پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۲۵ - Oct 14, 2004
گفت وگو با مديرعامل انجمن نابينايان ايران به مناسبت روز جهاني نابينايان
مهمترين عامل نابينايي در كشورمشكلات ژنتيكي است
در حدود ۲ ميليون نفر در سراسر جهان در سال به افراد نابينا اضافه مي شوند كه۸۰ درصد اين افراد مسن هستند
003702.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:با توجه به وضعيت خاص جسمي يك فرد نابينا، هزينه زندگي عادي نابينايان حداقل ۳۰ درصد بيشتر از افراد معمولي است.
به گزارش خبرنگار ما: علي اكبر جمالي، مديرعامل انجمن نابينايان ايران ضمن اعلام اين مطلب افزود:۱۲۰ هزار نابينا در كشور وجود دارد كه مهمترين عامل نابينايي آنها، عوامل ژنتيكي است و حدود ۳۰ درصد از نابينايان از خدمات توانبخشي بهزيستي استفاده مي كنند.
وي افزود:  با توجه به تعداد نابيناياني كه به صورت ژنتيك دچار اين معلوليت شده اند، جدي گرفتن موضوع مشاوره ژنتيك و پرهيز از ازدواج هاي فاميلي براي جلوگيري از اين عارضه به خانواده  ها توصيه مي شود و در زمينه آگاه سازي مردم در ارتباط با اين مقوله بايد اطلاع رساني بيشتري صورت گيرد.
مديرعامل انجمن نابينايان ايران در ارتباط با خدماتي كه از طريق بهزيستي به نابينايان داده مي شود، گفت: اين خدمات شامل آموزش مهارتهاي روزانه، مهارتهاي حسي و لمسي، سواد آموزي، بريل آموزي و خدمات مددكاري و مشاوره اي، آموزش توانبخشي و همچنين پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانش آموزان و دانشجويان است، كه با توجه به ميزان اعتبار استانها و نظر مددكار اين بودجه توزيع مي شود.
همچنين خدمات بيمه اي براي معلولان، استفاده از چاپخانه اي مختص به نابينايان براي چاپ مواد مطالعاتي مورد نياز آنها به خط بريل، در اختيار گذاشتن كامپيوترهاي گويا در مراكز توانبخشي كه در حال حاضر ۲۴ مركز در سراسر ايران وجود دارد و اختصاص يارانه براي خريد كامپيوتر براي افراد نابينا از ديگر خدمات سازمان بهزيستي براي اين قشر است.
وي افزود: آنچه مسلم است، كمبود اعتبارات براي كمك به نيازمندان از جمله معلولان و نابينايان هميشه از مسائل جامعه و سازمان بهزيستي بوده، به ويژه براي اين قشر كه نياز به وسايل كمك آموزشي و توانبخشي خاص خود دارند و با امكانات فعلي بهزيستي تنها توانسته۳۰ درصد از نابينايان را تحت پوشش خود قرار دهد كه آن هم با بودجه اي اندك اداره مي شود.
جمالي همچنين گفت: در كشورهاي پيشرفته دنيا براي معلولان و نابينايان بودجه اي به نام حق معلوليت در نظر گرفته مي شود كه اين رقم مبلغي مازاد بر هزينه هاي عادي هر فرد است و به وسيله آن مي تواند نيازهاي مازاد خود را تأمين كند. اما در كشور ما عليرغم تصويب قانون جامع حمايت از معلولان، مشكل مسكن، ازدواج و هزينه هاي عادي زندگي همچنان پابرجاست و دستگاه هاي مسئول در زمينه اجراي اين قانون بايد با جديت بيشتري عمل كنند.»
در حال حاضر ۱۵۰ ميليون نفر در سراسر جهان، داراي ناتواني چشمگير بينايي هستند كه تقريباً ۳۸ ميليون نفر از اين تعداد را نابينايان تشكيل مي دهند. مهمترين علت هايي كه در سنين بالا باعث نابينايي مي شود، شامل كاتاراكت  است كه در حدود ۱۶ ميليون نفر را به نابينايي مبتلا مي كند و بيماريهايي مثل (آب سياه)  كه حدود (۲/۵ ميليون) و رتينوپاتي ديابتي (۲ ميليون) و دژنراسيون ماكولا (۳ ميليون) بيمار را به عارضه نابينايي گرفتار مي كند.
در حدود ۲ ميليون نفر در سراسر جهان در سال به افراد نابينا اضافه مي شوند كه۸۰ درصد اين افراد مسن هستند. با افزايش جمعيت در دو دهه آينده تا سال۲۰۲۰ تعداد اشخاص مسن (۶۰ سال به بالا) تقريباً ۲ برابر مي شوند كه بيشتر از ۴/۳ درصد اين افراد در كشورهاي در حال توسعه هستند.

تعداد زايران سفر عمره افزايش مي يابد
003699.jpg
ايرنا: افزايش هر ساله اعزام به حج عمره تا جايي كه در كشور متقاضي وجود داشته باشد، از برنامه ريزي ها و سياستهاي اين سازمان است.
معاون سازمان حج و زيارت در حاشيه مراسم توديع و معارفه مدير حج و زيارت فارس افزود: اعزام افزون بر ۵۰۰ هزار نفر به حج عمره در سال جاري در ادامه همين سياست راهبردي سازمان حج و زيارت است.
ابوالحسن رضوي گفت: ظرفيت اعزام به حج تمتع و سهميه در نظر گرفته شده براي جمهوري اسلامي برابر است، در حالي كه سازمان حج و زيارت در مورد حج عمره، بيش از سهميه خود اقدام به اعزام زائران كرده است.
معاون سازمان حج و زيارت كشور گفت: افزايش حجم اعزام به حج عمره و تمتع، سوريه و عتبات عاليات از نتايج همكاري بخش هاي خصوصي است و با نيروي كم موجود در سازمان قادر نبوديم خواسته هاي متقاضيان را برآورده كنيم.
وي اضافه كرد: در شش ماه نخست سال جاري افزون بر ۳۰۰ هزار نفر زائر به سوريه، ۵۰۰ هزار نفر به عتبات عاليات و ۵۰۰ هزار نفر به حج عمره اعزام شدند.

مراجعه به مددكاران از آسيب هاي اجتماعي مي كاهد
003705.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: گستردگي پديده مخرب كودكان خياباني و دختران فراري در جامعه از ناهنجاري هاي اجتماعي هستند كه با فرهنگ سازي و اتخاذ ساز و كار مناسب در كاهش اين پديده بايد كوشيد.
بر اساس اين گزارش، آموزش و پرورش به عنوان يكي از نهادهاي اجتماعي، نقش حساس، مهم و مؤثري در كاهش آسيب هاي اجتماعي به ويژه پيشگيري از فرار دختران و كودكان خياباني بر عهده دارد.
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش مهندس مهدي نويد ادهم در همايش «نقش مددكاري در كنترل آسيب هاي اجتماعي» اظهار داشت: صاحبنظران و مسئولان و خانواده ها بايد نگرش خود را در خصوص علم آموزي صرف نسبت به آموزش و پرورش تغيير دهند، زيرا آموزش و پرورش بايد بيش از گذشته به فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي بپردازد.
وي گفت: تا زمانيكه آموزش و پرورش از ديدگاه خانواده ها و مسئولان به عنوان دستگاهي براي علم آموزي و عبور دانش آموزان از سد كنكور باشد، شرايط براي برقراري ارتباط اثربخش آن با ساير دستگاهها جهت كاهش آسيب هاي اجتماعي مهيا نمي شود.
به گفته وي، اگر در جامعه مددكاري به فرهنگ عمومي تبديل شده و نوعدوستي تعميم يابد، بسياري از آسيب ها قبل از وقوع پيشگيري خواهند شد و با وجود اين كه ابعاد تخصصي مددكاري اجتماعي و برخورد با آسيب هاي پيچيده اجتماعي نياز به تخصص ويژه دارد و اساتيد فن بايد در اين زمينه راهبر باشند، اما در مراحل اوليه آسيب هاي اجتماعي، مسأله مشاوره و روان درماني اجتماعي و ترميم نارسايي هاي اجتماعي بايد از مشاركت مردم بهره جست و با آموزش آنها زمينه حل مشكلات آسيب ديدگان اجتماعي را فراهم كرد.
وي افزود: در صدد هستيم تا براي مشاوران مدارس و نحوه حضور آنها در مدرسه تحت عنوان مشاور مددكار، طرحي در شوراي عالي به تصويب رسانده و در مدارس لازم الاجرا كنيم.
بر اساس اين گزارش دكتر نجفقلي حبيبي، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: در بررسي علل رخداد آسيب هاي اجتماعي بايد به دنبال عامل اصلي بود زيرا گاهي برخي از آسيبهاي اجتماعي به دليل رفاه بيش از حد يك خانواده و يا فقر مادي و معنوي آن رخ مي دهد.
وي ريا، نفاق، دورويي و تظاهر را مصيبت اجتماعي براي يك جامعه قلمداد كرد و گفت: جامعه اي كه گرفتار اين آفات باشد، بدترين جوامع است؛ زيرا بسرعت دچار فسادهاي اخلاقي و اجتماعي مي شود.
دكتر محمد زاهدي اصل، دبير همايش نيز گفت: با وجود آن كه قانون و حكومت مسئوليت رسيدگي به آسيب هاي اجتماعي را متوجه سازمان بهزيستي مي داند؛ اما اين امر بدان معنا نيست كه سازمانهاي ديگر در اين زمينه مسئوليت ندارند، بلكه پديده آسيب هاي اجتماعي بخصوص در مقوله كودكان خياباني و دختران فراري پديده اي فرابخشي است.
وي افزود: بسياري از دست اندركاران مسئول، آسيب هاي اجتماعي را با انحرافات اجتماعي يكسان دانسته و طلاق، فقر و بيوه گي را جزو آسيب اجتماعي مي دانند و اين همايش سعي دارد علاوه بر پاسخ به چيستي آسيب اجتماعي و بررسي علل فرار دختران و كودكان خياباني از منزل، بر اين مسأله تاكيد كند كه مربوط ترين تخصص پيشگيري و درمان آسيب هاي اجتماعي «مددكاري اجتماعي» است.
وي تصريح كرد: متاسفانه هنوز براي جامعه علمي ما نيز روشن و شفاف نيست كه آسيب اجتماعي چيست؛ زيرا در برخي موارد آسيب اجتماعي با انحراف اجتماعي يكسان تلقي مي شود؛ در حاليكه اين دو مساله متفاوت هستند.
دبير همايش  نقش  مددكاري  اجتماعي  در كنترل  آسيبهاي  اجتماعي  كودكان  خياباني  و دختران  فراري  با اشاره  به  استقبال  قابل  توجه  انديشمندان  و پژوهشگران  عرصه  مطالعات  علمي  و تحقيقي  ابراز اميدواري  كرد ارائه  راه حل  هاي  مقتضي ، شناسايي  نيروهاي  آسيب  ديده ، هماهنگي  نيروي  انتظامي ، بازآموزي ، بازگشت  به  خانه ، ارائه  مهارتهاي  اشتغال  و روان  درماني  براي  ترميم  آسيبهاي  روحي  و رواني  مددجويان  و مهياكردن  بسترهاي  سالم  زندگي  و تامين  آسايش  اين  قشر آسيب  ديده  از مهمترين  دستاوردها و كاركردهاي  اين  همايش  باشد.

زنان باردار جوان، كمتر دلواپس مي شوند
ايسنا: مطالعات نشان مي دهد مادراني كه مسن تر هستند در طول بارداري نگراني بيشتري دارند و كمتر از زنان جوان از حمايت اجتماعي لذت مي برند و نيز خوش بيني آنها نسبت به مادر شدن كمتر است.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا به نقل از منابع اينترنتي، مطالعات ابتدايي در مورد تاثيرات رواني بر بارداري نشان مي دهد مادران مسني كه براي اولين بار باردار مي شوند در طول بارداري بيشتر از مادران جوان دلواپس و عصباني مي شوند. همچنين دكتر مك ماهون، روانشناس دانشگاه ماكواري در استراليا اظهار داشت كه اين يافته ها نشان مي دهد مادران ميانسال كمتر از ديگران تقاضاي كمك و همكاري مي كنند. شايد علت اين امر آن باشد كه والدين آنها اغلب پير هستند و دوستان آنها نيز اغلب مشغول كار هستند و يا بايد به كودكان خود رسيدگي كنند. محققان معتقدند كه شايد علت اصلي اين امر اطلاعات بيشتر آنها از مسايل بارداري است. همچنين يك احتمال اين است كه مادران در سنين بالا اغلب از حالت ايده آل نگري خارج شده و با مسايل واقع بينانه برخورد مي كنند. نتايج اين پژوهشها روز گذشته در كنفرانس سالانه انجمن باروري استراليا در آدلايد ارايه شده است.

همسايگي با كشورهاي آلوده به سل ضرورت كنترل در كشور را دو چندان مي كند
ايسنا: همسايگي ايران با دو كشور افغانستان و پاكستان كه در زمره ۲۲ كشور آلوده به سل هستند و نيز عراق با بحرانهاي چند سال اخير ضرورت توجه به اين بيماري را دو چندان مي كند.
سال گذشته در كشور ۱۰ هزار و ۶۷۸ مورد بيماري سل گزارش شد كه ۵۱ درصد زنان و ۱۷ درصد بيماران غير ايراني عمدتا با مليت افغاني بودند.
دكتر ناصحي رئيس اداره سل وزارت بهداشت با بيان اين كه از اين تعداد، ۵۱۱۷ نفر به سل ريوي با لام خلط مثبت يعني شكل عفونت زاي بيماري مبتلا بوده اند، اظهار داشت: در ميان استانهاي كشور، «سيستان  و بلوچستان» و «گلستان» بيشترين بروز و شيوع بيماري سل را در كشورمان دارا هستند.
دكتر ناصحي نگراني در مورد اين بيماري را مقاومت به داروي سل ۵۰ ميليون نفر از افراد آلوده در دنيا دانست و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ ميليون نفر در جهان به بيماري سل فعال مبتلا هستند كه بيش از ۸۰ درصد اين موارد تنها مربوط به ۲۲ كشور در حال توسعه جهان است. رئيس اداره سل وزارت بهداشت خاطرنشان كرد: شايع ترين علامت سل ريوي، سرفه طول كشيده بيش از ۲ هفته است كه مي تواند با علايمي نظير خلط و گاه خلط خوني،  تب، كاهش اشتها و وزن، بي حالي، تعريق شبانه، خستگي زودرس، تنگي نفس و يا درد قفسه سينه همراه باشد.

پيشواز
فرصتي براي آشتي
آخرين  جمعه  ماه  شعبان  از اهميت  بسزايي  برخوردار است  به  گونه اي  كه  معصومين  عليهم السلام  در روايات  مختلف  بر اهميت  عبادت  و خودسازي ، نيز مراقبت  بر عبادات  ويژه  در اين  روز تاكيد كرده اند.
«ابوالصلت  هروي» مي  گويد وارد شدم  بر اباالحسن  علي  بن   موسي  الرضا عليه السلام  در روز آخرين  جمعه  ماه  شعبان ، آن  حضرت  به  من  فرمود: بيشتر ماه  شعبان  گذشت  و اين  جمعه  آخر آن  است  پس  تدارك  و تلافي  كن  در آنچه  از اين  ماه  مانده  است، تقصيرهايي  كه  در ايام  گذشته  اين  ماه  كرده اي  و بر تو باد كه  روي  آوري  بر آنچه  نافع  است  براي  تو و دعا و استغفار بسيار بكن  و در تلاوت  قرآن  بكوش  و از گناهان  خويش  به  سوي  خدا توبه  كن  تا ماه  رمضان  كه  فرا مي  رسد تو براي  خداي  عزوجل  مخلص  باشي ، امانتي  كه  بر گردن  داري  آزادساز، هر كينه اي  كه  در قلبت  از برادر مومني  وجود دارد بيرون  كن  و هر گناهي  كه  مرتكب  آن  شده اي ، از دل  ريشه كن  ساز و از خدا بپرهيز و در آشكار و نهان  بر او توكل  نماي، كه  خداوند مي  فرمايد:
من  يتوكل  علي  الله  فهو حسبه  ان  الله  بالغ  امره  قدجعل  الله  لكل  شئي  قدرا
آنكس  كه  بر خدا توكل  كند، خداي  او را بس  است  چونكه  خدا امر خود را به  انجام  رسانده  و براي  هر چيزي  اندازه اي  قرار داده  است .
و در ادامه  فرمود در باقيمانده  اين  ماه  اين  دعا را زياد بخوان :
اللهم  ان  لم  تكن  غفرت  لنافي  مامضي  من  شعبان  فاغفرلنا فيما بقي  منه.
به  درستي  كه  حق  تعالي  در اين  ماه ، بنده هاي  بسياري  را براي  حرمت  ماه  مبارك  رمضان  از آتش  جهنم  آزاد مي  گرداند.
واحد مركزي خبر

حاكميت تفكر «برتر بودن» به جاي «بهتر بودن»
آسيب  هاي اجتماعي را افزايش داده است
ايسنا: حاكميت تفكر رقابتي صرف و «برنده بودن» و «برتر بودن» به جاي «بهتر بودن» و رواج روزافزون اين رويكرد، منشأ بروز بسياري از ناهنجاري ها و شكل گيري آسيب هاي فردي و اجتماعي است.
دكتر حسين اعرابي پژوهشگر علوم رواني در نشست تخصصي با انجمن روزنامه نگاران مروج پيشگيري از اعتياد «به بان» با عنوان «نگرش مثبت، رفتار خوب، زندگي سالم» ، همچنين با اشاره به افزايش بزهكاري ها و جرايم ناشي از ناكامي ها بويژه در ميان نسل جوان تاكيد كرد: بسياري از ناكامي ها و شكست ها در عرصه رقابت براي برنده شدن رخ مي دهد و با بر جاي گذاشتن تأثير منفي بر نگرش و رفتار فرد موجب بروز نابهنجاري هاي شخصيتي و ارتكاب اعمال بزهكارانه و در برخي مواقع انتقام گيرانه مي شود؛ درحاليكه افراد جامعه به جاي رقابت صرف و به هر قيمت، اگر به بهترين نه نسبت به ديگري بلكه نسبت به شرايط و امكانات خود بينديشند، هميشه در تعادل و سلامت رواني خواهند بود. وي، با انتقاد از نظام تربيتي كه رقابت صرف را مبناي پيشرفت مي داند، افزود: بيست گرايي، قبول شدن در رقابت ها، از ديگران جلو زدن و چشم و هم چشمي به عنوان يك تفكر غالب، به جاي آرامش، استرس دايمي به مردم هديه كرده است.

يونيسف:
شكاف ميان فقير و غني در كشورهاي اروپاي
شرقي افزايش يافته است
ايرنا: صندوق حمايت از كودكان سازمان ملل (يونيسف) در گزارشي اعلام كرد كه شكاف ميان فقير و غني در ۲۷ كشور اروپاي شرقي و مركزي و نيز كشور هاي مستقل مشترك المنافع افزايش يافته است و ميليونها كودك در اين كشورها در فقر زندگي مي كنند.
براساس اين گزارش از ميان ۴۴ ميليون كودك، در ۹ كشوري كه آمار آن قابل دسترس بود، ۱۱ ميليون كودك در فقر زندگي مي كنند و اين به مفهوم آن است كه با وجود رشد اقتصادي در هر كشور، اين رشد اقتصادي الزاماً زندگي كودكان را بهبود نداده است.
خانم «كارول بلامي» مدير اجرايي يونيسف در سخنان خود اعلام كرد: كودكان از پيشرفتهاي اقتصادي اين منطقه كنار گذاشته شده اند و فقر دوران كودكي آنان را از شكل طبيعي خارج ساخته است.
وي گفت: فقر به مفهوم سوءتغذيه شديد و داشتن كودكاني بيمار است. فقر به مفهوم آن است كه كودكان قادر به رفتن مدرسه نيستند زيرا استطاعت خريد كتاب لباس، مدرسه و يا كرايه اتوبوس خود را ندارند. فقر در بدترين شكل خود به مفهوم خشونت و نااميدي و استفاده بيشتر از مواد مخدر و مشروبات الكلي در ميان جوانان است.

راههاي اعزام نيرو بين ايران و فيليپين بررسي مي شود
واحد مركزي خبر: يادداشت تفاهم همكاري انتقال تجارب اعزام نيروي كار و آموزش فني و حرفه اي ميان وزراي كار جمهوري اسلامي ايران و فيليپين در مانيل امضا شد.
ناصر خالقي وزير كار ايران بر لزوم توسعه همكاري دو كشور به ويژه در زمينه اعزام نيروي كار تأكيد كرد .
وي گفت: ايران داراي نيروي كار ماهر است و هم اكنون مذاكراتي براي اعزام اين نيرو با كشورهاي پذيرنده نيرو انجام داده است و تجارب فيليپين مي تواند در اين مورد موثر باشد.

دادستان عمومي انقلاب:
مجرمان حرفه اي در تهران شناسنامه دار شدند
فارس: تاكنون حدود ۲۰۰۰ مجرم حرفه اي در تهران شناسايي و شناسنامه دار شده اند و نظارت بر آنها به صورت متمركز انجام مي شود.
سعيد مرتضوي دادستان عمومي و انقلاب گفت: از ابتداي تشكيل دادسرا، ستادي را با عنوان پيشگيري و مبارزه با جرايم ويژه براساس بند ۵ اصل ۱۵۶ قانون اساسي فعال كرديم كه به پيشگيري از وقوع جرم مي پرداخت.
وي افزود: در اين ستاد مجرماني كه جرم هايي چون ضرب با چاقو، كيف قاپي، سرقت وسايل نقليه، سرقت وسايل منزل و جرايمي كه مخل امنيت و آسايش مردم است، دارند تحت نظارت و كنترل قرار مي گيرند و در پايگاه هاي آگاهي و كلانتري مربوطه بنا به نوع جرم در زمان هايي از روز مراجعه كرده و فرم ها را امضا نمايند تا اداره آگاهي از وضعيت فرد مجرم اطلاع داشته باشد.
قاضي مرتضوي با تشكر از مسئولان سازمان زندان ها گفت: سازمان زندان ها هرگونه مرخصي به مجرمين خاص را به دادسرا اعلام مي كردند تا در چرخه كنترل قرار گيرد.
وي گفت: محور ديگر كار اين ستاد مربوط به مجرماني است كه دوران محكوميت خود را سپري كرده اند و در حال حاضر آزاد هستند و در حقيقت اين افراد جزو متهمان حرفه اي محسوب مي شوند و بايد سيستم امنيتي كشور، سيستم پليس آگاهي كشور و دادسرا بر آنها نظارت داشته باشد كه بعد از آزادي به چه كاري مشغول هستند كه در اين خصوص دو نظارت آشكار و پنهان را در نظر گرفته ايم كه براي همه مجرمين اجرايي و ميداني خواهد شد.
وي افزود: در نظارت آشكار، افراد ياد شده، موظف هستند كه در فاصله زماني كه ستاد تعيين مي كند خود را به پايگاه هاي آگاهي اين ستاد معرفي كرده و محل سكونت و نوع شغل خود را اعلام نمايند و در نظارت پنهان، ماموران پليس آگاهي تهران، اطلاعات آگاهي ها و كلانتري ها براساس اطلاعاتي كه از زنداني آزاد شده مي گيرند به صورت مخفيانه به محل كار و زندگي وي مراجعه كرده و اطلاعات لازم را كسب مي كنند كه در اين زمينه ما در مرحله شناسايي و صدور شناسنامه براي مجرمان از زندان آزاد شده هستيم.
وي اضافه كرد: تصميم داريم اطلاعات مربوط به مجرمين حرفه اي را در بانك اطلاعات دادسرا متمركز كنيم كه اگر بازرسي در يكي از نواحي تهران و يا شهرستان ها با مجرمي مواجه شد كه جرمي جزيي انجام داده است به وسيله يك تلفن به بانك اطلاعات و اعلام مشخصات سجلي متهم، سوابق او را دريافت كند و در نتيجه متوجه شود كه اين فرد مجرم حرفه اي و يا مبتدي است.
وي گفت: در اين حالت راه فرار متهمين از مجازات و راه اعمال نفوذ بسته مي شود و ارفاق هاي بي مورد به مجرم نمي شود و با اين تدابير مجرمين خود را در حلقه نظارتي اين ستاد مي بينند.
قاضي مرتضوي تأكيد كرد: با فعال شدن اين ستاد ضريب امنيتي حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد افزايش مي يابد بدون اين كه هزينه مالي بالايي داشته باشد.

يادداشت
آن طرف پشت بام
ابراهيم زاهدي مطلق
حضور «بيجه» و «علي باغي» در لباس هايي غير از لباس معمول زندان در اولين دادگاه، بسيار سؤال برانگيز و عجيب مي نمايد.
توصيه هاي مديران ارشد قوه قضاييه و به خصوص آيت الله شاهرودي به حفظ حرمت متهمان و حتي مجرمان، به جاي خود قابل احترام و پذيرش و در جهت رعايت حقوق انساني و بشري زندانيان است. اما به نظر مي رسد كه در اين مورد، اجراكنندگان، از سوي ديگر پشت بام افتاده اند.
دادگاه، زندان و مراحل مختلف بازجويي از متهمان با رعايت كليه حقوق انساني براي افرادي است كه امكان بازگشت شان به جامعه وجود دارد. برخي متهمان و حتي مجرمان را بايد با لباس غيرزندان به محل دادگاه و يا انظار عمومي وارد كرد. چرا كه نبايد آنها را شكست و تحقير كرد. اما در مورد «بيجه» و «علي باغي» با كدام هدف اخلاقي و براي رعايت كدام حرمت اجتماعي و جايگاه حقوقي آنان را با لباس هايي غير از لباس مخصوص زندانيان به دادگاه وارد كرده ايم؟!
نشاندن اين دو نفر در لباس هاي تميز و نو در جلو چشم جامعه- علي الخصوص خانواده قربانيان- چه توجيهي دارد و با كدام استدلال صورت مي گيرد؟!
يك اصل حقوقي بر «تناسب مجازات با جرم» تأكيد دارد؛ آيا رفتار مسئولان محترم در نحوه پوشش اين دو جاني تناسبي با جرم ارتكابي و نفرت عمومي نسبت به آنان دارد؟

طرح آموزش خانواده در مدارس تدوين شد
ايرنا: طرح پنج دوره «آموزش خانواده» براي اجرا در مدارس كشور تهيه و تدوين شد.
براساس اعلام سازمان مركزي انجمن اوليا و مربيان، در اين طرح دوره اول با عنوان «جوان و تشكيل خانواده» شامل هشت عنوان درسي و ۱۶ ساعت آموزشي در سازمان آموزش و پرورش استان برگزار مي شود.
«خانواده و فرزندان» در دوره پيش دبستاني شامل هشت عنوان درسي و ۱۶ ساعت آموزشي و «خانواده و فرزندان» در دوره ابتدايي شامل ۱۰ عنوان درسي و ۲۰ ساعت آموزشي در مدارس برپا خواهد شد.
دوره «خانواده و فرزندان» در مقطع راهنمايي شامل هفت عنوان درسي و ۱۴ ساعت آموزشي و «خانواده و فرزندان» در مقطع دبيرستان شامل هفت عنوان درسي و ۱۴ ساعت آموزشي برگزار مي شود.اولياي دانش آموزان مي توانند در دوره هاي مختلف شركت كنند و متناسب با نيازشان، ۴۰ عنوان آموزشي- درسي را كه در حدود ۸۰ ساعت است، بگذرانند.

جسته، گريخته
لكه ننگ
گروه اجتماعي: سالگرد ورود كريستف كلمب به خاك آمريكا، همراه شد با تخريب مجسمه اين دريانورد اسپانيايي در كشور ونزوئلا. بوميان شهر كاراكاكس با خراب كردن مجسمه كريستف كلمب، خشم و نفرت خودشان را از ورود او به آمريكا ابراز داشتند. گروهي از بوميان و سرخ پوستان ونزوئلايي قبلاً به دولت اخطار كرده بودند كه روز ورود كريستف كلمب به خاك آمريكا لكه ننگي در تاريخ اين كشور است.
كدوي قهرمان
يك كدو حلوايي ۵۵۸ كيلويي توانست مقام قهرماني را در مسابقات جهاني كدوها به دست آورد.
اين كدو حلوايي در مزرعه يك كارمند بازنشسته آتش نشاني در ايالت واشنگتن پرورش يافته است.
دريانوردي در اروپا
يك زوج نابيناي ماجراجو تصميم گرفته اند كه اروپا را با سفر دريايي شان دور بزنند. اين زوج ماجراجو اعلام كرده اند كه بدون هيچ كمك و راهنمايي با يك قايق معمولي (البته بسيار مجهز) اين سفر را آغاز مي كنند. شبكه تلويزيوني العربيه گفته است كه اين سفر حدود ۳ سال طول مي كشد.
رابطه خواب و سكته قلبي
وقتي كه روي شكم خود مي خوابيد، فشار خون شما به اندازه ۵ تا ۱۵ ميلي متر جيوه كاهش مي يابد. واحد مركزي خبر به نقل از پايگاه اينترنتي انجمن قلب آمريكا اعلام كرد، اين ادعا بر اساس آزمايش روي ۲۷۱ مرد كه سن متوسط آنان ۵۰ سال بوده، گزارش شده است. دانشمندان احتمال مي دهند كه نحوه خوابيدن افراد، بروز سكته هاي قلبي در خواب را توضيح دهد.

تشكيل ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاه ها
ايسنا:وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تشكيل «ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاهها» خبر داد.
دكتر جعفر توفيقي، در حاشيه بازديد از نمايشگاه آثار هنري جشنواره نماز و نيايش دانشجويان سراسر كشور، افزود: جلسات اوليه اين ستاد تشكيل شده و اميدوارم با شروع فعاليت ستاد، شاهد تحول و اقدامات موثرتري در زمينه اشاعه فرهنگ نماز در دانشگاهها باشيم. وي گفت: جلسات ستاد عالي اقامه نماز با حضور وزراي علوم و بهداشت، رييس دانشگاه آزاد اسلامي، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها، رييس ستاد مركزي اقامه نماز و رييس جهاد دانشگاهي تشكيل مي شود و به سياستگذاري در زمينه نماز و دانشگاه مي پردازد.

۸۰ واحد پذيرايي در ماه رمضان مجاز به فعاليت شدند
ايسنا: ۸۰ايي بين راهي در محورهاي اصلي به تهران براي پذيرايي از مسافران در ماه مبارك رمضان مجوز فعاليت مي گيرند.
مدير كل گردشگري تهران، ضمن بيان اين خبر اظهار داشت: با هدف ايجاد رفاه بيشتر مسافران ورودي و خروجي تهران، مجوز فعاليت يك ماهه ۸۰ واحد پذيرايي بين راهي كه داراي گواهينامه دوره آموزشي مديريتي، پرونده كامل مديريتي و سطح مناسب كيفيت خدمات و سرويس هاي پذيرايي هستند، مجوز دريافت مي كنند.
خسروآبادي افزود: حدود ۱۵۰ واحد پذيرايي در مسيرهاي اصلي منتهي به تهران وجود دارند كه از اين تعداد تنها ۸۰ واحد داراي شرايط لازم براي اخذ مجوز بوده اند. وي تأكيد كرد: واحدهاي اقامتي كه مجوز دريافت نكرده اند، مي توانند با تكميل پرونده مديريتي و گواهينامه آموزشي خود مجوز يك ماهه را دريافت كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |