جمعه ۸ آبان ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۴۰
index
هيچ
007605.jpg
بسياري عقيده دارند كه ميزان توجه جهاني به انتخابات آمريكا و حواشي پيرامون آن در اين دوره، بيش از ساير دوره هاست. چه، اقدامات آمريكا در طول چهار سال اخير و به خصوص پس از تحولات ۱۱ سپتامبر به گونه اي بوده كه مردم دنيا را بيش از پيش درگير جنگ و نابساماني كرده است. اگر ايالات متحده در ادوار گذشته به طور مخفيانه و غير علني در اوضاع داخلي كشورها دخالت مي كرد، در طول چند سال گذشته اين اقدامات مداخله جويانه را به صورت آشكار و علني پيگيري مي كند. اشغال نظامي دو كشور عراق و افغانستان، نمونه كاملي از اين رويكرد ايالات متحده است. شايد همين موضوع باعث شده كه مردم دنيا به انتخاب جان كري (سناتور ايالت ماساچوست) به رياست جمهوري بيش از بوش تمايل داشته باشند.
نظرسنجي هاي مختلف در سطح جهان اين نظر را تاييد مي كند. چرا كه اعلام شده به غير از اسرائيل و بخش هايي از آسياي شرقي از جمله كشور سنگاپور كه به آمدن دوباره بوش بر مسند رياست جمهوري آمريكا علاقه دارند، باقي مردم جهان اين تمايل را نسبت به جان كري ابراز مي كنند. هرچند كه مواضع جان كري در طول چند هفته گذشته اميد به تغيير در سياست هاي خصمانه ايالات متحده را با ترديد هاي جدي روبه رو كرده است.
در داخل آمريكا اما اوضاع به گونه ديگري است. مردم آمريكا كه زير بمباران تبليغاتي رسانه هايي قرار دارند كه هرلحظه وقوع يك حمله تروريستي ديگر را محتمل مي دانند، تصميم گرفته اند رئيس جمهوري را انتخاب كنند كه از وقوع اين حملات جلوگيري كند و البته به نظرشان جورج بوش بيش از جان كري مي تواند از عهده ايفاي چنين مسئوليتي برآيد. در آغاز مبارزه هاي انتخاباتي نظرسنجي ها نشان مي داد كه جورج بوش با فاصله اي بيش از ۱۰ درصد از جان كري جلو است اما برگزاري سه مناظره رودررو باعث شد كه تغييري اساسي در اين آمار به نفع جان كري صورت گيرد. هم اكنون آمارهاي مختلف فاصله بوش و كري را در حدود دو تا پنج درصد اعلام مي كنند كه در اين ميان همچنان كفه به نفع بوش مي چرخد. آمارهاي شبكه سي ان . ان، مجله تايم و روزنامه يو.اس .اي تودي، آراي بوش را بيش از ۵۰ درصد نشان مي دهند حال آن كه روزنامه نيويورك تايمز (كه به طور علني از كري حمايت كرده) هم آمار بوش و هم آمار كري را زير ۵۰ درصد اعلام مي كند. اما تمام نظرسنجي ها بر جلو بودن بوش از كري اتفاق نظر دارند و با اين اوصاف، بسياري بر اين باورند كه به احتمال بسيار زياد بوش براي دور دوم رياست جمهوري نيز انتخاب خواهد شد.
نكته جالب و شايد جنجال برانگيز در اين دوره از انتخابات آمريكا، مناظره هايي بود كه هركدام از كانديداها و معاونانشان با هم انجام دادند. در مناظره اول، جان كري نسبت به اشغال عراق واكنش نشان داد و اعلام كرد كه اين حمله نظامي هيچ ارتباطي با حملات تروريستي ۱۱ سپتامبر ندارد. اما جورج بوش از اين اقدام خود دفاع كرد و آن را اقدامي در جهت بهبود يافتن اوضاع جهان دانست. در اين مناظره، دوربين تصويري را ضبط كرد كه نشان مي داد، پشت يقه بوش به طرز غيرمعمولي برجسته است. برخي اين برجستگي را ناشي از وجود دستگاه هايي دانستند كه در طول مناظره مي توانست به  طريقه صوتي و از بيرون سالن به بوش كمك برساند.
مناظره دوم ميان معاونان كري و بوش انجام شد. ديك چني و جان ادواردز در طول اين مناظره بسيار بر هم تاختند و آنچه كه بيش از همه مطرح شد موضوع شركت نفتي  هاليبرتون چني بود كه ادواردز عقيده داشت يكي از مهم ترين دلايل حمله به عراق ناشي از برنامه هايي بود كه اين كمپاني نفتي براي گسترش فعاليت هاي خود در نظر داشته است.
مناظره هاي دوم و سوم بوش و كري باز هم تكرار مكررات بود و در آنها جان كري به سياست هاي چهار ساله بوش در تمام زمينه ها حمله كرد و بوش هم به نوبه خود عملكردش را مثبت و قابل دفاع نشان داد.
تا چهار روز ديگر انتخابات رياست جمهوري آمريكا برگزار خواهد شد و جورج دبليوبوش و جان كري به همراه كانديداي سومي كه رالف  نيدر نام دارد با هم به رقابت خواهند پرداخت. نيدر در حالتي خوش بينانه دو تا سه درصد آرا را از آن خود خواهد كرد و بوش و كري نيز بر سر باقي راي ها جدال مي كنند. ميزان اهميت نتيجه اين انتخابات را مي توان در سمبل هايي ديد كه براي هركدام از كانديداها ساخته اند. دموكرات ها فيل هستند و جمهوريخواهان خر و مردم دنيا مي پرسند فيل يا خر؟
حضور رالف نيدر در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، اعتراض حزب دموكرات را برانگيخته است. آنان عقيده دارند كه ممكن است آراي نيدر، موجب كاهش آراي جان كري شود و اين در مورد ايالت هايي كه رقابت ميان بوش و كري نزديك و تنگاتنگ است، به ضرر كري تمام خواهد شد. رالف نيدر اما خود را مخالف و منتقد سياست هاي بوش و كري اعلام مي كند و معتقد به راه سومي است كه با انتخاب او به عنوان رئيس جمهور در پيش گرفته مي شود. او هفته قبل در گفت و گويي با شبكه تلويزيوني الجزيره از سياست هاي جمهوريخواهان و دموكرات ها در سطح جهان انتقاد كرد و اقدامات اين دو حزب را در زمان حكمراني شان موجب منفورشدن روزافزون ايالات متحده در سطح افكارعمومي جهان دانست. لازم به ذكر است كه در دوره پيشين انتخابات رياست جمهوري آمريكا، حضور رالف نيدر بر آراي ال گور تاثير گذاشت و به اعتقاد دموكرات ها يكي از مهم ترين دلايل پيروزي جورج بوش ناشي از همين مسئله بود.
در اين دوره از انتخابات آمريكا، موضوع عراق مهم ترين بحث ميان بوش و كري بود. بوش، كري را متهم مي كرد كه برخلاف رأي اش در مجلس سنا، مخالف جنگ عراق شده و بنابراين مخالفتش تنها يك تمهيد تبليغاتي براي جلب  آراي بيشتر است. كري با پذيرفتن تغيير عقيده اش پيرامون جنگ عراق، زيان اين تغيير عقيده را بسيار كمتر از اشتباه بوش در مورد سلاح هاي كشتارجمعي عراق دانست.
بوش و كري در پايان هريك از مناظره هايشان به سمت خانواده هايشان مي رفتند و با آنها مقابل دوربين هاي تلويزيوني ظاهر مي شدند تا به اين طريق خود را مرد خانواده نشان دهند و نظر مثبت راي دهندگان را جلب كنند. ديك چني و جان ادواردز هم بعد از پايان مناظره شان از چنين تمهيدي استفاده كردند. مناظره اين دو جزو مناظره هايي بود كه در آن مسايل خانوادگي هريك از آنها هم به ميان آمد و در اين ميان موضوع مشكل اخلاقي يكي از فرزندان ديك چني مورد تاكيد ادواردز قرار گرفت. جان كري و جان ادواردز قصد داشتند كه از اين موضوع بهره برداري تبليغاتي كنند ولي بنا به اعلام برخي خبرگزاري ها، اين تمهيد تبليغاتي به ضرر فعاليت هاي انتخاباتي كري تمام شده است.
ديك چني در مقام معاون بوش نه تنها كمكي به جلب آراي بيشتر براي اين رئيس جمهور نكرد بلكه در پاره اي موارد، فعاليت هاي او موجب انتقاد هرچه بيشتر از سياست هاي بوش شد. موضوع شركت نفتي هاليبرتون از جمله اين موارد بود. ديك چني تا سال ۲۰۰۰ مديريت اين كمپاني نفتي را برعهده داشت و بسياري بر اين باورند كه برنامه هاي اين كمپاني همچنان نقش مهمي را در سياست  خارجي دولت بوش بازي مي كند. به نظر مي رسد كه ديك چني در كابينه آينده بوش (در صورت انتخاب مجدد وي) نقش محوري برعهده خواهد داشت. او در مناظره اش با جان ادواردز بيش از همه كري را مخاطب خود قرار داد و او را فرد نالايقي دانست كه نمي تواند از آمريكا در برابر حملات تروريستي دفاع كند.

يادداشت اول
رمضان و فطرت
رمضان زمان شادي دل ها و شعف روح است. فطرت پاك و بي آلايش انسان كه به خاطر كينه ها، كدورت ها و گناه ها سترون و غبارآلود مي شود هميشه دنبال فرصتي است كه انسان را متوجه خود كند. درون بشر در هر موقعيتي مي خواهد او را به خود فراخواند، به جايگاه ملكوتي و بزرگي كه مكان واقعي و هدف غايي آفرينش اوست. گناه، ستم، شهوت، خودخواهي و كينه توزي بيش از هر عامل ديگري حاصل دوري بشر از فطرت الهي خويش است.
پيامبران، ائمه و مردان و زنان راست گفتار و نيك انديش هميشه انسان را براي رستگاري به بازبيني درون خود فراخوانده اند. چرا كه اگر انسان به درون خود بنگرد و رابطه خود و هستي را كشف كند هرگز جامه ناانساني و بداهلي به تن نمي كند. چرا كه چنين پوششي را زيبنده وجود ازلي و ابدي خود نمي داند.
براين اساس همه احكام دين مبين اسلام گشاينده راههايي است به سوي درون آدمي و متصل كننده قال و حال و ارتباط دهنده بيرون و درون. قرآن كتاب بزرگ رستگاري سرشار است از دعوت انسان به تامل و تفكر در درون خود. در بسياري از آيات قرآن بشر به صراحت پاك و خدايي توصيف مي شود مگر آن كه از خود و از درون خود گمراه مي شود و در قرآن اساس هدايت بازگشت به فطرت پاك است. اولين كلمات وحي كه بر قلب عزيز پيامبر اسلام نازل گشت دعوتي بود به بازخواني رابطه خدا و انسان كه سرچشمه اش فطرت است. خداوند اولين بار از زبان جبرئيل از پيامبر اسلام خواست كه بخواند، به نام پروردگاري كه انسان را آفريد. آفرينش بزرگ كه انسان را خون بسته حقير به وجود آورد اما او را به بزرگترين وديعه الهي آراست و چنين بود كه انسان به انسانيت خود جلال و مقام پيدا كرد. پس اگر انسان بداند كه كيست و براي چيست كه روي زمين است اولين گام براي رستگاريش فراهم خواهم شد.
رمضان ماه شادي دل و شعف روح است. چرا كه به دستور خداوند در اين ماه مسلمانان فرصتي مي يابند تا به درون خود بازگردند؛ به محل اتصال انسان و خدا. جايي كه اگر آلايش هاي گوناگون بگذارند انسان مي تواند خدا را درك كند و با اين درك با انسانيت خود زندگي كند نه با چيزهاي ديگر چيزهايي از جنس كبر و ريا. و روزه يعني بزرگراهي عريض و راحت كه يك راست به سوي فطرت مي رود. جايي كه انسان و خدا به هم نزديكترند.
قدر رمضان را بدانيم.

ايران
آسمان
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  آسمان  |  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |
|  سينما  |  ديدار  |  حوادث   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |