پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
خاتمي:
ثبات كشور از تبعات مثبت روحيه ايثار و شهادت است
003720.jpg
فارس: رئيس جمهوري دفاع از تماميت ارضي كشور و ايجاد ثبات و بستر آرام براي توسعه كشور را از تبعات مثبت روحيه ايثار و شهادت دانست.
سيد محمد خاتمي كه روز گذشته در ديدار رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران و معاونان اين بنياد سخن مي گفت، از نقش ارزنده شهيدان، جانبازان و ايثارگران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در پاسداري از اصل انقلاب، موجوديت نظام و حفظ تماميت ارضي و استقلال كشور تجليل كرد و خطاب به جمع حاضر گفت: شما خدمت دهندگان به عزيزترين سرمايه  هاي كشور و انقلاب هستيد.
خاتمي با اشاره به فداكاري ها و از جان گذشتگي هاي فرزندان ايران در طول هشت سال دفاع مقدس افزود: آنچه در جبهه به ظهور رسيد حكايت گر روحيه اي است كه مي تواند و بايد در زمينه هاي مختلف ضريب امنيتي بالايي را براي كشور و نظام ايجاد كند.
رئيس جمهوري گفت: دفاع از تماميت ارضي كشور و ايجاد ثبات و بستر آرام براي توسعه كشور از تبعات مثبت اين روحيات است.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تاكيد بر توجهي كه به خصوص در اين سالها به مسايل خانواده هاي شهيدان و نيز جانبازان و آزادگان و ايثارگران شده است، بر ضرورت تداوم اين توجه به نيازهاي آنان تاكيد كرد و گفت: خدمت به اين افراد اگرچه لذت بخش است، اما سخت نيز هست و توجه خاص دولت به اين بخش در جامعه محترم و مورد مباهات و بركت براي دولت است.
خاتمي با بيان اينكه هر مسئول فهيم و دلسوزي با هر درجه از خدمتگزاري، در برابر عظمت و جايگاه والاي خانواده هاي شهدا و جانبازان و ايثارگران اظهار عجز و كوچكي مي كند، افزود: هدف از تشكيل اين بنياد ارايه خدمات بيشتر به اين افراد و خانواده آنها از سوي دولت بوده است.
رئيس جمهوري ترويج فرهنگ ايثار در جامعه، حفظ و تقويت روحيه ايثار در خانواده هاي شهدا، ايثارگران و جانبازان را در سايه ارائه برنامه هايي كه براي جوانان امروز نيز جذابيت داشته باشد، ميسر دانست.
رئيس جمهوري  در اين ديدار از تلاشها و فعاليتها ي انجام شده توسط مسئولان و دست اندركاران بنياد شهيد در خدمت به خانواده هاي شهدا، جانبازان و ايثارگران قدرداني كرد.

احمد توكلي:
مصوبه مجلس ششم در خصوص قراردادهاي
خارجي بايد اجرا شود
ايرنا: رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي گفت: مجلس از دولت مي خواهد كه مصوبه مجلس ششم در خصوص قراردادهاي خارجي را اجرا كند.
احمد توكلي ديروز افزود: براساس قانوني كه دوازدهم آبان سال ۸۱ به تصويب مجلس ششم رسيده است، مجلس شوراي اسلامي موظف است به همه قراردادهاي دستگاه هاي اجرايي نظارت كند.
وي خاطرنشان كرد: اين ماده واحده دولت را ملزم كرده در تمام قراردادهايي كه مبلغ آن بيشتر از ۲۰ ميليون دلار است چه به صورت استقراض، نقدي، يوزانس، چه بيع متقابل و فاينانس و هر نوع شيوه تأمين مالي ديگر، در كليه مراحل قراردادهاي ذكر شده، اطلاعات مربوط به قرارداد را به كميسيون هاي برنامه و بودجه و محاسبات، اقتصادي و حسب مورد به ديگر كميسيون هاي تخصصي مجلس اطلاع دهد.نماينده مردم تهران تصريح كرد كه اين اطلاع دادن بايد از آغاز مذاكرات تا امضاي نهايي قرارداد انجام شود.وي اضافه كرد: متأسفانه اين قانون در دو سال اخير پس از تصويب اجرا نشده است. تصويب اين قانون نشان مي دهد مجلس ششم مانند مجلس هفتم نسبت به اين مساله حساس بوده اما اين مصوبه را پيگيري نكرده است.
توكلي گفت: اگر اين قانون اجرا مي شد احتمال داشت ابهاماتي كه در خصوص قراردادهاي خارجي نظير «ترك سل» و «تاو» مطرح شد، پيش نمي آمد.

رئيس نظارت قضائي ويژه قوه قضائيه:
نظارت كاملي بر مراجع قضائي و محاكم اعمال خواهد شد
فارس: رئيس حوزه نظارت قضائي ويژه قوه قضائيه گفت: با گسترش حوزه نظارت قضائي ويژه، نظارت كاملي بر مراجع قضائي و محاكم در ارتباط با شكايات مردم اعمال خواهد شد.
محمود شيرج ديروز در حاشيه ديدارهاي مردمي رئيس قوه قضائيه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص حوزه فعاليت حوزه معاونت قضائي ويژه اظهار داشت: رئيس قوه قضائيه در پنج ساله اول رياست خود، كارها را از طريق اداره نظارت و پيگيري و عفو و بخشودگي دنبال مي كردند اما در اين دوره تصميم گرفتند كل مسائل قضائي كه ايشان بايستي در آن نظارت بكنند در يك حوزه متمركز شود.
شيرج افزود: در اين حوزه چهار اداره كل اعم از دفتر نظارت و پيگيري و رسيدگي به شكايات مردمي، اداره عفو و بخشودگي، اداره تصفيه و امور ورشكستگي و دفتر امور مشاورين فعاليت دارند كه كل مسائلي كه مردم در رابطه با مسائل قضائي دارند به اين حوزه ارجاع مي شود. وي گفت: در اين معاونت تعدادي مشاور قضائي و قاضي مشغول به كار هستند كه با بررسي پرونده ها و اعلام نظر خود پرونده ها را به رئيس قوه قضائيه ارجاع مي دهند و پس از تأييد ايشان اقدامات بعدي انجام مي شود.
شيرج حوزه نظارت قضائي ويژه را حوزه جديد التاسيسي خواند و گفت: هنوز دايره فعاليت اين حوزه آنطور كه مورد نظر است گسترش پيدا نكرده است و در صورت گسترش، نظارت كاملي بر مراجع قضائي و محاكم در رابطه با شكايات مردم خواهد بود.

معاون وزير خارجه آمريكا:
ترجيح مي دهيم به سراغ شوراي امنيت برويم
فارس-ريچارد آرميتاژ معاون وزير امور خارجه آمريكا در يك كنفرانس خبري در توكيو ادعا كرد: «ايراني ها ظاهرا تصميم گرفته اند همچنان برنامه هاي خود را پنهان كرده و به پنهانكاري ادامه دهند و در حقيقت، آنها (ايران) علنا برخي اظهارات دشنام آميز ابراز داشته اند.»
آرميتاژ افزود: «ما همچنان اين ديدگاه را داريم كه لازم است ايران مورد رسيدگي قرار گيرد و ترجيح مي دهيم پس از نشست ماه نوامبر شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به سراغ شوراي امنيت سازمان ملل برويم.»

همكاري ايران و اوكراين در توليد هواپيما سرعت مي گيرد
فارس: جمهوري اسلامي ايران و اوكراين روند همكاري هاي دوجانبه در توليد هواپيماهاي ايران ۱۴۰ را ضعيف ارزيابي و بر گسترش آن در توليد انواع ديگري از هواپيماهاي مسافربري تاكيد كردند.
امير دريابان علي شمخاني و اولك نيوستروف وزير سياستگذاري صنعتي اوكراين، بعدازظهر ديروز در مذاكرات دوجانبه، زمينه اجرايي شدن توافق رياست جمهوري اسلامي ايران و همتاي اوكرايني وي، مبني بر تشكيل كنسرسيوم هواپيماسازي دو كشور را مورد بررسي قرار دادند.
دو وزير در اين زمينه بر تشكيل هرچه سريع تر كميته هاي تخصصي تاكيد كردند.
همچنين نظر به اينكه «ايران ۱۴۰» تأييديه هاي لازم را از سازمان هواپيمايي كشور اخذ كرده است، طرفين افزايش سرعت در روند توليد هواپيماهاي فوق و به كارگيري آن در خطوط هوايي كشورمان را ضروري دانستند.
درحال حاضر شش فروند از نمونه اوكرايني اين هواپيما (آنتوئوف ۱۴۰) در خطوط هوايي اوكراين به كار گرفته شده است كه علاوه بر مسيرهاي داخلي به كشورهاي آلمان، اتريش، روماني، چك و تركيه پرواز مي كند.

حداد عادل:
دشمنان از موفقيت جوانان ايران در فناوري
هسته اي دچار شگفتي شده اند
003723.jpg
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: دشمنان از موفقيت جوانان ايران در عرصه فناوري هسته اي دچار شگفتي شده اند و در آينده دچار شگفتي بيشتري خواهند شد.
غلامعلي حداد عادل كه ديروز در جمع دانشجويان و اعضاي هيأت علمي دانشگاه امام حسين (ع) به مناسبت افتتاح سال تحصيلي جديد سخن مي گفت، آغاز سال تحصيلي جديد و نيز اعياد ماه شعبان و فرارسيدن ماه مبارك رمضان را به دانشجويان، مديران و استادان دانشگاه امام حسين تبريك گفت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نام امام حسين را مظهر فداكاري و جهاد دانست و تصريح كرد: دانشگاهي كه به نام اين امام بزرگوار مزين باشد، بايد مظهر جهاد و فداكاري باشد كه بحمدالله چنين بوده است.
حداد عادل به اعتماد به نفس و خودباوري اشاره كرد و يادآور شد: اتكا به خويشتن و اعتماد به نفس، مقدمه هر تحول مثبت است. هر ملت و جامعه اي در طول تاريخ تنها با داشتن اعتماد به نفس راه تكامل و پيشرفت را طي كرده است. وي افزود: مسلمانان صدر اسلام نيز اعتماد به نفس داشتند كه با بركت اسلام و اعتماد به نفس عظمت يافتند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: براي تأمين اهداف انقلاب و كشور همچنان كه مقام معظم رهبري فرمودند «ما محتاج به يك توليد علم و جنبش نرم افزاري هستيم» كه با توجه به استعدادهاي سرشار فرزندان و دانشجويان اين مرز و بوم و با حركت كار و ايمان خواهيم توانست جنبش نرم افزاري را در كشور بوجود آوريم و استقلال خود را تحكيم ببخشيم و كشور را با ايمان به خدا و پشتوانه مردمي اداره كنيم. وي مجلس هفتم را مصمم به حفظ ارزشهاي اسلامي دانست و خاطر نشان كرد: مجلس هفتم در پيشبرد اهداف كشور، رفع مشكلات، دفاع از استقلال، مصالح و منافع ملي مصمم است و وظيفه خود را در حيطه نظارت و قانونگذاري انجام خواهد داد و بدون توجه به هياهو و غوغاسالاري در جهت رفع مشكلات مردم اقدام خواهد كرد تا كشور را با سرافرازي اداره كند.

رئيس  كل  گمرك  انگليس:
هيچ كشوري مانند ايران با مواد مخدر مبارزه نكرده است
رئيس  كل  گمرك  انگلستان  گفت : هيچ  كشوري  مانند ايران  كشفيات  مواد مخدر نداشته  و پليس  ايران  در مبارزه  با مواد مخدر داراي  شهرت  داخلي  و بين المللي  است .
«مايكل  نورگروو» و هيات  همراه  ديروز ضمن  بازديد  از مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي  انتظامي  جمهوري  اسلامي ايران  در گفت و گو با خبرنگارايرنا، تعامل  و همكاري  در فعاليت هاي  ميداني  انگليس  با پليس  ايران  را از جمله  اهداف  سفر خود به  ايران  ذكر كرد.
وي ، ورود مواد مخدر به ويژه  هروئين  از طريق  افغانستان  به  انگلستان  را يكي  از مشكلات  عمده  كشور متبوع  خود برشمرد و در اين  زمينه  بر ضرورت  و نياز همكاري هاي  بين المللي  اصرار ورزيد.
نورگروو، بازديد خود و هيات  همراه  از مركز مبارزه  با مواد مخدر نيروي  انتظامي  ايران  را فرصت  خوبي  براي  انگلستان  به  منظور قدرداني  از تلاش هاي  مستمر و پانزده  ساله  پليس  ايران  در مبارزه  با مواد مخدر دانست  كه  طي  آن  شهداي  زيادي  را نيز تقديم  كرده  است .
وي  همچنين  اين  بازديد را فرصت  مغتنمي براي  توسعه  و گسترش  همكاري هاي  دو كشور در زمينه  مبارزه  با مواد مخدر دانست  و در ارزيابي  از فعاليت هاي  پليس  در مبارزه  با مواد مخدر تصريح  كرد كه  هيچ  كشوري  در جهان  به  اندازه  ايران  نتوانسته  از قاچاق  بين المللي  و ترانزيت  مواد مخدر جلوگيري  كند.
رئيس  كل  گمرك  انگلستان ، با بيان  اين كه  ايران  شريك  عمده  و بزرگ  انگلستان  در مبارزه  با مواد مخدر به  شمار مي رود، تبادل  اطلاعات  و تجربيات  دو كشور در زمينه  مبارزه  با مواد مخدر را يكي  از محورهاي  مهم  همكاري  دو جانبه  ايران  و انگليس  ذكر كرد.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
گزينه پس از موسوي
گروه سياسي: همانطور كه انتظار مي رفت ميرحسين موسوي نخست وزير دوران انقلاب تصميم جدي خود مبني بر عدم كانديداتوري در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري را اعلام كرد. اعلام رسمي ميرحسين موسوي كار را بر جبهه دوم خرداد سخت كرد، زيرا تنها گزينه اي كه مي توانست بين همه گروه هاي دوم خرداد اجماع نظر و وحدت ايجاد كند ميرحسين موسوي بود. اينك با كنار رفتن وي، گروه هاي دوم خرداد بايد در پي معرفي كانديداي جديد خود باشند.
بعيد است از ميان گزينه هايي كه تاكنون در جبهه دوم خرداد در خصوص نامزدي رياست جمهوري مطرح شده كسي بتواند نظر همه گروه هاي دوم خرداد را جلب كند.
از آنجا كه گروه هاي دوم خرداد احتمال عدم شركت موسوي در انتخابات را منتفي نمي دانستند، در درون خود در مورد گزينه هاي بعدي بررسي ها و مطالعات لازم را انجام داده و بعضاً كانديداهاي خود را نيز مشخص كرده اند.
گروه هاي دوم خرداد پس از مهندس موسوي اصراري بر مشخص كردن يك كانديدا براي جبهه دوم خرداد ندارند. زيرا تلاش براي معرفي يك كانديداي مشترك را از دو نظر بي نتيجه و بي سرانجام مي بينند، نخست آنكه، فردي كه داراي مشخصات مورد نظر جبهه دوم خرداد باشد وجود ندارد و دوم اينكه در جناح دوم خرداد فردي كه اكثريت آراي مردم را به سوي خود جلب كند نيز وجود ندارد. لذا به دو دليل: «شرايط داخلي» جبهه دوم خرداد و «شرايط بيروني» آن، امكان ايجاد رقابت بين جبهه متحد اصلاح طلبان و محافظه كاران نيست. تاكنون جبهه مشاركت مصطفي معين وزير مستعفي آموزش و تحقيقات، مجمع روحانيون مبارز مهدي كروبي، حزب همبستگي ابراهيم اصغرزاده و حزب كارگزاران اكبر هاشمي رفسنجاني را به صورت رسمي و يا غير رسمي به عنوان كانديداي خود معرفي كرده اند.
معين كانديداي حزب مشاركت است
فارس: عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: براساس مصوبه كنگره حزب مشاركت با انصراف ميرحسين موسوي از حضور در انتخابات رياست جمهوري، كانديداي بعدي دكتر معين است. سعدايي جهرمي  ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: كنگره مصوب كرد كه بايد تلاش نمود تا به هر طريق ممكن ميرحسين موسوي را براي حضور در انتخابات راضي كرد، ولي در غير اين صورت ما به سراغ دكتر معين خواهيم رفت.
مجمع روحانيون روز يكشنبه كانديداي جديد معرفي مي كند
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: با منصرف شدن ميرحسين موسوي، شوراي مركزي مجمع روحانيون روز يكشنبه ۲۶ مهرماه جلسه ويژه اي را براي بررسي شرايط انتخابات و با كانديداهاي جديد برگزار خواهند كرد.
عدم پذيرش موسوي پيش بيني شده بود
دبيركل جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: هرچند نسبت به حضور ميرحسين موسوي در انتخابات آتي رياست جمهوري اميدواري هايي بود اما باتوجه به شناختي كه از وي وجود داشت، فرض اينكه در عرصه انتخابات حضور نيابد نيز پيش بيني شده بود.
وي افزود: پس از انتخابات مجلس هفتم با تحليل پارامترهاي مختلف تصميم گرفتيم براي انتخابات آتي رياست جمهوري فعال باشيم و باتوجه به مقتضيات زمان به نحوي عمل كنيم كه هم در عرصه انتخابات وارد شويم و هم پيروز آن باشيم.
كانديداي حزبي خود را معرفي مي كنيم
مهر:محمد رضا خباز قائم مقام حزب همبستگي در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر گفت: پس از قطعيت نيامدن مهندس موسوي حزب همبستگي نيز كانديداي خود را معرفي مي كند ولي اگر موسوي مي آمد كار بسيار آسان بود چون بر روي ايشان اجماع كاملي وجود داشت.
وي تصريح كرد: در حال حاضر كه موسوي نپذيرفت؛ طبيعي است كه هر يك از گروه هاي اصلاح طلب كانديداي خود را معرفي خواهد كرد .
حزب مؤتلفه اسلامي در حال بررسي شرايط است
حميدرضا ترقي عضو حزب مؤتلفه اسلامي گفت:ما همچنان در حال بررسي شرايط و اوضاع جامعه و مطالعه برنامه ها و مطالباتي كه در جلسات تشكيلاتي مطرح مي شود هستيم كه پس از طي يك پروسه زماني مواضع را از طريق جبهه پيروان خط امام و رهبري به اطلاع عموم مي رسانيم و فكر مي كنم در آذر مواضع به طور رسمي  و قطعي اعلام  شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |