پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
مجلس طرح آزاد راه تهران - شمال را بررسي مي كند
003789.jpg
يك عضو كميسيون عمران گفت: مجلس جزئيات طرح و ميزان پيشرفت پروژه آزاد راه تهران - شمال را بررسي مي كند.
سيدبهلول حسيني در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: با توجه به گذشت بيش از ۶ سال از زمان شروع طرح و صرف ميلياردها تومان هنوز آزاد راه تهران - شمال به مرحله قابل قبولي از پيشرفت نرسيده است.
وي افزود: اين طرح براي كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است چرا كه راه ترانزيتي را هموار كرده و زمينه اتصال راههاي جاده اي كشور را به نقاط مختلف جهان ميسر مي سازد.
بهلولي گفت: مقايسه مدت زمان اجراي اين طرح با طرحهاي مشابه خارجي نشان مي دهد كه چقدر ضعيف عمل كرده ايم.
عضو كميسيون عمران مجلس اظهارداشت: اگر نظارت دقيق بر چنين طرحهاي ملي و مهمي كه بايد به شكلي معقول و حساب شده به سرانجام برسد وجود نداشته باشد معضلي كه هم اكنون دچار آن شديم گريبانمان را خواهد گرفت.
وي افزود: مجلس با توجه به وظيفه نظارتي خود سعي خواهد كرد جزئيات طرح را بررسي و در صورت وجود كم كاري و ضعف با مسئولان آن برخورد كند.

كاهش اندك قيمت نفت
تقاضاي جهاني نفت تا ۱۵ سال ديگر به
۱۲۰ ميليون بشكه در روز مي رسد
003783.jpg
گروه اقتصادي: قيمت نفت ديروز در بازارهاي جهاني عليرغم تداوم بحران هاي جاري در گوشه و كنار جهان از جمله اعتصاب در نيجريه و نروژ اندكي كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما، نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۴۰ سنت كاهش يافت و ۴۹ دلار و ۲۰ سنت دادوستد شد و نفت سبك آمريكا نيز با ۴۱ سنت كاهش ۵۲ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.
اگرچه برخي تحليلگران بر اين باورند كه قيمت ها همچنان رو به افزايش مي گذارد و انتظار كاهش آن در كوتاه مدت وجود ندارد، ديروز مقامات بانك مركزي ژاپن و بلژيك اعلام كردند كه روند جاري قيمت ها بر اقتصاد ژاپن و اروپا تأثير نخواهد داشت.
بانك مركزي ژاپن با اشاره به اين كه روند جاري قيمت ها كوتاه مدت است و تأثير پايداري در اقتصاد ندارد تأكيد كرده است كه رشد اقتصادي اين كشور در مسير تعيين شده ادامه مي يابد.
زيان كشورهاي فقير
يك اقتصاددان بانك جهاني تأكيد كرد كه افزايش بهاي نفت به زيان كشورهاي فقير است و موجب كاهش ذخاير ارزي و افزايش قيمت ها در اين كشورها مي شود.
وي علت افزايش بهاي نفت را رويدادهاي سياسي از جمله جنگ جاري در عراق اعلام كرده است. بهاي نفت در حال حاضر نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد افزايش يافته است.اين قيمت ها علاوه بر اين در صورت محاسبه نرخ تورم در سال هاي اخير و كاهش ارزش دلار از سال ۱۹۸۱ تاكنون قيمت هاي فعلي ۲۶ دلار كمتر است.
تقاضاي جهاني نفت به ۱۲۰ ميليون بشكه در روز مي رسد
كارشناسان نفتي در كنفرانس بين المللي نفت ابوظبي پيش بيني كردند تقاضاي جهاني براي نفت تا ۱۵ سال آينده به ۱۲۰ ميليون بشكه در روز مي رسد.
در اين كنفرانس پيش بيني شد كه تأمين اين تقاضا به ۳۰۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز داشته باشد. كارشناسان نفتي شركت كننده در اين كنفرانس پيش بيني كردند كه قيمتهاي جهاني نفت كه هم اكنون ۵۵ دلار در هر بشكه را تجربه مي كند، در كوتاه مدت پايين نيايد. يك كارشناس عراقي شركت كننده در اين كنفرانس اظهار داشت: تثبيت بازارهاي جهاني نفت جز از طريق بازگشتن عراق به حالت عادي و آغاز مجدد توليد در سطوح قبلي آن ممكن نيست.

هشت ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي تامين
منابع مالي بخش خصوصي تصويب شده است
003786.jpg
گروه اقتصادي: براي تامين منابع مالي بخش خصوصي تاكنون ۸ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي تصويب و حدود پنج ميليارد دلار گشايش اعتبار شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، اسحاق جهانگيري وزير صنايع در جريان افتتاح چند واحد توليدي و صنعتي استان فارس كه همزمان با سفر رييس جمهور انجام شد، گفت: ميزان گشايش از حساب ذخيره ارزي براي طرح هاي صنعتي بخش خصوصي در سال گذشته به ۵/۳ ميليارد دلار رسيد و پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري به حدود ۸ ميليارد دلار برسد.
وي با بيان اينكه به دليل وجود حساب ذخيره ارزي، مدت زمان بهره برداري از طرح هاي توليدي و صنعتي نسبت به گذشته كمتر شده است، از توليدكنندگان خواست با ارتقاء كيفيت توليدات، به فكر بازارهاي صادراتي باشند.
جهانگيري به اصلاحات اقتصادي انجام شده در برنامه سوم اشاره و تاكيد كرد كه اين اصلاحات در برنامه هاي چهارم و پنج نيز تداوم خواهد داشت تا اهداف برنامه ۲۰ ساله كه به مقام معظم رهبري ارايه شده است، تحقق پيدا كند.وي برنامه چهارم را يك فرصت طلايي براي بخش خصوصي دانست و با اشاره به وجود امكانات و زيربناهاي استان فارس، خواستار حضور جدي بخش خصوصي استان در صنعت و ارتقاء جايگاه صنعتي اين استان در كشور شد.
وي گفت: از حدود پنج ميليارد دلار تسهيلات گشايش شده از حساب ذخيره ارزي. استان فارس ۵۰ ميليون دلار استفاده كرده درحالي كه استان فارس يكي از استان هاي بزرگ و مهم كشور است و جايگاه صنعتي آن بايد از رتبه فعلي (يازدهم) ارتقاء يابد.

مديرعامل ايران خودرو اعلام كرد:
از آبان ماه تحويل خودرو به موقع انجام مي شود
گروه اقتصادي: در حالي كه در ماه هاي اخير در مورد تاخير واگذاري خودرو از سوي برخي توليدكنندگان داخلي و نارضايتي مصرف كنندگان از عدم تحويل به موقع خودرو گزارش هايي منتشر شده بود و برخي منابع افزايش قيمت برخي انواع خودرو در بازار را به دليل تحويل نشدن به موقع محصولات يادشده اعلام كرده بودند ديروز مديرعامل ايران خودرو اعلام كرد كه تحويل محصولات اين شركت از آبان ماه امسال به موقع انجام مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در ماه هاي اخير بسياري از دست اندركاران بازار خودرو افزايش قيمت ها را ناشي از تاخير تحويل خودروها اعلام كرده بودند ولي اسحاق جهانگيري وزير صنايع اعلام كرده بود كه روند توليد خودرو در كشور تغييري نكرده و تحويل خودرو به موقع انجام مي شود.
ديروز اما منوچهر منطقي در خبري كه از سوي روابط عمومي ايران خودرو ارسال شده است به صورت غيرمستقيم عدم تحويل به موقع محصولات اين شركت را تاييد كرد و با اعلام اينكه از آبان ماه آينده تحويل خودرو به موقع انجام مي شود تاكيد كرد، نيمه آبان ماه سال جاري همه تعهدات خود را در زمان مقرر انجام خواهيم داد.
وي علت برخي تاخيرها در تحويل خودرو به مشتريان را وجود مشكلات در سيستم حمل و نقل، افزايش غيرقابل انتظار توليد، افزايش تقاضا و عدم تناسب آمادگي واحدهاي فروش و تحويل شركت با رشد تقاضا دانست.
مديرعامل ايران خودرو همچنين از ايجاد تغييراتي در سيستم موتور و گيربكس خودرو پژو آردي در سال جاري خبر داد و گفت: با اين تغييرات، مشكل گيربكس آردي حل شده و پژو آردي با كيفيت تر و قوي تر، تا پايان سال به بازار عرضه خواهد شد.
دكتر منطقي درباره طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده نيز گفت:  ايران خودرو براي جايگزيني ۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال ۸۳ برنامه ريزي كرده بود، اما تحقق اين امر منوط به تامين مالي منابع دولتي جهت اعطاي وام كم بهره و نيز كمك هاي بلاعوض معادل يك و نيم ميليون تومان بابت هر خودرو بود. وي گفت: در مرحله اول اين طرح، بدون احتساب طرح جايگزيني از طريق تاكسيراني، دو هزار دستگاه خودروي فرسوده توسط ايران خودرو با تامين منابع توسط خود شركت انجام شده است اما ادامه اين طرح با توجه به منابع محدود شركت امكان پذير نيست.
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سازمان ها، نهادها و دستگاه هاي دولتي نيز از جمله طرح هايي است كه به گفته مديرعامل ايران خودرو در اين شركت در دست بررسي و اجرايي شدن است.
دكتر منطقي گفت: ايران خودرو به نهادها و سازمان هايي كه توان خريد و يا اجازه خريد خودرو براي جايگزيني خودروهاي فرسوده و مستعمل خود را ندارند، خودروهاي اجاره اي تحويل خواهد داد.

امضاي يادداشت تفاهم همكاري در خصوص انتقال تجارب ،
اعزام نيروي كار و آموزش فني و حرفه اي
گروه اقتصادي: وزيران كار جمهوري اسلامي ايران و فيليپين، در مانيل يك يادداشت تفاهم همكاري درخصوص انتقال تجارب، اعزام نيروي كار و آموزش فني و حرفه اي امضا كردند.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي در اين ملاقات ناصر خالقي بر لزوم توسعه همكاري دو كشور به ويژه درخصوص اعزام نيروي كار تاكيد كرد.
خالقي با اشاره به تجارب فيليپين در خصوص اعزام نيروي كار گفت: ايران داراي نيروي كار ماهر است و هم اكنون مذاكراتي براي اعزام با كشورهاي پذيرنده نيرو انجام داده است و تجارب فيليپين مي تواند در اين زمينه موثر باشد.
وزير كار فيليپين نيز با ابراز خرسندي از سفر وزير كار و امور اجتماعي كشورمان به مانيل، توسعه روابط دوجانبه را در زمينه هاي مختلف مورد تاكيد قرار داد.
وي خاطرنشان ساخت: براساس يادداشت تفاهم امضاشده، دو كشور درخصوص مكانيزم هاي اعزام نيروي كار و ارتقاء سطوح آموزش فني و حرفه اي با يكديگر همكاري مي كنند.

شركت هاي دولتي براساس آمار سازمان مديريت سالانه
۲۵ درصد رشد داشته اند
دبيركل كنفدراسيون صنعت ايران در «ميزگرد جهاني شدن و پيامدهاي آن بر صنايع كشور» گفت:  باوجود تاكيد دولت مبني بر خصوصي سازي، براساس آمارهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي، شركت هاي دولتي سالانه ۲۵ درصد رشد داشته اند.
بهشتي كه در دومين جشنواره كارآفرينان دانشگاه صنعتي شريف سخن مي گفت، با اعلام اين خبر افزود: حدود ۶۴ درصد بودجه كشور را بودجه شركت هاي دولتي تشكيل مي دهد كه با اين روند و كيفيت وارد عرصه جهاني شدن نخواهيم شد.
وي اظهارداشت: بررسي ها نشان مي دهد، بودجه جاري طي سال هاي اخير نسبت به توليد ناخالص داخلي، تغييري نيافته، بودجه عمراني كاهش داشته و بودجه شركت ها افزايش يافته است.
بهشتي گفت: تا زماني كه وارد موضوع خصوصي سازي به مفهوم واقعي آن نشويم و مادامي كه صنايع ما پاسخگوي واقعي نداشته باشند، قادر به حضور در عرصه جهاني نخواهيم بود.

در مراسم روز جهاني استاندارد
۱۵ واحد نمونه سال ۸۲ معرفي شد
مراسم بزرگداشت روز جهاني استاندارد صبح ديروز با حضور رييس مجلس شوراي اسلامي و وزير صنايع و معادن برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين مراسم كه گروهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، رييس موسسه استاندارد و جمع زيادي از توليدكنندگان و صنعتگران حضور داشتند ۱۵ واحد نمونه توليدكننده محصولات داراي پروانه كاربرد علامت استاندارد به عنوان توليدكنندگان بهترين كالاي ساخت داخل معرفي شده و تقديرنامه دريافت كردند.

اولين معدن موليبدن كشور شناسايي شد
نخستين معدن موليبدن كشور نزديك روستاي احمد آباد در اطراف شهرستان  بافق شناسايي شد.
عليرضا باباخاني - مدير خدمات اكتشافي سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور - در گفت وگو با (ايسنا)، گفت: عيار موليبدن موجود دراين معدن بين ۲ تا ۳ درصد تخمين زده مي شود كه اولين معدن موليبدن فعال در كشور خواهد بود.
وي با بيان اين كه تاكنون موليبدن موردنياز از معدن مس سرچشمه استخراج مي شده است گفت: «سالانه ۱۰۰ هزار تن مس از اين معدن استحصال مي شود كه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن آن موليبدن است.» وي ادامه داد: «اكتشافات معدن موليبدن در مرحله پي جويي قرار دارد و اكتشافات نيمه تفصيلي نيز بزودي آغاز خواهد شد كه اميدواريم نتايج  آن طي سه ماهه اول سال ۸۴ اعلام شود.»
باباخاني با اشاره به كاربرد موليبدن در صنايع آلياژي گفت: «قيمت هر تن موليبدن ۷ تا ۸ هزار دلار است كه فلز گران قيمت محسوب مي شود.»
وي كشورهاي بوليوي، چين و شيلي را عمده ترين توليدكنندگان موليبدن در جهان عنوان كرد و افزود: «توليد اين ماده در كشور صرفه اقتصادي زيادي را به همراه خواهد داشت.»
وي ادامه داد: «احتمالا عمليات اكتشاف تفصيلي اين معدن به بخش خصوصي واگذار مي شود.

نخستين سمينار «سرمايه گذاري  خارجي  در ايران» در پاريس
نخستين سمينار بزرگ  سرمايه گذاري  خارجي  با مشاركت  فعال  و همكاري سازمانهاي  دولتي  و بخش  خصوصي  جمهوري  اسلامي ايران  و به  ميزباني  سنديكاي كارفرمايان  فرانسه  ديروز در پاريس  گشايش  يافت .
در اين  سمينار كه  با حضور صفدر حسيني  وزير اقتصاد و دارايي  ايران  وفرانسوا لوس  وزير تجارت  خارجي  فرانسه  آغاز شد نمايندگان  بيش  از ۱۰۰شركت  فرانسوي  و موسسات  مالي  اين  كشور شركت  دارند.
وزير اقتصاد كشورمان  در اين  سمينار به  تشريح  آخرين  تحولات  اقتصادي  كشور و شرايط فراهم  آمده  براي  جذب  بيشتر سرمايه گذاري  خارجي  در ايران  خواهدپرداخت . در اين  سمينار كارشناسان  و شركت كنندگان  ايراني  و فرانسوي  با شركت  درچهار كميته  تخصصي  در خصوص  برنامه ها و فعاليت هاي  كاري  خود در بخش هاي صنايع ، مخابرات ، امور مالي  و كشاورزي  به  بحث  و تبادل  نظر مي پردازند.

گفت وگوي امروز
انتشار آگهي مزايده واگذاري سهام
۴۰ شركت دولتي در ۱۵ روز آينده
گروه اقتصادي: سازمان خصوصي سازي به عنوان تنها متولي امر خصوصي سازي در كشور سرانجام پس از گذشت شش ماه از سال، واگذاري سهام شركتهاي دولتي به بخش خصوصي از طريق بورس اوراق بهادار و مزايده را آغاز كرده است.
با سيدمهدي طبايي عقدايي عضو هيات عامل و معاون واگذاري و امور حقوقي سازمان خصوصي سازي پيرامون چگونگي واگذاري سهام شركتهاي دولتي و امكان تحقق درآمدهاي دولت گفت وگو كرده ايم.
***
* واگذاري سهام شركت هاي دولتي و بانك ها در چه مرحله اي است؟ 
- در هفته آينده سهام برخي از شركت هاي دولتي براي عرضه در بورس آماده است. اين شركت ها و ميزان سهام آنها كه در بورس عرضه مي شود شامل سيمان هرمزگان ۵۱ درصد، ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ۵۱ درصد، كمباين سازي ايران ۵۱ درصد، شركت نيرو كلر ۱۶/۳۷ درصد، هپكو ۵۱ درصد، سيمان كارون ۲۰ درصد، شركت نيرو ترانس ۵ درصد، آونگان ۹۸/۳۳ درصد، سيمان اردبيل ۵۱ درصد، موتورسازان تراكتورسازي ۳۵ درصد، مقره سازي ايران ۱۸/۳۶ درصد و كنتورسازي ايران ۵ درصد خواهد بود.
* كدام يك از سهامي كه عرضه خواهد شد به صورت بلوك هاي مديريتي است؟
- به جز سهام كنتورسازي و نيرو ترانس سهام عرضه شده به صورت بلوك خواهد بود و اين دو سهام نيز گرچه به صورت بلوك ۵ درصدي عرضه مي شود اما بلوك مديريتي نيست اما بقيه سهام كه عرضه خواهد شد كنترلي مديريتي خواهد بود.
* از ۶ هزار ميليارد ريال در نظر گرفته شده براي فروش سهام شركت هاي دولتي تاكنون چه ميزان محقق شده است؟ 
- با عرضه و فروش سهام مذكور و در نظر گرفتن سهامي كه قبلا فروخته شده رقمي حدود ۶۰۰ ميليارد تومان از محل فروش سهام اين شركت ها محقق خواهد شد.
* علت عرضه اين سهام به صورت حراج در بورس چيست؟
- اسم اين گونه عرضه سهام حراج هلندي است و به خاطر اين كه اين سهام متعلق به دولت است و بايد به بالاترين قيمت فروخته شود، قيمت پايه اي را مشخص نموده و براساس اين قيمت پايه رقابت خواهد شد. مثلا ممكن است قيمت پايه يك سهم ۶۰۰ تومان باشد اما با شروع حراج هلندي از بالاترين قيمت اين سهم عرضه خواهد شد و ممكن است به قيمت ۸۰۰ تومان به فروش برسد. اين كار موجب مي شود تا سهم دولت به بهترين قيمت فروخته شود چرا كه ساير سهام هنگامي كه در بورس عرضه شود ممكن است يك خريدار اين سهام را به همان قيمت عرضه شده خريداري كند ولي در سهام بلوكي و حراج هلندي در بورس اطلاعيه درج و قيمت پايه مشخص مي شود و هر كس كه خواستار خريد اين سهام است بايد قيمت بالاتري ارائه دهد و تا پايان وقت عرضه سهام هر كسي كه سهم عرضه شده را به بالاترين قيمت خريداري كرد سهام مذكور متعلق به وي خواهد بود.
* ارزش كل سهام مذكور كه در بورس عرضه خواهد شد چقدر است و آيا تكليف برنامه سوم مبني بر واگذاري سهام ۲۵۰ شركت دولتي در نيمه دوم سال جاري محقق خواهد شد؟
- ارزش كل سهام مذكور كه در بورس عرضه خواهد شد مبلغ ۴۶۰ ميليارد تومان مي باشد. فكر مي كنم تا قبل از پايان نيمه دوم سال جاري بسياري از سهام شركت هاي دولتي براي عرضه در بورس آگهي شود و در دستور كار داريم تا ظرف مدت ۱۰ الي ۱۵ روز آينده حدود ۳۰ الي ۴۰ شركت دولتي ديگر را براي عرضه سهام آن در بورس از طريق مزايده آگهي نماييم. با برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي عرضه سهام شركت هاي دولتي در بورس تا پايان سال جاري، اميدواريم كه كار واگذاري ۲۵۰ شركت دولتي در نيمه دوم امسال كه براساس برنامه سوم توسعه تكليف شده به انجام برسد و سعي مي كنيم كه اين هدف محقق شود. در اين راستا سهام ۱۲ شركت دولتي طي هفته آينده در بورس عرضه مي شود و در آينده نزديك نيز سهام حدود ۳۰ شركت ديگر و تا پايان سال ۸۳ سهام حدود ۲۰۰ شركت به تدريج عرضه خواهد شد.
* آيا با اين شيوه عرضه سهام شركت هاي دولتي، شاهد كسري بودجه دولت نخواهيم بود؟
- در بودجه سال جاري تحقق مبلغ ۲۲۰۰ ميليارد تومان از محل فروش سهام شركت هاي دولتي در نظر گرفته شده و برنامه ريزي هاي صورت گرفته توسط سازمان خصوصي سازي نيز در راستاي تحقق اين هدف بوده است. اما اين كه بودجه مذكور از اين محل تامين شده يا با كسري بودجه مواجه خواهيم بود از جمله مسايلي است كه زياد به آن وارد نمي شويم.
* استقبال بخش خصوصي از عرضه سهام ۱۲ شركت مذكور را چگونه پيش بيني مي كنيد؟
- گمان مي كنم با بازارسازي صورت گرفته همه سهام مذكور با قيمت هاي مناسب به فروش خواهد رفت و نگراني چنداني از خريد سهام اين شركت ها توسط بخش خصوصي وجود ندارد. شاهد استقبال مثبت و بسيار خوب اين بخش از سهام عرضه شده خواهيم بود.

بيانيه پاياني دومين كنفرانس تخصصي نانوتكنولوژي در صنعت نفت
شركت كنندگان در دومين كنفرانس و كارگاه هاي تخصصي نانوتكنولوژي در صنعت نفت بر لزوم توسعه زيرساختارهاي موردنياز براي تسهيل تحقيقات توسعه اي و كاربردي فناوري نانو در كشور تأكيد كردند.
به گزارش شانا، در بيانيه پاياني اين كنفرانس كه در مراسم پاياني خوانده شد با تأكيد بر ايجاد زيرساختارهاي لازم براي توسعه همكاري هاي ملي، منطقه اي و بين المللي،  ضرورت توجه روزافزون دولت به تكميل و تكوين مؤلفه هاي سيستم نوآوري هاي ملي خاطرنشان شده است.
در اين بيانيه، توسعه زيرساختارهاي موردنياز براي تسهيل تحقيقات توسعه اي و كاربردي فناوري نانو در كشور و توسعه سياست هاي حمايتي دولت در راستاي افزايش سطح آگاهي مديران، كارگزاران، تصميم گيران و جامعه علمي كشور در خصوص اهميت فناوري نانو در توسعه ملي مورد تأكيد قرار گرفته است.
حمايت فزاينده از تشكل ها، انجمن هاي حرفه اي و كانون هاي تفكر به عنوان حلقه واسطه مراكز علمي، تحقيقاتي، نهادهاي اجتماعي و مديران اجرايي كشور _ تسهيل فرايند تجاري كردن نتايج فعاليت هاي تحقيقاتي و توسعه اي در زمينه فناوري نانو و بكارگيري سياست هاي تشويقي و حمايتي براي مشاركت بيشتر بخش خصوصي در استفاده از اين فناوري، از ديگر مواردي است كه در بيانيه پاياني دومين همايش كاربرد فناوري نانو در صنعت نفت به آن توجه شده است.
گزارش خبرنگار شانا حاكي است در اين بيانيه با تأكيد بر حمايت فزاينده از استعدادهاي جوان كه در زمينه فناوري نانو داراي ايده و توان انجام كار هستند تصريح شده است: لزوم فرهنگ سازي، ترويج و اطلاع رساني در زمينه فناوري نانو در كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است.
اجراي برنامه هاي آموزشي هدفمند براي فراهم كردن زمينه هاي رشد تحقيقات فناوري نانو، ضرورت توجه روزافزون به توسعه آموزش و پژوهش هاي ميان رشته اي در زمينه اين فناوري، همچنين توجه و شناخت الزامات بكارگيري فناوري نانو و ملاحظات زيست محيطي آن از ديگر مواردي است كه در بيانيه پاياني دومين كنفرانس تخصصي نانوتكنولوژي در صنعت نفت بر آنها تأكيد شده است.
دومين كنفرانس و كارگاه هاي تخصصي نانوتكنولوژي در صنعت نفت از روز بيستم مهرماه امسال به مدت دو روز در تهران برگزار شد.

به نوشته يك روزنامه  پاكستاني
اقتصاد پاكستان وابسته به ايران است
گروه اقتصادي: روزنامه پاكستاني ديلي تايمز ديروز در ستون ديدگاه خود در تحليلي به روابط اقتصادي و سياسي ايران و پاكستان پرداخت.
به گزارش خبرنگار ما، اين روزنامه پاكستاني با انتقاد از شرايط كنوني حاكم بر روابط اين كشور با ايران، از مقامات اين كشور خواست روابط با ايران را در اولويت قرار دهند زيرا آينده اقتصادي پاكستان بستگي به ايران دارد.
در اين تحليل آمده است: تمايل بسيار زياد دولتمردان پاكستان براي برقراري ارتباط با كشورهاي عربي و وجود نداشتن دورانديشي نزد آنان باعث شده تا روابط پاكستان با ايران خيلي گرم و صميمي نباشد. در حقيقت ارتباط پاكستان با ايران بايد به اندازه ارتباط پاكستان با عربستان اهميت داشته باشد.
نويسنده مي افزايد: در حال حاضر شرايط عراق تاثير مستقيم روي پاكستان ندارد و چنين وضعيتي در مورد سوريه، اردن، مصر، فلسطين و اسرائيل نيز صادق مي باشد. البته نه اينكه پاكستان ارتباط خود را به صورت كامل با آنها قطع كند. در حال حاضر ارتباط پاكستان با عربستان مطلوب است. اما كشوري كه تاثير سرنوشت سازي بر سياست پاكستان دارد، ايران است. به اعتقاد من، ما متاسفانه اهميت برقراري ارتباط نزديك و صميمي را با ايران درك نكرده ايم.
از ديدگاه اين روزنامه دلايل اهميت ايران براي پاكستان به قرار زير است: از لحاظ جغرافيايي ايران همسايه پاكستان است. همچنين ايران صاحب ميادين نفتي بزرگ جهان است و يك كشور عمده در زمينه صادرات انرژي در جهان به شمار مي آيد. علاوه بر اين، نفتكش ها، تحت نظارت ايران از خليج فارس عبور مي كنند. در واقع ايران صاحب يك موقعيت ارزشمند جغرافيايي و استراتژيك مي باشد. در كنار ايران كشورهايي چون افغانستان، عراق و كشورهاي آسياي ميانه وجود دارند كه اين كشورها كانون توجه جهانيان به شمار مي آيند. همچنين ايران صاحب جمعيت زيادي است كه اغلب مردم اين كشور جوان و تحصيلكرده هستند. در واقع جمعيت ايران از جمعيت تمام همسايگان عربي خود بيشتر است. اما از همه مهمتر اينكه، در نهايت ايران به يك قدرت هسته اي تبديل خواهد شد حتي با وجود فشارهايي كه به اين كشور وارد شده است. مطمئن باشيد كه غربي ها به ايران حمله نظامي نخواهند كرد. آنها به خوبي مي دانند كه اين كشور چه نقش مهمي در برقراري صلح در منطقه و عراق خواهد داشت.
فراموش نكنيد كه ايران يك مسير زميني بسيار مناسب براي تجارت و همچنين عبور خطوط لوله انتقال نفت و گاز است. البته صرفنظر از روابط اقتصادي بايد دقت داشت كه ارتباط تاريخي پاكستان با ايران بسيار عميق تر از ارتباط با كشورهاي عرب است.
نويسنده در نهايت پيشنهاد مي كند: به نظرم اگر قصد داريم در آموزش و پرورش كشور، زبان سومي را پس از زبان انگليسي به دانش آموزان ياد بدهيد، اين زبان بايد فارسي باشد چون آينده كشور پاكستان وابسته به ايران است.
دولت هند خواستار احداث خط لوله انتقال گاز ايران از طريق پاكستان شد
روزنامه  هندو چاپ  دهلي  نوشت : دولت  هند خواستار همكاري  پاكستان  براي ورود گاز ايران  و ترانزيت  كالا از طريق  خاك  اين  كشور شد.
اين  روزنامه  به  نقل  از منابع  موثق  دولت  هند نوشت : احداث  خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  هند، اهميت  فراواني  براي  اين كشور دارد و لذا خواستار همكاري  اسلام  آباد براي  انتقال  گاز از طريق  خاك پاكستان  است  و در ازاي  آن حاضر است  مجوز مشابهي  را براي  دستيابي  پاكستان به  بازارهاي  بنگلادش ، در اختيار اين  كشور قرار دهد.
دولت  هند معتقد است ، گرفتن  مجوز ترانزيت  از پاكستان ، دهلي  نو را قادر مي سازد به  بازار آسياي  مركزي  دست  يابد.
به  نوشته  اين  روزنامه  هندو، اين  نخستين  بار است  كه  طرح  ايجاد خط لوله انتقال  گاز ايران  به  هند، بطور رسمي در دستور كار مذاكرات  دو جانبه  هند و پاكستان  قرار مي گيرد.
بيانيه  مشترك  وزيران  خارجه  دو كشور كه  شهريور ماه  گذشته  در دهلي نو صادرشد، اهميت  دسترسي  به  منابع  انرژي  را در مناطق  نزديك  به  آسياي  جنوبي  مورد تاييد قرار مي دهد.
احتمال  دارد، وزيران  نفت  و گاز هند و پاكستان  براي  بررسي  ابعاد گوناگون طرح  انتقال  گاز ايران  به  هند از مسير پاكستان  با يكديگر ملاقات  كنند.
به  نوشته  روزنامه  هندو، موضوع  ايجاد خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  هند، پيش  از اين  نيز سوم  مهر ماه  گذشته ، در ديدار سران  كشورهاي  هند و پاكستان و در حاشيه  مجمع  عمومي سازمان  ملل  متحد در نيويورك  مورد بررسي  قرار گرفت و طي  آن طرفين  بر اهميت  راه اندازي  اين  خط لوله  و نقش  آن در پيشبرد اهداف دولتها در ايجاد رفاه  اجتماعي  و اقتصادي  تأكيد كردند.

پاسخ به يك خبر
در پي چاپ خبري در روزنامه همشهري به نقل از خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران تحت عنوان «به كارگيري مشاور خارجي براي تجديد ساختار شركت ملي نفت ايران» موسسه مطالعات بين المللي انرژي پاسخي ارسال كرده است كه متن آن به اين شرح است:
اكثر شركتهاي بزرگ و به خصوص شركتهاي بزرگ بخش انرژي و نفت و گاز كه فعاليتهاي متنوعي داشته و عمليات و توليد و فروش آنها ميلياردها دلار ارزش دارد، هر چند سال يكبار براي كسب اطمينان از كارايي كامل سيستمهاي مديريتي و عملياتي و اداري و شناسايي و برطرف كردن نقاط ضعف احتمالي و ارتقاء بهره وري كل شركت از مهندسان مشاور مديريتي كه تخصص پيشرفته اي است دعوت مي كنند تا عملكرد، سازماندهي و بطور كلي كارايي فرايندهاي موجود شركت را بررسي و توصيه هاي خود براي ارتقاء كارايي شركت را ارايه دهند. در سالهاي اخير اين مطالعات براي شركتهاي نفتي متعددي كه طبعا برخي از آنها رقيب شركت ملي نفت ايران محسوب مي  شوند انجام شده است و نتايج ملموسي در ارتقاء كارايي آنها داشته است و ساير شركتها هم مستمراً اين مطالعات را انجام مي دهند.
بنابراين خبري كه تحت عنوان بالا در روزنامه آمده است، با اين عنوان صحيح نمي باشد. اين طرح مطالعه اي است تحت عنوان «بهبود سيستمها و ارتقاء بهره وري شركت ملي نفت ايران» كه انجام آن به موسسه مطالعات بين المللي انرژي واگذار شده است. در بررسي كه به عمل آمد معلوم شد متأسفانه در داخل كشور هنوز شركتهاي مشاور مديريت كه بتوانند اين مطالعه را بصورت تخصصي و در سطح كيفي مورد نظر انجام دهند شكل نگرفته است و شركتهاي موجود در اين رشته هم عموما همكار و نماينده شركتهاي بين المللي مشاور مديريت هستند . از آنجا كه يكي از اهداف انجام اين مطالعه انتقال فناوري مشاوره مديريت در سطح بين المللي به داخل كشور بخصوص صنعت نفت بود و در جريان يك بررسي دقيق كارشناسي از ميان پيشنهاد چندين شركت معتبر مشاور بين المللي يك شركت مشاور معتبر بين المللي ايتاليايي كه مخصوصا سهم قابل توجهي در ارتقاء بهره وري شركت نفتي ENI داشته است براي همكاري با مؤسسه مطالعات بين المللي انرژي در اين كار انتخاب شد. ترديدي نيست كه نتايج اين مطالعات مي تواند در بهبود سيستمها و ارتقاء بهر ه وري شركت ملي نفت ايران مفيد باشد و مسلما شركت ملي نفت ايران كه كارفرماي اين پروژه است به هر نحو كه مقتضي بداند نسبت به انتشار نتايج اين مطالعه كه مي تواند براي شركتهاي ديگر كشور هم مفيد باشد اقدام خواهد كرد.

قيمت طلا و ارز
نوع------- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۰۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۰۳۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۷۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۶۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۸۴

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |