يكشنبه ۵ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۷ - Sep 26, 2004
عناوين دروس انتخابي مهارتي و پرورشي دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه اعلام شد
عناوين دروس انتخابي مهارتي و پرورشي دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه اعلام شد
مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي آموزش و پرورش، عناوين ۲۱ گانه دروس انتخابي مهارتي و پرورشي دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه را اعلام كرد.
مهندس علي زرافشان در گفت وگو با ايسنا عناوين ۹ گانه كتب درسي انتخابي پرورشي مقطع متوسطه در سال تحصيلي جديد را شامل «گفت وگوي تمدنها»، «آموزش حقوق براي نوجوانان»، «آشنايي با قوانين مهم اجتماعي»، «مهارت هاي زندگي»، «فعاليت هاي قرآني»، «بهداشت محيط خانواده»، «مهارت هاي مطالعه و پژوهش»، «مباني تربيت بدني» و «احكام و اخلاق» برشمرد و گفت: «آموزش حقوق براي نوجوانان» و «گفت وگوي تمدن ها» در سال تحصيلي گذشته نيز تدريس مي شدند.
وي از «مقدمات پژوهش علمي»، «برنامه ريزي تحصيلي و شغلي»، «كار با رايانه»،« كارگاه خوداتكايي» و «هنر» به عنوان عناوين دروس انتخابي مهارتي نام برد و افزود: بر اين اساس دانش آموزان متوسطه مي توانند در برخي رشته هاي سال دوم يا سوم يك واحد دو ساعته از دروس فوق و در سال اول سه واحد درسي را به عنوان دروس مهارتي انتخاب كنند.
زرافشان با اشاره به كتب دروس جبراني و تكميلي اين مقطع تصريح كرد: دانش آموزاني كه نيازمند آموزش هاي جبراني و تكميلي هستند در درس رياضي، كتاب «مهارت هاي حل مسئله» را خوانده و در ساير دروس نيز نظير عربي، فيزيك، شيمي و زيست شناسي كه كتابي براي آنها تاليف نشده، مي توانند از كتب آموزشي كه مدرسه براي آنها تعيين مي كند، استفاده كنند.
وي مجموعه كتب دروس پرورشي در مقطع راهنمايي را نيز ۷ عنوان بيان كرد و به ايسنا گفت: دانش آموزان و مربيان اين دوره مي توانند از كتبي نظير: «دوستي و دوستيابي»، «در مسير قرآن»، «بلوغ و نوجواني»، «فرهنگ مطالعه و پژوهش»، «روابط اجتماعي»، «نوجوان و اسوه ها» و «مهارتهاي زندگي» (به عنوان فوق برنامه) استفاده كنند.

قانون پيشگيري از جرم به مرحله بررسي رسيد
001893.jpg
ايرنا: پايگاه اطلاع رساني سخنگوي دولت ديروز از بررسي «قانون پيشگيري از جرم» در كميسيون لوايح دولت خبر داد و اعلام كرد براساس اين قانون، «شوراي عالي پيشگيري از جرم» به رياست رئيس قوه قضاييه تشكيل خواهد شد.
شوراي عالي پيشگيري از جرم در راستاي اجراي بند(۵) اصل ۱۵۶ قانون اساسي مبني بر اقدام مناسب قوه قضاييه براي پيشگيري از وقوع جرم و اصلاح مجرمين و اتخاذ سياست هاي جامع، هماهنگ و اثر بخش در زمينه پيشگيري از جرم تشكيل مي شود.
در اين گزارش آمده است «معاون اول رئيس جمهوري، دادستان كل كشور، وزيران كشور، اطلاعات، دادگستري، فرهنگ و ارشاد اسلامي، كار و امور اجتماعي و آموزش و پرورش» از جمله اعضاي شوراي عالي پيشگيري از جرم هستند.
«رئيس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس، رئيس سازمان صدا و سيما، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس سازمان بازرسي كل كشور، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضاييه، رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح، رئيس سازمانها زندانها، رئيس مركز مطالعات راهبردي و توسعه قضايي، فرمانده نيروي مقاومت بسيج، رئيس سازمان بهزيستي كشور، دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر، دبير شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، رئيس شوراي عالي اسلامي استانها و رئيس سازمان پيشگيري از جرم (دبير شورا)» ديگر اعضاي شوراي عالي پيشگيري از وقوع جرم را تشكيل مي دهند.
در گزارش سايت سخنگوي دولت آمده است: به تناسب موضوع هايي كه در اين شورا مطرح خواهد شد از استادان، پژوهشگران و نمايندگان ساير دستگاههاي دولتي و غيردولتي نيز براي شركت در جلسات اين شورا دعوت خواهد شد.
«تصويب طرحها و برنامه هاي پيشگيري از جرم، اقدام مناسب براي اصلاح قوانين و مقررات جرم زا، اتخاذ سياست هاي لازم براي توسعه و گسترش فرهنگ پيشگيري از جرم، تخصيص اعتبارهاي لازم و استفاده بهينه از منابع و امكانات موجود در زمينه پيشگيري از جرم» از جمله مهمترين وظايف شوراي ياد شده است.
براساس اين گزارش «دولت موظف است پس از بررسي هر ساله در رديف بودجه، به طور جداگانه و متمركز بودجه اي براي اجراي برنامه هاي ملي، منطقه اي و محلي پيشگيري از جرم منظور نمايد.»

دختران جوان در بم، با مشكلات جدي روحي مواجهند
001896.jpg
گروه اجتماعي: بيشترين آسيب ناشي از زلزله بم بر دختران جوان با فاصله سني ۱۵ تا ۲۵ سال و زنان خودسرپرست (بي سرپرست) وارد شده و زمينه ساز بسياري از اختلالات روحي و رواني است.
يك مددكار اجتماعي در بم گفت: در حال حاضر ازدواج مردان با سنين بالا با دختران بسيار جوان حتي زير ۲۰ سال در منطقه رايج شده كه غالباً يا به صورت فروش دختران است و يا خود دختران به دليل فقر شديد خانواده با اين ازدواج ها موافقت مي كنند.اين مددكار حضور افراد غيربومي در منطقه را از ديگر مشكلات شهر بم عنوان كرد و گفت: متأسفانه به دليل درست اجرا نشدن طرح پالايش (شناسايي افراد بومي از غيربومي) جمعيت مردم بم تقريباً دو برابر جمعيت قبل از زلزله است.
وي افزود: اعتياد يكي ديگر از معضلات اين شهر است و متأسفانه تعداد دختران و زنان معتاد در اين شهر زياد است و بايد در اين زمينه چاره اي مناسب و فوري انديشيده شود.
اين گزارش حاكي است: اقشار مختلف مردم در بم از نظر روحي با مشكلات جدي مواجه هستند و با وجود مراكز بهزيستي و سازمانهاي غير دولتي كار زيادي براي آنها انجام نمي شود.
دكتر مصطفي تبريزي،  روانپزشك در خصوص اختلالات روحي و رواني به ايسنا گفت: زنان به علت نداشتن شرايط يكسان اجتماعي بيشتر در معرض افسردگي و اضطراب قراردارند.دكتر تبريزي با اشاره به عوامل زمينه ساز بيماري هاي رواني گفت: اين دسته از بيماري هاي رواني به علت مشكلات بيولوژيك و ارگانيك بدن به وجود مي آيد كه موجب افسردگي و اضطراب در فرد مي شود.
اين روانپزشك ادامه داد: در اين دسته از اختلالات رواني فرد هيچ گونه ايراد و اشكالي در سيستم بيولوژيك خود ندارد اما تاريخچه زندگي او با ناملايمت ها و بدآموزي هايي روبه رو بوده كه اين بيماران سايكولوژيك (اختلالات رواني) دارند.

۶ دي ماه؛ آغاز اعزام زايران حج تمتع
001899.jpg
مهر: مدير حج و زيارت استان تهران گفت: ۶ دي ماه اعزام اولين گروه زايران به حج تمتع آغاز خواهد شد. اعزام زايران به حج تمتع از سراسر كشور اوايل دي ماه آغاز مي شود و پروازها نيز ۲۰ روز ادامه دارد.
مدير حج و زيارت استان تهران در ادامه افزود: به طور متوسط هر زاير ايراني ۲۸ الي ۳۰ روز در مدينه و مكه اقامت كرده و به اعمال حج تمتع مي پردازد و همچنين كل عمليات حج تمتع زايران ۵۳ يا ۵۴ روز به طول مي انجامد.
مدير حج و زيارت استان تهران تأكيد كرد: امسال ظرفيت اعزام زايران حج تمتع در كل كشور ۹۰ هزار در نظر گرفته شده كه از بين آنها بيش از ۲۰ هزار نفر از استان تهران به حج تمتع مشرف خواهند شد.
وي خاطرنشان كرد: زمان برگشت زايران نيز از ۶ بهمن ماه آغاز و تا ۲۴ بهمن ماه به طول خواهد انجاميد.

برابر آمار متوفيان ۶ ماه اول ۸۳
كمترين مرگ و مير به معلمان مربوط مي شود
گروه اجتماعي: كمترين تعداد فوت شدگان در شهر تهران مربوط به دختراني است كه در رده سني ۵ تا ۹ سال بوده اند.
مدير عامل گورستان بهشت زهرا(س) كه با خبرگزاري مهر گفت و گو مي كرد، افزود: پسران رده سني ۵ تا ۹ سال كه در ۶ ماه اول سال جاري در شهر تهران فوت شده اند ۱۰۰ نفر و دختران همين رده سني ۶۱ نفر بوده اند. اين رده سني كمترين تعداد متوفيان را در ميان ۲۳ هزار و ۷۲۰ نفر متوفي نيمه اول سال ۸۳ شهر تهران نشان مي دهد.
مهندس رضاييان همچنين گفته است: بالاترين مرگ و مير در شهر تهران به سنين ۶۵ به بالا مربوط مي شود كه ۶ هزار و۷۰ نفر متوفي در اين رده سني به ثبت رسيده است.
به گفته مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) معلمان تهراني با كمترين تعداد مرگ و مير انواع صاحبان مشاغل، ۲۵ صدم درصد متوفيان را تشكيل مي دهند.
رضاييان افزوده است: سكته قلبي و پس از آن سكته مغزي كماكان با ۲۰ درصد به عنوان شايع ترين علل بيماري هاي فوت تهراني ها تلقي مي شود. چنان كه سرطان ريه نيز با ۰۶/۱ درصد در ميان شايع ترين بيماري هاي منجر به فوت در پايين  ترين رده قرار دارد.
مدير عامل سازمان بهشت زهرا در خصوص منطقه بندي مختلف شهرداري، بيشترين آمار متوفيان را از منطقه ۱۵ با ۲۵/۵ درصد و كمترين تعداد را از منطقه ۲۲ شهرداري با ۸۳ /۰ درصد اعلام كرده است.

نيمي از جمعيت جهان از آب سالم محرومند
گروه اجتماعي: براساس گزارش سالانه سازمان بهداشت جهاني نيمي از جمعيت جهان از داشتن آب سالم و بهداشتي محرومند و تنها دوميلياردو۶۰۰ميليون نفر با شرايط محدود به آب سالم دسترسي دارند.
براساس گزارش جهاني سلامت، مصرف آب ناسالم، عدم دسترسي به آب، نداشتن فاضلاب، تماس با آب ناسالم و مديريت نامناسب منابع و سيستم هاي آب از جمله در كشاورزي با عوارض نامطلوب سلامت همراه است. اسهال عفوني به تنهايي بيشترين سهم را از بار بيماري مربوط به آب، فاضلاب و بهداشت فردي نامناسب به خود اختصاص داده است.
ارزيابي سازمان جهاني بهداشت از علت بيماري هاي اسهالي، ۸۸ درصد به آب و فاضلاب نامناسب مربوط بوده است و نزديك به ۱/۳ درصد از موارد مرگ (۷/۱ ميليون) در سراسر جهان به آب ناسالم منتسب مي باشد كه بيشتر در كشورهاي در حال توسعه است و۹۰درصد آنها در كودكان رخ مي دهد.

نمايشگاه آثار فرهنگي هنري فرهيختگان ايثارگر برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: آثار فرهنگي و هنري مرتبط با حوزه فرهنگ ايثار و شهادت ۶ مهر همزمان با برگزاري اولين همايش تجليل از فرهيختگان ايثارگر به نمايش درمي آيد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين نمايشگاه كه دفتر مشاورين رئيس جمهور در امور ايثارگران، وزارت آ موزش و پرورش، وزارت كشور، جهاد كشاورزي، سازمان صدا و سيما، دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي، سازمان امور جانبازان، سازمان تبليغات اسلامي، بنياد شهيد و امور ايثارگران، ستاد رسيدگي به امور آزادگان، وزارت نفت، پايگاه اطلاع رساني فرهنگ ايثار (سايت ايثار) در آن شركت مي كنند، محصولات فرهنگي ايثارگران شامل: تصاوير، لوح هاي فشرده، بسته هاي نرم افزاري، كتب انتشار يافته و... به نمايش گذاشته مي شود.
بنابراين گزارش، ارگان ها و دستگاه هاي مرتبط با حوزه ايثار و شهادت نيز براي شركت در اين نمايشگاه دعوت شده ا ند.
همچنين نمايشگاه عكس دفاع مقدس و ايثارگران با همكاري بنياد فرهنگي روايت همزمان با اين همايش نيز برگزار خواهد شد.

طرح كمك به نيازمندان از حساب ذخيره ارزي ناقص است
فارس: طرح كميسيون اجتماعي مجلس مبني بر اختصاص ۷ هزار ميليارد ريال از حساب صندوق ذخيره ارزي به مددجويان بهزيستي و كميته امداد امام، ناقص است.
محمدرضا راه چمني، رئيس سازمان بهزيستي كشور افزود: در اين طرح كه با پيشنهاد كميسيون اجتماعي مجلس مطرح شده، فقط ايتام و زنان سرپرست خانوار كه از سوي هر دو ارگان بهزيستي و كميته امداد حمايت مي شوند، مورد توجه قرار گرفته اند و قشر عظيم معلولان ،كودكان خياباني، بيماران رواني، دختران فراري، معتادان و سالمندان به هيچ وجه مورد توجه قرار نگرفته اند.
وي گفت: اگرچه اين طرح با دلسوزي نمايندگان مجلس و براي كمك به محرومان جامعه ارائه شده اما پيشنهاد ما اين است كه حالا كه چنين پيشنهادي مطرح شده اعتبار آن به نحوي افزايش يابد كه امكان استفاده از آن براي ديگر اقشار نيازمند فراهم شود يا اينكه در شور دوم تصويب آن، ساير گروه هاي تحت پوشش سازمان بهزيستي مشمول استفاده از مزاياي اين طرح قرار بگيرند.
وي افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر معلول جسمي و حركتي، ذهني، نابينا و ناشنوا تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند و از حداقل مستمري اين سازمان استفاده مي كنند.
وي گفت: علاوه بر آن رسيدگي به وضع سالمندان و نگهداري آنها جزء وظايف قانوني بهزيستي است، بيماران رواني و بسياري از نيازمندان و محروماني كه زير خط فقر يا حتي در فقر مطلق هستند نيز نيازمند كمك هاي اين سازمان هستند در حالي كه سازمان بهزيستي با اعتبار اندك خود به هيچ وجه پاسخگوي نياز آنان نيست و متأسفانه در طرح پيشنهادي مجلس نيز به اين موضوع توجه نشده است.
وي اضافه كرد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر از مددجويان سازمان بهزيستي پشت نوبت كار هستند كه متأسفانه اين امر نيز در طرح پيشنهادي به چشم نمي خورد.

يادداشت
حاشيه هاي ناامني
ليلا خاكسار
بر اساس آماري كه از سوي وزارت مسكن و شهرسازي اعلام شده، ۵ ميليون حاشيه نشين در كشور وجود دارد كه ۷۵ درصد آنها در اطراف تهران و چند كلان شهر ديگر كشور ساكن هستند.
نرخ رشد بي سوادي، بيكاري، بزهكاري و جرم و جنايت به دليل فقدان ساختارهاي مناسب فرهنگي، آموزشي، تربيتي، اجتماعي و اقتصادي در حاشيه شهر بالا بوده و اين در حالي است كه وجود برخي اتباع بيگانه مهاجر نيز طي چند سال اخير به عدم امنيت و تعادل در اين مناطق دامن زده و هر چند گاه وقوع جرائم و جنايات بسياري توسط اين افراد يا مهاجران ناشناس گزارش مي شود. بر اساس تحقيقات كانون اصلاح و تربيت نيز، طي سالهاي ۸۰ تا ۸۲ وقوع بزه در مناطق حاشيه نشين روند افزايشي داشته است.
در اين راستا توجه به تابعيت مددجويان به عنوان نكته اي حائز اهميت در بروز بزه مورد توجه قرار گرفته و در سال ۸۲ تعداد مددجويان خارجي نيز افزايش داشته است، به گونه اي كه ۶ درصد مددجويان هدايت شده به كانون اصلاح و تربيت طي سال هاي ۸۰ تا ۸۲ را افراد افغاني، يك درصد را مددجويان عراقي و ۹۳ درصد را مددجويان ايراني تشكيل داده اند.
همچنين در اين گزارش آمده است كه از ميان كل مددجويان طي اين سالها ۷۰ درصد متولد شهر هستند كه لازم است تدابير ويژه در شهرهاي بزرگ در جهت كاهش جرايم و توجه بيشتر به كودكان و نوجوانان به عمل آيد و نسبت به آسيب زدايي محيط زندگي اقدامات آموزشي صورت گيرد.
همچنين بيشتر مددجويان يعني حدود ۵۸ درصد آنها محل سكونت خود را شهر اعلام كرده و ۱۲ درصد محل زندگي خود را حاشيه شهر اعلام نموده اند كه اين وضعيت روند افزايشي داشته و لازم است با اتخاذ تدابير لازم از مهاجرت به نقاط شهري و افزايش مناطق حاشيه نشين جلوگيري شود.
جامعه شناسان معتقدند: بسياري از افرادي كه از روستاها به شهر مهاجرت مي كنند، به دليل تنگناهاي اقتصادي نمي توانند جايگاهي در شهرها داشته باشند و به ناچار براي تهيه مسكن و با هزينه پايين تر به حاشيه شهرها رانده مي شوند. وجود فرهنگ ناهمگون اين منطقه، كه هر كسي را از شهر و ديار خاص خود به اين منطقه كشانده و سطح پايين سواد و اطلاعات اجتماعي، ناخودآگاه بافتي را به وجود مي آورد كه براي داشتن جايگاه اجتماعي نيازمند، توجه و نگرش خاص هستند. زيرا در غير اين صورت منجر به رفتارهاي ناهنجار از سوي اين جماعت ناهمگون مي شود، كه فقر اقتصادي آنها مهمترين عامل دامن زدن به فقر فرهنگي اين گروه است.
در اين راستا مي توان تشكيل سازماني به نام سازمان پيشگيري از جرم را به فال نيك گرفت و به متوليان و گردانندگان اين سازمان يادآور شد كه حاشيه هاي شهرها از مناطقي هستند كه نقشي مؤثر در وقوع يا عدم وقوع بسياري از جرايم دارند و توجه ويژه به مشكلات اقتصادي و فرهنگي اين مناطق مي تواند نقشي مؤثر در وقوع بسياري از جرايم داشته باشد. ضمن اين كه جلوگيري از وسيع تر شدن اين مناطق مي تواند تأثير سازنده در حل بسياري از قضايا به جا بگذارد.
در اين ميان، چندان نامناسب نيست كه به وقوع جنايت پاكدشت اشاره اي داشته باشيم كه منطقه اي با ۳۰۰ هزار نفر جمعيت آن هم منطقه  اي حاشيه نشين كه تنها يك كلانتري در آن براي رسيدگي به جرائم وجود دارد.
در اين منطقه در حدود ۱۰۰ هزار نفر افغاني زندگي مي كنند و مابقي كساني هستند كه بيشتر آنها از شهرهاي مختلف به اين منطقه مهاجرت كرده اند.
وقوع جرائمي نظير، جنايت پاكدشت زنگ خطري براي همه مردم و مسئولين است، كه شايد تضميني براي تكرار اين ماجرا وجود نداشته باشد. اين كه رئيس قوه قضائيه دستور تشكيل سازماني براي پيشگيري از جرم را مي دهد، مي تواند نقشي مؤثر در جلوگيري از وقوع چنين جرائمي داشته باشد. ضمن اين كه نبايد فراموش شود، مناطق حاشيه نشين كه مناطقي جرم خيز هستند، نيازمند توجه بيشتري هستند.

همايش علمي فرهنگي «مهدويت، استراتژي انتظار و جهان آينده» برگزار مي شود
ايسنا: سومين همايش «مهدويت، استراتژي انتظار و جهان آينده» ۶ و ۷ مهرماه از سوي جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران و با مشاركت مؤسسه فرهنگي موعود و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار مي شود.
دكتر مهدي پزشكي مدرس، دبير اجرايي اين همايش با تشريح برنامه هاي اين همايش گفت: در موضوع مهدويت اعتقاداتي وجود دارد كه بر اثر آن مجموعه اي از رفتارها و هنجارها در جامعه پديد مي آيد كه آفت و آسيب اين اعتقادات رفتارها را نيز دچار تحريف و آفت خواهد كرد. وي با برجسته و حساس دانستن نقش دانشگاهها و مراكز علمي در جلوگيري از بروز اين گونه تحريفات در جامعه تأكيد كرد: حوزه هاي علميه و دانشگاهها در اين راستا موظفند آسيبها و آفت هاي كنوني را كشف و بيان كنند تا از عوام زدگي و آسيب پذير شدن مباحث ديني به خصوص بحث مهدويت جلوگيري شود.
مسؤول دبيرخانه انتظار موعود جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي تهران گفت: در اين همايش علمي - فرهنگي سعي مي شود موضوع انتظار و مهدويت از دو بعد خارجي (ديدگاه اديان ديگر و تهديدها) و بعد داخلي (ماهيت ظهور و نقش انسانها) مورد بررسي قرار گيرد.
وي گفت: متاسفانه بعضي به جاي اين كه به دنبال آسيب ها و تحليل آن باشند، به عقايد سطحي و عوام زدگي دامن زده اند و حقايق انتظار را آنگونه كه بايد بيان نكرده اند به طوري كه بيشتر به جنبه تبليغي و ترويجي آن پرداخته شده است تا جنبه تبييني و امروز ايجاد كرسي مهدي شناسي در حوزه ها و دانشگاه ها جدي به نظر مي رسد.
دبير اجرايي همايش در پايان با تأكيد بر علمي و فرهنگي بودن همايش، سخنراني با موضوعات «مسيحيت صهيونيستي و آرماگدونيسم»، «غرب و آخرالزمان»، «ظهور از تصور تا واقعيت»، «اراده معطوف به حق»، «نقش اراده انسانها در تحقق ظهور» و پخش فيلم و تحليل فيلم درباره منجي در سينماي هاليوود، برگزاري نمايشگاه كتب و محصولات فرهنگي و اعزام شركت كنندگان در قالب يك كاروان به مسجد مقدس جمكران را از برنامه هاي اين همايش اعلام كرد.

پرونده هموفيلي ها براي تصميم گيري به
هيات وزيران مي رود
مهر: در جواب نامه اي كه كانون هموفيلي ايران براي دفتر رياست جمهوري فرستاده است، دفتر حقوقي رياست جمهوري راهكار جديدي را پيشنهاد كرده است و آن فرستادن پرونده به هيات وزيران براي بررسي است.
مدير عامل كانون هموفيلي ايران گفت: با توجه به در خطر بودن جان ۵۰ نفر از ۹۷۴ نفر باقي مانده از بيماران آلوده شده، كانون هموفيلي ايران نامه اي به دفتر رياست جمهوري فرستاد تا راهكاري را ارايه دهند كه بيماران بيش از اين دچار چرخه اعتراض ها و تجديد نظرها نشوند و امكان رسيدگي مستقيم و فوري تري براي بيماران فراهم شود.
احمد قويدل افزود: اين نامه از دفتر رييس جمهور به دفتر معاونت حقوقي و امور مجلس ارجاع شد و آن ها ضمن بيان اين مطلب كه طبق ماده ۳۳۱ آيين دادرسي مدني تجديد نظر خواهي حق قانوني خواندگان اين پرونده است و نمي شود آن ها را از چنين حقي محروم كرد راهكاري نيز ارايه كرده اند.
مدير عامل كانون هموفيلي ايران تصريح كرد: در اين نامه آمده است اگر قبل از صدور حكم قطعي توسط دادگاه شاكيان و محكوم عليه ها نظر به سازش داشته باشند با توجه به اصل ۱۳۹ قانون اساسي بايد هيات وزيران در اين باره تصميم بگيرند.

خبر هاي كوتاه
گروه اجتماعي:
* سازمان بهزيستي كشور در نظر دارد ۳۷۰ هزار كودك تحت پوشش مهدهاي كودك (خصوصي و دولتي) را بيمه حوادث كند. براساس تفاهم نامه با بعضي نمايندگي هاي بيمه ايران به زودي ۵ هزار نفر از مديران مهدهاي خصوصي و ۳ هزار نفر از مديران مهدهاي دولتي نيز بيمه مسئوليت مدني مي شوند.
* ليوان هاي يك بار مصرف، چندان هم كه گمان مي رفت، بهداشتي نبوده اند. خبرگزاري ايسنا گزارش داده است محققان دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان توانسته اند تأثير آب داغ و آزاد شدن مواد شيميايي در اين ظروف را اثبات كنند. به گفته اين محققان، ۶۰ ليوان يك بار مصرف از توليدات چند شركت مختلف را كه به طور تصادفي انتخاب شده اند،  آزمايش كرده و به اين نتيجه رسيده اند.(احتياط كنيد كه احتياط شرط اول سلامت است.)
* سن دختران سيگاري در جامعه روبه كاهش و استقبال دختران جوان از سيگار روبه  افزايش است. حسينعلي شهرياري (عضو كميسيون بهداشت مجلس) كه اين خبر را به «فارس» گفته است، مي افزايد: روزانه حدود ۴ ميليارد تومان صرف مصرف دخانيات و دو برابر اين رقم صرف هزينه هاي عوارض بعد از آن مي شود. (دختران كه بايد مادران آينده باشند، احتمالاً  به فرزندان   آينده خود رحم خواهند كرد.)
* مسئولان مختلف از نهادها و مراجع مختلف همچنان از طرح آموزش هاي مبارزه با اعتياد و دخانيات در مدارس كشور سخن مي گويند. امسال هم طبق اظهارات مسئول دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي بيش از ۴۰۰ مدرسه تحت پوشش اين آموزشها قرار مي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |