يكشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۸ - Nov 7, 2004
بازار ابررايانه ها گرم مي شود
ورود ماتادورها
005985.jpg
گروه انفورماتيك:اسپانيا موفق به توليد سريع ترين ابررايانه اروپا شد.
به گزارش اينترنشنال هرالدتريبيون ابداع اين ابررايانه جديد درها را به روي عصر جديدي از تحقيقات علمي در اسپانيا خواهد گشود.
ابررايانه ياد شده «مارنوستريوم» نام دارد و از آن براي مطالعه در زمينه هايي چون ژن هاي انسان، نتايج زيست محيطي سياست هاي كشاورزي و صنعتي و پيش بيني جهت حركت آتش سوزي هاي جنگل ها استفاده مي شود.
از آنجا كه «مارنوستريوم» قرار است در حجمي نسبتاً انبوه توليد شود احتمالاً در صنايع هوافضا، اتومبيل سازي و پيش بيني تغييرات آب و هوايي نيز به كار گرفته خواهد شد.
كارشناسان توليد ابررايانه را زيرساختي غيرقابل انكار براي فعاليت هاي تحقيقاتي مي دانند كه فعاليت هاي پژوهشي و دانشگاهي روز جهان ديگر بدون آن قابل دسترسي نيست.
ابر رايانه اسپانيا قادر به انجام ۴۰ ميليارد محاسبه طي يك ثانيه است كه در بازار فعلي ابررايانه ها تقريباً يك رقم متوسط محسوب مي شود ولي به گفته طراحان «مارنوستريوم» مزيت عمده اين دستگاه نوپا را بايد در كاهش چشمگير انرژي الكتريكي مصرف شونده توسط آن جست وجود كرد. ميزان انرژي الكتريكي كه توسط دستگاه مصرف مي شود يكي از مهمترين مؤلفه ها در طراحي ابررايانه ها است چرا كه افزايش اين انرژي سبب بالا رفتن گرماي داخلي مدارهاي محاسباتي شده و در نهايت از توان پردازش داده ها توسط دستگاه مي كاهد. در اغلب ابررايانه ها فضا و هزينه بسياري صرف كاهش دماي رايانه مي شود كه ظاهراً «مارنوستريوم» فاقد اين عيب تاريخي است.
پژوهشگران IBM، كه مهمترين شركت در زمينه توليد ابررايانه هاست و سالهاست مقام نخست را در اين بازار در دست دارند، از نزديك مارنوستريوم را بررسي و بر قابليت هاي نوين آن مهر تأييد زده اند. نماينده IBM در اسپانيا و پرتغال نيز ضمن تحسين ابداع جديد ماتادورها اين ابررايانه را بي  نياز از هر گونه سيستم خنك كننده خوانده است.
فضاي رقابت
ديگر مزيت عمده «مارنوستريوم» فضاي مورد نياز براي استقرار اين ابررايانه است. اغلب ابررايانه هاي حال حاضر جهان به فضايي معادل سه يا چهار زمين بسكتبال براي استقرار تجهيزات خود احتياج دارند ولي ابررايانه جديد اسپانيا قادر است در فضايي معادل نصف يك زمين بسكتبال مستقر شود.
همان گونه كه انتظار مي رفت، سيستم عامل نصب شده روي «مارنوستريوم» هم لينوكس است. اين سيستم عامل باز ظرف سالهاي اخير به محبوبيتي دوچندان در ميان دانشمندان و پژوهشگران دست يافته است و مي توان نصب آن روي يك ابررايانه معتبر ديگر را نيز پيروزي جديد براي هواداران نرم افزارهاي بازار به شمار آورد. در حال حاضر تنها نمونه مارنوستريوم به دانشگاه پلي تكنيك بارسلون منتقل شده است تا براي سال ۲۰۰۵ به توليد انبوه برسد. قيمت تمام شده اين ابررايانه براي دولت اسپانيا ۷۰ ميليون يورو (۹۰ ميليون دلار) است كه البته قيمت توليدات بعدي آن بسيار كمتر خواهد بود.
از آنجا كه بهاي «مارنوستريوم» نسبت به رقباي آمريكايي و ژاپني خود بسيار اندك است IBM با اشتياق فراوان از هم اكنون توزيع آن را برعهده گرفته.
اختتاميه
امروزه شمار كشورهايي كه فناوري توليد ابررايانه ها را در اختيار دارند بسيار كم است و گام برداشتن در راه توليد آن نه تنها نياز مبرم جامعه پژوهش به پردازش نوين داده هاي خام علمي را برطرف مي سازد بلكه راه براي بنا نهادن يك شيوه بكر و مقرون به صرفه صادراتي بازخواهد كرد.
حتي نگاهي به اين خبر و خبر مشابه ذكر شده در بخش «سخت افزار» همين صفحه سودآور بودن اين تجارت را اثبات خواهد كرد. شايد زمزمه هاي حال حاضر براي توليد يك ابررايانه ايراني را نيز بايد علي رغم تمامي كاستي ها به فال نيك گرفت.

سخت افزار
ابررايانه جديد IBM
005988.jpg
غول سخت افزاري IBM سريع ترين ابررايانه جهان را به نمايش گذارد.
به گزارش كول تك زون، اين ابررايانه كه «ژن آبي» بزرگ نام دارد در رقابت هاي ۵۰۰ ابررايانه برتر جهان به نمايش درآمده است.
رقابت ميان ۵۰۰ ابررايانه جهان هر شش ماه يك بار برگزار مي شود و امسال مدعي قهرماني نه IBM، كه يك شرعت تازه وارد ژاپني بود ولي IBM توانست در آخرين لحظات با جهشي كه در سرعت پردازش داده ها توسط «ژن آبي» صورت گرفت اين رقيب تازه نفس را مغلوب و از عنوان قهرماني پيشين خود دفاع كند.
ژن آبي بزرگ قادر است در هر ثانيه ۷۲/۷۰ ميليارد محاسبه انجام دهد. اين قابليت محاسباتي را مسئولان مسابقات توسط نرم افزارهاي استاندارد شده خاصي محك مي زنند.
قرار است از «ژن آبي» براي تحقيق روي پارامترهاي سلاح هاي اتمي در كالج ملي ليورمور استفاده شود.
رقيب ابررايانه IBM هم يك شبيه ساز زلزله از كشور ژاپن بود كه قادر است در هر ثانيه ۸۶/۳۵ ميليارد محاسبه انجام دهد. اكنون اين ابررايانه در مقام دوم قرار گرفته است.

نرم افزار
سرمايه گذاري جديد در مجموعه هاي لينوكس
005994.jpg
گروه انفورماتيك: افزايش محبوبيت لينوكس باعث شده است تا شركت ها به سرمايه گذاري بيشتر در اين عرصه روي بياورند.
به گزارش زد دي نت، شركت پنگوئن كامپيوتينگ واقع در سانفرانسيسكو با ۱۰ ميليون دلار و شركت لينوكس نت وركس در شهر سايت ليك با ۴۰ ميليون دلار از شركت هايي هستند كه براي توليد فناوري جديد و گسترش آن در بازارهاي بكر سرمايه گذاري كرده اند.
فعاليت اصلي اين دو شركت در زمينه سرورهاي Lower-end لينوكس در مجموعه هاي محاسباتي عظيم است.
شركت هاي فعال در اين عرصه در تلاشند تا فناوري خود را به مقام برتر صنعت و همچنين فعاليت هاي آزمايشگاهي دولتي و دانشگاهي تبديل كنند. لينوكس نت وركس همچنين سيستم ذخيره سازي جديدي به نام Xilo ارائه داده است كه مجموعه هاي آن را پشتيباني مي كند.
Xilo اين امكان را فراهم مي كند تا سيستم هاي ذخيره سازي به يك مجموعه مشترك بپيوندند.
شركت پنگوئن كامپيوتينگ كه يكي از سه شركت ارائه كننده لينوكس بوده است، سال گذشته مجموعه تخصصي Scyld را خريد و اكنون اميدوار است با سرمايه گذاري جديد خود بتواند امكان توسعه، بازاريابي و خدمات پشتيباني آن را فراهم كند.
شركت پنگوئن در حدود پنجاه كارمند داشته، اما انتظار مي رود كه اين تعداد در طي يك سال دو برابر و در مدت دو سال، سه برابر گردد. هدف اين شركت، اتخاذ نرم افزار Scyld است تا بدين ترتيب نه تنها براي مجموعه هاي كامپيوتر فني از آن استفاده شود، بلكه براي خريد اجراي نرم افزار كسب و كار نيز كاربرد داشته باشد.
براي بهبود و پيشرفت تكنولوژي Scyld ، شركت پنگوئن مقداري از سرمايه خود را براي ادامه همكاري در كسب و كار با شركت هاي نرم افزاري صرف خواهد كرد و همچنين قصد دارد نرم افزار Scyld را در ساير شركت هاي كامپيوتري در دسترس قرار دهد.

تار نما
تلاش هاليوود براي جلوگيري از تكثير فيلم ها در اينترنت
005991.jpg
گروه انفورماتيك: استوديوهاي فيلمسازي هاليوود قصد دارند كساني را كه از طريق اينترنت به مبادله نسخه هاي مسروقه فيلم هاي سينمايي مي پردازند، تحت تعقيب قضايي قرار دهند.
كانون تصاوير متحرك آمريكا اعلام كرد در دادخواست هاي خود خواستار دريافت حداكثر ۳۰ هزار دلار جريمه خواهد شد.
به گزارش بي بي سي، دن گليكمن، رئيس كانون تصاوير متحرك آمريكا گفت:ضروري است اين دعاوي تا پيش از آنكه خطوط سريع اينترنت پياده كردن فيلم هاي مسروقه را سهلتر كند تسليم دادگاه شود.
وي گفت:صدها دادخواست را از روز ۱۶ نوامبر تسليم دادگاه مي كند.
گليكمن گفت: «اين تصميم آساني نبود، اما بايد تا پيش از آنكه مبادله اينترنتي فيلم ها از كنترل خارج شود، آن را مهار كرد.قاچاق غيرمجاز فيلم هاي سينمايي بزرگ ترين تهديدي است كه صنعت فيلمسازي در تاريخ ۱۱۰ ساله خود با آن روبرو است.اين دعاوي عليه افرادي كه به مبادله محصولات سينمايي مسروقه مي پردازند و همچنين كساني كه فيلم ها را به طور غيرمجاز تكثير (سرقت) مي كنند تنظيم شده است.»
گليكمن افزود: «كساني كه فيلم هاي ما را سرقت كرده اند فكر مي كنند كه در اينترنت ناشناس هستند، و بنابراين مجازات نخواهند شد. اما در اشتباهند. چنانكه اين دعاوي نشان خواهد داد ما آنها را شناسايي و تعقيب خواهيم كرد.»
كانون تصاوير متحرك آمريكا ادعا مي كند صنايع فيلمسازي آمريكا سالانه ۳ ميليارد دلار درآمد بالقوه را به علت تكثير غيرمجاز محصولات خود در سراسر جهان از دست مي دهد.
اما دن گليكمن گفت: «اين رقم ضرر ناشي از هزاران مورد پياده سازي روزانه فيلم ها از اينترنت را به حساب نمي آورد.»
كانون تصاوير متحرك آمريكا نماينده هفت استوديوي عمده فيلمسازي در هاليوود است.

ائتلاف ۷ در صنعت تلفن همراه
هفت شركت از منطقه آسيا و اقيانوسيه براي ايجاد سكوي واحد خدمات تلفن همراه ائتلاف كردند. شركت هايي از هفت كشور مالزي، اندونزي، سنگاپور، تايوان، فيليپين، هند و استراليا قصد دارند بين ۳۰ تا ۴۰ ميليون دلار در خدمات و فناوري هاي جديد تلفن همراه سرمايه گذاري كنند.اتئلاف تجاري اين هفت شركت كه Bridge mobile Allrance نام دارد به مدت ۳ سال ادامه خواهد داشت.مسئولان اين اتئلاف پيش بيني كرده اند كه در ابتداي كار ۳۰۰ ميليون كاربر خواهند داشت.

استقبال بازار خليج فارس از كامپيوترهاي جديد
واردات كامپيوتري كشورهاي عربي حوزه خليج فارس در سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است. بنابر اعلام مركز تحقيقات فناوري شهر اينترنتي دبي، اغلب محموله هاي وارداتي را لپ تاپ تشكيل داده است كه در اين ميان سيستم هاي دل، HP و اسير سهم بيشتري را به خود اختصاص دادند. ۷۵ درصد تقاضا در سال ۲۰۰۳ تنها از آن دو كشور عربستان و امارات متحده عربي بوده است.IDC پيش بيني مي كند واردات سيستم هاي كامپيوتري به بازار خليج فارس در سال جاري ۳۲ درصد رشد داشته باشد.

آف لاين
بازگشت ابرنواختر كپلر پس از ۴۰۰ سال
گروه دانش: تلسكوپ فضايي «هابل» ، رصدخانه مادون قرمز «اسپيتزر» و رصدخانه پرتو ايكس «چاندرا» كه بزرگترين رصدخانه هاي ناسا هستند، توجه خود را به سمت ابرنواختر «كپلر» متمركز كرده اند.
به گزارش پارس اسكاي، چهارصد سال پيش، در بعدازظهر ۹ اكتبر يك نواختر در آسمان قاره هاي آسيا و اروپا نمايان شد كه درخشان ترين جسم در آسمان شب بود. به دليل ابري بودن هوا يوهانس كپلر، ستاره شناس معروف قرن ۱۶ ميلادي، نتوانست اين جسم را تا ۱۷ اكتبر رصد كند. او پس از اين تاريخ اين جسم را به مدت يك سال رصد كرد تا اين كه اين نواختر در ماه مارس ۱۶۰۶ميلادي به دليل كم شدن قدرش از ديده ها پنهان شد.ابرنواختر كپلر يكي از تنها شش ابرنواختر رويت شده در كهكشان راه شيري طي هزاره اخير است. باقي مانده ابرنواختر، پوششي حباب مانند از گاز و غبار با قطر ۱۴ سال نوري است كه با سرعت ۴ ميليون مايل بر ساعت در حال گسترش است. علاوه بر اين، يك پوسته پرسرعت از آهن غني شده كه با يك موج ضربه اي احاطه شده است در اطراف ستاره رويت مي شود.
نقص فني در سيستم هدايت مريخ نورد ناسا
گروه دانش: سيستم هدايت مريخ نورد «روح» پس از دو هفته دوباره دچار مشكل شد.
به گزارش ايسنا دانشمندان ناسا هم اكنون در حال رفع اختلالات سيستم هاي فني كاوشگرهاي «روح» و «فرصت» هستند تا اين دو مريخ نورد بتوانند همچنان به كار خود ادامه دهند. روح در ۲۶ مهرماه پس از مدتي وقفه در كار دوباره به حالت عادي بازگشت و از آن هنگام تاكنون دچار هيچ مشكلي نشده بود تا اينكه دوباره به دليل نقص فني در سيستم هدايت و رديابي از كار افتاد. روح و فرصت هر دو، دوره سه ماه تمديد خود را نيز گذرانده اند. اين دو مريخ نورد هم اكنون در حال سپري كردن بخش ديگري از زمان هاي تمديدي خود هستند. مهندسان اين طرح همچنين بر روي چرخ هاي «روح» كار مي كنند تا روح بتواند با حل مشكل پيش آمده به ادامه حركت خود برروي سنگ و خاك اين سياره بپردازند.
نخستين كنفرانس مديريتICT برگزار مي شود
گروه انفورماتيك: نخستين كنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات توسط دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي شود.
دبير اجرايي اين همايش، هدف از برگزاري اين كنفرانس را توسعه و ترويج فرهنگ تحقيق و پژوهش در زمينه مباحث مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات، معرفي آخرين دستاوردهاي تحقيقاتي و كاربردي و تبادل دستاوردها و تجربيات شركت ها و سازمان هاي برتر در زمينه به كارگيري فناوري اطلاعات ذكر كرد.
«مهرداد شرافت» در گفتگو با خبرنگار سينا، معرفي توانمندي هاي شركت هاي ايراني در زمينه مديريت فناوري اطلاعات در بين نمايندگان خارج كشور شركت  كننده در كنفرانس و كمك به تاسيس دبيرخانه ثابت مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش عنوان كرد.وي اظهار داشت: اين كنفرانس با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده، در دو سطح فراخوان مقاله انجام خواهد شد كه سطح اول محورهاي عمومي كنفرانس است كه در زمينه محورهاي مطرح در مورد مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان است.شرافت افزود: در سطح دوم فراخوان مقاله، زمينه هاي كاربردي ICTM در داخل و خارج كشور و ارتباطات و تعاملات اقتصادي، سياسي و تجاري بررسي مي شود و مقالات تخصصي در زمينه صنايع و خدمات و كارگاه هاي مختلف به شكل مجزا و تخصصي ا رائه خواهد شد كه در اين زمينه از مشاركت دانشگاهها  و شركت هاي مطرح در سطح بين المللي استفاده خواهد شد.دبير اجرايي كنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات، مديريت اطلاعات، ارتباطات بازاريابي، مديريت فناوري اطلاعات و بهره وري، سيستم هاي  اطلاعاتي، طراحي، استقرار و پشتيباني نظام هاي اطلاعات مديريت، اتوماسيون اداري، تجارت الكترونيكي و مديريت دانش را از محورهاي اين همايش ذكر كرد.
به گفته شرافت، دولت الكترونيكي، آموزش الكترونيكي، مديريت اطلاعات و تصميم گيري در سازمان ها، فناوري اطلاعات و مديريت منابع انساني، بازاريابي الكترونيكي و ارزيابي سرمايه گذاري براي فناوري اطلاعات و ارتباطات و استراتژي هاي الكترونيكي از ديگر محورهاي اين همايش است.وي تصريح كرد: با توجه به درخواست بسياري از دانشجويان و اساتيد به دليل همزماني كنفرانس با برگزاري امتحانات دانشگاه ها در ايران و نيز تعطيلات ساليانه كشورهاي اروپايي و مشكلات براي مراجعت به ايران و با توجه به كوشش دبيرخانه براي اخذ مقالات و پژوهش هاي كاربردي و تخصصي از مراكز تحقيقاتي فعال در دنيا، امكان برگزاري كنفرانس با تاخير چند ماهه مي رود.
علاقمندان به شركت در اين همايش مي توانند چكيده مقالات خود را تا تاريخ ۲۰ آبان ماه و در صورت پذيرفته شدن، اصل مقاله را تا ۲۰ آذر ماه به دبيرخانه كنفرانس ارسال كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر به پايگاه اينترنتي www. irictm.com مراجعه نمايند.

آن لاين
ارائه اينترنت ۱۰ مگابيتي در الكامپ ۸۳
گروه انفورماتيك: بازديدكنندگان الكامپ با استفاده از ايستگاه هاي اينترنتي مستقر در سالن ها، پهناي باند۱۰ مگابيت بر ثانيه را تجربه خواهند كرد.
الهه عصاري، مدير اجرايي نمايشگاه الكامپ در اين باره به ايسنا گفت: آماده سازي محوطه نمايشگاه براي سهولت دسترسي به اينترنت و امكان اتصال بي سيم از اقداماتي است كه در نمايشگاه هاي معتبر IT دنيا انجام مي شود و امسال در الكامپ نيز انجام خواهد شد.
او افزود: اين امكانات تاكنون در برخي سالن ها فراهم شده است و استفاده از آن در ساير بخش ها نيز به زودي امكان پذير خواهد شد.
نمايشگاه الكامپ ۸۳ از ۲۶ تا ۳۰ آبان ماه جاري در محل دائمي نمايشگاه تهران برگزار مي شود.
نرم افزارهاي قرآني ايران
با قوي ترين نمونه هاي جهان برابري مي كند

گروه انفورماتيك: به مناسبت ماه مبارك رمضان نمايشگاه قرآني (مكتوب، صوتي، تصويري و رايانه اي) از پانزدهم آبان ماه تا روز عيد فطر در مؤسسه  فرهنگي- هنري «كوثر  شب» در شهرستان دامغان برگزار مي شود.
«ميرزابابا مطهري نژاد» مدير فرهنگسراي فرهنگي- هنري كوثر  شب در اين باره به ايسنا گفت: در اين نمايشگاه ۱۵۰۰ عنوان نرم افزار قرآني و مذهبي و ۳۰۰ عنوان قرآن كريم به نمايش گذاشته مي شود.
وي، افزود: خوشبختانه در چند سال اخير به ويژه از سال ۷۵ به بعد نرم افزارهاي قرآني همزمان با توسعه  IT در جهان در داخل كشورمان نيز از رشد قابل توجهي برخوردار شده، به طوري كه امروزه نرم افزارهاي توليدي جمهوري اسلامي ايران با قوي ترين نرم افزارهاي قرآني جهان از جمله نرم افزارهاي مصر و لبنان برابري مي كند.
به گفته مطهري نژاد تعداد مؤسسات توليد كننده  نرم افزار قرآني بالغ بر هزار مؤسسه  كوچك و بزرگ است كه تعدادي از آنها محصولات خود را در نمايشگاه بزرگ قرآن تهران عرضه كرده اند و بخشي از آن نيز در نمايشگاه هاي محلي نيز ارائه مي شود.
كارگاه هاي تهيه پرونده الكترونيك سلامت
پايان يافت

گروه انفورماتيك: كارگاه هاي تهيه پرونده الكترونيكي سلامت، در پايلوت بيمارستان امام خميني پايان يافت.
ماشاءالله ترابي، دبير شوراي راهبري تكفاب در اين باره به ايسنا گفت: اين كارگاه ها در بخش اورژانس بيمارستان امام خميني، طي ۱۲ مرحله و با حضور پرسنل پرستاري، واحدهاي پاراكلينيك و اداري مالي انجام شد.
وي افزود: در اين كارگاه ها، ديدگاه كلي تكفاب، معرفي و شناساندن نقشه راه طرح ملي پرونده الكترونيك سلامت (پاس)، دلايل اهميت و علل شكست احتمالي RFP مطرح شد.

سيمانتك وارد دنياي موبايل مي شود
گروه انفورماتيك: شركت معتبر ضد ويروس دنيا، سيمانتك در تلاش است تا از بيشتر محصولات امنيتي خود در گوشي هاي تلفن همراه استفاده كند.
به گزارش سي نت جان تامپسون، رئيس و مدير عامل شركت سيمانتك گفته است: ميزان رو به افزايش استفاده از ابزارهاي موبايل به معناي آن است كه ما نيازمند پشتيباني از اين ابزارها با همان ظرفيتي هستيم كه در دنياي كامپيوترهاي شخصي آن را مشاهده مي كنيد. اين شركت نرم افزار امنيتي كلاينت سيمانتك را براي Communicator ۹۵۰۰ نوكيا و مدل ۹۳۰۰ تلفن ها هوشمند در دسترس قرار داده است كه از سيستم عامل  Symbian استفاده مي كنند.
در ژاپن، جايي كه خدمات نسل سوم (G3) بسيار رايج و گسترده هستند، اين شركت هم اكنون در حال گفت وگو با سازندگان handsetها (گوشي تلفن به همراه دهني) تا محصولات عرضه نشده سيمانتك را به آنان عرضه كند.
نرم افزار در نظر گرفته شده براي handsetهاي نوكيا، نرم افزار ديوار آتش و ضدويروسي را فراهم مي سازد كه از پيش در كارت هاي حافظه تلفن ها بارگذاري شد ه اند و مي توانند به صورت بي سيم، روزآمد شوند.
Robert Clyde، معاون و مدير تكنولوژي Symantec گفته است كه ابزارهاي كوچك و تلفن هاي نسل سوم، همانند PCها نيازمند پشتيباني هستند.

تهديد جديد IE
گروه انفورماتيك: اينترنت اكسپلورر IE)) با موج جديدي از تهديدات امنيتي روبه رو شد.
به گزارش كامرس تايمز به راه افتاده حملات جديد عليه جست وجوگر اينترنتي مايكروسافت اين كمپاني غول آساي نرم افزاري را ناچار ساخته است كار روي بولتن هشدار دهي جديدي را آغاز كند كه از طريق آن كاربران IE از جديدترين تهديدات امنيتي عليه خود و چگونگي دريافت وصله نرم افزاري (Patch) لازم آگاه خواهند شد.
بسياري از منتقدان مايكروسافت تنظيم اين بولتن اينترنتي را نشانه بي پايان بودن مشكلات امنيتي جست وجوگر اينترنتي IE مي دانند.
روز گذشته مؤسسه امنيتي «يواس كرت» (US-DERT) اعلام كرد سيستم كدگذاري صفحات HTML در اينترنت اكسپلورر به گونه اي است كه يك هكر نسبتاً با تجربه مي تواند به راحتي با استفاده از نقص امنيتي آن كنترل فعاليت هاي رايانه مبدأ را در دست بگيرد.
يك مؤسسه امنيتي ديگر به نام «Secan ia» نيز اعلام كرد ويندوزهاي XP كه وصله نرم افزاري جديد مايكروسافت موسوم به SP2 را نصب كرده باشند دچار اين نقص امنيتي نيستند ولي ساير دستگاه ها با ويندوزهاي پايين تر به راحتي در معرض خطر قرار دارند. طرح آزمايش بولتن مايكروسافت در حال حاضر فقط مشتريان عمده را در بر مي گيرد.

مسنجر گوگل؛ شايعه يا واقعيت؟
گروه انفورماتيك: گوگل بي توجه نسبت به انتقاداتي كه در موردش مي شود با جسارتي كم نظير به معرفي سيستم ها و برنامه هاي جديد خود ادامه مي دهد.
بنابر گزارش وب پرونيوز، به عنوان مثال در سال ۲۰۰۴ سرويس ايميل رايگان خود به نام جي ميل را ارائه كردند و همچنين پيكاسا كه شركتي است با خدمات نرم افزاري مربوط به تصاوير را خريداري كردند. آخرين كار گوگل انتشار ابزار جستجوي دسك تاپ _ گوگل تولبار- بود.هرچند گوگل درگير ساخت و بهبود برنامه هاي مختلف و فراواني است اما مدتي است شايعاتي در مورد ارائه دو خدمت جديد از گوگل بسيار شنيده مي شود.
اين دو مورد عبارتند از: مرور وب گوگل _جي بروزر- و سرويس پيغام فوري- گوگل مسنجر. اگر چه شايعات مربوط به مرورگر گوگل در حد همان حرف باقي مانده است- در حقيقت توسعه آن عملاً از سوي مديران رده بالاي اين شركت انكار شده است- اما به نظر مي رسد ورود گوگل به دنياي مسنجرها به زودي رنگ حقيقت به خود خواهد گرفت.
تمامي اين صحبت ها در مورد گوگل و مسنجرش بعد از كامل شدن خريد پيكاسا توسط گوگل جدي شده است. گفتني است اين سايت شامل يك نرم افزار مربوط به تصاوير به نام Hello است كه به كاربران اجازه مي دهد عكس هاي خودشان را در ميان ليست دوستانشان به اشتراك بگذارند در مورد ليست دوستان كافيست آنرا با ليست دوستان در ياهو مسنجر مقايسه كنيد كه مثلاً آنجا مي توانيد يك نوشته را بين دوستانتان به اشتراك بگذاريد.
وبلاگ رسمي گوگل در اين باره نوشته است: آيا شما مي خواهيد يك مسنجر در گوگل داشته باشيد؟ بسيار خب Hello مسنجر شماست كه همراه با ليست دوستان، شكلك ها و صدا ها كامل خواهد شد. تفاوت اين است كه در حالت خوشبينانه براي فرستادن تصاوير در نظر گرفته شده است...
به هرحال حدس ها و گمانه زني مانع توقف توانايي هاي پيكاسا در زمينه اشتراك گذاري تصاوير نمي شود. استفان اولسن در يادداشتي درباره برخي يافته هاي جديد در مورد ابزار جستجوي دسك تاپ گوگل تولبار بحث مي كند. بر مبناي مقاله او، فردي به نام ريچارد اسميت كه يك مشاور امنيتي است پس از بررسي سورس كه ابزار جستجوي دسكتاپ متوجه شده است كه فايل هاي برنامه شامل پروتكل جديدي به نام google_im:// است. اين كشف ما را مي تواند به اين باور برساند كه گوگل در تدارك انتشار مسنجر خود است.
مسنجر گوگل با حوزه هاي متفاوتي مواجه شده است، هر چند اين موضوع به معناي عدم پيشرفت كار نيست.
وب مسترورد در مطالب شك برانگيزي در اين باره مي گويد: من فكر نمي كنم google_im://. به معناي شناسه طرح مسنجر گوگل باشد. به هر حال فكر مي كنم گوگل به اندازه كافي باهوش باشد تا در اين زمينه فعاليت كند اما بيشتر در زمينه اشتراك تصاوير كاربرد دارد و استفاده هاي ديگر چنداني ندارد.
واكنش ها نسبت به طرح مسنجر گوگل دامنه وسيعي از موافقت ها و علاقمندي ها تا مخالفت ها و بي ميلي ها را در بر مي گيرد. گرچه ايده پنجره هاي گفتگو- چيزي شبيه به همان صفحات دو يا چند نفره چت در ياهو- با چاشني تبليغات بسيار فريبنده و جذاب به نظر مي رسد. فرض كنيد شما در مسنجر خود در گوگل درحال چت با دوست خود هستيد و مثلاً موضوع بحث تان درباره خريدن كفش است. بنابراين در پنجره گفتگوي شما درست شبيه به تبليغات هوشمند گوگل در هنگام جستجو در صفحه ديالوگتان چند آگهي مربوط به خريد كفش ظاهر شود. اما مشكل اينجاست كه گوگل از كجا مي خواهد اين ارتباط را بفهمد و آگهي مناسبي را در صفحه مكالمه شما قرار دهد. بدون در نظرگرفتن فيلترهاي مناسب، مكالمات شخصي مطمئناً مي تواند برخي علاقه مندي هاي تبليغاتي افراد- به اين معني كه شما از متن گفتگوي دو نفر مي توانيد حدس بزنيد چه نوع تبليغاتي به درد او مي خورد- را آشكار سازد.
اين موضوع پيش از اين نيز مورد بررسي قرار گرفته بود. بسياري از كساني كه در بحث شركت كرده بودند اعتقاد داشتند ايده مسنجر گوگل يك حركت اجتناب ناپذير براي شركت است تا بتواند همچنان خودش را در رقابت با ساير رقبا نظير ياهو و MSN نگه دارد. همچنين ايده داشتن تبليغات هوشمند همزمان با مكالمات افراد نيز آنجا مورد بحث و بررسي قرار گرفت. به علت طبيعت كاملاً وابسته به زمان و قراين- به معناي اينكه موضوع مكالمات افراد در مسنجر در هر لحظه به طور پويا تغيير مي كند- گفتگوهاي افراد در مسنجر، بسياري از بحث كنندگان متعجب بودند كه چطور گوگل خواهد توانست چنين تبليغات هوشمند وابسته به متني را بر طبق جنبه هاي مختلف گفتگوي افراد پياده سازي كند.
يكي از شركت كنندگان در بحث مي گويد: احتمالاً بايد براي تمامي لغات و عبارات معمولي نظير Hi/ how are you/ are you home/ wanna cyber… فيلترهاي سمت سرويس گيرنده وجود داشته باشد. سپس وقتي يك لغت كليدي ظاهر شد تبليغات هوشمند وابسته به مفهوم آن به نمايش درخواهد آمد. بنابراين اين نمايش تبليغات يك يا دو يا حتي هر پنج دقيقه يكبار اتفاق بيفتد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت فيلتركردن محتواي مكالمات افراد براي انتخاب آگهي مناسب بر مبناي توجه به لغات كليدي خاص خواهد بود، لذا ما شاهد اعمال محدوديت هايي در زمينه تبليغات هوشمند به نمايش درآمده توسط گوگل خواهيم بود. محتواي متن هاي مسنجر ممكن است منجر به نمايش تبليغات كسل  كننده اي بشود، چون به هر حال تبليغات هوشمند گوگل در مسنجر قطعاً به هوشمندي و دقت تبليغات جستجوي گوگل نخواهد بود و ممكن است با تبليغات كاملاً بي ربطي مواجه شويم.
چگونگي پياده سازي طرح گوگل در زمينه فيلتركردن محتواي متن مسنجرها براي نمايش تبليغات مناسب براي آنها نظير هر موافقت يا مخالفتي با خود طرح مسنجر گوگل همچنان براي فهميده شدن باقي خواهند ماند. به هر حال اين موضوع براي ما روشن مي سازد كه گوگل همچنان علاقمند به يافتن حوزه هاي بيشتري براي قراردادن تبليغات هوشمند بسيار موفق خود به نام Adwords است، تا به كاربران وفادارش ابزار ديگري براي قراردادن لوگوي خود بدهد. همانطور كه اين طرح را در مورد گنجاندن تبليغات در وبلاگ ها بكار برده است.

كيف هوشمند به كمك حواس پرت ها آمد
گروه دانش: يك تيم از محققان دانشگاه MIT موفق به ساخت كيفي هوشمند شدند كه از گم شدن اشياي با ارزش داخل كيف جلوگيري مي كند.
با استفاده از اين كيف مشكل گم كردن وسايلي نظير كيف پول، كليد يا تلفن همراه كه تقريبا براي همه پيش مي آيد، برطرف مي شود.
به گزارش ايسنا، در اين كيف يك حسگر تعبيه شده كه در زمان برداشته شدن كيف فعال مي شود و تمامي اشيايي را كه از قبل به او معرفي شده است مورد بررسي قرار مي دهد و در صورت نبود هريك از آنها هشدار خطر را به كار مي اندازد. همچنين روي اشياي خيلي مهم برچسبي چسبانده شده است كه در صورت گم شدن، سيگنال هاي را مي فرستد و گيرنده راديويي كه در داخل كيف قرار داده شده است آنها را دريافت مي كند.
از قابليت هاي جالب ديگر اين كيف اين است كه به صورت بي سيم به شبكه  اينترنت متصل است و اطلاعات لازم را در مورد وضعيت هوا مي گيرد و در صورت وجود احتمال بارندگي به شما اعلام مي كند چترتان را برداريد. همچنين شما را از سر خط خبرهاي روز مطلع مي كند.
جالب تر اين كه اگر دوست نداشتيد اين كيف را با خود به اين طرف و آن طرف حمل كنيد مي توانيد آن را به شكل يك شال گردن بپوشيد و يا از آن به عنوان كمربند استفاده كنيد.
آماده، ارزان و در دسترس بودن قطعات به كار رفته در اين كيف و همچنين شباهت كامل آن به كيف هاي دستي معمولي، موجب شده است كه اين كيف بتواند در آينده  بسيار نزديك در دسترس همگان قرار گيرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |