چند ساعتي به پارك لويزان رفته و همديگر را ببينند.
هوا به سمت تاريك شدن مي رفت كه آيدين به مقابل در منزل همسرش رسيد. دختر جوان به سرعت سوار خودروي پژو آيدين شده و خودرو به حركت درآمد.
دو جوان خوشحال از پيوند زيبايشان از آينده اي كه مي خواستند با يكديگر بسازند حرف مي زدند كه به پارك لويزان رسيدند. براي اينكه كسي مزاحم حرف زدنشان نشود به يك منطقه خلوت رفتند. خودرو را پارك كرده و همگام با هم به قدم زدن پرداختند. غافل از حادثه دلخراشي كه در حال شكل گرفتن بود.
ناگهان هشت مرد مسلح دور آن دو حلقه زدند. دختر جوان وحشت زده خود را پشت همسرش پنهان كرد. مردان با اسلحه شروع به تهديد كردند، آنها قصد تعرض به نوعروس آيدين را داشتند و او به دفاع از همسرش پرداخت. آيدين به سوي مردان مسلح حمله كرد و بدين ترتيب فرصتي براي فرار نوعروس ايجاد شد. دختر جوان با پاهايي لرزان به سوي خودرو مي  دويد. جان همسرش در خطر بود و او بايد هم خود را نجات مي داد و هم همسرش را . مردان مسلح كه متوجه فرار دختر شدند به سويش تير شليك كردند ولي تيرها به هدف مورد نظر مردان مسلح برخورد نكرد و دختر موفق شد خود را به خودرو برساند. هنوز داخل خودرو نرفته بود كه صداي شليك يك تير ديگر و فرياد آيدين او را بر سر جايش ميخكوب كرد. دختر نمي توانست به پشت سرش نگاه كند او حتم داشت همسرش را كشته اند. چند ثانيه طول كشيد و بعد صداي جيغ دختر در فضا پيچيد او كمك مي طلبيد و مردان مسلح هر لحظه به او بيشتر نزديك مي شدند. در نهايت صداي فريادهاي دختر به رهگذران رسيد. اهالي خود را به محل رساندند و بدين ترتيب دختر از حمله مردان مسلح در امان ماند و قاتلان آيدين فراري شدند. جسد آيدين بعد از بررسي هاي لازم از سوي قاضي جواد اسماعيلي و كارآگاهان دايره 10 آگاهي مركز به پزشكي قانوني انتقال يافت.
تحقيقات پليس بلافاصله آغاز شد و در نهايت در يك مدت زمان كوتاه كارآگاهان موفق به شناسايي عاملان جنايت و محل اختفاي آنان شدند. همگي متهمان طي يك عمليات پليسي بازداشت شدند. حاتم معروف به حاتم گرگي كه سركرده اين باند بود در جريان تحقيقات پليس به ارتكاب قتل آيدين و چند مرد ديگر كه در ماه هاي قبل از مرگ آيدين در همان پارك لويزان به قتل رسانده بود اعتراف كرد.
تمامي اين متهمان در دادسراي امورجنايي تهران زيرنظر قاضي جواد اسماعيلي مورد محاكمه قرار گرفتند. جلسات دادرسي برگزار شد. اولياي دم مقتولان تقاضاي اعدام عامل جنايت عزيزانشان را از رياست دادگاه خواستار شدند و در نهايت قاضي اسماعيلي، بعد از بررسي دقيق پرونده حكم اعدام حاتم گرگي كه عامل اصلي ارتكاب قتل ها بود صادر كرد. حكم به ديوان عالي كشور ارسال شد و در نهايت روز گذشته تاييد حكم اعدام از ديوان به اجراي احكام ارسال شد. حال حاتم گرگي در انتظار مرگي است كه خود چند سال پيش به 4 انسان تقديم كرده بود.

مشاوره حقوقي براي ازدواج الزامي است
شريفه دختري 14 ساله  كه به تازگي پا به دوران نوجواني خود گذاشته بود و در حال فراموش كردن روياهاي كودكانه خود بود، در گفت و گوهاي بين پدر و مادرش متوجه شد كه بايد تن به ازدواج با پسر يكي از دوستان خانوادگي شان بدهد. او در ابتدا اصلا با اين كار موافق نبود، آخر شريفه تنها 14 سال بيشتر نداشت.
دخترك بيچاره بالاخره عروس شد، عروسي كه هنوز روياهاي كودكانه خود را در سر داشت. شريفه نوعروسي بود كه حتي يك شب هم مثل عروسك با او رفتار نشد. نوعروسي كه 9 ماه تحت شكنجه خانواده همسرش قرار داشت. شريفه مدت 9 ماه در حالي كه در بدترين شرايط جسمي و روحي بود در دستشويي خانه شوهر 16 ساله اش حبس بود و از سوي پدرشوهرش مورد شكنجه با زنجير و آب جوش، قرار داشت تا اينكه با همكاري همسايه ها وي از چنگ جنايتكاران نجات يافت و هم اكنون تحت درمان قرار دارد.
اين در حالي است كه شريفه هم اكنون تنها دغدغه اش مجازاتي است كه قرار است براي خانواده شوهرش در نظر گرفته شود.
فرزانه افشار راد - وكيل پايه يك دادگستري - در خصوص وقوع چنين حوادثي عقيده دارد: متاسفانه جامعه ما از كمبود فرهنگ رنج مي برد و هنوز درگير مجموعه اي از سنن و عقايد كهنه و قديمي است. به گونه اي كه دختران قبل از اينكه به پختگي كامل در خصوص ازدواج و درك يك زندگي مشترك برسند مجبور به ازدواج با مرداني هستند كه هيچ گونه شناختي نسبت به آنان ندارند. از سوي ديگر مرداني كه دست به چنين جناياتي مي زنند احساس مي كنند چون زور و قدرت دارند مي توانند هر گونه رفتاري با همسران يا مادران خود داشته باشند در حالي كه در قرآن آمده است قدرت جسماني تنها بايد در حمايت از زنان به كار گرفته شود.
وي در ادامه گفت: به عقيده من نقشي را كه پدر و مادر در ازدواج دختران ايفا مي كنند از اهميت ويژه اي برخوردار بوده و اينكه دختري 9 ماه در حبس بوده و خانواده اش براي نجات وي هيچ تلاشي را انجام نداده اند خود جاي تامل دارد.
از سوي ديگر به موجب قانون كشور ما و عقدنامه هايي كه در قانون مدني به تصويب رسيده است، زنان هيچ حقي را در ازدواج ندارند. در حاليكه عدم آگاهي دختران باعث مي شود در عقدنامه هاي موجود كه دختران آن را امضا مي كنند و از لحاظ قانوني به عقد مردي درمي آيند جلوي شرايط ضمن ازدواج تنها يك ضربدر زده مي شود در حالي كه هر زني در جامعه مي تواند علاوه بر تعيين مهريه، شرايطي را ضمن عقد داشته باشد كه از آن جمله حق مسكن، حق ديدار خانواده، حق طلاق و ...است.
فرزانه افشار راد افزود: خانواده ها بايد قبل از ازدواج با انجام مشاوره حقوقي شرايط ازدواج خود را با يك حقوقدان يا وكيل در ميان گذاشته و با آشنايي از حقوق فردي خود در ازدواج شرايط ضمن عقد بگذارد.
شريفه دختر 14 ساله اي كه نمونه آن در جامعه ما بسيار است اگر با آگاهي تصميم به ازدواج گرفته بود مسلما تن به چنين ازدواجي نمي داد. شرايطي كه مطمئنا ضمانت اجرا دارد و اگر در عقدنامه طبق قانون مدني ما انشا شود، مرد مجبور به اجراي آن خواهد بود.
اين وكيل پايه يك دادگستري همچنين در خصوص اينكه زنان از ترس اتهام عدم تمكين تن به خشونت مي دهند نيز بيان داشت: اين موضوع به هيچ عنوان قابل پذيرش نيست چرا كه هر زني كه از سوي همسرش مورد خشونت قرار مي گيرد مي بايستي بلافاصله به كلانتري محل مراجعه كند و پس از انتقال به پزشكي قانوني و تاييد خشونت مي تواند از همسرش شكايت كند و دادگاه مرد خشن يا در صورت تاييد رواني را مجبور به تهيه خانه جداگانه براي همسرش مي كند. همچنين مرد موظف است كه نفقه زن را پرداخت كند.
از سوي ديگر افشار راد در خصوص تاثير رسانه هاي گروهي بر كاهش اينگونه اتفاقات گفت: وسايل ارتباط جمعي به خصوص تلويزيون مي تواند در كاهش همسر آزاري تاثير بسيار داشته باشد. اما متاسفانه انتقادي كه بر اين رسانه جمعي وارد است، اينكه در سريال هاي تلويزيوني توجهي به احترام متقابل همسران و فرزندان نمي شود.
وي همچنين گفت: اينكه قرار است از سوي سازمان بهزيستي، تست سلامت روان از زوجين گرفته شود بسيار موثر است اما نبايد فراموش كرد كه اينگونه خشونت ها بيشتر از سوي مردان است. چرا كه بيشتر پسران در دوران طفوليت مورد خشونت قرار مي گيرند.
وي در پايان بيان داشت: قانون مجازات اسلامي براي اينگونه افراد مجازات سنگيني را در نظر دارد. اما قاضي پرونده مي تواند براي خسارت هاي روحي كه بر شريفه وارد شده است نيز خسارت مالي از متهمان بگيرد.
همچنين احسان كمالي يك حقوقدان نيز در اين زمينه عقيده دارد: يكي از دلايل به وجود آمدن چنين اتفاقاتي را مي توان فقر فرهنگي دانست البته فقر فرهنگي يك بحث كلي و واژه اي عام محسوب مي شود ولي در بوجود آمدن چنين معضلاتي، كمبود سواد، عدم درك صحيح از مسايل و مشكلات، عدم توانايي تطبيق مسايل روز با نوع نگرش فرد را مي توان شاخه هايي از فقر فرهنگي دانست. البته چنين اتفاقاتي در قشر تحصيلكرده جوامع نيز بروز مي كند كه نشان  دهنده كافي بودن تحصيل براي دور بودن از چنين مشكلاتي نيست، يكي از راه هايي كه مي توان به عنوان زيرساخت در پيشگيري از اين اتفاقات به كار برد، دادن آگاهي به خانواده ها، دادن مشاوره به زوج هاي جوان چه قبل و چه بعد از ازدواج، بالا بردن سطح تحصيلات جامعه به عنوان يك پارامتر مثبت و همچنين بالا بردن قدرت تعامل و تسامح در افراد است. البته موارد ياد شده فقط در بخش فرهنگ سازي خلاصه مي شود ولي بايد ياد آور شد كه بسياري از اين معضلات ريشه در تنگناهاي اقتصادي و مشكلات مادي دارد البته همه اينها مطلق نبوده و ما بارها شاهد بروز چنين مسايلي در خانواده هاي تحصيلكرده و مرفه بوده ايم. اما چيزي كه قابل توجه است بالا بودن آمار در خانواده و جوامعي است كه فقدان عنصر سواد و پول به طور آشكار وجود دارد.
اگر بخواهيم به نوعي به نقش قانون و قانونگذاري و نوع نگرش قانون به جامعه و خانواده نگاه كنيم راهي جز تهديد كردن و اعمال فشار روي جامعه براي ما باقي نمي گذارد در حاليكه هيچگاه و در هيچ جامعه اي فشار اهرم درستي براي اصلاح نبوده است. هر گاه محدوديت ها بيش از پيش باشد زمان انفجار به عقب مي افتد اما در زمان انفجار خسارات جبران ناپذيري باقي مي گذارد. قانون تنها ابزاري براي محدود و قالب بندي رفتارهاي افراد و كنشهاي جامعه است به همين خاطر نمي توان هميشه مجازات و قانون هاي شديد و محدود كننده را عاملي براي از بين بردن جنايت ها و معضلات دانست. متاسفانه عدم اطلاع رساني صحيح و عدم ساخت فرهنگ قانونمداري جامعه ما را رو به انحطاط مي كشاند - در قوانين ما كمبودي نيست و مشكلات احساس نمي شود، كمبود در اجرا و ملاحظاتي است كه صورت مي گيرد. در ارتباط با آزمايش ها و تست هاي روانشناختي كه اين روزها قبل از ازدواج صورت مي گيرد. عنوان مي شود كه مي تواند باعث كمتر شدن چنين اتفاقاتي بر جامعه شود ولي نمي توان به جرات گفت كه عاملي موثر است يا خير. ولي چيزي كه به چشم مي آيد اين است كه اكثر افراد مورد آزمايش معمولا در پاسخ به گزينه هاي تست، آرمان ها و آرزوهاي خود را هدف قرار داده و خود را انساني پاك، شريف و متعهد نشان مي دهند و از ذات خود فاصله مي گيرند. پس نمي توان گفت كه چنين راهكاري مي تواند آمار چنين اتفاقاتي را در جامعه بطور محسوس پايين بياورد ولي باز هم در نوع خود مي توان با ذكر سوالاتي دقيق، خرد و در عين حال موشكافانه به مقداري از واقعيات درون افراد پي برد.

بازگشت مرد مرده
مردي در كانادا به خانواده اش زنگ زد. ولي اين يك تماس عادي نبود. چندي پيش خانواده اسكويرز به پليس مراجعه كرده بود تا در مورد دين اسكويرز كه مدت ها به خانه نيامده بود پرس و جو كنند. آنها بر سرد خانه اي برده شدند و در آنجا جسد مردي را كه بر اثر سانحه قطار كشته بود مشاهده كردند. جنازه به حدي متلاشي شده بود كه تشخيص هويت آن كار مشكلي بود. خواهر دين گفت كه آن جسد برادر اوست و در اين مورد شكي ندارد. خلاصه اين خانواده براي پسر قرباني مراسم ترحيم برگزار كرد. دين در گوشه اي ديگر از كانادا خبردار شد كه براي او مجلس ختم گرفته اند. او با خانواده خود تماس گرفت و موضوع را براي آنها تعريف كرد. دختر دين مدتي دچار اختلال حواس شد زيرا در مراسم تدفين زماني كه با پدرش صحبت مي كرد تصور كرده بود يا خودش مرده است يا روح پدرش با او سخن مي گويد در پايان ماجرا به خوشي ختم شد.

راهبه قلابي
اين هم خبري است از عواقب آزار و اذيت اسرائيلي ها. چند وقت است كه به علت احتمال حملات مبارزان آزادي بخش فلسطين، صهيونيست ها تدابير امنيتي شديدي را به كار بسته اند و زندگي را به كام مردم منطقه تلخ كرده اند. سه شنبه يك زن رومانيايي در دارالسلام دستگير شد. او 58 سال سن دارد و براي اينكه از شر كنترل برگه هاي عبور در ايست هاي بازرسي اسرائيلي ها رهايي يابد، تصميم گرفت لباس راهبه ها را بر تن كند. خلاصه پليس رژيم اشغالگر، يكبار كه اين زن با لباس راهبگي وارد ساختماني شد و با تنپوش عادي از آنجا خارج شد به او مشكوك شد و پس از دستگيري متوجه شد كه اين زن 18 ماه با اين حربه در مناطق تحت كنترل به راحتي تردد مي كرده است.

۵۰ مورد خودكشي
طي هفته گذشته از 3 هزار و 45 ماموريت گروه عمليات اورژانس، بيشترين مورد متعلق به اورژانس قلبي بوده است.
طي هفته گذشته 677 مورد اورژانس قلبي به مركز 115 اعلام شده است و اين در حالي است كه آمار بيماران اورژانس تنفسي  به 312 مي رسد.
بر اساس اعلام مركز اورژانش 115 تهران، در اين هفته 52 مورد اقدام به خودكشي گزارش شده است و آمار مسموميت ها نيز 91 مورد فوريت هاي اورژانس را به خود اختصاص داده اند.
همچنين تصادفات منجر به مجروحيت هفته گذشته گزارش شده به اورژانس، 576 مورد بوده است. از تعداد 3 هزار و 45 مورد پوشش عمليات امداد اورژانس تهران، يكهزار و 72 مورد به بيمارستان انتقال پيدا كرده و يكهزار و 281 نفر نيز در محل حادثه به شكل سرپايي درمان شده اند.

اينجا
خواستگار سارق تحت تعقيب 
چندي پيش سارا دختر 24 ساله در حوالي خيابان شيرپاستوريزه با مرد 32 ساله اي به نام شاهين آشنا شد. مدتي از آشنايي اين دو جوان نگذشته بود كه شاهين با وعده ازدواج و بيان اينكه از نظر احساسي به سارا وابسته شده است، سارا را اغفال كرد. مدتي بعد نيز به دختر گفت: مي  خواهم تو را به عنوان دختري كه قصد ازدواج با او را دارم به برادر بزرگم معرفي كنم. سارا با هزار آرزو به همراه شاهين به محلي رفت كه تصور مي  كرد قرار است او را به عنوان عروس به برادرشوهر معرفي كنند، ولي غافل از اينكه نقشه هاي شومي از قبل طرح ريزي شده بود. سارا به محل قرار كه رسيد پسر جواني را مشاهد كرد كه به همراه دو دختر جوان داخل يك خودرو پرايد نشسته بودند. سارا سوار خودرو شد. مسافتي را كه طي كردند مقابل يك آبميوه فروشي ايستاده و شاهين چند ليوان آبميوه خريد. سارا نوشيدني را نوشيد بدون آنكه بداندنوشيدني او كاملا متفاوت با ديگر آبميوه ها است. سارا چند دقيقه بعد از خوردن آبميوه بيهوش شد و 24 ساعت بعد در حاليكه تمامي طلاهاي او به ارزش 700 هزار تومان به همراه وجه نقد داخل كيف دستي او را ربوده بودند جسم ناتوانش را يك كوچه پايين تر از منزلشان واقع در محله شادآباد رها كردند.ماموران دايره يك اداره آگاهي جست وجوي خود را براي شناسايي متهمان اين پرونده آغاز كرده اند.

جسد سوخته زير خاكستر دوك هاي نخ 
ايسنا - آتش سوزي بزرگ كارگاه و انبار نخ چهار راه سيروس، 30 ميليون تومان خسارت برجاي گذاشت. يك مرد نيز در اين حريق كه در ساعت 2 و 52 دقيقه بامداد روز جمعه 3 مهر ماه رخ داد، جان باخت و تمامي اين كارگاه خاكستر شد. يكي از شاهدان درباره اين حادثه گفت: هنگامي كه با دوستانم از تفريح شبانه به سمت خانه مان درنزديكي چهار راه سيروس حركت مي كرديم با فريادهاي مردي مواجه شديم كه از طبقه دوم استمداد كمك مي كرد و از ما خواست كه با شماره 125 تماس بگيرم. ما از آن مرد خواستيم كه از آن جا خارج شود، اما او گفت در آتش گير افتاده است و حتي نمي تواند به پشت بام برود و در حين گفت وگوي من با آن مرد ناگهان تمامي پنجره هايي كه سمت كوچه بود خرد شده و ما هرچه تلاش كرديم نتوانستيم از وضعيت او اطلاعي كسب كنيم. نيروهاي آتش نشان كمتر از 5 دقيقه بعد از آن تماس خود را به محل حادثه رساندند و آتش توسط نيروهاي سه ايستگاه 1و 3 و 4 تا ساعت 6 بامداد خاموش شد؛ اما اثري از آن مرد نبود. با آغاز روز جمعه و حضور نيروهاي پليس در محل حادثه جسد مرد سوخته زير خاكستر دوك هاي نخ پيدا شد و كارشناسان سازمان آتش نشاني در حال حاضر مشغول بررسي علل اين سانحه هستند و هويت مرد فوت شده تاكنون روشن نشده است.

دستگيري زورگير حرفه اي مترو كرج 
احمد 25 ساله هميشه اطراف ايستگاه مترو ديده مي شد و كسي به تردد بي مورد هر روزه وي در آن محل توجه خاصي نشان نداده بود. از زماني كه احمد در آن محل ديده شد، تعداد سرقت هاي مسلحانه با سلاح سرد نيز در آن منطقه ازدياد يافته بود ولي باز كسي به او شك نداشت. احمد هر روز به ايستگاه مترو مي رفت و آنقدر منتظر مي ماند تا يك خورد مسافركش پر از مسافران زن يا دختر شود، آنگاه او نيز در كنار مسافران ديگر جاي گرفته و خودرو شروع به حركت مي كرد. در طول مسير در حوالي منطقه ملارد و شهريار در يك محوطه خلوت ناگهان احمد چاقو و خنجر خود را از جيب خارج كرده و با تهديد راننده و مسافران اقدام به اخاذي از آنان مي كرد. با ازدياد پرونده هاي شكايت در اين خصوص عمليات ويژه پليسي براي دستگيري احمد آغاز شد، در اولين مرحله چهره نگاري از متهم كه توسط شكات صورت گرفت، ماموران انتظامي با حفاظت دقيق مناطق تحت تردد وي موفق شدند وي را اواخر هفته گذشته در ايستگاه مترو شناسايي و دستگير كنند. متهم در جريان بازجويي هاي پليسي به 20 فقره سرقت با سلاح سرد اعتراف كرد. بررسي بيشتر پليس در اين خصوص در دادسراي شهرستان كرج زيرنظر بازپرس رحيمي ادامه خواهد يافت.

قتل در شيراز، دستگيري در تهران
001866.jpg
ماموران دايره 10 اداره آگاهي تهران قاتل فراري را پس از 3 ماه دستگير كردند. صبح ديروز ماموران اداره آگاهي توانستند جوان 24 ساله اي را در خيابان فدائيان اسلام شناسايي و دستگير كنند. اين جوان كه مهدي نام دارد، سه ماه پيش پس از درگيري در شهر شيراز فرد ديگري به نام مهدي زارعي را با ضربات چاقو از پاي درآورده بود. مهدي پسر 24 ساله هنوز به دلايل خود براي ارتكاب چنين جنايتي اعتراف نكرده است. اين در حالي است كه تحقيقات كماكان ادامه دارد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |