يكشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۸ - Nov 7, 2004
نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس:
مجلس، مسئله حريم تهران را بررسي كند
مهر:نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي از بررسي موضوع حريم تهران و اتفاقات اخير در اولين نشست مجمع نمايندگان مردم تهران خبر داد.
دكتر محمد خوش چهره گفت: به طور قطع موضوع حريم تهران به لحاظ اهميت آن مورد بررسي نمايندگان مجلس قرار خواهد گرفت.
وي با تاكيد بر فرامنطقه اي بودن موضوع حريم افزود: اين مسئله به دليل حساسيتي كه دارد نمايندگان استان تهران را نيز درگير خود خواهد كرد.
وي با اشاره به درخواست خود از شوراي اسلامي شهر تهران مبني بر تهيه طرحي براي بررسي در مجمع نمايندگان مردم تهران، گفت: در تماسي كه با اعضاي شورا داشتم، از آنها خواسته ام طرحي تنظيم و تهيه كنند كه تمام مسائل در رابطه با حريم در آن آورده شود.
خوش چهره افزود: پس از بررسي طرح در مجمع نمايندگان اگر جامعيت داشته باشد آن را به صورت طرح به صحن مجلس خواهيم برد. نايب رييس كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اظهارات وزارت كشور و استانداري تهران مبني بر تصويب اين موضوع در سالهاي گذشته، گفت: اگرچه اين بحث در گذشته مصوب و قانون شده اما به لحاظ حساسيت موضوع و اينكه تهران از حد و قواره يك كلان شهر خارج شده كه مي تواند پيامدهاي منفي به دنبال داشته باشد، بايد مورد بازنگري و مطالعه مجدد قرار بگيرد. وي تأكيد كرد: در واقع تهران تعيين كننده مقدرات سياسي و اجتماعي كشور است كه نمي توان با نگاه محدود قضاياي آن را دنبال كرد.
وي اولين اقدام براي رسيدن به يك نتيجه منطقي و عقلايي را توقف مصوبات وزارت كشور در خصوص تاسيس شهرهاي جديد در حريم تهران عنوان كرد و افزود: گسترش هر نوع نقاط پيراموني مي تواند به عنوان خوابگاههايي تلقي شود كه تسريع در امر مهاجرت را سبب مي شود.
وي با اشاره به اين موضوع كه چنين تصميماتي فرصت سوء استفاده را به زمين خواران مي دهد، گفت: قطعا در مركز پژوهش هاي مجلس فضايي را براي بحث بر سر اين موضوع كه بار ملي و منطقه اي دارد، ايجاد خواهيم كرد.
خوش چهره رايزني با مسئولان وزارت كشور را از ديگر اقدامات مجمع نمايندگان مردم تهران عنوان كرد و اظهار داشت: در اولين نشست مجمع نمايندگان مردم تهران از آنها خواهيم خواست اولين دستور پرداختن به مسئله حريم تهران و جريانات اخير آن باشد.

رئيس جامعه شهرسازان:
كاهش قدرت خريد مردم عامل مهم ركود بازار مسكن است
005940.jpg
گروه شهري: دولت با سياستگذاري مي تواند بازار مسكن و زمين را تنظيم كند و با استفاده از اهرم هايي كه در اختيار دارد قيمت زمين و مسكن را در جامعه در سطح متعادلي نگهدارد.
دكتر حميد ماجدي رئيس جامعه شهرسازان در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطلب افزود: تاكنون دولت از اهرم هايي كه در اختيار داشته براي تعادل بازار زمين و مسكن استفاده نكرده است. براي مثال دولت و شهرداري مي توانند زمين هايي را كه در اختيار دارند به قيمت مناسب در بازار عرضه كنند و از طريق رقابت با بخش خصوصي قيمت زمين را كنترل كنند.
عضو هيأت مديره نظام مهندسي ساختمان استان تهران درخصوص ركود مسكن در تهران تصريح كرد: ركود مسكن به عوامل مختلفي بستگي دارد كه مهم ترين آن افزايش قيمت زمين و مسكن است؛ به طوري كه خريد مسكن خارج از توانايي مالي بسياري از خانواده هاي شهري به ويژه قشرهاي كم درآمد و متوسط جامعه است. اين قيمت بالا از يك سو باعث كم شدن تقاضاي بالفعل مسكن در جامعه مي شود و از سوي ديگر، ناچيز بودن وام و تسهيلاتي كه بانك ها در اختيار سازندگان مسكن قرار مي دهند و نيز كاهش تراكم در شهر تهران و قيمت بالاي مصالح ساختماني سبب شده تا شاهد اين ركود در صنعت ساخت و ساز باشيم. بنابراين هرچند كه سرمايه گذاري در بخش مسكن از نظر ريالي افزايش پيدا كرده ولي ميزان توليد مسكن كاهش يافته است.
اين استاد دانشگاه درخصوص مصوبه شوراي عالي شهرسازي مبني بر كاهش فروش تراكم در پايتخت گفت: فروش تراكم زيان هاي جبران ناپذيري به تهران وارد كرد و ضروري بود شوراي عالي شهرسازي به هر نحوي مانع اين تراكم فروشي شود. جامعه يكبار خسارت جبران ناپذير فروش تراكم را پرداخته است و اينك بايد خسارت جلوگيري از فروش تراكم را بپردازد تا در آينده وضع متعادلي پديدار شود. البته اين مصوبه در قيمت مسكن و ركود فعلي مؤثر بوده ولي جامعه بايد يكبار هزينه اين خسارت را مي پرداخت تا جلوي اين قانون فروشي و بي نظمي حاكم بر شهر گرفته شود.
دكتر ماجدي درخصوص تأثير سياست هايي نظير افزايش وام مسكن، فروش متري مسكن و مسكن استيجاري خاطرنشان ساخت: در بسياري از كشورها اگر زوجي
۱۰درصد از بهاي مسكن را داشته باشند در صورت شاغل بودن و داشتن درآمد مستمر مي توانند ۹۰ تا ۹۵ درصد از بهاي كل مسكن را از طريق تسهيلات بانكي و وام تهيه نمايند و اقدام به خريد مسكن كنند؛ در حالي كه در كشور ما وام مسكن بسيار ناچيز است و اين ضرورت تجديدنظر در افزايش وام و تسهيلات بانكي را نشان مي دهد. اما فروش متري مسكن درصورتي از بحران ركود مسكن مي كاهد كه متراژ واحدهايي كه براي فروش عرضه مي شود به حدي باشد كه بتواند در بازار زمين و مسكن تأثير بگذارد. بديهي است با چند پروژه در چند شهر جديد و اطراف شهر تهران نمي توان تأثير چنداني در بازار مسكن ايجاد كرد مگر آن كه دولت پروژه هاي زيادي را در داخل شهر و با قيمت هايي متناسب با توان خريد قشرهاي كم درآمد احداث و عرضه كند.
وي گفت: بهسازي بافت قديم به عنوان يك پروژه نياز به طرح و برنامه، مديريت مشخص و اعتبار لازم براي اجرا دارد و زمان اجراي آن نيز بايد مشخص باشد. ازاين رو، ضروري است شهرداري براي احياي بافت هاي فرسوده تهران، طرحي تدوين كند و با پيدا كردن سرمايه گذار، اين پروژه را مديريت نموده و آن را به اجرا درآورد.
ماجدي تصريح كرد: استفاده از يك طبقه تراكم تشويقي در بافت هاي فرسوده، شهر تهران را در آينده با مشكل عظيمي مواجه خواهد ساخت زيرا اين شيوه باعث ساخت و سازهايي ناهمگون در بافت هاي فرسوده مي شود كه ظرف ۱۵ الي ۲۰ سال آينده شاهد بافت هاي فرسوده ديگري خواهيم بود. درحالي كه با برنامه، طرح و مديريت كارآمد و عزمي جدي، مسئولان شهري مي توانند سازوكاري مناسب براي بهسازي بافت قديم را در دستور كار خود قرار دهند.

شوراي اقتصاد حق شهرداري تهران
را براي گسترش خطوط مترو سلب كرد
005934.jpg
فارس: شوراي اقتصاد در مصوبه جديدي، به درخواست وزير كشور، ارائه تسهيلات مالي به شهرداري تهران را براي گسترش خطوط آينده مترو منوط به واگذاري كار مترو از سوي شهرداري كرد.
در مصوبه شماره ۱۳۶۱۲۷/۳۴ شوراي اقتصاد كه با امضاي معاون اول رئيس جمهوري در مورخ ۲۷/۷/۱۳۸۳ به وزارت كشور ابلاغ شده است ارائه تسهيلات ۶۸۰ ميليون دلاري بودجه ۱۳۸۳ كل كشور به شهرداري تهران براي احداث خط چهار متروي تهران مشروط به واگذاري كار از شهرداري تهران به شركت راه آهن شهري تهران و حومه شده است.

بادپا و صرفه جويي در مصرف بنزين
005931.jpg
فعاليت پيك بادپا با كاهش سالانه ۵/۱۹ ميليون ليتر در مصرف بنزين موجب ۴۸ ميليارد ريال صرفه جويي در هزينه بنزين مصرفي در تهران شده است. به گفته مديرعامل شركت پيك بادپا هريك از ۴ هزار و ۴۵ پيك موتورسوار روزانه ۱۲ سرويس انجام مي دهند كه هر سفر حداقل يك ليتر به كاهش مصرف بنزين كمك مي كند و در كنار آن هريك از ۱۷۲۳ پيك وانت بار نيز روزانه ۴ سرويس انجام مي دهند كه هر سفر حداقل ۲ ليتر به كاهش مصرف بنزين منتج مي شود. مهندس گلرخي با بيان اينكه هر روز ۵۵ هزار و ۴۳۲ سرويس توسط پيك هاي موتوري و وانت بارها صورت مي گيرد تاكيد كرد بدين ترتيب روزانه ۶۲ هزار و ۳۲۴ ليتر مصرف بنزين در تهران كاهش يافته است.

نگاه
عليرغم وعده مسئولين، سال بعد باز هم پيكان توليد خواهد شد
فريد مرتضوي
005943.jpg

پارك - موزه زلزله
005937.jpg
ايرنا: رئيس مركز مديريت و پيشگيري بحران شهر تهران گفت: به منظور آشنايي مردم با آثار و تبعات زمين لرزه در شهرها، نخستين «پارك - موزه زلزله» در تهران احداث مي شود.مازيار حسيني ديروز در گفت وگو با ايرنا احداث پارك - موزه زلزله در تهران را گام ديگري براي كاهش خسارات زلزله در پايتخت دانست و اظهارداشت: در اين پارك- موزه بخشي براي ارائه آموزش هاي گوناگون به شهروندان اختصاص يافته و آنان با چگونگي روش هاي پيشگيري از زلزله آشنا مي شوند.
وي برپايي نمايشگاهي از تصوير آثار زمين لرزه در شهرهاي مختلف كشور را از ديگر فعاليت هاي اين پارك- موزه عنوان كرد .

در صورت ضايع شدن حقوق خريداران
شهرداري تهران: معاملات مسكن بدون وجود پيش سند غيرقانوني است
ايسنا: معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران با تأكيد بر اين كه برگه هاي پيش سند ساختمانهاي پيش فروش تنها يك بار صادر و از صدور برگه المثني خودداري مي شود، گفت: رسيدگي به هرگونه درخواست تغييرات در ساختمان كه موجب اختلاف در مفاد برگه هاي صادره و خدشه دار شدن حقوق احتمالي خريداران شود، مستلزم عودت كليه برگه ها به شهرداري و ابطال آنهاست. مهندس غلامحسين پردلي گفت: بر اساس اصل ۵ بند ۱۵۶ قانون اساسي مهمترين هدف از صدور پيش سند، جلوگيري از پيش فروش يك واحد به چند نفر است. پردلي افزود: برگه هاي اطلاعات پيش فروش واحدهاي مسكوني و غيرمسكوني با هدف تشخيص آسان كاربريها در سه رنگ سبز، قهوه اي و آبي و به ترتيب براي واحدهاي مسكوني، تجاري، صنعتي و غيره صادر مي شود. پردلي با بيان اين كه برگه هاي پيش فروش به صورت مكانيزه صادر مي شود، افزود: صدور مكانيزه برگه پيش سند علاوه بر كنترل مكانيزه و جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي و اشتباهات موجب هماهنگي اطلاعات مندرج با ساير اطلاعات موجود در سيستم مي شود.
وي گفت:  همچنين برگه هاي پيش سند داراي باركد و شماره سريال هستند و احتمال تكثير و چاپ مجدد آن وجود ندارد.
پردلي تصريح كرد: برگه هاي پيش سند صرفا بنا به تقاضاي مالك يا وكيل قانوني وي كه حق انتقال ملك را داشته باشد و پس از طي مراحل كارشناسي و رسيدگي به آخرين وضعيت ملك و نيز در صورت نداشتن تخلف ساختماني صادر مي شود.
معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران افزود: طبق هماهنگي هاي به عمل آمده،  مالك و وكيل قانوني وي اين برگه ها را هنگام تنظيم مبايعه نامه در دفتر معاملات املاك تحويل خريداران مي دهند؛ لذا خريداران بايد هنگام پيش خريد، برگه پيش سند را از دفاتر معاملات املاك مطالبه كنند.
وي خاطرنشان كرد: وجود برگه هاي پيش سند در خريد و فروش اجباري است و بنگاه هاي معاملاتي بدون آن نمي توانند خريد و فروش كنند. پردلي پروانه ساختماني معتبر را اولين پيش نياز صدور پيش سند بيان كرد و به ايسنا گفت: پيش سند پس از شروع عمليات ساختماني و انجام عمليات فونداسيون صادر مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |