پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
برنامه بي سابقه مايكروسافت براي تسلط بر بازار
003690.jpg
ايرنا: مايكروسافت قصد دارد زمينه پخش آزاد و گسترده برنامه شبكه هاي گوناگون تلويزيوني را از طريق اينترنت فراهم كند.
همچنين گفته مي شود براي تهيه نرم افزار لازم، از كمك هيوليت پاكارد و سامسونگ نيز بهره خواهد برد.
شركت مايكروسافت براي در اختيار گرفتن بازار رايانه اي رسانه هاي صوتي و تصويري در شش سال آينده ۲۰ ميليارد دلار به توليد نرم افزارهاي جديد اختصاص مي دهد.
روزنامه «تايمز» ، چاپ لندن در شماره روز سه شنبه خود با افشاي اين برنامه اعلام كرد كه مايكروسافت قصد دارد زمينه پخش آزاد و گسترده برنامه شبكه هاي گوناگون تلويزيوني را با كيفيت بالا از طريق اينترنت فراهم كند.
شركت مايكروسافت كه در هر ماه حدود يك ميليارد دلار درآمد دارد تاكنون ۲۷۰ اختراع و ابتكار ثبت شده را براي انجام اين پروژه پرهزينه در اختيار گرفته است.
هزينه اي كه مايكروسافت براي انجام اين پروژه جديد ديجيتالي رايانه اي پيش بيني كرده نيمي از مخارج پژوهشي اين شركت آمريكايي را تا پايان سال ۲۰۱۰ دربرمي گيرد.
مايكروسافت اميدوار است با انجام اين طرح، اندكي از نگراني هاي موجود در مورد تأخير در ارائه نسخه جديد برنامه «ويندوز» را كاهش دهد و از سوي ديگر عقب ماندگي خود را از بازار نرم افزارهاي صوتي و تصويري جبران كند.
اين شركت در حال حاضر نيز داراي چند نرم افزار رسانه اي هماهنگ با برنامه ويندوز است. اما هيچ يك از اين برنامه ها قادر به كنترل مطلق بازار رايانه اي در جهان نبوده اند.
قرار است بيل گيتس، رئيس مايكروسافت در يك نشست خبري اجراي طرح جديد شركت خود و همچنين نرم افزارهاي رايگان براي دريافت قانوني تصاوير ويديويي و موسيقي از طريق اينترنت را اعلام كند.
در پروژه جديد مايكروسافت، همه ملزومات صوتي، تصويري و تلويزيوني كه هم اكنون توسط برنامه هاي مختلف عرضه مي شود، در قالب تنها يك نرم افزار ارائه خواهد شد.
گفته مي شود كه مايكروسافت براي انجام اين پروژه پرهزينه و زمان بر از كمك مالي و فني شركت هاي ديگري همچون هيوليت پاكارد و سامسونگ برخوردار خواهد شد.
مايكروسافت پيش بيني كرده است كه ساخت اين نرم افزار جديد، سود چنداني حاصل اين شركت نكند، اما اميدوار است تا اين برنامه به طور غيرمستقيم به فروش هرچه بيشتر ديگر نرم افزارهاي اين شركت بويژه ويندوز و آفيس كمك كند.
اين شركت در سال گذشته مالي ۵/۱۱ ميليارد دلار نسخه هاي مختلف برنامه ويندوز را فروخت كه اين مقدار بيش از ۳۱ درصد كل فروش آن را تشكيل داده بود.

ارسال پيام هاي ترافيكي از طريق تلفن همراه
003681.jpg
ايلنا: مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران از ارسال پيام هاي ترافيكي از طريق تلفن همراه شهروندان در آينده نزديك خبر داد و گفت: به اين ترتيب شهروندان مي توانند در هر لحظه كه بخواهند از وضعيت خيابان ها و معابر مورد نظر خود مطلع شده و با انتخاب بهترين و كوتاه ترين مسير، ضمن جلوگيري از اتلاف وقت در ترافيك، به موقع به مقصد مورد نظر خود برسند.
حسين شهيدزاده، با بيان اينكه اين طرح مراحل آزمايشي خود را طي مي كند، اظهار داشت: اين كار به شهروندان كمك مي كند تا ضمن اطلاع از وضعيت ترافيكي خيابان ها و معابري كه قصد تردد از آن را دارند، مسير درست را انتخاب كنند.
مدير مركز نظارت و كنترل ترافيك تهران افزود: فردي كه قصد تردد از سمت غرب به سمت مركز شهر را دارد، بايد از مسير بزرگراه همت، مدرس و خيابان كريمخان عبور كرده و به ايرانشهر برسد كه ارسال كوتاه پيام هاي ترافيك در خصوص وضعيت ترافيكي كمك مي كند تا بداند چه ساعتي از خانه بيرون بيايد و چه مسيري را انتخاب كند.
وي افزود: از آنجا كه اطلاعات از طريق مركز ما در اختيار شهروندان قرار مي گيرد، اين كار هزينه اي را به ما تحميل مي كند كه بايد مقدار و روش دريافت اين هزينه ها از متقاضيان كاملا مشخص شود؛ همچنين به دليل بار ترافيك در سيستم مخابرات ممكن است، امكان ارسال لحظه اي كوتاه پيام ها بر روي خطوط تلفن همراه متقاضيان وجود نداشته باشد و از سوي ديگر شهروندان نيز اين اطلاعات مورد نياز خود را با تاخير و در واقع زماني كه ديگر كارايي برايشان ندارد، دريافت كنند؛ بنابراين بايد راهكاري در اين زمينه پيدا كرد تا پيام ها بدون كوچكترين اتلاف وقتي بر روي صفحه تلفن همراه ارسال شود.
شهيدزاده همچنين به طراحي سيستم جديد ديگري به منظور ارسال پيام هاي ترافيكي اشاره كرد و افزود: در سيستم جديد با ارسال وضعيت لحظه اي ترافيك معابر و خيابان هاي شهر تهران بر روي شبكه اينترنت شهروندان قادر خواهند بود، هر لحظه در خانه، اداره و محل كار خود با كمك رايانه به سايت اين مركز متصل شده و وضعيت ترافيك خيابان ها و معابر مورد نظر خود را مشاهده كنند.

برنامه جديد آي بي ام براي سوپر رايانه ها
003684.jpg
SG : آي بي ام برنامه جديدي براي پلت فرم سوپر رايانه هاي خود ترتيب داده است كه تا پايان سال آينده، شامل مدل استاندارد اطلاعات رايج (CIM) خواهد بود كه به سيستم هاي متفاوت امكان مي دهد تبادل اطلاعات را انجام دهند.
مدير بازاريابي سوپر رايانه هاي سري (zSeries) z در شركت آي بي ام گفته است كه هدف از انجام اين امر، توسعه قابليت هاي سوپر رايانه ها در محيط هاي سازماني متفاوت است.
آي بي ام همچنين اعلام كرده است كه نسخه اي ۶۴ بيتي از z/Transaction Processing Facility درباره لينوكس را توليد خواهد كرد كه يك سيستم عامل سوپر رايانه بوده و هم اكنون در بازار بخش هاي مسافرتي، مالي و عمومي مورد استفاده است.
تغيير سيستم ها به لينوكس و سيستم ۶۴ بيتي كه مي بايد تا سه ماهه سوم سال آينده ارائه شود، پردازش امور را تقريباً به ۲۵۰۰۰ عملكرد در هر ثانيه، افزايش خواهد داد.
CIM تلاشي است كه مسئوليت انجام آن بر عهده نيروي كار مديريت توزيع است. اين نيروي كار، كنسرسيوم تأمين كننده وسيعي است كه متشكل است از شركت هاي آي بي ام، دل، هيولت پاكارد، سان مايكروسيستم و اينتل. طرح جديد در پيش گفته شده، نمايانگر توسعه قابليت هاي سوپر رايانه ها در سراسر يك سازمان است.
اين قابليت ها عبارتند از مجموعه سيستم هاي پراكنده آي بي ام (GDPS)، يك تكنولوژي گروهي براي اداره و كنترل پوياي ذخاير مهم، پردازنده و منابع شبكه براي توسعه تكنولوژي در محيط لينوكس.در نهايت، آي بي ام قصد دارد امكان استفاده از قابليت هاي GDPS را براي پلت فرم هاي ديگر نيز فراهم سازد.
يكي از كاربران سوپر رايانه هاي سري z گفته است كه سوپر رايانه ها مي توانند به طور قابل اطميناني كارهاي بسياري را كنترل و اجرا كنند و به همين دليل است كه افراد آنها را خريداري مي كنند.
اين كاربر كه نرم افزار لينوكس را بر روي سوپر رايانه هاي سري z خود اجرا مي كند نيز گفته است كه وي عقيده دارد اكثر شركت ها برنامه هايي براي يكپارچه شدن با يك محيط نرم افزاري باز را دارند، حتي اگر نرم افزار مورد نظر بر روي سوپر رايانه ها اجرا شود.
پيام آي بي ام: سوپر رايانه ها همچنان بهترين رايانه براي انجام برخي از امور مهم و خاص هستند.
منبع: computer weekly

چالش دنياي بيروني و دروني بازيگران آن لاين
در فضاي مجازي
003687.jpg
سينا: بازيگران مجازي درصددند تا خود را در دنياي واقعي برون خطي در نمايشگاه عكسي تحت عنوان «زندگي _واقعي» به معرض ديد همگان بگذارند.
به گزارش بي بي سي، نمايشگاه عكس «Alter Ego» نشان مي دهد كه مردم با چه نوع شخصيتهاي مجازي در بازيهاي آن لاين و دنياهاي D ۳ طرف هستند.
نمايشگاه عكس «زندگي _ واقعي» اولين نمايشگاه افشاي شخصيتهاي ديجيتالي دنياي مجازي است كه شخصيتهاي واقعي بازيگران آن لاين را براي طرفداران پر و پا قرص اين بازيها در بريتانيا در معرض ديد آنان قرار مي دهد و همچنين نشان مي دهد كه مردم با چه شخصيتهاي آن لايني تفريح مي كنند.
امروزه ميليونها نفر به طور جهاني در دنياهاي مجازي شركت مي كنند، اين در حالي است كه هر كدام از آنان تاريخچه شبكه طولاني خود را دارند اما نكته در خور توجه اين جاست كه فناوريهاي رو به توسعه به مردم امكان مي دهد تا بهتر بتوانند شخصيت هاي بازي خود را سفارش دهند.
«رابي كوپر» عكاس و از بانيان اصلي اين نمايشگاه قصد داشته است ببيند آيا زندگي هاي واقعي افراد در ضميرهاي دگرگون شده ديجيتالي آنان در محيط ايفاي نقشها منعكس شده است يا خير؟
كوپر در زمينه نقشهاي گسترده اي كه بازيگران آن لاين به خود مي گيرند مي گويد: واقعاً شگفت انگيز است اينها افرادي هستند كه با محيط ديجيتال اطراف خود در تعامل هستند و در قالب شخصيت هاي بازي هاي آن لاين به خوبي به ايفاي نقش مي پردازند. بازيگران واقعاً يكديگر را نمي بينند بلكه با چيزي شبيه به يك شخصيت مجازي كه آنان نقش آن را ايفاء مي كنند ارتباط برقرار مي كنند.
بر اساس تحقيقات به عمل آمده از سوي شركت سوني مشخص شده است كه نزديك به ۵۸ ميليون نفر از مردم در سراسر جهان با بازيهاي آن لاين در تعامل هستند و اين رقم روز به روز بيشتر مي شود.
به عقيده كوپر خالقان افراد مجازي يا «اواتارها» براي محيط هاي آن لاين فرم ديگري از هنر است كه به واسطه عرصه گسترده فناوريهاي ديجيتال و اطلاعات رخ نموده است.
كوپر در اين نمايشگاه عكس بسيار روي مولتي پليرهاي بازي هاي آن لاين كه در واقع منعكس كننده عناصر پيچيده اجتماعي از جوانب مختلف هستند تكيه مي كند.
گاهي زندگي واقعي بازيگران آن لاين دستخوش تأثير پذيرفتن بسيار از دنياي ديجيتالي كه در زندگي حرفه اي و كاري خود با آن مواجه مي شوند مي گردد.
اين مهم در خور توجه است كه مردم اكثراً به دنبال شخصيت هاي انساني يا گونه هايي از انسانها نظير كوتوله ها و يا ساكنان بيگانه سرزمين هاي ديگر هستند.
از اين رو شخصيتهاي بازي آن لاين كه بيشتر براي بازي در قالب اين قبيل نقشها انتخاب مي شوند، تأثيرات بسزايي از فضاهاي ديجيتالي مي پذيرند. اين تأثيرات شايد فيزيكي نباشد اما از جهات بسياري شخصيت و دنياي دروني آنان را تحت تأثير قرار مي دهد.
دنياهاي مجازي اغلب به عنوان راه بيان برخي از جنبه هاي ناگفته شخصيت افراد و يا شايد گريزگاهي براي فرار از ساختارهاي اجباري اجتماعي در نظر گرفته مي شود.
اما اكثر بازيگران نقش بسيار متفاوتي از آنچه كه در دنياي واقعي حائز آن هستند، در بازيها عهده دار مي شوند و اين نقشها با شخصيت ها و ايده آل هاي آنان بسيار در تضاد است و واقعاً زندگي شخصي اين افراد را دستخوش تغيير و تضاد مي كند.
گروهي از اين افراد اذعان كرده اند كه با بازي در قالب نقشهاي بازي و ديجيتالي به برخي از آرزوهاي دست نيافتني خود در قالب شخصيت هاي بازي كاذب دسترسي پيدا مي كنند.
شايد بازيهاي آن لاين اين پديده و تفريح نوي دنياي آن لاين گام ديگري در تقابل ارزشهاي واقعي و مجازي افراد بشر در كانتكسي واقعي و خيالي باشد.

آن لاين
پيشرفت صدا در نوت بوك ها
003696.jpg
ايتنا: شركت Creative از توليد كارت صوتي ويژه نوت بوك ها به نام Audigy ۲ zs خبر داد.
اين كارت صوتي كه بر روي هرگونه اسلات PCMCIA قرار مي گيرد، پيشرفته ترين و غني ترين تجربه صوتي را براي كاربران كامپيوترهاي كيفي به ارمغان خواهد آورد. با اين كارت، فضاي بازي هاي رايانه اي نيز به دليل كانال هاي صداي فراگير ۱/۵/ و ۱/۷ زنده تر و فايل هاي mp3 با كيفيت بالاتري پخش خواهند شد، كيفيتي در حد صداي رايانه هاي روميزي كه از مدل PCI اين كارت استفاده مي كنند. ميزان افزايش كيفيت صدا چه به هنگام استفاده از هدفون و چه به وسيله بلندگو قابل درك است.
كابل مخصوص Speaker Docking نيز امكان استفاده سريع و آسان از بلندگوهاي چند كاناله خانگي را براي كاربران نوت بوك ها فراهم مي كند.
نرم افزارهاي مختلف صوتي، ركوردر صدا به همراه track splitter و همچنين نرم افزار Creative,s Media source به همراه اين كارت عرضه مي شوند و بدين ترتيب rip كردن آهنگ ها و مديريت مجموعه موسيقي را آسان خواهند كرد. ضبط صدا به وسيله Audigy ۲ zs در فركانس ۹۶ كيلوهرتز و با كيفيت ۲۴ بيت صورت مي گيرد.
بزرگترين شركت جست وجوي كار در اينترنت به ژاپن مي رود
موج: بزرگترين شركت جست وجوي كار در اينترنت (Monster) سال آينده وارد بازارهاي ژاپن مي شود.
بزرگترين شركت جست وجوي كار در اينترنت با نام Monster به دنبال موفقيت خود در اروپا در نظر دارد سال آينده وارد بازارهاي ژاپن شود.
اين شركت قصد دارد بعد از بازارهاي ژاپن وارد بازارهاي چين شود و حضور خود را در اين بازارها در اواسط سال ۲۰۰۵ موفقيت آميز مي داند.
حضور Monster در بازارهاي آمريكا به ميزان ۵۰ درصد برآورد مي شود، اين شركت در بازارهاي هند نيز بسيار پررنگ حضور يافته است ولي حضور آن در بازارهاي آسيا محدود است.حضور اين شركت در بازارهاي چين نيز هنوز بسيار ناچيز است. رئيس اين شركت ادعا كرد اين شركت فعاليت خود را در ۲۳ بازار موجود گسترش خواهد داد.
رشد ICT هند معادل ۵۰ درصد رشد جهاني
003693.jpg
ايسنا: رييس سازمان فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات بين المللي آمريكا اعلام كرد: ICT هند تا سال ۲۰۰۷ هر ساله ۵/۱۳ درصد رشد خواهد داشت كه رقم پولي آن معادل ۲۳/۳۷ ميليون دلار در هر سال است.
هريس ميلر افزود: ممكن است رشد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي هند ۵۰ درصد رشد ICT جهاني را شامل شود. وي گفت: اروپاي شرقي ،آسيا و آمريكاي لاتين تا سال ۲۰۰۷ هر ساله ۸ درصد رشد فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي خواهند داشت.
وي در بخشي از گزارش خود گفت: هزينه هاي ICT هند در سال گذشته ۴۸/۲۲ بيليون دلار بوده كه انتظار مي رود اين رقم به ۳۹/۲۶ بيليون دلار در سال جاري، ۹۱/۲۸ بيليون دلار در سال آينده و ۷۴/۳۲ بيليون دلار در سال ۲۰۰۶ برسد.
مگس ها، منبع جديد انرژي
ايتكا: يكي از مشكلات بزرگ ربات ها جهت ماندگاري و ادامه فعاليت بدون دخالت انسانها، انرژي است به نحوي كه ربات ها به راحتي قادر باشند انرژي مصرفي خود را توليد كنند.
گروه متخصصان ربات سازي در يكي از دانشگاه هاي غرب انگليس موفق به ساخت رباتي شدند كه با شكار مگس و هضم آن انرژي الكتريكي مورد نيازش را توليد مي كند.اين ربات با توليد بوي متعفني كه از تركيبات مدفوع انسان است مگس ها را به سوي خود جذب مي كند.
در اين ربات گيرنده هايي وجود دارد كه هر چند دقيقه امواجي را به پايگاه اصلي مخابره مي كند. منبع انرژي اين رباط نوعي ماده قندي است كه در بدن مگس يافت مي شود. اين رباط با هضم مگس از باكتري هاي فاضلاب براي تجزيه اين ماده استفاده مي كند و سپس با آزادسازي الكترون ها، برق توليد مي كند. قرار است از اين ربات خودكار، كه در هر دوازده دقيقه دو سانتي متر به جلو حركت مي كند، در مناطق خطرناك و آلوده به گازهاي سمي و ديده باني هاي عكاسي استفاده شود.
روكش هاي شيشه اي
ايتكا: پژوهشگران روكش هاي جديد و چند منظوره اي را ساختند كه از عينك، پنجره خودرو و يا شيشه  هاي حمام در برابر خراشيدگي، انعكاس نور و يا بخار گرفتگي محافظت مي كند.
اين روكش كه اكسروكوت ناميده مي شود انعكاس هاي مضر را از روي شيشه مي زدايد و نور بيشتري را از خود عبور مي دهد.
اين روكش ها علاوه بر اين كه از ۹۰ درصد نفوذ اشعه هاي مضر جلوگيري مي كنند، براي جلوگيري و كاهش خراشيدگي در شيشه نيز استفاده مي شوند.
روش هاي موجود در توليد پوشش هاي ضدانعكاس نور در سطوح وسيع هزينه بالايي را مي طلبد. تمام مراحل توليد روكش هاي اكسروكوت بسيار ساده و مقرون به صرفه است و به محيط زيست هيچ گونه آسيبي نمي رسانند و با استفاده از اين روكش انرژي خورشيدي بيشتري با هزينه بسيار كم ذخيره مي شود.اين روكش ها در تمام سطوح از جمله شيشه و پلاستيك كاربرد دارد و از بخار گرفتگي آنها نيز جلوگيري مي كنند.
پيش بيني مي شود كه نمونه هاي پيشرفته اين روكش ها تا سال ۲۰۰۵ به توليد انبوه برسد، اما تاكنون روكش هاي ضدبخار گرفتكي، ضدانعكاس و ضد خراشيدگي در ساخت محصولاتي همچون عينك هاي طبي و آفتابي، پنجره هاي خودرو و آيينه هاي حمام مورد استفاده قرارگرفته اند.
طراحي سيكل حركتي خودرو
ايسنا: محققان ايراني با دستيابي به دانش سيكل حركتي خودروهاي سواري گامي اساسي در تدوين استاندارد ملي آلاينده ها و مصرف سوخت خودروها برداشتند.
سيكلهاي حركتي، ترافيكي يا رانندگي( DRIVING CYCLE) منحني هاي سرعت بر حسب زمان براي نوع خاصي از خودروها (سواري، تاكسي، ميني بوس، اتوبوس و كاميون) و در محدوده  ترافيكي و حركتي كاملا مشخص (مانند يك شهر) با ويژگي هاي خاص خود هستند كه نشان دهنده الگوي رانندگي براي آن نوع وسيله نقليه در شرايط حركتي مورد نظر مي باشند.
سيكل رانندگي بيانگر پديده هايي نظير شرايط ترافيكي و حركتي و همچنين فرهنگ رانندگي در يك شهر بوده و قواي محركه خودروها نيز بر آن موثر است. تدوين استانداردهاي آلايندگي  و مصرف سوخت خودروها براساس سيكل هاي حركتي انجام شده و خودرو با پيمودن آن سيكل بر روي دينامومتر شاسي مورد تست قرار مي گيرد و در صورتي كه مرزهاي تعريف شده توسط استاندارد را تامين كند تاييديه استاندارد مربوطه را دريافت مي كند.
از آنجا كه الگوهاي رانندگي در شهرها و كشورهاي مختلف متفاوت هستند فعاليتهاي تحقيقاتي وسيعي از سوي كشورهاي مختلف براي به دست آوردن سيكل حركتي مناسب وضعيت هر كشور انجام شده و سيكل هاي حركتي مختلفي طراحي شده اند.

همكاري چين و فرانسه در زمينه لينوكس
موج: سازمان انرژي اتمي چين در نظر دارد با همكاري متخصصان فرانسوي نرم افزار جديدي بر پايه سيستم عامل لينوكس طراحي كند.
اين نرم افزار جديد كه با همكاري كارشناسان فرانسوي طراحي مي شود قابليت استفاده در رايانه هاي شخصي، سرورها و انواع PDA را داراست.
از اين نرم افزار همچنين مي توان براي ارائه خدمات آن لاين و ارتباطي نيز بهره گرفت.بنابر اين گزارش سازمان انرژي اتمي چين، شركت فرانسوي BULL و شركت تراشه ساز STMicroelectronics در كار طراحي اين نرم افزار با يكديگر همكاري مي كنند.
بر اساس اين گزارش قرارداد همكاري سازمان انرژي اتمي چين با اين دو شركت در ديدار ژاك شيراك از چين ميان وزير علوم چين و سران اين شركت ها كه شيراك را در اين سفر همراهي مي كردند،  منعقد شد.اين گزارش حاكي است دولت فرانسه در سال هاي اخير توجه خاصي به سيستم عامل كد باز لينوكس نشان داده است.
هم اكنون ۱۷ هزار دستگاه از رايانه هاي دولتي در پاريس از سيستم عامل لينوكس استفاده مي كنند.سازمان انرژي اتمي چين از ارائه اطلاعات بيشتر در ارتباط با طراحي اين نرم افزار جديد خودداري كرد.

رشد تجارت نانوتكنولوژي در كره جنوبي
ايتكا: هفته گذشته كنفرانسي با طرح موضوع نانوتكنولوژي و عملكردهاي آب و تجهيزات تصفيه سازي در كره برگزار شد.
دانشمندان در اين كنفرانس موفقيت خود در ساخت ذرات سفالي با استفاده از فناوري نانو كه در تجهيزات تصفيه سازي كاربرد دارند را اعلام كردند.
در اين كنفرانس اظهار شد كه توليدات بايوسرا، شركت توليد محصولات نانوتكنولوژي در كره، به تأييد دپارتماني سلامتي آمريكا و مؤسسه غذا و دارو رسيده است و در كشورهاي كره، ژاپن، آمريكا، فرانسه، انگليس، سنگاپور و مالزي به فروش مي رسد.

ساخت نمايشگر بريل به زبان فارسي
ايسنا: پژوهشگران ايراني، براي نخستين بار موفق به طراحي و ساخت نمايشگر بريل به زبان فارسي شدند.
مدير گروه تحقيقات شركت پكتوس كه در آستانه روز جهاني نابينايان در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: اين نمايشگر با قرار گيري در كنار صفحه كليد و دستگاه برجسته نگار اين امكان را به نابينايان مي دهد كه علاوه بر قابليت ارائه گويا (صوتي) بتوانند به مطالعه سايت هاي گوناگون بپردازند.
وي خاطرنشان كرد: در نرم افزارهاي قبلي مانند آيات سپيد، متن كامل قرآن مجيد به همراه ترجمه فارسي و انگليسي آن به صورت بريل و گويا ارائه شده كه هم اكنون كاربران نابينا مي توانند تنها با لمس صفحه كليد بريل به مطالعه مطالب اين نرم افزار يا ساير نرم افزارها بپردازند.
وي افزود: پيش از اين امكان مطالعه مطالب مختلف و پراكنده از طريق سيستم گويا(صوتي) براي فرد نابينا وجود داشت، اما مطالعه برخي مطالب علمي كه نياز به بازخواني و رجوع به سطرهاي گذشته براي جمع آوري و فهم مطلب دارد، از طريق سيستم گويا، با تاخير امكان پذير است كه با استفاده از نمايشگر بريل فرد نابينا نياز به مطالعه تمام سطرها نداشته و مي تواند با لمس اولين كليد دستگاه برجسته نگار به خطوط بعدي دسترسي پيدا كند.
وي در ادامه با اشاره به نرم افزار Pacjaws يادآور شد: تمامي اطلاعات مورد نياز كاربر نابينا در اين نرم افزار اختصاصي به زبان انگليسي بوده كه با ارائه سيستم گويا و بريل اين نرم افزار به زبان فارسي و عربي، كاربر مي تواند به تمامي اطلاعات موجود در اين نرم افزار دسترسي پيدا كند.

راه اندازي مركز مبارزه با امراض مسري
ايتكا: هفته گذشته همايشي با حضور بيش از ۵۰ پزشك و دامپزشك از ۱۶ شركت مختلف اروپايي در لندن برگزار شد.
هدف از برگزاري اين همايش تأسيس موسسه اي براي جلوگيري و كنترل امراض انتقالي از حيوان به انسان اعلام شده است.
سخنگوي مركز تحقيقات اروپا گفت كه هر ساله همايش هايي توسط مركز دامپزشكي اروپا با شركت متخصصان، پزشكان و دامپزشكان اروپايي از قبيل انگليس، دانمارك، هلند و سوئد برپا مي شود.
وي با تأكيد بر لزوم كنترل و جلوگيري از شيوع امراض مسري از حيوان به انسان به ويژه در آفريقاي جنوبي، آمريكاي جنوبي و آسياي شرقي، از گسترش اين فاجعه انساني خبر داد.
شبكه جلوگيري و كنترل امراض مسري از حيوان به انسان و يا به طور خلاصه MED-VET-NET توسط سازمان هاي اروپايي با بودجه اي معادل ۵/۱۴ ميليون يورو راه اندازي شد.

تأثير پروتئين سويا در پيشگيري از پوكي استخوان
ايسنا: پروتئين سويا سرعت كاهش توده استخواني را كم كرده و نقش مؤثري در جهت پيشگيري از پوكي استخوان دارد.
نتايج مطالعات محققان مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران با عنوان «تأثير پروتئين سويا بر شاخص هاي متابوليسم استخوان در زنان مبتلا به استئوپني» نشان مي دهد، گنجاندن اين ماده غذايي ارزان و در دسترس در رژيم غذايي روزانه زنان يائسه، احتمالاً سرعت روند كاهش توده استخواني را در آنها كم مي كند.

سرمايه گذاري ۲۰۰ ميليارد دلاري براي توسعه نانوتكنولوژي
ايتكا- نانوتكنولوژي، كاربردها و كارآيي هاي زيادي را با صرف هزينه كم فراهم ساخته است. با استفاده از اين تكنولوژي نوين ابزارآلات علاوه بر اين كه كوچك تر و سبك تر شده، كارايي هاي جديدي نيز پيدا خواهند كرد.
با همكاري مشترك، دانشمندان دانماركي، آلماني و انگليسي موفق به توليد ابزارآلات الكترونيكي و سيستم هاي رايانه اي بسيار كوچكي شده اند كه مقرون به صرفه نيز خواهد بود.

آسانسورهاي فضايي
ايتكا: آسانسورهاي فضايي، يكي از تازه ترين طرح هاي علمي براي ارسال محموله به فضا است.
دانشمندان پيش بيني مي كنند كه با طراحي و ساخت آسانسورهاي فضايي، تحول عظيمي در صنعت هوا فضا صورت گيرد.بر پايه اين گزارش، طرح ساخت آسانسور فضايي از نيم قرن پيش پيشنهاد شده است و از چند دهه اخير يكي از مهمترين موضوعات در سازمان ها و مراكز فضايي جهان بوده است.

ظهور شركت هاي هواپيمايي كم هزينه در جهان
ايتكا: ظهور شركت هاي هواپيمايي كم هزينه در جهان و توسعه روزافزون اين نوع شركت ها به مدد سيستم هاي نوين مديريت درآمد و به كارگيري روش هاي جديد مديريت قيمت ميسر شده است.
بر خلاف تصور عمومي كم هزينه بودن اين شركت ها به مفهوم استفاده از فناوري ها و تكنيك هاي سطح پايين نبوده و بر عكس در اين گونه شركت ها بهاي زيادي براي روش ها و ابزار نوين مديريت پرداخت مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |