پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
قال أمير المؤمنين (ع) في وصيته لابنه محد بن الحنفيه:
.... و ألزم نفسك التودد و صبر علي مؤونات الناس نفسك و ابذل لصديقك نفسك و مالك و لمعرفتك رفدك و محضرك و للعامه بشرك و محبتك و لعدوك عدلك و انصافك و اضنن بدينك و عرضك عن كل احد فأنه أسلم لدينك و دنياك.
خصال، باب الثلاثه، ح ۱۷۸
توصيه ديگري كه حضرت علي (ع) در عداد توصيه هاي قبل به محمد بن حنفيه مي نمايد اين است كه: مهرباني با مردم را برخود لازم بشمار و بر مشكلات و سختي ها و هزينه هايي كه از ناحيه آنان بر تو وارد مي شود، تحمل داشته باش (انسان بايد در برابر تلخي ها و بي اعتنايي ها و جفاهايي كه از طرف مردم به او مي شود صبور وبردبار باشد)
آنگاه حضرت معاشرين با انسان را به ۳ دسته تقسيم نموده و در مقابل هر كدام تكليفي مشخص مي نمايد: ۱- دوستان صميمي و صادق كه در روايتي از آنها به «اخوان الصفا» تعبير شده است، براي آنان جان و مال خود را فدا كن. (اگر جان او در خطر بود و براي نجات وي، جان تو به خطر مي افتد اقدام كن). ۲- افرادي كه انسان با آنان نشست و برخاست و معاشرت مي كند اما در سطح دوستان دسته اول نيستند (اخوان المكاشره) اگر ايشان خواستار گفت و گو و نشست و برخاست با تو بودند پذيرايي خود را از آنان دريغ نكن. ۳- عموم مردم با آنان با حسن خلق برخورد نموده و از ترشرويي و عبوسي نسبت به ايشان اجتناب كن و با دشمنان خود نيز عدل و انصاف را مراعات نما. (گر چه دشمن هستند و لايجرمنكم شنئان قوم علي ان لاتعدلوا)
اما دين و آبروي خود را به هيچ كس چه دوست و چه دشمن مفروش، مراد اين نيست كه از آبروي خود براي گره گشايي از كار مردم مايه مگذار بلكه مقصود اين است كه كاري كه موجب آبروريزي باشد انجام مده.
امروز با حافظ
خورشيد سايه پرور طرف كلاه تو
اي خون بهاي نافه چين خاك راه تو
از دل نيايدش كه نويسد گناه تو
خونم بخور كه هيچ ملك با چنين جمال
مسابقه داستان نويسي براي نويسندگان زير ۲۹ سال
تعداد قابل توجهي از آثار چاپ نشده جوانان زير ۲۹ سال در قالب مجموعه داستان و رمان از نقاط مختلف ايران براي مسابقه قصه نويسي انتشارات علمي و فرهنگي ارسال شده است. به گزارش دبيرخانه اين مسابقه، استقبال جوانان قصه نويس بسيار مناسب بوده است و تعداد زيادي داستان كوتاه و بلند به دبيرخانه رسيده است. مصطفي خرامان مدير اجرايي اين جشنواره اعلام كرد: داوري آثار رسيده از مردادماه شروع شده است اما براي ارسال آثار تا پايان آبان ماه فرصت باقي است.
مصطفي خرامان يادآور شد: هدف ما در كنار برگزاري مسابقه داستان نويسي فراهم كردن فرصت مناسب براي جواناني است كه به علت گمنامي امكان چاپ آثارشان را ندارند و از طريق اين جشنواره مي توانند كتاب هاي خود را منتشر سازند.
داوران مسابقه قصه نويسي را صفدر تقي زاده، احمد غلامي، فريدون عموزاده خليلي، مصطفي خرامان و شرف الدين بزرگمهر تشكيل مي دهند.
اين مسابقه از سوي انتشارات علمي فرهنگي با همكاري سازمان ملي جوانان برگزار مي شود كه شامل دو حوزه داستان كوتاه و رمان است.
آثار ارسالي در صورت كسب آرا از سوي داوران علاوه بر اخذ جايزه، در قالب كتاب از سوي انتشارات علمي فرهنگي چاپ شده و حق التاليف هم به آنها تعلق خواهد گرفت. علاقه مندان مي توانند آثار خود را به خيابان آفريقا، جهان كودك، كوچه كمان، شماره ،۴ بخش فرهنگي مجموعه كودك، جوان و نوجوان ارسال كنند.

مهمان مامان در سينماهاي آمريكا و كانادا
003732.jpg
فيلم  سينمايي «مهمان  مامان» ساخته  داريوش  مهرجويي  محصول  سيما فيلم  در شهرهاي  مختلف  آمريكا و كانادا روي  پرده  رفت .
اداره  كل  رسانه  بين الملل  صدا و سيما روز چهارشنبه  گزارش  داد: برنامه نمايش  اين  فيلم  از ۱۵ مهرماه  جاري  در شهرهاي «تورنتو» ، «شيكاگو» و «لس آنجلس» آغاز شده  است .
براين  اساس ، برنامه  نمايش  فيلم  مهمان  مامان  در شهرهاي «ونكوور» ، «واشنگتن» و «سن  خوزه» ادامه  مي يابد.
فيلم  مهمان  مامان  با مضموني  اجتماعي  و براساس  داستاني  از «هوشنگ  مرادي  كرماني» ساخته  شده  است  و «گلاب  آدينه» ، «حسن  پورشيرازي» «پارسا پيروزفر» و «امين  حيايي» در اين  فيلم  نقش آفريني  كردند.
اين  فيلم  در بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم فجر حضور يافت .

جايزه جشنواره بال به سيندرلا اهدا شد
در دومين  جشنواره  بين  المللي  فيلم  جزيره  بالي  اندونزي  كه  ديشب پايان  يافت ، جايزه  ويژه  هيات  داوران  اين  جشنواره  به  فيلم  ايراني  سيندرلا ساخته  مسعود رسام  و بيژن  بيرنگ  از جمهوري  اسلامي  ايران  اختصاص  يافت .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كوالالامپور، در اين  جشنواره ، سي  و دو فيلم  سينمايي  از ده  كشور آسيايي  و اروپايي شركت  كرده  بودند كه  فيلم  ايراني  سيندرلا تنديس  ويژه  هيات  داوران  را دريافت  كرد.
مراسم  پاياني  اين  جشنواره  ديشب  در جزيره  بالي  اندونزي  برگزار شد و جايزه  فيلم  منتخب  ايراني  به  سبب  حضور نداشتن  رسام  و بيرنگ  كارگردانان اين  فيلم  به  شبان  شهيدي  مودب  سفير جمهوري  اسلامي ايران  در اندونزي  اهدا شد.
در اين  جشنواره  شماري  از فيلم  هاي  فرانسوي ، نروژي  و چك  و اسلواك  با حضور كارگردانان  و تهيه  كنندگان  آنها شركت  كرده  بودند.
فيلم  سفر به  فردا ساخته  حسين  حقيقي  كارگردان  ايراني  نيز در اين  جشنواره  شركت  داشت  كه  عنواني  به  دست  نياورد.

محمدرضا شفيعي كدكني، محمدعلي اسلامي ندوشن، تقي پورنامداريان، قمر آريان و...
بزرگان ادبيات فارسي ياد «عبدالحسين زرين كوب» را در زادگاهش گرامي داشتند
مراسم يادمان عبدالحسين زرين كوب از چهره هاي برجسته معاصر در زمينه پژوهش تاريخ و ادبيات با حضور چهره هاي سرشناس دانشگاهي ادبيات فارسي و با پيام هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و دكتر مهدي حميدي، در زادگاه اين محقق فقيد (بروجرد) برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از معاونت امور مجلس و هماهنگي هاي استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين راستا، افرادي چون دكتر محمدرضا شفيعي كدكني، دكتر محمدعلي اسلامي ندوشن، دكتر قمر آريان، دكتر محمدجواد حق شناس، دكتر تقي پورنامداريان، دكتر ايرج افشار، دكتر محمدعلي موحد، دكتر شيرين بياني، دكتر مهدي ماحوزي، دكتر اصغر دادبه، اعضاي برجسته دانشكده هاي تاريخ و ادبيات فارسي دانشگاه هاي كشور، نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي و ديگر مسئولان محلي، عصر ديروز در زادگاه دكتر زرين كوب گرد هم آمدند و امروز نيز در مجتمع فرهنگي بزرگي كه پيشتر يكي از سالن هاي آن به نام عبدالحسين زرين كوب بوده و قرار است در اين مراسم نام وي بر كل مجموعه نهاده شود، سخنراني خواهند كرد.
همچنين علاوه بر كتاب «سرباز علم، سرباز فرهنگ» به قلم قمر آريان همسر عبدالحسين زرين كوب و مشاور عالي مركز دايره المعارف بزرگ اسلامي  و روزبه زرين كوب، برادرزاده وي ، يادنامه اين پژوهشگر برجسته معاصر (هشتمين  شماره از سري «كتاب ديگر» معاونت امور مجلس و هماهنگي استان هاي وزارت ارشاد) به  سعي محمدجواد حق شناس، براي نخستين بار توزيع خواهد شد.
در اين كتاب، مقاله چاپ نشده اي از عبدالحسين زرين كوب با عنوان انسان و فرهنگ و مقالات و مطالبي به قلم افرادي چون: دكتر مهدي ماحوزي، روزبه زرين كوب، علي دهباشي، قمر آريان، عبدالرضا مدرس زاده، تقي پورنامداريان، سيداحمد پارسا، هما ناظم، محمدجواد حق شناس، محمدصادق بصيري، عادل شيرآلي، فريدون شايسته، نرگس اسكويي، محمود صادقي زاده، حبيب الله عباسي، ابوالفضل عليمحمدي، سجاد آيدين لو و عنايت الله مجيدي، گنجانده شده است.

بهارستان
و اگر زندگي را چنان كه مي خواهي
نتواني گذراند
پس چنان كه مي تواني بيازماي
كنستانتين كاوافي- ترجمه محمود كيانوش

پاسخ به پرسش پزشكي
توصيه به بيماران كليوي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي به بيماران كليوي و كساني كه در معرض اين بيماري هستند توصيه كرده است كه از مصرف شكر و آن چه كه از شكر حاصله از تصفيه نيشكر و چغندر ساخته مي شود خودداري ورزند تا بيماريشان شدت نيابد. وي در پاسخ به سئوالي درباره بيماري ايدز گفته است كه اين بيماري همچنان درمان ناپذير است و داروهاي موجود تنها باعث طولاني تر شدن عمر بيمار و از دست ندادن كيفيت زندگاني او مي شوند و راه پيشگيري، تنها مراقبت فردي است. بايد كاري كرد كه دچار اين بيماري پرتلفات نشد.

نگارستان
سالوادوردالي
003729.jpg
«ابرام خاطره» ۱۹۱۳/رنگ روغن روي بوم- ۳۳ط۱/۲۴ سانتي متر موزه هنرهاي مدرن/ نيويورك
دالي مدت پنج سال يكي از اعضاء سوررئاليست هاي پاريس بود. در اين مدت او به ترسيم تابلوي «ابرام خاطره» پرداخت كه در يكي از گالري هاي نيويورك به نمايش درآمد و موجب شهرت موزه هنرهاي مدرن نيويورك گرديد. اين شروع دوره ستيزه جويي تماشايي هنرمند اسپانيايي بود كه او را به يك ستاره بزرگ و منحصر بفرد در آمريكا تبديل كرد.ساعتهاي نرم و آويزان به عنوان يكي از نشانه هاي كارش در ديگر آثار نقاشي، كار گرافيكي و طراحي هاي صحنه دالي مشاهده مي شوند.شهرت اين تصوير عمدتاً به خاطر نمايش اشياء قابل تشخيص در يك قالب غيرمتعارف همراه با اوصاف غيرطبيعي است. ساعتهاي لخت، در واقع به يك مترادف بصري همه فهم براي خيالپردازي سوررئاليستي تبديل شده است.نقاشي دالي طي دهه ۱۹۳۰ بين يك خيالپردازي جسورانه و جو عجيبي از يك آرامش كمتر آشكار، در نوسان بود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
دعواي دو كشور بر سر تابوت كريستف كلمب
يكي از خبرهاي روز رسانه ها، مرافعه اسپانيا و جمهوري دومينيكن بر سر تابوت كريستف كلمب است كه ۱۲ اكتبر ۱۴۹۲ وارد باهاما در قاره آمريكا شد و بعداً جزيره هيسپالولا را (كه دومينيكن و هائيتي در آن قرار گرفته اند) مركز امپراتوري اسپانيا در قاره غربي قرارداد. اسپانيايي ها مي گويند كه كلمب در شهر سيويل آن كشور مدفون است و دومينيكني ها مدعي هستند در اين كشور، و هر دو هم دو تابوت حاوي استخوان هاي او را نشان مي دهند ولي دولت دومينيكن پريروز هم رضايت نداد تابوت باز شود و از استخوان هاآزمايش دي.ان.اي به عمل آيد تا حقيقت آشكار گردد و بنابراين، اين دعوا همچنان ادامه خواهد داشت. كريستف كلمب يك ايتاليايي بود كه به هزينه اسپانيا عازم هند از طريق درياهاي غرب شد و به قاره آمريكا رسيد. وي كه لقب «درياسالار اقيانوس ها» گرفته بود اواخر عمر از چشم پادشاه اسپانيا افتاد و در فقر و مسكنت درگذشت.
جراحي صدام حسين بدون بستري كردن او در بيمارستان!
منابع نظامي آمريكا دو هفته پس از اين كه روي صدام حسين عمل جراحي فتق صورت گرفت قضيه را اعلام كردند. در اين گزارش آمده بود كه صدام حسين از زندان به يك بيمارستان در بغداد منتقل و پس از عمل جراحي كه توسط جراحان عراقي انجام شد همان روز به سلول خود انتقال يافت. اين خبر باعث انتقاد برخي از جرايد و سوژه طنز و كاريكاتور قرار گرفته است كه چرا اجازه نداده بودند يك بيمار سالخورده پس از عمل جراحي فتق كه بيم خونريزي دارد تا بهبود كامل در بيمارستان بستري باشد و او را به سلول دو متر در سه متر زندانش كه به فاصله نسبتاً دور از بيمارستان قرار گرفته است منتقل كردند و در اعلاميه مربوط هم اشاره به بيماري ديگر او كه بزرگ شدن غده پروستات است نكرده اند.
دولت آمريكا بابت كرايه خانه سفير خود در مسكو
هرسال ۳ دلار مي پرداخت

بالاخره دولت آمريكا هم چوب كاپيتاليست شدن اقتصاد روسيه را خورد و اينك بايد كرايه سنگين بابت مسكن سفير خود در مسكو را بپردازد. اقامتگاه سفير آمريكا كه يكي از ساختمان هاي وسيع و لوكس مسكو است ۴۹ سال پيش در برابر هر سال معادل ۳ دلار از دولت شوروي اجاره شده بود. در دوران حكومت كمونيست ها در روسيه، دولت (مديريت جامعه) مالك ساختمان ها بود و به همين سبب اجاره مسكن براي همه از جمله سفير آمريكا بسيار پايين بود. دولت روسيه پس از پايان حكومت حزب كمونيست درصدد افزايش كرايه ها و حداقل تا معادل هزينه تعمير آنها بر آمد و پس از سال ها كلنجار با دولت آمريكا اجاره نامه «۳ دلار در هر سال» را لغو كرد و دولت آمريكا از اين ماه بايد براي ساختمان محل اقامت سفير خود كه به «سپاسو» معروف است و يك تالار ۳۰ متري دارد كرايه سنگين بپردازد.

نخستين آموزشگاه داستان نويسي ايران راه اندازي مي شود
محمدجواد جزيني مدير آموزش موسسه فرهنگي هنري خانه ترجمه در گفت وگو با خبرنگار سايت خانه داستان گفت: «استاندارد آموزشي داستان نويسي در مقطع كارداني تدوين شده است. اين دوره آموزشي ۷۲ واحد درسي را شامل مي شود كه ۶۰ واحد آن تخصصي و دوازده واحد آن عمومي است. هنرجويان آموزشكده داستان نويسي طي دو سال اين واحدها را به صورت عملي و نظري مي گذرانند.»
مدير آموزش اين موسسه افزود: «اين استاندارد جهت انجام تشريفات اداري تحويل مركز آموزش نيروي انساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شده است.»
جزيني درمورد پاسخ مركز آموزش نيروي انساني وزارت ارشاد به مكاتبات خانه ترجمه اضافه كرد: «هنوز پاسخ قطعي دريافت نكرده ايم اما خوشبختانه نگاه بسياري از مسئولان اين وزارتخانه به طرح مثبت بوده است.»

۲ هزار عكاس جوان در رشت
دو هزار جوان عكاس از شهرستان هاي رودبار و بم در مسابقه عكاسي شركت كرده اند.
به گزارش واحد مركزي خبر از رشت، انجمن سينماي جوانان كشور مسابقه اي را به عنوان اميد به زندگي بين دو هزار جوان از شهرستان هاي بم و رودبار برگزار كرده است و در آن هزار نفر از دانش آموزان دبيرستاني و جوانان رودباري از دانشگاه هاي پيام نور، آزاد اسلامي، علمي كاربردي و اعضاي سينماي جوان و هزار نفر از جوانان بمي شركت كرده اند.
اين جوانان در شهرستان خود عكس هايي را در زمينه اميد به زندگي تهيه مي كنند.آثار برگزيده هنرمندان جوان در جشنواره بين المللي عكس كه نيمه دوم آبان در تهران برگزار مي شود به نمايش درمي آيد.

توصيه    وزارت  بهداشت  و درمان  در آستانه ماه  مبارك  رمضان
وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  در آستانه  فرا رسيدن  ماه  مبارك رمضان ، توصيه هاي  بهداشتي  براي  عموم  شهروندان  و روزه داران  ارايه  و خواستار رعايت  آن شد. به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  بهداشت  و درمان ، در اين  اطلاعيه  از عموم  مردم  خواسته  شده  با توجه  به  مصرف  خرما در سفره  افطاري  از خريد خرمايي  كه  به  صورت  فله  و روباز فروخته  مي شود و معمولا به  گرد و غبار و حشرات  آلوده  است ، خودداري  كنند.
به  هنگام  افطار از مصرف  پنيرهاي  فله  كه  در بسته  بنديهاي  بدون  مارك  و مشخصات  عرضه  مي شود، خودداري  و فقط از پنيرهاي  پاستوريزه  داراي  پروانه هاي  بهداشتي  معتبر و با توجه  به  تاريخ  توليد و انقضاء آنها استفاده  شود. در اين  اطلاعيه  همچنين  از شهروندان  و روزه داران  خواسته  شده  تا از خريداري  و مصرف  نان هايي  كه  به  صورت  بسته  بندي  و بدون  مشخصات  تهيه  شده  و عمدتا غيربهداشتي  و كپك  زده  است ، خودداري  كنند.
در اين  اطلاعيه  به  مردم  توصيه  شده  است ، زولبيا و باميه  را از مراكز مطمئني  كه  اين  خوراكي ها را در شرايط بهداشتي  و با مواد اوليه  سالم  تهيه مي كنند، خريداري  كنند.

۳ فيلم ايراني در جشنواره مذهب و سينماي ايتاليا
در هفتمين جشنواره بين المللي «مذهب و سينما» كه از ۳۰ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۳۸۳ در شهر «تورنتو» ايتاليا برگزار مي شود، سه فيلم كوتاه از توليدات «انجمن سينماي جوانان ايران» و «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» به نمايش در خواهند آمد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، اين سه فيلم ايراني كه در بخش مسابقه بين المللي جشنواره «مذهب و سينما» روي پرده خواهند رفت، ژوان (ابراهيم سعيدي)، دخيل (داريوش ياري) و جايي نزديك زمين (قاسم انصاري) هستند.
گفتني است كه «ليابل ترامي» مدير جشنواره «مذهب و سينما» با حضور در غرفه «انجمن» و «مركز» در بازار فيلم فجر، برخي فيلم ها را مورد بازبيني قرار داده بود كه در نهايت، سه فيلم مذكور توسط هيأت انتخاب جشنواره براي نمايش در بخش مسابقه برگزيده شدند.

«آلبوم» نشان ويژه جشنواره آلمان را دريافت كرد
فيلم «آلبوم» ساخته رضا حيدرنژاد نشان ويژه هيات داوران حرفه اي نهمين جشنواره بين المللي فيلم كودكان و نوجوانان اشلينگل آلمان را از آن خود ساخت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، اين جايزه دومين جايزه بخش مسابقه كودكان اين جشنواره بود كه طي روزهاي ۱۳ و ۱۹ مهرماه در آلمان برگزار شد.
جايزه نخستين بخش مسابقه كودكان جايزه اي پنج هزار يورويي بود كه به فيلم «ميزامي» ساخته لينوس تورال از سوئد تعلق گرفت.
«آلبوم» در اين بخش با هشت فيلم از كشورهاي روسيه، سوئد، چك، بيلوروس، نروژ، تايوان، آمريكا و كانادا رقابت كرد.
دو فيلم «شهر زيبا» ساخته اصغر فرهادي و «يك بار ديگر» ساخته تهمينه سرباززاده نيز در بخش هاي مسابقه فيلم هاي نوجوانان و فيلم هاي انيميشن جشنواره حضور داشتند.

جلسه نقد ادبي «شكوفه هاي خيال» برگزار مي شود
سيزدهمين نشست تخصصي نقد ادبي «شكوفه هاي  خيال» امروز در قم برگزار مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري اين نشست از سلسله نشست هاي نقد ادبي «شكوفه هاي خيال» است كه در آستانه حلول ماه رمضان با حضور حسين اسرافيلي_ شاعر- توسط حوزه هنري استان قم برگزار مي گردد.
علاقه مندان براي حضور در اين جلسه مي توانند ساعت ۱۶ به سالن قدس جنب مصلي قم مراجعه نمايند.

فرزانه طاهري:
۱۰ داور جايزه ادبي گلشيري را براي انتخاب آثار برتر همراهي مي  كنند
در چهارمين دوره جايزه ادبي گلشيري كه مرحله داوري آن چند روز پيش اعلام شد, ۱۰ داور آثار برگزيده را به جامعه ادبي معرفي مي كنند.
فرزانه طاهري (همسر هوشنگ گلشيري) در گفت  وگو با خبرنگار ادبي «ايلنا» گفت:امسال براساس تصميم اعضاي بنياد داوري در مرحله اول براساس فرم نظر خواهي كه براي ۶۰ نفر از منتقدان و نويسندگان ارسال شد وارد مرحله داوري شديم.
وي در ادامه تصريح كرد: ملاك  هاي داوري براي جايزه ادبي گلشيري: زبان اثر، نثر و ساختمان اثر است و در واقع هماهنگي اجزاي اثر با هم مد نظر داوران قرار مي  گيرد.
داوران جايزه ادبي گلشيري هم افرادي با پسندهاي مختلف هستند تا بتوانيم آثار برگزيده از ژانرهاي مختلف را به جامعه ادبي معرفي كنند.
طاهري در ادامه با بيان اين نكته كه ۳ نفر از ۱۰ نفر از داوران دور چهارم را نويسندگان و منتقدان خارج از كشور تشكيل مي  دهند، گفت: داوران در روز برگزاري مراسم معرفي خواهند شده و كساني كه اثرشان در اين جايزه شركت داده شده بايد به اين نكته وقوف داشته باشند كه جايزه سالانه بنياد گلشيري به همه نويسندگان ادبيات معاصرتعلق نمي  گيرد بلكه اين جايزه و مسابقه تنها به آثار منتشر شده در سال ۱۳۸۲ اختصاص دارد.
وي در ادامه افزود: جايزه ادبي گلشيري جمعا به ۴ برگزيده بنياد رقمي در حدود ۳ ميليون تومان، لوح تقدير و تنديس بنياد گلشيري را تقديم مي كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
كدوي قل قل زن
... پيرزن به شير رسيد. شير گفت: «كجا مي ري پيرزن؟» پيرزن با عصبانيت گفت: «تو ديگه چه مي گي؟ نفري ۵ هزار تومان به گرگ و شغال دادم. ديگه يك قران هم ندارم!» شير گفت: «حالا چرا ناراحت مي شي مادر؟ خب برو! فقط موقع برگشتن دو تا كدو هم واسه ما بيار!» پيرزن قبول كرد و به راه افتاد...
حسين استاد احمد خزدوز

گشتي در دنياي خبرها
حبس براي دانش آموز بي ادب
نيويورك: يك دانش آموز ۱۷ ساله آمريكايي به جرم دشنام دادن به معلم خود در آستانه تحمل يك ماه حبس قرار دارد. هنگامي كه اين دانش آموز با تاخير وارد كلاس درس شد، معلم كلاس از وي به انتقاد پرداخت اما دانش آموز عصبي شروع به دشنام دادن كرد.
به همين دليل وي توسط پليس دستگير شد و احتمال دارد به تحمل يك سال حبس محكوم شود.
البته والدين دانش آموز با استخدام يك وكيل قصد دارند مجازات فرزندشان را كاهش دهند.
موش در سالاد
جرحيا: رستوران پيكادلي در آمريكا دستور جمع آوري كليه سالادهاي شلغم را از ۱۳۲ شعبه خود در سراسر اين كشور صادر كرده است.
يكي از مشتريان اين رستوران در حين مصرف سالاد شلغم، قسمتي از اندام يك موش مرده را در آن پيدا كرد كه همين موضوع باعث جمع آوري سالادها شد.
گفته مي شود مشتري مورد نظر تكه اي از اندام موش مرده را بلعيده است.
شرمندگي شركت مخابراتي
بن: شركت «تي موبايل» كه عرضه كننده خدمات تلفن همراه است يك تيم دوچرخه سواري در آلمان دارد و كليه هزينه هاي اين تيم را تامين مي كند.
در اين تيم يان اولريش دوچرخه سوار مشهور جهان عضويت دارد كه در سال ۱۹۹۷ قهرمان رقابتهاي توردوفرانس شده است.
شركت مذكور به تمام دوچرخه سواراني كه عضو اين تيم هستند يك خط تلفن همراه رايگان هديه داده است اما ديروز خبر رسيد كه تلفن يان اولريش كه از قضا خط آن متعلق به شركت تي موبايل است قطع شده است.
اولريش فراموش كرده بود كه آخرين قبض تلفن خود را پرداخت كند به همين دليل كاركنان شركت، تلفن او را قطع كردند.
انتشار اين خبر، باعث شرمندگي مقامات اين شركت شده است.
روده خوك در خيابان
آركانزاس: تصادف كاميون حامل روده خوك باعث مسدودشدن يكي از پررفت وآمدترين تقاطع هاي شهر ليتل راك شد.
داخل اين كاميون بيش از ۵۰۰ كيلوگرم روده خوك وجود داشت كه قرار بود به يك كارخانه توليد غذاي سگ منتقل شود.
به هر حال ماموران آتشنشاني به مدت سه ساعت به تميزكردن خيابان و جمع آوري روده از روي آسفالت پرداختند كه در اين مدت ترافيك شهر مختل گرديد.
دستگيري پس از دو ماه بيهوشي
سن فرانسيسكو: يك مرد ۳۷ ساله در آمريكا كه پس از دو ماه از حالت كما خارج شده بود توسط پليس دستگير شد.
دو ماه قبل اين مرد در شرايطي كه همسرش كنار وي نشسته بود، عمدا خودرواش را به ديوار كوبيد تا باعث مرگ همسر خود شود.
در جريان اين سانحه، مرد به حالت كما رفت و دو ماه در اين حالت ماند. خوشبختانه همسر او جان سالم به در برد وماجرا را براي پليس شرح داد.
به همين دليل، ماموران به محض به هوش آمدن مرد، او را روانه زندان كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۵۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۵۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱۱ دقيقه

گل و گياه
داوودي
003726.jpg
نام علمي: Chrysanthemum شSentry'
خانواده: COMPOSITAE
اين واريته دائمي به بلندي ۳/۱- ۲/۱ متر و گستردگي ۷۰-۶۰ سانتي متر است. گلهاي قرمز پررنگ آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند و به عنوان گل بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد. جهت گلدهي بيشتر، ساقه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دو بار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |