پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
در حدفاصل ابن بابويه تا تقاطع ورامين
بخش دوم كمربندي شهرري به بهره برداري رسيد
003807.jpg
گروه شهري: بخش دوم كمربندي شهر ري ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در تقاطع خيابان ابن بابويه و چشمه علي به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما شهردار تهران در مراسم بهره برداري از اين قطعه با اشاره به سابقه ديرينه و ارزشمند شهرري به عنوان مركز تهران اسلامي گفت: حضور حضرت عبدالعظيم(ع) در اين شهر چراغ هدايت ما و همه نسلها به سمت آينده روشن اسلامي است.
وي ضمن اشاره به پاسداري از بافت داخلي، اماكن تاريخي، روابط اجتماعي و فرهنگي حاكم بر شهرري، لزوم استفاده از فن آوري هاي جديد در جهت بهسازي و پيشرفت، بدون آسيب رساني به اصالتهاي ارزشمند اين شهر تأكيد كرد.
وي با اشاره به مشكلات مربوط به ترافيك سنگين در شهرري و گذرگاه هاي اطراف آن كه ناشي از گسترش بي رويه شهر تهران است، گفت: تكميل كمربندي شهرري كه امروز با افتتاح قطعه اي از آن در آستانه تكميل نهايي قرار گرفته است، يك حصار حفاظت كننده از بافت دروني شهر و توزيع كننده ترددهاي رو به افزايش و ترافيك سنگين شهرري مي باشد.
دكتر احمدي نژاد همچنين يادآور شد: با توجه به حضور خودروهاي جديد و ترددهاي رو به افزايش، ما نيازمند يكسري كارهاي جديد از جمله جاده كمربندي ديگري براي كل شهر تهران از جنوب هستيم تا ترددهاي شرق به جنوب و غرب را ساماندهي نمايد.به اعتقاد احمدي نژاد نگاه مديريت اجرايي كشور و سمت و سوي تصميمات آنها بايد به سوي تضمين و تأمين آينده بهتر براي مردم و كشور ايران اصلاح شود و اين ميسر نيست جز با اتكا به دانش روز و استفاده از روشهاي نوين در سيستمهاي حمل و نقل كه متأسفانه هنوز اتفاق نيفتاده است.
خبرنگار ما همچنين به نقل از مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران مي نويسد: براي احداث كمربندي شهرري از خريد املاك معارض واقع بر سر راه طرح تا اجرا و احداث فضاي سبز اطراف كمربندي رقمي حدود ۱۵ ميليارد تومان (۱۵۰ ميليارد ريال) هزينه شده است.
وي افزود: قطعه دوم كمربندي شهرري به وسعت ۵/۲ كيلومتر از حدفاصل تقاطع فداييان اسلام تا انتهاي رمپ و لوپهاي مبدل (تقاطع هاي غيرهمسطح كه امكان عبور و مرور خودروها را بدون چراغ راهنما ميسر مي كند) ورامين خاتمه مي يابد و آنچه امروز آماده بهره برداري شد به طول ۱۵۰۰ متر از محل مبدل ورامين تا ابتداي جاده ابن بابويه را شامل مي شود.
به گفته علي آبادي كلنگ احداث ۱۰۰۰ متر باقيمانده يا قسمت نهايي اين كمربندي به زودي بعد از رفع كامل املاك معارض در اين طرح به زمين زده خواهد شد.
وي خبر داد: تا پايان امسال ۲۸ پروژه كامل پلهاي شهري بزرگ، بزرگراه ها، پاركينگ هاي طبقاتي و مجموعه هاي مسكوني افتتاح و حدود ۲۰ پروژه جديد شامل احداث ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) در مناطق ۱۱ و ۱۰ و ۲ و ادامه بزرگراه امام علي(ع) در مناطق ۷ و ۱۳ و ۱۴ آغاز خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، كمربندي شهرري در كل ۱۰ كيلومتر طول دارد و به منظور كاهش بار ترافيك هسته مركزي شهرري و فراهم كردن امكان دسترسي سريع به جاده هاي عبوري اطراف اين شهر احداث شده است.
عرض اين كمربندي ۳۵ متر در دو باند رفت و برگشت ۱۵ متري و ۴ خط عبوري از هر طرف، ۴ متر رفيوژ وسط به منظور احداث فضاي سبز و ۲ متر فضا براي احداث كانالهاي جمع آوري آبهاي سطحي و متناسب با سرعت ۸۰ كيلومتر در ساعت طراحي شده است.

۳۳۰ هزار خودرو فرسوده
003801.jpg
۳۳۰ هزار خودروي پلاك شخصي با سني بيش از ۳۰ سال در كشور تردد مي كند.به گزارش قلم سبز ايران، به موجب آمارهاي ارائه شده اين خودروها، خودروهاي فرسوده تلقي مي شوند و براساس مصوبه هيأت دولت بايد از چرخه حمل و نقل خارج شود.تردد خودروهاي فرسوده كه توانايي احراز شرايط در معاينه فني را ندارند و مصرف سوخت آنها حتي به ۲۰ ليتر در هر صد كيلومتر مي رسد به معضل عمده كشور تبديل شده است.از ابتداي آذرماه اين تعداد خودرو حق تردد درهفت شهر آلوده كشور را ندارند. نيروي انتظامي تردد خودروهاي فرسوده را در شهرهاي شيراز، تهران، اصفهان، تبريز، مشهد، اراك و اهواز ممنوع اعلام كرده است.

صدور اولين برگ پيش فروش آپارتمان
003798.jpg
اولين برگ پيش فروش آپارتمان در سطح مناطق بيست ودوگانه شهرداري تهران توسط منطقه ۱۴ شهرداري صادر شد.شهردار منطقه ۱۴ شهرداري گفت: اين كار با هدف قانونمند نمودن و نهادينه كردن اقدام برخي از مالكان املاك در دست ساخت و جلوگيري از تخلفات احتمالي است. در برگ پيش فروش آپارتمان اعم از مسكوني و غيرمسكوني، مشخصات كامل ملك مادر و آخرين جدول بناي مجاز طبق پروانه يا گواهي عدم خلاف همچون تعداد طبقات، واحد، پاركينگ، انباري، نوع اسكلت و حتي وضعيت بدهي ملك به شهرداري مشخص است و خريدار مي تواند اطلاعات جمعي را در اين خصوص به دست آورد.

كوره هاي آجرپزي
003792.jpg
مصرف انرژي براي توليد هر تن آجر در كوره هاي تونلي جديد ۶۲ ليتر معادل نفت كوره نسبت به روش سنتي كاهش مي يابد. به گزارش قلم سبز ايران، بررسي هاي صورت گرفته توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت هدررفتن حجم قابل توجهي انرژي در سيكل توليد آجر در كشور را نشان مي دهد. اقدامات صورت گرفته جهت بازسازي كوره هاي قديمي به كوره هاي تونلي جديد موجب شد ميزان مصرف انرژي براي توليد هر تن آجر از ۱۱۸/۴ ليتر معادل نفت كوره به ۵۶/۴ ليتر معادل نفت كوره كاهش يابد.
در حال حاضر ۵ درصد كوره هاي آجرپزي ايران تونلي هستند و هنوز ۹۵درصد واحدهاي توليد آجر از كوره هاي سنتي استفاده مي كنند.

مديرعامل سازمان آتش نشاني
ايمن سازي تأسيسات شهري ۵۰ سال به طول مي انجامد
گروه شهري: نخستين سمينار ملي ايمني با هدف معرفي فعاليت هاي سازمان آتش نشاني و تبادل دستاوردهاي علمي و تجربي و هم  انديشي ميان دستگاه هاي مختلف اجرايي در زمينه ايمني و آتش نشاني برگزار شد.مهندس ضيايي، مديرعامل سازمان آتش نشاني در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: اين سمينار در واقع پيش زمينه اي براي سمينار گسترده تري است كه در مهرماه سال ۸۴ همزمان با روز آتش نشاني برقرار خواهد شد و تا آن زمان صاحبنظران و انديشمندان فرصت خواهند داشت تا ديدگاه ها و نظرات خود را درباره مباحثي كه در سمينار كنوني مطرح مي شود در قالب مقاله تنظيم و به دبيرخانه دومين سمينار ارسال كنند.
مهندس ضيايي، مديريت بحران شهري، بهسازي و مقاوم سازي ساختمان ها، شيوه هاي پيشگيري از حوادث در كلان شهرها و شيوه هاي بررسي آسيب پذيري اماكن و فضاهاي شهري را از مباحث مطرح در اين سمينار ذكر كرد و افزود: طرح اين مباحث و بررسي هاي كارشناسانه و ارائه راهكارهاي مرتبط با آن مي تواند توانمندي هاي نيروهاي آتش نشاني و ساير سازمان هاي دست اندركار شهري را به هنگام رويارويي با حوادث افزايش دهد.
ضيايي، ايمن سازي اين شبكه هاي حياتي و تاسيسات زيربنايي شهرها را بسيار زمانبر دانست و گفت: ظرف ۱۰ سال تنها مي توان ايمن سازي ۲۰ درصد اين شبكه ها را انجام داد و براي ايمن سازي كل تاسيسات شهري به پنجاه سال زمان نياز مي باشد.
در اين سمينار دكتر مازيار حسيني رئيس ستاد مديريت بحران شهر تهران طي سخناني برنامه هاي اين ستاد را درخصوص تامين امنيت مردم به هنگام وقوع زمين لرزه و امدادرساني هاي گوناگون از جمله ايجاد شبكه اضطراري ترافيك و همچنين نحوه امدادرساني استان هاي معين به شهر تهران به هنگام وقوع احتمالي زلزله، تشريح كرد.
ساخت و سازهاي غيرحرفه اي
در اين سمينار حمزه شكيب مسئول كميته زلزله شوراي شهر تهران با اشاره به اين واقعيت كه درحال حاضر بيشتر ساخت و سازهاي شهري توسط افراد غيرحرفه اي انجام مي شود، يادآور شد كه سرمايه گذاري مناسب و بهره گيري از اصول مهندسي براي مقاوم سازي بناهاي شهري در تهران حياتي مي باشد. وي در ادامه سخنان خود انتخاب سيستم سازه، تعيين وضعيت سازه در برابر زلزله، تحليل و طراحي سازه، استفاده از مصالح مناسب و بهره گيري از فن آوري هاي نو و پيشرفته در صنعت ساختمان و همچنين تربيت نيروي انساني ماهر را براي كاهش آسيب پذيري بناهاي شهري در برابر حوادث طبيعي به ويژه زلزله را مورد تاكيد قرار داد.

گستره
ايمني و قوانين طبيعت
زلزله مهيب و پرخسارت شهر بندري كوبه ژاپن كه ۵ سال پيش اتفاق افتاد، هم به دليل تلفات و زيان هاي سنگين و غيرقابل پيش بيني و هم رخ نمودن گونه هاي متفاوتي از رفتار و قانونمندي هاي طبيعت بيش از پيش توجه دانشمندان و محققان ژاپني را برانگيخت. برآمدن توفان آتش در نخستين دقايق وقوع زلزله در كوبه و زيروروشدن بخش هايي از شهر به معني دقيق كلمه، در داوري مردم جهان نسبت به كشوري كه به خاطر رويارويي با زلزله هاي بي شمار در طول سال از بهترين فن آوري هاي مقابله با اين پديده طبيعي برخوردار است، ترديد ايجاد كرد. اما شدت و دامنه خسارات جاني و مالي زلزله كوبه را نه در كوتاهي مديران و فن آوران سرزمين آفتاب تابان، بلكه بايد در ناديده انگاشتن قوانين طبيعت در ساخت و سازهاي شهري بندر كوبه جست و جو كرد. اين بندر كوچك، پيش از آن كه به كسوت شهري درآيد، از دهها روستا و آبادي كوچك و بزرگ و تپه ماهورها و دره ها تشكيل شده بود. پس از احداث نخستين هسته شهر كوبه، به مرور زمان محله هاي شهري توسعه يافتند و لاجرم بسياري از تپه ها تراشيده شدند و بسياري از دره ها پر شدند تا شهرسازان به زمين صاف، يكدست و عاري از فراز و نشيب دست يابند. اين هدف تامين شد. اما شهر بندري زيبا و رويايي كوبه، در برابر تكانه هاي سخت زلزله دوام نياورد و زيان هاي سنگين و دور از انتظار ببار آمد. تجربه تلخ شهر كوبه موجب شد كه ژاپني ها در ساخت و ساز شهرهاي جديد به مطالعات عميق زمين شناسي و رفتارهاي قانونمند زمين بهاي بيشتري بدهند.
در كشور درحال توسعه ما، به ويژه در تهران و شهرهاي پيراموني آن، بسياري از ساختارهاي طبيعي مغلوب توسعه بي رويه و ساخت و سازهاي بي مطالعه شده اند. اين بحران در آنجا كه ساخت و سازها، تا بالادست كوهها دامن كشيده اند، نمود بيشتري دارد. وقوع رانش زمين در رودبار قصران و فرحزاد واقع در استان تهران در بهار گذشته، تنها زنگ خطر را به صدا درآورده است. ساخت و ساز بي رويه، كوركردن قنات ها، راهسازي هاي بي مطالعه در ارتفاعات و احداث بنا در بستر رودخانه ها، تدارك حوادث ناگواري است كه ممكن است در آينده، چهره خشن و زيانبار خود را نشان دهد.
اصلي ترين ركن در پيشگيري از خسارات حوادث طبيعي و به خصوص زلزله، بهادادن به قوانين هستي و طبيعت و مكان يابي صحيح براي احداث بنا و ساخت و ساز است. اين مهم نيز در گرو آماده شدن و به اجراسپردن طرح حياتي آمايش سرزمين مي باشد.
بهارزاد

شهردار تهران در جمع رؤساي مناطق بيستگانه شهر تهران:
آموزش عالي در كشور نيازمند توجه بيشتري است
شهردار تهران  گفت : دست  يافتن  به  انرژي  هسته اي  براي  ايران  پيشرفت قابل  ملاحظه اي  محسوب  نمي شود زيرا ما داراي  تواناييهاي  بيشتري  در زمينه هاي  گوناگون  هستيم .
محمود احمدي  نژاد روز سه شنبه  در جمع  رئيسان  مناطق  ۲۰ گانه  آموزش وپرورش  شهرتهران  افزود: برخي  رسانه ها قصد دارند تا بافرافكني  وبزرگ  نمايي در زمينه  دست  يافتن  ايران  به  انرژي  هسته اي  بر مشكلات  كشور بيافزايند.
احمدي  نژاد در بخش  ديگري  از سخنان  خود گفت : تغيير در نگاه  و رويكردآموزش  و پرورش  رمز موفقيت  فرهنگيان  كشور درامر تعليم  و تربيت  دانش  آموزان  محسوب  مي شود.
وي  با ابراز تاسف  از كم رنگ  شدن  دانش  گذشته  درتربيت  افراد متخصص  افزود: اكنون  تغيير درنگاه  و رويكرد آموزش  وپرورش  نسبت  به  امرتعليم  وتربيت  دانش آموزان ، بسيار ضروري  است .
احمدي  نژاد بااشاره  به  گستردگي  و عمق  تاثير دستگاه  آموزش  و پرورش  درتربيت  افراد جامعه  بر ضرورت  توجه  بيشتر مسئولان  به  آموزش  و پرورش  تاكيدكرد و افزود: امروزه  پيشرفت  درعرصه هاي  مختلف  همچون  سياسي ، اقتصادي  وفرهنگي ، معيار پيشرفت  كشورها محسوب  مي شود.
احمدي  نژاد با انتقاد از عدم  ارايه  آموزشهاي  لازم  به  متخصصان  كشور باتوجه  به  منحني  رشد، افزود: كيفيت  آموزش  خصوصا دربخش  آموزش  عالي  كشور بسيار پايين  و بدون  توجه  به  نيازهاي  جامعه  صورت  مي گيرد.
نصرت الله  جواهري  پور رئيس  آموزش  و پرورش  شهر تهران  ديگر سخنران  اين جلسه  نيز بااشاره  به  تقويت  نيروي  انساني  دركشور آن را مهمترين  محور توسعه پايدار دانست .
وي  باانتقاد از كمبود سهم  بودجه  آموزش  و پرورش  نسبت  به  سرانه  ديگرسازمانها افزود: متاسفانه  اكنون  بخشهاي  فيزيكي  در كشور سرمايه هاي  بيشتري را نسبت  به  آموزش  و پرورش  كسب  مي كنند.
رئيس  آموزش  وپرورش  شهر تهران  همكاري  و تعامل  با شهرداري  تهران  رانيز بسيار خوب  توصيف  كرد و در پايان  خواستارگسترش  بيشتر اين  مناسبات  شد.
دراين  جلسه  مشكلات  و كمبودهاي  فضاهاي  آموزشي  توسط روساي  مناطق  آموزش و پرورش  مطرح  شد و شهردار تهران  نسبت  به  حل  برخي  از آنها قول  مساعد داد.

مسئول كميته زلزله شوراي شهر تهران:
شوراي شهر كتاب آموزش همگاني در برابر زلزله منتشر مي كند
مسئول كميته زلزله شوراي شهر تهران از پايان تدوين كتاب آموزش همگاني شهروندان در برابر زلزله و انتشار آن در آينده نزديك توسط انتشارات موسسه همشهري خبر داد.
حمزه شكيب در گفتگو با خبرگزاري فارس درباره محتويات كتاب آموزش همگاني شهروندان در برابر زلزله كه توسط كميته زلزله شوراي شهر تهران تدوين و توسط روزنامه همشهري صفحه آرايي شده است، گفت: فصل اول اين كتاب به اطلاعات علمي مربوط به زلزله و ويژگيهاي آنها اعم از مقياسهاي اندازه گيري زلزله، انرژيهايي كه به هنگام وقوع در سطح زمين آزاد مي شوند، وضعيت لرزه خيزي كشور، گسلهاي موجود در شهر تهران و معرفي آنها و ساير اطلاعات مورد نياز و مرتبط اختصاص يافته است.
وي افزود: در فصل دوم كتاب اطلاعاتي درخصوص نحوه آمادگي در مقابل زلزله، اقداماتي كه قبل و بعد از زلزله بايد توسط هر يك از اعضاي خانواده انجام گيرد، ارائه شده است.
ضمن آن كه دراين كتاب يك فصل نيز به منظور ارائه اطلاعاتي در مورد حركت زمين (كه طي ماههاي اخير در برخي از نقاط شهر نيز شاهد آنها بوده ايم) و نحوه برخورد با آن براي شهروندان ارائه شده است.
مسئول كميته زلزله شوراي شهر تهران با تأكيد بر ضرورت آگاهي كليه افراد خانواده از نحوه امدادرساني و كمكهاي اوليه در ساعات اوليه بعد از وقوع حادثه گفت: دراين كتاب در قالب برپايي يك ميزگرد خانوادگي، ضمن تهيه جعبه كمكهاي اوليه، راهكارهاي عملي در كمكهاي اوليه اعم از تنفس مصنوعي و غيره نيز ارائه شده است.
وي درخصوص تيراژ و نحوه توزيع اين كتابها گفت: هنوز در خصوص تعداد تيراژ كتاب تصميمات قطعي گرفته نشده است و احتمال دارد كه تيراژ كتاب بين ۱۰۰هزار تا ۵۰۰ هزار باشد كه بصورت رايگان از طريق مدارس و شهرداري مناطق بين شهروندان و خانواده ها توزيع مي شود.

نگاه
فريد مرتضوي
سخنگوي كابينه : دولت اگر جرات داشته باشد
بايد قيمت نان و بنزين را گران كند
003804.jpg

۵ هزار ميليارد ريال به شهرداري ها و دهداري هاي كشور اختصاص يافت
معاون عمراني وزارت كشور گفت: ۵ هزار ميليارد ريال از محل تجميع عوارض به شهرداري ها و دهداري هاي كشور اختصاص يافت.
مهندس محمدحسين مقيمي امروز در نخستين گردهمايي شوراهاي اسلامي شهري و شهرداري هاي استان خراسان جنوبي در بيرجند افزود: از اين ميزان ۳۷۲۰ ميليارد ريال به شهرداريها و ۱۲۸۰ ميليارد ريال به دهداريها اختصاص يافته است.وي گفت: اين ميزان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزايش يافته است.
وي افزود: ۲۲۰۰ ميليارد ريال شامل ۱۰ درصد عوارض سوخت، سه درصد فروش سيگار و يك درصد شماره گذاري خودروهاي شخصي در اختيار ما قرار مي گيرد كه از اين ميزان ۱۵ درصد به كلان شهرها، ۲۰ درصد به دهداريها و ۶۵ درصد به شهرداريها پرداخت مي شود.
وي ميزان اعتبارات ديگر از محل واردات كالا به كشور در سال جاري را ۲۸۰۰ ميليارد ريال ذكر كرد.
وي گفت : از اين ميزان ۳۰ درصد مربوط به دهداريها و ۷۰ درصد مربوط به شهرداريها مي باشد .
رئيس سازمان شهرداري ها و دهداري هاي كشور افزود: با منابع مالي موجود، سرانه هر نفر در شهرهاي تا حدود ۱۰۰ هزار نفر، ۳۰۰ هزار ريال است كه با اين ميزان فقط مي توان شهر را در همان حدي كه هست نگه داشت.وي همچنين بر توجه مديريت شهري به نيازهاي مردم، مقام سازي، رعايت مسايل فني و مهندسي، در نظر گرفتن سرانه مناسب فضاي سبز و عمومي از جمله فضاهاي ورزشي، فرهنگي و آموزشي تأكيد كرد.

۱۹ هزار زوج تهراني وام ازدواج گرفته اند
دبير ستاد پيوندهاي  آسماني  وابسته  به  شهرداري  تهران  اعلام  كرد: برگه درخواست  وام  ازدواج  شهرداري  پس  از وقفه اي  كوتاه  از شنبه  مجددا درباجه هاي  پستي  توزيع  مي شود. مجيد جمشيديان  علت  اين  وقفه را جابه  جايي  محل  ستاد پيوندهاي  آسماني  دانست  و گفت : ده  هزار برگه درخواست  وام  ازدواج  از شنبه  توزيع  مي شود.
وي  افزود: تاكنون  صد هزار برگه  درخواست  وام  از طريق  باجه هاي  پستي ميان  متقاضيان  توزيع  شده  است .
وي  افزود: اين  وام  تا زماني  كه  متقاضي  وجود داشته  باشد پرداخت  مي شود.
گفتني  است  برگه  ويژه  درخواست  وام  ازدواج  شهرداري  چند روزي  است  كه  درباجه هاي  پستي  تهران  ناياب  شده  است . شهرداري  تهران  به  زوجهاي  تهراني  كه  تاريخ  عقد آنان  بعد از آذر ۸۲ باشدو بيش  از پنج  سال  سابقه  سكونت  در يكي  از مناطق  ۲۲ گانه  را داشته  باشند وام  ازدواج  پرداخت  مي كند.

فهرست پسماندهاي خطرناك اعلام شد
003795.jpg
مديركل بررسي آب و خاك و پسماندهاي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: فهرست پسماندهاي خطرناك براساس كنوانسيون بازل سازمان ملل تهيه و براي ارائه پيشنهادات به سازمانهاي ذيربط ابلاغ شده است.
تقي عبادي در گفتگو با خبرگزاري فارس افزود: كليه دستگاه هايي كه در قانون مديريت پسماند پيش بيني شده اند، براي ارائه نظرات خود براي تغيير در اين ليست يك ماه فرصت دارند.
وي با بيان اينكه پسماندهاي خطرناك در ۴۷ گروه قابل جمع بندي مي باشد،گفت: داروهاي بيولوژيكي، داروهاي تاريخ گذشته،زباله هاي عفوني بيمارستانها، حلالهاي شيميايي، روغنهاي سوخته، فلزات سنگين خطرناك، روغنهاي سنگين، لاك الكلها و عصب كشهاي خطرناك برخي از اين پسماندها را تشكيل مي دهند.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين فهرست در شوراي عالي حفاظت محيط زيست تصويب شود.
وي افزود: بنا به تعريف ارائه شده، پسماندهاي خطرناك پسماندهايي هستند كه به دليل بالابودن حداقل يكي از خواص خطرناك از قبيل سميت، بيماري زايي، قابليت انفجار يا اشتعال، خورندگي و مشابه آن به مراقبت ويژه نياز دارند.مديركل دفتر بررسي آب و خاك و پسماندهاي سازمان حفاظت محيط زيست يادآور شد: اين پسماندها از نظر ورود و خروج به كشور نيز نيازمند مراقبت هاي خاص هستند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |