يكشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۸ - Nov 7, 2004
دعاي روز بيست وسوم ماه مبارك رمضان
اللهم اغسِلني فيه مِنَ الذُّنُوب وَ طَهِّرني فيه مِن العُيُوبِ
و امتَحِن قَلبي فيه بِتَقوَي القُلُوب يا مُقيلَ عَثَراتِ المُذنبين.
اي خدا در اين روز مرا ازگناهان، پاكيزه گردان و از هر عيب و نقص پاك ساز و دلم را در آزمايش رتبه دلهاي اهل تقوي بخش
اي پذيرنده عذر لغزشهاي گناهكاران.
امروز با حافظ
وانكه اين كار ندانست در آن كار بماند
هر كه شد محرم دل در حرم يار بماند
شكر ايزد كه نه در پرده پندار بماند
اگر از پرده برون شد دل من عيب مكن
پس از ديدار ۶ روزه رئيس كتابخانه كنگره آمريكا از ايران صورت گرفت
توافقنامه همكاري ميان دو كتابخانه ملي ايران و كنگره آمريكا
گروه هنري: با حضور جيمز بيلينگتون، رئيس كتابخانه كنگره آمريكا در ايران، كه از وي به عنوان بلند پايه ترين مقام آمريكايي كه در ۲۰ سال گذشته به ايران سفر كرده است، ياد مي شود، توافقنامه اي ميان وي و محمد كاظم موسوي بجنوردي، رئيس كتابخانه ملي ايران، به امضا رسيد.
به گزارش سايت خبري بي بي سي بيلينگتون، به دعوت محمد كاظم موسوي بجنوردي، مدير كتابخانه ملي ايران و ريس دائرة المعارف بزرگ اسلامي به اين كشور سفر كرده است.
روزنامه واشنگتن پست روز جمعه در گزارشي درباره اين سفر نوشت كه بيلينگتون بازديد شش روزه خود از تهران و اصفهان را يكي از مثمر ثمرترين سفرهاي كاري خود به خارج طي ۱۷ سال سرپرستي كتابخانه كنگره خواند.
بنا به اين گزارش وي اين سفر را بسيار جذاب خواند و گفت ايراني ها در اين سفر با من به نهايت خوب رفتار كردند.
جيمز بيلينگتون به واشنگتن پست گفت: انتظار دارد آقاي بجنوردي به عنوان بخشي از يك مبادله عادي به واشنگتن سفر كند.
تاريخ اين سفر هنوز مشخص نشده است. بنابه گزارش ها سفر جيمز بيلينگتون به ايران با تاييد كاخ سفيد انجام شد و وي پيش از ترك آمريكا از سوي وزارت خارجه در جريان آخرين تحولات گذاشته شد.
آقاي بيلينگتون گفت هدف از اين سفر بحث درباره جمع آوري آثار منتشره در ايران براي كتابخانه كنگره است. وي افزود: اين سفر به دليل كسري موجود در مجموعه كتابخانه كنگره و حجم آثاري كه در ايران منتشر شده بسيار مهم است.

عبدالحسين مختاباد:
موسيقي در شهرستان ها با مشكل مواجه است
005925.jpg
«عبدالحسين مختاباد» از توجه تازه معاونت مجلس و استانهاي سازمان صدا و سيما براي ساماندهي موسيقي استانها در اين سازمان خبر داد.
مختاباد كه به تازگي تحصيل خود در انگليس را به پايان رسانده در گفتگو با خبرنگار گروه هنر ايلنا با اشاره به مسئوليت تازه اش در بخش موسيقي معاونت مجلس و استانهاي سازمان صدا و سيما گفت: موسيقي در شهرستان ها، با مشكل جدي مواجه است ،به اين خاطر هم يكي از سياست هاي من به عنوان مشاور موسيقي مراكز استاني اين خواهد بود كه موسيقي هاي شهرستاني در تلويزيون مطرح شود و ساعات بيشتري به موسيقي هاي محلي ايراني اختصاص داده شود.
همچنين بودجه و امكانات بيشتري به آنها داده شود تا بتوانند در حفظ ميراث فرهنگي و آثار موسيقايي شان تلاش كنند. وي ادامه داد: تلويزيون يك رسانه همگاني است و از اين طريق مي توانيم اجراهاي جشنواره نواحي را در عرصه هاي مختلف عرضه كنيم.
نگاه من اين است كه موسيقي محلي و ايراني را دست كم به كشورهاي منطقه معرفي كنيم.
مختاباد در خاتمه از تمامي موسيقيدانان شهرستاني خواست تا با دادن پيشنهادات و طرح هاي جديد ضمن ياري رساندن به بخش موسيقي استانهاي سازمان صدا و سيما موسيقي هاي محلي و ايراني نقاط مختلف كشور را بهتر معرفي كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره تيروئيديتيس
از دكتر روزنفلد علائم تيروئيديتيس (تورم غده تيروئيد واقع در گردن) سئوال شده و او گفته است كه بزرگ شدن، حساس و دردناك شدن محل قرار گرفتن غده دردي كه بعضي اوقات تا بناگوش و آرواره ها امتداد مي يابد، تب، تشديد، تپش قلب، حالت عصبي داشتن، لاغر شدن و لرزش اندام. اين بيماري ممكن است نتيجه ويروس و ميكروب باشد، ولي گاهي هم بر اثر اختلال در ايميون سيستم بدن به وجود مي آيد. افراد مسلول هم به دليل وجود باسيل كخ در بدنشان ممكن است دچار تيروئيديتيس بشوند. اين بيماري درمانپذير است.

بهارستان
آيا پاييز مجوز ورود دارد
يا فصلي زيرزميني است؟
چرا اينقدر در شاخه ها پرسه مي زند
تا برگ ها بيفتند؟
پابلو نرودا- ترجمه كامل طالبيان

نگارستان
رابرت راشنبرگ
005928.jpg
«تنگه» ۱۹۵۹/ نقاشي تركيبي ۸/۵۷*۱۷۹*۲۱۹ سانتي متر‎/ گالري سانابند/ نيويورك
مهمترين نقاش در بنيان گذاري واژگان هنرپاپ، رابرت راشنبرگ است. نقاشي هاي تركيبي راشنبرگ آشكارا مايه گرفته از كلاژها و ساختارهاي آثار برخي دادائيست ها است. اما انگيزه و شيوه رويكرد او نه تنها از لحاظ گسترش فضايي زياد، بلكه از نظر بهره گيري از موضوعات و مناسبات خاصي كه هنرمند در همان زمان در انديشه اش بود نيز تفاوت دارد. در آثار او كوشش براي ايجاد وحدت با مواد ناپايدار، ثبت وقايع گذرا و حركت توصيفي قلم مو است كه كيفيتي ويژه ايجاد مي كند و پرسش هاي فراواني را درباره سرشت مضمون و انتزاع گرايي برمي انگيزد.
طي دهه ۱۹۶۰ او نيز مانند بسياري نقاشان ديگر، از چاپ سيلك براي آفرينش تصوير متلوني استفاده كرد كه حتي بيش از نمونه اي دادائيستي مايه گرفته از تشريفات روزانه و سينما بود. انديشه ها و تصاوير او غالباً توسط نقاشان جوان پاپ برداشت شده است.

برگي از تاريخ
يك روز درخشان در تاريخ ايرانيان، روزي كه ايران بار ديگر ابر قدرت جهان شد
هفتم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۹۱۷ انگليسي ها منطقه غزه در فلسطين را كه جزيي از امپراتوري عثماني بود متصرف شدند . در سال ۱۹۱۸نخستين موشك ملخدار (راكت) توسط «گدارد» آزمايش شد. در سال ۱۹۳۷ هيتلر در شوراي وزيران آلمان اعلام داشت كه تأمين وحدت همه آلماني هاي اروپا (ژرمن ها) را در يك كشور و زير يك پرچم، هدف عمده خود قرار داده است و تأكيد كرد كه از اين پس همه برنامه هاي دولت آلمان بايد پيرامون اين محور بچرخد. درسال ۱۳۴۵ هجري خورشيدي دومين چاه منطقه كوهرنگ اصفهان به نفت رسيد.
در سال ۱۳۵۸ آيت الله عظمي امام خميني(ره) دراعلاميه اي تأكيد كرد كه هيچكس حق ندارد با آمريكا مذاكره كند مگر اين كه محمدرضا را تحويل بدهند و دست از توطئه هم بردارند. امام خميني در همين روز در ديدار با گروهي از دانشجويان اصفهاني چند نكته را بيان داشت كه ماندگار شده اند از جمله: آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند، سفارت آمريكا لانه جاسوسي بود، آمريكا شيطان بزرگ است، كسي كه خودش را ملي بداند بايد با استكبار دشمن باشد.
اينك برگ امروز: هفتم نوامبر سال ۲۶۰ ميلادي در شهر تيسفون (مدائن نزديك بغداد امروز) شاپور يكم، رئيس وقت كشور ايران از دودمان ساساني، در مراسمي در برابر والرين (پوبليوس ليسينيوس والريانوس) امپراتور روم و ژنرال هايش كه بر دست و پايشان زنجير بود، ايران را تنها ابر قدرت جهان اعلام كرد. والرين و ژنرال هايش درجنگ به اسارت ايران در آمده بودند و اين روز نه تنها يكي از روزهاي درخشان تاريخ ميهن گرامي ما، بلكه همه مشرق زمين است. براي اين كه ايرانيان اين پيروزي خود را فراموش نكنند و جهانيان براي هميشه عظمت ايران را در نظر داشته باشند و مشرق زميني ها خود را مديون توان ارتش ايران بدانند، به خواست شاپور يكم منظره به زانو در آمدن والرين مغرور در برابرش را در چند نقطه در ايران بر سنگ تصوير كردند كه تا ابد باقي بماند. شاپور يكم پس از مراسم هفتم نوامبر، هزاران اسير رومي را به خوزستان فرستاد تا در ساخت سد شادروان و پل شوشتر به كار گمارده شوند. شرح اين پيروزي نظامي درخشان ايرانيان را «مارسليوس» كه خود ناظر صحنه هاي آن بوده برنگاشته است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه  هاي دنياي رسانه ها
باز هم در باره انتخابات آمريكا
در پنجمين روز پس از انتخابات آمريكا گزارش ها و تفسيرهاي مربوط به آن همچنان در سطحي وسيع انتشار يافته بود. آخرين ارقام مربوط به اين انتخابات كه تقريباً نهايي است از اين قرار اعلام شده بود: جمع آراء جورج بوش ۵۹ ميليون و ۶۴۰ هزار و ۳۹۴ (۵۱ درصد) و جمع آراء جان كري ۵۶ ميليون و ۱۴۴ هزار و ۷۱۲ (۴۸ درصد). بيش از بيست ميليون از كساني كه به كري رأي داده بودند جوانان و افراد زير ۳۰ سال بودند. در سناي صد نفري، تعداد كرسي هاي جمهوريخواهان ،۵۱ دمكراتها ۴۸ و يك كرسي هم غير حزبي است كه سناتور آن معمولاً حامي دمكرات ها است. در مجلس نمايندگان (دوره دو ساله) تعداد كرسي هاي جمهوريخواهان ۲۲۸ و دمكرات ها ۲۰۶ است با يك كرسي غير حزبي. آراء جورج بوش در ايالت اوهايو ۱۳۶ هزار بيش از جان كري بود و دمكرات ها معترضند كه چرا كري به جاي درخواست دوباره شماري، به شكست خود اعتراف كرد و همين طور در «آيوا» كه تفاوت آراء ۱۳ هزار بود. در هر دو ايالت ماشين هاي رأي گيري ضمن كار دچار نقص فني شده بودند. مفسران روزنامه ها نوشته اند كه قابل قبول نيست كه امر رأي گيري در آمريكا ده ها نوع مختلف باشد و از روش ها و ماشين هاي گوناگون استفاده شود كه از ضريب دقت مي كاهد و جاي ترديد و اعتراض باقي مي گذارد. جان كري كه همچنان سناتور باقي خواهد ماند هنوز برنامه آينده خود را روشن نساخته است. برخي از دمكرات ها پيشنهاد كرده اند كه رياست حزب را بر عهده بگيرد و در انتخابات دو سال ديگر، اكثريت مجلس نمايندگان و سنا را از دست جمهوريخواهان بيرون آورد، ولي برخي ديگر او را براي اين كار ملايم و بيش از حد ليبرال و چپ مي دانند كه انتخابات اخير نشان داد عوام الناس آمريكايي محافظه كار و مذهبي است و ليبراليسم چپ را نمي پذيرد. بايد رئيس حزب يك دمكرات ميانه رو و دست كم مانند كلينتون و ژنرال كلارك باشد. تحليلگران آمريكايي گمان نمي كنند كه حزب دمكرات جان كري را بار ديگر نامزد مقام رياست جمهوري كند زيرا كه در جامعه آمريكا آراء جوانان و روشنفكران به آن اندازه نيست كه فردي با عقايد و روش جان كري را به كاخ سفيد بفرستد. از تحليل انتخابات اخير آمريكا چنين بر مي آيد كه بر عده محافظه كاران اين كشور افزوده شده است. جامعه شناسان ۵۹ ميليون و ۶۴۰ هزار رأي داده شده به جورج بوش را نشانه تأييد سياست جهاني تهاجمي دولت او و رفتار يكجانبه و دستوري شخص وي در قبال مسائل بين المللي دانسته و گفته اند كه سياست هاي دولت بوش انعكاس خواست اكثريتي است كه در انتخابات سه شنبه گذشته به حوزه ها رفتند و شمار آنان به مراتب بيش از انتخابات سال ۲۰۰۰ بود. يك تاريخدان اروپايي كه در روز انتخابات از آمريكا ديدن مي كرد گفته است مهاجران از چهار قرن پيش كه به آمريكاي شمالي وارد شدند كار خود را با جنگ و زور اسلحه پيش بردند و اين وضعيت طبيعت ثانوي اكثريت و دست كم نيمي از آمريكايي ها شده است و جورج بوش نماينده اين طرز فكر (طبيعت ثانوي) است. بر پايه اين روانشناسي لازم نيست كه فرد و دولت نيرومند باشد، همين كه گردنكشي كند و در مسائل جهاني خشونت به خرج دهد براي مقبوليت او كافي است.
بحث رسانه ها از فساد اداري به مناسبت ماه نوامبر
نوامبر ۱۷۹۳ در تاريخ انقلاب فرانسه به «ماه اعدام به جرم فساد اداري (سياسي اقتصادي قضايي، فسادي كه رابطه با مقامات و دستگاه هاي عمومي داشته باشد)» معروف شده است و به اين مناسبت رسانه ها در نوامبر هر سال به ويژه دو هفته اول آن مطالبي در باره اين نوع فساد و وضعيت و روند آن در جوامع مختلف منتشر مي سازند زيرا كه به نظر جامعه شناسان، فساد اداري مانع از پيشرفت جامعه و تمدن مي شود و آرامش عمومي را بر هم مي زند. اخيراً برخي سازمان هاي جهاني به تقسيم و درجه بندي جوامع بر پايه فساد اداري مبادرت كرده اند و فهرست هاي سالانه منتشر مي سازند. فساد اداري در طول زمان بر حسب دوره هاي تاريخي مفهوم و تعاريف مختلف داشته است. در عصر ماكياولي هر عمل مغاير «ورچو (پرهيزكاري و پاكدامني)» و سقوط و زوال ورچو در نيت و عمل را فساد مي گفتند و فرد و جامعه آلوده به آن را به دور از تمدن مي خواندند. درعصر روشنگري به جاه طلبان و آزمنداني كه بدون شايستگي و استحقاق در صدد دست اندازي به سهم و حق ديگران (ساير اعضاي متساوي الحقوق جامعه) بر مي آمدند و براي رسيدن به هدف، ضوابط را زيرپاي مي نهادند و وارد جنگ قدرت و عالم رشوه و تملق مي شدند «فاسد» لقب مي دادند. در قرن بيستم، فساد اداري شمول بيشتري يافت كه رايج ترين تعاريف و تعابير آن از اين قرارست: وجود فساد (منظور، فساد اداري) در يك جامعه نشان دهنده ضعف سيستم قضايي، يا ضعف مديريت جامعه و انتصابات نادرست و فقدان بازرسي و تنبيه و تشويق، يا نبود قوانين و ضوابط لازم، يا ضعف دمكراسي و بالاخره نبود احزاب واقعي و رسانه هاي حرفه اي است. طبق اين تعاريف، عوامل عمده فساد در يك جامعه عبارتند از: اعمال تبعيض، نپوتيسم (دادن امتيازات و مشاغل به اقوام و دوستان و دفاع از هرعمل آنان، ولو عمل نادرست)، انتصابات فرمايشي و خلاف ضوابط و اصول، ضعف اخلاقيات و ارزش ها، مادي گري و آزمندي، نبود ضوابط و قوانين صريح و روشن و يا توسل به تفسير آنها برحسب منافع، ضعف ميهندوستي و بي اعتنايي به منافع عمومي هموطنان، فقر پروفشيوناليسم (سپردن كار حرفه اي و تخصصي به افراد متخصّص)، ضعف مردم دوستي و علاقه به خدمت كردن و.... تجربه گذشته (تاريخ) نشان داده است كه ادامه فساد به بحران سياسي اقتصادي جامعه، بي ثباتي و هرج و مرج منجر و احتمالاً به انقلاب و يا ديكتاتوري (تعليق قانون اساسي و يا ناديده گرفتن موقتي آن) مي انجامد، زيرا كه جز با انقلاب و يا يك ديكتاتوري موقت نمي شود فساد ريشه گرفته را ازميان برداشت و از جامعه حذف كرد. معمولاً طراحان كودتاهاي نظامي «قطع فساد ريشه گرفته را» انگيزه اقدام خود اعلام كرده اند.

دومين نشست تخصصي كاريكاتور
در دومين نشست تخصصي ماهانه خانه كاريكاتور ايران كه با عنوان «بررسي نقش تفكر در كاريكاتور» برگزار مي شود، بهمن عبدي، محمد رفيع ضيايي، داود شهيدي و محمدرضا دوست محمدي هنرمندان كاريكاتوريست معاصر سخنراني مي كنند. به گزارش روابط عمومي خانه كاريكاتور اين نشست از ساعت ۱۵ الي ۱۷ بعد از ظهر امروز برگزار مي گردد.

مجموعه «يونانيان و بربرها» منتشر مي شود
گروه هنري :انتشارات توس با همكاري مركز گفت و گوي تمدنها، پنج جلد نخست مجموعه تاريخي «يونانيان و بربرها» نوشته و پژوهش امير مهدي بديع را تا پايان آبان ماه به بازار نشر عرضه خواهد كرد.
به گزارش همشهري، در اين مجموعه كه جدي ترين پژوهش تاريخي موجود درباره تاريخ كهن ايران است و ۱۵ جلد را شامل مي شود، ابهامات و ايرادات فراوان مستشرقان و منتقدان به تاريخ ايران پاسخ گفته شده است.
در ترجمه اين مجموعه مرتضي ثاقب فر، قاسم صنعوي و روح بخشان مشاركت داشتند. اين مجموعه از سوي برخي از مورخان ايراني براي يكدست شدن متن ترجمه ويراستاري نهايي شده است.

همكاري آهنگساز فرانسوي با خواننده ايراني
سالارعقيلي خواننده موسيقي سنتي در يك فيلم مشترك بين ايران و فرانسه ۱۵ دقيقه آواز خوانده است.سالار عقيلي در گفتگو با همشهري ضمن بيان اين مطلب گفت: آرموند آمار آهنگساز فرانسوي از من دعوت كرد تا براي فيلم باباعزيز ۱۵ دقيقه آواز بخوانم. اين فيلم به كارگرداني محمدناصر ضميرا اهل تونس تبعه فرانسه، هفت مرحله عشق عطار نيشابوري را به تصوير كشيده و با حضور چند تن از بازيگران ايراني و مراكشي در ايران و مراكش فيلمبرداري شده است. از بازيگران ايراني اين فيلم مي توان به محسن قاضي مرادي، گلشيفته فراهاني، زنده ياد حسين پناهي و چند تن ديگر اشاره كرد. در اين فيلم خواننده اي فرانسوي اشعار عطار را به زبان فرانسه و سالار عقيلي آن را به زبان فارسي مي  خواند.

نمايش تابلوي گوگن از ايران در دانمارك
نقاشي «طبيعت بيجان و باسمه ژاپني» اثر پل گوگن از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران در نمايشگاه بزرگ پاييزي موزه هنرهاي مدرن لوئيزياناي دانمارك در كنار آثار ديگر هنرمندان سرشناس به تماشا درآمده است.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، در نمايشگاه «گل در تصوير» آثاري از يك مضمون كلاسيك در صدو پنجاه سال هنر مدرن ، با تاكيد بر نقشمايه هاي گل ، به تماشا درآمده است .
اين نمايشگاه كوشيده است تلاش هنرمندان معاصر را در به كارگيري موضوع گل به عنوان زمينه اي براي خلق آثار خود بازنماياند. در اين نمايشگاه حدود ۱۰۰ اثر از بزرگترين هنرمندان قرن بيستم جهان شامل آثار نقاشي، مجسمه، عكس، چيدمان و ويديو به نمايش گذاشته شده است.
در نمايشگاه «گل در تصوير» آثاري از ونسان ونگوگ، كلودمونه، پل گوگن، هانري ماتيس، پابلو پيكاسو، اميل نولده، جورجيا اوكيف، پل سزان، جيمز انسور، ماكس ارنست، ديويد هاكني، ايوكلاين، جف كونز، فرنان لژه، ادوارد مانه، ساي تومبلي و اندي وارهول در كنار آثار هنرمندان جواني چون پيپلوتي ريست، مارك كوين، بيتريز ميلهاز و نوبويوشي آراكي به نمايش درآمده است.
نقاشي «طبيعت بي جان و باسمه ژاپني» اثر گوگن به سال ۱۸۸۹ با تكنيك رنگ روغني روي بوم در ابعاد ۹۲در۷۳ سانتيمتر خلق شده است. اين اثر تا ۲۷ دي ماه سال جاري در موزه هنرهاي مدرن لوئيزياناي دانمارك به نمايش درخواهد آمد و پس از آن همراه با ديگر آثار نمايشگاه «گل در تصوير» سوم خرداد ماه ۸۴ در بنياد بيلر بازل سوئيس به تماشا درمي آيد.

۴ نمايش جديد در تأتر شهر به صحنه مي آيد
ايسنا: تالارهاي نمايش تهران، پس از گذراندن چندين روز تعطيلي، از امروز يكشنبه ۱۷ آبان ماه به استقبال نمايش هاي جديد مي روند و ۴ نمايش جديد در مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي آيد.
پري صابري، نمايش «من از كجا عشق از كجا» را براساس زندگي و اشعار فروغ فرخزاد به روي صحنه مي برد. در تالار چهارسو نيز نمايش «۲۳۴۲ روزبه» نوشته و كار بهروز غريب پور به روي صحنه مي رود.اين نمايش براساس يك ماجراي واقعي است و نگاهي دارد به زندگي يك ايراني كه سال ها در فرودگاهي در اروپا به سر برده است.
«زمين صفر» عنوان نمايشي است به نويسندگي مشترك محمد چرم شير و آتيلا پسياني كه توسط گروه تئاتر «بازي» به سرپرستي و كارگرداني آتيلا پسياني در كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر به روي صحنه مي رود. نمايش «اعترافات مردي درباره زنان» از ديگر نمايش هايي است كه اجراي آن از امروز آغاز مي شود.
اين نمايش نوشته محمد امير ياراحمدي و كارگرداني آن به عهده رضا حامدي خواه است كه در تالار كوچك به روي صحنه مي رود.
تالار قشقايي همچنان برنامه خود را با اجراي نمايش «بي شير و شكر» نوشته حميد امجد و به كارگرداني مشترك امجد و مهرداد ضيايي دنبال مي كند، «بي شير و شكر» هر روز ساعت ۱۹ و به مدت ۱۲۰ دقيقه به روي صحنه مي رود.
در تالار سايه نيز دو نمايش «رعنا» و «سه خانه كوچك» به طور همزمان اجرا مي شوند.
«سه خانه كوچك» نوشته مهدي  پوررضاييان است كه توسط مهرداد راياني مخصوص، ساعت ۱۸ هر روز به روي صحنه مي رود.
پس از آن نيز نمايش «رعنا» نوشته حميد آذرنگ و به كارگرداني سپيده نظري پور ساعت ۳۰/۱۹ اجرا مي شود. در تالار خانه خورشيد، نمايش «دزدي از آقاي برشت» اجرا مي شود كه كاري دانشجويي و جزء منتخبان دوره گذشته جشنواره تئاتر دانشگاهي فجر است.
«داستان هاي كارور» عنوان نمايشي است به كارگرداني مشترك آرش دادگر و حميدرضا نعيمي كه درتالار نو اجرا مي شود.
ديگر تالارهاي نمايش با همان برنامه هاي قبلي به كار خود ادامه مي دهند. «خانه نمايش» اداره تئاتر همچنان پذيراي نمايش «كافي شاپ» شب داخلي به كارگرداني علي اصغر دشتي است كه ساعت ۱۵/۱۸در اين مكان اجرا مي شود.
«زندگي در تئاتر» به كارگرداني مجتبي معاف نيز در تالار اصلي مولوي به روي صحنه مي رود. اين نمايش كه نوشته ديويد محك است، ساعت ۳۰/۱۹ اجرا مي شود. تالار سنگلج نيز همچنان ميزبان نمايش «داش آكل» به كارگرداني پرويز سنگ سهيل است كه هر روز ساعت ۳۰/۱۸به روي صحنه مي رود.

صداي پاي سهراب در كرواسي
ايسنا: ترجمه مجموعه شعر صداي پاي آب سهراب سپهري در نمايشگاه كتاب زاگرب «اينتر ليبر» عرضه مي شود. اين نخستين اثر از شاعران ايراني است كه به زبان كرواتي ترجمه مي شود.
صداي پاي آب در ۱۰۰ صفحه توسط دكتر ابتهاج نوائي به زبان كرواتي ترجمه و توسط رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با مشاركت وزارت فرهنگ كرواسي در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.
نمايشگاه بين المللي كتاب زاگرب اينتر ليبر از معتبرترين نمايشگاه ها در اروپاي شرقي و در تقويم نمايشگاهي كشور كرواسي، رويدادي مهم و قابل توجه است كه همه ساله در مجموعه نمايشگاه هاي زاگرب موسوم به وله سايم برپا مي شود.

دوئل و جايي ديگر عيد فطر اكران مي شوند
فارس: دو فيلم سينمايي «دوئل» و «جائي ديگر» از چهارشنبه ۲۰ آبان ماه در سينماها اكران مي شوند.
فيلم سينمايي دوئل به كارگرداني احمدرضا درويش در گروه سينماهاي آفريقا و جايي ديگر به كارگرداني مهدي كرم پور در گروه سينماهاي استقلال به نمايش در خواهند آمد. دوئل به نويسندگي و كارگرداني احمدرضا درويش پرهزينه ترين فيلم سينماي ايران است كه در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني، طراحي صحنه و لباس، فيلم برداري، صداگذاري، تدوين، جلوه هاي ويژه و بازيگري نقش دوم مرد را از آن خود كرد.
«جايي ديگر» به نويسندگي و كارگرداني مهدي كرم پور در سال ۱۳۸۱ توليد شده است و علي مصفا، كتايون رياحي، احمد نجفي، گلشيفته فراهاني و. . . بازيگران اين فيلم هستند. در اين فيلم براي اولين بار در سينماي ايران از نما هاي انيميشن در يك فيلم زنده استفاده شده است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
صدا
همه اهالي محل با صداي او آشنا بودند. صداي خوشش به همه اهالي آرامش مي داد.
با اينكه ساعتها در كوچه هاي محل آواز مي خواند اما هيچكس از شنيدن صدايش خسته نمي شد.اهالي محل او را دوست داشتند و كمكش مي كردند. تا اينكه مدتها از او خبري نشد. همه اهالي نگران او بودند. نشاني او را كسي نمي دانست. دل همه براي صدايش تنگ شده بود.
پس از چند ماه دوباره صدايش در كوچه ها شنيده شد اما صدايش مانند گذشته به كسي آرامش نمي داد. هيچكس از صداي او لذت نمي برد، ديگر كسي او را دوست نداشت، اعتياد، او و صدايش را از اهالي محل دور كرده بود.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
حبس به خاطر نظافت نكردن منزل
نبرسكا: يك زن در آمريكا به دليل نامرتب بودن منزلش به ۴۵ روز حبس محكوم شد.
شهرداري شهر محل زندگي اين خانم از ۶ سال پيش بارها به وي تذكر داده بود، منزلش را نظافت كند اما اين خانم حاضر به بيرون گذاشتن زباله ها از منزل خود نبود.
هنگامي كه پليس وارد خانه اين خانم شدبا بيش از ۱۰۰ سطل پر از زباله داخل منزل و پاركينگ مواجه شد.به همين دليل قاضي او را به تحمل ۴۵ روز حبس محكوم كرد كه هر ۱۰ روز يكبار فرصت دارد از زندان خارج شود و به نظافت منزل بپردازد.
در پايان اجراي حكم اگر قاضي تشخيص دهد كه خانم موردنظر متنبه نشده است مجددا ۴۵ روز حبس بيشتر برايش درنظر خواهد گرفت.
شرط بندي براي طول عمر
لندن: يك خانم انگليسي كه چند روز پيش جشن تولد يكصدسالگي خود را برگزار كرد، بيش از ۱۲ هزار پوند پول نقد دريافت خواهد كرد.
۱۰ سال پيش عروس اين خانم با مراجعه به يك بنگاه شرط بندي و با پرداخت ۱۰۰ پوند، شرط بست كه مادرشوهرش ۱۰۰ سال عمر كند. باتوجه به اينكه احتمال اين شرط بندي ۱۰۰ به يك بود، بنگاه شرط بندي بايد ۱۲۶۵۰ پوند به اين پيرزن بپردازد.
اجلاس جهاني توالت
پكن: چهارمين اجلاس جهاني توالت تا چند روز ديگر در كشور چين برگزار خواهد شد. اين اجلاس هر سال در يكي از كشورهاي جهان برگزار مي شود كه باتوجه به موفقيت كشور چين در زمينه احداث توالت هاي عمومي در سطح شهرها، ميزباني اجلاس سال جاري به شهر پكن واگذار شد.نظر به اينكه پكن در سال ۲۰۰۸ ميزبان رقابت هاي المپيك خواهد بود مقامات اين شهر قصد دارند توالت هاي زيبا و بهداشتي در سطح شهر راه اندازي كنند.
مبارزه با تأخير ميهمانان عروسي
سنگاپور: توصيه هاي اخلاقي دولت سنگاپور به شهروندان اين كشور زبانزد خاص و عام است. دولت اين كشور قبلا به شهروندان توصيه كرده بود بيشتر در خيابان لبخند بزنند، در توالت از سيفون استفاده كنند، به رانندگان ساير خودروها راه بدهند و صاحب فرزند بيشتر بشوند.اما ازجمله آخرين توصيه هاي اخلاقي دولت اين كشور مبارزه با تاخير ميهمانان در مراسم عروسي است.اغلب ميهمانان سالمند، با تاخير در مراسم عروسي حاضر مي شوند تا اعتبار خود را بالاتر نشان دهند اما اخيرا اين معضل به نسل جوان نيز سرايت كرده است.
به همين دليل دولت سنگاپور بيش از ۸۰۰ هزار كارت دراختيار هتل هاي اين كشور قرارداده كه زوج ها موظف هستند درصورت برگزاري جشن عروسي در هتل نسخه اي از آن را ضميمه كارت دعوت نمايند ودراختيار ميهمانان خود قراردهند.روي اين كارت نوشته شده: از ميهماناني كه در موعد مقرر در مراسم ما حاضر شوند تشكر ويژه مي كنيم.
اشتباه خلبان
نيويورك: خلبان يك فروند هواپيماي جنگي اف-۱۶ در جريان پرواز تمريني به اشتباه، يك مدرسه را مورد هدف قرار داد. قرار بود اين خلبان مواضع دشمن فرضي را كه در ۶ كيلومتري مدرسه قرارداشت هدف قرار دهد، اما اين خلبان به اشتباه به سوي مدرسه شليك كرد. خوشبختانه در هنگام وقوع اين حادثه، مدرسه خالي بود اما برخورد گلوله ها باعث سوراخ شدن سقف اين مكان و تخريب آسفالت حياط مدرسه شد.
بركناري كشيش مسلح
مكزيكوسيتي: ساكنان يك شهر در مكزيك به در ورودي كليساي اين شهر قفل و زنجير زده اند تا اعتراض خود را نسبت به بركناري كشيش اين كليسا ابراز نمايند.
چند روز قبل كشيش اين كليسا از سمت خود بركنار شد اما شهروندان اين شهر به هيچ قيمتي حاضر به ازدست دادن وي نيستند.اين كشيش همواره با خود اسلحه حمل مي كرد تا بتواند از جانش محافظت كند.به گفته شهروندان، حضور اين كشيش در شهر باعث جذب پول هاي هنگفت جهت ساخت جاده و بيمارستان شده بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۳ دقيقه

گل و گياه
فرفيون
005922.jpg
نام علمي: Euphorbia rigida
خانواده: EUPHORBIACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و گل هاي زردرنگ آن از اوايل بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك سبك با زهكش خوب نياز دارد . حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد : از طريق كاشت بذر تازه، تهيه قلمه در بهار و يا اوايل تابستان و تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير است. سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |