پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
مقام معظم رهبري:
هيچ سياست منطقه اي بدون
در نظر گرفتن ايران قابل تحقق نيست
003810.jpg
فارس: دومين مراسم مشترك دانش آموختگي دانشجويان دانشگاه هاي ارتش جمهوري اسلامي  ايران روز گذشته با حضور حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در دانشگاه هوايي شهيد ستاري برگزار شد.
در ابتداي ورود فرمانده كل قوا به ميدان، سرود جمهوري اسلامي نواخته شد و ايشان سپس با حضور بر مزار شهداي گمنام به مقام شامخ شهيدان اداي احترام كردند و در ادامه از يگانهاي حاضر در ميدان سان ديدند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين مراسم، نظامي گري در فرهنگ اسلامي را به معناي دفاع از ارزشهاي الهي و انساني و بسيار پرافتخار دانستند و تأكيد كردند:
ملت ايران با توكل به خدا و با ايمان مستحكم و با تكيه بر نيروي جوان بالنده خود، همچون گذشته كه در مقابل نفوذ قدرتهاي بيگانه ايستاد، در اين مقطع نيز اجازه نخواهد داد پنجه خونين سلطه دشمن بار ديگر بر اين كشور مسلط شود.
ايشان نظامي گري در فرهنگ مادي را مساوي با خشونت، بي رحمي، اطاعت بي چون و چرا و ابزار بودن در خدمت صاحبان ثروت و قدرت خواندند و افزودند: در فرهنگ اسلامي، نظامي با جان و هستي خود وارد ميدان دفاع از استقلال و هويت ملت و ارزشهاي ديني مي شود، لذا مجاهد في سبيل ا... است و مجاهدت او هرگز فراموش نخواهد شد.
فرمانده كل قوا لازمه مجاهدت و جهاد در راه خدا را آمادگي دائمي برشمردند و خاطرنشان كردند: نيروهاي مسلح بايد همواره از دانش و علم روز و تجربيات ارزشمند دفاع مقدس بهره مند باشند.
ايشان، ايمان و عمل صالح را رمز پايداري و موفقيت ملت ايران و نيروهاي مسلح در طول سالهاي گذشته ارزيابي و تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران كه در ۲۵ سال گذشته در مقابل حركت نظام سلطه ايستاده و آن را به چالش طلبيده، اكنون مقتدر تر از گذشته است و علت اصلي واهمه دشمنان از اين ملت نيز روحيه ايمان، شجاعت، ابتكار و نوانديشي  آن، به خصوص جوانان اين سرزمين اسلامي است.
003813.jpg
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، امير سرلشگر سليمي فرمانده كل ارتش به فرمانده كل قوا خير مقدم گفت و سرتيپ حسني فرمانده دانشگاه هوايي شهيد ستاري گزارش تحصيلي دانشگاه هاي ارتش را ارائه كرد.
در اين مراسم اساتيد نمونه و دانش آموختگان برتر دانشگاه هاي ارتش جوائز خود را از دست فرمانده كل قوا دريافت كردند.
رزمايش ميداني از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود و يگانهاي حاضر در ميدان نيز از مقابل فرمانده كل قوا رژه رفتند.
حضرت آيت ا... خامنه اي همچنين در جمع فرماندهان بلند پايه ارتش جمهوري اسلامي  ايران بر لزوم استحكام انضباط سازماني در نيروهاي مسلح تأكيد و خاطرنشان كردند: پشتوانه اصلي اين انضباط سازماني، احساس اقتدار معنوي نظام اسلامي در تمام اركان و بخشهاي نيروهاي مسلح است.
ايشان با اشاره به جنگ رواني دشمنان، براي جلوه گر نشدن اقتدار معنوي جمهوري اسلامي ايران افزودند: به رغم اين تلاشها، اقتدار معنوي نظام اسلامي بيش از گذشته است و هيچ يك از سياستهاي منطقه اي بدون لحاظ كردن نظر ايران قابل پيشبرد نيست.
فرمانده كل قوا با اشاره به تغيير روشهاي رزم در دنيا تأكيد كردند: نيروهاي مسلح نيز بايد در برنامه ريزي هاي خود حتماً روشها و شرايط جديد را لحاظ نمايند.
مقام معظم رهبري با اشاره به اهميت شناسايي، گزينش و ترتيب نيروهاي با استعداد و ممتاز، بر لزوم تقويت فرهنگ برنامه اي عمل كردن در نيروهاي مسلح تأكيد كردند.
حضرت آيت ا... خامنه اي همچنين ديروز از نمايشگاه دستاوردهاي تحقيقاتي فني نيروي هوايي ارتش بازديد كردند. در اين نمايشگاه طرح ها و بهينه سازي و ارتقاء سامانه هاي مختلف آفندي و پدافندي كه به دست متخصصان داخلي به انجام رسيده، به نمايش گذاشته شده بود.

تداوم درگيري متقابل فلسطينيان با ارتش رژيم صهيونيستي در غزه
با آغاز سومين هفته حمله گسترده نظاميان رژيم صهيونيستي به شمال نوار غزه، گروهي از نظاميان اشغالگر سحرگاه ديروز به منطقه بيت لاهيا يورش بردند.
به گزارش ايرنا منابع فلسطيني گفتند كه مهاجمان صهيونيست با پوشش دهها دستگاه تانك و زره پوش و پوشش هوايي بالگردهاي آپاچي وارد منطقه بيت لاهيا شدند و به بازرسي خانه به خانه ساكنان اين منطقه مبادرت كردند.
همزمان با اين حمله زميني بالگردهاي آپاچي يك راكت به خانه اي در داخل بيت لاهيا شليك كردند كه به شهادت محمد معروف فلسطيني عضو جنبش مقاومت اسلامي «حماس» و زخمي شدن سه نفر ديگر منجر شد.
راديو تل آويو به نقل از سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد: سربازان اسرائيلي با مشاهده سه مرد مسلح فلسطيني آنها را هدف گرفتند كه به كشته و زخمي شدن آنها منجر شد.
ديروز همچنين بالگردهاي توپدار اسرائيل با شليك موشك به سمت خانه اي يكي ديگر از مبارزان حماس را به شهادت رسانده و سه تن را زخمي كردند كه حال دو نفر از آنان وخيم گزارش شده است.
همچنين ديروز يك جوان فلسطيني كه روز يكشنبه در جباليا زخمي شده بود به شهادت رسيد. در همين روز نيروهاي رژيم اشغالگر يكي از مسئولان جنبش اسلامي حماس را در الخليل بازداشت كردند. آنها معتقدند عماد القواسمه مسئول عمليات شهادت طلبانه در دو اتوبوس در سرزمين هاي اشغالي بوده است. در اين شهر همچنين دو دانش آموزي كه چند روز پيش بر اثر اصابت تير مستقيم مجروح شده بودند به شهادت رسيدند.
در شهر لاهيا نيز درگيري نظاميان اسرائيلي با مبارزان فلسطيني منجر به انفجار يك كاميون حامل بمب گشت كه بر اثر آن چندين خودرو حامل اشغالگران آسيب ديد.
موسي عرفات فرمانده نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين در نوار غزه نيز از يك سوء قصد جان سالم بدر برد. به گزارش بي.بي.سي. سه شنبه شب در مسير حركت خودرو وي بمبي منفجر شد اما به كسي آسيبي نرسيد.موسي عرفات، برادرزاده ياسر عرفات است.
اما با وجود ادامه حمله گسترده ارتش رژيم صهيونيستي در شمال نوار غزه كه به بهانه جلوگيري از شليك موشك به شهرك هاي صهيونيست نشين آغاز شده اين شهرك ها همچنان آماج گلوله هاي خمپاره و موشك هاي مبارزان است.
گردانهاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس اعلام كرد مبارزان با خمپاره انداز دو شهرك دوگيت در جنوب و عصمونه در شمال نوار غزه را هدف قرار دادند.
اين گردانها همچنين مسئوليت حمله خمپاره اي به يك دستگاه بولدوزر رژيم صهيونيستي را در منطقه بيت لاهيا در شمال نوار غزه بر عهده گرفت.
گروهانهاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز اعلام كرد مبارزانش شهرك نفتاحين در مناطق اشغالي ۱۹۴۸ را با موشك هاي قدس يك هدف قرار دادند.
شهرك هاي ناوه دوكاليم و جنيتال در جنوب نوار غزه نيز از ديگر اهداف حملات موشكي گروهانهاي قدس بود.
گروهانهاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي مقاومت ملي فلسطين نيز اعلام كرد مبارزان آن شهرك سديروت در جنوب فلسطين را با موشك هاي دوربرد هدف قرار دادند.

حداد عادل:
مجلس تلاش مي كند فشار گراني كم شود
مهر - غلامعلي حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر عزم جدي مجلس براي مبارزه با گراني گفت: بايد ريشه هاي گراني مورد بررسي قرار گيرد. ما در سال آينده در بررسي بودجه تلاش مي كنيم فشار گراني از دوش طبقات مستضعف كم شود.
حداد عادل كه در حاشيه مراسم بزرگداشت روز جهاني استاندارد در جمع خبرنگاران سخن مي گفت در پاسخ به سؤالي مبني بر طرح عملي مجلس براي گراني و عمل به وعده هاي مجلس در اين باره گفت: در خصوص مسائل اقتصادي كه گراني بخشي از آن است نبايد ساده انديش باشيم و پيچيدگي هاي كار را فراموش كنيم و نبايد وعده بدهيم كه مجلس در يك هفته يا يك ماه گراني ها را برطرف مي كند و مردم مي دانند افزايش قيمت ها بر اساس مجوزهايي است كه قبل از افتتاح مجلس هفتم صادر شده است.
از حداد عادل در خصوص ورود مجدد بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران سوال شد و وي گفت: خوشبختانه رفت و آمد بازرسان بيشتر شده و در عين حال ابهامات پرونده هسته اي ما كم تر شده است زيرا در آغاز ما با فهرست بلند بالايي از ابهامات روبرو بوديم اما اكنون به يكي دو موضوع قابل رفع تقليل يافته است.
وي افزود: مهم آن است كه ببينيم آژانس در برابر قدرتهاي بزرگ تا چه اندازه استقلال خود را نشان مي دهد.
از رييس مجلس در خصوص انصراف مهندس موسوي از حضور در انتخابات رياست جمهوري سوال شد و وي گفت: مهندس موسوي چه وارد انتخابات شود يا نشود مورد احترام همه است. ما اميدواريم شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري باشيم تا از يك دولت نيرومند در آينده برخوردار باشيم كه بتواند با همكاري دو قوه مقننه و قضاييه به پيشرفت و اعتلاي كشور كمك كند.

سيد عبدالعزيز حكيم :
خواستار عراقي مستقل و بدون اشغالگر هستيم
رسا- رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در جمع هزاران روحاني و مبلغ شيعه كه در ضمن سومين كنگره مؤسسه شهيد محراب برگزار شد، تأكيد كرد: عراقي مستقل و بدون حضور بيگانگان و اشغالگران مي خواهيم.
در گردهمايي مبلغان و روحانيون عراقي، عبدالعزيز حكيم اظهار داشت: پس از سقوط نظام ديكتاتوري صدام كه به ملت عراق به چشم برده نگاه مي كرد، بايد از طريق انتخابات، حكومتي مستقل و عراقي بنا كنيم كه خواسته ها و مصالح ملت عراق را برآورده كند.
حكيم افزود: بايد براي پايان اشغالگري كشور و خروج بيگانگان تلاش كنيم و كشور را از آمريكايي ها و ديگر نيروهاي غير عراقي خالي كنيم، چرا كه عراق براي عراقي هاست.
رئيس مجلس اعلا گفت: انتخابات بنا بر نظر آيت الله سيستاني، مسئله اي سرنوشت ساز براي ما محسوب مي شود و نظر كسي كه خواستار به تأخير افتادن اين امر و يا برگزار نشدن آن است، بشدت مطرود است.
وي گفت: مردم و احزاب گوناگون فعال در عراق بايد با آگاهي تمام در روند سياسي كشور شركت كنند و با تلاش پيگير و مستمر، كشور را به سمت استقلال و حاكميت ملت عراق پيش ببرند.
سيد عبدالعزيز حكيم به وجود برخي عناصر نظام سابق و عده اي از وهابيون در عراق اشاره كرد و گفت: اين عده قصد ضربه زدن به ملت عراق را دارند و با هدف گرفتن شخصيت هاي مذهبي و سياسي كشور به ويژه پيروان اهل بيت (ع) مي خواهند اين مردم را از رسيدن به خواسته ها و منافعشان باز دارند.

سردار صفوي: مردم به عملكرد مجلس هفتم اميدوارند
فارس: فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: مردم به نتايج و عملكرد مجلس هفتم اميدوارند تا در جهت رفع مشكلات آنان تلاش كنند.
به گزارش خبرنگار پارلماني فارس سردار رحيم صفوي كه ديروز به مناسبت افتتاح سال تحصيلي دانشگاه امام حسين (ع) در جمع دانشجويان و اساتيد اين دانشگاه سخن مي گفت، با قدرداني از حضور غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع دانشجويان اين دانشگاه گفت: مجلس يك ركن ركين نظام جمهوري اسلامي ايران است و در تعيين سرنوشت كشور نقش بسزايي دارد.
وي افزود: مردم ما به نتايج انتخابات مجلس هفتم بسيار اميدوارند و خواهان اين هستند تا مجلس با اولويت قراردادن مشكلات مردم و در نظر گرفتن مسايل علمي و آموزشي، كشور را در راستاي برنامه چهارم توسعه و تحقق چشم انداز ۲۰ ساله به پيش ببرند.

طلايي نيك:برخي ديدگاه هاي اخير شوراي نگهبان تعجب برانگيز است
ايسنا -«رضا طلايي نيك» گفت: برخي از ديدگاه هاي اخير شوراي نگهبان درباره مصوبات مجلس مانند استخدام معلمان حق التدريسي، لغو حق النظاره چاه هاي كشاورزي و برگزاري انتخابات ميان دوره اي مجلس غير منطقي و تعجب برانگيز است.
نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ اظهارداشت: علي رغم اختيار و اعتبار قانوني ديدگاه هاي شوراي نگهبان، استدلال اين نهاد درباره مصوبات مذكور از منطق لازم برخوردار نيست.
وي با بيان اين كه «مصوبه مجلس درباره استخدام معلمان حق التدريسي حكم جديد و هزينه اي براي دولت محسوب نمي شود» اظهار داشت: مجوز قانون استخدام معلمان حق التدريسي علاوه بر قانون برنامه سوم در قالب گردش نيروي انساني فرهنگيان و كاركنان دولت در بند خ تبصره ۸ قانون بودجه سال جاري در مجلس ششم به تصويب رسيده است. مصوبه مجلس هفتم فقط درباره حذف آزمون استخدامي براي معلمان حق التدريسي حكم جديدي است. وي افزود: اصل مجوز استخدام معلمان حق التدريسي قبلا در قانون بودجه سال جاري و برنامه سوم توسعه به تصويب رسيده بود و لذا فقط چگونگي استخدام در مصوبه جديد با حذف آزمون معلمان حق التدريسي داراي چهار سال سابقه حكم جديدي است و هيچ هزينه و بار مالي جديدي با توجه به حكم جاري در مصوبه مجلس وجود ندارد. طلايي نيك اظهار داشت: با توجه به مصوبه قطعي و تصريحي اخير مجلس مبني بر نپذيرفتن همزماني انتخابات ميان دوره اي با انتخابات رياست جمهوري، تلاش غير منطقي شوراي نگهبان و وزارت كشور براي اجرا نكردن قانون توجيه منطقي ندارد.

كوتاه از سياست
رئيس جمهور در پيامي به «مسابقات ملي مهارت» :
نيروي پرنشاط جوان معجزه هاي بزرگ مي آفريند

ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور در پيامي به «مسابقات ملي مهارت» تصريح كرد: نيروي پرنشاط جوان هنگامي كه با ايمان و مهارت و آگاهي توام شود، معجزه هاي بزرگ مي آفريند. متن كامل پيام رئيس جمهور كه توسط محمدامين سازگارنژاد معاون وزير كار و امور اجتماعي و رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور قرائت شد به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
نيروي پرنشاط جوان هنگامي كه با ايمان و مهارت و آگاهي توام شود معجزه هاي بزرگ مي آفريند. جوان شايسته ايراني درخور آن است كه با تلاش و همت قله هاي افتخار را براي سربلندي ميهن طي كند و وظيفه ماست كه ميدان اين پيشرفت و شگفت آفريني را براي آنان فراهم آوريم.
مسابقات ملي مهارت گامي درخور تحسين در اين مسير است. به همه طراحان و دست اندركاران اين جريان مبارك درود مي فرستم و براي جوانان عزيز و برومندي كه در اين عرصه توان و لياقت خود را نشان دادند آرزوي موفقيت مي كنم.
بدون ترديد مهارت هاي فني و حرفه اي بزرگترين نقش را در اشتغال پرثمر و تأمين معيشت آبرومند صاحبان آن و نيز پويايي اقتصادي ملي ايفا مي كند.
مديركل سازمان منع سلاح هاي شيميايي همكاري ايران را تأييد كرد
«روجليو فييتر» مديركل سازمان بين المللي منع سلاح هاي شيميايي، پايبندي جمهوري اسلامي ايران به مفاد معاهده اين سازمان درمورد عدم توليد و كاربرد سلاح هاي شيميايي را تاييد كرد.اين مقام بين المللي طي سخناني در نشست شوراي اجرايي سازمان منع سلاح هاي شيميايي اظهارداشت: مقام هاي جمهوري اسلامي ايران پايبندي خود را به مقررات كنوانسيون منع كاربرد سلاح هاي شيميايي مورد تاكيد مجدد قرار داده اند و من اين پايبندي را تاييد مي كنم.وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همكاري خوبي با اين سازمان داشته است.
اتهامات آمريكا به روابط ايران و روسيه حسادت آميز است
رئيس  كميسيون  امور بين الملل  دوماي  روسيه ، اتهامات  آمريكا در مورد همكاريهاي  ايران  و روسيه  را بي اساس ، سياسي  و حسادت  آميز عنوان  كرد.
كنستانتين  كاساچف  گفت : همكاريهاي  ايران  و روسيه در زمينه هاي  اقتصادي ، سياسي ، انرژي  اتمي مبارزه  با تروريسم  و مسايل  عراق  و افغانستان  بسيار شفاف  و بر اساس  منافع ملي  دو كشور و امنيت  منطقه اي  و بين المللي  استوار است . كاساچف  تأثير انتخابات  آتي  رياست  جمهوري  آمريكا را در اين  روند كاملا بدون  تأثير دانست  و گفت : صرفنظر از اين كه  چه  كسي  در اين  انتخابات  پيروز مي شود، سياست هاي  مغرضانه  آمريكا همچنان  ادامه  خواهد يافت .
امامي كاشاني امام جمعه اين هفته تهران است
فارس: نماز جمعه اين هفته تهران به امامت محمد امامي كاشاني اقامه مي گردد.اين مراسم ساعت ۱۰/۱۰ دقيقه روز جمعه با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد در دانشگاه تهران آغاز مي گردد و آيت ا... خزعلي پيرامون ماه مبارك رمضان و فضائل آن پيش از خطبه ها، سخنراني خواهد نمود.
شمار سلاح هاي هسته اي موجود در هند اعلام شد
ايرنا: روزنامه «ايشين  ايج» چاپ  دهلي  نو در شماره  روز چهارشنبه  خود نوشت : شمار سلاح هاي  هسته اي  موجود در هند به  ۵۵ تا ۱۱۵ مورد مي رسد.
به  نوشته  اين  روزنامه  انگليسي  زبان ، ميزان  سلاح هاي  هسته اي  در پاكستان  همسايه  غربي  و رقيب  هند بين  ۵۰ تا ۹۰ مورد است . براساس  اين  گزارش ، پاكستان  داراي  ۲۰ تا ۶۰ كيلوگرم «پلوتونيوم» و حدود يكهزار تا يكهزار و ۲۵۰ كيلوگرم «اورانيوم  غني  شده  ۲۳۵» است  و هند ۳۰۰تا ۴۷۰ كيلوگرم  پلوتونيوم  در اختيار دارد.
اصل ۴۴ قانون اساسي نبايد آسيب پذير شود
ايرنا: نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي گفت: اصل ۴۴ قانون اساسي با توجه به اقتصاد اسلامي كشور، نبايد مورد خدشه و آسيب پذيري قرار گيرد.«حسن كامران» ديروز در آيين توديع و معارفه مدير كل كار و امور اجتماعي استان اصفهان افزود: با خصوصي سازي كه عدالت اجتماعي را در پي نداشته باشد و امروزه در كشور رايج شده است، مخالفم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |