يكشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۸ - Nov 7, 2004
سران اتحاديه اروپا خواستار روابط درازمدت با ايران شدند
ايرنا: اتحاديه اروپا در نشست روز جمعه در بروكسل خواستار روابط درازمدت، ماندگار و دوستانه با جمهوري اسلامي شدند.
در نشست دو روزه سران اتحاديه اروپا كه روز پنجشنبه در بروكسل آغاز شد، سران اتحاديه اروپا درباره تعامل جاري با ايران در زمينه برنامه هسته اي اين كشور گفت وگو كردند.
سران اتحاديه اروپا در بيانيه اين نشست بارديگر بر همكاري در زمينه گشودن راهي براي برقراري روابط ماندگار، درازمدت و دوستانه با ايران در زمينه هاي سياسي، تجاري و فني تاكيد كردند.
اين بيانيه همچنين با تاكيد بر اهميت اعتمادسازي در زمينه ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي ايران و ضرورت شفافيت و پيروي از قطعنامه هاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، خاطر نشان كرد كه توقف كامل فعاليت هاي مربوط به غني سازي و فراوري مجدد، باب گفت وگوهاي درازمدت و دوستانه اي را كه به نفع طرفين است، مي گشايد.
اين بيانيه بر تعهد فعالانه اتحاديه اروپا و كشورهاي عضو در خصوص دستيابي به پيشرفت هايي در زمينه مساله هسته اي ايران قبل از نشست ۲۵ نوامبر شوراي حكام آژانس صحه گذاشت. در اين بيانيه تصريح شد كه اگر تعامل اخير با ايران به يك نتيجه گيري موفق ختم شود، اتحاديه اروپا با ازسرگيري مذاكرات مربوط به توافقنامه تجارت و همكاري با اين كشور موافقت مي كند.
از سوي ديگر، براساس گزارشهاي دريافت شده، برنارد بوت وزير امور خارجه هلند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، با تاكيدبر تداوم تلاش ها و رايزنيهاي ديپلماتيك براي حل آنچه وي بحران هسته اي ايران خواند، اظهار داشت: اتحاديه اروپا از هيچ تلاش ديپلماتيكي براي كاهش بحران مربوط به فعاليت هاي هسته اي ايران فروگذار نخواهد كرد و به آن ادامه خواهد داد.
وي درعين حال گفت: اين اتحاديه براي تشويق ايران به همكاري بيشتر و اجابت درخواست هاي بين المللي در زمينه فعاليت هاي هسته اي، مجموعه اي از امتيازها و پيشنهادهاي سياسي و گسترش همكاريهاي اقتصادي و تجاري را به تهران ارايه كرده است.
وزير امور خارجه هلند با اشاره به مذاكرات در حال انجام نمايندگان ايران با كشورهاي آلمان، فرانسه و انگليس در پاريس، ابراز اميدواري كرد اين مذاكرات به نتيجه دلخواه و حل بحران بيانجامد.

كشمكش بر سر برنامه هسته اي ايران از پاريس تا پكن
فارس: دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار روز گذشته خود با وزير امور خارجه چين اظهار داشت: ايران براي اعتماد سازي انعطاف لازم را دارد،  مشروط بر اينكه حقوق ملي اش حفظ شده و در اجراي آن مشكلي به وجود نيايد.
روحاني در زمينه مسايل هسته اي تصريح نمود: احساس ما اين است كه برخي از كشورها مي خواهند زياد ه خواهي كنند و از منطق زور و فشار سياسي در اين موضوع استفاده كنند، كه بي ترديد مردم و دولت ما در برابر اين شيوه ايستادگي خواهند نمود و تسليم زور نخواهند شد. از ديدگاه ما پايه اصلي اعتماد بين المللي، اجراي مقررات بين المللي است. روحاني گفت:  در طول يكسال گذشته جمهوري اسلامي ايران همه اقدامات اعتماد ساز را انجام داده و با آژانس همكاري فعال داشته است و لذا انتظار دارد آژانس بين المللي و شوراي حكام نيز متقابلا اقدامات مناسب جهت بسته شدن پرونده هسته اي ايران در آژانس را انجام دهند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، قطعنامه اخير شوراي حكام عليرغم گزارش مثبت آژانس، را دليلي بر سياسي كاري شوراي حكام دانست و گفت: اگر چنين حادثه اي تكرار شود اعتبار شوراي حكام و به تبع آن اعتبار آژانس در افكار عمومي جهان از بين خواهد رفت.
لي جائوشينگ وزير خارجه چين نيز در اين ديدار، از روند سريع پيشرفت توسعه ايران در طي چند سال گذشته از زمان ديدار قبلي اش تا به امروز، ابراز تعجب و خوشنودي نمود و اظهار داشت: پس از گذشت چند دهه از برقراري روابط دو كشور، خوشحاليم كه روابط دو كشور در همه ابعاد توسعه فراواني يافته است. سياست دولت چين بر توسعه مناسبات با ايران در تمامي زمينه هاست و معتقد است كه اين روابط به نفع دو ملت خواهد بود.
وزير خارجه چين، در اين ديدار از تلاش هاي همه جانبه ايران در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي در طول يكسال گذشته ابراز رضايت نمود و اظهار داشت: ايران حسن نيت خود را با همكاري با آژانس و امضاي پروتكل به اثبات رسانده است.
گزارش البرادعي درباره ايران ۲۲ آبان منتشر مي شود
فارس: گزارش مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره فعاليتهاي هسته اي ايران ۲۲ آبان منتشر مي شود.
البرادعي در اين گزارش آخرين وضعيت بازرسي ها و يافته هاي آژانس را درباره فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران به اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه مي دهد. اجلاس آژانس براي بررسي پرونده هسته اي ايران نيز ۲۵ نوامبر آغاز خواهد شد.
محمد البرادعي در حالي نگارش گزارش خود درباره ايران را به پايان رسانده كه براي ابقا خود در سمت دبير كلي آژانس نيازمند حمايت آمريكا در راي گيري ماه آينده ميلادي است.
موسويان: وسواس هيأت ايراني
علت طولاني شدن مذاكرات پاريس
موسويان سخنگوي هيأت مذاكره كننده ايراني گفت: طبيعي است تا خواسته هاي ما تأمين نشود توافقي حاصل نخواهد شد. اروپايي ها بر خواسته هاي خود پافشاري مي كنند ولي تلاش بر اين است كه با در نظر داشتن حقوق و منافع ايران از شكست احتمالي مذاكرات جلوگيري شود.
موسويان افزود: ايران آماده تعليق غني سازي براي اعتمادسازي است ولي مهم ترين اصل به رسميت شناخته شدن حقوق كامل ايران در بهره مندي از فناوري صلح آميز هسته اي در چارچوب NPT است و اين كه مفهوم باشد تعليق داوطلبانه است. و نكته آخر اينكه به هيچ وجه طرف مقابل در صدد الزامي كردن اين تعهدات به عنوان تعهد قانوني در آينده عليه جمهوري اسلامي ايران نباشد.
هانس بليكس:
گفت وگو راه حل مساله  هسته اي ايران است
ايسنا: آسوشيتدپرس به نقل از هانس بليكس نوشت، بايد از طريق مذاكره راه حل مساله هسته  اي ايران و كره شمالي را پيدا كرد.
اين خبرگزاري به نقل از هانس بليكس، رئيس سابق بازرسان تسليحاتي سازمان ملل گفت كه تصويب معاهده منع آزمايش تسليحات هسته  اي (CTBT) مي تواند منشا ايجاد دومينويي مثبت در چين، هند، پاكستان، ايران، عراق و سرزمين هاي اشغالي باشد!وي كه در كنفرانس دو روزه «نقش فزاينده سياسي و اقتصادي هند در جهان» سخنراني مي كرد، اظهار داشت: اين مساله مي تواند توليد انواع جديد سلاح هاي هسته  اي كه بسيار خطرناك تر از گذشته هستند را بسيار مشكل كند.
بليكس ادامه داد: بايد به ايران و كره شمالي براي رها كردن قابليت تسليحات هسته  اي (!) انگيزه هايي ارايه شود.
اين گزارش به نقل از وي در خصوص ارايه مشوق هايي به تهران، به توافقي تجاري اشاره كرد كه شامل روابط تجاري و سرمايه گذاري با ايران باشد، از جمله اين كه از پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني حمايت شود.
رئيس سابق بازرسان تسليحاتي سازمان ملل هم چنين گفت كه علاوه بر انگيزه هاي اقتصادي بايد به تهران و پيونگ يانگ در خصوص عدم انجام حملات خارجي تضمين هايي داده شود.
بليكس گفت: جنگي كه در عراق به راه انداخته شد، الگويي نيست كه بسياري بخواهند شاهد تكرار آن باشند.
برژينسكي: غرب بايد ياد بگيرد حتي در كنار ايران هسته اي نيز زندگي كند
ايسنا: زبيگنيو برژينسكي در گفت وگو با روزنامه فايننشيال تايمز اظهار داشت كه بيم آن دارد دولت دوم بوش براي رويارويي با ايران، تمايل بيشتري به استفاده از زور داشته باشد.
اين روزنامه انگليسي به نقل از زبيگنيو برژينسكي، نظريه پرداز  آمريكايي و مشاور امنيت ملي جيمي كارتر افزود، اعمال زور، ايراني ها را متحد خواهد كرد و امكان تغيير سياسي در ايران را از بين مي برد!وي افزود: استفاده از زور مانع از دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي نخواهد شد (!) و عواقبي نامساعد در عراق و افغانستان خواهد داشت.
برژينسكي افزود: نهايتا بايد نوعي سازگاري در خاورميانه ايجاد شود. وي معتقد است كه حتي غرب بايد بياموزد كه در كنار ايراني مسلح به سلاح هسته اي زندگي كند، همانطور كه در خصوص چين، هند و پاكستان اين مطلب را پذيرفته است.
برژينسكي هم چنين گفت، افرادي در دولت آمريكا هستند كه تمايل دارند ما به ايران حمله كنيم و نئومحافظه كاران جزو اين دسته هستند. بر اساس اين گزارش، وي اظهار داشت جمهوري خواهان ميانه رو انتظار تغيير سياست چشمگيري را در دولت دوم بوش ندارند.
وي هم چنين گفت: خوشبختانه دولت بوش از ارزيابي هاي غلط در سياست عراق درس گرفته است.
معاون وزير خارجه روسيه : آژانس اتمي بايد در باره ايران تصميم گيري كند نه شوراي امنيت
ايسنا: معاون وزير امور خارجه روسيه در ديدار با سفير ايران در مسكو مسايل مربوط به همكاري هاي تهران - مسكو در عرصه هاي بين المللي و هماهنگي هاي مربوط به موضع گيري دو كشور درباره كنفرانس عراق را مورد بررسي قرار داد.
روزنامه الرياض، چاپ عربستان، با مخابره اين خبر افزود كه يوري فدوتف، معاون وزير خارجه روسيه در ديدار با غلامرضا شافعي، سفير ايران در مسكو نسبت به برگزاري كنفرانس عراق در قاهره و اين كه اين كنفرانس اولين گام در راه توسعه پايگاه هاي سياسي براي حل مسايل عراق و پاسخگويي به منافع ملت اين كشور باشد ابراز اميدواري كرد.
از سوي ديگر نيويورك تايمز به نقل از فدوتف درباره برنامه هسته اي ايران نوشت: بسيار مهم است كه از گام هايي كه مي تواند به تنشهاي بيشتر منجر شود، ممانعت كنيم.
ما معتقديم كه آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد در خصوص مسئله پرونده هسته اي ايران تصميم گيري كند؛ نه شوراي امنيت سازمان ملل.
سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه:
نشستهاي هسته اي ديگري در آينده برگزار مي شود
ايسنا: سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه با اشاره به مذاكرات پاريس كه ميان نمايندگان ايران، آلمان، فرانسه و انگليس در حال برگزاري است گفت: ايران بايد در اين مذاكرات مفاد پاسخش را به پيشنهاد سه كشور اروپايي مطرح كند.
يك سخنگوي اين وزارت در خصوص محتوي مذاكرات در پاريس گفت: اين مذاكرات به سه موضوع خلاصه مي شود؛ همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي، تصويب و اجراي پروتكل الحاقي و مسئله غني سازي و پردازش دوباره سوخت هسته اي. وي ادامه داد: مخاطبان ايراني  ما بايد پاسخشان را به پيشنهادات آلمان، فرانسه و انگليس كه در توافق با همكارانش در اتحاديه اروپا مطرح شده است عنوان كنند و اين در حالي است كه محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد گزارشش را تا حدود ۱۲ نوامبر براي مطرح شدن در نشست ۲۵ نوامبر به شوراي حكام ارايه كند.
وي در بخش ديگري از سخنانش ضمن خودداري از ارايه جزييات مذاكرات گفت: هدف ما اطمينان دهي به دنيا و ايجاد اعتماد نسبت به ماهيت برنامه هسته اي ايران است. اين مسئله اي است كه در مذاكرات مطرح است.
اين مذاكرات دنبال مي شود و هدف ما رسيدن به راه حل ديپلماتيك از طريق مذاكره است.
سخنگوي وزارت امور خارجه فرانسه هم چنين گفت: ممكن است نشستهاي ديگري در آينده برگزار شود.
وزيراطلاع  رساني  سوريه : اسرائيل  در مورد پرونده  هسته اي  ايران  جوسازي  مي كند
ايرنا: وزيراطلاع  رساني  سوريه  روز گذشته  گفت  كه  اسرائيل  در ارتباط با پرونده هسته اي  ايران  جوسازي  مي كند و آمريكا هم  مجري  ديدگاه هاي  تل  آويو است .
مهدي  دخل ا...  افزود: اسرائيل  نگران  آينده  است  و مي كوشد تا از دستيابي  كشورهاي  منطقه  و جهان اسلام  به  فناروي  پيشرفته  و نوين  جلوگيري  كند.
دخل ا...  گفت : هرچند كه  جمهوري  اسلامي ايران  بارها اعلام  و ثابت  كرده است  كه  برنامه  هسته اي  اين  كشور صلح آميز است ، اما باز هم  اسرائيل  نگران است ، زيرا ميدان  را براي  فزون  طلبي هاي  خود مهيا نخواهد ديد.
وزير اطلاع رساني  سوريه  تأكيد كرد كه  كشورهاي  منطقه  و به ويژه  جمهوري  اسلامي ايران  در برابر فشارهاي  وارده از سوي  آمريكا و اسرائيل  تسليم  نخواهند شد و برنامه هاي  خود براي  دستيابي  به  تكنولوژي  پيشرفته  از جمله  فناوري  هسته اي  صلح آميز براي  توسعه  و سازندگي  را ادامه  خواهند داد.

اخبار كوتاه سياسي
صالحي:دستمان در شوراي امنيت هم بسته نخواهد بود
ايسنا: ظاهرا اروپا به اين سمت پيش مي رود كه حقوق ايران را در زمينه دستيابي به چرخه سوخت هسته اي به رسميت بشناسند.
علي اكبر صالحي، نماينده سابق ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در جلسه پرسش و پاسخي كه از سوي انجمن علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد، با اشاره به سال هاي فعاليتش در آژانس بين المللي انرژي اتمي و چگونگي آغاز بحث فعاليت هاي هسته اي ايران در اين آژانس، اظهار داشت: در بيانيه بروكسل توافق شد كه ايران دامنه تعليق را گسترده تر كند، به شرطي كه اروپا نيز تعهد كند كه پرونده ايران را در شوراي حكام به حالت عادي درآورد.وي ادامه داد: عليرغم پايبندي ايران به تعهداتش، اروپايي ها نه تنها پرونده ايران را نبستند بلكه در اقدامي ناپسند خواهان تعليق كامل غني سازي و حتي توقف فعاليت توليد آب سنگين شدند.نماينده سابق ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كرد: اروپا ديگر به اين نتيجه رسيده است كه بيش از اين نمي تواند ايران را تحت فشار قرار دهد و در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت آنجا مكاني براي تاخت و تاز منطقي ما خواهد بود و اين به سود آنها نيست.
وي با بيان اين كه يا با اروپا به تفاهم مي رسيم يا نه گفت: حتي اگر با آنها به تفاهم نرسيم و پرونده به شوراي امنيت هم برود، اگر چه نگراني و التهاب خواهيم داشت، اما دست و بالمان بسته نيست. علايمي مي بينيم كه كشورهايي مثل چين، روسيه و برزيل بر اساس منافع شان، به سود ايران وارد ميدان مي شوند.
عضو هيات رئيسه مجلس:
طرح ممنوعيت ساخت سلاح اتمي براي شفاف سازي است

ايسنا: يك عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي، گفت: طرح ممنوعيت ساخت سلاح اتمي براي روكردن دست  كساني است كه تحت عنوان ابهام و شفاف سازي مي خواهند از فناوري هسته اي صلح آميز ما جلوگيري كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، قانوني كردن منع ساخت سلاح اتمي در كشور را مثبت ارزيابي كرد و گفت: بدين وسيله دنيا متوجه خواهد شد كه قبل از اينكه دنيا به دنبال اين كار باشد، مردم، نمايندگان و رهبر ما به اين قضيه اعتقاد دارند كه نيازي به سلاح اتمي نداريم و به دنبال آن هم نيستيم. تهيه اين طرح براي پركردن خلاء قانوني نيست زيرا خلاء قانوني نداريم بلكه براي تاكيد، شفاف سازي و اطمينان از اين است كه جمهوري اسلامي ايران به دنبال سلاح اتمي نيست.
مذاكرات ايران و سه كشور اروپايي ديروز هم ادامه داشت
ايرنا: مذاكرات هسته اي ايران و نمايندگان سه كشور اروپايي (انگليس، فرانسه و آلمان) راس ساعت ۳۰/۱۰ دقيقه روز گذشته در محل وزارت خارجه فرانسه در پاريس از سرگرفته شد.طرفين گفت وگو روز جمعه با ۶ ساعت مذاكره مستقيم، جلسه طاقت فرسايي را پشت سر گذاشتند.حسين موسويان رئيس كميته سياست خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران دقايقي قبل از ورود به جلسه ديروز گفت: مذاكره سخت و پيچيده اي است اما روند آن مثبت مي باشد.وي افزود: در نشست پاريس با بررسي متن هاي پيشنهادي از سوي دو طرف در صدد هستيم تا با نزديك كردن ديدگاههاي طرفين به نتايج مثبتي برسيم.
موسويان افزود: در نشست روز جمعه پاريس موافقت هاي نسبي در خصوص متن هاي پيشنهادي طرفين كه قبلاً ارائه شده بود، حاصل شده است.
موسويان گفت: اروپاييان در هفته گذشته يك متن جديدي را براي تامين نقطه ايران ارايه كردند و ما هم متقابلاً يك متن جديدي را بعد از متن آنها ارايه داديم كه در جلسه جمعه در خصوص آخرين متوني كه پيش نويس آن قبلاً ارائه شده بود، مذاكره شد و در روز شنبه نيز اين مذاكرات ادامه داشت.
جوابيه
دانشگاه صنعت آب و برق شهيد عباسپور طي نمابري درخصوص خبر خبرگزاري فارس با عنوان «تذكر نماينده به وزير نيرو» كه در صفحه ۲۶ روزنامه ۱۰/۸/۸۳ درج شد انتخاب  مديران دانشگاه را براساس شايسته سالاري و توجه به ارزش ها خوانده و اعلام نموده كه هيچگونه كمك مالي درجهت ترويج ضديت با ارزش هاي اسلامي صورت نگرفته است و تذكر نمايندگان را مربوط به عملكرد يكي از نشريات داخلي دانشجويي دانسته است.
توضيح همشهري: خبر مذكور به نقل از خبرگزاري فارس مي باشد و بهتر بود دانشگاه مذكور اين جوابيه را جهت خبرگزاري ارسال مي نمود.

كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و وزير علوم نشست مشترك تشكيل مي دهند
ايرنا - رئيس  كميسيون  آموزش  و تحقيقات  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : اين  كميسيون در هفته  جاري  در نشستي  مشترك  با وزير علوم ، تحقيقات  و فناوري «حادثه دانشگاه  علم  و صنعت» را بررسي  مي كند.
علي  عباسپور تهراني  افزود: كميسيون  آموزش  و تحقيقات  براي  بررسي  اين  حادثه  يك «كميته  حقيقت ياب» تشكيل  داده  كه  عليرضا زاكاني  و نفيسه  فياض  بخش  دو تن  از اعضاي  اين كميسيون  مامور بررسي  و تحقيق  درباره  جزييات  اين  حادثه  و ارايه  گزارش  به كميسيون  شده اند.

ايران بايد ۶۰ ميليارد دلار در بخش نفت و گاز سرمايه گذاري كند
گروه اقتصادي: در دهسال آينده ايران به ۶۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز براي افزايش ظرفيت توليد نياز دارد.
به گزارش خبرنگار ما براساس برنامه هاي تدوين در وزارت نفت براي افزايش توليد نفت، صادرات گاز و رشد سهم ايران در بازارهاي جهاني بخش نفت و گاز ايران در يك دهه آينده به ۶۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد.اين گزارش حاكي است ۳۵ ميليارد دلار از اين سرمايه گذاري ها بايد در بخش نفت صورت گيرد و ۲۵ ميليارد دلار بقيه در بخش گاز سرمايه گذاري مي شود.
بنابراين گزارش از كل سرمايه گذاري پيش بيني شده حدود ۲۵ ميليارد دلار از منابع داخلي شركتهاي ملي نفت تامين مي شود.
همچنين ۲۴ ميليارد دلار نيز از محل قراردادهاي بيع متقابل تامين مي شود.
حدود ۵/۱۱ ميليارد دلار از اين سرمايه گذاري ها نيز از منابع ديگري بايد تامين شود. بنابراين گزارش ۱۹ ميليارد دلار از منابع داخلي شركت ملي نفت در بخش نفت سرمايه گذاري مي شود و ۵ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار ديگر نيز در بخش گاز سرمايه گذاري مي شود.
مجموع قراردادهاي بيع متقابل نيز در بخش نفت ۱۶ ميليارد دلار در نظر گرفته شده است.

وزارت بهداشت و درمان كشور اعلام كرد:
افزايش اميد به زندگي در بدو تولد در سطح جهان
مهر: وزارت بهداشت و درمان كشور اعلام كرد: ميزان اميد به زندگي در بدو تولد در سطح جهان طي ۵۰ سال گذشته ۲۰ سال افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري مهر، بر اساس اين گزارش متوسط اميد به زندگي در بدو تولد در بين سال هاي ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۵ كه ۵/۴۶ سال بود، در سال ۲۰۰۲ به ۲/۶۵ سال افزايش يافته است همچنين ميزان اميد به زندگي در ايران ۱/۷۰ سال بوده كه از متوسط جهاني حدود ۵ سال بيشتراست. اين گزارش ايدز را مهمترين تهديد براي سلامت عنوان و اضافه كرده است: در كشورهايي نظير زيمبا بوه، ويروس نقص ايمني، ايدز، اميد به زندگي مردان و زنان را به ميزان بيش از ۲۰ سال كاهش داده است.
بنا بر اين گزارش، با وجود اينكه اميد به زندگي در حال ارتقا است، اما اين اتفاق براي همه رخ نمي دهد و در حال حاضر ميزان اميد به زندگي در كشورهاي توسعه يافته از ۷۸ سال براي زنان تا كمتر ۴۶ سال براي مردان كشورهاي جنوب صحراي آفريقا متغير است.

اعتراض قوه قضائيه نسبت به پرونده هاي مطبوعاتي
ايسنا :جمال كريمي راد، دادستان انتظامي قضات كه با حفظ سمت، سخنگويي قوه قضائيه را نيز برعهده دارد، در مورد لايحه جرم سياسي گفت: به اعتقاد ما جرم سياسي يك لايحه قضائي است و بايد از سوي قوه قضائيه تدوين و ارائه شود.
سخنگوي قوه قضائيه در مورد دلايل نمايندگان مجلس و قوه قضائيه براي نسخ قانون هيات منصفه مصوب سال ۸۲ گفت: تهيه كنندگان اين طرح با ظرافت خاصي به هزينه هاي مالي اين قانون نپرداختند شوراي نگهبان نيز نسبت به آن با تكليفي مواجه نبوده اما در عمل قوه قضائيه به عنوان مجري بايد به اين قانون عمل كند، سئوال اين است وقتي منبع هزينه هاي مالي مشخص نشده است، اين هزينه ها بايد از چه كانالي تهيه شود؟
در همين رابطه و طي جلسه اي كه با حضور دادستان كل كشور و وزارت ارشاد و ساير مسئولان برگزار شده بود، راه حل هايي پيش بيني شد، از جمله اين كه قانون هيات منصفه اصلاح شود و يا آن كه در يك ماده واحده از سوي دولت منبع مالي اين قانون مشخص گردد. قوه قضائيه خود نسبت به اين موضوع و سرگرداني پرونده هاي مطبوعاتي معترض و شاكي است.ما خواهان رفع اين مشكل هستيم.

از سوي سعيدي كيا مسئول ستاد بازسازي شهر بم
گزارش روند بازسازي بم اعلام شد
ايرنا: مسئول  ستاد بازسازي  شهر بم  اعلام  كرد: به  منظور رفع  نگراني  مردم  به  زودي سه  سازه  ديگر در شهر بم  ايجاد و به  مردم  معرفي  خواهد شد.
مهندس  محمد سعيدي كيا جمعه  شب  در مسجد جامع  شهر بم  در جمع  مردم  گفت : در بازسازي  شهر بم  سه  اصل  هويت  فرهنگي ، مشاركت  مردم  و استحكام  بنا همواره  مد نظر بوده  كه  بر اجرايي  شدن  اين  سه  اصل  كاملا مصر هستيم .
وي  گفت : براي  شروع  كار در بم  معماران  و كارشناسان  زير نظر معاونت  معماري وزارت  مسكن  و شهرسازي  هويت  شهر بم  را از همه  جهات  بررسي  كرده اند و نظام مهندسي  كشور نيز سازه هاي  كاملا مهندسي  و مقاوم  را در بم  تعريف  كرده  كه  با نظارت  دقيق  اين  امر هم  اينك  در حال  اجراست .
سعيدي  كيا گفت : بيش  از سه  هزار خانوار بم  به  مشاورين  مستقر در اين  شهر مراجعه  كرده اند و خودشان  نظر مي دهند كه  سازه  آنها چگونه  طراحي  شود.
وي  در ادامه  تصريح  كرد: شهر بم  به  ۱۰منطقه شهري  تقسيم  مي شود و در هر منطقه دو الي  سه  مشاور از مشاوران  برجسته  كشور حضور خواهند داشت  و در حال  حاضر۲۵ مشاور در بم  فعاليت  مي كنند كه  در آينده  بر اين  تعداد اضافه  خواهد شد.
مسئول  ستاد بازسازي  شهر بم  همچنين  گفت : هزينه  طراحي  يك  واحد مسكوني  تا سقف  ۲۵۰ متر مربع  به  عهده  دولت  است ، در مورد صدور پروانه  تا ۱۰۰ متر مربع رايگان  خواهد بود و هيچ  مشاوري  حق  ندارد سازه  و نوع  طراحي  آن را به  شهروندان  بمي تحميل  كند. وي  اعتبارات  تخصيص  يافته  براي  هر خانوار بمي را ۵/۳ميليون  تومان  بصورت بلاعوض  و شش  ميليون  تومان  وام  پنج  درصد ۱۲ ساله  اعلام  كرد.
مسئول  ستاد بازسازي  بم  همچنين  گفت : براساس  اعلام  نياز مردم  بم  چهار ميليون تومان  تسهيلات  بانكي  همراه  با درصد رايج  كشور در حال  حاضر به  شهروندان  جهت ساخت  و ساز اعطا خواهد شد.
سعيدي كيا در خصوص  جذب  نيروهاي  بومي گفت : تاكنون  ۲۸۰ نفر از افراد بومي در ستادهاي  بازسازي  بم  مشغول  به  كار هستند و ۴۰۰ نفر غيربومي  نيز در كنار آنها در ستادها مشغول  به  كار هستند.
وي  از مردم  خواست  كه  براي  حصاركشي  اقدام  كنند، هر چند هنوز وام  يك ميليون  توماني  و مبلغ  بلاعوض  يك  ميليون  توماني  كه  مجموعا دو ميليون  تومان مي باشد بين  مردم  جاري  نشده  است  ولي  حصار منازل  تأمين مصالح  شده  و ۳۰۰ هزار تومان  به  صورت  علي الحساب  به  مردم  پرداخت  مي شود. وي  با توجه  به  نگراني  مردم  از سنگين  بودن  واحدهاي  مسكوني  ساخته  شده گفت : جاي  هيچ  نگراني  در اين  مورد وجود ندارد و سازه  كاملا مهندسي  و مقاوم مي باشد اما براي  كاهش  نگراني  مردم  دو سازه  سبك  تر طراحي  شده  كه  به  زودي به  اجرا گذاشته  خواهد شد.
وي  اطمينان  داد كه  اين  سازه  تا زلزله  بالاتر از هفت  ريشتر مقاومت  خواهدكرد.
به گفته  وي  تاكنون  فقط ۱۶ ميليون  دلار پول  نقشه  بلاعوض  از طرف  كشورهاي  خارجي به  بم  داده  شده  و اكثر كمكهاي  نقدي  به  صورت  وام  بوده  است .
مسئول  ستاد بازسازي بم  همچنين  يكي  از اين  وامهاي  دريافتي  وام  ۲۰ ميليون دلاري  كشور اسپانيا به  دولت  ايران  ذكر كرد كه  به  شرط خريداري  تجهيزات  از همان  كشور براي  بازسازي  بم  اخذ مي گردد.
۱۰ ميليون  دلار اين  وام  براي  استقرار سيستم  فاضلاب  شهري ، پنج  ميليون  دلار براي  تجهيز بيمارستان  و چهار ميليون  دلار آن براي  تجهيز شهرداري  بم  و بروات  هزينه  مي شود. وي  اضافه  كرد: تاكنون  ۲۲۰ ميليون  دلار وام  بانك  جهاني ، ۲۰۰ ميليون  دلار وام بانك  توسعه اسلامي  و ۶۰ ميليون  دلار وام  بانك  ژاپن  در مراحل  تدوين  و تحويل پروژه  مي باشد.
وي  در پايان  در اين  زمينه  تصريح  كرد: دو ميليون  دلار توسط بانك  توسعه  اسلامي به  صورت  بلاعوض  كه  صرف  بازسازي  بم  خواهد شد به  دولت  پرداخت  شده  است .

اخبار انتخابات رياست جمهوري
حداد عادل كانديداي پيشنهادي ايثارگران است
مهر: حميدرضا ترقي عضو برجسته حزب موتلفه اسلامي در خصوص مطرح شدن آقاي حداد عادل به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري گفت: تاكنون به جز جمعيت ايثارگران گروه خاصي درخصوص طرح آقاي حدادعادل به عنوان نامزد انتخابات در بين اصولگرايان اقدامي نكرده است و وي فقط از سوي جمعيت ايثارگران پيشنهاد شده است.
وي افزود: چهار نفر كانديداهاي مربوط به محافظه كاران كه از سوي برخي اعلام شده قابل تطبيق با بسياري از افراد است اما اينكه آقاي حداد عادل در بين اصولگرايان مطرح شده باشد، اينگونه نيست و تنها به عنوان يك پيشنهاد مطرح شده است.
هنوز با كانديداهاي مورد نظرمان گفت وگو نكرده ايم
سخنگوي جمعيت زنان انقلاب اسلامي، گفت: اين جمعيت علاوه بر كانديداهايي كه از سوي اصولگرايان مطرح شده است، در جلسات خود كانديداهاي جديدي را نيز مطرح كرده، ولي هنوز با اين كانديداها گفت وگو نكرده است.
معصومه حميدزاده، با تأكيد بر اين كه اين جمعيت با شوراي هماهنگي نيروي انقلاب ائتلاف مي كند، گفت: اين شورا هنوز به نتيجه خاصي نرسيده است و جلسات خود را در مورد انتخابات رياست جمهوري به صورت منظم برگزار مي كند، همچنين از كانديداهاي مطرح شده، برنامه خواسته است.
دبير كل حزب مردم سالاري بحث كانديداي اختصاصي را مطرح كرد
دبير كل حزب مردمسالاري تأكيد كرد كه حزب متبوعش تا تاريخ كنگره سوم خود منتظر اجماع جبهه دوم خرداد در مورد كانديداي انتخابات رياست جمهوري باقي خواهد ماند و در صورتي كه اين جبهه در اين باره به اجماع نرسد حزب مردمسالاري در كنگره سوم خود كانديداي اختصاصي اش را معرفي مي كند.
همبستگي منتظر رايزني هادر جبهه دوم خرداد
ايسنا: محسن سرخو، رئيس دفتر سياسي حزب اسلامي كار گفت: كانديداي مورد نظر ما همچنان هاشمي رفسنجاني است و در حال رايزني و تعامل با ديگر گروهها هستيم.
سرخو اظهار داشت: ديدار جديدي با هاشمي رفسنجاني نداشته ايم اما جلسات سياسي حزب به صورت مرتب برگزار و در آنها موقعيت سياسي و بين المللي كشور بررسي مي شود.
دبير واحد تشكيلات حزب همبستگي گفت: هنوز منتظر رايزني ها در جبهه دوم خرداد هستيم، البته ما در حال مشورت براي مشخص كردن كانديداي حزبي خود نيز هستيم.
زارع فومني، افزود كه طي روزهاي آتي،  زمان كنگره و كانديداي حزبي تشكل متبوعش معرفي خواهد شد.
سخنگوي انجمن اسلامي معلمان گفت: در ماه رمضان به علت اين كه بعضي از اعضاي حزب در شهرستان حضور داشتند، نتوانستيم جلساتمان را تشكيل دهيم.
خليل آبادي افزود: بعد از ماه رمضان، جلساتي با حضور دبيران استاني خواهيم داشت و در مورد انتخابات رياست جمهوري بحث و گفت وگو خواهيم كرد.
جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري طي دو هفته آينده اعلام مي كند
بهروزي خبر داد كه جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري با كانديداهاي احتمالي خود ديدار داشته و اهداف و برنامه هاي آنها را مورد بررسي قرار داده است.
مريم بهروزي رئيس واحد سياسي جبهه پيروان خط امام(ره) و رهبري خاطرنشان كرد كه هر چند از سوي هيچ يك از اين كانديداهاي احتمالي تيمي براي كابينه معرفي نشد ولي تيم هاي احتمالي را مورد بررسي قرار داديم.
وي گفت: ما همچنان براي تكميل استراتژي ها و سياست هاي راهبردي در انتخابات آتي فعاليت مي كنيم و تا دو هفته آينده نتيجه آن را اعلام خواهيم كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |