يكشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۸ - Nov 7, 2004
آخرين اظهار نظرهاي داخلي و خارجي پيرامون برنامه هسته اي ايران
كشمكش بر سر برنامه هسته اي ايران از پاريس تا پكن
وزير خارجه چين : پرونده هسته اي ايران ارتباطي به شوراي امنيت ندارد
006018.jpg
لي جائو شينگ وزير امور خارجه چين جمعه شب وارد تهران شده است تا در مورد مسائل بين المللي و منطقه اي و از همه مهمتر مسائل پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران با مقامات كشورمان گفتگو كند. ظهر روز گذشته او در حالي به همراه كمال خرازي وارد تالار آيينه محل برگزاري كنفرانس مطبوعاتي شد كه مهمترين سئوال خبرنگاران ميزان حمايت چين از ايران در مورد مسائل هسته اي بود. مصاحبه را به رسم ميزباني خرازي شروع كرد. او مذاكرات با شينگ را بسيار خوب توصيف كرد و گفت: روابط ايران و چين به شدت در حال افزايش است.
خرازي اعلام كرد: تا پايان امسال سطح مبادلات تجاري دو كشور به هفت ميليارد دلار مي رسد ولي همكاري مشترك شركتهاي چيني و ايراني به ويژه
امضاي تفاهم نامه هاي نفت و گاز را بسيار مناسب ارزيابي كرد. خرازي گفت كه در مذاكراتش با لي جائو شينگ مسائل بين المللي و منطقه اي از جمله مسائل خاورميانه، عراق و افغانستان را مورد بحث قرار داده است و در نهايت هم ضمن مذاكره در مورد مسائل هسته اي طرف چيني را در مورد مذاكرات ايران با نمايندگان اتحاديه اروپا توجيه نموده است.
پس از خرازي وزير امور خارجه چين سخنانش را آغاز كرد. شينگ خرازي را يك دوست عزيز خطاب كرد و ايران را كشوري كه موفق شده است در سالهاي اخير روند توسعه اش را تسريع كند. او هم مذاكرات را خوب و همراه با تفاهم ارزيابي كرد.
پس از مقدمات نوبت به سئوالات رسيد. اولين خبرنگار به نمايندگي از همه خبرنگاران مهمترين سئوال را پرسيد. اين كه آيا چين روابط مناسب دو كشور در زمينه هاي اقتصادي را به روابط سياسي هم تسري مي دهد و مهمتر اين كه آيا چين حاضر است در مسائل پرونده هسته اي جمهوري اسلامي از ايران حمايت كند. شينگ گفت: روابط اقتصادي دو كشور بسيار خوب و مناسب است زمينه همكاري بيشتر در مسائل تجاري و كشاورزي وجود دارد كه بايد روابط را در اين زمينه ها ارتقا ببخشيم. وزير خارجه چين در مورد همكاري سياسي در مورد پرونده هسته اي ايران هم تأكيد كرد: معتقدم بايد با يكديگر همكاري كنيم تا اين مسئله بتواند به صورت مناسبي در چارچوب آژانس بين المللي انرژي هسته اي حل شود.
وي يادآور شد: وزير خارجه ايران به من اطمينان داد كه ايران با آژانس همكاري مي كند. شينگ در خصوص برخورد چين با ارجاع احتمالي پرونده ايران به شوراي امنيت هم گفت: من نمي دانم كه آيا مسئله به اين صورت پيش خواهد رفت يا خير و اينكه چه كسي اين اختيار را دارد كه مسئله را به شوراي امنيت ارجاع دهد . بهتر است اين مسئله از راه هاي مناسبتر حل شود.
وزير امور خارجه ايران هم در مورد روند مذاكرات ايران و اتحاديه اروپا در پاريس توضيح داد. خرازي مذاكرات را پيچيده و دشوار توصيف كرد و تصريح كرد: البته طرفين به دنبال ادامه مذاكرات هستند و اين به نفع هر دو طرف است به نحوي كه ايران بتواند از حق مشروع در بهره برداري صلح آميز از فناوري هسته اي بهره مند شود و ديگران هم مطمئن شوند ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست دو طرف به دنبال دستيابي به اين مكانيسم هستند.
خبرنگار خبرگزاري چيني شين هوا از خرازي و لي جائوشينگ در مورد راه هاي تقويت همكاري سئوال كرد. خرازي براي تقويت همكاري دو كشور تدوين يك برنامه جامع مشترك را پيشنهاد داد. شينگ هم بيشتر همكاريهاي فعلي را تبيين كرد. وي در زمينه مسائل بين المللي به همكاري دو كشور در WTO و WHO و سازمان ملل اشاره كرد. شينگ گفت: ما با ايران همكاري داريم تا اهداف سازمان ملل را تقويت كنيم و هم  اينكه منافع مشترك كشورهاي در حال توسعه را تأمين كنيم. وي افزود: همكاري دو شهر تهران و پكن مي تواند روابط دو كشور ايران و چين را تقويت كند ما دو كشور با تاريخ و فرهنگ قديمي هستيم و مي توانيم با كمك يكديگر به تنوع و پيشرفت تمدن جهاني كمك كنيم.
شينگ در ادامه به همكاري ايران و چين در مسائل منطقه اي اشاره كرد و گفت: ايران و چين از كنفرانس بين المللي بازسازي عراق در مصر حمايت مي كنند و دو كشور از روند آشتي ملي و بازسازي افغانستان نيز پشتيباني مي نمايند.
خبرنگار بي بي سي از خرازي در مورد انتخاب مجدد بوش و اظهارات علاوي در مورد دخالت ايران در عراق پرسيد. خرازي هم انتخاب مجددش را مسئله داخلي آمريكا و مربوط به مردم آن كشور دانست و ابراز اميدواري كرد كه در دوره دوم رياست جمهوري بوش تحولات مثبتي در برخورد با ايران شاهد باشيم. وي يادآور شد اگر آمريكا به دنبال صلح و ثبات در منطقه است نمي تواند نقش ايران در منطقه را ناديده بگيرد.
خرازي نقش ايران در تحولات عراق را مثبت معرفي كرد و افزود: اگر دولت عراق غير از اين فكر مي كند بايد سند و مدرك ارائه كند. خرازي دغدغه كشورهاي همسايه عراق را در مورد شايعات تعويق انتخابات عراق فراموش نكرد و برگزاري به موقع انتخابات در عراق را خواستار شد.
موضوع پرونده هسته اي ايران دوباره در سئوالي از وزير خارجه چين پرسيده شد اما با صراحت بيشتري. اگر پرونده ايران به شوراي امنيت برود آيا چين اين موضوع را وتو مي كند شينگ در پاسخ گفت: اگر با كار سازمان ملل آشنا باشيد مي دانيد از لحاظ فني نمي شود از موضوع وتو بيش از حد استفاده كرد. استفاده از حق وتو محدوديتهاي خاص خودش را دارد موضوع وقتي بررسي مي شود كه مسئله اي به صلح و امنيت جهاني مربوط باشد اما در مورد سئوال شما هنوز به شوراي امنيت مربوط نمي شود.
خرازي هم پس از لي جائوشينگ تأكيد كرد ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت يك مسئله فرضي است و ما مي خواهيم موضوع را در چارچوب شوراي حكام حل كنيم. خرازي با صراحت بيشتري از وزير امور خارجه چين گفت: چين مخالف ارجاع پرونده به شوراي امنيت است.
شينگ در مورد مكالمات روز جمعه اش با وزراي امور خارجه آمريكا و انگليس نيز توضيح داد: پيش از سفر به تهران با كالين پاول و استراو مكالمه كامل داشتم آنها به مسائل هسته اي ايران اشاره كردند و من هم گفتم چين از حل و فصل اين مسائل در چارچوب سازمان انرژي اتمي حمايت مي كند. براساس برداشت من جمهوري اسلامي براي حل مشكلات رويكرد بسيار مثبتي داشته است. شينگ يادآور شد كه به آنها گفته است همكاري ايران و آژانس بسيار خوب بوده است و افزود: به آنها گفتم ارجاع پرونده به شوراي امنيت باعث پيچيده تر شدن مسئله مي شود و كمكي به حل آن نمي كند. جمله پاياني كنفرانس خبري روز گذشته مربوط به وزير خارجه چين بود كه گفت بايد با صبر و خردمندي همكاري كنيم تا مسائل فعاليت هسته اي ايران با همكاري آژانس بين المللي انرژي اتمي حل شود.

باهنر:
ديگر مصلحت نيست وزيران خاتمي استيضاح شوند
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز مي بايست يك تعامل جدي و دوستانه با دولت به وجود آيد و به عنوان سياست راهبردي ديگر مصلحت نيست تا وزير ديگري از كابينه آقاي خاتمي استيضاح شود.
محمد رضا باهنر كه در شصتمين كانون دانشجويي حزب موتلفه اسلامي استان تهران سخن مي گفت، مهمترين چالش پيش روي كشور را وضعيت بين المللي برشمرد و گفت: با توجه به موضوع فناوري هسته اي، روزهاي حساسي را مي  گذرانيم، تقريباً تا يك ماه ديگر اجلاس بعدي حكام آژانس تشكيل مي شود كه وضعيت ايران احتمالاً دچار تحولات ويژه اي در مباحث بين المللي خواهد شد.
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين ضمن برشمردن تفاوت اساسي نسبت به يك سال قبل در اين زمينه ابراز داشت: امروز همه نهادهاي حكومت اعم از شوراي امنيت ملي، دولت، مجلس، قواي سه گانه و در رأس نظام مقام معظم رهبري، به صورت يكپارچه، يك كلام، متحد، همسو و همراه بوده و تلاش مي كنند تا از منافع ملي دفاع نمايند و اين وضعيت نسبت به يك سال قبل كاملاً پيشرفت كرده، چرا كه در آن موقع شوراي امنيت ملي تلاش مي كرد تا از حق طبيعي مردم دفاع نمايد، ليكن نمايندگان مجلس ششم، دولت اين شورا را تهديد به طرح هاي سه فوريتي براي قبول پروتكل الحاقي مي نمودند.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين كه طي دو سال اخير دو گام مثبت توسط مردم برداشته شده است و فضا براي خدمت رساني جناح اصولگرا و ولايي نسبتا مناسب شده است، تأكيد كرد: الان نوبت جناح ارزشگرا است كه به مردم نشان دهد تا چقدر اهل عمل مي باشد. معدل افكار عمومي معمولاً قضاوت عادلانه اي دارد و حافظه مردم عملكردهاي مثبت را به خوبي ثبت و ضبط نموده و از آنها به موقع استفاده مي كند. دبير كل جامعه اسلامي مهندسين افزود: ما در يك جمع بندي كلي به اين واقعيت رسيده ايم كه اگر بخواهيم هم ضريب امنيت ملي افزايش يابد و هم منافع ملي كسب شود، هيچ راهي غير از خدمت رساني به مردم پيش روي نداريم.
باهنر همچنين در رابطه با استيضاح خرم، وزير راه و ترابري خاطرنشان كرد: در رابطه با وزارت راه احساس شد منافع ملي به شدت در حال خسران است، لذا در ابتدا خيلي علاقه مند بوديم كه بدون دست يازيدن به استيضاح بتوانيم منافع ملي را كسب نماييم، لذا مذاكره و صحبت هاي اوليه را شروع نموديم، ولي در نهايت تعامل حاصل نشد و مجلس نيز نشان داد، اگر متوجه شود سدي در مقابل خدمت رساني به مردم وجود دارد، با قدرت خواهد توانست اين سنگ و سد را از پيش روي بردارد. وي در ادامه افزود: امروز مي بايست يك تعامل جدي و دوستانه با دولت به وجود آيد و به عنوان سياست راهبردي ديگر مصلحت نيست تا ديگر وزراي كابينه آقاي خاتمي استيضاح شوند.
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين در پايان در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي حضور نسل اول و دوم انقلاب در انتخابات رياست جمهوري، گفت: رئيس جمهوري كه انتخاب مي شود بايد براي مردم برنامه داشته باشد و از ذهن هاي پويا و فعال نسل هاي دوم و سوم انقلاب استفاده نمايد.

۹۰ كشته و زخمي در انفجارهاي پياپي سامرا
گروه سياسي خارجي: انفجارهاي پي درپي در سامرا منجر به كشته و مجروح شدن بيش از ۹۰ نفر شد.
ديروز پس از چند روز آرامش نسبي در عراق، انفجارهاي سامرا بار ديگر رقم كشته و مجروحان را افزايش داد.
به گزارش شبكه خبري سي.ان.ان و الجزيره ديروز در سامرا چهار انفجار متوالي و با فاصله اندك روي داد كه هر كدام از آنها منجر به كشته و مجروح شدن تعدادي از شهروندان اين كشور شد.
پليس  و مقامات  بيمارستاني  شهر سامرا در عراق  گفتند براثر انفجار ۳  خودرو بمب گذاري شده  و حمله  شبه نظاميان  به  سه  پاسگاه  پليس  دراين  شهر دستكم  بيست  و هفت  نفر كشته  و پنجاه  و هفت نفر زخمي شدند.
به  گزارش  رويترز از سامرا، يك  مقام  بيمارستاني  گفت : ۲۳ نفر از جمله ۹ مامور پليس  كشته  و چهل  نفر ازجمله ۱۷ پليس  در انفجارهاي  سامرا واقع  در شمال  بغداد زخمي شدند.
سرتيپ  عبدالرزاق  الجارمين  فرمانده  محلي  نيروهاي  واكنش  سريع  عراق در دو انفجار نخست  نزديك  ساختمان  شهرداري  و يك  پست  بازرسي  در آن حوالي  كشته  شد.
ژنرال  طارق  عويدي  شهردار سامرا نيز در اين  حملات  زخمي شد.
يك  كتاب  فروش  كه  در آن حوالي  مغازه  دارد گفت  راننده  يك  خودرو تلاش مي كرد به  ساختمان  شهرداري  نزديك  شود و خودرو پس از آن كه  پليس  آن رامتوقف  كرد، منفجر شد.
پليس  گفت:  شبه  نظاميان  به  حملات  همزمان  به  سه  پاسگاه  پليس  در سامرادست  زدند و چهار پليس  را كشتند، هفده  نفر را زخمي كردند و ده  نفرديگر را به  گروگان  گرفتند.
خودرو بمب  گذاري  شده  ديگر هنگامي روي  داد كه  كاروان  نيروهاي  آمريكايي تلاش  مي كرد به  صحنه  دو بمب گذاري  نخست  نزديك  شود.
پليس  عراق  همچنين اعلام  كرد، انفجار چهارمين  خودروي  بمب گذاري  شده  در سامرا موجب  كشته  شدن  ۱۰ پليس  عراقي  و زخمي شدن  ۵تن  ديگر شد.
به گزارش ايرنا خبرگزاري  فرانسه  از سامرا به  نقل  از پليس  عراق  گزارش  داد، يك  دستگاه  خودروي  بمب گذاري  شده  به  يك  ايستگاه  پليس  در سامرا واقع  در ۱۰۰ كيلومتري شمال  بغداد برخورد كرد.
از سوي ديگر، افراد مسلحي  كه  خود را عضو گردانهاي  الفرقان  معرفي  كردند روز پنجشنبه دوازده  تن  از نيروهاي  گارد ملي  عراق  را در منطقه  لطيفيه  كشتند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از نجف  اشرف ، اين  افراد در حالي  كه  لباس  پليس عراق  را به  تن  داشتند سيزده  نفر از نيروهاي  گارد ملي  از اهالي  العباسيه را هنگام  برگشت  از بغداد در منطقه  لطيفيه  ربودند و پس  از انتقال  آنها به  منطقه اي  به  نام  رود الشنبلان  دوازده  نفرشان  را با گلوله  كشتند.
افراد مسلح  پس  از شكنجه  نفر سيزدهم  كه  راننده  نيروهاي  گارد ملي  بود وي را آزاد كردند تا به  مقامات  عراقي  اطلاع  دهد در مقابل  تحويل  گرفتن جنازه  مقتولان  بايد پول  به  آنها بدهند.
در همين حال يك  منبع  پليس  عراق  اعلام  كرد: نيروهاي  آمريكايي  و عراقي  در جريان  حمله و بازرسي  ديروز خود، ۱۶ فرد مظنون  به  دخالت  در حملات  عليه  نيروهاي  آمريكايي را در مركز شهر بعقوبه  بازداشت  كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بعقوبه ، سرلشكر وليد العزاوي  رئيس  پليس استان  ديالي  كه بعقوبه  بزرگترين  شهر آن محسوب  مي شود، گفت : ۱۶ نفر در جريان عمليات  بين  ساعت  ۶ تا ۹ صبح  به  وقت  محلي  در محله  التحرير در مركز شهربعقوبه  بازداشت  شدند.
به گزارش ايرنا بر پايه اين  گزارش ، وي  هويت  يا تابعيت  افراد بازداشت  شده  را اعلام  نكرد.
العزاوي  همچنين  گفت  كه  در جريان  اين  عمليات  جسد يك  عراقي  را كه  در تلاش براي  بمب گذاري  در محله  التحرير بوده ، پيدا كرده اند.
شهر بعقوبه  و مناطق  اطراف  آن به  طور مداوم  شاهد حملات  عليه  نيروهاي  آمريكايي  و عراقي  و مسئولان  محلي  است.
۳ كشته و۷ زخمي در فلوجه
شاهدان  و ارتش  آمريكا از كشته  شدن  سه  عراقي  و زخمي شدن هفت  تن  ديگر در حمله  هوايي  جنگنده هاي  ارتش  آمريكا به  شهر فلوجه  عراق  خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري  شينهوا از فلوجه ، شاهدان  گفتند نظاميان  آمريكايي  روز جمعه مناطق  شمال  غرب  فلوجه  را هدف  حملات  شديد توپخانه اي  قرار دادند.
پزشكان  بيمارستان  شهر فلوجه  نيز از انتقال  سه  كشته  و هفت  زخمي به اين  بيمارستان  خبر دادند.
ارتش  آمريكا با انتشار اطلاعيه اي  اعلام  كرد :  نظاميان  آمريكايي  اهداف  تعيين  شده  را در شهرهاي  فلوجه  ورمادي  هدف  حمله  قرار دادند. ارتش  آمريكا در اين  اطلاعيه  اعلام  كرد:  تفنگداران  دريايي  در عمليات داخل  و حومه  شهرهاي  رمادي  و فلوجه  سه  پايگاه  سنگربندي  شده  و يك انبار سلاح  و يك  ضد هوايي  را نابود كردند.
ديروز همچنين بر اثر انفجار يك بمب دست ساز در موصل، راننده يك كاروان تداركاتي كشته ودو كاميون منهدم شدند.
دفاتر ثبت نام انتخاباتي
در رمادي، بصره و فلوجه
بسته است
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك ، در حالي  كه  يك  هفته  از آغاز عمليات  ثبت  نام  براي  انتخابات  سراسري  در عراق  مي گذرد،كارينا پريلي ، مدير بخش  كمك  به  انتخابات  در سازمان  ملل  متحد، در كنفرانسي  مطبوعاتي اعلام  كرد هنوز خيلي  زود است  بگوئيم  چند درصد از مردم  عراق  براي شركت  در انتخابات  سراسري  كشورشان  ثبت  نام  خواهند كرد اما ما انتظارداريم  اين  انتخابات  كامل  باشد.
به گزارش واحد مركزي خبر اين  مقام  بين المللي  افزود: گشودن  دفاتر ثبت نام  رأي دهندگان  عراق  تنها در سه  منطقه  با مشكلات  جدي  مواجه  شده  است  كه  يكي  از آنها موصل است  كه  وخامت  اوضاع  امنيتي  و خطرات  احتمالي  براي  گروه هاي  انتخاباتي سازمان  ملل  متحد را وادار كرده  است  تا تدابيري  براي  حل  اين  مشكلات  بينديشد.
وي  افزود:  درباره  فلوجه  نيزكه  مقامات  عراقي  و آمريكايي  ازحمله  گسترده  به  آن صحبت  مي كنند همين  حالت  وجود دارد چرا كه  چنين تهديدهايي  چشم  انداز انتخابات  را دراين  شهر تحت  تأثير قرار داده  است .
كارينا پريلي  افزود: سومين  شهر نيز رمادي  است  كه  در محاصره  نظامي قرارگرفته  است و امكان  فعاليت  درآن  براي  فراهم  كردن  زمينه  برگزاري  انتخابات  وجود ندارد.
گروه زرقاوي خواستار آزادي امدادگر انگليسي شد
در بيانيه اي  منتسب  به  گروه  القاعده  ابومصعب  الزرقاوي  كه  روز جمعه  دريك  پايگاه  اينترنتي  انتشار يافت ، اين  گروه  خواستار آزادي  مارگارت  حسن  امدادگر انگليسي  ربوده  شده  در عراق  در صورت  عدم  اثبات  همدستي  وي  بانيروهاي  اشغالگر شد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري  فرانسه  از دوبي ، در اين  بيانيه  كه  امكان  تاييداعتبار آن هنوز وجود ندارد آمده  است : ما از كساني  كه  مسئول  ربودن  وي هستند مي خواهيم  وي  را آزاد كنند مگر اين كه  همدستي  وي  با نيروهاي  تحت رهبري  آمريكا اثبات  شود.
گروه  زرقاوي  همچنين  ربايندگان  حسن  را به  اين  دليل  كه  گفته اند وي  را به  اين  گروه  تحويل  خواهند داد به  باد حمله  گرفت  و افزود: در صورت  اين كار ما وي  را فورا آزاد خواهيم  كرد مگر اين كه  توطئه  وي  عليه  مسلمانان  اثبات  شود.

اخبار كوتاه
قطعنامه كانادا عليه ايران به مجمع عمومي سازمان ملل ارائه شد
فارس: كانادا روز جمعه گذشته درمورد آن چه كه وضعيت رو به وخامت حقوق بشر در ايران ناميد، پيش نويس قطعنامه اي را به مجمع عمومي  سازمان ملل متحد ارائه كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اتاوا، اين قطعنامه پيشنهادي به دنبال قطعنامه  اوليه اي درباره مسائل حقوق بشر در ايران مطرح مي شود كه توسط سازمان ملل و با پشتيباني كانادا در نوامبر سال گذشته تصويب شد.
در بيانيه وزارت امور خارجه كانادا ادعا شده است كه ۳۳ كشور از پيش نويس قطعنامه ارائه شده از سوي اتاوا حمايت كرده اند.
پير پتيگرو وزير امور خارجه كانادا نيز مدعي شد: «ارزيابي كانادا اين است كه وضع حقوق بشر در ايران طي سال گذشته وخيم تر شده و بسياري از اعضاي جامعه بين الملل در اين مورد با ما هم عقيده هستند.»
پتيگرو در اظهاراتي مداخله جويانه افزود: «اعتقاد ما اين است كه ايران بايد به نداي جامعه جهاني مبني بر اين كه به تغييرات نياز دارد، گوش فرا دهد.ارتقاء و ايجاد تغييرات مثبت در وضعيت حقوق بشر مردم ايران همچنان هدف ما است.»
اميدواريم بوش درس چندجانبه گرايي را فرا گرفته باشد
فارس: معاون وزير امور خارجه در امور حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه كشورمان در سفر به پرتغال ابراز اميدواري كرد دولت جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا رويكرد يكجانبه خود را تغيير دهد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از ليسبون، غلامعلي خوشرو در اولين واكنش رسمي ايران به انتخاب مجدد بوش گفت، ايران خواستار آن است كه واشنگتن نسبت به مسائل جهاني، موضعي چندجانبه را اتخاذ كند.
وي پس از ديدار با مقامات وزارت امور خارجه پرتغال در جمع خبرنگاران گفت: «اميدواريم دولت آمريكا درس هاي مناسب را از رويكرد يكجانبه در قبال جهان گرفته باشد.»
خوشرو تأكيد كرد: «اميدواريم دور دوم رياست جمهوري وي از چندجانبه گرايي بيشتري برخوردار بوده و بر پايه پيمان هاي بين المللي و نه تنها زور باشد.»
كميسيون ماده ،۱۰ چگونگي اجراي قانون احزاب را بررسي كرد
ايرنا: كميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب در نشست ديروز خود به بررسي چگونگي اجراي قانون احزاب پرداخت.
اين كميسيون كه با حضور اعضا برگزار شد، چگونگي نظارت بر فعاليت احزاب و راهكارهاي اجراي قانون احزاب مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
نشست امروز كميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب مصوبه اي نداشت.
مرتضي مبلغ معاون سياسي وزارت كشور، احمد پيش بين و منوچهر متكي دو نماينده از مجلس شوراي اسلامي، منتظري نماينده دادستاني و اميري نماينده قوه قضاييه، اعضاي كميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب را تشكيل مي دهند.
تحقيق و تفحص از قوه قضاييه با قانون اساسي مغاير نيست
ايرنا: سيدحسين  ميرمحمدصادقي  رئيس  دانشكده  علوم  قضائي  و خدمات  اداري  قوه قضائيه  معتقد است  كه «تحقيق  و تفحص  مجلس  شوراي  اسلامي از قوه  قضائيه ، باقانون  اساسي  منافات  ندارد.»
وي  ديروز در عين  حال  از مجلس  شوراي  اسلامي  خواست  كه  حيطه  تحقيق  و تفحص  از دستگاه  قضائي  را مشخص  كند.
ميرمحمد صادقي  افزود: اصل  ۷۶ قانون  اساسي  به  صراحت  مي گويد مجلس  شوراي  اسلامي حق  تحقيق  و تفحص  در همه  امور كشور را دارد و قوه  قضائيه  از اين  اصل  استثنا نيست .
سخنگوي  سابق  قوه  قضائيه  گفت : مجلس  مي تواند در مسايل  كلان  عملكرد قوه قضائيه  از جمله  امور قضائي ، اداري  و مالي  تحقيق  و تفحص  كند.
ميرمحمدصادقي  در ادامه  متذكر شد: اگر تحقيق  و تفحص  از قوه قضائيه  شامل  جزييات  پرونده هاي  قضائي  به  ويژه  پرونده هاي  مفتوح  شود، با طبيعت  كار قضائي  مغايرت  دارد.

وزير امور خارجه چين با هاشمي رفسنجاني ديدار و گفت وگو كرد
ايسنا: لي  جائو شينگ  وزيرامورخارجه  چين  عصر روز گذشته  با حجت الاسلام والمسلمين   هاشمي رفسنجاني ديدار و درباره  مسايل  انرژي  هسته اي ، مسايل  منطقه اي ، بين المللي  و توسعه مناسبات  دوجانبه  گفت  و گو كردند.
  هاشمي رفسنجاني  گفت : جمهوري  اسلامي ايران  آماده است  تا با مذاكرات  و همكاريهاي  نزديكتر با آژانس  بين المللي ، به  جهانيان اطمينان  دهد كه  از فناوري  هسته اي  در جهت  بشردوستانه  و صلح  آميز استفاده مي كند. رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  افزود: اگر كشورهاي  اروپايي  در مذاكرات صداقت  داشته  باشند، با آنان  به  تفاهم  كامل  خواهيم  رسيد. وي  گفت : ايران براي  شفاف سازي  و اعتمادسازي  در چارچوب  قوانين  و مقررات ، از هيچگونه  تلاشي دريغ  نخواهد كرد ولي  با زورگويي  و برخوردهاي  غيرمنطقي  مخالف  است  و اينگونه برخوردها نتيجه اي  نخواهد داشت .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  با تشكر از حمايت  دولت  چين  از حق  مشروع ايران  درباره  استفاده  از انرژي  هسته اي ، تصريح  كرد: خواست  ايران  اين است  كه  در صورت  مخدوش  نشدن  اين  حق  مسلم  و مشروع ، مسئله  فناوري  هسته اي  در چارچوب  آژانس  حل  و فصل  شود. وزير امورخارجه  چين  نيز در اين  ديدار با تشريح  اوضاع  سياسي  اقتصادي كشورش  گفت : چين  از حق  مشروع  و قانوني  ايران  براي  استفاده  صلح  آميز از انرژي  هسته اي  حمايت  مي كند. وي  افزود: پكن  با حمايت  از مواضع  ايران  در همكاريهاي  خوب  و مثبتش  با اروپاييها و آژانس ، معتقد است  اين  مسئله  بايد در چارچوب  آژانس  حل  و فصل شود زيرا همكاري  ايران  با آژانس  بسيار خوب  و مطلوب  بوده  است . وزير امور خارجه  چين  در اين  ديدار از حجت الاسلام والمسلمين   هاشمي رفسنجاني  براي سفر به  چين  دعوت  كرد، كه  مورد موافقت  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  قرارگرفت .

اطلاعيه جبهه مشاركت در خصوص حوادث اخير دانشگاه علم و صنعت
ايرنا- جبهه مشاركت ايران اسلامي با انتشار اطلاعيه اي در واكنش به حوادث اخير دانشگاه علم و صنعت اعلام كرد: وظيفه دولت است كه از يكي از كارگزاران خود كه منتخب جامعه علمي نزد دانشگاه است، دفاع كند و اين موضوع مهم را به سكوت برگزار نكند.
در اين اطلاعيه آمده است: جبهه مشاركت ايران اسلامي با ابراز انزجار از اين عمل زشت، از همه اساتيد، دانشجويان و نهادهاي علمي و پژوهشي كشور مي خواهد در برابر اين رفتار از خود واكنش نشان دهند، در غير اين صورت دير نخواهد بود كه آتش اين فتنه دامن همه را بگيرد.

مجمع تشخيص مصلحت نظام، مردم را به شركت در راهپيمايي روز قدس دعوت كرد
در جلسه روز گذشته مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاي مجمع با توجه به فرا رسيدن روز جهاني قدس، با ابراز انزجار و تنفر از سياست هاي اشغالگرانه رژيم اشغالگر قدس و آمريكا و جنايت هاي ضد انساني اين رژيم در سرزمين هاي اشغالي عليه مردم مسلمان و مظلوم و مقاوم فلسطين، از آحاد مردم فهيم و زمان شناس ايران و كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي اسلامي خواستند با حضور گسترده و پر شور و حماسي در راهپيمايي روز جهاني قدس، حمايت خود را از مبارزات بر حق مردم فلسطين تا رسيدن به حقوق حقه خود اعلام كنند.

يادداشت
راهكار غلط
همزمان با آغاز دور سوم مذاكرات ايران و اروپا در پاريس :
۱- كانادا در خصوص آنچه كه وضعيت رو به وخامت حقوق بشر در ايران ناميد، پيش نويس قطعنامه ا ي را عليه ايران به مجمع عمومي سازمان ملل ارائه كرد. وزير امور خارجه كانادا در خصوص اين اقدام طي اظهاراتي مداخله جويانه ارزيابي كانادا را وخيم ترشدن وضع حقوق بشر در ايران طي سالهاي گذشته خوانده و خواستار تغييرات در وضعيت حقوق بشر مردم ايران شده و پيگيري اين موضوع را هدف كشورش دانسته است.
۲- وزير امور خارجه فرانسه يك روز قبل از شروع مذاكرات ايران و اروپا در يك موضعگيري تند، خواستار تعليق مداوم غني سازي از سوي ايران گرديد.
۳- وزير امور خارجه هلند كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را نيز بر عهده دارد روز آغاز مذاكرات هشدار داد كه در صورت تن ندادن ايران به تعليق غني سازي اروپا از درخواست آمريكا براي ارسال پرونده به شوراي امنيت حمايت خواهد كرد.
از طرفي غرب در يك تهاجم همه جانبه و بازكردن جبهه هاي جديد در صدد ايجاد فضايي سنگين و تاثيرگذار است تا ازاين طريق بتواند در مقاومت كشورمان بر حق خويش تزلزل ايجاد نموده شرايط را در جهت مطلوب خود رقم زند كه تاكنون موفق نبوده،زيرا تداوم مقاومت و يكدلي مسئولين نظام مرهون حمايت يكپارچه مردم است. در اين فضا تنها آرامش داخلي و عدم دامن زدن به مسائل بحران زا مي تواند ذهن تصميم گيران را روي موضوع متمركز سازد.
در چنين شرايطي راهكار غلط تشويق اساتيد و دانشجويان و نهادهاي علمي و پژوهشي كشور از سوي يك حزب به نشان دادن واكنش در قبال حادثه دانشگاه علم و صنعت كه از سوي همه مراكز دانشجويي محكوم گرديده، چه دستاوردي مي تواند داشته باشد؟ و چه تفاوتي بين سه اقدام غرب و اين توصيه مي توان ديد؟ آيا هر دو در جهت تزلزل در مقاومتي نيست كه محصول وحدت كلمه همه مردم و مسئولين است؟ 
م-قائمي مهر

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |