دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۴۹ - Nov 8, 2004
دعاي روز بيست وچهارم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ فيهِ ما يُرضيكَ وَ اَعُوذُبِكَ مِمّا يُؤذيكَ
وَاَسئَلُكَ التَّوفيقَ فيهِ لِاَن اُطيعَكَ وَلااَعصيكَ يا جَوادَالسّائِلينَ
اي خدا در اين روز از تو درخواست مي كنم آنچه را كه رضاي تو در اوست و به تو پناه مي برم از آنچه تو را ناپسند است و از تو توفيق مي خواهم كه در اين روز همه به فرمان تو باشم و هيچ نافرماني نكنم اي جود و عطابخش سئوال كنندگان.
امروز با حافظ
ز كارستان او يك شمه اين است
خم زلف تو دام كفر و دين است
حديث غمزه ات سحر مبين است
جمالت معجز حسن است ليكن
سمفوني امام رضا (ع) در انتظار اجرا
ايسنا: شاهين فرهت، آهنگساز و استاد دانشگاه كه نگارش يك سمفوني درباره زندگي حضرت امام رضا (ع) امام هشتم شيعيان جهان را به پايان رسانده است مي گويد در انتظار مناسبت ويژه اي مثل تولد امام رضا(ع) است تا اين سمفوني توسط اركستر سمفونيك تهران اجرا شود.
فرهت از سال ها پيش، زماني كه در سوئد بود فكر ساخت يك سمفوني درباره زندگي امام رضا(ع) را در ذهن داشت، بنابراين ازسال ۸۱ تصميم به نگارش اين سمفوني گرفت. او سعي داشت تا در اين اثر از نوحه هاي قديمي نيز استفاده كند، چون اعتقادداشت در بعضي از نوحه هاي قديمي، تم هاي قوي و درخشاني وجود دارد كه در ساخت اين اثر مي توان از آن ها بهره برد.
او از همان ابتداي نگارش اين سمفوني آرزو داشت اين كار از طرف مركز موسيقي و وزارت ارشاد به او سفارش داده مي شد تا با شوق و ذوق بيشتري كار را تمام كند. فرهت حتي اگر سفارشي از سوي وزارت ارشاد يا ساير نهادها به او داده نمي شد مطمئناً باز هم اين سمفوني را مي ساخت، چرا كه در زمينه موسيقي مذهبي، آثار ما در مقايسه با موسيقي كلاسيك غرب محدود است. در حالي كه در بررسي آثار موزيسين هايي مثل باخ شاهديم كه آثار موسيقايي بيشماري، راجع به مسيحيت ساخته شده است، پس چرا ما درباره شخصيت هاي مذهبي و قهرمانان خود سمفوني هاي بزرگ نسازيم.
شاهين فرهت، براي نگارش اين سمفوني زندگي امام رضا(ع) را به دقت مطالعه كرد تا از ايشان شناخت كاملي پيدا كند.
او كاري را كه شريفيان درباره واقعه عاشورا نوشته بود بسيار جالب و درخور توجه مي دانست و معتقد بود حيف است كه موسيقي مذهبي ما، صرفاً به تعزيه ختم شود. تمامي آهنگسازان بزرگ دنيا درباره مذهب مسيحيت آثار قابل توجهي ساخته اند و اين سوال هميشه در ذهن او وجود داشت كه چرا ما ايراني ها نبايد در زمينه مذهب خودمان آثار بزرگي را به وجود آوريم.
فرهت با الهام از شخصيت امام رضا(ع) اين سمفوني را در چهار قسمت نوشته است. در قسمت اول كه يك سونات است، فرهت يك ايده مشخص را دنبال مي كند و آن شخصيت امام رضا(ع) است و تلاش و رنجي كه او در تمام طول عمر براي بشريت كشيده است. اوج و هيجان اين قسمت، نشان دهنده تپش قلب امام در اين ارتباط است. البته بعضي نتهاي اين بخش آرام و عارفانه است كه اين هم جزيي از شخصيت امام به حساب مي آيد. قسمت دوم سمفوني به تفكرات امام و ارتباط ايشان با خدا مربوط است و قسمت سوم در مورد تفكرات دنيايي ايشان است و به عبارتي راجع به تفكراتي است كه امام رضا(ع) براي مردم و نوع زندگي داشتند و همچنين تعاليمي كه به مردم داده اند. قسمت چهارم اين سمفوني نتيجه اي است كه ايشان از زندگي پر بركتشان مي گيرند. يعني به عبارتي امام، عليرغم رنج هايي كه براي بشريت مي كشد، پيروز مي شود و در نهايت از يك طرف جهان را ترك مي كند و از طرف ديگر معتقد است اگر بشر تعاليم ايشان را گرفته باشد، پيروز خواهد بود. فرهت براي نوشتن اين اثر از معاني قرآن، به خصوص سوره هاي كوچك آخر قرآن و احاديث مربوط به شخصيت امام رضا(ع) الهام گرفته است.
او سمفوني امام رضا(ع) را يك اثر موجز و هماهنگ كه قابليت اجراي اركستري دارد معرفي مي كند و مي گويد : در اين اثر به علت مشكلات اجراي گروه كر در كشور ايران، از شعر استفاده نكردم تا قابليت اجرا در هر موقعيتي براي اين اثر محفوظ بماند. فرهت از تم هايي كه براي نوشتن اين سمفوني به او الهام شد، خيلي رضايت دارد چرا كه كار خيلي راحت و روان جلو رفت. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا از بين ائمه اطهار در ابتدا امام رضا(ع) را انتخاب كرده مي گويد: از يك سو زندگي اين بزرگوار سرشار از حوادث، تلاش ها و سعي هايي است كه براي راهنمايي بشر انجام شده است كه در نهايت به رنجي عظيم ختم مي شود و از طرف ديگر، اين امام بزرگوار تنها امامي است كه به ايران آمدند و در همين مكان شهيد شدند.

جايزه بزرگ معمار ۸۳ برگزار مي شود
چهارمين دوره جايزه بزرگ معمار با عنوان معمار ،۸۳ ويژه ساختمان هاي مسكوني، ۲۹ آبان ماه برگزار مي شود.
اين جايزه توسط موسسه معمار نشر با همكاري شركت سوپر پايپ اينترنشنال، با هدف حمايت از حركتهاي پيشرو، تعالي بخش و سرمشق ساز در معماري كشور و مستندسازي تحولات معماري معاصر برگزار مي شود و جلسات داوري آن با شركت دكتر هما فرجادي، مهندس نادر تهراني، مهندس فرامرز شريفي، مهندس شهاب كاتوزيان، مهندس حشمت  الله منصف و مهندس ميرحيدر (دبير علمي جايزه) روز ۲۵ آبان آغاز خواهد شد. مراسم اهداي جوايز اين دوره نيز ۲۹ آبان برگزار مي شود.

مجموعه نقدهاي فتح الله بي نياز منتشر مي شود
مهر: فتح ا... بي نياز - نويسنده و منتقد ادبيات داستاني ، به زودي ده جلد از مجموعه نقد هاي خود را در حوزه ادبيات داستاني تحت عنوان كلي ( ادبيات - قصري در تار و پود تنهايي) روانه چاپخانه مي كند.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر ، به زودي جلد اول از اين آثار ده جلدي به مبحث «زمان و ساختار در ادبيات» اختصاص يافته است كه اين اثر را مشتركا انتشارات قصيده سرا و مركز گفت و گوي تمدنها منتشر خواهند كرد.
اين گزارش حاكي است كه جلد دوم از مجموعه كتاب هاي فتح ا... بي نياز به نقد رمان هاي خارجي و جلد هاي نهم و دهم نيز به نقد رمان هاي ايراني اختصاص يافته است. تعداد صفحات هر يك از كتاب هاي ياد شده بين ۲۳۵ تا ۲۵۰ صفحه است .
بنا بر گفته نويسنده اين مجموعه آثار ، ممكن است انتشارتعدادي از اين كتاب ها به ناشران ديگري سپرده شود . اين آثار محصول كار جدي فتح ا... بي نياز در پنج سال اخير است.

يك نماآهنگ ساز از واگذاري اين بخش به مركز موسيقي صدا و سيما خبر داد
گروه هنري: ساخت ويدئو كليپ به مركز موسيقي صدا و سيما واگذار شد تا برخي از هنرمندان و آهنگسازان موسيقي كه در گذشته نسبت به ساخت بدون مجوز كليپ از آثارشان معترض بودند بتوانند اعتراضات خود را جدي تر پيگيري كنند.
خبر واگذاري مسئوليت ساخت نماآهنگ به مركز موسيقي صدا و سيما را مسعود آب پرور، از سازندگان شناخته شده نماآهنگ، به نقل از رئيس جديد سازمان صدا و سيما به ايسنا گفته است و در آن ابراز اميدواري كرد كه اين تصميم،سازندگان نماآهنگ را مجددا به دوران طلايي ساخت نما آهنگ نزديك كند.
به نظر مي رسد، با توجه به تعامل مثبتي كه صوفي، رئيس تازه مركز موسيقي، با خانه موسيقي و اهل موسيقي برقرار كرده است، آهنگسازان بتوانند اميدوار باشند كه در آينده هر نماآهنگي كه ساخته مي شود حق رايت آهنگساز و يا همان حق مولف و مصنف در آن لحاظ شود.

چند تار مو در گروه سينمايي خاص
فيلم «چند تار مو» ساخته «ايرج  كريمي» عيد سعيد فطر در قالب  گروه  سينمايي  مخاطب  خاص  روي  پرده  مي رود.
«سيدضياء هاشمي» مدير گروه  سينمايي  مخاطب  خاص  به  ايرنا گفت : تبليغ  تلويزيوني  فيلم هاي  مخاطب  خاص  بزودي  از سيما آغاز مي شود.
وي  به  مشكلات  اكران  آثار مخاطب  خاص  اشاره  كرد و افزود: تأمين  مواد تبليغي اين  گونه  فيلم ها دشوار است  و به  همين  دليل  بايد از تمامي  فرصت ها براي  نمايش  آثار هنر- تجربه  استفاده  كرد.
هاشمي توضيح  داد: مدت  نمايش  فيلم هاي  گروه  مخاطب  خاص  براي  دو هفته  تنظيم  شده  و در صورت  فروش  مناسب  اكران  اين  گونه  آثار ادامه  مي يابد.

سخنراني دكتر ديناني به مناسبت روز جهاني فلسفه
گروه هنري: دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني، مولف كتاب ارزشمند ماجراي فكر فلسفي در جهان اسلام همزمان با روز جهاني فلسفه (۲۸ آبان)، در بنياد آفرينش هاي هنري فرهنگسراي نياوران سخنراني خواهد كرد.
در اين همايش كه با همكاري يونسكو برگزار مي شود، شهرام پازوكي ،دكتر شهابي و ريخته گران سخنراني خواهند داشت.

حسين دهلوي: به اجراي ناقص اپراي ماني و مانا رضايت نمي دهم
گروه هنري: دو سال پس از اعلام اجراي اپراي ماني و ماناي استاد حسين دهلوي، هنوز اجراي آن با ترديد و اما و اگرهايي همراه است و سازنده اين اثر گفته است كه به حذف يا جرح و تعديل اين اپرا رضايت نخواهد داد.
دهلوي كه نگارش اين اپرا را در سال ۱۳۵۶ آغاز كرده و در سال ۱۳۵۹ آن را به پايان رسانده است در گفت و گويي با خبرگزاري سينا ضمن ابراز تأسف از اجرا نشدن بيست و سه ساله اين اپرا گفت: «اجرا نشدن اين اثر تأثير بسيار بدي بر روحيه من گذاشته و ضمن افسردگي عميقي كه براي من به وجود آورده است در بسياري مواقع مانع ادامه فعاليت هاي نگارشي و موسيقايي من شده است و تأسف برانگيز آن است كه بايد اين نكته را بين بسياري از اهالي موسيقي تعميم داد و آن وقت با يك حساب سرانگشتي مي توان تخمين زد كه در اين مدت با بي توجهي به اهالي موسيقي جامعه را از چه ذخيره هنري عظيمي محروم كرده ايم.
استاد دهلوي افزود: البته بعد از سال ها قول هايي داده اند كه با كمك مركز موسيقي بودجه لازم براي اجراي اپراي ماني و مانا فراهم شود و از طرفي زمينه چاپ قطعات نيز فراهم شده است، بايد توجه داشت براي اجراي اين اپرا دست كم به ۱۳۰ نفر اجرا كننده نياز است و همين بودجه بسيار عظيمي را مي طلبد، اما بايد توجه داشت كه با اجراي اين اپرا دولت ايران خدمت بزرگي به كودكان و جوانان اين مرز و بوم خواهد كرد.
اين آهنگساز برجسته خاطرنشان ساخت: من قبلا هم عنوان كرده ام كه اگر قرار است اين اپرا به شكل ناقص اجرا شود، اصلاً ترجيح مي دهم كه در ايران اجرا نشود اما به هر حال قرار است كه براي نقش مانا از همخوان زن استفاده كنيم، تاكنون نيز منوچهر صهبايي به عنوان گزينه اول رهبري اين اپرا انتخاب شده است، اما اينكه بعد از آن چه اتفاقي مي افتد، نمي دانم؛ زيرا شرايط به ما ثابت كرده است كه هيچ چيز در ايران قابل پيش بيني و برنامه ريزي نيست.
استاد دهلوي همچنين يادآور شد: نهايت آمال من در اين خلاصه مي شود كه بتوانم اين اپرا را در كشورهاي ديگر نيز اجرا كنم.

در دانشگاه تهران برگزار شد
مراسم يادبود پدر داستان نويسي كوتاه ايران
ايسنا: دومين مراسم يادبود محمدعلي جمالزاده همزمان با هفتمين سالگشت درگذشت وي صبح ديروز در تالار كمال دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد.
در اين مراسم علي افخمي  رئيس دانشكده ادبيات دانشگاه تهران در سخناني، با اشاره به اهميت و نقش جمال زاده در داستان نويسي ايراني گفت: جمال زاده در حقيقت آيينه احوال جامعه ايراني است كه در غرب بازتاب دارد و هيچگاه فرهنگ خويش را فراموش نكرده است.
در ادامه محمد شكرچي زاده عضو منتخب هيات امناي آثار جمال زاده نيز در سخناني با اشاره به فعاليتهاي هيات امنا اظهار داشت: در سال ۱۳۵۵ مرحوم جمالزاده حق انتشار مجموعه آثارش را براي يك نوبت به دانشگاه تهران داد و بقيه را هم صرف امور خيريه و وقف كرد.
محمدابراهيم باستاني پاريزي استاد تاريخ دانشگاه تهران ديگر سخنران برنامه بود كه به ذكر خاطرات خود از جمال زاده پرداخت. وي افزود: جمال زاده اصرار داشت كه درآمد فروش آثارش براي مستمندان و فقرا صرف شود. علي دهباشي سردبير مجله بخارا هم در پايان به پرسش هاي حاضران درباره برخي مسائل مربوط به محمدعلي جمالزاده پاسخ داد. در بخش پاياني برنامه شركت كنندگان با حضور در كتابخانه مركزي دانشگاه تهران از تالار مطالعات ايران شناسي اين كتابخانه كه با نام جمالزاده گشايش يافت و نيز تنديس جمالزاده پرده برداري كردند.

جايزه جشنواره ژنو به شهرزيبا اهدا شد
ايسنا: فيلم شهرزيبا به تهيه كنندگي ايرج تقي پور و كارگرداني اصغر فرهادي كه در بخش جنبي جشنواره بين المللي توت اكران ژنو حضور داشت جايزه اي موسوم به اگلي اين بخش را به دست آورد.
اين جايزه براي تشويق متداول پخش دي وي دي فيلم شهرزيبا اهدا شده است. عرضه بين المللي اين فيلم توسط رسانه شهرزاد صورت مي گيرد.
در جشنواره بين المللي فيلم «توت اكران» سوئيس فيلم هاي «سربازهاي جمعه» ساخته مسعود كيميايي و «خواب تلخ» ساخته محسن اميريوسفي به نمايش در آمدند.
«سربازهاي جمعه» علاوه بر نمايش در اين جشنواره بين المللي فيلم، كه در شهر ژنو و از ۲۹ اكتبر تا ۷ نوامبر(۹ تا ۱۷ آبان) برگزار شد، براي شركت در بازار فيلم جشنواره «توت اكران» نيز انتخاب شده بود.
كتايون شهابي تهيه كننده سينماي مستند ايران نيز در اين جشنواره به عنوان يكي از داوران يكي از بخش هاي اين جشنواره حضور داشت. جشنواره فيلم توت اكران، مهمترين جشنواره سينمايي كشور سوئيس محسوب مي شود و سال گذشته فيلم واكنش پنجم ساخته تهمينه ميلاني، به عنوان بهترين فيلم اين جشنواره بين المللي در سوئيس شناخته شد.
به گزارش ايسنا، ميلاني پيش از اين در سال ،۱۹۹۹ جايزه بهترين فيلم اين جشنواره را به خاطر ساخت فيلم «دو زن» دريافت كرده بود و سميرا مخملباف نيز به عنوان داور در ششمين جشنواره فيلم توت اكران ژنو حضور داشت.

پاسخ به پرسش پزشكي
راههاي فرار از استرس
از دكتر روزنفلد سئوال شده كه راه هاي كاهش استرس كه مادر بيماري ها شناخته شده است كدام است و او گفته است: هشت ساعت خواب ممتد در شب (تا حوالي سپيده دم) و در محيطي تاريك و آرام و در تختخوابي راحت و بدون عيب و ناهمواري و در محيطي نه گرم و نه سرد، بيدار شدن از خواب بدون استفاده از ساعت زنگدار، عدم خروج از خانه بدون تنفس عميق و صرف ناشتايي و رساندن قند به مغز، انتخاب ساعت خروج از خانه و مسير راه محل كار به گونه اي كه ضمن آن دچار دلواپسي نشويد كه يكي از عوامل عمده استرس در زمان حاضر ترافيك بد و صف طولاني اتوبوس و مترو به شمار آمده است. داشتن روحيه متبسم و حالت مهرباني كردن و احترام در محيط كار و در برخورد با ديگران، دست كم ۱۵ دقيقه استراحت در بعد از ظهر، حتي الامكان خودداري از استفاده از نور چراغ فلورسنت كه اندوه زدا نيست، استفاده از كفش راحتي در محيط كار، عدم استفاده از جوراب و لباس تنگ، استفاده از ساسپندر (بند شلوار كه از روي شانه بسته مي شود) به جاي كمربند، به كار بردن عينك درست، داشتن يك شبانه روز استراحت كامل در هفته اگر بالاتر از ۳۰ سالگي هستيد، استفاده از تلفن هايي با زنگ مطبوع و همچنين زنگ خانه، ناهار سبك، سپردن حل مرافعات به وكيل، خودداري از قبول كار ضرب الاجل اگر بالاتر از ۵۰ سالگي هستيد، خودداري از قبول كار اضافه بر توان، خودداري از قبول كاري كه در تخصص شما نيست و در آن مهارت نداريد، تغيير شغل و محل كار درصورت رو به رو بودن با خصومت استرس زا، فروش و تعويض خانه، اتومبيل و وسائل مسئله ساز و درد سر آور، وداع با هرگونه درد سر با توجه به اين كه عمر كوتاه است، ورزش تاي چي (نرمش به سبك چيني ها)، مصرف دست كم هشت ليوان آب و به حد كافي ميوه و سبزي در شبانه روز (به منظور جلوگيري از يبوست كه از عوامل استرس است) و...

تازه هاي دنياي رسانه ها
چنين گفت هيتلر
كساني كه هر روز در روزنامه هاي بزرگ ستون «امروز در تاريخ (روزنگار شرح رويدادهاي تاريخي بر حسب زمان وقوع تقويم تاريخ كرونيكل)» را مرور مي كنند، ميان اظهارات ۶۷ سال پيش رهبر آلمان ناسيونال سوسياليست (نازي) با بيانات سران برخي از قدرت هاي امروز جهان كه دم از حملات نظامي «پري امپتيو» يا پيشگيرانه مي زنند تفاوتي نمي بينند. واژه «پري امپتيو» در اصل به معناي پيشدستي در خريد كالا بود كه اينك از آن استفاده نظامي مي كنند. اين واژه از لاتين (ايتاليايي قرون وسطا) گرفته شده و عبارتست از: تقدم + خريدن. آدولف هيتلر هفتم نوامبر سال ۱۹۳۷ اعلام كرد كه گردآوردن ژرمن هاي اروپا در يك كشور، سرلوحه برنامه هاي اوست و اين را مي داند كه قدرت هاي اروپايي كه نمي خواهند وجود آلمان بزرگتر را تحمل كنند با اين برنامه او به مبارزه بر خواهند خاست. او افزود: با اين برنامه، ما بايد ارتشي مجهز به تسليحات تازه بسازيم تا آن قدرت ها جرأت معارضه نظامي به خود ندهند، اما براي رسيدن به آن هدف، نخست راه ديپلماتيك را انتخاب خواهيم كرد. هيتلر گفت: تاريخ اين تجربه را به ما آموخته است كه در اين دنيا جز به كشوري كه قدرت نظامي داشته باشد توجه نخواهد شد. بنابر اين اگر راه ديپلماتيك ما را به هدف نرساند راه به كار بردن نيروي مسلح را از دست نخواهيم داد. او مي گفت: داشتن ارتش نيرومند لزوماً به معناي آغاز جنگ نيست.
انعكاس خبرهاي ايران در خارج
اشاره به چند خبر ايران كه ديروز در رسانه هاي ديگر كشورها منعكس شده بود:
وزير امور خارجه چين در تهران گفت كه هيچ دليلي براي ارسال پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت وجود ندارد. اين بيان به معناي آن است كه چين مانع از اين كار خواهد شد. ايران به گسترش مناسبات همه جانبه خود با چين ادامه مي دهد و مي خواهد كه چين جاي ژاپن را در خريد نفت از ايران بگيرد. ايران با انعقاد قراردادي، ظرف ۲۵ سال آينده معادل يكصد ميليارد دلار گاز طبيعي به چين صادر خواهد كرد. چين و روسيه دو دوست صميمي ايران مي توانند همه نيازهاي اين كشور را تأمين و او را از اتحاديه اروپا بي نياز كنند. هيچ دولتي بدون جلب نظر قبلي چين و مخصوصاً روسيه نمي تواند متعرض ايران شود.
ايران همچنان در برابر فشار بزرگان اتحاديه اروپا ايستادگي مي كند و ادامه برنامه هاي اتمي غير نظامي را حق مسلم خود مي داند. اتحاديه اروپا از اين بابت تحت فشار دولت عقاب ها در آمريكاست. محصول زيتون ايران امسال تا ۶۰ هزار تن افزايش يافته و اين افزايش با توجه به ده برابر شدن مصرف روغن زيتون در جهان ظرف سه دهه اخير ادامه خواهد داشت و مي رود كه ايران را از اين لحاظ پس از كشورهاي حوزه مديترانه قرار دهد. كميسيون مربوط در پارلمان ايران قانوني را براي طرح در جلسه عمومي اين پارلمان آماده كرده است كه به موجب آن از اتباع آمريكا هنگام ورود به ايران عكسبرداري و انگشت نگاري براي بررسي سوابق آنان خواهد شد. اين عمل در يك سال اخير در بيشتر كشورها به تلافي انگشت نگاري از اتباعشان در آمريكا صورت مي گيرد كه هنگام ورود به يك فرودگاه درآمريكا انجام مي شود. فرق عمل ايران با كشورهاي ديگر اين است كه براي اين كار دارد قانون تصويب مي كند كه راه گريز از آن نيست. دولت هاي ديگر با بخشنامه داخلي دست به اين كار زده اند. تا دو هفته ديگر، مجلس ايران پس از ۲۵ سال به محل تاريخي خود در مركز شهر منتقل خواهد شد. اين محل كه يك بار با توپ گلوله باران شده بود صحنه ترورها، اعتصابات و تظاهرات خونين فراوان بوده كه در كمتر نقطه اي از جهان سابقه داشته است. مجلس شوراي اسلامي تاكنون در ساختمان سناي سابق ايران تشكيل جلسه مي داد و ساختمان اختصاصي تاريخي در دست گسترش و نوسازي بود.
دشواري چاق بودن مسافران هوايي و احتمال تعيين حداكثر وزن مجاز
ناله شركت هاي هواپيمايي از چاق شدن روز افزون مسافران و اضافه شدن وزن آنان بلند شده است. سخنگوي اتحاديه شركت هاي هواپيمايي پريروز به رسانه ها خبر داده بود كه در ده سال گذشته وزن متوسط مسافران چهار كيلوگرم افزايش يافته و اين وضعيت در ده ماه گذشته سال ۲۰۰۴ معادل ۲۷۵ ميليون دلار، تنها به شركت هاي هوايي آمريكا زيان وارد ساخته است. وزن اضافي باعث مي شود كه هواپيما سوخت بيشتري مصرف كند تا بتواند خود را در آسمان حفظ كند و به پرواز ادامه دهد. دادن اين خبر به رسانه ها كه قبلاً سابقه نداشت ممكن است پيش درآمد مطالبه پول بيشتري براي فروش بليت هوايي به چاق ها و استاندارد كردن وزن مسافر باشد كه زايد بر آن مستلزم پرداخت كرايه اضافي است.

بهارستان
زندگاني امروز آغاز مي شود
و در امتداد فردا مي نگرد
مي بالد، احيا مي شود،
و باز مي آغازد
مارتيناري كوك- ترجمه مهدي مقصودي

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
مزرعه
به مزرعه گندم نگاه كرد. زيبا بود. جويباري باريك از كنارش مي گذشت كشاورز زير سايه درخت استراحت مي كرد. خوشش آمد، تابلو را خريد.
حسن قرباني

گشتي در دنياي خبرها
سرقت يك ميليون دلار جواهر
بانكوك: يك مرد بلژيكي به اتهام سرقت مقدار زيادي جواهر به ارزش يك ميليون دلار از صاحب كار خود دستگير شد.اين سارق چند ماه به عنوان مدير توليد در يك شركت جواهرسازي در بانكوك فعاليت مي كرد كه با سرقت جواهرات، متواري شد.باتوجه به اين كه كليد گاوصندوق شركت در اختيار وي بود، به راحتي توانست جواهرات را به سرقت ببرد.
شماره خوش شانسي
پكن: مردي در پكن براي خريد يك خط تلفن همراه كه شماره آن ۱۳۳۳۳۳۳۳۳۳۳ است ۲۱۵ هزار دلار پرداخت كرد.
عدد ۳ در فرهنگ چين سمبل خوش شانسي است و اگر چند عدد ۳ كنار هم قرار بگيرد، خوش شانسي صاحب آن افزايش خواهد يافت.البته خوش يمن ترين عدد در كشور چين عدد ۸ است اما باتوجه به اين كه شماره تلفن هاي همراه اين كشور با عدد ۱۳ آغاز مي شود امكان قرار گرفتن اين تعداد ۸ به صورت متوالي در كنار هم غيرممكن است.
زن آهنين
فلوريدا: يك خانم ۴۰ ساله در آمريكا كه مبتلا به سرطان است و احتمالا آخرين روزهاي زندگي خود را سپري مي كند قصد دارد به مدت ۱۷ ساعت در مسابقه سه گانه ورزشكاران آهنين شركت كند.اين خانم كه صاحب سه فرزند است ۵ كيلومتر شنا و ۲۰۰ كيلومتر دوچرخه سواري خواهد كرد و در پايان نيز مسافت ۴۲ كيلومتر را خواهد دويد. او تاكنون در ۶ مسابقه دو ماراتن شركت كرده است.
نوزاد دوروزه داخل كارتن
منچستر: دو رهگذر در شهر واتفورد انگليس، يك نوزاد دوروزه را داخل كارتن يافتند. كارتن حاوي نوزاد بالاي ديوار يك خانه قرار داده شده بود كه صداي گريه كودك باعث شد رهگذران متوجه وي  شوند.در حال حاضر نوزاد سالم در بيمارستان نگهداري مي شود و پليس در جست وجوي مادر وي است.
كباب ملخ
نيكوزيا: باتوجه به اين كه ملخ ها به مزارع كشاورزان قبرسي يورش آورده اند، سازمان ملل توصيه مي كند، درصورتي كه كشاورزان قادر به از بين بردن اين حيوانات نباشند بهتر است به خوردن آنها بپردازند.به گزارش سايت سازمان ملل، ملخ ها حاوي مقادير زيادي پروتئين هستند و مي توان اين حيوانات را به صورت سرخ شده، آب پز و يا كباب شده مصرف كرد.
سبك ترين مجازات براي قاتل
لندن: يك راننده ۳۳ ساله در انگليس كه پيرزن ۷۴ ساله اي را زير گرفته بود تنها به تحمل سه سال حبس محكوم شد.اين راننده كه تحت تأثير مواد مخدر قرار داشت با خودرو جگوار خود چند برابر سرعت مجاز مشغول حركت در خيابان بود كه متأسفانه پيرزن نگون بخت را كه در پياده رو مشغول قدم زدن بود، زير گرفت و كشت.
انتشار حكم مجرم پرونده باعث اعتراض شديد افكار عمومي در انگليس شده است چون معتقدند، سه سال حبس مجازات بسيار كمي است كه براي راننده متخلف در نظر گرفته شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۴ دقيقه

گل و گياه
بنت كنسول
006144.jpg
نام علمي: Euphorbia pulcherrima ,Menorca,
خانواده:EUPHORBIACEAE
درختچه  خزان پذير به بلندي ۳۰ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است. داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل بوده و در زمستان براكته هاي قرمز رنگ آن ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان سايه روشن و خاك مرطوب و غني از هوموس نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار و تهيه قلمه در بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |