دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۴۹ - Nov 8, 2004
توافق كارشناسي در پاريس
تصميم نهايي در تهران
006150.jpg
گروه سياسي: مذاكره كنندگان ايراني دو روز پركار در پاريس را با يك توافق نامه اوليه به پايان رساندند. نمايندگان ايران، فرانسه، آلمان و انگليس ۲۲ ساعت مذاكره سخت و پيچيده را درحالي به پايان رساندند كه گويا هيچكدام از طرفين اجازه امضاي سندي را نداشتند و فقط يك متن راكه به صورت موقت و غيررسمي بر آن توافق كردند روز گذشته با خود به پايتخت هايشان بردند و همين مساله باعث شد كه بعضي از منابع خبري غربي اين مذاكرات را بي نتيجه بدانند.
دستيابي به توافق اوليه
روزنامه واشنگتن تايمز به نقل از يك نماينده ايراني حاضر در مذاكرات نوشت: بعد از دو روز گفت وگوهاي مشكل ما پيشرفت مهمي درباره دستيابي به يك توافق موقت پيدا كرديم. همه ما بعد از اين مذاكرات مشكل به يك راه حل مشترك براي اين مسأله دست يافتيم.
پس از انتشار خبر دستيابي به يك توافق اوليه در دور سوم مذاكرات «يورو ۳» مقامات رسمي چهار كشور از روند مذاكرات ابراز رضايت كردند اما در موضع گيري آنان خبري از پذيرش يا رد نتايج اين مذاكرات نبود. گويا براي بررسي كارشناسي مقامات رسمي و اعلام نظر آنان فرصت چند روزه اي نياز است.
هروه لادسوس سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان مذاكرات به خبرنگاران گفت: دو طرف در پايان بحث هايي دشوار به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي در راه دستيابي به رهيافتي مشترك درباره مسايل دست يافتند. وي افزود: مذاكرات بسيار سخت بود و ايرانيان مانند شير جنگيدند. وي در ادامه خاطرنشان كرد: تماس ها همچنان ادامه خواهد يافت و ما اميدواريم كه پيشرفت هاي حاصل شده به توافقي منجر شود.پس از اين سخنان وزارت امورخارجه فرانسه نيز در بيانيه اي گفت وگوهاي هسته اي در مقر اين وزارتخانه را مثبت ارزيابي كرد.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان نيز متني را به خبرگزاري كشور فرستاد كه در آن مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي در پاريس را پيچيده و دشوار اما سازنده و رو به جلو توصيف كرده بود.
وي افزوده بود: در اين مذاكرات درجهت دسترسي به يك موافقتنامه اوليه پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي به دست آمد. آصفي تصريح كرده بود: محصول كار اين مذاكرات و تفاهمات به عمل آمده دراختيار مسئولين جمهوري اسلامي ايران و سه كشور اروپايي قرار خواهد گرفت .
ايسنا هم به نقل از سخنگوي خاوير سولانا در گفت وگو با رويتر گزارش داد ازنظر سولانا مذاكرات ميان مقامات ايران، آلمان، فرانسه و انگليس با به دست آوردن پيشرفتي چشمگير پايان يافت. وي افزود: طرفين به دستيابي به توافقي موقت نزديك شده اند.
006147.jpg
بنابراين توافق كه در سطح كارشناسي بوده است اعضاي هيات هاي نمايندگي فرانسه، انگليس، آلمان و ايران تا چند روز آينده پس از مشورت با مقامات خود در پايتخت هايشان، پاسخ هاي رسمي را ارايه خواهند داد. ديپلمات هاي حاضر در پاريس مذاكرات را كافي دانسته اند و هيچ توافقي براي نشست ديگر را هم لازم نديده اند. به اين ترتيب مرحله اصلي پس از مذاكرات پاريس مربوط به اظهارنظر سران ۴ كشور مربوط مي شود .هرچند منابع خبري اعلام نموده اند براي اين اعلام نظر تا ۲۵ نوامبر يعني زمان آغاز نشست شوراي حكام در وين فرصت هست اما به نظر مي رسد اگر قرار باشد اين توافق در گزارش البرادعي درج شود فقط تا جمعه اين هفته (۱۲ نوامبر) فرصت وجود دارد.از متن توافق ديپلماتهاي ايراني و اتحاديه اروپا خبر زيادي منتشر نشد پيشتر اعلام شده بود كه در هفته گذشته ايرانيها و اروپاييها دو متن جديد در اختيار يكديگر قرار داده بودند تا متن اين پيشنهادات محور مذاكرات باشد. متن اروپايي همچنان بر تعليق بلندمدت غني سازي و فعاليت چرخه سوخت در قبال مجموعه اي از پيشنهادات اقتصادي و سياسي و امنيتي بود.
ولي متن پيشنهادي ايران شامل تعليق كوتاه  مدت (حداكثر شش ماهه) غني سازي به منظور اعتمادسازي در قبال مشوقهاي معين و تضمين شده و همراه با نحوه اعطاي زمانبندي شده را در خود داشت. اما به گزارش مهر حسين موسويان ديپلمات ايراني حاضر در مذاكرات در متن مورد توافق اجلاس پاريس كه پس از ۲۲ ساعت مذاكره كارشناسي چهار كشور بدست آمد نقطه نظرات اصلي دو طرف مشخص شد.
وي گفت: اين توافقنامه مجموعه اي از همكاريهاي امنيتي، سياسي، اقتصادي، فناوري و اعتمادسازي درباره آينده صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته  اي جمهوري اسلامي ايران است.همچنين بنابر گفته هاي موسويان طرفين توافق كردند در مدت چند ماه با گفتگوهاي كاري و تخصصي مستقل در زمينه هاي مختلف، بتوانند مجموعه همكاريهاي خود را تعريف كنند. موسويان تصريح كرده است بعد از تصويب مفاد موافقتنامه اوليه روند مذاكرات چالشي نخواهد بود.سخنگوي هيات مذاكره كننده جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات پاريس همچنين افزود: براي اجراي موافقتنامه اوليه از هفته  آينده مذاكرات كاري با اروپايي  ها آغاز مي شود.
در مورد غني سازي اورانيوم هم يك منبع آگاه به ايرنا گفت: در نشست پاريس، ايران مساله كنار گذاشتن غني سازي در زمان نامحدود را نپذيرفت اما در عوض تضمين داد كه از اين تكنولوژي استفاده نظامي نكند. در اين زمينه روز شنبه سيروس ناصري ديپلمات ايراني حاضر در مذاكرات «يورو ۳» به رويتر گفته بود يكي از مسائل مهم درخواست و تقاضاي ايران از هيات مديره آژانس بين المللي انرژي اتمي اين بود كه آنها بازرسي هاي ويژه را متوقف كنند. او هر اقدامي براي تعليق  غني سازي را منوط به عادي سازي روند بررسي پرونده ايران در آژانس دانسته بود.
واگذاري رآكتور آب سبك
به ايران
همزمان با انتشار اخبار مربوط به نتايج مذاكرات پاريس روزنامه انگليسي تايمز از مذاكرات جداگانه بين ديپلماتهاي انگليسي و مشاوران برجسته سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور در لندن خبر داد.
به گزارش مهر انگليس ممكن است در ساخت يك راكتور تحقيقاتي آب سبك و تامين مواد هسته اي ديگر به ايران كمك كند. اين طرح در مذاكرات پاريس هم مورد بحث قرار گرفته است.اين كار پس از توافق در شرايط و نحوه اجراي آن، با حضور تكنيسينهاي انگليسي و ديگر كشورهاي اروپاي غربي از تابستان آ ينده در ايران اجرا خواهد شد. سوخت چنين راكتوري ممكن است در اسپرينگفيلز نزديك پرستون فرانسه تهيه شود.
تقويت موضع ايران با حمايت چين
وزير امور خارجه جمهوري خلق چين همزمان با مذاكرات پاريس دو روز خود را در تهران سپري كرد. او در گفتگوهاي مختلف خود با مقامات جمهوري اسلامي از فعاليتهاي هسته اي ايران حمايت كرد و نظر كشورش مبني بر مخالف با ارجاع پرونده فعاليت هسته اي ايران به شوراي امنيت را چندين بار تكرار كرد.
روزنامه الحيات روز گذشته موضع گيري چين را عاملي براي تقويت موضع ايران و پيچيده تر شدن موضع اروپايي ها دانست.اما حسين موسويان در يك موضعگيري واقع گرايانه گفت: ايران نمي تواند به حمايت چين در شوراي امنيت سازمان ملل اميدوار باشد. وي افزود: اين اشتباه است كه فكر كنيم چين حاضر است به خاطر پرونده هسته اي ايران در مقابل آمريكا و اروپا بايستد. موسويان در ادامه گفت: مقامات چيني به ايران گفته اند كه ارزش معاملات تجاري آنها با آمريكا صدها يا حتي هزاران برابر حجم معاملات تجاري با ايران است.
به اين ترتيب در چند روز آينده بايد منتظر بود كه در صورتي كه مقامات چهار كشور مذاكره كننده ايران، فرانسه، آلمان و انگليس با توافقنامه ديپلماتهاي مذاكره كننده موافقت كردند اين موضوع را رسماً اعلام نمايند.

خبرگزاري فرانسه:
چين در بحبوحه مذاكرات هسته اي از ايران حمايت كرد
ايرنا: خبرگزاري  فرانسه  از تهران  گزارش  داد: چين  روز شنبه  با ابراز مخالفت  با تلاش هاي  آمريكا براي  ارجاع  پرونده ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل ، در واقع قاطعانه  از جمهوري  اسلامي در بن بست  مذاكراتش  با ديده بان  هسته اي  سازمان  ملل حمايت  كرد.
بيان  اظهارات  لي  جائو شينگ  وزير خارجه  چين  در حالي  صورت  گرفت  كه مقامات  انگليس ، فرانسه  و آلمان  تلاش  مي كردند تا ايران  را به  تحديد فعاليت هاي  هسته اي  حساس  خود و يا پذيرفتن  خطر اعمال  تحريم هاي  بين المللي  احتمالي ، متقاعد سازند.
اما پس  از آن ، در پاريس  اعلام  شد مذاكرات  ياد شده  در جهت  دستيابي  به يك  توافق  مقدماتي  بر سر برنامه  هسته اي تهران ، به  پيشرفت  قابل  ملاحظه اي  نايل  شده  است .
لي  در جريان  برگزاري  كنفرانسي  خبري  با حضور كمال  خرازي  همتاي  ايراني خود، گفت : هيچ  دليلي  براي  ارجاع  اين  مسئله  به  شوراي  امنيت  وجود ندارد.
او مخالفت  قاطع  خود را با ارجاع  پرونده  ايران  توسط آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  به  شوراي  امنيت  ابراز كرده  است .
در هر صورت ، اظهارات  وزير خارجه  چين  لايه  ديگري  را به  مشكلات  سياسي  اتحاديه  اروپا اضافه  كرد.

يادداشت
سردادن، كلاه دادن
م-قائمي مهر
دور سوم مذاكرات پاريس در حالي به پايان رسيد كه سخنگوي هيات ايراني خبر از توافقي اوليه با اروپايي ها داد كه لازم است براي نهايي شدن به استحضار مقامات عالي رتبه ۴ كشور برسد.
سخنگوي هيات اين دور مذاكرات را سخت و پيچيده توصيف كرد و توافق اوليه را محصول ۲۲ ساعت مذاكره در سطح كارشناسي خواند كه داراي نظرات اصلي طرفين مي باشد.
وي گفت: در اين مذاكرات توافق شد در مدت چند ماه با گفتگوهاي كاري و تخصصي در زمينه هاي مختلف طرفين مجموعه همكاريهاي خود را تعريف كنند. در بخش ديگري سخنگوي هيات توافقنامه را مجموعه اي از همكاريهاي امنيتي _ سياسي _ اقتصادي و فناوري ذكر نموده است. تعليق هم در طول مذاكرات مذكور تداوم خواهد داشت.
اظهارات فوق نشان مي دهد با وجود ۲۲ ساعت مذاكره سخت و پيچيده محصول آن همان نظر اروپايي ها مبني بر تعليق تا توافق در مذاكرات است كه تنها نوع الفاظ در آن تغيير كرده و مفهوم يكي است و همه كساني كه با الفباي ديپلماسي و روابط بين الملل آشنا هستند متوجه اين اشتراك موضوع در زير تغيير لفظ مي گردند اما آنها هم كه در اين وادي سيري نداشته اند بدون توجه به گفتگوهاي سازنده ايران و اروپا كه سالهاست ادامه دارد مي پندارند اگر توافقي صورت گيرد فرجي در امور ايران حاصل مي شود و ايران گلستان مي گردد ! با توجه به اخبار منتشره به نظر مي رسد تنها دستاورد اين دوره مذاكره طولاني و غيرمفيد اين است كه غني سازي بعنوان يك حق قانوني از ما سلب گردد و در قبال آن وعده هاي شيريني از سوي اروپايي ها داده شود . اما واقعيت اين است كه اين وعده شيرين و دست نيافتني اروپايي ها نمي تواند دام مناسبي براي صيد حق باشد.
مقامات عالي رتبه و تصميم گير جمهوري اسلامي بارها اعلام كرده اند كه اگر پذيرش تعليق ضرورت تلقي شود بايد وعده هايي با جدول زمان بندي دقيق و كوتاه مدت از سوي اروپا ارائه  شود تا به دور تسلسلي گفتگو با اروپاي ديگري گرفتار نشويم.و مثل ما مثل سرداده و كلاه داده نباشد.

اخبار كوتاه
امام جمعه سنندج منصوب شد
فارس: نماينده ولي فقيه در منطقه كردستان طي حكمي حاج ماموستا ملاحسام الدين مجتهدي را از سوي مقام معظم رهبري به مدت سه سال به عنوان امام جمعه شهرستان سنندج منصوب كرد.
در اين حكم آمده است: نظر به مراتب علمي و تعهد و شخصيت معنوي و اجتماعي حضرتعالي و با توجه به پيشنهاد علما و روحانيون محترم، اقشار مختلف مردم و مسئولين خدمتگزار بدين وسيله جنابعالي را از سوي مقام معظم رهبري به مدت سه سال به عنوان امام جمعه شهرستان سنندج منصوب مي نمايم.
اميدوارم با همكاري همه جانبه جامعه محترم روحانيت و مردم شريف و متدين سنندج در برگزاري هر چه باشكوه تر نماز با صلابت جمعه، اين آيين عبادي، سياسي اسلام كه نمادي از حضور گسترده و باشكوه مردم مسلمان در صحنه هاي دفاع از اسلام ناب محمدي(ص) و انقلاب اسلامي است موفق باشيد.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي:
روز جهاني قدس حضوري باصلابت داشته باشيم

مهر: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي از مردم مسلمان، آزاده و عزت خواه ايران اسلامي و همچنين مردم كشور هاي اسلامي و جهان اسلام دعوت كرد تا در صفوف به هم فشرده در آخرين جمعه از ماه مبارك رمضان در راهپيمايي روز جهاني قدس شركت كنند.
در اين اطلاعيه آمده است: امام خميني (ره) روز قدس را بر تارك تاريخ به يادگار گذاشت تا مسلمانان و آزاديخواهان جهان از ظلمي كه به ملت مظلوم فلسطين مي رود، غفلت نكرده و ضمن تاكيد بر انديشه هاي والاي امام راحل (ره) و تبعيت و پيروي از رهنمود هاي حكيمانه ولي امر مسلمين حضرت آيت الله خامنه اي ( مد ظله العالي ) مبني بر حضور با صلابت ملتهاي مسلمان در روز جهاني قدس و نيز تداوم حمايت همه جانبه از مبارزات آزادي بخش مردم مقاوم فلسطين، جنايات رژيم سفاك اسرائيل را محكوم نمايند.
دانشجويان دانشگاه علم و صنعت
خواستار پايان تعطيلي كلاسهاي درس شدند

فارس: مجمع دفاتر فرهنگي دانشگاه علم و صنعت ايران متشكل از يازده تشكل دانشجويي فرهنگي در بيانيه اي با تأكيد بر حفظ حرمت ساحت علم و دانش و محكوم بودن حادثه سه شنبه گذشته اين دانشگاه، پايان بخشيدن به روند تعطيلي كلاسها را كه خود نوعي زيرپا گذاشتن شان و حرمت دانشگاه است، خواستار شدند.
شوراي فرهنگي اساتيد دانشگاه علم و صنعت ايران نيز در بيانيه اي تعطيل ماندن كلاسهاي درس اين دانشگاه را فاقد وجاهت قانوني و در جهت اهداف دشمنان كشور خواند.
در اين بيانيه تصريح شده است: متاسفانه با وجود تأكيد وزير علوم، تحقيقات و فن آوري، شوراي دانشگاه (بدون حضور سرپرست دانشگاه) تصميم به تعطيل كردن كلاسهاي درس گرفته است.
در همين زمينه مجمع هماهنگي دفاتر فرهنگي دانشگاه علم و صنعت در بيانيه اي اعلام كرد: متاسفانه در روزهاي اخير شاهد شكستن حرمت دانشگاه و ايجاد جو تشنج و التهاب و دوري از فضاي منطق و مدارا در دانشگاه بوديم.
گسترش فضاي نامناسب فرهنگي و سياسي، هتك حرمت سرپرست دانشگاه، حمله به بسيج دانشجويي و تعرض به مسئول دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه از سوي همه دلسوزان دانشگاه محكوم مي باشد.
در پايان اين بيانيه آمده است: در شرايط كنوني بيش از هر چيز نيازمند آرامش و تلاش دانشگاهيان براي عادي شدن روند امور دانشگاه هستيم.
لذا مجمع دفاتر فرهنگي از شوراي دانشگاه تقاضا دارد با توجه به درخواست وزير علوم، تحقيقات و فناوري با آغاز به كار دوباره كلاسها، روند امور در دانشگاه را به حالت آرام و عادي هدايت كرده، زمينه تشنجات و التهابات بيشتر را خنثي سازد تا در فضايي آرام و منطقي به تخلفات صورت گرفته رسيدگي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |